Рішення
від 17.11.2021 по справі 905/1821/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA628999980313141206083020002


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.11.2021 Справа № 905/1821/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Зельман Ю.С., розглянувши матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» (місцезнаходження : 03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, будинок 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства «Українська залізниця» (місцезнаходження : 84404, м. Лиман, вул. Привокзальна, буд. 22, ідентифікаційний код 40150216; електронна адреса: r.charukovsky@lotus.don.uz.gov.ua)

до відповідача : Акціонерне товариство «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» (місцезнаходження : 85000, Донецька область, м. Добропілля, вул. Київська 1, ідентифікаційний код 00176472; електронна адреса: інформація відсутня)

предмет позову : стягнення штрафу у сумі 16 310,00 грн.

підстави позову : невірно зазначена маса вантажу за накладною №50318807, вагони №№61078119, 53597886.

судовий збір : 2 270, 00грн. (сплачено 2 270, 00грн.)

С У Т Ь С П О Р У

Акціонерне товариство Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця звернулось до Господарського суду Донецької області з позовною заявою до Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» про стягнення штрафу у розмірі 16 310,00 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неправильне зазначення відповідачем у накладній №50318807, маси вантажу, про що було складено комерційні акти №№ 482004/454, 482004/455 від 31.08.2021.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 28.09.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами . Розгляд справи призначено на 25.10.2021 .

Ухвала про відкриття провадження була направлена на адресу позивача та відповідача 28.09.2021 і отримана згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення: позивачем - 01.10.2021 та відповідачем - 30.09.2021.

З метою надання сторонам можливості подати відповідь на відзив (за наявності такого) та заперечень, ухвалою від 25.10.2021 оголошувалась перерва до 17.11.2021.

Відповідно до Розпорядження голови Господарського суду Донецької області Про припинення прийняття документів для відправки за межі суду від 30.09.2021 №33-р., ухвала від 25.10.2021 була направлена позивачу на електронну адресу (29.10.2021), що підтверджується відповідною відміткою на даній ухвалі.

Відповідача було повідомлено оголошенням для учасників справи, яке було розміщено на сайті Господарського суду Донецької області.

Відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи, не заперечив проти позовних вимог, відзив на позов у встановлений судом строк без пояснення причин не надав, у зв`язку з чим господарським судом справа на підставі ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України розглянута за наявними у ній матеріалами.

З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, суд встановив:

Вантажовідправником, Акціонерним товариством ДТЕК Добропільська ЦЗФ зі станції Добропілля Донецької залізниці на станцію призначення Покровськ Донецької залізниці було направлено за залізничною накладною №50318807 у вагонах №61078119, № 53597886 вантаж вугілля кам`яне марки г - газовий, марка г (г1) (О-100).

У накладній вантажовідправником зазначено, що вантаж розміщено і закріплено згідно з п.3 гл.14 Додатку 3 до СМГС.

При оформлені залізничної накладної №50318807 відповідачем вказана маса: у вагоні №61078119 нетто - 69850 кг , брутто - не зазначено, тари 23500/22650 кг ; у вагоні №53597886 нетто - 69 850 кг , брутто - не зазначено, тари 23 500 / 2350 кг .

Як свідчить розділ 26 залізничної накладної маса вантажу визначена відправником на вагонних вагах (150т) заводський номер №078 ВВЭТ-150-ТД2.

Правильність внесених відомостей до вищезазначеної накладної підтверджена відміткою представника відправника.

На станції відправлення вантаж прийнятий до перевезення без зауважень, про що свідчить відмітка працівника станції відправлення. Відповідні відмітки про наявність зауважень відсутні.

Як встановлено ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України , укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Згідно ч.5 ст.307 Господарського кодексу України , умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Зазначена залізнична накладна оформлена у встановленому законом порядку та за своєю правовою природою є двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу і підтверджує укладення договору перевезення вантажу залізничним транспортом.

Згідно ст. ст. 11,509 Цивільного кодексу України зобов»язання виникають, зокрема, з договорів.

Згідно з п.28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 №644 , вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

31.08.2021 на станції призначення Покровськ, було здійснено контрольне комісійне зважування вагону № 53597886 та складено акт загальної форми №57657 від 31.08.2021, в результаті чого було виявлено, що маса вантажу у вагонах не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, у зв`язку з чим було складено комерційний акт №482004/455 від 31.08.2021.

У комерційному акті зазначено: згідно АЗФ №57657 від 31.08.2021, АЗФ (ваги) №1149 від 31.08.2021 ст. Покровськ комісією у складі: робітники станції - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , зам ДС ОСОБА_3 , представника вантажоодержувача Гуценко Н.А., була проведена перевірка маси вантажу у вагоні. В документі зазначено: брутто відсутнє, нетто: 69850 кг, тара вагона 23500 кг. При подаванні вагона із зупинкою без розчеплення на 150- т статистичні ваги станції Покровськ, повірені 15.07.2021, виявлено: фактично маса брутто склала 92 050 кг, тара вагона з ПД 23500 кг, нетто 68550 кг, що менше документу на 1300 кг. В документі зазначено: вантаж промарковано та ущільнено скребковим розрівнювачем 5 борозн повздовжніх, навантаження нижче бортів 150 мм. Фактично: поверхня вантажу вище бортів 20 см, розрівнена, маркування відповідає ел. документу. Вагон бездвірний, люка закриті. Течі вантажу немає. Вагон у технічному стані справний. Зав.вантажним двором по штату немає.

Крім того, 31.08.2021 на станції призначення Покровськ було здійснено контрольне комісійне зважування вагону № 61078119 та складено акт загальної форми №57660 від 31.08.2021, в результаті чого було виявлено, що маса вантажу у вагонах не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, у зв`язку з чим було складено комерційний акт №482004/454 від 31.08.2021.

В комерційному акті зазначено: згідно АЗФ №57660 від 31.08.2021, АЗФ (ваги) №1150 від 31.08.2021 ст. Покровськ комісією у складі: робітники станції - ОСОБА_1 , Вакуленко Я.В., зам ДС Ветошко Д.В., представника вантажоодержувача Гуценко Н.А., була проведена перевірка маси вантажу у вагоні. В документі зазначено: брутто відсутнє, нетто: 69850 кг, тара вагона 22650 кг. При подаванні вагона із зупинкою без розчеплення на 150- т статистичні ваги станції Покровськ, повірені 15.07.2021, виявлено: фактично маса брутто склала 91550 кг, тара вагона з ПД 22650 кг, нетто 68900 кг, що менше документу на 1100 кг. В документі зазначено: вантаж промарковано та ущільнено скребковим розрівнювачем 5 борозн повздовжніх, навантаження нижче бортів 150 мм. Фактично: поверхня вантажу вище бортів 10 см, розрівнена, маркування відповідає ел. документу. Вагон бездвірний, люка закриті. Течі вантажу немає. Вагон у технічному стані справний. Зав. вантажним двором по штату немає.

Відповідно до пункту 10 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 , зі змінами, внесеними відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 №138 , передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Отже, пунктом 10 Правил складання актів на виконання статті 29 Статуту залізниць України визначено імперативну частину суб`єктного складу працівників залізниці, які є уповноваженими особами на підписання комерційних актів: начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також передбачено можливість участі в складенні комерційного акта одержувача вантажу, якщо він брав участь у перевірці, або інших працівників залізниці.

Дана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 01.06.2018 у справі №910/3930/17 та від 18.06.2018 у справі №910/11397/17, від 23.11.2018 у справі №916/2450/17, від 21.08.2019 у справі №905/2360/18.

Відповідно до частин 1, 3 статті 64 та частини 3 статті 65 Господарського кодексу України передбачено, що підприємство, як організаційна форма господарювання, може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо) та самостійно визначає свою організаційну структуру, чисельність працівників та штатний розпис. Керівництво підприємством здійснюється його керівником, який призначається (обирається) власником (власниками) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядову раду такого підприємства (у разі її утворення) та відповідно до статуту є посадовою особою цього підприємства з правом розподілу обов`язків між працівниками підприємства.

Отже, якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів, і такими доказами можуть підтверджуватися повноваження осіб на підписання комерційного акта.

Дану правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 23.11.2018 у справі №916/2450/, від 21.05.2018 у справі №916/2001/17, від 23.06.2018 у справі №916/1993/17.

Комерційні акти №482004/455 від 31.08.2021, №482004/454 від 31.08.2021 складено та підписано зам ДС Ветошко Д.В., робітником станції Вакуленко Я.В., Самойленко Т.М. та представником вантажоодержувача Гуценко Н.А.

Позивачем визначено коло осіб працівників залізниці, яких згідно з наказом начальника структурного підрозділу Станція Покровськ №92/ДС від 15.01.2021 Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів форми ГУ - 22 по станції Покровськ уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів, у тому числі, робітника станції Вакуленко Я.В., Самойленко Т.М. та зам ДС Ветошко Д.В.

З листа №844 від 29.08.2018 вбачається, що згідно штатного розкладу на ст. Покровськ, завідуючого вантажним двором (районом) та особа яка прирівнюється до нього на 01.01.2018 така посада відсутня.

Отже виходячи з вищенаведеного, суд доходить висновку, що комерційні акти підписані повноважними особами.

Зважування маси вантажу у вагонах на станції призначення Покровськ Донецької залізниці здійснювалось на 150 т тензонометричних вагах модифікації ЗВВТ ВЕТ -150В2.

Згідно з технічним паспортом засобу ваговимірювальної техніки (далі - ЗВВТ) - вагонних ваг, тип ЗВВТ - Тензометричні, заводський №146, міжповірочний інтервал ЗВВТ становить 6 місяців, інтервал між оглядами-перевірками - 1 раз на 3 місяці. 15.07.2021 була проведена державна повірка зазначених ваг, 15.07.2021 проведений огляд-перевірка.

Пунктом 5 Правил приймання вантажів до перевезення встановлено, що загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. До розрахункових способів визначення маси вантажу належать: за трафаретом (підсумовування маси вантажу, зазначеної на кожному вантажному місці), за стандартом (множення суми стандартної маси вантажного місця на кількість місць вантажу), за заміром висоти наливу (з подальшим визначенням густини та об`єму вантажу за таблицею калібрування цистерн, розробленою заводом-виробником цистерни). За домовленістю відправника, залізниці та одержувача вантажу можуть бути встановлені інші способи визначення маси вантажу. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній. Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 року № 442 , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2012 року за № 1716/22028, та інших нормативно-правових актів.

Пунктами 2.1, 2.2, 2.3 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, визначено, що ЗВВТ, які перебувають у власності як залізниць, так і організацій, які не належать до сфери управління Укрзалізниці (далі сторонні організації), підлягають обліку залізницями.

Узяття на облік ЗВВТ здійснюється за письмовим зверненням власника ЗВВТ до начальника дирекції з наданням завірених власником копій: експлуатаційної документації; методики повірки, атестованої згідно з вимогами Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність ; свідоцтва про повірку (якщо це передбачено методикою повірки) або державну метрологічну атестацію ЗВВТ, виданого згідно з ДСТУ 2708:2006 Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення або ДСТУ 3215-95 Державна система забезпечення єдності вимірювань. Метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення ; переліку вантажів, маса яких буде визначатися на ЗВВТ; висновку за результатами діагностичного обстеження ЗВВТ (у разі потреби).

Якщо ЗВВТ відповідають вимогам цієї Інструкції, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, вони беруться на облік ревізором вагового господарства дирекції, який відповідно до вимог пункту 2.2 розділу 2 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20 грудня 1996 року № 411 , зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 лютого 1997 року за № 50/1854 (далі - ПТЕ), оформлює технічний паспорт засобу ваговимірювальної (далі технічний паспорт ЗВВТ) згідно з додатком 1 до цієї Інструкції. У технічному паспорті ЗВВТ робиться запис про повірку або державну метрологічну атестацію, вказується нормована похибка для різних режимів зважування згідно з вимогами пункту 1.9 розділу I цієї Інструкції, зазначається можливість зважування небезпечних вантажів згідно з наданими документами та робиться запис про придатність ЗВВТ для зважування відповідних вантажів, що перевозяться залізничним транспортом. У технічному паспорті електронних ЗВВТ записуються також заводські номери датчиків, вагопроцесора, у разі потреби контрольне число фіскальної реєстрації регулювання ЗВВТ, зазначене в експлуатаційних документах виробника ЗВВТ, яке визначає його технічний стан. Технічний паспорт ЗВВТ надається начальнику станції, на якій будуть оформлятися перевізні документи за результатами зважування на цих ЗВВТ. Технічні паспорти ЗВВТ повинні зберігатися в місці, визначеному розпорядчим документом начальника станції, який забезпечує їх схоронність. На прохання власника ЗВВТ йому може бути надано копію технічного паспорта ЗВВТ. Технічні паспорти ЗВВТ, які зберігаються у начальника станції, є документами, згідно з якими розглядаються претензії, пов`язані з визначенням маси вантажу.

Станом на дату складання комерційних актів №482004/455 від 31.08.2021, №482004/454 від 31.08.2021 засіб вимірювальної техніки був повірений як того вимагають норми чинного законодавства.

Таким чином комерційні акти №482004/455 від 31.08.2021, №482004/454 від 31.08.2021 за своєю формою та змістом відповідають вимогам Статуту залізниць України та Правилам складання актів, а тому приймаються судом в якості належного доказу на підтвердження факту невідповідності маси, зазначеної у накладній, фактичній масі вантажу.

За положеннями ч.1 ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей зазначених ними у накладній. Наведена норма встановлює чіткі вимоги до відправника щодо оформлення вантажу та покликана забезпечити дисциплінованість учасників господарськихвідносин та визначає критерії обґрунтованості в подальшому будь-яких претензій залізниці до учасників господарських відносин (відправника та одержувача).

У застосуванні ст.ст. 118 та 122 Статуту залізниць України слід враховувати, що штраф підлягає стягненню саме за факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитки.

Також суд констатує, що правильне зазначення маси вантажу у перевізних документах є обов`язком вантажовідправника, передбаченим Правилами оформлення перевізних документів.

Відповідно до ст. 122 Статуту залізниць України встановлено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Статтею 118 Статуту залізниць України за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

У накладній №50318807 зазначено, що провізна плата за вагон зі станції Добропілля Донецької залізниці до станції Покровськ Донецької залізниці у вагоні: № 61078119 становить 1631,00 грн, у вагоні №53597886 становить 1631,00 грн.

За розрахунком позивача штраф (п`ятикратний розмір провізної плати) становить 16 310,00 грн , виходячи з ((1631,00х 5)+ (1631,00х 5)).

Перевіривши здійснений позивачем розрахунок штрафу, суд дійшов висновку про його обґрунтованість.

Враховуючи викладене,суд вважає, що позовні вимоги про стягнення 16 310,00 грн штрафу є обґрунтованими, доведеними та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно з ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 12, 13, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця до Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» про стягнення штрафу у розмірі 16 310,00 грн задовольнити.

Стягнути з Акціонерного товариства «ДТЕК Добропільська ЦЗФ» (85000, Донецька область, м. Добропілля, вул. Київська 1, ідентифікаційний код 00176472) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, ідентифікаційний код 40075815) в особі регіональної філії Донецька залізниця акціонерного товариства Українська залізниця (84404, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22, ідентифікаційний код 40150216) 16 310,00 гривень штрафу та витрати з оплати судового збору в сумі 2270,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені Главою 1 Розділу IV Господарського процесуального кодексу України (з урахуванням п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

У судовому засіданні 17.11.2021 складено та підписано вступну та резолютивну частину рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 22.11.2021.

Суддя Ю.С. Зельман

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.11.2021
Оприлюднено22.11.2021
Номер документу101238509
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1821/21

Судовий наказ від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Судовий наказ від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Ухвала від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Рішення від 17.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Рішення від 17.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Ухвала від 25.10.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

Ухвала від 28.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зельман Юлія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні