Рішення
від 01.11.2021 по справі 640/12955/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2021 року м. Київ № 640/12955/21

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі судді Донця В.А., секретар судового засідання Барміна Г.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Нові Комунікації" до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення,

за участю:

представник позивача - адвокат Романюк І.М.;

представник відповідача - Жолак Л.О.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Нові Комунікації" (ТОВ "ТРК "Нові Комунікації") звернулося до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення №262 "Про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів (НР №00293-м від 23.08.2018, багатоканальне мовлення, логотип "Z ZІК") від 11.03.2021.

Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва: від 20.05.2021 - відкрито провадження в адміністративній справі та постановлено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, встановлено строки для подання зав по суті, призначено підготовче судове засідання; від 09.08.2021 - закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Підставами позову визначено: необґрунтованість висновків Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (Національна рада) про порушення частини п`ятої статті 6 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" внаслідок трансляції 09.05.2020 передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк", частиною якої був концерт "Белые журавли" ("Білі журавлі"), присвячений відзначенню Дня Перемоги, без зазначення імені автора чи авторів, назви й адреси виробника програми, оскільки цей концерт був частиною авторської програми, яка містила всі необхідні реквізити (назва передачі, назва та адреса виробника, розміщено знак охорони авторського права); порушення процедури прийняття рішення, оскільки таке було ухвалено без участі представника товариства.

Відповідачем подано відзив про невизнання позову, в якому підставами заперечень вказано: встановлення порушення позивачем частини п`ятої статті 6 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", оскільки під час трансляції 09.05.2020 передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк " використано передачу "Белые журавли" ("Білі журавлі"), яка за всіма ознаками є індивідуальною передачею, має відповідну назву, має власний авторський знак та може бути використана незалежно від інших частин програми; безпідставність тверджень представника позивача, що передача "Белые журавли" ("Білі Журавлі") є частиною іншої передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк", оскільки виробником передачі "Белые журавли" ("Білі Журавлі") є ТОВ "Фрідом" на замовлення АТ "Телекомпанія НТВ"; передача "Белые журавли" ("Білі Журавлі") є музичною передачею, у якій виконавці та автори пісень можуть розглядатися як співавтори передачі, творчою працею яких вона була створена, однак дані про це, а також посилання на імена авторів творів, які було виконано у передачі, надані документи та пояснення ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів, не містять, під час трансляції передач "Белые журавли" ("Білі Журавлі") та/або "Деталі тижня з Катериною Соколовою", не оприлюднювались; згідно з даними з відкритих джерел особою, яка має авторське право на передачу "Белые журавли" ("Білі журавлі"), є "АО "Телекомпания НТВ" 2020 год" (мовою оригіналу), що підтверджується знаком охорони авторського права; відсутність порушень з боку Національної ради процедури прийняття оскаржуваного рішення, позаяк законодавством не передбачено обов`язку підготовки Національною радою будь-яких додаткових документів, в яких на думку позивача має обґрунтовуватись невідкладність чи нагальність розгляду питань, які розглядаються в період дії карантину або обмежувальних (протиепідемічних) заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19; завчасне вжиття Національною радою всіх можливих заходів спрямованих на повідомлення позивача про засідання регулятора 11.03.2021 щодо розгляду результатів позапланової безвиїзної перевірки, тому позивач був належним чином повідомленим та обізнаним про розгляд його питання.

Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій підтримано підстави позову, наголошено на відсутності доводів у відзиві, які б спростовували твердження позивача, ненадання відповідачем доказів, які б підтверджували, що виробником телепередачі "Деталі тижня з Катериною Романюк" чи її частини є ВАТ "Телекомпанія НТВ".

У запереченнях представником відповідача підтримано підстави заперечень, викладені у відзиві, звергнуто увагу суду, що встановлене Національною радою порушення не є формальним, оскільки в такий спосіб телерадіокомпанія намагається здійснювати трансляцію передач телеканалів, які заборонені в Україні внаслідок своєї антиукраїнської позиції.

Під час судового розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав, представник відповідача позовні вимоги не визнав.

Розглянувши заяви по суті, дослідивши докази, суд установив.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Нові Комунікації" є суб`єктом господарювання, що здійснює діяльність у сфері телевізійного мовлення на підставі ліцензій, виданих Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, зокрема ліцензії від 23.08.2018 року НР №00293 (багатоканальне ТБ, логотип: "Z ZIK").

За результатами моніторингу мовлення ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів (ліцензія на мовлення HP №00293-м від 23.08.2018, логотип: "Z ZIK"), за 09.05.2020 уповноваженою особою відповідача зафіксовано трансляцію (у часовому проміжку з 20:59 до 21:58) концерту "Белые журавли" ("Білі журавлі"), присвяченого відзначенню Дня Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні, без зазначення імені автора чи авторів, назви й адреси виробника програми, що є ознакою порушення вимог Закону України "Про телебачення і радіомовлення": частини п`ятої статті 6 (Дані про кожну індивідуальну програму чи передачу мають містити ім`я автора чи авторів, назву і адресу виробника програми); пункту "а" частини першої статті 59 (телерадіоорганізація зобов`язана дотримуватися законодавства України та вимог ліцензії).

Національною радою прийнято рішення від 21.05.2020 №628 про призначення позапланової виїзної перевірки діяльності ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів (HP №00293-м від 23.08.2018), з метою перевірки дотримання вимог Закону України "Про телебачення і радіомовлення" - частини п`ятої статті 6 та пункту "а" частини першої статті 59 цього Закону.

Згідно з Додатком до рішення Національної ради від 26.11.2020 №1448 "Про призначення позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "Нові комунікації", м. Львів (НР №00293-м від 23.08.2018, багатоканальне ТБ, логотип: "Z ZIK")":

призначено позапланову безвиїзну перевірку діяльності ТОВ "Нові комунікації" м. Львів (НР №00293-м від 23.08.2018), з метою перевірки дотримання вимог: частини п`ятої статті 6 (дані про кожну індивідуальну програму чи передачу мають містити ім`я автора чи авторів, назву і адресу виробника програми; пункту "а" частини першої статті 59 (телерадіоорганізація зобов`язана дотримуватися законодавства України та вимог ліцензії);

встановлено строк проведення перевірки - з 14.12.2020 по 29.12.2020 включно;

зобов`язано ТОВ "Нові комунікації", м. Львів, у термін до 17.12.2020 надати Національній раді шляхом надсилання на адресу: вул. Прорізна, 2, м. Київ, 01601, документи та матеріали, необхідні для проведення перевірки: - фотокопію (ксерокопію) журналу обліку передач за 09.05. 2020, завірену підписом керівника та печаткою телекомпанії; - завірену керівником копію дозволу (договору) на використання концерту "Белые журавли" ("Білі журавлі"), виготовленого російською компанією "НТВ; - завірену керівником копію сітки мовлення за 09.05.2020 з розподілом передач відповідно до програмної концепції мовлення;

рекомендовано ТОВ "Телерадіокомпанія "Нові комунікації", м. Львів, у термін до 17.12.2020 надати Національній раді письмові пояснення, а також інші матеріали та документи, які сприятимуть об`єктивній оцінці діяльності телекомпанії.

Позивач, на виконання пункту 3 вказаного рішення, супровідним листом від 16.12.2020 №193 (отримано відповідачем 17.12.2020 вх.№16/4559) надано Національній раді витяг з журналу обліку передач за 09.05.2020, належним чином завірену копію Ліцензійного договору від 05.05.2020 №Л-05-05-2020, пояснення.

На виконання рішення Національної ради від 21.05.2020 №628 (зі змінами, внесеними рішенням Національної ради від 26.11.2020 №1448) та наказу голови Національної ради від 27.11.2020 №5а/212 (зі змінами, внесеними наказом Національної ради 28.12.2020 №5а/277) уповноваженою особою Національної ради, головним спеціалістом відділу моніторингу Бик Наталією Геннадіївною, проведено 14-29.12.2020 позапланову безвиїзну перевірку ТОВ "ТРК "Нові Комунікації" м. Львів, за результатами якої складено акт від 29.12.2020 №203.

Перевіркою ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м.Львів установлено наявність ознак порушень вимог Закону України "Про телебачення і радіомовлення": частини п`ятої статті 6 (дані про кожну індивідуальну програму чи передачу мають містити ім`я автора чи авторів, назву і адресу виробника програми); пункту "а" частини першої статті 59 (телерадіоорганізація зобов`язана дотримуватися законодавства України та вимог ліцензії).

Розглянувши Акт від 29.12.2020 №203 позапланової безвиїзної перевірки, керуючись частиною п`ятою статті 6, пунктом "а" частини першої статті 59, частиною першою статті 70, частинами першою, другою, п`ятою та шостою статті 72, частинами першою та другою статті 73, частиною першою статті 74, частинами першою та другою статті 75 Закону України "Про телебачення і радіомовлення", статтею 13 та частиною другою статті 24 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", Національна рада прийняла рішення від 11.03.2021 №263, відповідно до якого вирішила: - визнати порушення ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів, частини п`ятої статті 6, пункту "а" частини першої статті 59 Закону України "Про телебачення і радіомовлення"; - ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів, HP №00293-м від 23.08.2018, оголосити попередження; - зобов`язати ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів, протягом місяця з дня прийняття цього рішення привести свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства. Після закінчення строку, який був наданий ліцензіату для приведення своєї діяльності у відповідність до вимог чинного законодавства, Національна рада може призначити позапланову перевірку та застосувати до ліцензіата санкції, передбачені чинним законодавством України.

Вважаючи протиправним рішення Національної ради від 11.03.2021 №262 "Про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів (НР №00293-м від 23.08.2018, багатоканальне мовлення, логотип "Z ZІК"), позивач звернувся до суду.

Вирішуючи спір, суд ураховує таке.

Правові засади діяльності Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення як конституційного, постійно діючого, колегіального, наглядового та регулюючого державного органу в галузі телерадіомовлення врегульовано Законом України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" від 23.09.1997 №538/97-ВР (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).

Статтею 13 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" визначено наглядові повноваження Національної ради, серед яких, зокрема, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення; нагляд за дотриманням ліцензіатами вимог законодавства України щодо реклами та спонсорства у сфері телерадіомовлення; нагляд за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов та умов ліцензій; нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі; застосування в межах своїх повноважень санкцій відповідно до закону; офіційний моніторинг телерадіопрограм. Основним завданням моніторингу Національної ради є нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями ліцензійних умов, норм чинного законодавства у сфері телебачення і радіомовлення, виконання рішень Національної ради та норм регулятивних нормативно-правових актів.

Закон України "Про телебачення і радіомовлення" від 21.12.1993 №3759-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, Закон №3759-XII) відповідно до Конституції України та Закону України "Про інформацію" регулює відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, визначає правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань.

Згідно з частиною першою статті 70 Закону №3759-XII Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог: законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення; Закону України "Про рекламу" щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні; законодавства про захист суспільної моралі; законодавства про кінематографію щодо квоти демонстрування національних фільмів та щодо розповсюдження чи демонстрування телерадіоорганізаціями творів, розповсюдження і демонстрування яких заборонено законодавством про кінематографію; законодавства про вибори.

Реалізація Національною радою наглядових повноважень здійснюється відповідно до вимог "Інструкції про порядок здійснення моніторингу телерадіопрограм, проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги, оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення", затвердженої рішенням Національної ради від 08.02.2012 №115, зареєстрована в Міністерстві юстиції України (у редакції рішення Національної ради від 09.11.2017 №2127), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24.02.2012 за №313/20626 (Інструкція №115).

За змістом пункту 1 розділу III Інструкції №115 Національна рада здійснює наглядові повноваження, зокрема, шляхом здійснення моніторингу телерадіопрограм, проведення перевірок (планових або позапланових, виїзних або безвиїзних).

Пунктом 3 розділу III даної Інструкції №115 визначені підстави для здійснення позапланових перевірок, серед яких, виявлення Національною радою під час проведення моніторингу телерадіопрограм, а також програм, що надаються у складі програмної послуги, ознак порушення ліцензіатом вимог законодавства та/або умов ліцензії.

Згідно з пунктом 4 Розділу II Інструкції №115 моніторинг телерадіопрограм телерадіоорганізацій передбачає: запис та збереження телерадіопрограм спеціалізованим технологічним обладнанням для приймання, запису і зберігання телерадіопрограм; перегляд (прослуховування) записаних телерадіопрограм; аналіз отриманих результатів і складання акта моніторингу; зберігання записів телерадіопрограм (за необхідності).

Суд зауважує, що позивачем не визначено підставами позову протиправність рішення щодо призначення позапланового контрольного заходу, оскільки це є предметом розгляду в іншій адміністративній справі.

Відповідно до пункту "а" частини першої статті 59 Закону №3759-XII телерадіоорганізація зобов`язана дотримуватися законодавства України та вимог ліцензії.

Згідно з частиною п`ятою статті 6 Закону №3759-XII дані про кожну індивідуальну програму чи передачу мають містити ім`я автора чи авторів, назву і адресу виробника програми.

Як уже вказувалось, в оскаржуваному рішенні встановлено, що 09.05.2020 під час трансляції передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк " використано передачу "Белые журавли" ("Білі журавлі"), яка є індивідуальною передачею, має відповідну назву, власний авторський знак та може бути використана незалежно від інших частин програми.

Отже, визначальним для вирішення спору є встановлення чи є передача "Белые журавли" ("Білі Журавлі") окремою передачею, відповідно чи зобов`язаний був позивач вказувати ім`я автора чи авторів, назву й адресу виробника програми.

В акті перевірки зазначено, що відповідно до наданих копій ліцензійного договору від 05.05.2020 №Л05-05-2020, невиключної ліцензії (додаток №1 до Ліцензійного договору №Л05-05 - 2020 від 05.05.2020), акта прийому-передачі твору №1 до Ліцензійного договору від 05.05.2020 №Л05-05-2020 між ТОВ "Брайтшоу", м. Київ, та ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, неможливо встановити наявність дозволу на використання цілісної або фрагментованої передачі "Белые журавли" ("Білі журавлі"), оскільки вказані копії документів не містять даних та посилань на таке використання або передачу відповідних прав, а також відсутня інформація щодо зазначення способу отримання дозволу на трансляцію передачі "Белые журавли" ("Білі Журавлі") ТОВ "Брайтшоу", м. Київ. Крім того, у поясненнях ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, використання твору "Белые журавли" ("Білі Журавлі") називається використанням фрагментів, які були "лише" частинами передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк ", "у яких лунали пісенні виступи окремих виконавців".

Під час судового розгляду справи, представник позивача підтримав пояснення надані Національній раді, наголосивши, що передача "Деталі тижня з Катериною Романюк " створена відповідно до наведеного договору ТОВ "Брайтшоу", трансляція цієї передачі здійснювалась у незмінному вигляді, під час трансляції лунали пісні до Дня Перемоги, що не може розцінюватись як трансляції окремої передачі чи значної її частини в розумінні частини п`ятої статті 6 Закону №3759-XII.

За даними моніторингу, з урахуванням пояснень наданих ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів встановлено, що тривалість передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк " становить 117 хвилин. Натомість, за результатами аналізу інформації, що знаходиться у відкритому доступі https://www.youtube.com/watch?v=SZr5R85ZHX4, передачу "Белые журавли" ("Білі Журавлі") вироблено телекомпанією "Производство ООО "Фридом" на замовлення АО "Телекомпания НТВ", Російська Федерація. Її загальний хронометраж становить 96 хвилин.

З цього загального обсягу ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, було продемонстровано в незміненому вигляді під час показу передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк " 58 хвилин 55 секунд .

На думку контролюючого органу, ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, у своєму ефірі використало суттєві фрагменти індивідуальної програми "Белые журавли" ("Білі Журавлі") без зазначення імені автора чи авторів, назви й адреси виробника програми.

В акті також зазначено про неподання уповноваженим представником ліцензіата документів, що підтверджують надання автором (чи іншою особою, яка має авторське право) дозволу на використання ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, передачі "Белые журавли".

За твердженням Національної ради, вказана форма трансляції може мати ознаки приховування телевізійної продукції ВАТ "Телекомпанія НТВ", до якого застосовано санкції з боку України, з метою надання технічної можливості використання українських телекомунікаційних засобів мовлення, що може створювати загрози інформаційній безпеці України і сприяти протиправній діяльності засобів масової інформації країни - агресора на території України. До телеканалу ВАТ "Телекомпанія НТВ" на три роки застосовано санкцію "обмеження або припинення надання телекомунікаційних послуг і використання телекомунікаційних мереж загального користування" відповідно до пункту 36 додатка 2 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21.06.2018 "Про застосування та внесення змін до персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)", введеного в дію указом Президента У країни №176/2018.

Судом досліджено в судовому засіданні відеозапис моніторингу мовлення ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, за 09.05.2020.

Зі змісту звукозапису вбачається:

20:31 - триває передача "Деталі тижня з Катериною Романюк ";

20:59:35 - ведуча оголошує про продовження ефіру святковим концертом до Дня Перемоги;

20:59:51 - з`являється заставка анонсованого святкового концерту під назвою "Белые журавли" ("Білі Журавлі") квартирник в День Победы, у правому нижньому куті зображено логотип ZIK у лівому нижньому куті - "09 травня" та час (години та хвилини у цифровому форматі), у правому верхньому куті - частина слова "Жив", цифри 54, словосполучення нерозбірливо;

21:00:04 - розпочинається концерт виконанням пісні;

21:58:35 - завершення концерту;

21:58:37 - з`являється заставка "Деталі тижні з Катериною Романюк ". Внизу заставки вказано знак охорони авторського права "ТОВ "Брайтшоу", адреса: 04050, м. Київ, вул. січових Стрільців, буд. 12, кв. 21-А ".

За посиланням https://www.youtube.com/watch?v=SZr5R85ZHX4 відображається передача "Белые журавли" ("Білі Журавлі") квартирник в День Победы ("Білі журавлі" квартирник до дня Перемоги). Передача починається з заставки "НТВ представляет" (НТВ презентує), згодом з`являється аналогічна заставка аналогічна як на відеозаписі моніторингу мовлення ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, за 09.05.2020 о 20:59:51 год. - "Белые журавли" ("Білі Журавлі") квартирник в День Победы ("Білі журавлі" квартирник до дня Перемоги). Згодом у правому верхньому куті з`являється напис "Живой звук" (живий звук), у лівому нижньому куті присутній логотип НТВ та абревіатура HD. Концерт триває 01:36 год. Після закінчення концерту з`являються титри про виробників програми, висловлюється подяка державним органам, установам Російської Федерації за допомогу в підготовці програми, вказують назви, автори, виконавці пісень. Далі з`являється напис російською мовою: производство ООО "Фридом" по заказу АО "Телекомпания НТВ" знак охорони авторського права "Телекомпания НТВ", 2020 (виробництво ТОВ "Фрідом" на замовлення АТ "Телекомпанія НТВ" знак охорони авторського права "Телекомпанія НТВ").

На офіційній веб сторінці телеканалу НТВ також розміщена вказана передача https://www.ntv.ru/peredacha/Kvartirnik/m63761/o601180/video/ з аналогічною тривалістю, заставками, титрами, авторським застереженням.

На думку суду, з рахуванням наведених обставин, обґрунтованими є доводи представника відповідача, що під час трансляції 09.05.2020 передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк " використано суттєві фрагменти 00:58 год. (з 01:36 год. - більше половини) окремої передачі "Белые журавли" ("Білі Журавлі") без зазначення імені автора чи авторів, назви й адреси виробника програми. Доказів того, що ТОВ "Брайтшоу" отримало дозвіл на використання передачі "Белые журавли" ("Білі Журавлі") не надано, про такі обставини позивачем не зазначено.

Такий висновок відповідає вимогам абзацу тридцятому статті 1 Закону №3759-XII, за яким передача (телерадіопередача) - змістовно завершена частина програми (телерадіопрограми), яка має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак, може бути використана незалежно від інших частин програми і розглядається як цілісний інформаційний продукт, оскільки передача "Белые журавли" ("Білі Журавлі") має власну назву, авторський знак, є цілісним інформаційним продуктом, може бути використана незалежно від інших частини програми.

Заперечення позивача зводяться до того, що відсутні належні та допустимі докази того, хто володіє авторськими правами на передачу "Белые журавли" ("Білі Журавлі"), оскільки відповідачем використано як джерело інформації інформацію з мережі інтернет.

Суд вказаний довід відхиляє, оскільки відповідні електронні докази отримані з офіційної вебсторінки каналу НТВ та офіційної сторінки каналу НТВ на YouTube. Доказів чи доводів того, що ця інформація суперечить іншим доказам суду не надано, про їх наявність не повідомлено. На думку суду, дослідженні докази не викликають сумнів, що права на передачу застережені саме "Телекомпанією НТВ".

Отже, обґрунтованим є висновок Національної ради про порушення позивачем вимог частини п`ятої статті 6 Закону №3759-XII, оскільки під час трансляції 09.05.2020 передачі "Деталі тижня з Катериною Романюк" під час якої в ефірі продемонстровано значну частину окремої передачі "Белые журавли" ("Білі журавлі") без вказання ім`я автора чи авторів, назви й адреси виробника програми.

Щодо висновку про Національної ради про порушення позивачем пункту "а" частини першої статті 59 Закону №3759-XII, то суд вважає, що вказана норма є загальною, передбачає обов`язок дотримуватись законодавства України та вимог ліцензії. Конкретне порушення встановлене Національною радою передбачене частиною п`ятою статті 6 Закону №3759-XII.

Відповідно до пункту "а" частини першої статті 74 Закону №3759-XII за результатами розгляду питання про порушення ліцензіатом законодавства або умов ліцензії Національна рада приймає рішення про визнання порушення і застосування передбачених цим Законом санкцій.

Статтею 72 Закону №3759-XII установлено: санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення застосовуються за рішенням суду або, у встановлених цим Законом випадках, за рішенням Національної ради (частина перша); Національна рада застосовує санкції до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього Закону та/або умов ліцензії (частина друга); національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги санкцію у вигляді оголошення попередження (абзац другий частини шостої).

На думку суду, застосовані до позивача санкції у вигляді попередження є обґрунтованими і за встановлених судом обставин не є свідченням порушенням відповідачем права позивача на свободу слова.

Перш за все, суд зауважує, що попередження застосовано внаслідок невиконання вимог Закону №3759-XII щодо необхідності вказання ім`я автора чи авторів, назви й адреси виробника програми про кожну індивідуальну програму чи передачу.

Такі правила запровадженні з метою дотримання авторських прав, інших суміжних прав, які гарантовані Законом України "Про авторське право та суміжні права". Та обставина, що до позивача ніким не було висловлено претензій за трансляцію передачі "Белые журавли" ("Білі журавлі"), не може бути підставою для невиконання вимог Закону №3759-XII

Крім того, відповідачем не приймалось рішень про заборону здійснення трансляцій. У спірному випадку позивач, отримавши попередження, повинен усунути встановлені Національною радою порушення, що є співмірним зі встановленим порушенням, позаяк не перешкоджає мовленню, не потребує значних зусиль, ефірного часу чи фінансових витрат.

Іншою підставою позиву визначено порушення Національною радою процедури прийняття оскаржуваного рішення.

Відповідно до частини п`ятої статті 24 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" розгляд на засіданнях Національної ради питань про видачу, продовження, переоформлення ліцензії на телерадіомовлення або питання про застосування санкцій до ліцензіатів відбувається у присутності повноважних представників відповідних ліцензіатів, про що їх письмово повідомляє Національна рада не пізніш як за три дні до засідання. Таке засідання може проводитися без участі цих осіб тільки за умови, якщо є відомості про вручення їм повідомлення про час та місце проведення засідання та в разі відсутності поважних причин для перенесення засідання.

Статтею 23 вказаного Закону визначено, що порядок організації та внутрішньої роботи Національної ради, що не врегульований цим Законом, визначається Регламентом Національної ради, який за поданням голови або не менше трьох членів Національної ради затверджується Національною радою більшістю від її складу.

Відповідно до пункту 3.1.1 розділу ІІІ "Регламенту Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення", затвердженого рішення Національної ради від 29.04.2015 №581 (Регламент Національної ради) в період встановлення карантину або обмежувальних (протиепідемічних) заходів, засідання Національної ради можуть бути проведені у режимі реального часу (онлайн) з використанням відповідних технічних засобів, зокрема через мережу Інтернет. Питання, які розглядаються у зазначений період на засіданні Національної ради, визначаються нею як нагальні та/або невідкладні.

Відповідні положення встановлені пунктом 1 Розділу ІІІ Регламенту Національної ради (у редакції рішення Національної ради від 23.12.2020 №1657).

З матеріалів справи вбачається, що Національною радою направлено на адресу позивача лист від 17.02.2021 №17/274, яким запрошено керівника або уповноважену особу ліцензіата взяти участь у засіданні Національної ради, на якому буде розглянуто питання "Про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів. Повідомлено, що з метою дотримання всіх карантинних та інших обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню коронавірусної інфекції COVID-19 до участі в засіданні Національної ради може бути допущено лише одну уповноважену особу, яка зобов`язана надати документи, що підтверджують її повноваження для здійснення представництва інтересів ліцензіата. Зазначено, що Національною радою будуть забезпечені всі належні організаційні та технічні умови для участі уповноваженої особи ліцензіата у засіданні. Засідання мало відбутися 25.02.2021 об 11.00 год. у режимі реального часу (он-лайн) з використанням відповідних технічних засобів в приміщенні Національної ради.

Лист отримано представником ТОВ "ТРК "Нові комунікації" 22.02.2021, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

Позивачем надіслано Національній раді лист від 24.02.2021 №23 (отримане відповідачем 25.02.2021 №16/624) про перенесення розгляду питання про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів на інше засідання Національної ради після завершення в Україні карантинних та інших обмежувальних заходів.

Як вбачається з витягу з протоколу №6 засідання Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 25.02.2021, засідання перенесено на іншу дату у зв`язку з надходженням листа з проханням про перенесення.

Національною радою направлено на адресу позивача лист від 25.02.2021 №17/324, яким запрошено керівника або уповноважену особу ліцензіата взяти участь у засіданні Національної ради, на якому буде розглянуто питання "Про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів. Застережно, що з метою дотримання всіх карантинних та інших обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню коронавірусної інфекції COVID-19 до участі в засіданні Національної ради може бути допущено лише одну уповноважену особу, яка зобов`язана надати документи, що підтверджують її повноваження для здійснення представництва інтересів ліцензіата. Повідомлено, що Національною радою будуть забезпечені всі належні організаційні та технічні умови для участі уповноваженої особи ліцензіата у засіданні. Анонсовано, що засідання мало відбутися 11.03.2021 об 11.00 год. у режимі реального часу (он-лайн) з використанням відповідних технічних засобів в приміщенні Національної ради.

Вказаний лист отримано представником ТОВ "ТРК "Нові комунікації" 01.03.2021, що не заперечується.

Позивачем надіслано Національній раді лист від 05.03.2021 №28 (отриманий відповідачем 10.03.2021 №16/916) про перенесення розгляду питання про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові комунікації", м. Львів, на інше засідання Національної ради після завершення в Україні карантинних та інших обмежувальних заходів.

Крім того, запрошення для позивача було опубліковане на офіційному сайті Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення 03.03.2021 за посиланням https://www.nrada.gov.ua/regulyator-zaproshuye-predstavnyka-tov-trk-novi-komunikatsiyi-na-zasidannya-11-bereznya/. Запрошення для ліцензіата також опубліковане в газеті "Голос України" від 03.03.2021 №40.

Отже, позивач був належним чином повідомлений про дату засідання, Національною радою вжито достатніх заходів для повідомлення позивача про засідання Національної ради щодо розгляду питання, яке буде стосуватись ліцензіата.

Представник відповідача пояснила, що Національна рада не вбачала підстав для перенесення другого засідання з підстав запровадження Урядом України карантинних заходів.

Суд погоджується з доводами позивача, що право особи брати участь у розгляді питання, яке стосується її господарської діяльності не є формальним, оскільки в такій спосіб особі надається право, зокрема, висловити свої міркування щодо розглядуваного питання.

Разом з тим, суд вважає, що участь представника позивача в засіданні в режимі відеоконференції не позбавляло прав представника ТОВ "ТРК "Нові комунікації" оголосити свою позицію.

На думку суду, в даному випадку обмеження внаслідок запровадження карантинних заходів не призвели до позбавлення представника ТОВ "ТРК "Нові комунікації" можливості взяти участь в розгляді питання товариства. Суд вважає, що участь в такому засіданні за допомогою відеоконференцзв`зяку є достатньою для забезпечення такого права. При цьому необхідно врахувати, що прохання перенести засідання Національної ради зумовлено лише обставиною запровадження карантинних заходів, представником не зазначалось про технічну неможливість взяти участь в засіданні за допомогою відеоконференцзв`зяку чи наявність інших перешкод.

Визначальним для суду є те, що Національною радою розглянуто всі аргументи ТОВ "ТРК "Нові комунікації", під час судового розгляду справи представник позивача не вказував на те, що проведення засідання Національної ради без участі представника не дало можливості вказати на суттєві обставини, які не знайшли своє відображення в акті перевірки. Відповідним доводам надано також судом під судового розгляду адміністративної справи.

З огляду на те, що позивач належно двічі повідомлявся про засідання Національної ради, підстави для відкладення внаслідок запровадження карантинних заходів судом визнано недостатніми для відкладення засідання, оскільки була можливість взяти участь в засіданні за допомогою відеоконференцзв`зяку, Національною радою розглянуто всі пояснення ТОВ "ТРК "Нові комунікації", суд доходить висновку про необґрунтованість доводів позивача про порушення відповідачем процедури ухвалення оскарження рішення.

Таким чином, судом відхиляються доводи позивача щодо порушення відповідачем правової процедури прийняття рішення на засіданні Національної ради.

Також суд не приймає до уваги доводи позивача щодо необґрунтованості та невмотивованості оскаржуваного рішення, оскільки мотивувальна частина оскаржуваного рішення містить: посилання на норму чинного закону України, яка наділяє Національну раду повноваженнями приймати зазначений акт індивідуальної дії; обставини, з настанням яких закони України пов`язують виникнення у Національної ради повноважень приймати відповідний акт, а також посилання на докази, якими підтверджується настання таких обставин, що відповідає частині п`ятій статті 17 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".

Зважаючи на викладене в сукупності, суд дійшов висновку про правомірність рішення Національної ради від 11.03.2021 №262 "Про результати позапланової безвиїзної перевірки ТОВ "ТРК "Нові Комунікації", м. Львів (НР №00293-м від 23.08.2018, багатоканальне мовлення, логотип "Z ZІК"). Відтак позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Оскільки в задоволенні позову відмовлено, відповідачем не надано доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати розподілу та присудженню не підлягають.

Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Телерадіокомпанія "Нові Комунікації" (ідентифікаційний код 34047881, місцезнаходження: 79000, місто Львів, вулиця Вороного, будинок 3).

Відповідач - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (ідентифікаційний код 000639, місцезнаходження: 01601, місто Київ, вулиця Прорізна, будинок 2).

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст складено 19 листопада 2021 року.

Суддя В.А. Донець

Дата ухвалення рішення01.11.2021
Оприлюднено24.11.2021

Судовий реєстр по справі —640/12955/21

Постанова від 06.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 19.01.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Рішення від 01.11.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 09.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні