Постанова
від 18.11.2021 по справі 640/10673/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/10673/21 Суддя (судді) першої інстанції: Огурцов О.П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Оксененка О.М., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 вересня 2021 року адміністративну справу за позовом приватного акціонерного товариства Харківське кар`єроуправління до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ

Приватне акціонерне товариство Харківське кар`єроуправління (надалі за текстом ПрАТ Харківське кар`єроуправління ) звернулось до суду з позовом у якому просило скасувати наказ Державної служби геології та надр України № 236 від 31.03.2021 р. Про поновлення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів в частині пункту 2 додатку 2 Перелік спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р., виданого позивачеві.

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що він неодноразово намагався виконати обов`язки надрокористувача шляхом надання необхідних документів, однак відповідач не надав належної оцінки цим документам.

Також, ПрАТ Харківське кар`єроуправління посилалось на те, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 р. у справі № 520/2412/16 встановлено преюдиційні обставини, що мають значення для цієї справи та не потребують повторного доказування.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 вересня 2021 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог ПрАТ Харківське кар`єроуправління .

Зокрема, скаржник стверджує, що в результаті проведеної перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин встановлено ряд порушень у діяльності ПрАТ Харківське кар`єроуправління , які останнє не усунуло у встановлений строк.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач наполягає на законності та обґрунтованості судового рішення.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 22 лютого 2007 р. ПрАТ Харківське кар`єроуправління видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4214.

У період з 10.09.2018 р. по 21.09.2018 р. посадовцями Державної служби геології та надр України проведено перевірку вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини).

Результати перевірки оформлено актом № 06-02/20/2018-62/п (189) від 21 вересня 2018р.

Згідно цьому акту позивачем порушено ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ст.ст. 17, 21, 24, 40, 45, 46, 51, 53 Кодексу України про надра, ст. 24 Гірничого Закону України, пунктів 4, 17 постанови Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 р. Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами , пунктів 12, 18 постанови Кабінету Міністрів України № 59 від 27 січня 1995 р. Про затвердження Положення про порядок надання гірничих відводів , постанови Кабінету Міністрів України № 58 від 27 січня 1995 р. Про затвердження Положення про порядок списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства , постанови Кабінету Міністрів України № 1099 від 3 жовтня 1997 р. Про затвердження Методики визначення загального розрахункового обсягу видобутку корисних копалин , № 114 від 14 лютого 1995 р. Про Порядок передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння , а саме:

- не виконано пункт № 1 припису Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України № 437-14/06 від 08.09.2017 р. Кількість запасів, затверджених протоколом ДКЗ № 3534 від 25.02.2016 р., не відповідає кількості запасів, наданих у користування за спеціальним дозволом на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р. Не внесені зміни до пункту 2 Особливих умов спеціального дозволу ( Виконання умов пункту 3.3 ДКЗ України № 2092 від 09.11.2020 р. ) на підставі пункту 3.7 протоколу ДКЗ № 3534 від 25.02.2016 р., відповідно до якого протоколи № 1212 від 25.12.200 р. та № 2092 від 09.11.2010 р. втратили чинність, у зв`язку з повною кількісною та якісною переоцінкою запасів пісків Безлюдівського родовища;

- не виконано пункт № 2 припису Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України № 437-14/06 від 08.09.2017 р. Робочий проект Разработка карьера Безлюдовского месторождения строительных песков Нагорьевского участка , ЧП Ингеоэкострой , г. Харьков 2012 р. не погодженийв установленому порядку. Відсутнє погодження з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

- не виконано пункт № 3 припису Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України № 437-14/06 від 08.09.2017 р. Робочий проект Разработка карьера Безлюдовского месторождения строительных песков Нагорьевского участка (ЧП Ингеоєкострой , г. Харьков 2012 р.) не відповідає фактичним показникам гірничо-геологічних умов, у зв`язку з повною кількісною та якісною переоцінкою запасів пісків Безлюдівського родовища (Нагор`ївська та Південно-Східна ділянки) відповідно до протоколу ДКЗ України № 3534 від 25.02.2016 р.;

- не виконано пункт № 4 припису Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України № 437-14/06 від 08.09.2017 р. Не переоформлений Акт про надання гірничого відводу № № 1 від 05.05.2008 р. у зв`язку зі зміною назви юридичної особи та із зміною меж та контурів запасів, відповідно до протоколу ДКЗ № 3534 від 25.02.2016 р.;

- не виконано пункт № 7 припису Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України № 437-14/06 від 08.09.2017 р. Не виконуються рекомендації пункту 3.9 протоколу ДКЗ № 3534 від 25.02.2016 р. Під час розробки родовища не проводиться моніторинг стану навколишнього природного середовища;

- не подається щорічна звітність до Держгеонадр про стан виконання Програми робіт за формою згідно з законодавством;

- показники плану розвитку гірничих робіт за 2017 рік не дотримані в частині об`єму видобутку будівельних пісків. Передбачалося видобути 400 тис.м3 корисної копалини. Фактично відповідно до маркшейдерської документації підприємства та звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-гр.) у 2017 році видобуток склав 409,31 тис.м3 піску;

- відсутній акт списання запасів корисних копалин з обліку гірничодобувного підприємства за 2017 рік;

- не виконується пункт 6 Програми робіт та пункт 5.3 Угоди про умови користування надрами № 4214 від 14.12.2011 р. Продовження видобування 400 тис.м3/рік. Фактично відповідно до маркшейдерської документації підприємства та звітного балансу запасів корисних копалин (форма 5-гр.) у 2017 році видобуток склав 409,31 тис.м3 піску;

- відсутній акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння відповідно до запасів, затверджених протоколом ДКЗ України № 3534 від 25.02.2016 р.

На підставі висновків, викладених в акті перевірки, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видано припис № 929-14/06 від 24.09.2018 р., яким ПрАТ Харківське кар`єроуправління зобов`язано у строк до 26.10.2018 р. усунути порушення законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

30 жовтня 2018 р. позивач подав до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України інформацію щодо усунення виявлених порушень.

31 березня 2021 р. головою Державної служби геології та надр України видано наказ № 236 Про поновлення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів яким, зокрема, зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 цього наказу.

Згідно пункту 2 Додатку 2 Перелік спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено до названого наказу дію спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р., виданого ПрАТ Харківське кар`єроуправління , зупинено на підставі підпунктів 1, 3 пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами та надано позивачеві 30 календарних днів на усунення порушень.

Таке рішення вмотивовано порушенням позивачем вимог ст.ст. 24, 51 Кодексу України про надра, пунктів 12, 18 Положення про порядок надання гірничих відводів, абзацу 3 статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

У розгляді цієї справи окружний адміністративний суд дійшов висновку про протиправність названого наказу.

Судова колегія підтримує правову аргументацію суду попередньої інстанції.

Гірничі відносини врегульовано Кодексом України про надра.

Так, права та обов`язки користувачів надр визначено ст. 24 цього Кодексу.

Зокрема, відповідно до абзацу 2 названої статті Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Статтею 51 Кодексу України про надра установлено, що розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.

Згідно пункту 12 Положення про порядок надання гірничих відводів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 59 від 27 січня 1995 р., гірничий відвід на розробку родовищ корисних копалин надається з урахуванням меж об`єкта надрокористування, визначених у спеціальному дозволі на користування надрами, та з дотриманням вимог пункту 18 цього Положення.

Відповідно до пункту 18 Положення про порядок надання гірничих відводів межі гірничого відводу визначаються:

для розробки родовищ корисних копалин - контурами їхніх запасів, оцінених ДКЗ, у тому числі запасів категорії С2, з урахуванням зон зсування гірських порід або розносу бортів кар`єру;

для будівництва і експлуатації підземної споруди - її технічними межами з урахуванням зон зсування і обвалення гірських порід, а також охоронних і бар`єрних ціликів, які забезпечують нормальне функціонування цієї споруди;

для поховання шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод - тією частиною надр, де може бути забезпечена їх локалізація в суворо визначених межах.

Абзацом 3 частини 1 статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 р. № 877-V на суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) покладено обов`язок виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Відповідно до підпунктів 1, 3 пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 р. (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 р. № 124), дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Міндовкілля, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Матеріали справи свідчать, що Наказом Державної служби геології та надр України № 443 від 26.11.2018 р. Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р. у зв`язку з не усуненням ПрАТ Харківське кар`єроуправління порушень, зафіксованих в акті перевірки № 06-02/20/2018-62/п (189) від 21 вересня 2018 р.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 07.05.2019 р. у справі № 520/2412/19, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 12.08.2019 р., скасовано наказ № 443 від 26.11.2018 р. в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р.

Стверджуючи, що ПрАТ Харківське кар`єроуправління не виконано припис № 929-14/06 від 24.09.2018 р., відповідач звернувся до суду з позовом у якому просив припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 13.09.2020 р. у справі № 520/6911/19, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2020 р., у задоволенні зазначеного позову відмовлено.

У подальшому, Державною службою геології та надр України видано наказ № 136 від 24.04.2020 р. Про поновлення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р. у зв`язку з не усуненням виявлених перевіркою порушень,

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 18.08.2020 р. у справі № 520/5808/2020, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 27.10.2020 р., скасовано наказ № 136 від 24.04.2020 р., зокрема, в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4214 від 22.02.2007 р.

Таким чином, питання виконання позивачем припису № 929-14/06 від 24.09.2018 р. було предметом неодноразових судових розглядів.

Названими судовими рішеннями встановлено, що ПрАТ Харківське кар`єроуправління усунуло частину виявлених порушень, а щодо іншої частини неодноразово зверталось до Державної служби геології та надр України з відповідними листами, тобто вчинило усі належні дії. При цьому, не усунення частини порушень сталось виключно через бездіяльність відповідача, який зокрема не надав позивачеві новий бланк спеціального дозволу та не розглянув поданий йому робочий проект Коригування робочого проекту Безлюдівського родовища пісків з метою приведення у відповідність фактичних показників гірничо-екологічних умов у зв`язку із повною кількісною та якісною переоцінкою запасів пісків Безлюдівського родовища відповідно до протоколу ДКЗ України від 25.02.2016 р. № 3534 .

Відповідно ж до частини 4 статті 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Окружний адміністративний суд також вірно звернув увагу на те, що відповідно до частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

У постанові від 10 травня 2018 р, у справі № 802/4846/13-а Верховний Суд дійшов висновку, що зупинення Державною службою геології та надр України дії спеціального дозволу на користування надрами є не просто зупиненням дії документу, що декларує право суб`єкта господарювання на виконання певних робіт, а фактично є зупиненням виконання робіт на які йому видано цей дозвіл.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що окружним адміністративним судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 03 вересня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанова складена в повному обсязі 23 листопада 2021 р.

Головуючий суддя І.О.Лічевецький

суддя В.П.Мельничук

суддя О.М.Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2021
Оприлюднено26.11.2021
Номер документу101331175
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/10673/21

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 20.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 13.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 13.10.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Рішення від 03.09.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Огурцов О.П.

Постанова від 03.08.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні