ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 листопада 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/3682/21 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку загального позовного провадження за правилами письмового провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Октан Центр" до Державної екологічної інспекції Південного округу про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу,
встановив:
Приватне підприємство Октан Центр звернулося з позовом до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафів від 07.07.2021 року № 3-09-09, №4-09-09, № 5-09-09.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані постанови про накладення штрафів від 07.07.2021 № 3-09-09, №4-09-09, № 5-09-09 винесені за невідповідне виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року № 70-09-11, № 71-09-11, № 72-09-11, визначених ст. 29 ЗУ Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , крім усунення формальної невідповідності передбаченої частиною 3 ст. 29 ЗУ Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції . Однак, позивач зазначає, що на виконання вищезазначених рішень, позивачем ПП Октан Центр були вжиті заходи, а саме нанесено позначення палива на паливо - розподільчому обладнанні у відповідності до Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та вжиті заходи, щодо виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 , А-95-Євро5-Е0 та дизельне паливо Energy ДП- Л-Євро5-В0 , але з незалежних від позивача причин, неможливо було внести виправлення назви палива у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО, т.я. відповідно до Наказу КМУ від 18.06.2020 року № 306, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу , що свідчить про неможливість позивачем, самостійно вносити зміни до програмного забезпечення РРО, про що повідомлявся відповідача. У зв`язку із чим просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою від 26.07.2021 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
10.08.2021 та 17.08.2021 року від позивача надійшли додаткові пояснення по справі.
27.08.2021 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
08.09.2021 року від позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої на задоволенні позовних вимога наполягав.
Ухвалою від 01.10.2021 року судом вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів та призначено підготовче засідання на 29.10.2021 року.
Ухвалою від 29.10.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 23.11.2021 року.
Ухвалою від 23.11.2021 року судом вирішено проводити подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, судом встановлено, що Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) в період з 27.05.2021 року по 28.05.2021 року проведено планову виїзну перевірку характеристик нехарчової продукції ПП Октан Центр на АЗС, розташованої за адресою вул. Чкалова, б. 31 у м. Мелітополі, Запорізької області, а саме автомобільних бензинів А-92-Євро5-Е0 , А-95-Євро5-Е0 та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-В0 .
За результатами перевірки 28.05.2021 року складено Акт перевірки характеристик продукції № 35-09-13, відповідно до якого встановлено:
- невідповідність позначення бензину автомобільного А-92-Євро5-Е0, А-95-Євро5-Е0 та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-В0, в доступних місцях, а саме на паливо - розподільчому обладнанні (без позначення), та невідповідність позначення палив в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 Бензин А-92 , А-95-Євро5-Е0 Бензин А-95 та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-В0 Дизельн пал , чим порушено п. 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 № 927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив ;
- в паспорті якості від 10.05.2021 № 526 Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 (виробник ПАТ Укрнафта , Україна) постачальника не зазначено. Відповідно до товарно- транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року № Рех-000202 постачальник ФОП ОСОБА_1 через замовника ПП Октан Центр ; в паспорті якості від 24.04.2021 № 423 Бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 (виробник ПАТ Укрнафта , Україна) постачальника не зазначено. Відповідно до товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року № Рех-000201 постачальник ФОП ОСОБА_1 через замовника ПП Октан Центр ; в паспорті якості від 03.05.2021 № 320 Паливо дизельне Energy ДП-Л-Євро5-В0 (виробник ПАТ Укрнафта , Україна) постачальника не зазначено. Відповідно до товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 18.05.2021 року № Рех-000182 постачальник ФОП ОСОБА_1 через замовника ПП Октан Центр , чим порушено п. 9 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 № 927;
- в паспорті якості від 10.05.2021 № 526 Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 (виробник ПАТ Укрнафта , Україна) зазначено номер резервуару 816, в наданій товарно- транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року № Рех-000202, зазначений номер резервуару 0 ; в паспорті якості від 24.04.2021 № 423 Бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 (виробник ПАТ Укрнафта , Україна) зазначено номер резервуару 798, в наданій товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року № Рех-000201 зазначений номер резервуару 0 ; в паспорті якості від 30.05.2021 року № 320 Паливо дизельне Energy ДП-Л-Євро5-В0 (виробник ПАТ Укрнафта , Україна) зазначений номер резервуару 797, в наданій товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 18.05.2021 року № Рех-000182 зазначений номер резервуару 0 , що не дає змоги перевірити наявність документу про якість палива на АЗС за адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, чим порушено п. 8 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 № 927.
На підставі вищевказаного Акту перевірки характеристик продукції № 35-09-13 від 28.05.2021 року прийняті рішення № 70-09-11, № 71-09-11, № 72-09-11 від 01.06.2021 року про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, щодо зобов`язання ПП Октан Центр привести продукцію у відповідність до встановлених вимог, та вжити заходи приведення позначень у відповідність до встановлених вимог у спосіб, що не суперечить законодавству, а саме: нанести позначення палива на паливо - розподільчому обладнанні та виправити в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 , А-95-Євро5-Е0 та дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-В0 відповідно до п. 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 № 927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив в термін до 18 червня 2021 року.
На виконання вищезазначених рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 01.06.2021 року № 70-09-11, № 71-09-11, № 72-09-11, позивачем ПП Октан Центр були вжиті заходи, а саме нанесено позначення палива на паливо - розподільчому обладнанні у відповідності до Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив та вжиті заходи, щодо виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 , А-95-Євро5-Е0 та дизельне паливо Energy ДП- Л-Євро5-В0 , але з незалежних від позивача причин, неможливо було внести виправлення назви палива у розрахункових документах(фіскальних чеках) РРО, т.я. відповідно до Наказу КМУ від 18.06.2020 року № 306, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу , що свідчить про неможливість позивачем, самостійно вносити зміни до програмного забезпечення РРО.
23.06.2021 під час планової перевірки стану виконання ПП Октан Центр вищевказаних рішень від 01.06.2021 року встановлено неповне виконання рішень про вжиття обмежувальних заходів, визначених ст. 29 ЗУ Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , крім усунення формальної невідповідності передбаченої частиною 3 ст. 29 ЗУ Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , про що був складений Акт від 23 червня 2021 року №41-09-13, відповідно до якого вбачається, що ПП Октан Центр повністю усунуті порушення вимог п.п. 8, 9 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 № 927 порушення виявлені на АЗС, що розташована адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, та частково усунуті порушення вимог п. 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року № 927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , а саме:
- на паливо розподільчому обладнанні, позначено бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0, а в розрахункових (фіскальних чеках) зазначено БА А-95-Єв5-Е0,
- на паливо розподільчому обладнанні, позначено дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-В0, а в розрахункових документах (фіскальних чеках) зазначено En-ДП-Л-ЄВ5-ВО;
- на паливо розподільчому обладнанні, позначено бензин автомобільний А-92-Євро 5-Е0, а в розрахункових документах (фіскальних чеках) БА А-92-Єв5-Е0.
На підставі Протоколу № 3-09-10 від 23.06.2021 року та Акту перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів № 41-09-13 від 23.06.2021 року, Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) рішеннями від 24.06.2021 року № 92-09-11, № 91-09-00. № 90-09-11, на підставі ст.ст. 33, 34 ЗУ Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції , Порядку здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежування (корегування) заходів затвердженого Постановою КМУ від 05.10.2011 року № 1017, за результатами аналізу повідомлення ПП Октан Центр внесла зміни до рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року № 70-09-11, № 71-09-11, № 72-09-11, згідно з яким зобов`язала ПП Октан Центр привести у відповідність до встановлених вимог згідно п. 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року № 927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , а саме: виправити в розрахункових документах (фіскальних чеках) на позначення бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0 , бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 , дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-ВО в термін до 16 липня 2021 року.
На виконання вищевказаних рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) позивачем ПП Октан Центр , були вжиті заходи для виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 , А-95-Євро5-Е0 та дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5- В0 на АЗС, що розташована адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, а саме 24.06.2021 року направлено лист ТОВ Технотрейд вих. № 24/06/21, яка відповідає за автоматизацію АЗС та нафтобаз та програмне забезпечення РРО, про надання відомостей про причини з яких в розрахункових документах (фіскальних чеках) не можливо відобразити повну назву позначення автомобільних бензинів та дизельного палива, як то передбачено вимогами п. 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року № 927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , а також повідомити, яким чином, та з якого часу можливо усунути вищезазначену невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СТ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0. та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО) у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО. Також, було направлено копію паспорту контрольно-касового апарату Т&Т POS 21, який використовується на АЗС.
Листом вих. № 6 від 24.06.2021 року, ТОВ Технотрейд повідомило, що апарати комп`ютеризовані електронні контрольно-касові апарати для автозаправних станцій Т&Т POS 21 пройшли сертифікаційні випробування у ДП Укрметртестстандарт , відповідають усім вимогам до спеціалізованих касових апаратів для АЗС та занесені до Державного реєстру РРО. Передбачена кількість символів у найменуванні при програмуванні товарів (послуг) - 26, що вказано в Паспорті Т&Т POS 21. Оскільки код УКТ ЗЕД вказується перед найменуванням товару, то кількість символів к найменуванні товару зменшується. Разом з тим ТОВ Технотрейд повідомило, що відносно виконання Наказу КМУ від 18.06.2020 року № 306 ....01 серпня 2021 року реєстратори розрахункових операцій, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу . ТОВ Технотрейд своєчасно проведено розробку, виконані необхідні іспити та сертифікація внутрішнього програмного забезпечення РРО. Всі необхідні документи оформлено та подано до Технічної комісії, в компетенцію якої входить введення версій внутрішнього програмного забезпечення РРО до Державного реєстру РРО, проведення якої заплановано на кінець червня 2021 року. У разі включення версій внутрішнього програмного забезпечення РРО до Державного РРО, встановлення їх у РРО, що знаходяться в експлуатації, буде виконано у плановому порядку.
У зв`язку із чим, ПП Октан Центр самостійно не мав можливості усунути невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СГ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0, та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО) міг внести виправлення до розрахункових документів (фіскальних чеків), т.я. внесення вказаних змін пов`язане з оновленням внутрішнього програмного забезпечення РРО, яку згідно з Наказом КМУ від 18.06.2020 року № 306, до 01 серпня 2021 року мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу.
Однак, постановою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.07.2021 року № 3-09-09, за результатами розгляду протоколу від 23.06.2021 року №3-09-10 та Акту перевірки характеристик продукції від 23.06.2021 року № 41-09-13, ПП Октан Центр було притягнуто до відповідальності за порушенням вимог підпункту 2 п.4 ст. 44 Закону №2735-VI, а саме неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 № 70-09-11, до ПП Октан Центр застосовано штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у сумі 68000,00 грн.
Також, постановою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.07.2021 року № 4-09-09, за результатами розгляду протоколу від 23.06.2021 року №3-09-10 та Акту перевірки характеристик продукції від 23.06.2021 року № 41-09-13, ПП Октан Центр було притягнуто до відповідальності за порушенням вимог підпункту 2 п.4 ст. 44 Закону №2735-VI, а саме неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 № 71-09-11, до ПП Октан Центр застосовано штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у сумі 68000,00 грн.
Також, постановою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.07.2021 року № 5-09-09, за результатами розгляду протоколу від 23.06.2021 року №3-09-10 та Акту перевірки характеристик продукції від 23.06.2021 року № 41-09-13, ПП Октан Центр було притягнуто до відповідальності за порушенням вимог підпункту 2 п.4 ст. 44 Закону №2735-VI, а саме неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 № 72-09-11, до ПП Октан Центр застосовано штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у сумі 68000,00 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає, що правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції визначено Законом України Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції (Закон №2735-VІ).
За змістом абзацу третього статті 1 вказаного Закону державний ринковий нагляд (далі - ринковий нагляд) - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.
У статті 1 Закону №2735-VІ визначено, що орган державного ринкового нагляду - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності, що визначається відповідно до цього Закону (далі - орган ринкового нагляду). У разі якщо орган ринкового нагляду здійснює визначені цим Законом та Законом України Про загальну безпечність нехарчової продукції повноваження також через свої територіальні органи, термін орган ринкового нагляду позначає також його територіальні органи.
Стаття 4 Закону №2735-VІ визначає, що метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.
Як встановлено частиною першою статті 10 Закону №2735-VI, ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1069 затверджено Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, зокрема Держекоінспекція відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив здійснює державний ринковий нагляд за автомобільними бензинами, дизельним, судновим та котельним паливом.
Згідно з частиною першою статті 22 Закону №2735-VІ заходами ринкового нагляду є: 1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); 2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції; 3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; 4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.
Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.
Технічним регламентом №927, встановлено вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що виробляються, вводяться в обіг та реалізуються на території України, з метою захисту життя та здоров`я людини, тварин, рослин, національної безпеки, охорони навколишнього середовища та природних ресурсів.
Пунктом 5 Технічного регламенту №927 дозволено виготовлення, введення в обіг і обіг палив, які відповідають вимогам цього Технічного регламенту.
Згідно з вимогами пункту 7 Технічного регламенту №927 під час роздрібного постачання (реалізації) палива позначення палив повинне бути розміщено у місцях, доступних для споживача (на паливо-розподільчому обладнанні), а також відображено в розрахункових документах. На вимогу споживача (покупця) продавець повинен надати копію документа про якість (паспорт якості) палива та копію декларації про відповідність.
За змістом додатку 1 до Технічного регламенту №927 позначення автомобільних бензинів включає назву і марку бензину та містить такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група - літера А, позначення бензину для автомобільних двигунів з примусовим/іскровим запалюванням; друга група - цифрове позначення октанового числа автомобільного бензину (80, 92, 95, 98) за дослідним методом; третя група - символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група - символ визначення вмісту біоетанолу: Е5, Е7, Е10 (приклад позначення автомобільного бензину з октановим числом 95 екологічного класу Євро4 з вмістом біоетанолу до 7 відсотків: бензин автомобільний А-95-Євро4-Е7). Позначення дизельного палива включає такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група - літери ДП, позначення дизельного палива для автомобільних дизельних двигунів; друга група - літерне позначення кліматичного періоду: Л (літнє), З (зимове), Арк (арктичне); третя група - символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група - символ визначення вмісту метилових/етилових естерів жирних кислот: В0 (за їх відсутності), В5, В7 (приклад позначення дизельного палива зимового екологічного класу Євро4 з вмістом метилових/етилових естерів жирних кислот до 7 відсотків: паливо дизельне ДП-З-Євро4-В7).
Як встановлено пунктом 8 Технічного регламенту №927, кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива. Документ про якість (паспорт якості) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів (пункт 3 Технічного регламенту №927).
Також пунктом 9 Технічного регламенту №927 визначено, що документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити: дату видачі і номер документа; назву, марку палива; товарний знак підприємства-виробника, його назву та адресу; назву та адресу постачальника (за наявності); дату виготовлення палива; дату відбирання проби та дату проведення випробування; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту; відомості щодо декларації про відповідність; посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо; номер партії (резервуара); дані про вид та кількість добавок (присадок); підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.
Частиною сьомою статті 23 Закону №2735-VI визначено перелік документів, що підлягають перевірці, якими є: 1) декларація про відповідність; 2) супровідна документація, що додається до відповідної продукції (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); 3) загальний опис продукції, а також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічним регламентом; 4) документи щодо системи якості чи системи управління якістю; 5) висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції, відібраних (узятих) у межах здійснення ринкового нагляду і контролю продукції; 6) документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори). Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції; 7) документи і матеріали щодо стану виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, у тому числі в межах моніторингу дій суб`єктів господарювання, що вживаються ними для вилучення відповідної продукції з обігу та/або її відкликання; 8) повідомлення та інша інформація, надана суб`єктами господарювання, митними органами, органами з оцінки відповідності згідно з положеннями цього Закону та Закону України Про загальну безпечність нехарчової продукції .
Отже, органи ринкового нагляду мають право витребовувати та перевіряти у розповсюджувачів цієї продукції документи, визначені у частині сьомій статті 23 Закону №2735-VI.
Відповідно до частин першої, третьої статті 29 Закону №2735-VI у разі якщо органом ринкового нагляду встановлено, що продукція не відповідає встановленим вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 цього Закону, та формальної невідповідності), орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами.
Орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність: знак відповідності технічним регламентам було нанесено з порушенням вимог, визначених у відповідному технічному регламенті; не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом; не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність (її копія чи спрощена декларація про відповідність) не супроводжує продукцію, якщо це передбачено відповідним технічним регламентом; декларацію про відповідність було складено з порушенням вимог; органу ринкового нагляду не надано доступу до технічної документації або вона є неповною; вчинено інші порушення встановлених вимог, визначені у відповідному технічному регламенті як формальна невідповідність.
Перелік порушень встановлених вимог, які вважаються формальною невідповідністю, уточнюється у відповідних технічних регламентах.
Згідно зі статтею 30 Закону №2735-VI обмеження надання продукції на ринку здійснюються шляхом: 1) приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами (згідно з частинами першою і четвертою статті 29 цього Закону); 2) усунення формальної невідповідності (згідно з частиною третьою статті 29 цього Закону); 3) тимчасової заборони надання продукції на ринку.
Так, суд зазначає, що відповідно до частини сьомої статті 23 Закону №2735-VІ, під час перевірки характеристик продукції у випадках, передбачених цим Законом, перевірці підлягають, зокрема, документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори). Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції.
Пунктами 8, 9 Технічного регламенту №927 встановлено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
Документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити: дату видачі і номер документа; назву, марку (категорію) - для суднових та котельних палив; позначення палива - для автомобільного бензину та дизельного палива; назву та адресу підприємства - виробника; назву та адресу розповсюджувача (за наявності); дату виготовлення палива; дату відбирання проби та дату проведення випробування; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту; відомості щодо декларації про відповідність; посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо; номер партії (резервуара); дані про вид та кількість добавок (присадок); підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою; гарантійний строк зберігання.
Пунктом 20 Технічного регламенту №927 обумовлено, що виробником перед введенням в обіг та під час надання палива на ринку на документ про якість (паспорт якості) повинен бути нанесений знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність.
Так, судом встановлено, що ПП Октан Центр , вживались заходи для виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0 , А-95-Євро5-Е0 та дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-В0 на АЗС, що розташована адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, а саме 24.06.2021 року направлено лист ТОВ Технотрейд вих. № 24/06/21, яка відповідає за автоматизацію АЗС та нафтобаз та програмне забезпечення РРО, про надання відомостей про причини з яких в розрахункових документах (фіскальних чеках) не можливо відобразити повну назву позначення автомобільних бензинів та дизельного палива, як то передбачено вимогами п. 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року № 927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив , а також повідомити, яким чином, та з якого часу можливо усунути вищезазначену невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СТ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0. та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО) у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО. Також, було направлено копію паспорту контрольно-касового апарату Т&Т POS 21, який використовується на АЗС.
Отже, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено належними та допустимими доказами правомірності винесення спірних постанов, в той час як позивачем ПП Октан Центр належним чином доведено, в тому, що воно не усунуло невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СГ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0. та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО), на день проведення перевірки виконання рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року № 70-09-11, № 71-09-11, № 72-09-11, адже підприємство вживало всіх необхідних заходів для внесення змін у розрахункові документи (фіскальні чеки) РРО.
З урахуванням статті 12 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг позивач як особа, яка реалізує нафтопродукти в роздрібній мережі, не має права самостійно вносити зміни/доповнення/уточнення до розрахункових документів (фіскальні чеки) РРО, при цьому усунути визначені порушення іншим чином також не має можливості.
Наведене свідчить про об`єктивну неможливість позивачем виконати Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, що на думку суду виключає накладення на позивача санкції за їх невиконання.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
З огляду на встановлені судом обставини справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування постанов про накладення штрафу від 07.07.2021 №3-09-09, № 4-09-09, № 5-09-09.
За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов Приватного підприємства "Октан Центр" (код ЄДРПОУ 37644180, 72319, м.Мелітополь, вул. Івана Алексєєва, 30, кім.21) до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (код ЄДРПОУ 43877338, 73003, м.Херсон, пров. Козацький, 10) про скасування постанов.
Визнати протиправними та скасування постанови Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про накладення штрафу від 07.07.2021 року № 3-09-09, №4-09-09, № 5-09-09.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (код ЄДРПОУ 43877338, 73003, м.Херсон, пров. Козацький, 10) на користь Приватного підприємства "Октан Центр" (код ЄДРПОУ 37644180, 72319, м.Мелітополь, вул. Івана Алексєєва, 30, кім.21) судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн., шляхом безспірного списання.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Д.К. Василяка
кат. 108010200
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2021 |
Оприлюднено | 28.11.2021 |
Номер документу | 101394128 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Василяка Д.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні