ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2021 року м. Херсон
справа № 766/4493/20
провадження № 22-ц/819/1575/21
Херсонський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого (суддя-доповідач)Пузанової Л.В., суддів:Ігнатенко П.Я., Склярської І.В., секретарАвтонагова Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні апеляційну скаргу ОСОБА_1 , від імені якої діє ОСОБА_2 , на рішення Херсонського міського суду Херсонської області у складі судді Прохоренко В.В. від 30 жовтня 2020 року в справі за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Ушакова 66 до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг,
встановив:
У березні 2020 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Ушакова 66 звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_1 є власником приміщення - магазину, що знаходиться в будинку АДРЕСА_1 .
Співвласниками зазначеного будинку було створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Ушакова 66 , загальними зборами якого затверджено кошторис на утримання будинку та прибудинкової території і визначено розмір щомісячних внесків.
Посилаючись на те, що ОСББ Ушакова 66 надає послуги з утримання та обслуговування будинку АДРЕСА_1 та прибудинкової території, а відповідач користується відповідними послугами, однак внески на утримання будинку не сплачує, у зв`язку із чим виникла заборгованість в розмірі 7 916,70 грн, з яких 7 675,13 грн - заборгованість зі сплати внесків на утримання будинку та прибудинкової території, 107,26 грн - інфляційні збитки, 134,31 грн - три відсотки річних, позивач просив суд стягнути з ОСОБА_1 на свою користь заборгованість за надані послуги в сумі 7 916,70 грн за період з 11.03.2017 року по 11.03.2020 року, а також судові витрати.
Рішенням суду від 30 жовтня 2020 року позов задоволено та вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
В апеляційній скарзі ОСОБА_1 , від імені якої діє ОСОБА_2 , просить рішення суду скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позову, зазначаючи, що висновки суду щодо її зобов`язань перед позивачем не відповідають обставинам справи, оскільки вона не є користувачем наданих позивачем послуг з прибирання та утримання будинку і прибудинкової території, а тому вимоги про стягнення боргу за відсутності договірних правовідносин між сторонами не підлягають задоволенню внаслідок недоведеності їх належними та допустимими доказами.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Ушакова 66 її доводи не визнало, рішення суду вважає законним та обґрунтованим.
Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах, визначених статтею 367 ЦПК України, апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ зробив висновок про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Рішення суду мотивовано тим, що розмір витрат на утримання і експлуатацію будинку та прибудинкової території, а звідси- розмір щомісячних внесків власників приміщень в житловому комплексі затверджено відповідними рішеннями загальних зборів співвласників Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, виконання яких є обов`язковим для власника-члена об`єднання.
В процесі розгляду справи суд встановив, що ОСОБА_1 є власником магазину загальною площею 97,2кв.м., розташованого на першому поверсі багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 .
Право власності ОСОБА_1 на наведене нерухоме майно зареєстровано в установленому законом порядку 29.07.2013 року із зазначенням про те, що право власності виникло на підставі договору дарування, посвідченого приватним нотаріусом Херсонського міського нотаріального округу Маковецькою О.А. 29.07.2013року, №4909 (а. с.24).
Власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Ушакова 66 , яке зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 04.07.2016 року.
Відповідно до положень Статуту ОСББ Ушакова 66 метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання і використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.
Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання.
Питання, зокрема про використання спільного майна та визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників належить до виключної компетенції загальних зборів (пункти 1,2 розділу ІІ та пункт 3 розділу ІІІ Статуту).
На загальних зборах ОСББ Ушакова 66 , проведених 21 липня 2016 року, затверджено кошторис на утримання будинку та розмір внесків за 1кв.м. в сумі 1,7213 грн для житлових та нежитлових приміщень з оплатою до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим.
24.03.2018 року відбулися загальні збори співвласників Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Ушакова 66", на яких затверджено кошторис на утримання будинку та розмір внесків співвласників в сумі 3,21грн за 1кв. м. для житлових та нежитлових приміщень. Оплата повинна здійснюватися шляхом внесення коштів на розрахунковий рахунок об`єднання або іншим шляхом, не забороненим законодавством, до 10 числа місяця, наступного за розрахунковим.
Відповідачка сплату внесків у встановленому зборами співвласників розмірі та у визначені ним строки не здійснювала, в результаті чого згідно із наданим позивачем розрахунком у неї за період з 11.03.2017 року по 11.03.2020 року утворилася заборгованість в сумі 7 916,70 грн, із яких 7 675,13 грн заборгованість зі сплати внесків на утримання будинку та прибудинкової території, 107,26 грн - збитки від інфляції та три відсотки річних в сумі 134,31 грн.
За положеннями частини другої статті 382 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Частиною першою статті 385 ЦК України також передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління визначає Закон України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку (Закон № 417-VIII), предметом регулювання якого є відносини, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов`язків власників квартир та нежитлових приміщень як співвласників багатоквартирного будинку.
За визначеннями, які вживаються в цьому Законі та містяться в статті 1 Закону, багатоквартирний будинок - це житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; нежитлове приміщення - ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонду і є самостійним об`єктом нерухомого майна.
Спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія;
Частка співвласника - частка, яку становить площа квартири та/або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.
За змістом статей 1, 9 Закону № 417-VIII управління багатоквартирним будинком - це вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку. Управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
За частинами першою-третьою статті 12 Закону № 417-VIII витрати на управління багатоквартирним будинком включають: 1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; 2) витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку;2 -1 ) витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; 3) витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; 4) інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком.
За частиною другою статті 10 Закону № 417-VIII до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про визначення переліку та розміру витрат на управління багатоквартирним будинком.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих і нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (№ 2866-III), відповідно до статті 1 якого об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку
Відповідно до частини першої статті 4 Закону № 2866-III основною метою створення об`єднання є забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. А за частиною четвертою статті 4 цього Закону діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Загальні збори співвласників є вищим органом управління об`єднання, до виключної компетенції яких відноситься, зокрема, затвердження статуту об`єднання, внесення змін до нього; затвердження кошторису, балансу об`єднання та річного звіту; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов`язковим для всіх співвласників (стаття 10 Закону № 2866-III).
Об`єднання має право встановлювати порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів, які за статтею 21 Закону № 2866-III належать до коштів об`єднання, та зобов`язане забезпечувати дотримання інтересів усіх співвласників при встановленні умов і порядку володіння, користування і розпорядження спільною власністю, розподілі між співвласниками витрат на експлуатацію та ремонт спільного майна.
Об`єднання забезпечує утримання та експлуатацію багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку. Для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: задовольняти зазначені потреби самостійно шляхом самозабезпечення; визначати управителя, виконавців окремих житлово-комунальних послуг, з якими усі співвласники укладають відповідні договори; виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.
Питання самостійного забезпечення об`єднанням експлуатації та утримання багатоквартирного будинку та користування спільним майном у такому будинку регулюються Господарським кодексом України в частині господарчого забезпечення діяльності негосподарюючих суб`єктів.
Самостійне забезпечення об`єднанням утримання і експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у багатоквартирному будинку може здійснюватися безпосередньо співвласниками, а також шляхом залучення об`єднанням фізичних та юридичних осіб на підставі укладених договорів.
Для фінансування самозабезпечення об`єднання співвласники сплачують відповідні внески і платежі в розмірах, установлених загальними зборами об`єднання. За згодою правління окремі співвласники можуть у рахунок сплати таких внесків і платежів виконувати окремі роботи.
Статтею 20 Закону № 2866-III врегульовано визначення часток внесків і платежів на утримання, експлуатацію та ремонт спільного майна. Так, частка співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності. Частка участі співвласника квартири та/або нежитлового приміщення визначається відповідно до його частки як співвласника квартири та/або нежитлового приміщення.
Статтею 13 Закону України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII Про житлово-комунальні послуги визначено, що послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій включають в себе: прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території; санітарно-технічне обслуговування; обслуговування внутрішньобудинкових мереж; утримання ліфтів; освітлення місць загального користування; поточний ремонт; вивезення побутових відходів тощо.
Відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869, тариф на ці послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням Типового переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого вказаною постановою Кабінету Міністрів України. Перелік послуг за кожним будинком погоджується у договорі на надання цих послуг, який укладається між споживачами та підприємством, організацією тощо, які надають ці послуги.
Отже, законодавство, яке регулює порядок забезпечення співвласниками багатоквартирного будинку утримання та експлуатацію багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку (управління багатоквартирним будинком), передбачає, що внески і платежі на утримання, експлуатацію та ремонт спільного майна є складовою частиною внесків та платежів співвласників як витрат на управління багатоквартирним будинком.
Наведені вище висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.12.2019 року у справі №910/6471/18 та відповідно до положень частини четвертої статті 263 ЦПК України підлягають врахуванню судами при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.
З огляду на наведені вище приписи законодавства та надані позивачем докази у підтвердження обставин, на які він посилається як на підставу своїх вимог, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для задоволення позову та вважає їх такими, що відповідають нормам матеріального права, які регулюють питання розподілу витрат на управління багатоквартирним будинком між співвласниками, повноважень Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку визначати розмір цих витрат та обов`язку співвласника їх сплачувати.
Доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на законі, належних доказах і як такі, що висновків суду не спростовують, підлягають відхиленню.
Зокрема, доводи скаржника про відсутність у ОСОБА_1 обов`язку нести витрати на утримання будинку та прибудинкової території та її посилання на законодавство, що регулює відносини між надавачем житлово-комунальних послуг і споживачем цих послуг, колегія суддів до уваги не приймає, оскільки послуга з управління багатоквартирним будинком хоч і віднесена статтею 5 Закону України Про житлово-комунальні послуги до житлової послуги, однак у спірних правовідносинах ОСББ Ушакова 66 задовольняє потреби утримання та експлуатації багатоквартирного будинку самостійно шляхом самозабезпечення.
Відповідно до приписів статті 22 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку для фінансування самозабезпечення об`єднання співвласники сплачують відповідні внески і платежі в розмірах, установлених загальними зборами об`єднання.
Обов`язок співвласників багатоквартирного будинку сплачувати відповідні внески виникає не із договору з об`єднанням, а відповідно до діючого в Україні законодавства, невиконання якого ОСОБА_1 спонукало позивача звернутися до суду за захистом свого права у спосіб стягнення заборгованості із застосуванням передбаченої статтею 625 ЦК України відповідальності за невиконання грошового зобов`язання, який у спірних правовідносинах є належним та ефективним способом захисту цивільних прав.
Розрахунок розміру належних до стягнення грошових коштів скаржник не спростовує та свій контррозрахунок не наводить.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що рішення ухвалено судом з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстави для його скасування та ухвалення нового судового рішення про відмову у задоволенні позову відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 367, 374, 375 ЦК України, суд
постановив:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , від імені якої діє ОСОБА_2 , залишити без задоволення, а рішення Херсонського міського суду Херсонської області від 30 жовтня 2020 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини третьої статті 389 ЦПК України.
Головуючий Л. В. Пузанова
Судді: П. Я. Ігнатенко
І.В. Склярська
Повний текст постанови складено 29 листопада 2021 року
Суддя Л. В. Пузанова
Суд | Херсонський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2021 |
Оприлюднено | 01.12.2021 |
Номер документу | 101443898 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський апеляційний суд
Пузанова Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні