Постанова
від 17.11.2021 по справі 140/1257/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 листопада 2021 рокуЛьвівСправа № 140/1257/21 пров. № А/857/13272/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гуляка В.В.

суддів: Коваля Р.Й., Святецького В.В.

за участі секретаря судового засідання: Вовка А.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ОСОБА_1 ,

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 червня 2021 року (суддя - Лозовський О.А., час ухвалення - 11:39 год., місце ухвалення - м.Луцьк, дата складання повного тексту - 10.06.2021),

в адміністративній справі №140/1257/21 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 ,

про визнання протиправними та скасування наказу і рішення, визнання протиправними дій,

встановив:

У лютому 2021 року позивач ОСОБА_1 звернувся в суд із адміністративним позовом до відповідачів Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (відповідач-1), Постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (відповідач-2), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив: 1) визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 02.10.2020 №172 «Про проведення конкурсного відбору керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України» в частині проведення конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» ; 2) визнати протиправними дії Постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України з визначення переможця конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 ; 3) визнати протиправним та скасувати рішення Постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, яке оформлене Протоколом №6 засідання постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 23.12.2020, яким визначено переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 .

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 08.02.201 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача ОСОБА_2 ..

Відповідач-1 позовних вимог не визнав, вважаючи їх безпідставними та необґрунтованими, в суді першої інстанції подав відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позову.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 03.06.2021 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

З цим рішенням суду першої інстанції не погодився позивач ОСОБА_1 та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає апелянт оскаржене рішення суду незаконним через неповноту дослідження доказів та неправильне застосування норм процесуального та матеріального права, що має істотне значення для правильного вирішення справи, а тому підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що суд першої інстанції не врахував, що Ківерцівський Національний природний парк Цуманська пуща не підпадає під визначення суб`єктів господарювання державного сектору економіки, оскільки Закон України Про управління об`єктами державної власності не поширює свою дію на об`єкти природно-заповідного фонду. Проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду передбачено спеціальним нормативним актом, а саме, Порядком проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, затвердженим наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 17.04.2018 №123. Натомість Порядок проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 регулює питання конкурсного відбору суб`єктів господарювання державного сектору економіки, до яких не відносяться керівники національних-природних парків. Тому, на переконання скаржника, дія постанови Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 Про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки не поширюється на установи природно-заповідного фонду і не може регулювати відносини, пов`язані із конкурсним відбором і призначенням керівників установ природно-заповідного Фонду, оскільки суперечить нормам пункту 2 статті 3 Закону України Про управління об`єктами державної власності та ст.12 Закону України Про природно-заповідний фонд України . Таким чином, дії Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України щодо оголошення, проведення та визначення переможця на вакантну посаду директора Ківерцівського національного природного парку Цуманська пуща на підставі Постанови КМУ від 03.09.2008 №777 є протиправними, на що суд першої інстанції уваги не звернув. Крім того, на думку апелянта, суд першої інстанції залишив поза увагою, що результат оцінювання затверджених критеріїв відсутній, відповідачем-2 не наведено будь-якого обґрунтування прийнятого стосовно позивача рішення на предмет професійного досвіду, знань і якостей, лише зазначено розподіл голосів голосуванням. Апелянт також звертає увагу на те, що в оголошенні, розміщеному 28.12.2020 на офіційному сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів, немає посилань на прийняте 22 та 23.12.2020 рішення комісії про затвердження результатів конкурсного відбору на визначення переможця конкурсу на вакантну посаду директора Ківерцівського національного природного парку Цуманська пуща , що свідчить про порушення відповідачем встановленого порядку прийняття такого рішення та порядку повідомлення учасників конкурсу про його прийняття. Відсутність рішення про затвердження результатів конкурсу відбору керівника НПП Цуманська пуща свідчить не тільки про порушення відповідачем-1 встановленого порядку прийняття такого рішення, а й про відсутність факту закінчення конкурсного відбору.

За результатами апеляційного розгляду апелянт ОСОБА_1 просить скасувати оскаржене рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Відповідач-1 подав відзив на апеляційну скаргу, в якому висловив заперечення проти задоволення апеляційної скарги, вважаючи рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, таким, що прийнято з дотриманням норм матеріального права. Просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції від 03.06.2021 без змін.

Суд апеляційної інстанції заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників справи, які з`явились в засідання суду апеляційної інстанції, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити частково, з врахуванням наступного.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що згідно наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля України №973-0 від 13.12.2019 «Про призначення ОСОБА_1 виконуючим обов`язки директора» , позивача ОСОБА_1 з 17.12.2019 призначено виконуючим обов`язки директора Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» до призначення керівника цього парку в установленому порядку (а.с. 8 Т.1).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №425 «Про деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» від 27.05.2020 року перейменовано Міністерство енергетики та захисту довкілля України на Міністерство енергетики України та утворено Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України.

Наказом Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України №172 від 02.10.2020, відповідно до Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 та Положення про Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2020 №614, оголошено конкурс на зайняття вакантних посад керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, в тому числі, директора Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» (а.с. 9 Т.1).

13.10.2020 на сайті (https://mepr.gov.ua/news/36058.html) Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України оприлюднено інформацію, що відповідно до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» , Порядку проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2019), та наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 02.10.2020 №172 «Про проведення конкурсного відбору керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України» , оголошено конкурсний відбір, зокрема, директора Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» із зазначенням переліку вимог до претендентів для участі у конкурсному відборі керівників установ природно-заповідного фонду (а.с. 10-12 Т.1).

З метою участі у конкурсі 02.11.2020 позивачем ОСОБА_1 подана заява голові постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про допуск до участі в конкурсі у відборі на посаду директора Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» (а.с. 13 Т.1).

27.11.2020 в Міндовкілля відбулося засідання постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України з розкриття пакетів документів, поданих претендентами на посади керівників установ природо-заповідного фонду, за результатами якого ОСОБА_1 було допущено до конкурсного відбору на посаду керівника КНПК «Цуманська пуща» (а.с. 15-16 Т.1).

Як слідує з матеріалів справи, 18.12.2020 на офіційному сайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (https://mepr.gov.ua/news/36559.html) було оприлюднено результати засідання постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, з розкриття пакетів документів, поданих претендентами на посади керівників в тому числі Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» . Після розкриття пакетів документів претендентів на посади керівників вказаних установ природно-заповідного фонду, їх розгляду та перевірки на відповідність вимогам, визначеним Порядком №777, Комісія вирішила, зокрема, допустити до участі в конкурсному відборі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ОСОБА_1

23.12.2020 відбулося засідання постійно діючої Комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України щодо розгляду документів, конкурсних пропозицій та заслуховування учасників конкурсних відборів керівників установ природно-заповідного фону, серед яких керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» , результати якого оформлені протоколом №6 (а.с. 52-59 Т.1).

28.12.2020 на офіційному сайті Міндовкілля оприлюднено результати конкурсного відбору керівників підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів Україниа Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» . Переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» визначено - ОСОБА_2 .

Вважаючи дії та рішення відповідачів по оголошенню, проведенню конкурсного відбору та визначенню переможця на вакантну посаду керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» протиправними, позивач ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції виходив з того, що оскільки Ківерцівський НПП «Цуманська пуща» відноситься до сфери управління Міндовкілля, рішення про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки та обрання переможця такого конкурсного відбору є його управлінською функцією та відноситься до компетенції органу владних повноважень. Оскаржуване рішення Комісії, оформлене Протоколом засідання №6 від 23.12.2020 року, а також дії відповідачів щодо проведення конкурсу відповідають критеріям оцінки, закріпленим у частині другій статті 2 КАС, а тому, відсутні підстави для визнання протиправними дій відповідача-2 з визначення переможця конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 , а також визнання протиправним та скасування відповідно рішення від 23.12.2020, яким визначено переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» - Деркача В.В.. Також суд вважав, що позивач, заявляючи позовні вимоги, фактично просить суд втрутитися у дискреційні повноваження Міндовкілля щодо оголошення та проведення конкурсу.

Суд апеляційної інстанції частково не погоджується із такими висновками суду першої інстанції.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та рішенню суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів апеляційного суду враховує наступне.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведені положення означають, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що предметом розгляду у даній адміністративній справі являються правовідносини щодо підстав, порядку, процедури та результатів проведення конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» .

Статтею 1 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» від 21.09.2006 року №185-V (далі - Закон №185-V) закріплено, що управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Згідно підпункту «г» пункту 18 частини 1 статті 5 Закону №185-V, здійснюючи управління об`єктами державної власності, Кабінет Міністрів України визначає порядок конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2008 №777 затверджено Порядок проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки (далі - Порядок №777).

Пунктом 1 Порядку №777 визначено, що цей Порядок визначає процедуру конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки (далі - підприємства) у разі прийняття міністерством, Фондом державного майна, іншим органом, що здійснює управління об`єктами державної власності, державним господарським об`єднанням, державною холдинговою компанією, іншою державною господарською організацією рішення про необхідність проведення такого відбору, а також процедуру конкурсного відбору керівника підприємства, що має стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів якого за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу якого перевищує 200 млн. гривень, та керівника особливо важливого для економіки підприємства (підприємства, вартість активів якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 2 млрд. гривень або річний розмір чистого доходу якого перевищує 1,5 млрд. гривень).

Вимоги цього Порядку поширюються на відбір кандидатур на посаду голови виконавчого органу господарських товариств та членів наглядових рад особливо важливих для економіки підприємств, крім державних банків, відбір незалежних членів до яких врегульовано статтею 7 Закону України «Про банки і банківську діяльність» .

Відповідно до п.2 Порядку №777, підставою для оголошення конкурсного відбору керівника підприємства (далі - конкурсний відбір) є рішення (наказ) міністерства, Фонду державного майна або іншого органу, який виконує функцію з управління підприємством, державним господарським об`єднанням, державною холдинговою компанією, іншою державною господарською організацією, для підприємств, функції з управління якими виконує Кабінет Міністрів України, - рішення Кабінету Міністрів України (далі - суб`єкт управління), із зазначенням строку приймання заяв і проведення конкурсного відбору (крім керівників особливо важливих для економіки підприємств), яке для підприємства, що має стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів якого за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу якого перевищує 200 млн. гривень, приймається не пізніше ніж через 20 днів після відкриття вакансії керівника підприємства.

Для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, крім керівників особливо важливих для економіки підприємств, суб`єкт управління утворює постійно діючу комісію або комісії для конкурсного відбору керівників окремих підприємств (далі - комісія) (пункт 3 Порядку № 777).

Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.05.2004 №97 затверджено Державний класифікатор України ДК 002:2004 «Класифікація організаційно-правових форм господарювання» (далі - КОПФГ №97).

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Ківерцівський національний природний парк «Цуманська пуща» , на посаду якого проводився конкурсний відбір, за організаційно-природною формою віднесено до державних організацій (код 425 відповідно до пункту 4 КОПФГ №97).

Згідно з пунктом 3.4.4 КОПФГ №97 Державна організація (установа, заклад) утворюється компетентним органом державної влади в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини державної власності, як правило, без поділу її на частки, і входить до сфери його управління.

Відповідно до статті 22 Господарського кодексу України, суб`єктами господарювання державного сектора економіки є суб`єкти, що діють на основі лише державної власності, а також суб`єкти, державна частка у статутному капіталі яких перевищує п`ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує державі право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб`єктів.

Відтак, державна організація діє на основі відокремленої частини державної власності, а отже відноситься до суб`єктів господарювання державного сектору економіки та на неї розповсюджується дія Порядку №777.

Оскільки, Ківерцівський національний природний парк «Цуманська пуща» відноситься до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, правильно суд першої інстанції вказав, що рішення про проведення конкурсного відбору керівників суб`єктів господарювання державного сектору економіки та обрання переможця такого конкурсного відбору є його управлінською функцією та відноситься до компетенції органу владних повноважень.

Таким чином, апелянтом зроблено помилковий висновок про неможливість застосування положень Порядку №777 щодо процедури проведення конкурсу на посаду директора Ківерцівського НПП Цуманська пуща .

Також, колегія суддів апеляційного суду враховує, що згідно з частинами 1, 4 статті 5 Закону України Про центральні органи виконавчої влади , міністерства та інші центральні органи виконавчої влади утворюються, реорганізуються та ліквідуються Кабінетом Міністрів України за поданням Прем`єр-міністра України. Міністерство, інший центральний орган виконавчої влади утворюється шляхом утворення нового органу влади або в результаті реорганізації (злиття, поділу, перетворення) одного чи кількох центральних органів виконавчої влади.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 02.09.2019 №829 Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади Міністерство екології та природних ресурсів України перейменовано на Міністерство енергетики та захисту довкілля України (ідентифікаційний код юридичної особи - 37552996).

Відповідно до пунктів 1 та 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27.05.2020 № 425 Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади , Міністерство енергетики та захисту довкілля України перейменовано на Міністерство енергетики України (ідентифікаційний код юридичної особи - 37552996) та утворено новий орган влади Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (нову юридичну особу з ідентифікаційним кодом юридичної особи - 43672853).

Водночас, пунктом 8 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074 визначено, що перейменування органу виконавчої влади не призводить до його реорганізації.

Аналогічну норму закладено і частиною першою статті 104 Цивільного кодексу України, згідно з якою юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Порядок проведення конкурсу та призначення на посаду керівників установ природно-заповідного фонду, що належать до сфери управління Міністерства екології та природних ресурсів України, що затверджений наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 17.04.2018 №123, регулював питання, що стосуються Міністерства екології та природних ресурсів України. Разом з цим, Порядок №123 втратив чинність 28.12.2020 на підставі наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №309 від 26.11.2020, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.12.2020 за №1245/35528.

Крім цього, колегія суддів враховує, що позивачем ОСОБА_1 було подано голові постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України заяву від 02.11.2020 року про допуск до участі в конкурсі на посаду директора Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» разом із пакетом документів, та його було допущено для участі в такому конкурсі, оголошеного наказом Міндовкілля від 02.10.2020 №172.

Такі обставини свідчать про згоду позивача ОСОБА_1 з умовами конкурсу.

При цьому, слід зазначити, що спірний наказ Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 02.10.2020 №172 «Про проведення конкурсного відбору керівників установ природно-заповідного фонду, що належить до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України» , в частині проведення конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» , вичерпав свою дію, оскільки є реалізованим (виконаним), що свідчить про відсутність правових підстав для його скасування в судовому порядку.

З врахуванням наведеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу №172 від 02.10.2020р. в частині його оскарження.

Відносно позовної вимоги про визнання протиправними дій Комісії (відповідача-2) з визначення переможця конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 , то колегія суддів апеляційного суду зазначає, що оскаржені позивачем дії Комісії щодо визначення переможця конкурсу мали наслідком прийняття Комісією рішення, яке оформлене Протоколом №6 засідання Комісії від 23.12.2020, яким визначено переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 ..

Самостійне оскарження дій Комісії з визначення переможця конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» не призведе до відновлення порушеного права чи інтересу позивача, та охоплюється наданням правової оцінки позовним вимогам в частині визнання протиправним та скасувати рішення Комісії, яке оформлене Протоколом №6 засідання Комісії від 23.12.2020, яким визначено переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 ..

З врахуванням наведеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовної вимоги про визнання протиправними дій Комісії (відповідача-2) з визначення переможця конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 ..

Суд апеляційної інстанції враховує, що спірні правовідносини, що склались у цій справі, зводяться до питання щодо правомірності (законності і обгрунтованості) рішення суб`єкта владних повноважень з приводу визначення переможця конкурсного відбору на посаду керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» ОСОБА_2 , що оформлено протоколом №6 засідання комісії від 23 грудня 2020 року. З цього приводу суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Законодавством регламентовано чітку та послідовну процедуру проведення конкурсу на зайняття вакантної посади керівника суб`єкта господарювання державного сектора економіки, початковим етапом якої є призначення і оголошення конкурсного відбору.

Приписами пункту 4 Порядку №777 обумовлено, що комісія: розробляє та затверджує вимоги до осіб, що виявили бажання взяти участь у конкурсному відборі (далі - претенденти), критерії їх оцінювання; оприлюднює на офіційному веб-сайті суб`єкта управління не пізніше ніж протягом п`яти днів після затвердження вимог до претендентів, оголошення про проведення конкурсного відбору на посаду керівника підприємства, яка стала вакантною (далі - оголошення), та результати конкурсного відбору не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дати його завершення; приймає, реєструє та перевіряє на відповідність вимогам цього Порядку документи і пропозиції, подані претендентами; надсилає разом із згодою на обробку персональних даних претендентів запит до Національної поліції стосовно надання інформації щодо відсутності (наявності) у них судимості, заборони займати відповідні посади або займатися певними видами діяльності; ухвалює рішення про допуск претендентів до конкурсного відбору або відхилення їх кандидатур; розглядає документи і пропозиції з управлінням підприємством, подані учасниками конкурсного відбору; забезпечує відкритість конкурсного відбору та на підставі результатів оцінювання учасників за затвердженими критеріями шляхом голосування визначає його переможця.

Відповідно до пунктів 5, 7, 15 - 18 Порядку №777, засідання комісії є правомочним у разі участі в ньому не менш як двох третин її складу. Рішення комісії приймається більшістю голосів присутніх на засіданні її членів і оформляється протоколом. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні комісії. Конкурсний відбір вважається таким, що закінчився, з дня ухвалення комісією рішення про затвердження його результатів. Учасники конкурсного відбору подають пропозиції з управління підприємством - конкурсні пропозиції. Конкурсна пропозиція, що розробляється на підставі фактичних показників фінансово-господарської діяльності, може містити проект стратегічного плану розвитку підприємства на середньострокову перспективу, в якому передбачаються: детальний першочерговий план реформування підприємства протягом одного року; заходи з виконання завдань та результати аналізу можливих ризиків, а також заходи з поліпшення техніко-економічних та фінансових показників підприємства, підвищення його конкурентоспроможності; обсяг відрахування коштів до бюджетів; пропозиції щодо залучення інвестицій для розвитку підприємства; пропозиції щодо очікуваної динаміки поліпшення основних показників фінансово-господарської діяльності; інші пропозиції з удосконалення діяльності підприємства. Комісія розглядає на закритому засіданні документи та конкурсні пропозиції, подані учасниками конкурсного відбору та враховує відповідність учасників встановленим вимогам. За рішенням комісії на її засіданні під час заслуховування учасників конкурсного відбору, можуть бути присутніми представники засобів масової інформації та громадськості за умови згоди всіх учасників конкурсного відбору. Переможцем конкурсного відбору визнається учасник, який за результатами розгляду документів, конкурсної пропозиції та співбесіди у формі усного опитування визнаний комісією найкращим на підставі результатів оцінювання учасників за затвердженими критеріями шляхом голосування членів комісії. Переможець конкурсного відбору оголошується на засіданні комісії з дотриманням вимог пункту 12 цього Порядку. Результати конкурсного відбору оприлюднюються на офіційному веб-сайті суб`єкта управління.

Матеріалами справи підтверджується, що Комісією було розміщено на офіційному сайті оголошення про проведення конкурсного відбору згідно Порядку №777 та проведено конкурс щодо заміщення вакантної посади керівника КНПП «Цуманська пуща» .

Так, відповідно до оскаржуваного рішення, оформленого протоколом №6 засідання постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 23.12.2020 року, вирішено визначити переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» - ОСОБА_2 ..

Це рішення комісії прийнято шляхом голосування, де за переможця конкурсного відбору на керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» ОСОБА_2 проголосувало 10 членів комісії, в той же час за учасника конкурсного відбору на керівника Ківерцівського НПП «Цуманська пуща» ОСОБА_1 не віддано жодного голосу.

При дослідженні спірних правовідносин та обставин справи суд апеляційної інстанції враховує правову позицію, викладену в рішенні Європейського суду з прав людини від 20 жовтня 2011 року у справі "Рисовський проти України", в якому Суд зазначив, що принцип "належного урядування", зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливості уникати виконання своїх обов`язків.

Як уже згадувалось вище, пунктом 4 Порядку №777 визначено, що Комісія, зокрема розробляє та затверджує вимоги до осіб, що виявили бажання взяти участь у конкурсному відборі (далі - претенденти), критерії їх оцінювання.

Протоколом №1 Конкурсної комісії від 08.10.2020 (а.с. 46-51 Т.1) затверджені критерії оцінювання, зокрема:

- знання нормативно-правових актів, які регулюють порядок діяльності установи природно-заповідного фонду;

- знання екологічного, податкового, земельного та трудового законодавства в частині, що стосується діяльності установи природно-заповідного фонду;

- знання особливостей діяльності установи природно-заповідного фонду, зокрема щодо охорони та відтворення її природних комплексів та об`єктів;

- знання законодавства щодо укладення і виконання господарських та фінансових договорів, колективних договорів та регулювання соціально- трудових відносин;

- знання особливостей природокористування у межах установ природно- заповідного фонду;

- знання вітчизняних та світових тенденцій розвитку установ природно- заповідного фонду;

- знання основ економіки, менеджменту, маркетингу, організації праці та управління, стики ділового спілкування та ведення переговорів.

Колегія суддів зазначає, що матеріали справи не містять доказів чи посилань на докази відносно того за якими критеріями у конкурсі кандидат ОСОБА_2 мав переваги перед кандидатом ОСОБА_1 (позивачем).

Із встановлених у справі обставин слідує, що Постійно діючою комісією для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України не наведено будь-якого обґрунтування прийнятого рішення (протокол №6 від 23.12.2020 року), а лише зазначено розподіл голосів.

Із змісту протоколу засідання Комісії №6 від 23.12.2020 року видно, що ОСОБА_2 представив свою конкурсну пропозицію і відповів на поставлені запитання. Аналогічно, ОСОБА_1 представив свою конкурсну пропозицію і відповів на поставлені запитання.

В чому проявились переваги одного кандидата перед іншим кандидатом - комісією невизначено.

Підсумовуючи, слід констатувати, що Комісією не наведено жодного із затверджених критеріїв для оцінювання кандидатів на конкурсний відбір керівників підприємств, установ та організацій Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, а саме, на посаду директора Ківерцівського НПП Цуманська пуща , відповідно до професійного досвіду, знань і якостей.

Отож, прийняття Комісією спірного рішення про визначення переможця конкурсу вказує на факт порушення принципів об`єктивності та неупередженості при прийнятті рішення.

Водночас, загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, чого Постійно діючою комісією для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, зроблено не було.

З врахуванням наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи колегія суддів апеляційного суду приходить до переконання про наявність факту порушеного права позивача ОСОБА_1 на рівний доступ до посади керівника Ківерцівського національного природного парку Цуманська пуща , на яку позивач претендував за умовами конкурсу, а також права на отримання законного і обгрунтованого рішення за результатами такого конкурсу.

В такій ситуації, суд першої інстанції не обґрунтував у своєму рішенні, з яких мотивів відхилив дані аргументи позивача, у зв`язку з чим суд безпідставно відмовив у задоволенні усіх позовних вимог.

Таким чином, згідно приписів статті 317 КАС України, рішення суду першої інстанції слід скасувати з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позову, в частині визнання протиправним та скасування рішення відповідача-2, яке оформлене Протоколом №6 від 23 грудня 2020 року засідання цієї комісії про визначення переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського НПП Цуманська пуща - ОСОБА_2 ..

Колегія суддів також враховує, що відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат (ч.ч. 3, 6 ст.139 КАС України).

Судом встановлено, що позивачем при поданні позовної заяви було сплачено судовий збір у розмірі 908 грн. та за подання апеляційної скарги в сумі 1362 грн., що підтверджується наявним в матеріалах справи платіжним документами, які є законодавчо мінімально визначені, а тому такі підлягають стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволити частково.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 03 червня 2021 року в адміністративній справі №140/1257/21 за позовом ОСОБА_1 до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, Постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України про визнання протиправними та скасування наказу і рішення, визнання протиправними дій - скасувати та прийняти нову постанову.

Позовні вимоги ОСОБА_1 - задоволити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Постійно діючої комісії для проведення конкурсного відбору керівників підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, яке оформлене Протоколом №6 від 23 грудня 2020 року засідання цієї комісії про визначення переможцем конкурсного відбору керівника Ківерцівського національного природного парку Цуманська пуща - ОСОБА_2 .

У задоволенні решта позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (код ЄДРПОУ 43672853) судові витрати у виді судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп. сплаченого за подання адміністративного позову та судового збору в сумі 1362 (одну тисячу триста шістдесят дві) грн. 00 коп. сплаченого за подання апеляційної скарги.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її прийняття (проголошення), а у разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення - протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Р. Й. Коваль В. В. Святецький Повний текст постанови суду складено 29.11.2021 року

Дата ухвалення рішення17.11.2021
Оприлюднено01.12.2021

Судовий реєстр по справі —140/1257/21

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 01.06.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 14.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 19.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Постанова від 17.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні