ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2021 року ЛуцькСправа № 140/5423/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Плахтій Н.Б.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Волинській області) про зобов`язання надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 1,8 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Зубильненської сільської ради.
В обґрунтування позову позивач вказав, що 03.09.2020 Загальні збори учасників СФГ Нива прийняли рішення про передачу членам господарства безоплатно у приватну власність земельної ділянки загальною площею 43,00 га у розмірі земельної частки (паю) члена фермерського господарства, що знаходиться на території знаходиться на території Зубильненської сільської ради для ведення фермерського господарства. 12.02.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною (орієнтовною) площею 1,8 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Зубильненської сільської ради. До заяви були додані графічні матеріали, на яких зазначене бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, а також копія паспорта та ідентифікаційного номеру. Листом від 27.04.2021 ГУ Держгеокадастру у Волинській області повідомило, що бажана до відведення земельна ділянка є частиною земельної ділянки площею 43,00 га кадастровий номер 072552482800:04:000:2150, яка згідно наказу відповідача від 10.12.2020 №33-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну включена до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність Затурцівської територіальної громади.
Позивач вважає дії відповідача протиправними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою наведений у ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, при цьому в листі ГУ Держгеокадастру у Волинській області не наведено жодної з них. Відтак, підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою відсутні.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.07.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.23).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а.с.27-31) відповідач позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 29.03.2021 №3-777/15-21/СГ ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Затурцівської територіальної громади Володимир-Волинського району (колишньої Затурцівської територіальної громади Локачинського району) Волинської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1,80 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що бажана до відведення земельна ділянка, яка є частиною земельної ділянки площею 43,00 га кадастровий номер 0722482800:04:000:2150, згідно з наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 10.12.2020 №33-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну включена до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського із державної у комунальну власність Затурцівській територіальній громаді. Вказує, що огляду на законодавчі зміни до Земельного кодексу України ГУ Держгеокадастру у Волинській області не має права здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на яку претендує позивач. З наведених підстав просив в позові відмовити.
Інших заяв по суті справи не надходило.
Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов не підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що згідно з рішенням Загальних зборів Селянсько (фермерського) господарства Нива , оформленого протоколом №2 від 03.09.2020, передано членам (селянсько) фермерського господарства Нива безоплатно у приватну власність земельну ділянку загальною площею 43,00 га у розмірі земельної частки (паю) члена фермерського господарства, що знаходиться на території Зубильненської сільської ради для ведення особистого селянського господарства, в тому числі ОСОБА_1 (а.с.6-7).
12.02.2021 адвокат Стретович І.С. в інтересах ОСОБА_1 звернулася до ГУ Держгеокадастру у Волинській області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 1,8 га , розташованої території Зубильненської сільської ради Локачинського району Волинської області для ведення особистого селянського господарства. До даної заяви додала копію паспорта та ідентифікаційного номера позивача, ордер, графічні матеріали та копію протоколу №2 від 03.09.2020 СФГ Нива (а.с.32-34).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 29.03.2021 №3-777/15-21-СГ відмовлено позивачу наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Затурцівської територіальної громади Володимир-Волинського району (колишньої Затурцівської територіальної громади Локачинського району) Волинської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 1,80 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства у зв`язку з тим, що бажана до відведення земельна ділянка є частиною земельної ділянки площею 43,00 га кадастровий номер 072552482800:04:000:2150, яка згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 10.12.2020 №33-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну включена до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського із державної у комунальну власність Затурцівській територіальній громаді (а.с.38).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (земельні відносини) регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Частинами першою та третьою статті 22 ЗК України передбачено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Відповідно до пункту б частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Згідно із частинами першою, другою статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Пунктом в частини третьої статті 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Як передбачено частиною шостою, абзацом першим частини сьомої статті 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, ЗК України встановлює вичерпний перелік підстав, за яких відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування відмовляє у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування закріплені у статті 122 ЗК України.
Так, за правилами частин першої та четвертої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Отже, ЗК України розмежовує повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
Згідно з частиною першою статті 117 ЗК України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , з метою забезпечення виконання Указу Президента України від 15.10.2020 №449 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин зобов`язано Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та передачу з 17.11.2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до вимог статті 117 Земельного кодексу України.
Згідно з підпунктом 4 пункту 1 вказаної Постанова №1113 Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15.12.2020 документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до статті 117 ЗК України.
Судом встановлено, що позивач із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність (безоплатно) земельної ділянки орієнтовною площею 1,8 га, розташованої на території Зубильненської сільської ради Локачинського району Волинської області для ведення особистого селянського господарства звернувся безпосередньо до ГУ Держгеокадастру у Волинській області, до повноважень якого віднесено передачу власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.
Разом з тим, відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 10.12.2020 №33-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну передано Затурцівській територіальній громаді в особі Затурцівської сільської ради Локачинського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1874,1784 га, в тому числі бажану позивачем земельну ділянку, згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 10.12.2020 (а.с.35-37).
Таким чином, земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1874,1784 га, серед яких і земельна ділянка з кадастровим номером 0722482800:04:000:2150 площею 43,00 га, до якої входить бажана позивачем до відведення земельна ділянка, відповідно до вищевказаного наказу передані в комунальну власність Затурцівській територіальній громаді Володимир-Волинського (бувшого Локачинського) району Волинської області.
За даними веб-сайту Публічна Кадастрова карта України земельна ділянка з кадастровим номером 0722482800:04:000:2150, площею 43,00 га, цільове призначення: 01.02 для ведення фермерського господарства, ведення селянського (фермерського) господарства, є державної форми власності, що свідчить про те, що Затурцівською територіальною громадою не було проведено державну реєстрацію права комунальної власності.
Отже, із досліджених судом доказів слідує, що на момент розгляду клопотання позивача (12.02.2021) про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки повноваження щодо розгляду таких заяв та прийняття відповідного рішення були покладені саме на ГУ Держгеокадастру у Волинській області.
Верховний Суд у постанові від 24.01.2019 у справі №806/2978/17 вказав, що відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою має бути пояснена вказівкою на конкретні невідповідності законам або прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому наказ відповідача від 29.03.2021 №3-777/15-21-СГ не містить підстав, яким конкретно вимогам абз.1 ч.7 ст.118 ЗК України не відповідала подана позивачем заява про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи додані до неї графічні матеріали.
Разом з тим, позивач вказаний наказ в межах даного спору не оскаржує, як і не оскаржує дії відповідача щодо відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.
Суд звертає увагу, що 27.05.2021 набули чинності зміни, внесені до ЗК України Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин від 28.04.2021 №1423-IX, відповідно до яких пунктом 24 розділу Х Перехідних положень ЗК України, передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Таким чином, з 27.05.2021 повноваження щодо передачі у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 1874,1784 га, переданих відповідачем відповідно до наказу від 10.12.2020 №33-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну , серед яких земельна ділянка з кадастровим номером 0722482800:04:000:2150 площею 43,00 га, до якої входить бажана позивачем до відведення земельна ділянка, перейшли до Затурцівської територіальної громади віднесено.
Відтак, враховуючи законодавчі зміни до ЗК України, які набули чинності 27.05.2021, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 про зобов`язання відповідача надати йому дозвіл на розробку проекту землеустрою, оскільки ГУ Держеокадастру у Волинській області вже втратило право розпорядження спірною земельною ділянкою, бо не є її власником в силу закону.
Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Земельного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2021 |
Оприлюднено | 02.12.2021 |
Номер документу | 101521135 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Плахтій Наталія Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні