Рішення
від 29.11.2021 по справі 520/16896/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2021 р. № 520/16896/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Пенсійного фонду України, третя особа - Державне підприємство "Дія" про зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд зобов`язати Пенсійний фонд України здійснити виплату фізичній особі - підприємцю ОСОБА_1 одноразової допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2 у розмірі 8000,00 грн відповідно до поданої ним через Єдиний державний веб-портал електронних послуг "Портал Дія" заяви від 19.04.2021 №20210419-1142865.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що дії відповідача є незаконними та не відповідають вимогам чинного законодавства.

Ухвалою суду від 29.09.2021 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.

Представником Пенсійного фонду України до суду надано відзив на позов, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог. В обґрунтування заперечень зазначив, що діяв у відповідності до вимог чинного законодавства України.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером, інвалідом 2 групи, та займається підприємницькою діяльністю.

Основним видом діяльності позивача є діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (КВЕД 56.10), що підтверджується даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

19 квітня 2021 року через Єдиний державний веб-портал електронних послуг "Портал "Дія" позивачем було подано заяву на отримання одноразової допомоги у розмірі 8000 грн на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2.

Проте, позивачем зазначено, що одноразова допомога на його рахунок не надійшла.

Позивач вважаючи такі дії відповідача протиправними, звернувся до суду з даним позовом.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Так, реалізація прав зареєстрованих осіб на матеріальну допомогу у період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів здійснюється, зокрема, з урахуванням Закону України від 30.03.2021 №1358-ІХ "Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2" (далі - Закон №1358) та Порядку надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.04.2021 №328 (далі - Порядок №328).

Згідно з абз. 1 п. 7 Порядку №328 заява на отримання допомоги формується та подається застрахованою особою, яку ідентифіковано шляхом використання кваліфікованого електронного підпису, електронної системи ідентифікації "Bank ID" чи іншого засобу ідентифікації особи, який дає можливість однозначно ідентифікувати заявника, в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг "Портал Дія", у тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія.

Згідно з пунктами 8 і 9 Порядку №328 для визначення переліку регіонів та дати запровадження у них обмежувальних протиепідемічних заходів використовується інформація про рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій про запровадження в окремих регіонах "червоного" рівня епідемічної небезпеки (далі - рішення Державної комісії), що розміщується на офіційному інформаційному порталі Кабінету Міністрів України.

Державна податкова служба протягом трьох робочих днів з дня набрання чинності рішенням Державної комісії передає Пенсійному фонду України перелік страхувальників, які перебувають на обліку як платники єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в регіонах, щодо яких прийнято рішення Державної комісії, та робота (економічна діяльність) яких передбачена переліком видів економічної діяльності, сформований ДПС станом на перше число місяця, в якому передаються відомості Пенсійному фонду України про страхувальників.

Для перевірки інформації, зазначеної застрахованою особою в заяві, Пенсійний фонд України на підставі відомостей, що обробляються у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про застрахованих осіб та на підставі інформації ДПС про страхувальників, яка поновлюється щомісяця до 5 числа, формує та передає Міністерству цифрової трансформації (далі - Мінцифри) інформацію про застрахованих осіб, зазначених у пунктах 2 і 4 цього Порядку, що містить актуальні відомості на дату та час її формування.

Відповідно до п. 10 Порядку №328 перевірка інформації, зазначеної застрахованою особою в заяві, проводиться під час формування та подання заяви щодо відповідності умовам надання допомоги, передбаченим Законом, з використанням програмних засобів Порталу Дія, у тому числі шляхом автоматичного порівняння з інформацією, переданою згідно з п. 9 цього Порядку, про страхувальників та застрахованих осіб.

У разі виявлення під час формування та подання заяви невідповідності застрахованої особи або її страхувальника умовам надання допомоги, передбаченим Законом, а також у разі, коли зазначена у заяві інформація не підтверджується відомостями, переданими Пенсійним фондом України до Мінцифри у порядку, визначеному п. 9 цього Порядку, інформація про це повідомляється особі програмними засобами Порталу Дія або мобільного додатка Дія автоматично.

Згідно з п. 11 Порядку №328 списки на виплату допомоги формуються Мінцифри на підставі поданих заяв після перевірки інформації згідно з п. 9 та п. 10 цього Порядку та надаються Пенсійному фонду України один раз на день не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після дня подання заяви застрахованою особою.

Не підлягають включенню до списків на виплату допомоги застраховані особи, заяви яких подані повторно, щодо яких на момент звернення відсутня інформація про незарахування допомоги за попереднім зверненням.

Пенсійний фонд України, у відповідності до п. 12 Порядку №328, надсилає Мінсоцполітики заявку на перерахування коштів для виплати допомоги наступного робочого дня після одержання списків на виплату допомоги від Мінцифри, але не пізніше 25 грудня 2021 року.

Кошти для виплати допомоги перераховуються Мінсоцполітики на окремий рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в АТ "Ощадбанк", згідно п. 13 Порядку №328.

Згідно з п. 14 Порядку №328 Пенсійний фонд України здійснює перерахування коштів для виплати допомоги за списками на виплату допомоги, зазначеними у п. 12 цього Порядку, в межах сум, які надійшли від Мінсоцполітики, не пізніше ніж протягом наступного операційного дня після їх надходження.

Отже, наведеними положенням нормативного акту встановлено послідовний алгоритм дій для отримання допомоги застрахованою особою.

Подання позову до Пенсійного фонду України про здійснення виплати у розмірі 8000 грн. не є тотожним виплаті допомоги застрахованим особам за своєю суттю та порядком дій.

Пенсійний фонд України на підставі відомостей, що обробляються у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру про застрахованих осіб та на підставі інформації Державної податкової служби про страхувальників, подає списки для надання допомоги застрахованим особам.

Відповідачем зазначено, що Пенсійним фондом України 13.04.2021, 07.05.2021, 03.06.2021, 06.07.2021, 03.08.2021, 07.09.2021, 07.10.2021 передано Мінцифри інформацію, зокрема, про ОСОБА_1 , як про особу яка має право на виплату.

Заява від Дії на отримання одноразової матеріальної допомоги до Пенсійного фонду України не надходила.

Отже, вимога позивача до Пенсійного фонду України здійснити виплату допомоги застрахованим особам у розмірі 8000 грн не узгоджується з положеннями законодавства щодо механізму отримання допомоги застрахованим особам.

В позовній заяві позивачем зазначено, що виплата допомоги йому не відбулася у зв`язку із помилкою в роботі Порталу Дія.

Отже належним способом захисту є звернення до Мінцифри щодо формування списку на ім`я позивача на виплату допомоги відповідно до п. 11 Порядку №328.

Крім того, суд зазначає, що позивач у позовній заяві просить суд зобов`язати Пенсійний фонд України здійснити виплату допомоги застрахованим особам у розмірі 8000 грн.

Без дотримання послідовного алгоритму дій зазначених вище, щодо отримання допомоги, зокрема надходження від Мінцифри списків на виплату допомоги, Пенсійний фонд України не може подати до Мінсоцполітики заявку на перерахування коштів для виплати допомоги.

Верховний Суд в постанові від 29.09.2020 у справі №263/14242/17 зазначив, що аналіз частини другої статті 19 Конституції України дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу "заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом". Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Крім того, згідно ч. 2 ст. 72 та ст. 73 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" кошти Пенсійного фонду не включаються до складу Державного бюджету України. Кошти Пенсійного фонду використовуються на: 1) виплату пенсій, передбачених цим Законом; 2) надання соціальних послуг, передбачених цим Законом; 3) фінансування адміністративних витрат, пов`язаних з виконанням функцій, покладених на органи Пенсійного фонду; 4) оплату послуг з виплати та доставки пенсій; 5) формування резерву коштів Пенсійного фонду. Забороняється використання коштів Пенсійного фонду на цілі, не передбачені цим Законом.

Отже, Пенсійний фонд України без дотримання послідовного алгоритму дій позбавлений можливості подати до Мінсоцполітики заявку на перерахування коштів для виплати допомоги та не може використовувати власні кошти на виплату допомоги, отже позивачем обрано не вірний спосіб захисту своїх прав.

Тобто, ефективний спосіб захисту має бути таким, що відповідає змісту порушеного права, та таким, що забезпечує реальне поновлення прав особи, за захистом яких вона звернулась до суду, відповідно до вимог законодавства.

Під порушенням слід розуміти такий стан суб`єктивного права, за якого воно зазнало протиправного впливу з боку правопорушника, внаслідок чого суб`єктивне право особи зменшилось або зникло як таке, порушення права пов`язане з позбавленням можливості здійснити, реалізувати своє право повністю або частково. Суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Пенсійним фондом України не приймалося жодних рішень та не зчинялося дій відносно позивача, в розумінні припису ст. 19 КАС України, які можуть бути оскаржені до суду.

Окрім викладеного вище, суд зазначає що мету, основні завдання, функціональні можливості та суб`єктів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг Дія, зміст розміщеної на ньому інформації та порядок її внесення, а також інші питання функціонування Порталу Дія, визначає Положення про Єдиний державний веб-портал електронних послуг, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 №1137 (далі - Положення №1137).

Відповідно до пункту 9 Положення №1137, держателем Порталу Дія є Міністерство цифрової трансформації України.

Пунктом 10 Положення №1137 визначено, що технічним адміністратором Порталу Дія є ДП "ДІЯ", що належить до сфери управління Мінцифри.

У межах реалізації повноважень технічного адміністратора Порталу Дія, передбачених пунктом 10 Положення №1137, ДП "ДІЯ" здійснює заходи із створення, модернізації, розвитку, адміністрування та забезпечення функціонування Порталу Дія, а також здійснює за дорученням держателя інші заходи щодо функціонування Порталу Дія.

Механізм надання допомоги застрахованим особам з державного бюджету у зв`язку із втратою частини заробітної плати (доходу) застрахованими особами, робота (економічна діяльність) яких тимчасово зупинена внаслідок запровадження у 2021 році починаючи з лютого обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території окремих адміністративно-територіальних одиниць гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, яка передбачена Законом України "Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", а також процедуру формування та передачі Мінцифри відповідним органам місцевого самоврядування, на території яких запроваджено у 2021 році починаючи з лютого обмежувальні протиепідемічні заходи з метою запобігання поширенню на території окремих адміністративно-територіальних одиниць гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліків застрахованих осіб, що сформовані для надання допомоги за рахунок коштів державного бюджету, для прийняття такими органами рішення щодо надання допомоги за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, визначає, зокрема, Закон та Порядок надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.04.2021 №328 (далі - Порядок).

Відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", застрахована особа має право на отримання допомоги на підставі самостійного звернення такої фізичної особи. Частиною першою статті 3 Закону та пунктами 6-7 Порядку встановлено, що надання допомоги застрахованим особам здійснюється на підставі заяви застрахованої особи, поданої нею в електронній формі з використанням Порталу Дія. Порядок подання та форма заяви про надання допомоги застрахованим особам на період запровадження додаткових обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), визначаються Кабінетом Міністрів України.

Заява формується та подається застрахованою особою, яку ідентифіковано шляхом використання кваліфікованого електронного підпису, електронної системи ідентифікації "Bank ID" чи іншого засобу ідентифікації особи, який дає можливість однозначно ідентифікувати заявника, в електронній формі через ОСОБА_2 , у тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія.

Застрахована особа заповнює заяву, яка формується програмними засобами Порталу Дія, за формою згідно з додатком 1 до Порядку. У заяві зазначається, зокрема, підтвердження відповідності застрахованої особи вимогам Закону України "Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

При цьому, згідно з частиною першою статті 4 Закону України "Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та пунктом 5 Порядку, застраховані особи несуть відповідальність за достовірність інформації, наданої для отримання допомоги, передбаченої Законом.

Як раніше зазначалось, частиною другою статті 3 Закону України "Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та пунктами 9-10 Порядку визначено, що перевірка інформації, зазначеної застрахованою особою в заяві, проводиться під час формування та подання заяви щодо відповідності умовам надання допомоги, передбаченим Законом, з використанням програмних засобів ОСОБА_3 , у тому числі шляхом автоматичного порівняння з інформацією, переданою згідно з пунктом 9 Порядку, про страхувальників та застрахованих осіб.

Порядок інформаційної взаємодії реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Порталу Дія, структура та формат інформації, зазначеної у цьому пункті і пункті 11 Порядку, що передається, механізм та канали інформаційного обміну, процедури взаємодії інформаційних систем, обліку інформаційних файлів визначаються Мінцифри разом з Пенсійним фондом України.

Для перевірки інформації, зазначеної застрахованою особою в заяві, Пенсійний фонд України на підставі відомостей, що обробляються у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про застрахованих осіб та на підставі інформації ДПС про страхувальників, яка поновлюється щомісяця до 5 числа, формує та передає Мінцифри інформацію про застрахованих осіб, зазначених у пунктах 2 і 4 Порядку, що містить актуальні відомості на дату та час її формування.

У разі виявлення під час формування та подання заяви невідповідності застрахованої особи або її страхувальника умовам надання допомоги, передбаченим Законом, а також у разі, коли зазначена у заяві інформація не підтверджується відомостями, переданими Пенсійним фондом України до Мінцифри у порядку, визначеному пунктом 9 Порядку, інформація про це повідомляється особі програмними засобами Порталу Дія або мобільного додатка Дія автоматично.

Судом з матеріалів справи встановлено, що за даними журналів аудиту подій, які відбулися в інформаційно-телекомунікаційній системі ОСОБА_3 , наявна інформація щодо заяви №20210419-1142865 сформованої 19.04.2021 ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), як успішно зареєстрованим користувачем ОСОБА_3 , яка має статус ОСОБА_4 , що свідчить про те, що процес подані заяви не було завершено заявником.

Суд звертає увагу суду на те, що про даний факт позивача було повідомлено листом ДП "ДІЯ" від 17.08.2021 №1017/07-14 за результатом розгляду звернення позивача на отримання інформації від 30.07.2021, скерованого на адресу ДП "ДІЯ" листом Мінцифри від 10.08.2021 №1/11-8-Б-4836-21-5072-2021.

З огляду на викладене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Пенсійного фонду України (вул. Бастіонна, буд. 9, м. Київ, 01601, ЄДРПОУ 00035323), третя особа - Державне підприємство "Дія" (вул. Ділова, буд. 24, м. Київ, 03150, ЄДРПОУ 43395033) про зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

Дата ухвалення рішення29.11.2021
Оприлюднено02.12.2021
Номер документу101526476
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —520/16896/21

Рішення від 29.11.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 29.09.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 08.09.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні