Постанова
від 01.12.2021 по справі 200/2728/21-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 грудня 2021 року справа №200/2728/21-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Компанієць І.Д.,

секретар судового засідання - Мирошниченко О.Л.,

за участю: представника відповідача 1 - Сенникова А.А.,

діючого згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 8 червня 2021 року у справі № 200/2728/21-а (головуючий І інстанції Чучко В.М., повний текст складений у м. Слов`янську Донецької області) за позовом Фермерського господарства Агроцентр України до Головного управління ДПС у Донецькій області - відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Фермерське господарство Агроцентр України (далі - ФГ Агроцентр України , позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - ГУДПС у Донецькій області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі - ДПС України, відповідач 2), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Донецькій області від 11.02.2021 року № 2396319/41960570 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 29.09.2020 року на суму 25000000 грн. (в т.ч. ПДВ в сумі 4166666,67 грн.) в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 29.09.2020 року на вказану суму датою її подання.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08.06.2021 року позов задоволений: визнано протиправним та скасовано рішення комісії ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.02.2021 року №2396319/41960570 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 29.09.2020 року; зобов`язано ДПС України зареєструвати податкову накладну № 10 від 29.09.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, подану ФГ Агроцентр України , датою її фактичного подання (т. 2 а.с. 98-105).

Відповідач 1 не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову, через неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права. Вважає правомірним спірне рішення від 11.02.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної, оскільки позивачем не надано документи, визначенні п. 5 Порядку № 520 (т. 2 а.с. 129-138).

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.

Ухвалою суду від 11.10.2021 року замінено відповідача у справі - ГУ ДПС у Донецькій області правонаступником - ГУ ДПС у Донецькій області - відокремлений підрозділ Державної податкової служби України.

Представник відповідача 1 в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги.

Інші учасники в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце слухання справи повідомлені належним чином.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача 1, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

ФГ Агроцентр України зареєстровано в якості юридичної особи 23.02.2018за номером 1 026 102 0000 018162, ідентифікаційний код юридичної особи 41960570, місцезнаходження: 79035, Львівська обл., місто Львів, вул. Зелена, будинок 115 Б, перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області, Львівська ДПІ (Личаківський районм. Львова) (т. 1 а.с. 16-17).

Рішенням засновника № 3 ФГ Агроцентр України від 11.12.2020 року визначено податкову адресу: 87506, Донецька область, м. Маріуполь, пр. Будівельників, 141-А (т. 1 а.с. 23).

Господарську діяльність позивач здійснює згідно зі статутом, затвердженим протоколом загальних зборів № 2 від 02.04.2020 року (т. 1 а.с. 21, 24-33).

Позивачем, як покупцем, придбано насіння соняшнику у наступних суб`єктів господарювання:

1. TOB ТОНАР ПЛЮС (код ЄДРПОУ - 40628017). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір купівлі - продажу № 10/08-3 від 10.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 29.09.2020 року в кількості 122,186 тон; видаткову накладну № 868 від 29.09.2020 року, ТТН №№ 914-918 від 29.09.2020 року (т. 1 а.с. 40-49);

2. ТОВ АЛЬФА ТРЕЙД 2016 (код ЄДРПОУ - 40633781). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки № 11/08/1 від 11.08.2020 року, специфікацію № 1 до цього Договору поставки, акт приймання - передачі товару від 28.09.2020 року в кількості 122,15 тон, видаткову накладну № 428 від 28.09.2020 року, ТТН №№ 401-405 від 28.09.2020 року (т.1 а.с. 50-60);

3. ТОВ ЗІРКА МІШЛЕН (код ЄДРПОУ - 41313163). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір купівлі - продажу № 13 - 08/20 від 13.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 25.09.2020 року в кількості 122,16 тон, видаткову накладну № 371 від 25.09.2020 року, ТТН №№ 382-386 від 25.09.2020 року (т.1 а.с. 61-70);

4. ТОВ ФУДТОРГ 2017 (код ЄДРПОУ - 41068107). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки № 13 від 13.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 24.09.2020 року в кількості 122,19 тон, видаткову накладну № 339 від 24.09.2020 року, ТТН №№ 315-319 від 24.09.2020 року (т. 1 а.с. 71-80);

5. ТОВ ОПТМАРКЕТ ПЛЮС (код ЄДРПОУ - 40637807). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки № 11 від 11.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 23.09.2020 року в кількості 122,17 тон, видаткову накладну № 322 від 23.09.2020 року, ТТН №№ 184-188 від 23.09.2020 року (т. 1 а.с. 81-90);

6. ТОВ РЕЙТОН (код ЄДРПОУ - 40652228). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки № 1208-20 від 12.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 21.09.2020 року в кількості 122,23 тон, видаткову накладну № 225 від 21.09.2020 року, ТТН №№ 586-590 від 21.09.2020 року (т. 1 а.с. 91-101);

7. TOB ЛАРКТРАНС (код ЄДРПОУ - 39620989). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки №10/08/1 від 10.08.2020 року, специфікацію до цього Договору, акт приймання - передачі товару від 17.09.2020 року в кількості 122,21 тон, видаткова накладна №123 від 17.09.2020 року, ТТН №№ 102-106 від 17.09.2020 року (т.1 а.с. 102-112);

8. ТОВ ЕКСПОСТАНДАРТ (код ЄДРПОУ - 40638140). На підтвердження вказаної господарської операції надано договір поставки № 14/08-1 від 14.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 22.09.2020 року в кількості 122,18 тон, видаткова накладна № 282 від 22.09.2020 року, ТТН №№ 82-86 від 22.09.2020 року (т. 1 а.с. 113-123);

9. ТОВ ФУД КОМПАНИ (код ЄДРПОУ - 41068086). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки №12 від 12.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 16.09.2020 року в кількості 122,19 тон, видаткова накладна № 104 від 16.09.2020 року, ТТН №№ 1-5 від 16.09.2020 року (т.1 а.с. 124-133);

10. ТОВ ФОРПОСТ КОМЬЮНІТІ (код ЄДРПОУ - 40389823). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки № 01/10 від 10.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 15.09.2020 року в кількості 122,2 тон, видаткову накладну № 92 від 15.09.2020 року, ТТН №№ 72-75 від 15.09.2020 року (т.1 а.с. 134-143);

11. ТОВ ТАЧ ЦП (код ЄДРПОУ - 41373552). На підтвердження вказаної господарської операції надано: договір поставки № 01/14 від 14.08.2020 року, акт приймання - передачі товару від 18.09.2020 року, видаткову накладну № 213 від 18.09.2020 року, ТТН №№ 41-45 від 18.09.2020 року (т.1 а.с. 144-153).

Товар (насіння соняшнику), що придбаний у вищезазначених контрагентів завозився на склад, який розташований за адресою: м. Одеса, Малиновський район, Київське шосе. Наявність складу підтверджується повідомленням за формою 20-ОПП та квитанцією № 2 про прийняття вказаного повідомлення (т. 1 а.с. 239-241).

Позивач зазначив, що особливістю вказаних господарських відносин по придбанню насіння соняшника є те, що вказані вище суб`єкти господарювання не є платниками ПДВ, а тому на них не розповсюджуються вимоги Податкового кодексу України, щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Крім того, оплата за поставлений товар здійснюється з відстрочко в 180 днів з моменту поставлення товару, або в інший строк за домовленістю Сторін. Договори діють до 31.12.2021 року. За погодженням між Сторонами, саме до закінчення цього строку мають відбутися остаточні розрахунки за поставлений товар - насіння соняшника.

Придбаний у вищезазначених контрагентів товар (насіння соняшнику) реалізований наступному покупцю. 01.09.2020 року між ФГ Агроцентр України (постачальник) і Товариством з обмеженою відповідальністю Науково виробнича фірма СЕМТОК (покупець) був укладений договір № 134, за умовами якого постачальник взяв на себе зобов`язання поставити і передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію та похідні від неї товари, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно заплатити за нього (п. 1.1. р. 1 Договору поставки). Ціни на товари, що поставляються за цим Договором, вказані у Специфікації, що є невід`ємною частиною цього Договору.На виконання вказаного Договору, Сторонами підписана 01.09.2020 року Специфікація на поставку насіння соняшнику в кількості 1400тон +/- 10 % на загальну суму 26 040 000,00грн. (в т.ч. ПДВ в розмірі 4 340 000,00грн.).Товар поставлявся партіями. Розрахунки здійснюються покупцем окремо за кожну партію поставленого товару в безготівковому порядку на умовах, зазначених у Специфікації, яка є невід`ємною частиною договору. Договір дійсний на протязі 1 (одного) календарного року (т. 1 а.с. 154-159).

За витягом з Єдиного державного юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ Науково виробнича фірма СЕМТОК є юридичною особою, зареєстроване за адресою: 25006, Харківська обл., місто Харків, вул. Каразіна, буд. 2, ідентифікаційний код юридичної особи 43263979, інформації відносно відсутності за юридичною адресою, припинення, знаходження в стані ліквідації наведений витяг не містить.

Факт виконання поставки підтверджується: видатковою накладною № 117 від 29.09.2020 року на 1344,086 тон насіння соняшнику, актами приймання - передачі товару №1 від 29.09.2020 року, № 2 від 01.10.2020 року, № 3 від 04.10.2020 року, № 4 від 10.10.2020 року, № 5 від 14.10.2020 року, № 6 від 17.10.2020 року, № 7 від 20.10.2020 року, № 8 від 26.10.2020 року (т. 1 а.с. 160-167).

Перевезення вантажу підтверджується: ТТН № 2909 від 29.09.2020 року, ТТН № 2909/01 від 29.09.2020 року, ТТН № 2909/02 від 29.09.2020 року, ТТН № 2909/03 від 29.09.2020року, ТТН № 2909/04 від 29.09.2020 року, ТТН № 2909/05 від 29.09.2020 року, ТТН № 2909/06 від 29.09.2020 року, ТТН № 0110 від 01.10.2020 року, ТТН № 0110/1 від 01.10.2020року, ТТН № 0110/2 від 01.10.2020 року, ТТН № 0110/3 від 01.10.2020 року, ТТН № 0110/4 від 01.10.2020 року, ТТН № 0110/5 від 01.10.2020 року, ТТН № 0110/6 від 01.10.2020 року, ТТН № 0410 від 04.10.2020 року, ТТН № 0410/1 від 04.10.2020 року, ТТН № 0410/2 від 04.10.2020 року, ТТН № 0410/3 від 04.10.2020 року, ТТН № 0410/4 від 04.10.2020 року, ТТН № 0410/5 від 04.10.2020 року, ТТН № 0410/6 від 04.10.2020 року, ТТН № 1010 від 10.10.2020 року, ТТН № 1010/1 від 10.10.2020 року, ТТН № 1010/2 від 10.10.2020 року, ТТН № 1010/3 від 10.10.2020 року, ТТН № 1010/4 від 10.10.2020 року, ТТН №1010/5 від 10.10.2020 року, ТТН №1010/6 від 10.10.2020 року, ТТН № 1410 від 14.10.2020 року, ТТН №1410/1 від 14.10.2020 року, ТТН № 1410/2 від 14.10.2020 року, ТТН № 1410/3 від 14.10.2020 року, ТТН №1410/4 від 14.10.2020 року, ТТН № 1410/5 від 14.10.2020 року, ТТН № 1410/6 від 14.10.2020 року, ТТН № 1710 від 17.10.2020року, ТТН №1710/1 від 17.10.2020року, ТТН №1710/2 від 17.10.2020 року, ТТН №1710/3 від 17.10.2020 року, ТТН №1710/4 від 17.10.2020 року, ТТН №1710/5 від 17.10.2020 року, ТТН №1710/6 від 17.10.2020 року, ТТН №2010 від 20.10.2020 року, ТТН №2010/1 від 20.10.2020 року, ТТН №2010/2 від 20.10.2020 року, ТТН № 2010/3 від 20.10.2020 року, ТТН № 2010/4 від 20.10.2020 року, ТТН № 2010/5 від 20.10.2020 року, ТТН № 2010/6 від 20.10.2020 року, ТТН № 2610 від 26.10.2020 року, ТТН № 2610/1 від 26.10.2020 року (т. 1 а.с. 168-218).

Факт оплати поставленого товару підтверджується: платіжними дорученнями №1 від 26.01.2021 року, № 2 від 26.01.2021 року, № 3 від 26.01.2021 року, № 4 від 26.01.2021 року, № 5 від 27.01.2021 року, № 7 від 27.01.2021 року, № 9 від 27.01.2021року, № 10 від 27.01.2021 року, №11 від 27.01.2021 року, №432 від 29.01.2021 року, №12 від 29.01.2021 року, №13 від 29.01.2021 року, №14 від 29.01.2021 року, № 15 від 29.01.2021 року, №17 від 04.02.2021 року, №18 від 04.02.2021 року, №20 від 05.02.2021 року, №21 від 08.02.2021 року, №22 від 08.02.2021 року (т. 1 а.с. 219-237).

Заборгованість на користь ФГ Агроцентр України станом на 08.02.2021 року складає 9878800 грн., що підтверджено актом звірки взаєморозрахунків (т. 1 а.с. 238).

ФГ Агроцентр України складено 29.09.2020 року податкову накладну № 10 на суму 25000000 грн., в т.ч. ПДВ 4166666,67грн. та направлено на реєстрацію в ЄРПН, проте, 24.12.2020 року реєстрацію податкової накладної зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки платник податку відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній (т. 1 а.с. 34-36).

08.02.2021 року позивач через електронний кабінет платника надав до контролюючого органу пояснення та копії первинних документів (повідомлення №2 від 08.02.2021 року (т. 1 а.с. 37).

За результатами розгляду пояснень та копій документів комісією ГУ ДПС у Донецькій області прийнято рішення від 11.02.2021 року № 2396319/41960570 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 29.09.2020 року (т. 1 а.с. 38-39).

За пп. а , б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно п. 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

За п. 201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 ст.201 та/або п.192.1 ст.192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

ЄРПН - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України).

Постановою КМУ від 29.12.2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних.

За п.2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.4 Порядку № 1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

За п. 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192, п.2001.3, п.2001.9 ст.2001 та п.201.1, п.201.10 і п.201.16 ст.201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених п.9 цього Порядку. Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) (п.п..8, 10 Порядку №1246).

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх до ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (п.11 Порядку № 1246).

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п.п.2001.3 і 2001.9 ст.2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг`та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.12 Порядку № 1246).

За п.п. 13, 14 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно п.15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п.17 Порядку № 1246).

За п.18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені п.12 цього Порядку (крім абзацу десятого). За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

Таким чином, податковим законодавством чітко визначений порядок та механізм складання, підписання, надіслання, прийняття та реєстрації податкових накладних. При цьому наявність повноважень контролюючого органу на здійснення перевірок податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах даної категорії, але не єдина. Надання такому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідачі вчинили дії щодо зупинення реєстрації ПН та приймали рішення про відмову у реєстрації, оскільки зупинення реєстрації ПН первинно порушує права платника податків і саме підстави такого зупинення, його законність, повинні бути предметом дослідження у подібних спорах. Тобто, вирішуючи питання щодо законності рішень контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних, суд зобов`язаний надати оцінку рішенню (діям) щодо зупинення їх реєстрації в ЄРПН, які за своїм змістом є передумовою для прийняття комісією ГУ ДПС в Донецькій області оскаржуваного Рішення.

Аналогічна позиція викладена в постанові Верховного Суду від 23.10.2019 року у справі № 826/8693/18.

На виконання вимог п.201.16 ст.201 ПК України постановою КМУ від 11.12.2019 року № 1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165). Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (надалі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За п.3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (надалі - ознаки безумовної реєстрації).

У разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у п.3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі (п.4 Порядку № 1165).

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (п.5 Порядку № 1165).

За п.п. 6, 7, 10 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку № 1165).

В квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних зазначено, що позивач відповідає п.8 Критеріїв ризикованості платника податку.

За п.8 Критеріїв ризикованості платника податку, яким є Додаток 1 до Порядку № 1165, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.

При цьому, жодних доказів на підтвердження наявності у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності ФГ Агроцентр України під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій, зазначених в поданій для реєстрації податковій накладній, суду не надано, як і невідомі суду джерела такої інформації, що позбавляє можливості пересвідчитись у наявності підстав для встановлення відповідності ФГ Агроцентр України п.8 критеріїв ризиковості платника податку та причин зупинення реєстрації такої ПН. Натомість вживання контролюючим органом загального посилання на п.8 критеріїв, є неконкретизованим.

Відповідач у відзиві на позов зазначив, що ФГ Агроцентр України за рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області від 04.02.2020 року включено до переліку ризикових, як такого, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, з посиланням на відповідні документи.

Крім того, відповідачем не подано суду жодних доказів провадження позивачем господарської діяльності в умовах та обставинах, які характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України.

Намір контролюючого органу запобігти наперед (на майбутнє) можливим втратам бюджету від за діяння заявника у схемах незаконного формування податкового кредиту з податку на додану вартість сам по собі не є підставою для прийняття рішення про визнання платника податків ризиковим.

Відповідачем не надано жодних доказів, які досліджувалися в ході засідання комісії та які слугували підставою для прийняття рішення щодо включення позивача до переліку ризикових, як і не надано доказів, які б вказували на наявність ознак ризиковості здійснення операцій по поданої на реєстрацію податкової накладної, що зумовило б включення платника податку до переліку ризикових, зокрема п.8 Критеріїв.

Також, в квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За п.п. 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

За п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, рішення комісії податкової служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

За п.п. 9, 10, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

За матеріалами справи позивачем надано пояснення та копії документів, що складені під час здійснення відповідних господарських операцій.

В матеріалах справи відсутні докази того, що контролюючий орган досліджував обставини господарської діяльності позивача станом на момент прийняття спірного рішення.

Відповідач, після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів, або їх невідповідності чинному законодавству України для прийняття рішення в рамках розглядуваних пояснень не надав.

Спірне рішення повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної.

Отже, відмова у реєстрації податкових накладних за умови ненаведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність прийнятих рішень.

Рішення комісії не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

У формі рішення зазначено про необхідність підкреслення із загального списку документів, конкретно яких не вистачає.

Натомість, відповідачем в спірному рішенні лише проставлено відмітку навпроти загального переліку документів, а саме:

- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;

- договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладних;

- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Таким чином, відповідачем не зазначено конкретні документи, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної позивача.

ФГ Агроцентр України у встановлений законодавством спосіб надано до ДПС України разом з письмовими поясненнями до податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, належні документи на підтвердження правомірності їх складання, відповідачами не спростовано того, що позивач скористався правом на надання таких пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, та надав контролюючому органу копії документів, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій із контрагентами.

В цій справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, на підставі яких складено спірну накладну, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про безпідставність зупинення реєстрації ПН, як передумови прийняття комісією ГУДПС спірного рішення, оскільки в квитанції не зазначено конкретного переліку документів, перелік яких встановлений Порядком № 520, в свою чергу, відповідачами не доведено, що існують підстави для зупинення реєстрації податкової накладної позивача № 10 у зв`язку з встановленням саме п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, як і не доведено дотримання вимог Порядку № 1165 та процедури зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, встановленої зазначеним Порядком.

На підставі викладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про скасування рішення комісії ГУ ДПС у Донецькій області від 11.02.2021 року №2396319/41960570 про відмову в реєстрації податкової накладної № 10 від 29.09.2020 року.

За пп. 201.16.4 п. 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Згідно п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року № 1246, у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Оскільки рішення про відмову в реєстрації податкової накладної скасовано, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 10 від 29.09.2020 року.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції рішення прийнято з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст.ст. 250, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - відокремленого підрозділу Державної податкової служби України - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 8 червня 2021 року у справі № 200/2728/21-а за позовом Фермерського господарства Агроцентр України до Головного управління ДПС у Донецькій області - відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 1 грудня 2021 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

І.Д. Компанієць

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.12.2021
Оприлюднено03.12.2021
Номер документу101531669
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2728/21-а

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 01.12.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Постанова від 01.12.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 04.08.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 08.06.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Чучко В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні