Рішення
від 05.11.2021 по справі 187/625/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 листопада 2021 року Справа № 187/625/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боженко Н.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу №187/625/21 за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Петриківської селищної ради (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, смт. Петриківка, пр. Калнищевського Петра, буд. 69, код ЄДРПОУ 04339698) про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ :

05.05.2021 року до Петриківського районного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Петриківської селищної, в якій просить суд:

-визнати протиправним та скасувати рішення сесій Петриківської селищної ради від 07.12.2020 року №16-2/VІІІ Про реорганізацію сільських та селищних рад, що увійшли до складу новоутвореної Петриківської селищної ради ;

-стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відповідача - Петриківської селищної ради (ЄДРПОУ 04339698) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) судовий збір в розмірі 908 грн.

Ухвалою Петриківського районного суду Дніпропетровської області від 06.05.2021 року адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Петриківської селищної про визнання противоправним та скасування індивідуального акту, передано за підсудністю до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

31.05.2021 року вказана справа надійшла до Дніпропетровського окружного адміністративного суду та за результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу розподілено судді Златіну С.В. та передано судді для розгляду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01 червня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №187/625/21, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 червня 2021 року провадження у адміністративній справі - закрито.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16 серпня 2021 року скасовано ухвалу Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 червня 2021 року по справі №187/625/21 за позовом ОСОБА_1 до Петриківської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення.

Згідно протоколу повторного автоматичного розподілу судової справи між суддями від 02 вересня 2021 року справа розподілена судді Боженко Н.В.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2021 року прийнято до свого провадження справу №187/625/21 за позовом ОСОБА_1 до Петриківської селищної про визнання протиправним та скасування рішення.

Вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами (письмове провадження).

Позовна заява обґрунтована не відповідністю рішення сесій Петриківської селищної ради від 07.12.2020 року №16-2/VІІІ Про реорганізацію сільських та селищних рад, що увійшли до складу новоутвореної Петриківської селищної ради нормам ч.1 ст. 106 Цивільного кодексу України, Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Закону України "Про місцеве самоврядування", зокрема, закон допускає можливість примусового приєднання інших юридичних осіб лише за рішенням суду або відповідних органів державної влади, однак Петриківська селищна рада не є органом державної влади та не наділена законом повноваженнями (правом) на прийняття відповідних рішень. Відповідно до п.5 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 709-р є актом з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань, який не містить жодної норми, що зачіпає права, свободи, законні інтереси і стосуються обов`язків громадян та/або юридичних осіб, у зв`язку з чим не підлягає державній реєстрації, як наслідок - не є обов`язковим для виконання органами місцевого самоврядування нормативно-правовим актом України, тому не може породжувати будь-яких правових наслідків для Петриківської селищної ради, у зв`язку з чим п.1 рішення не відповідає нормам закону. Петриківська селищна рада не правомочна розглядати і вирішувати питання щодо реорганізації рад, а також визначати на власний розсуд спосіб (шлях) такої реорганізації інших органів місцевого самоврядування, які є самостійними юридичними особами.

Представником відповідача 05.10.2021 направлено до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти заявлених позовних вимог. Так відповідачем вказується, що у спірних правовідносинах діяв в межах наданих повноважень, відтак підстави для задоволення позову відсутні.

Представником позивача 13.10.2021 направлено до суду відповідь на відзив, за змістом якого останній просив суд позовні вимоги задовольнити з підстав, що викладені у позовній заяві.

Згідно положень ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Судом встановлено, що рішенням від 17.11.2020 року №1-1/VІІІ вирішено прийняти до відома факт початку повноважень депутатів Петриківської селищної ради VІІІ скликання., згідно переліку.

Рішенням від 17.11.2020 року №2-1/VІІІ прийнято до відома факт початку повноважень Петриківського селищного голови ОСОБА_2 .

Рішенням Петриківської селищної ради від 07.12.2020 року №16-2/VІІІ вирішено, з урахуванням ст. 25, 26, 59, п. 6-1 Розділу 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відповідно до статей 104, 105, 107 Цивільного кодексу України, Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , частиною 4 статті 31 Закону України Про Національний архівний фонд та архівні установи , Порядку подання фінансової звітності, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419, розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року № 601-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Дніпропетровської області , п. 7 Розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02 вересня 2014 року № 879, ч. 4 ст. З Розділу XIV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року № 1000/5, враховуючи рішення селищної ради Про початок повноважень депутатів Петриківської селищної ради від 17 листопада 2020 року №1 - 1/VІІІ, почати процедуру реорганізації наступних сільських та селищних рад шляхом їх приєднання до Петриківської селищної ради (код ЄДРПОУ 04339698), місцезнаходження 51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, смт. Петриківка, пр. Калнищевського Петра, буд. 69:

Курилівської селищної ради (код ЄДРПОУ 04339681), місцезнаходження вул. Щаслива, 58, смт. Курилівка, 51840;

Іванівської сільської ради (код ЄДРПОУ 23642209), місцезнаходження вул. Центральна, 72, с. Іванівка, 51812;

Єлизаветівської сільської ради (код ЄДРПОУ 04338090), місцезнаходження Центральна площа, 9 с. Єлизаветівка, 51831;

Лобойківської сільської ради (код ЄДРПОУ 0433881), місцезнаходження вул. Центральна, 86, с. Лобойківка, 51830;

Чаплинської сільської ради (код ЄДРПОУ 04338173), місцезнаходження провулок Тихий, 7, с. Чаплинка, 51820;

Шульгівської сільської ради (код ЄДРПОУ 04338189), місцезнаходження вул. Центральна, 102, с. Шульгівка, 51810.

Вказане рішення опубліковано на офіційному сайті Петриківської селищної ради 07 грудня 2020 року.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням позивач звернувся до суду.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд зазначає наступне.

Місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України(ст. 140 Конституції України).

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України Про місцеве самоврядування .

Відповідно до ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Стаття 5 Закону України Про місцеве самоврядування визначає, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

У містах з районним поділом за рішенням територіальної громади міста або міської ради відповідно до цього Закону можуть утворюватися районні в місті ради. Районні в містах ради утворюють свої виконавчі органи та обирають голову ради, який одночасно є і головою її виконавчого комітету.

За змістом ст. 6 Закону України Про місцеве самоврядування первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

16 квітня 2020 року прийнято Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад №562-ІХ яким установлено:

визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснюються на основі затверджених Кабінетом Міністрів України перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей;

у 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року;

вибори депутатів сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, не проводяться;

повноваження сільських, селищних, міських рад, Сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальних громад, які увійшли до складу територіальних громад, території яких затверджено Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, припиняються в день набуття повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних на перших місцевих виборах у 2020 році .

17 листопада 2020 року прийнято Закон України Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій за №1009-ІХ. Цим законом внесені доповнення до розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , яким визначено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України закінчення повноважень сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів, а також реорганізація сільських, селищних, міських рад, їхніх виконавчих органів як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

у день набуття повноважень Сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються вповноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);

після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами (далі - ради, що припиняються), їхні виконавчі комітети продовжують здійснювати свої повноваження до затвердження сільською, селищною, міською радою, обраною сформованою територіальною громадою (далі - новообрана рада), персонального складу її виконавчого комітету. Протягом зазначеного строку сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, очолює такі виконавчі комітети та входить до їх персонального складу;

після припинення повноважень сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу ради, що припиняється, відповідні функції одноособово виконує сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою, з дня набуття ним повноважень до затвердження новообраною радою персонального складу виконавчого комітету;

сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього Пункту;

якщо територія розформованої територіальної громади включена до територій кількох сформованих територіальних громад, кожна з цих громад стає правонаступником належних розформованій територіальній громаді:

нерухомого майна, у тому числі земельних ділянок, розташованих на території сформованої територіальної громади;

речей, призначених для обслуговування відповідних об`єктів нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням (у тому числі у зв`язку із здійсненням відповідних повноважень або наданням послуг). Належність речей, призначених для обслуговування кожного об`єкта нерухомого майна і пов`язаних з цим майном спільним призначенням, визначається на підставі останньої суцільної інвентаризації;

прав засновника (учасника) юридичної особи, заснованої розформованою територіальною громадою (у тому числі в особі відповідної сільської, селищної, міської ради), якщо місцезнаходженням такої юридичної особи є населений пункт, включений до території відповідної сформованої територіальної громади;

не пізніше завершення другої сесії новообраної ради у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами та розміщених поза адміністративним центром сформованої територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розмішеної в адміністративному центрі сформованої територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні сільські, селищні, міські ради припиняються як юридичні особи з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом:

юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою;

з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету починається реорганізація відповідних юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, шляхом їх приєднання до юридичної особи - виконавчого комітету новообраної ради.

Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад припиняються у порядку, визначеному цим пунктом;

юридична особа - виконавчий комітет новообраної ради є правонаступником прав та обов`язків юридичних осіб - виконавчих комітетів рад, що припиняються, з дня затвердження новообраною радою персонального складу її виконавчого комітету;

під час реорганізації юридичних осіб - органів місцевого самоврядування у випадках, визначених цим пунктом, не застосовуються положення законодавства щодо: необхідності одержання згоди кредиторів стосовно заміни боржника у зобов`язанні (переведення боргу); права кредиторів вимагати у зв`язку з проведенням реорганізації забезпечення виконання зобов`язань, їх дострокового припинення або виконання та відшкодування збитків; неможливості завершення реорганізації до задоволення вимог, заявлених кредиторами.

Під час проведення реорганізації юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та/або їхніх виконавчих комітетів повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює сільський, селищний, міський голова, обраний сформованою територіальною громадою.

За поданням сільського, селищного, міського голови, обраного сформованою територіальною громадою, сільська, селищна, міська рада може утворювати комісії для забезпечення здійснення ним повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються .

Розпорядженням Кабінету Міністрів України Про затвердження перспективного плану формування територій громад Дніпропетровської області від 20 травня 2020 року №601-р, затверджено перспективний план формування територіальних громад Дніпропетровської області.

У додатку до цього розпорядження вказаний перелік спроможних територіальних громад Дніпропетровської області, зокрема вказано Петриківська територіальна громада, з адміністративним центром в смт. Петриківка та територіальні громади, що входять до складу спроможної територіальної громади: Петриківська, Єлизаветівська, Іванівська, Курилівська, Лобойківська, Хутірська, Чаплинська, Шульгівська.

Внаслідок проведення перших виборів 25.10.2020 р. набули повноважень сільські, селищні, міські ради та відповідні сільські, селищні, міські голови у територіальних громадах, утворених Кабінетом Міністрів України. День відкриття першої сесії сільської, селищної, міської ради, обраної на перших виборах 25.10.2020 р. є останнім днем здійснення повноважень попередніми сільськими, селищними та міськими радами, їхніми головами, секретарями. З цього пленарного засідання новообрані ради отримують нові повноваження на новій адміністративно-територіальній основі.

Петриківська селищна рада та Петриківський селищний голова набули повноважень внаслідок проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в день проведення першої сесії Петриківської селищної ради восьмого скликання, яка відбулася 17 листопада 2020 року. Саме з цього дня припиняються повноваження сільських, селищних рад, сільських, селищних голів, територіальних громад, які увійшли до складу сформованої Петриківської селищної територіальної громади.

На другій сесії Петриківської селищної ради, яка відбулась 04 грудня 2020 року, депутати ухвалили рішення Про реорганізацію сільських та селищних рад, що увійшли до складу новоутвореної Петриківської селищної ради №16- 2/VIII.

На підставі цього рішення розпочато процедуру реорганізації сільських та селищних рад шляхом їх приєднання до Петриківської селищної ради Курилівської селищної ради, Іванівської сільської ради, Єлизаветівської сільської ради, Лобойківської. сільської ради, Чаплинської сільської ради та Шульгівської сільської ради.

Петриківську селищну раду визначено правонаступником всього майна, прав та обов`язків селищної та сільських рад, утворені комісії з реорганізації з визначенням їх повноважень, а також визначені план заходів, акти приймання-передачі, проведення інвентаризації та вжиття селищним головою повноважень пов`язаних з попередженням працівників про їх вивільнення, закриття рахунків реорганізованих рад та подання відомостей про зміни до державного реєстру.

Прийняте рішення відповідає вказаним в ньому статтям 25,26,59, п.6-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та не суперечить іншим нормативним актам, зазначеним в ньому.

Вказане рішення прийняте відкритим поіменним голосуванням, результати якого оприлюднені відповідно до положень Закону України Про доступ до публічної інформації на офіційному сайті селищної ради.

На підставі цього рішення 17 грудня 2020 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань були внесені дані про перебування юридичної особи в процесі припинення та внесено відомості про голову комісії з припинення.

24 грудня 2020 року на третій сесії депутатами прийнято рішення Про деякі питання управління комунальною власністю , яким прийнято до комунальної власності Петриківської селищної ради майно бюджетних установ, комунальних підприємств, фінансові кошти та затверджені передавальні акти Чаплинської сільської ради, Лобойківської сільської ради, Іванівської сільської ради, Шульгівської сільської ради, Курилівської селищної ради, Єлизаветівської сільської ради.

Статтею 106 Цивільного кодексу визначено, що приєднання юридичної особи здійснюється у випадках, передбачених законом за рішенням відповідних органів державної влади.

Такі випадки визначені вказаним вище Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад № 562-ІХ, яким внесено зміни до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до статті 1 "адміністративний центр територіальної громади - населений пункт (село, селище, місто), що має розвинену інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території територіальної громади та в якому розміщується представницький орган місцевого самоврядування територіальної громади;

територія територіальної громади - нерозривна територія, в межах якої територіальна громада здійснює свої повноваження щодо вирішення питань місцевого значення відповідно до Конституції законів України, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування";

до розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" доповнити пунктом 7" 1 такого змісту:

"7'1. До прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.

Рішення Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад".

Тобто, законодавчо передбачено утворення територіальних громад з визначенням їх центрів, а також визначено відповідний орган державної влади (Кабінет Міністрів України), який уповноважений приймати рішення про визначення адміністративних центрів територіальних громад, що в подальшому є підставою для призначення перших місцевих виборів.

Тому, зазначення у рішенні селищної ради розпорядження Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року №601 Про затвердження перспективного плану формування територій громад Дніпропетровської області є таким, що свідчить про утворення нової громади за рішенням органу державної влади.

Відтак, твердження позивача, що це розпорядження виключно регулює відносини добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад не є вірним.

Щодо зазначеної позивачем ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад суд зазначає, що саме ця стаття відноситься до розділу II закону, яка регулює лише порядок добровільного об`єднання територіальних громад.

У даному випадку, Петриківська селищна рада - це територіальна громада, що утворена рішенням органу державної влади - Кабінету Міністрів України.

Також суд зазначає про внесені зміни Законом № 562 Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад до ч.2 ст.4 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад щодо визначення адміністративних центрів об`єднаних територіальних громад.

Законом України Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей №348-ІХ від 05.12.2019 року частину 1 статті 4 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад доповнено пунктом 6 такого змісту:

"6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області".

ч. 3 статті 11 викладено в такій редакції:

"3. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації".

З огляду на встановлені судом обставини, рішення Петриківської селищної ради від 07.12.2020 року №16-2/VІІІ Про реорганізацію сільських та селищних рад, що увійшли до складу новоутвореної Петриківської селищної ради прийнято правомірно.

При цьому, судом враховано, що статтею 55 Конституції України визначено - права і свободи людини і громадянина захищаються судом.

Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Приписами ч. 1 ст. 5 КАС України встановлено. що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги - це конкретні юридичні факти, з настанням яких суб`єкти публічного права вступають між собою у спірні правовідносини.

Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.

Таким чином, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджуване порушення було обґрунтованим.

Заінтересованість повинна мати правовий характер, який виявляється в тому, що рішення суду повинно маги правові наслідки для позивача.

Заінтересованість повинна мати об`єктивну основу. Юридична заінтересованість не випливає з факту звернення до суду, а повинна передувати йому. Тому суд приходить до висновку, що оскаржуване Рішення не порушує прав та законних інтересів позивача як громадянина.

Відповідно до статті 35 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод суд оголошує неприйнятною будь-яку індивідуальну заяву, якщо він вважає: що ця заява несумісна з положеннями Конвенції або протоколів до неї явно необґрунтована або є зловживанням правом на подання заяви; або що заявник не зазнав суттєвої шкоди, якщо тільки повага до прав людини, гарантованих Конвенцією і протоколами до неї, не вимагає розгляду заяви по суті, а також за умови, що на цій підставі не може бути відхилена жодна справа, яку національний суд не розглянув належним чином.

Зазначений підхід було підтримано Верховним Судом в постанові від 20.02.2019 року у справі № 522/3665/17.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Як вже встановлено судом, Петриківська селищна рада та Петриківський селищний голова набули повноважень внаслідок проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року в день проведення першої сесії Петриківської селищної ради восьмого скликання, яка відбулася 17 листопада 2020 року(а.с.49-51). Саме з цього дня припиняються повноваження сільських, селищних рад, сільських, селищних голів, територіальних громад, які увійшли до складу сформованої Петриківської селищної територіальної громади.

Враховуючи вищевикладене порушення інтересів позивача відсутні, оскільки повноваження позивача як депутата Єлизаветівської сільської ради сьомого скликання вичерпали свій термін, а у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 не обрано депутатом новосформованої територіальної громади.

З урахуванням вище наведених підходів, суд приходить до висновку, що позивач не визначив, з яким конкретним матеріальним або нематеріальним благом пов`язаний його інтерес та що цей інтерес належить саме позивачу. Позивач не обґрунтував свій особистий, безпосередній, індивідуальний інтерес, а покликається на порушення інтересу територіальної громади, частиною якої він є і для якої цей інтерес на його думку має значення.

Отже, вирішуючи спір, суд дійшов висновку про неприпустимість підміни інтересів територіальної громади інтересами окремої фізичної особи, не зважаючи на її приналежність до територіальної громади.

З огляду на наведене, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування у спорі покладається на відповідача - суб`єкта владних повноважень, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

При цьому відповідачем доведено правомірність свого рішення.

Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі "Серявін та інші проти України"(п.58) суд вказує, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Розподіл судових витрат здійснити відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Петриківської селищної ради (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, смт. Петриківка, пр. Калнищевського Петра, буд. 69, код ЄДРПОУ 04339698) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Н.В. Боженко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.11.2021
Оприлюднено03.12.2021
Номер документу101557710
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —187/625/21

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 04.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Постанова від 18.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Постанова від 18.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 05.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні