ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" листопада 2021 р. Справа №926/671/21
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого судді О.С. Скрипчук
суддів Б.Д. Плотніцького
Р.І. Марка
секретар судового засідання В.Б. Лагутін
розглянувши апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7'Я , б/н від 23.07.2021 (вх. № апеляційного суду 01-05/2530/21 від 26.07.2021)
на рішення Господарського суду Чернівецької області від 05.07.2021 (повний текст рішення складено 07.07.2021, м. Чернівці, суддя Ковальчук Т.І.)
у справі № 926/671/21
за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7'Я , м. Чернівці
до відповідача: Приватного підприємства Магбудсервіс , м. Чернівці
третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Житлово-будівельний кооператив Буковина-Вагбуд , м. Чернівці
про зобов`язання вчинити дії,
за участю представників сторін:
від позивача: Томко В.М. (присутня в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду);
від відповідача: Іванюк О.О. (присутній в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду);
від третьої особи: не з`явився
ВСТАНОВИВ
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7?Я звернулося до Господарського суду Чернівецької області з позовною заявою до Приватного підприємства Магбудсервіс про зобов`язання вчинити певні дії, а саме: передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку 7?Я за актом приймання-передачі один примірник технічної документації на будинок, що знаходиться за адресою м. Чернівці, вул. Рівненська, 7, корпус 1 та 2, згідно з Переліком технічної документації на багатоквартирний будинок, що затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 17.07.2018 року № 176, та відповідно до вимог і стандартів будівництва багатоквартирного будинку за вказаною адресою (про документ, що не може бути переданий, з вказівкою на підставу, зазначити в акті прийому-передачі).
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач у позовній заяві вказав про невиконання відповідачем покладеного на нього Законом України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку обов`язку забезпечити передачу об`єднанню співвласників визначеної законодавством документації у тримісячний термін з дня створення об`єднання, тому просить зобов`язати відповідача надати позивачеві документацію на будинок в судовому порядку.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 05.07.2021 у задоволенні позову Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7?Я відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позовна вимога звернута до відповідача, саме, як до попереднього балансоутримувача, однак, упродовж більше чотирьох років з дати передачі третій особі спірного будинку і документації на нього балансоутримувачем є Кооператив, який здійснює певні функції з управління. Суд зазначив, що звернута до відповідача позовна вимога не призводить до ефективного захисту права позивача, адже, частина документації на будинок, яка утворилася після передачі будинку на баланс ЖБК і якою не володіє відповідач, й надалі перебуватиме у третьої особи і в позивача виникне потреба у зверненні з вимогою до Кооперативу про передачу такої документації на підставі тих же норм, якими обґрунтована позовна вимога до відповідача.
Не погоджуючись з даним рішенням суду Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7'Я подало апеляційну скаргу б/н від 23.07.2021 (вх. № апеляційного суду 01-05/2530/21 від 26.07.2021), в якій просить рішення Господарського суду Чернівецької області від 05.07.2021 скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задоволити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме скаржник стверджує, що на час утворення ОСББ 7'Я балансоутримувачем будинку було ПП Магбудсервіс , в якого існував обов`язок з передачі документації об`єднанню у тримісячний строк з дня його державної реєстрації, а у разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Третьою особою та відповідачем подано до суду пояснення на апеляційну скаргу б/н від 02.09.2021 (вх. № 01-04/6280/21 від 09.09.2021) та відзив на апеляційну скаргу б/н від 06.09.2021 (вх. № 01-04/6282/21 від 09.09.2021), в яких просять в задоволенні апеляційної скарги відмовити, а рішення Господарського суду Чернівецької області залишити без змін.
Відзив на апеляційну скаргу та пояснення на апеляційну скаргу мотивовані тим, що апеляційна скарга є необґрунтованою та висновки місцевого господарського суду не спростовує.
Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне .
Як вбачається з матеріалів справи, 19 липня 2010 року Приватному підприємству Магбудсервіс видано державний акт серії ЯЖ № 054320 на право власності на земельну ділянку площею 0,1000 га, розташовану у м. Чернівці, вул. Рівненська, буд. 7, цільове призначення земельної ділянки - для житлової забудови і комерційного використання (для будівництва багатоквартирного житлового будинку з об`єктами соцкультпобуту) (т.с. 1, а.с. 16).
Згідно матеріалів справи ПП Магбудсервіс виступало замовником будівництва багатоквартирного будинку по вул. Рівненській, 7 у м. Чернівці та підрядником на виконання будівельних робіт із спорудження даного об`єкта, зокрема:
- отримало містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки вул. Рівненська, 7 (об`єкт будівництва - багатоквартирний житловий будинок з об`єктами соцкультпобуту І, ІІ, ІІІ черги), технічні умови приєднання до електричних мереж електроустановок (т.с. 1, а.с. 122-123);
- подало декларації про початок виконання будівельних робіт (Декларації про початок виконання будівельних робіт від 25 жовтня 2012 р. № ЧВ 08312200251 та від 28 серпня 2013 № ЧВ 083132400834 т.с. 1, а.с. 11-12, 119-121);
- здійснило будівництво і в ІІІ кварталі 2015 року ввело об`єкт в експлуатацію: І чергу будівництва - корпус 1 (2 та 3 під`їзди) багатоквартирного житлового будинку з об`єктами соцкульпобуту на вул. Рівненській, 7 у місці Чернівці (декларація про готовність об`єкта до експлуатації від 31.08.2015 № ЧВ 143152437750), ІІ чергу - корпус 1 (1 під`їзд) і ІІІ чергу - корпус 2 багатоквартирного житлового будинку з об`єктами соцкульпобуту на вул. Рівненській, 7 у місці Чернівці (декларація про готовність об`єкта до експлуатації від 31.08.2015 № ЧВ 143152437862 (т.с. 1, а.с. 128-136, 137-141).
Відповідно до рішення установчих зборів засновників № 1 від 22.03.2013 було засновано Житлово-будівельний кооператив Буковина-Вагбуд (далі - ЖБК Буковина-Вагбуд", Кооператив, третя особа) з місцезнаходженням м. Чернівці, вул. Рівненська, 7, державну реєстрацію юридичної особи Кооперативу проведено 26.03.2013 (т.с. 1, а.с. 154-161, 164-166).
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Статуту Житлово-будівельного кооперативу Буковина-Вагбуд (далі - Статут) Кооператив створюється для обслуговування своїх членів на засадах взаємодопомоги та економічного співробітництва з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів Кооперативу, забезпечення їх квартирами, нежитловими приміщеннями і гаражними місцями шляхом фінансування будівництва, в тому числі тих, що випливають з зобов`язальних відносин між членом Кооперативу Приватним підприємством Магбудсервіс , іншими особами стосовно будівництва, розташованого за адресою м. Чернівці, вул. Рівненська, 7 та подальша його експлуатація та обслуговування.
Згідно з пунктом 2.3 Статуту Кооператив, серед іншого, має право здійснювати такі види діяльності як прийняття на баланс, експлуатація, обслуговування нерухомого майна, управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту, організація роботи по благоустрою території Кооперативу та прилеглої території (підпункти 2.3.9, 2.3.12, 2.3.13).
Відповідно до пункту 4.1 Статуту засновниками Кооперативу є громадяни ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .
Суду не подано документів, з яких можна було би встановити зміст зобов`язальних відносин між ЖБК Буковина-Вагбуд та Приватним підприємством Магбудсервіс стосовно будівництва будинку.
Разом з тим, учасники провадження у справі не заперечують, що спорудження багатоквартирного житлового будинку по вул. Рівненській, 7 у м. Чернівці (корпуси 1, 2, 3) здійснювалося ПП Магбудсервіс , як забудовником із залученням коштів Кооперативу, при цьому інформація про розмір частки фінансування будівництва з боку третьої особи - 100% чи інший відсоток, матеріали справи не містять і такі документи суду не подавалися.
06 лютого 2016 року відбулися установчі збори Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 7 (1-2 корпус) по вул. Рівненська, м. Чернівці, оформлені відповідним протоколом № 1 від 06.02.2016 (т.с. 1, а.с. 17-18).
Даними установчими зборами вирішено створити об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ) в будинку № 7 корпус 1-2 по вул. Рівненська, 7 та присвоїти йому назву 7?Я , затверджено Статут об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7?Я , обрано органи управління об`єднання.
Державна реєстрація юридичної особи Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7?Я проведена 04.03.2016 (т.с. 1, а.с. 31).
Відповідно до пункту 1.1 Статуту Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "7?Я" Об`єднання створено власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирних будинків: № 7 корпус 1 та 2 на вулиці Рівненській в місті Чернівці відповідно до Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку". Місцезнаходження ОСББ - м. Чернівці, вул. Рівненська, буд. № 7, корпус 1 та 2.
Метою створення ОСББ є забезпечення захисту права співвласників, відповідно до пункту 9.1 даного Статуту та дотримання ними обов`язків щодо належного управління, утримання та використання спільного майна багатоквартирних будинків, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами (пункт 2.1 Статуту об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "7?Я").
Одразу після державної реєстрації юридичної особи ОССБ 7?Я останнє уклало два договори доручення:
1) без номеру від 04.03.2016 із ЖБК Буковина-Вагбуд строком дії до 04.03.2017, відповідно до якого ОССБ як Повірений, зобов`язалося від імені Кооперативу (як Довірителя) отримувати кошти від мешканців багатоквартирного житлового будинку по вул. Рівненська, 7 (І-ІІ корпус) м. Чернівці за водопостачання та водовідведення будинку, відповідно до договору про водопостачання, укладеного між ЖБК "Буковина-Вагбуд" та КП "Чернівціводоканал", та перераховувати отримані кошти на рахунок Довірителя (т.с. 1, а.с. 19);
2) № 2 від 05.03.2016 з ПП Магбудсервіс строком дії до 31.12.2016, відповідно до якого ОССБ (повірений) зобов`язалося від імені ПП Магбудсервіс (довіритель) отримувати кошти від мешканців багатоквартирного житлового будинку по вул. Рівненська, 7 (І-ІІ корпус) м. Чернівці за отриману електроенергію, відповідно до договору, укладеного між ПП Магбудсервіс та ПАТ ЕК Чернівціобленерго , та перераховувати отримані кошти на рахунок Довірителя (т.с. 1, а.с. 20).
27 грудня 2016 року ПП Магбудсервіс передало по акту приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, а Житлово-будівельний кооператив Буковина-Вагбуд прийняв на свій баланс житловий комплекс за адресою вул. Рівненська, 7 м. Чернівці, загальною площею 7833,8 м. кв, кількість квартир 82, разом з технічною документацією: технічний паспорт на будинок, плани поверхів, схеми інженерного обладнання, в тому числі холодного та гарячого водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, домові книги, робоча проектна документація, виконавча зйомка (т.с. 1, а.с. 143-144).
23.01.2017 між ПАТ ЕК Чернівціобленерго (Постачальник) і ЖБК Буковина-Вагбуд (Споживач) було укладено договір № 1651/5 про постачання електричної енергії для забезпечення потреб багатоквартирного житлового будинку по вул. Рівненській, 7 у м. Чернівці строком до 31.12.2017 (т.с. 1, а.с. 168-184).
Згідно матеріалів справи позивач звернувся до відповідача з листом № 37 від 20.01.2020 у зв`язку з початком підготовки процесу приймання-передачі житлових будинків корп. 1, 2 в ОСББ 7?Я по вулиці Рівненській, 7 у м. Чернівці та просив передати технічний паспорт на квартирний (багатоквартирний) житловий будинок, проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, газо- електропостачання тощо, акти державної комісії про приймання житлового будинку в експлуатацію, копії документів про введення в експлуатацію димовентиляційних каналів, а в разі відсутності відновити дані документи (т.с. 1, а.с. 34).
Листом від 11.01.2020 № 5 відповідач повідомив позивача, що в найкоротший термін підготує відповідні документи по багатоквартирному будинку за адресою м. Чернівці, вул. Рівненська, 7 для передачі Голові Правління ОСББ "7?Я". (т.с. 1, а.с. 35).
19 червня 2020 відповідач по акту приймання-передачі передав ОСББ "7?Я" земельну ділянку № 7 площею 0,1000 га, розташовану за адресою м. Чернівці, вул. Рівненська, кадастровий номер 7310136300:11:005:0005, цільове призначення: для будівництва багатоквартирного житлового будинку з об`єктами соцкультпобуту, вид використання: для житлової забудови і комерційного використання (т.с. 1, а.с. 147).
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за 23.06.2020 право власності на зазначену земельну ділянку зареєстровано за ОСББ "7?Я" (т.с. 1, а.с. 148).
При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного .
Так, предметом спору по даній справі є зобов`язання відповідача передати позивачеві документацію на багатоквартирний будинок по вул. Рівненська, 7 у м. Чернівці. Отже, предметом доказування у справі є наявність/відсутність підстав для такої передачі в порядку і строк, що визначені Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" від 29 листопада 2001 року № 2866-IIІ.
Даний Закон визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
Згідно визначень статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Аналогічне визначення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку надається в статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
За абзацом першим статті частини 1, частиною 4 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Частинами 18, 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" унормовано, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж .
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Відповідно до частин 5, 6 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Згідно з визначенням, наданим у пункті 4 частини 1 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI замовник - це фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
За змістом частин 4, 5 статті 26, частин 1, 2 статті 29, пункту 2 частини 1 статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" в редакції, чинній на час будівництва і введення в експлуатацію спірного будинку в експлуатацію право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації, проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок, зокрема, за умови отримання вихідних даних, однією з основних складових яких є містобудівні умови та обмеження, та після реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів будівництва, що належать до I-III категорій складності.
Відповідно до частини 1 статті 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I-III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
З урахуванням наведених норм Закону України Про регулювання містобудівної діяльності матеріали справи свідчать, що саме відповідач ПП Магбудсервіс виступив замовником будівництва багатоквартирного житлового будинку з об`єктами соцкульпобуту по вул. Рівненській, 7 у м. Чернівці (І, ІІ та ІІІ черги будівництва) та увів даний об`єкт в експлуатацію у серпні 2015 року.
Частиною 12 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" унормовано, що замовник зобов`язаний передати закінчений будівництвом та підключений до інженерних мереж житловий будинок, що споруджувався із залученням коштів фізичних та юридичних осіб, об`єднанню співвласників або власнику, або експлуатуючій організації протягом ста двадцяти календарних днів з дня його прийняття в експлуатацію.
Отже, зазначеними нормами передбачено, що обов`язок попереднього балансоутримувача будинку або особи, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, замовника будівництва або попереднього власника будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без-будь яких інших додаткових умов.
Такому обов`язку кореспондує безумовне право ОСББ на отримання документації на будинок в установлений законодавством строк.
З`ясовуючи питання про те, хто саме - відповідач чи третя особа, є особою, яка зобов`язана передати позивачеві документацію на будинок, суд бере до уваги, що на дату створення ОСББ 7?Я - 04 березня 2016 року, саме відповідач був замовником будівництва багатоквартирного будинку за адресою м. Чернівці, вул. Рівненська, 7 та балансоутримувачем цього будинку і володів документацією на нього (до їх передачі третій особі за актом приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс від 27.12.2016).
В той же час, з 26.03.2013 був зареєстрований ЖБК Буковина-Вагбуд , згідно статуту якого останній мав право здійснювати функції замовника будівництва житлового комплексу (п.п. 2.3.2 Статуту).
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Статуту Житлово-будівельного кооперативу Буковина-Вагбуд Кооператив створюється для обслуговування своїх членів на засадах взаємодопомоги та економічного співробітництва з метою задоволення економічних, соціальних та інших потреб членів Кооперативу, забезпечення їх квартирами, нежитловими приміщеннями і гаражними місцями шляхом фінансування будівництва, в тому числі тих, що випливають з зобов`язальних відносин між членом Кооперативу Приватним підприємством Магбудсервіс , іншими особами стосовно будівництва, розташованого за адресою м. Чернівці, вул. Рівненська, 7, та подальша його експлуатація та обслуговування.
Так, статтею 384 Цивільного кодексу України унормовано, що будинок, споруджений або придбаний житлово-будівельним (житловим) кооперативом, є його власністю.
Член житлово-будівельного (житлового) кооперативу має право володіння і користування, а за згодою кооперативу - і розпоряджання квартирою, яку він займає в будинку кооперативу, якщо він не викупив її.
У разі викупу квартири член житлово-будівельного (житлового) кооперативу стає її власником.
За загальною нормою статті 18 Житлового кодексу Української РСР управління житловим фондом здійснюється власником або уповноваженим ним органом у межах, визначених власником.
Судом установлено, що на момент створення ОСББ функції з управління будинком у певних частинах здійснювали і відповідач (як балансоутримувач та забудовник), і третя особа, як власник. Зазначений факт також підтверджується тим, що одразу після державної реєстрації юридичної особи ОССБ 7?Я останнє уклало два договори доручення:
1) без номеру від 04.03.2016 із ЖБК Буковина-Вагбуд строком дії до 04.03.2017, відповідно до якого ОССБ як Повірений, зобов`язалося від імені Кооперативу (як Довірителя) отримувати кошти від мешканців багатоквартирного житлового будинку по вул. Рівненська, 7 (І-ІІ корпус) м. Чернівці за водопостачання та водовідведення будинку, відповідно до договору про водопостачання, укладеного між ЖБК Буковина-Вагбуд та КП Чернівціводоканал , та перераховувати отримані кошти на рахунок Довірителя (т.с. 1, а.с. 19);
2) № 2 від 05.03.2016 з ПП Магбудсервіс строком дії до 31.12.2016, відповідно до якого ОССБ (повірений) зобов`язалося від імені ПП Магбудсервіс (довіритель) отримувати кошти від мешканців багатоквартирного житлового будинку по вул. Рівненська, 7 (І-ІІ корпус) м. Чернівці за отриману електроенергію, відповідно до договору, укладеного між ПП Магбудсервіс та ПАТ ЕК Чернівціобленерго , та перераховувати отримані кошти на рахунок Довірителя (т.с. 1, а.с. 20).
З протоколу установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 7 (корпус 1-2) по вул. Рівненській, м. Чернівці від 06.02.2016 видно, що свідоцтва про право власності отримали 65 власників квартир із загальної кількості 82 квартири.
Суд погоджується з твердженнями позивача, що станом на момент утворення ОСББ відповідач був балансоутримувачем будинку і в нього існував обов`язок з передачі документації об`єднанню в тримісячний строк з дня його створення відповідно до норми частини 18 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку". Однак, такий же обов`язок законодавством покладено на попереднього власника будинку, яким у даному спорі є ЖБК Буковина- Вагбуд .
При цьому, 27.12.2016 року відповідач по акту передав будинок і документацію на нього з балансу ПП Магбудсервіс на баланс третьої особи - ЖБК Буковина-Вагбуд , який, як встановлено судом, ще до створення ОСББ мав статус власника будинку і здійснював функції з часткового його утримання (зокрема в частині забезпечення водопостачання та водовідведення).
У матеріалах справи відсутні документи, які підтверджують, що ОСББ у 2016 році приймало рішення про визначення уповноваженої особи на отримання документації на будинок і зверталося до відповідача щодо її передачі.
Водночас, суд зазначає, що процедура вирішення ОСББ питання про прийняття житлового комплексу на баланс на час виникнення спірних правовідносин була визначена Порядком Про передачу житлового комплексу або його частини з балансу на баланс , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 № 1521 "Про реалізацію Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" і передбачала наступне:
- загальні збори об`єднання вирішують питання про: прийняття житлового комплексу на баланс об`єднання; залишення житлового комплексу або його частини на балансі попереднього балансоутримувача (за умови укладення з ним відповідного договору); передачу житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, та укладення з цією юридичною особою відповідного договору.
Для приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс утворюється відповідна комісія.
Враховуючи те, що з часу державної реєстрації ОСББ 7'Я у березні 2016 року і до передачі третій особі спірного будинку і документації на нього у грудні 2016 року Об`єднання не приймало відповідного рішення і не зверталося до ПП Магбудсервіс про передачу документації на будинок, за таких обставин, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що на час вирішення спору обов`язок з передачі документації на будинок позивачеві існує саме у третьої особи в силу положень Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", враховуючи статус Кооперативу як власника і балансоутримувача будинку та особи, яка володіє технічною документацією на будинок у повному обсязі (як переданою відповідачем, так і створеною самим ЖБК у подальшому).
Щодо доводів позивача, що саме відповідач є колишнім балансоутримувачем, тому виключно він несе обов`язок з передачі документації Об`єднанню, суд зазначає, що системний аналіз положень норм Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", свідчить, що зобов`язаними особами можуть бути як балансоутримувач, так і особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком, замовник будівництва, попередній власник будинку .
Суд апеляційної інстанції не може ігнорувати той факт, що будинок і документація на нього була передана відповідачем Кооперативу, як його власнику, який здійснював і здійснює на даний час функції з управління будинком на підставі статті 18 Житлового кодексу Української РСР до передачі цих функцій ОСББ чи іншому управителю в установленому законом порядку.
Суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що позовна вимога до ПП Магбудсервіс про зобов`язання передати документацію на будинок звернута до неналежного відповідача і не забезпечує ефективного захисту права ОСББ на отримання такої документації. Адже, на час вирішення спору про передачу технічної документації на будинок попереднім власником будинку і володільцем документації на нього є не відповідач, а третя особа.
При цьому, суд зазначає, що у відповідності до статті 48 ГПК України залучення співвідповідача, заміна первісного відповідача належним відповідачем здійснюється судом за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, однак такого клопотання від ОСББ 7'Я не надходило.
Також, суд звертає увагу на те, що на час створення ОСББ обсяг документації, яка підлягала передачі об`єднанню співвласників, визначався Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу № 76 від 17.05.2005 року (далі - Правила № 76). Відповідно до пункту 1.2 Правил-76 до такої документації належать: технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок; проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо; акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію; паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень; паспорти ліфтового господарства; акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.
Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 176 від 17.07.2018 було затверджено Перелік технічної документації на багатоквартирний будинок (далі Перелік № 176): 1. Технічний паспорт на багатоквартирний будинок.2. Паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.3. Енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.4. Проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.5. Документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.6. Технічна документація обладнання котелень.7. Технічна документація на ліфти.8. План земельної ділянки.9. Акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.10. Паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
Як видно, між складом документації на будинок за Правилами № 76 і за Переліком № 176 є певні відмінності.
Позивач просить зобов`язати відповідача надати документацію на будинок, окрім, згідно з Переліку № 176 від 17.07.2018, ще відповідно до вимог і стандартів будівництва багатоквартирного будинку за вказаною адресою . При цьому, позивач не конкретизує, яких саме вимог і стандартів будівництва багатоквартирного будинку.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що вимога про зобов`язати відповідача надати документацію на будинок згідно з Переліком № 176 від 17.07.2018 не може підлягати до задоволення. Оскільки на час створення ОСББ обсяг документації, яка підлягала передачі об`єднанню співвласників, визначався Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу № 76 від 17.05.2005. Зазначена документація була у відповідача, що не заперечується останнім та 27.12.2016 передана третій особі - ЖБК Буковина-Вагбуд .
Суд не виключає, що після передачі будинку на баланс ЖБК, останнім виготовлялися нові документи, внаслідок його діяльності. Водночас, ЖБК Буковина-Вагбуд зазначає, що у нього є документи на будинок згідно з Переліком № 176 від 17.07.2018, однак, позивач не звертається до нього для отримання останніх.
Щодо тверджень апелянта про те, що відповідач листом № 5 від 11.01.2021 зобов`язався підготувати відповідні документи по будинку для передачі голові Правління ОСББ, однак жодну документацію не передав, що підтверджує правомірність вимог про зобов`язання саме ПП Магбудсервіс передати документи Об`єднанню, суд зазначає наступне.
За сукупністю встановлених судом обставин і досліджених доказів даний лист не є доказом, який безумовно підтверджує обґрунтованість позовних вимог. Представник відповідача пояснив, що в даному листі керівник ПП Магбудсервіс мав на увазі надання ОСББ Акту про передачу документації на будинок Кооперативу.
Суд бере до уваги правову позицію Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 05 липня 2019 року у справі № 910/6167/18, на яку посилається позивач, щодо відсутності інших умов, крім державної реєстрації об`єднання, для передачі об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку документації на будинок від попереднього балансоутримувача.
Разом з тим, обставини у даній справі відрізняються від обставин у справі № 910/6167/18, в якій Верховним Судом висловлено наведену правову позицію.
Зокрема, у даній справі на час утворення ОСББ у відповідача, як балансоутримувача та ЖБК Буковина- Вагбуд , як власника був обов`язок з передачі документації об`єднанню.
При цьому, в ході розгляду справи представник третьої особи неодноразово зазначав, що весь обсяг документації на будинок наявний у ЖБК Буковина Вагбуд і останнє не заперечує проти передачі її позивачеві за умови наявності відповідного звернення від Об`єднання.
Статтею 74 ГПК України унормовано, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
За таких обставин суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив в позові.
Водночас, суд апеляційної інстанції зазначає, що судом першої інстанції обґрунтовано, у відповідності до норм права, стягнуто з позивача на користь Приватного підприємства Магбудсервіс та Житлово-будівельного кооперативу Буковина-Вагбуд відповідно 6000,00 грн. та 3000,00 грн. витрат на правничу допомогу адвоката. Апелянт в апеляційній скарзі не заперечує рішення в частині стягнення витрат понесених на професійну правничу допомогу.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів вважає, що рішення Господарського суду Чернівецької області від 05.07.2021 у даній справі відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків, наведених в оскаржуваному рішенні.
Судовий збір за розгляд справи в суді апеляційної інстанції слід покласти на апелянта в порядку ст.ст.129 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 271, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,
П О С Т А Н О В И В :
1. Апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку 7'Я , б/н від 23.07.2021 (вх. № апеляційного суду 01-05/2530/21 від 26.07.2021) залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Чернівецької області від 05.07.2021 у справі № 926/671/21 залишити без змін.
3. Судовий збір сплачений за апеляційну скаргу покласти на апелянта.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
Головуючий суддя О.С. Скрипчук
Суддя Р.І. Марко
Суддя Б.Д.Плотніцький
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2021 |
Оприлюднено | 06.12.2021 |
Номер документу | 101630566 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Скрипчук Оксана Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні