ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
06 грудня 2021 рокуСправа № 912/3386/21
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.,
розглянувши заяву №б/н від 02.12.2021 Селянського (фермерського) господарства "Веселка" (далі - СФГ "Веселка"), код ЄДРПОУ 22223060, вул. Центральна, 39, кв. 27, смт. Петрове, Петрівський район, Кіровоградська область, 28300
про забезпечення позову (подається до подання позовної заяви),
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду 02.12.2021 надійшла заява №б/н від 02.12.2021 СФГ "Веселка" про забезпечення позову (подається до подання позовної заяви) з вимогами:
- заборонити Петрівській селищній раді Кіровоградської області (вул. Святкова, 7, смт. Петрове, Петрівський район, Кіровоградська область, поштовий індекс 28300; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 04364199) вчиняти будь-які дії, спрямовані на розпорядження, зміну цільового призначення, у тому числі затвердження документації із землеустрою щодо зміни цільового призначення, поділ чи об`єднання, передання у власність чи надання в оренду земельних ділянок, які знаходяться на території Петрівської селищної ради (колишньої Зеленської сільської ради) Кіровоградської області площею 98,6462 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9274, площею 18,8941 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9081, площею 14,2056 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9082.
- заборонити державним кадастровим реєстраторам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул. Народного Ополчення, 3, м. Київ, поштовий індекс 03680; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 39411771) та його територіальних органів вчиняти будь-які дії, спрямовані на зміну цільового призначення, поділ чи об`єднання земельних ділянок, які знаходяться на території Петрівської селищної ради (колишньої Зеленської сільської ради) Кіровоградської області площею 98,6462 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9274, площею 18,8941 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9081, площею 14,2056 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9082, а також на скасування державної реєстрації цих земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
- заборонити державним реєстраторам речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень вчиняти будь-які дії, спрямовані на реєстрацію припинення права оренди у селянського (фермерського) господарства "Веселка" (місцезнаходження: вул. Центральна, 39, кв. 27, смт. Петрове, Петрівський район, Кіровоградська область, поштовий індекс 28300; ідентифікаційний код в ЄДРПОУ: 22223060) на земельні ділянки, які знаходяться на території Петрівської селищної ради (колишньої Зеленської сільської ради) Кіровоградської області площею 98,6462 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9274, площею 18,8941 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9081, площею 14,2056 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9082, а також на реєстрацію за будь-якими іншими особами права власності, оренди чи інших речових прав на вказані земельні ділянки.
В обґрунтування поданої заяви заявник вказує, що з метою захисту права оренди на земельні ділянки площею 98,6462 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9274, площею 18,8941 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9081, площею 14,2056 га з кадастровим номером 3524981900:02:000:9082, СФГ "Веселка" має намір звернутись до суду з позовом до Петрівської селищної ради Кіровоградської області про скасування її рішень від 23 липня 2021 року №1915/8, від 22 листопада 2021 року №3308/8, від 22 листопада 2021 року №3309/8, від 22 листопада 2021 року №3310/8, від 22 листопада 2021 року №3311/8 щодо вилучення земельних ділянок для суспільних потреб.
За приписами ст. 136 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених статтею 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову. Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Частиною 1 ст. 137 ГПК України встановлено, що позов забезпечується: 1) накладенням арешту на майно та (або) грошові кошти, що належать або підлягають передачі або сплаті відповідачу і знаходяться у нього чи в інших осіб; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії щодо предмета спору або здійснювати платежі, або передавати майно відповідачеві, або виконувати щодо нього інші зобов`язання; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку; 6) зупиненням продажу майна, якщо подано позов про визнання права власності на це майно, або про виключення його з опису і про зняття з нього арешту; 8) зупиненням митного оформлення товарів чи предметів, що містять об`єкти інтелектуальної власності; 9) арештом морського судна, що здійснюється для забезпечення морської вимоги; 10) іншими заходами у випадках, передбачених законами, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
За змістом ст. 140 ГПК України заява про забезпечення позову розглядається судом не пізніше двох днів з дня її надходження без повідомлення учасників справи. Ухвалу про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову може бути оскаржено. Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" місцеві господарські суди розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх підсудності.
Так, відповідно до ст. 140 Земельного кодексу України підставами для припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 147 Земельного кодексу України підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності врегульовано Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".
Особливості розгляду спорів щодо примусового відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності врегульовано статтею 267 Кодексу адміністративного судочинства України.
Одночасно Земельним кодексом України передбачено також можливість припинення і права користування земельною ділянкою.
Так, відповідно до ст. 141 Земельного кодексу України однією з підстав припинення права користування земельною ділянкою є вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом (пункт "б").
Порядок вилучення земельних ділянок із постійного користування врегульовано ст. 149 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 1 цієї статті земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, що здійснюють розпорядження земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу.
Таким чином, чинним законодавством передбачено і розмежовано (за підставами та порядком) процедури вилучення і примусового відчуження земельних ділянок.
При цьому, земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатись як для суспільних так і для інших потреб.
Відповідно до частини другої цієї статті вилучення земельних ділянок здійснюється за письмовою згодою землекористувачів, а в разі незгоди землекористувачів - у судовому порядку.
Відповідно до п. 6 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема: справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Отже, господарські суди розглядають справи у спорах щодо вилучення майна для усіх інших потреб, крім для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Водночас, за правилами п. 8 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України на спори щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності поширюється юрисдикція саме адміністративних судів.
Наведене відповідає правовим висновкам, що містяться у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26.08.2021 у справі №480/4146/20 (адміністративне провадження №А/9901/28/21).
Частинами 1 ст. 138 ГПК України встановлено, що заява про забезпечення позову подається: 1) до подання позовної заяви - за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом для відповідного позову, або до суду за місцезнаходженням предмета спору - якщо суд, до підсудності якого відноситься справа, визначити неможливо; 2) одночасно з пред`явленням позову - до суду, до якого подається позовна заява, за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом; 3) після відкриття провадження у справі - до суду, у провадженні якого перебуває справа.
Стаття 140 ГПК України, яка регламентує порядок розгляду заяви про забезпечення позову не містить окремого положення про можливість відмови у прийнятті заяви про забезпечення позову до подання позовної заяви.
З поданої позивачем заяви про забезпечення позову до пред`явлення позову вбачається, що предметом майбутніх позовних вимог є оскарження рішень Петрівської селищної ради від 23 липня 2021 року №1915/8, від 22 листопада 2021 року №3308/8, від 22 листопада 2021 року №3309/8, від 22 листопада 2021 року №3310/8, від 22 листопада 2021 року №3311/8, які стосуються вилучення земельних ділянок з користування (оренди) для суспільних потреб.
Однак, господарський суд не може розглядати відповідну заяву по суті, зважаючи на те, що даний спір не відноситься до юрисдикції господарських судів.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 175 ГПК України, суд відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо заява не підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.
За вказаних обставин, розгляд заяви про забезпечення позову (до подання позовної заяви) за вимогами, які стосуються вилучення земельних ділянок з користування (оренди) для суспільних потреб, також не входить до юрисдикції господарського суду, відповідно, така заява не підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.
Водночас, суд на виконання положень ч. 6 ст. 175 ГПК України роз`яснює, що розгляд вказаної справи віднесено до юрисдикції адміністративних судів.
Відмова господарського суду у прийнятті даної заяви не суперечить ч. 3 ст. 124 Конституції України, позаяк це не позбавляє заявника права на захист своїх прав і охоронюваних законом інтересів у спосіб і в порядку встановленому Конституцією України та законами України, зокрема подання відповідної заяви до адміністративного суду.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.
Отже, питання повернення судового збору вирішується за клопотанням особи, яка його сплатила, відтак, за відсутності відповідного клопотання, це питання не вирішується судом.
Керуючись ст. 3, 20, 136-140, 175, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
У прийнятті до розгляду заяви №б/н від 02.12.2021 Селянського (фермерського) господарства "Веселка" про забезпечення позову (подається до подання позовної заяви) - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена до Центрального апеляційного господарського суду у встановленому Господарським процесуальним кодексом України порядку.
Копію ухвали направити заявнику.
Суддя Н.М. Коваленко
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2021 |
Оприлюднено | 07.12.2021 |
Номер документу | 101632194 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Коваленко Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні