Рішення
від 03.12.2021 по справі 120/7359/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

03 грудня 2021 р. Справа № 120/7359/21

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шаповалової Т.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області до Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації про стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (далі-позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації (далі-відповідач), у якому просило стягнути заборгованість зі сплати страхових коштів у сумі 3507,86 грн.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що відповідач заборгованість зі сплати страхових коштів та фінансових санкцій у розмірі 3507,86 грн. в добровільному порядку не сплатив, а тому позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою суду від 12.07.2021 року даний адміністративний позов залишено без руху та встановлено строк з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків, зазначених у мотивувальній частині ухвали.

19.07.2021 року позивач вимоги вказаної ухвали суду про залишення позовної заяви без руху виконав.

Ухвалою суду від 22.07.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 262 КАС України, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

Копію ухвали про відкриття провадження від 22.07.2021 направлено відповідачу, однак повернулась на адресу суду без вручення адресату з відміткою відділення поштового зв`язку адресат відсутній за вказаною адресою .

Відповідно до ч. 11 ст. 126 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідивши матеріали справи, оцінивши інші докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Сектор культури Вінницької районної державної адміністрації перебуває на обліку у Вінницькому відділенні Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області як страхувальник.

У період з 04.02.2021 по 09.02.2021 позивачем була проведена документальна позапланова перевірка відповідача щодо дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України за період з 01.10.2017 по 09.02.2021.

Під час проведення перевірки було виявлено допущені позивачем порушення пункту З, пункту 25 Порядку обчислення середньоденної заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 р. №1266 (в редакції, яка діє з 04.07.2015р.) та ч.1 ст.24, ч.3 ст. 30, ч. 2 ст. 33 Закону України Про загальнообов 'язкове державне соціальне страхування .

За результатами вказаної перевірки та виявлених порушень, позивачем було складено Акт документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України від 09.02.2021р. №23.

Заперечень до акту та/або додаткових документів не надходило.

На підставі Акту перевірки від 09.02.2021р. №23, яким задокументовано порушення страхувальником порядку використання страхових коштів Фонду, було прийнято Рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 18.02.2021р. № 96. Перший примірник рішення отримано уповноваженою особою страхувальника - завідуючою сектором культури Вінницької райдержадміністрації Романенко А.В. 22.02.2021р., про що свідчить її особистий підпис на першому примірнику Рішення.

За Рішенням від 18.02.2021р. № 96 підлягала поверненню неправомірно витрачена сума страхових коштів у розмірі 2 120,19 грн. та застосовані фінансові санкції у розмірі 1 060,10 грн. Загальна сума коштів, які підлягали поверненню складала 3 180,29 грн.

У зв`язку з несвоєчасним поверненням страхових коштів Фонду та на підставі довідки про несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 12.03.2021р., наданої Вінницьким відділенням, в якому страхувальник перебуває на обліку, прийнято Рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 15.03.2021р. №140.

Один примірник Рішення отримано ліквідатором Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації Романенко А.В. 16.03.2021р., про що свідчить особистий підпис ліквідатора на першому примірнику Рішення.

Згідно цього рішення до страхувальника, відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 10 та ч.ч. 6, 8 ст.15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" застосовано фінансові санкції в розмірі 27,57грн.

Оскільки відповідач добровільно не погашає заборгованість, позивач вимушений звернутися до суду з вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначає Закон України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі-Закон №1105-XIV).

Згідно зі ст. 3 Закону № 1105-XIV, соціальне страхування здійснюється за принципами, зокрема, цільового використання коштів соціального страхування.

За змістом частин першої та другої статті 4 Закону Закон № 1105-XIV, Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Згідно зі ст. 10 Закону № 1105-XIV Фонд має право:

1) користуватися в установленому порядку відомостями Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, даними електронного реєстру листків непрацездатності, необхідними для забезпечення виконання покладених на нього функцій;

2) одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від податкових органів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів;

3) перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду;

4) отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки;

5) накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону;

6) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування;

7) порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи;

8) утворювати підприємства, установи, організації для виконання своїх статутних завдань.

Частиною 3 ст. 15 Закону № 1105-XIV достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

Згідно із ч. 5 Закону № 1105-XIV роботодавець несе відповідальність за:

1) порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення;

2) несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом;

3) подання недостовірних відомостей про використання коштів Фонду;

4) шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.

Пунктом 2.1 Порядку перевірки правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду соціального страхування України та застосування фінансових санкцій за порушення встановленого порядку їх використання, затвердженого Постановою правління Фонду соціального страхування України від 02.10.2020 № 23 (далі - порядок №23) передбачено, що перевірки проводяться з метою здійснення контролю за використанням страхових коштів Фонду, обґрунтованістю виплати матеріального забезпечення, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, виявлення та підтвердження неправомірно витрачених сум страхових коштів та/або вартості наданих соціальних послуг, нецільового використання коштів, невикористаних коштів Фонду, забезпечення своєчасного та повного повернення таких коштів до бюджету Фонду.

Відповідно до абзацу 1 пункту 3.1. Порядку №23 результати документальної перевірки оформлюються у формі акта документальної перевірки дотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України (далі - акт перевірки) за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.

Згідно пункту 3.2. Порядку № 23 в акті перевірки викладаються всі суттєві обставини діяльності страхувальника, які мають відношення до фактів виявлених порушень порядку використання страхових коштів Фонду. Факти виявлених порушень викладаються чітко, об`єктивно та в повній мірі, із посиланням на відповідну вимогу (норму) законодавства та первинні або інші документи, що підтверджують наявність зазначених фактів.

Абзацами 1-2 пункту 3.4. Порядку № 23 встановлено, що акт перевірки складається у двох примірниках та підписується посадовими особами Фонду, які проводили документальну перевірку, керівником або уповноваженою особою страхувальника, головним бухгалтером (бухгалтером) та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника в останній день перевірки на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок.

Один примірник акта перевірки вручається керівнику або уповноваженій особі страхувальника, а другий примірник з відміткою про отримання зберігається в робочому органі виконавчої дирекції Фонду (відділенні робочого органу виконавчої дирекції Фонду), який здійснив документальну перевірку.

Відповідно до пункту 3.5. Порядку № 23 у разі незгоди страхувальника з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними в акті перевірки, страхувальник має право подати свої заперечення та/або додаткові документи до відповідного робочого органу виконавчої дирекції Фонду (відділення робочого органу виконавчої дирекції Фонду), який проводив перевірку, протягом п`яти робочих днів з дня, наступного за днем підписання (відмови від підписання) та/або отримання акта.

Згідно із п. 6 ч.2 ст. 9, п. 5 ч. 1 ст.10 Закону № 1105 Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи та мають право накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону.

Відповідно до ч. 6 ст. 15 Закону № 1105-XIV в разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Відповідно до ч.7 ст. 15 Закону № 1105 своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом.

Так, судом встановлено, що за результатами проведеної позивачем перевірки відповідача щодо дотримання вимог чинного законодавства по коштах Фонду соціального страхування України у період з 04.02.2021 по 09.02.2021, було виявлено порушення ч.ч. 1 ст. 24, ч. 3 ст. 30 та ч. 1 статті 33 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (в редакції, яка діє з 01.01.2015), внаслідок чого несвоєчасно повернуто кошти Фонду в сумі 3507,86 грн.

Відповідні суми, що підлягали поверненню, у тому числі застосовані фінансові санкції та пеня, як вбачається із матеріалів справи, не заперечувались відповідачем.

Відповідно до частини третьої статті 15 Закону № 1105 достовірність зазначених у документах даних перевіряється Фондом. У разі подання недостовірних відомостей, використання роботодавцем коштів Фонду з порушенням встановленого порядку роботодавець добровільно чи на підставі рішення суду повинен відшкодувати страховику заподіяну шкоду.

Згідно приписів статті 17 Закону № 1105 спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку.

Спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку.

Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі викладеного, та враховуючи, що дії позивача відповідають вимогам чинного законодавства України, а також приймаючи до уваги факт не надання відповідачем до суду доказів погашення заборгованості, чи будь-яких доказів, які б спростовували наведені доводи позивача, а також те, що наявність боргу підтверджується матеріалами справи, суд доходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Стягнути з Сектору культури Вінницької районної державної адміністрації заборгованість у розмірі 3507,86 грн. (три тисячі п`ятсот сім гривень вісімдесят шість копійок) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 4131519721037, вул. Зодчих, 22, м. Вінниця, 21037)

Відповідач: Сектор культури Вінницької районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226642, вул. Брацлавська, 31, м. Вінниця, 21100)

Повне судове рішення складено та підписано суддею 03.12.2021 року.

Суддя Шаповалова Тетяна Михайлівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2021
Оприлюднено08.12.2021
Номер документу101637554
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/7359/21-а

Рішення від 03.12.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 22.07.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

Ухвала від 12.07.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Шаповалова Тетяна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні