ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" листопада 2021 р. м. Київ Справа № 911/2193/21
Господарський суд Київської області в складі:
головуючого судді Христенко О.О.
за участю секретаря Гарбуз Л.В.
розглянувши справу № 911/2193/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс ,
с. Семиполки Броварського району Київської області
до Калитянської селищної ради, смт. Калита Броварського району Київської області
про визнання недійсним рішення
Представники:
від позивача: Поліщук В.А., адвокат, ордер серії АІ № 1146933 від 29.09.2021;
від відповідача: Деревинська О.В., розпорядження № 73-К від 15.07.2021, положення;
вільний слухач: Гопкало О.В.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс (надалі-позивач) звернулось до господарського суду Київської області з позовом до Калитянської селищної ради (надалі-відповідач), в якій просить суд визнати недійсним пункт 2 рішення Калитянської селищної ради від 18.02.2021 № 195-6-VIII Про втрату чинності рішень .
Позивач в обґрунтування позову посилається на неправомірні дії селищної ради при винесенні рішення від 18.02.2021 № 195-6-VIII, яким визнано таким, що втратило чинність рішення Семиполківської сільської ради № 856-27-VI від 27.06.2014, яким були внесені зміни до рішення Семиполківської сільської ради № 781-25 позач.-VI від 17.03.2014, оскільки органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями самостійно скасовувати свої попередні рішення, враховуючи факт виникнення за відповідними актами певних взаємовідносин, а отже такі вичерпують свою дію лише фактом їх виконання, про те, як відповідні органи мають право приймати рішення, вносити до них зміни та/або скасовувати їх в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією або законам України.
Ухвалою суду від 02.08.2021 відкрито провадження у справі № 911/2193/21, розгляд справи в порядку загального позовного провадження призначений у підготовчому засіданні на 27.08.2021.
25.08.2021 через канцелярію суду від Калитянської селищної ради надійшов відзив № 1897 від 17.08.2021 (вх. № 19875/21) на позовну заяву, в якому остання заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні. Так, заперечуючи проти позову відповідач звертав увагу суду, що позивачем не зазначено, які саме права позивача порушені при прийнятті спірного рішення. Відповідач зазначає, що власником земельної ділянки з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038 є Калитянська селищна рада, яка наділена правом володіння, користування та розпорядження майном на власний розсуд та в силу закону має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству. Крім того, відповідач зазначає про те, що позивач відповідно до рішення Семиполківської сільської ради № 856-27-VI від 27.06.2014 мав право на укладення договору оренди земельної ділянки, площею 1,6391 га з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038 протягом 2014-2019, але не скористався таким правом, що призвело до прийняття селищною радою рішення № 195-6- VIII, як власника земельної ділянки.
Ухвалою суду від 27.08.2021 підготовче засідання у справі № 911/2193/21 було відкладено на 29.09.2021.
01.09.2021 через канцелярію суду від позивача надійшла відповідь № 330/08 від 30.08.2021 (вх. № 20507/21) на відзив на позовну заяву, в якій позивач вказує на те, що невиконані акти індивідуальної дії зберігають чинність на відповідних територіях та для відповідних осіб, а отже Калитянською селищною радою мало виконуватись рішення Семиполківської сільської ради від 27.06.2014 № 856-24-VI щодо передачі позивачу в оренду земельної ділянки із встановленим розміром орендної плати на рівні 3 % нормативної грошової оцінки. Разом з цим, позивач вказує про відсутність у відповідача доказів ухиляння позивача від укладення договору оренди.
27.09.2021 через канцелярію суду від Калитянської селищної ради надійшли заперечення № 2115 від 23.09.2021 (вх. № 22423/21) на відповідь на відзив, в яких відповідач звертає увагу суду на те, що враховуючи неактуальність даних відображених в оскаржуваному рішенні, зокрема, розміру орендної плати, який вираховувався станом на 27.06.2014 згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видану управлінням Держземагенства у Броварському районі Київської області, відповідачем було прийнято рішення № 195- VIІІ Про втрату чинності рішень на підставі абз. 2 ч. 8 ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад . Відповідач зазначає, що право вносити зміни, визнавати такими, що втратили чинність, або скасовувати акти відповідних органів місцевого самоврядування надано правонаступникам рад, що припиняються, що визначено Законами України Про місцеве самоврядування , Про добровільне об`єднання територіальних громад . Відповідач зазначає про те, що посилання позивача про порушення майнових прав товариства та права на викуп земельної ділянки не підтверджені належними доказами у справі, оскільки за твердженням відповідача, позивач з відповідними пропозиціями до відповідача не звертався, а відповідачем в свою чергу рішень про відмову у викупі земельної ділянки не приймалось.
Ухвалою суду від 29.09.2021 закрито підготовче провадження у справі № 911/2193/21, справу призначено до розгляду по суті на 25.10.2021.
В судовому засіданні 25.10.2021 судом оголошено перерву з розгляду справи по суті на 11.11.2021.
11.11.2021 через канцелярію суду від Калитянської селищної ради надійшли письмові пояснення № 2456 від 10.11.2021 (вх. № 26117/21) по суті заявлених позовних вимог.
Представники позивача в засіданнях суду 25.10.2021 та 11.11.2021 підтримали позовні вимоги, вважаючи їх обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню з підстав, викладених у позові; представник відповідача заперечував проти позову та просив суд відмовити в його задоволенні з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд Київської області -
ВСТАНОВИВ:
17.05.2002 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській області (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс (покупець) був укладений Договір купівлі-продажу державного майна об`єкта незавершеного будівництва, що продано на аукціоні (надалі-договір купівлі-продажу) відповідно до умов п. 1.1 якого продавець зобов`язався передати у власність покупцеві об`єкт незавершеного будівництва розширення дільничої лікарні, який знаходиться за адресою: 07423, Київська область, Броварський район, с. Семиполки на земельній ділянці 1,2 га і є об`єктом приватизації згідно з наказами Фонду державного майна України від 09.10.2001 № 1837 і Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській області від 25.10.2001 № 5-27-1/25, а покупець зобов`язується прийняти об`єкт незавершеного будівництва і сплатити за нього ціну відповідно до умов, визначених в договорі.
Умовами п.п. 5.4, 5.8 договору купівлі-продажу визначено, що покупець взяв на себе обов`язок добудувати об`єкт (без збереження первісного призначення) на протязі п`яти років з моменту нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу, а також вирішити самостійно питання відводу, купівлі або довгострокової оренди земельної ділянки під об`єктом.
14.02.2008 між Семиполківською сільською радою Броварського району Київської області (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс (орендар) укладений Договір оренди земельної ділянки (надалі-договорі оренди), за умовами п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування, згідно рішення тринадцятої сесії V скликання Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 19.10.2007 за № 409 земельну ділянку під розміщення гостинного двору Столичний ТОВ Вимпел Спец-Сервіс , яка знаходиться за адресою: Україна, Київська область, Броварський район, с. Семиполки за рахунок земель громадської забудови та земель запасу сільської ради (пасовища) з правом викупу.
Пунктами 2, 3 договору оренди визначено, що в оренду передається земельна ділянка, площею 2, 6855 гектарів. На земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна, а саме: гостинний двір Столичний , що належить ТОВ Вимпел Спец-Сервіс на підставі Договору купівлі-продажу посвідченого приватним нотаріусом Броварського району нотаріального округу Репою С.В., 17.05.2002, за реєстровим номером 2433.
Відповідно до п. 6 договору оренди, такий укладений на 5 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Умовами п. 18 договору оренди визначено, що передача земельної ділянки в оренди здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є рішення 25 сесії ІV скликання № 319 Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 26.07.2005 Про надання згоди на розробку проекту відведення земельної ділянки .
У січні 2013 Товариство з обмеженою відповідальністю Гостинний двір Столичний набуло право власності на 53/100 частини в об`єкті нерухомості Гостинний двір Столичний (І черга), зокрема - на кафе, А-2, загальною площею 388,1 кв.м., що знаходиться за адресою: Київська область, Броварський район, с. Семиполки, вул. Миру, 17, що підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 25.01.2013 та Витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 25.01.2013.
У зв`язку із викладеним Товариство з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс звернулось до Семиполківської сільської ради із заявою вих. № 001 від 04.02.2013, в якій надало свою згоду на вилучення із користування земельної ділянки, площею 1,3 га, яка знаходиться по вул. Миру, 17 у с. Семиполки Броварського району Київської області, оскільки ТОВ Гостинний двір Столичний є власником майна, розташованого на земельній ділянці, яка знаходиться в оренді у позивача.
Так, відповідно до плану розподілу земельної ділянки та кадастрового плану, копії яких наявні в матеріалах справи, частина земельної ділянки, розташованої по вул. Миру, 17 у с. Семиполки Броварського району Київської області, у розмірі 1,6381 відійшла до ТОВ Вимпел Спец-Сервіс та частина земельної ділянки, в розмірі 1,0464 га на користь ТОВ Гостинний двір Столичний .
Рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 30.07.2013 № 560-19-ІV вирішено надати дозвіл на проведення заходів щодо державної реєстрації земельної ділянки комунальної власності, площею 1,6391 га для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс в с. Семиполки по вул. Миру, 17 Броварського району Київської області.
Рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 30.07.2013 № 668-19-ІV вирішено надати дозвіл на проведення заходів щодо державної реєстрації земельної ділянки комунальної власності, площею 1,0464 га для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Гостинний двір Столичний в с. Семиполки по вул. Миру, 17 Броварського району Київської області.
Рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 17.03.2014 № 781-25 позач-VІ Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) земельної ділянки територіальної громади Семиполківської СР з подальшою передачею в оренду ТОВ Вимпел Спец-Сервіс для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс по вул. Миру, 17/1, с. Семиполки, Семиполківської СР Броварського району Київської області вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) земельної ділянки площею 1,6391 га для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс , яка розташована в с. Семиполки по вул. Миру, 17/1, на території Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області, який розроблений ТОВ Інститут земельних реформ та раціонального землекористування ; встановити, що вказаний земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221288801:01:029:0038.
Рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 27.06.2014 № 856-27-VІ були внесені зміни до п. 3 рішення Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 17.03.2014 № 781-25 позач-VІ та викладено його в наступній редакції: передати зазначену земельну ділянку, площею 1,6391 га за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) в оренду терміном на 5 років з орендною платою 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 5 888 138,93 грн. за рік, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видану управлінням Держземагенства у Броварському районі Київської області від 23.05.2014 за № 1010/07-216 для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс в с. Семиполки по вул. Миру, 17/1 на території Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області. Доручити сільському голові Василенку М.П. укласти договір оренди земельної ділянки згідно чинного законодавства .
Рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 17.03.2014 № 782-25 позач-VІ Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) земельної ділянки територіальної громади Семиполківської СР з подальшою передачею в оренду ТОВ Гостинний двір Столичний для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Гостинний двір Столичний по вул. Миру, 17, с. Семиполки, Семиполківської СР Броварського району Київської області вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) земельної ділянки площею 1,0464 га для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Гостинний двір Столичний , яка розташована в с. Семиполки по вул. Миру, 17, на території Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області, який розроблений ТОВ Інститут земельних реформ та раціонального землекористування ; встановити, що вказаний земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3221288801:01:029:0039.
Рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 27.06.2014 № 855-27-VІ були внесені зміни до п. 3 рішення Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 17.03.2014 № 782-25 позач-VІ та викладено його в наступній редакції: передати зазначену земельну ділянку, площею 1,0464 га за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) в оренду терміном на 5 років з орендною платою 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 3 758 982,72 грн. за рік, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видану управлінням Держземагенства у Броварському районі Київської області від 23.05.2014 за № 1009/07-215 для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Гостинний двір Столичний в с. Семиполки по вул. Миру, 17 на території Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області. Доручити сільському голові Василенку М.П. укласти договір оренди земельної ділянки згідно чинного законодавства .
13.08.2015 розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації № 302 затверджено висновок Київської обласної державної адміністрації щодо відповідності Конституції та законом України проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл Бервиця, Мокрець Мокрецької сільськї ради, села Заворичі Заворицької сільської ради, села Семиполки Семиполківської сільської ради, села Опанасів та смт. Калита Калитянської селищної ради в об`єднану Калитянську селищну територіальну громаду з центром у смт. Калита.
Семиполківську сільську раду припинено як юридичну особу 27.06.2016, що підтверджується інформацією із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Положеннями Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад визначено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону (ч. 1 ст. 8 Закону).
Об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою (ч. 3 ст. 8 Закону).
З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом (ч. 4 ст. 8 Закону).
Позивач вказує на те, що у зв`язку із процесом створенням об`єднаної територіальної громади, яке зайняло певний час, рішення про передачу в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038 виконане не було, договір оренди земельної ділянки на підставі рішення Семиполківської сільської ради від 27.06.2014 укладений не був.
На підставі Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності Калитянською селищною радою 22.10.2021 було зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку, площею 1,6391 га з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038.
12.10.2020 позивач звернувся до Калитянської селищної ради із заявою вих. № 1/10, в якій просив прийняти рішення про надання в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс , земельної ділянки площею 1,6391 га з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038 за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) в оренду терміном на 5 років для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс , яка розташована в с. Семиполки по вул. Миру, 17-А на території Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області та укласти договір оренди земельної ділянки.
20.01.2021 позивач звернувся до Калитянської селищної ради із заявою вих. № 10, в якій просив повідомити про стан розгляду заяви про надання в оренду земельної ділянки (№ 1/10 від 12.10.2020).
У відповідь Калитянською селищною радою наданий лист, в якому відповідачем повідомлено про те, що питання надання в оренду земельної ділянки було внесено на розгляд 6 чергової сесії VІІІ скликання Калитянської селищної ради, яка відбулась 18.02.2021 та на якій було прийнято відповідне рішення.
Так, 18.02.2021 Калитянською селищною радою, розглянувши заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс було прийнято рішення № 195-6-VІІІ Про втрату чинності рішень , яким вирішено визнати таким, що втратило чинність рішення Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області Про внесення змін до рішення № 781-25 позач-VІ від 17.03.2014 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) земельної ділянки територіальної громади Семиполківської сільської ради з подальшою передачею в оренду ТОВ Вимпел Спец-Сервіс для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс по вул. Миру, 17/1 в с. Семиполки, Семиполківсьської сільської ради Броварського району Київської області 27 сесії сільської ради VІ скликання від 27.06.2014 № 856-27-VІ (п. 2 рішення).
Рішенням Калитянської селищної ради від 18.02.2021 № 192-6-VІІІ Про надання в оренду земельної ділянки було вирішено надати дозвіл та передати в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс земельну ділянку (кадастровий номер 3221288801:01:029:0038) без права викупу, строком на 5 років, площею 1,6391 га по вул. Миру, 17, с. Семиполки Броварського району Київської області, цільове призначення для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Встановити розмір орендної плати на рівні 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Позивач звертаючись до суду із позовною заявою вказує на неправомірні дії селищної ради щодо винесення рішення від 18.02.2021 № 195-6-VIII, яким визнано таким, що втратило чинність рішення Семиполківської сільської ради № 856-27-VI від 27.06.2014, яким були внесені зміни до рішення Семиполківської сільської ради № 781-25 позач.-VI від 17.03.2014, оскільки органи місцевого самоврядування не наділені повноваженнями самостійно скасовувати свої попередні рішення, про те, як відповідні органи мають право приймати рішення, вносити до них зміни та/або скасовувати їх в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституціє або Законам України.
Відповідно до ч. 8 ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад після припинення повноважень сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, їхніх виконавчих комітетів, сільського голови, який одноособово виконував функції виконавчого органу сільської ради територіальної громади, що увійшла до об`єднаної територіальної громади, видані ними нормативно-правові акти, невиконані акти індивідуальної дії зберігають чинність на відповідних територіях та для відповідних осіб.
Тим самим, позивач вважає, що прийняте відповідачем спірне рішення порушує права та охоронювані інтереси позивача у справі.
25.08.2021 через канцелярію суду від Калитянської селищної ради надійшов відзив № 1897 від 17.08.2021 (вх. № 19875/21) на позовну заяву, в якому остання заперечує проти позову та просить суд відмовити в його задоволенні. Так, заперечуючи проти позову відповідач звертав увагу суду, що позивачем не зазначено, які саме права позивача порушені при прийнятті спірного рішення. Відповідач зазначає, що власником земельної ділянки з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038 є Калитянська селищна рада, яка наділена правом володіння, користування та розпорядження майном на власний розсуд та в силу закону має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству. Крім того, відповідач зазначає про те, що позивач відповідно до рішення Семиполківської сільської ради № 856-27-VIвід 27.06.2014 мав право на укладення договору оренди земельної ділянки, площею 1,6391 га з кадастровим номером 3221288801:01:029:0038 протягом 2014-2019, але не скористався таким правом, що призвело до прийняття селищною радою рішення № 195-6- VIII, як власника земельної ділянки.
Згідно зі статтею 13 Конституції України землі є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Згідно з частиною першою статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
За змістом частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Згідно з приписами частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Положеннями статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Судом встановлено, що рішенням Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 17.03.2014 № 781-25 позач-VІ, з урахуванням внесених рішенням від 27.06.2014 № 856-27-VІ змін вирішено: передати земельну ділянку, площею 1,6391 га за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) в оренду терміном на 5 років з орендною платою 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 5 888 138,93 грн. за рік, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, видану управлінням Держземагенства у Броварському районі Київської області від 23.05.2014 за № 1010/07-216 для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс в с. Семиполки по вул. Миру, 17/1 на території Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області. Доручити сільському голові Василенку М.П. укласти договір оренди земельної ділянки згідно чинного законодавства .
Проте, рішенням Калитянської селищної ради № 195-6-VІІІ від 18.02.2021 Про втрату чинності рішень , вирішено визнати таким, що втратило чинність рішення Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області Про внесення змін до рішення № 781-25 позач-VІ від 17.03.2014 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення за рахунок земель комунальної власності (забудовані землі комерційного та іншого використання) земельної ділянки територіальної громади Семиполківської сільської ради з подальшою передачею в оренду ТОВ Вимпел Спец-Сервіс для обслуговування об`єктів нерухомого майна ТОВ Вимпел Спец-Сервіс по вул. Миру, 17/1 в с. Семиполки, Семиполківсьської сільської ради Броварського району Київської області 27 сесії сільської ради VІ скликання від 27.06.2014 № 856-27-VІ (п. 2 рішення).
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно з ч. 1 статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання, стаття 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
За змістом п. п. 30, 31 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Наведені норми законодавства свідчать про те, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив повноваження самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Акт органу місцевого самоврядування чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин
Залежно від компетенції органу, який прийняв такий документ, і характеру та обсягу відносин, що врегульовано ним, акти поділяються на нормативні і такі, що не мають нормативного характеру, тобто індивідуальні.
Нормативний акт - це прийнятий уповноваженим державним чи іншим органом у межах його компетенції офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, носить загальний чи локальний характер та застосовується неодноразово. Що ж до актів ненормативного характеру (індивідуальних актів), то вони породжують права і обов`язки тільки у того суб`єкта (чи визначеного ними певного кола суб`єктів), якому вони адресовані.
Відповідно до частини 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно з частиною 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
За змістом ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України захист, відновлення порушеного або оспорюваного права чи охоронюваного законом інтересу відбувається, в тому числі, шляхом звернення з позовом до суду.
Частиною 2 ст. 16 Цивільного кодексу України визначено способи захисту цивільних прав та інтересів, серед яких є, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10).
Відповідно до ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно пункту "г" ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Отже, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Відповідач своїм оскаржуваним рішенням, здійснив дії, спрямовані на позбавлення позивача права належного користування цією земельною ділянкою, тобто прийняв оскаржуване рішення всупереч вимог чинного законодавства та одночасно порушив право позивача на користування земельною ділянкою на умовах рішення ради, яке визнано таким, що втратило чинність.
Конституційний суд України у своєму рішенні № 7-рп/2009 від 16.04.2009 у справі 1-9/2009 зазначив, що зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Однак, як вважає Конституційний Суд України, це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою або ініціативою інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності Конституції чи законам України).
Отже, підставами для визнання акта органу місцевого самоврядування недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
В пункті 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначено, що проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Так, згідно з правовою позицією Конституційного Суду України викладеній у рішенні №7-рп/2009 від 16.04.2009 потрібно розрізняти нормативні та ненормативні акти органу місцевого самоврядування.
До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальних характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Відповідно до останнього абзацу пункту 5 цього рішення Конституційного Суду України, ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Оскаржуване рішення Калитянської селищної ради, з прийняттям якого виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, яке вичерпало свою дію.
Рішення Семиполківської сільської ради від 27.06.2014 № 856-27-VІ, яким внесені зміни до п. 3 рішення Семиполківської сільської ради Броварського району Київської області від 17.03.2014 № 781-25 позач-VІ є ненормативним правовим актом одноразового застосування, яке вичерпало свою дію, зокрема, щодо передання відповідної земельної ділянки ТОВ Вимпел Спец-Сервіс для обслуговування об`єктів нерухомого майна та встановлено орендну плату в розмірі 3 % річних від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, при цьому було доручено сільському голові укласти договір оренди земельної ділянки.
Таким чином, суд не погоджується з твердженнями представника відповідача про можливість Калитянської селищної ради, як правонаступника Семиполківської сільської ради, самостійно визнавати таким, що втратило чинність рішення № 856-27- VІ від 27.06.2014, яким внесені зміни до рішення Семиполківської сільської ради від 17.03.2014 № 781-25 позач-VІ.
Отже, доводи відповідача наведені в обґрунтування заперечень на позов, суд вважає безпідставними.
Приписами статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Всупереч вказаним нормам, відповідач не надав господарському суду доказів, які спростовують доводи позивача, а отже позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс про визнання недійсним пункту 2 рішення Калитянської селищної ради Про втрату чинності рішень № 195-6-VІІІ від 18.02.2021 підлягають задоволенню.
Враховуючи наведене вище, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Судовий збір відповідно до ст.ст. 123, 129 ГПК України, покладається судом на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним пункт 2 рішення Калитянської селищної ради Про втрату чинності рішень від 18.02.2021 № 195-6-VІІІ.
3. Стягнути з Калитянської селищної ради (07420, Київська область, Броварський район, смт. Калита, пров. Ювілейний, 4, код ЄДРПОУ 04363811) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Вимпел Спец-Сервіс (07423, Київська область, Броварський район, с. Семиполки, вул. Миру, 17, код ЄДРПОУ 30312141) 2 270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп. судового збору.
Видати наказ.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення відповідно до ст. ст. 240-241 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст підписано - 06.12.2021.
Суддя О.О. Христенко
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2021 |
Оприлюднено | 08.12.2021 |
Номер документу | 101672510 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Христенко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні