КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 813/2994/17

адміністративне провадження № К/9901/51584/18

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Корпорація КРТ до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби про визнання протиправним та скасування наказу, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.04.2018 (головуючий суддя - Сапіга В.П., судді: Довга О.І., Запотічний І.І.) у справі №813/2994/17 (876/1179/18).

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю Корпорація КРТ (далі - ТОВ Корпорація КРТ ) звернулось до Львівського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби від 16.08.2017 №1800 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Корпорація КРТ .

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 22.01.2018 в позові відмовлено.

При прийнятті цієї постанови суд першої інстанції виходив з того, що у надісланих на адресу позивача запитах вказано підстави їх надіслання, зазначені відомості про виявлені факти, що свідчать про можливі порушення ТОВ Корпорація КРТ податкового законодавства по взаємовідносинах з вказаними контрагентами. Всі запити містять інформацію про опрацьовану податковим органом податкову інформацію, отриману від інших (конкретно визначених в кожному запиті) податкових органів, аналіз показників у податкових деклараціях позивача з ПДВ за відповідні періоди.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.04.2018 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено з тих підстав, що у запитах контролюючого органу, що підлягають дослідженню в межах спірних правовідносин, відсутні вказівки на виявлені недостовірні дані, що саме свідчить про порушення позивачем вимог податкового, валютного та іншого законодавства; який вплив має отримана контролюючим органом узагальнена податкова інформація на достовірність даних, які містяться у податкових деклараціях ТОВ Корпорація КРТ .

Не погодившись з висновками суду апеляційної інстанції, Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби оскаржив їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.04.2018 та залишити в силі постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22.01.2018.

У доводах касаційної скарги Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби, посилаючись на положення статей 73, 78 Податкового кодексу України, зазначає, що у зв`язку з ненаданням платником податків пояснень у законодавчо визначені строки на запити податкового органу, які містили обґрунтовані підстави для їх надсилання, оскаржуваний наказ прийнято правомірно.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, на виконання наказу ДФС України від 31.07.2014 №22 Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків (із змінами та доповненнями) ОВПП проведено аналіз податкової звітності ТОВ Корпорація КРТ (ЄДРПОУ 37786903) та встановлено, що підприємство протягом 2015-2017 років здійснювало придбання ТМЦ в контрагентів постачальників, по яких надійшла податкова інформація, яка не підтверджує взаєморозрахунки на загальну суму 170 007 760,08 грн та ПДВ в розмірі 28 334 626,68 грн.

Згідно з інформацією, отриманою відповідачем від Личаківської ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області від 30.12.2016 № 406/1/13-06-14-08/40030858, ТОВ БК Строй.ка (код ЄДРПОУ 40030858) реалізовано позивачу послуги обробки заготовки клеми, обробка виливки чавунної та інше в сумі ПДВ 1 193 746, 50 грн. Вказані операції відображено у декларації з ПДВ за жовтень 2016 року. Контролюючий орган стверджує, що за вказаними операціями відбувалось документальне оформлення господарської операції між ТОВ Корпорація КРТ та ТОВ БК Строй.ка за відсутності факту її реального здійснення, оскільки відсутнє реальне джерело походження ідентифікованого товару, тому неможливий його рух за ланцюгом всіх платників податків, які брали участь у здійсненні взаємоповязаних нереальних господарських операцій до ТОВ Корпорація КРТ .

На адресу ТОВ Корпорація КРТ Офісом ВПП скеровано лист від 24.04.2017 №22863/10/28-10-48-09-11 про надання інформації та її документального підтвердження, який отриманий платником 27.04.2017.

ТОВ Корпорація КРТ листом від 12.05.2017 № 12/05-02 надано відповідь, якою відмовлено в наданні інформації.

Також Львівським управлінням Офісу великих платників податків ДФС скеровано ТОВ Корпорація КРТ запити від 24.04.2017 №22862/10/28-10-48-09-11, від 24.04.2017 №22860/10/28-10-48-09-11, від 19.05.2017 №27330/10/28-10-48-09-11, від 29.05.2017 №29323/10/28-10-48-09-11, від 29.05.2017 №29321/10/28-10-48-09-11, від 07.06.2017 №31228/10/28-10-48-09-11, від 20.06.2017 №34031/10/28-10-48-09-11, від 29.06.2017 №35288/10/28-10-48-09-11, від 01.08.2017 №40921/10/28-10-48-09-11, від 01.08.2017 №40918/10/28-10-48-09-11, в яких відповідач, на підставі підпунктів 16.1.5, 16.1.7 пункту 16.1 статті 16, підпункту 20.1.2 пункту 20.1 статті 20, пункту 73.3 статті 73, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, просив позивача надати пояснення та документальне підтвердження господарських відносин з його контрагентами - ТОВ БК Строй.ка - (ТОВ Стрендж Сістем (код ЄДРПОУ 40030858) за жовтень 2016 року, ТОВ Палбур (код ЄДРПОУ 13803522) за травень 2016 року, за червень 2016 року, за липень 2016 року, за серпень 2016 року, ТзОВ Чайка-Всесвіт плюс (код ЄДРПОУ 35023461)за вересень 2016 року, ТОВ БПК Майстер-88 (код ЄДРПОУ 33411307) за листопад 2016 року, ТОВ ВІТАРА-ГРУП (код ЄДРПОУ 40526149) за листопад 2016 року, ТОВ НПЛ КОМ (код ЄДРПОУ 39729391) за листопад 2015 року, за березень 2016 року, ТОВ АРДО ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 40305413) за грудень 2016 року, ТОВ ФІДО-СТРОЙ ГРУП (код ЄДРПОУ 40313623) за січень 2017 року, ТОВ МІЛТА-ТРЕЙД (код ЄДРПОУ 40347495) за лютий 2017 року, ПП Техніка тепла і води (код ЄДРПОУ 35413885)за березень 2017 року, ТОВ Аманд М ( ТОВ Рапунцель ) код ЄДРПОУ 41068662) за лютий 2017 року.

ТОВ Корпорація КРТ листами від 12.05.2017 №12/05-02, від 06.06.2017 № 06/06-02, від 12.06.2017 № 12/06-01, від 12.06.2017 № 12/06-01, від 27.06.2017 № 27/06-014, від 11.07.2017 №11/07-01, від 19.07.2017 № 19/07-01, від 10.08.2017 №10/08-2, від 10.08.2017 №10/08-3 надано відповіді, якими відмовлено в наданні інформації.

На підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82 Податкового кодексу України та доповідної записки заступника начальника управління - начальника відділу аудиту Львівського управління Офісу ВПП Іванишина Т.І. від 15.08.2017 №44894/28-10-48-14 відповідачем видано наказ від 18.08.2017 № 1800 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Корпорація КРТ (код ЄДРПОУ 37786903) .

На підставі цього наказу видані направлення №199, № 200 від 18.08.2017 на здійснення документальної позапланової виїзної перевірки тривалістю 15 робочих днів.

З метою проведення перевірки посадовими особами Львівського управління Офісу ВПП 18.08.2017 здійснено вихід на ТОВ Корпорація КРТ за фактичною адресою: м.Львів, вул. Лазаренка, 1.

Керівнику підприємства Місьонгу О.І. та головному бухгалтеру Старчак Г.В. було пред`явлено направлення на проведення перевірки №199 та №200 від 18.08.2017 та копію наказу Офісу ВПП від 16.08.2017 №1800 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Корпорація КРТ (ЄДРПОУ 37786903) .

Вказаними посадовими особами ТОВ Корпорація КРТ отримано під розписку копію наказу від 16.08.2017№1800, однак не допущено працівників Львівського управління Офісу ВПП до проведення документальної позапланової виїзної перевірки.

Факт недопуску зафіксовано актом від 18.08.2017 №217/28-10-48-14/37786903.

Відповідно до підпункту 20.1.2 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов`язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 78.4 статті 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Підстави проведення документальних перевірок визначені п.78.1 ст.78 ПК України.

Відповідно до змісту підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється у разі, якщо виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.

За змістом положень пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб`єктам інформаційних відносин, зокрема, якщо за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Платники податків та інші суб`єкти інформаційних відносин зобов`язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом).

У разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим - п`ятим цього пункту, платник податків звільняється від обов`язку надавати відповідь на такий запит.

Порядок складання та оформлення запитів контролюючими органами врегульовано Порядком періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1245 від 27.12.2010.

Відповідно до пунктів 9, 10, 12 вказаного Порядку органи державної податкової служби мають право звернутися до суб`єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та документального підтвердження такої інформації. В окремих випадках зазначений запит може надсилатися з використанням засобів телекомунікаційного зв`язку з накладенням електронного цифрового підпису органу державної податкової служби.

Запит щодо отримання податкової інформації від платників податків та інших суб`єктів інформаційних відносин оформляється на бланку органу державної податкової служби та підписується керівником (заступником керівника) зазначеного органу.

У запиті зазначаються: посилання на норми закону, відповідно до яких орган державної податкової служби має право на отримання такої інформації; підстави для надіслання запиту; опис інформації, що запитується, та в разі потреби перелік документів, що її підтверджують.

Аналіз зазначених положень податкового законодавства свідчить про те, що запит податкового органу про надання відповідної інформації платником податків повинен визначати конкретні підстави, тобто, наявність чітко окреслених обставин, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства. Без повідомлення вказаних фактів платник податків не має об`єктивної можливості надати будь-які пояснення та їх документальне підтвердження.

Надаючи оцінку запитам відповідача суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що вони містять обґрунтовані підстави для їх надіслання (відображено відомості про виявлені факти, що свідчать про можливі порушення ТОВ Корпорація КРТ податкового законодавства по взаємовідносинах з вказаними у запитах контрагентами, містять інформацію про опрацьовану податковим органом податкову інформацію, отриману від інших (конкретно визначених в кожному запиті) податкових органів, аналіз показників у податкових деклараціях позивача з ПДВ за відповідні періоди тощо).

Однак, ТОВ Корпорація КРТ не було надано контролюючому органу будь-які пояснення та документи.

Таким чином, враховуючи наявність у контролюючого органу підстав для направлення запитів про надання відповідної інформації та ненадання платником податків запитуваної контролюючим органом інформації, у контролюючого органу були наявні підстави для проведення позапланової виїзної документальної перевірки, що свідчить про обґрунтованість прийняття наказу № 1800 від 16.08.2017 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Корпорація КРТ .

Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

постановив:

Касаційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби задовольнити.

Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 23.04.2018 у справі №813/2994/17 (876/1179/18) скасувати.

Постанову Львівського окружного адміністративного суду від 22.01.2018 у справі №813/2994/17 (876/1179/18) залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

СуддіВ.В. Хохуляк І.А. Гончарова Р.Ф. Ханова

Дата ухвалення рішення 07.12.2021
Зареєстровано 08.12.2021
Оприлюднено 08.12.2021

Судовий реєстр по справі 813/2994/17

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 07.12.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 06.12.2021 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 01.08.2018 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Ухвала від 05.06.2018 Касаційний адміністративний суд Верховного Суду Адміністративне
Постанова від 23.04.2018 Львівський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 22.02.2018 Львівський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 16.02.2018 Львівський апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 16.01.2018 Львівський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 28.08.2017 Львівський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 28.08.2017 Львівський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 813/2994/17

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону