Справа № 405/7701/21
1-кс/405/3603/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2021 року слідчий суддя Ленінського районного суду м. Кіровограда ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , представника власника майна адвоката ОСОБА_3 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницькому клопотання старшого слідчогоВР ОТЗСУ ГУНПв Кіровоградськійобласті ОСОБА_4 в рамкахкримінального провадження,відомості прояке внесенідо Єдиногореєстру досудовихрозслідувань за №42021120000000163від 30.08.2021,за ознакамикримінального правопорушення,передбаченого ч.2ст.364 КК України, про арешт майна,
встановив:
слідчий за погодженням із прокурором звернувся до суду із вказаним вище клопотанням, в якому просив накласти арешт на майно, а саме на земельні ділянки, розташовані на території Приютівської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області, з наступними кадастровими номерами:
3520384600:02:000:9601; 3520384600:02:000:9604; 3520384600:02:000:9607; 3520384600:02:000:9605; 3520384600:02:000:9690, 3520384600:02:000:9691; 3520384600:02:000:9692; 3520384600:02:000:9693, 3520384600:02:000:9611; 3520384600:02:000:9613; 3520384600:02:000:9615, 3520384600:02:000:9617; 3520384600:02:000:9618; 3520384600:02:000:9620, 3520384600:02:000:9621; 3520384600:02:000:9622; 3520384600:02:000:9626, 3520384600:02:000:9627; 3520384600:02:000:9628 3520384600:02:000:9629, 3520384600:02:000:9632; 3520384600:02:000:9633; 3520384600:02:000:9634, 3520384600:02:000:9635; 3520384600:02:000:9638; 3520384600:02:000:9639, 3520384600:02:000:9642; 3520384600:02:000:9643; 3520384600:02:000:9640, 3520384600:02:000:9653; 3520384600:02:000:9654; 3520384600:02:000:9655, 3520384600:02:000:9672; 3520384600:02:000:9674; 3520384600:02:000:9675, 3520384600:02:000:9676; 3520384600:02:000:9677; 3520384600:02:000:9678, 3520384600:02:000:9679; 3520384600:02:000:9680; 3520384600:02:000:9055, 3520384600:02:000:9681; 3520384600:02:000:9682; 3520384600:02:000:9689, 3520384600:02:000:9694; 3520384600:02:000:9695; 3520384600:02:000:9697, 3520384600:02:000:9698; 3520384600:02:000:9699; 3520384600:02:000:9701, 3520384600:02:000:9705; 3520384600:02:000:9706; 3520384600:02:000:9707, 3520384600:02:000:9719; 3520384600:02:000:9720; 3520384600:02:000:9721, 3520384600:02:000:9725;
3520384600:02:000:9731; 3520384600:02:000:9752, 3520384600:02:000:9805; 3520384600:02:000:9811; 3520384600:02:000:9582, 3520384600:02:000:9583; 3520384600:02:000:9584; 3520384600:02:000:9585, 3520384600:02:000:9586; 3520384600:02:000:9592; 3520384600:02:000:9595, 3520384600:02:000:9596; 3520384600:02:000:9598; 3520384600:02:000:9056, 3520384600:02:000:9724; 3520384600:02:000:9641; 3520384600:02:000:0063, 3520384600:02:000:0064; 3520384600:02:000:0066; 3520384600:02:000:0067, 3520384600:02:000:0071; 3520384600:02:000:0073; 3520384600:02:000:0074, 3520384600:02:000:0658; 3520384600:02:000:0666; 3520384600:02:000:9424, 3520384600:02:000:9425; 3520384600:02:000:9426; 3520384600:02:000:9037, 3520384600:02:000:9432; 3520384600:02:000:9437; 3520384600:02:000:9438, 3520384600:02:000:9442; 3520384600:02:000:9443; 3520384600:02:000:9444, 3520384600:02:000:9446; 3520384600:02:000:9550; 3520384600:02:000:9552, 3520384600:02:000:9553; 3520384600:02:000:9556; 3520384600:02:000:9557, 3520384600:02:000:9558; 3520384600:02:000:9559; 3520384600:02:000:9560, 3520384600:02:000:9563; 3520384600:02:000:9564; 3520384600:02:000:9566, 3520384600:02:000:9567; 3520384600:02:000:9568; 3520384600:02:000:9569, 3520384600:02:000:9570; 3520384600:02:000:9571; 3520384600:02:000:9572, 3520384600:02:000:9573; 3520384600:02:000:9574; 3520384600:02:000:9575, 3520384600:02:000:9576; 3520384600:02:000:9577; 3520384600:02:000:9578, 3520384600:02:000:9579; 3520384600:02:000:9580; 3520384600:02:000:9581, із застосуванням заборони користування та розпорядження.
В обґрунтування якого зазначив, що в провадженні слідчого управління ГУНП в Кіровоградській області перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42021120000000163 від 30.08.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що Державне підприємство «Конярство України» відноситься до сфери управління Міністерства економіки України, з 2011 року є правонаступником майна, всіх прав і обов`язків реорганізованого шляхом приєднання до ДП «Конярство України», Державного підприємства «Олександрійський кінний завод 174», в тому числі й права постійного користування земельною ділянкою площею 5390,3000 га на території Приютівської селищної (колишньої Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Олександрійський кінний завод 174 було утворено у 1934 році та з того часу він був постійним користувачем земельних ділянок на території Лікарівської сільської (тепер - Приютівської селищної) ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Державне підприємство «Конярство України» засноване згідно з наказом Міністерства аграрної політики від 19 серпня 2010 року №510 «Деякі питання розвитку кінної галузі», на основі державної власності.
В подальшому, на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України № 2305-р від 1 грудня 2010 року «Про деякі питання розвитку конярства» та наказу Міністерства аграрної політики України № 33 від 1 лютого 2011 року «Про реорганізацію державних підприємств діяльність яких пов`язана з розвитком конярства» Державне підприємство «Олександрійський кінний завод 174» реорганізовано шляхом приєднання до Державного підприємства «Конярство України» зі створенням на базі Державного підприємства «Олександрійський кінний завод 174» відокремленого підрозділу (філії) без прав юридичної особи. Відповідно до пункту 2 вказаного наказу ДП «Конярство України» визнано правонаступником майнових прав і обов`язків реорганізованих державних підприємств, зокрема ДП «Олександрійський кінний завод 174».
11 серпня 2011 року Комісією з реорганізації Державного підприємства «Олександрійський кінний завод 174» було підписано передавальний акт, відповідно до якого Державне підприємство «Конярство України» стало правонаступником всіх майнових та немайнових прав, а також обов`язків Державного підприємства «Олександрійський кінний завод 174».
На підставі вищевказаного передавального акта до Державного підприємства «Конярство України» перейшли права щодо користування земельними ділянками на території Лікарівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області площею 5390.3 га.
У довідках відділу Держкомзему в Олександрійському районі Головного управління Держкомзему у Кіровоградській області від 23 червня 2010 року, від 28 січня 2013 року, від 4 лютого 2014 року, від 5 лютого 2015 року, від 17 жовтня 2017 року №1586 вказано про те, що ДП «Конярство України» на праві постійного користування належить 5390.3000 га на території Лікарівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Про належність та постійне використання ДІЇ «Конярство України» земель на території Приютівської селищної (колишньої - Лікарівської сільської) ради Олександрійською району Кіровоградської області свідчить також наступні факти.
ДП «Конярство України» станом на даний час здійснено дії з реєстрації права постійного користування щодо земельних ділянок, розташованих на території Приютівської селищної (колишньої Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на земельні ділянки площею 4331.9403 га.
За згадані вище ДП «Конярство України» декларується і сплачується плата за землю за ділянки на території Приютівської селищної (колишньої - Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області площею 5390.3000 га.
ДП «Конярство України» здійснюється засівання земельних ділянок на території Приютівської селищної (колишньої - Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області, подається відповідна статистична звітність про наявність земельних ділянок, про здійснені посіви на них. зібраний врожай.
На даний час на земельних ділянках на території Приютівської селищної (колишньої - Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області, які перебувають в постійному користуванні ДП «Конярство України», посіяні сільськогосподарські культури, які є власністю ДП «Конярство України».
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області від 12 лютого 2018 року №11-299/14 -18-СГ було надано ДП «Конярство України» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих на території Лікарівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області, орієнтовним розміром 5165,4000 га. в тому числі: 3449,2000 га - рілля, 54 ,0000 - багаторічні насадження, 73,1000 га - сіножаті, 972,2000 га - пасовища, 75,8000 га - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами, 37,2000 га - під господарськими шляхами та прогонами, 3,9000 - землі, які перебувають у стадії меліоративного освоєння та відновлення земельні родючості ґрунтів, із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
ДП «Конярство України» на підставі наданого дозволу про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «Конярство України» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лікарівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області за межами населеного пункту були понесені витрати в розмірі 1 272 300 гри. на роботи землевпорядних організацій, які розробили відповідні проекти відведення земельних ділянок га на цій підстав до Державного земельного кадастру були внесені відомості про сформовані земельні ділянки.
Наказами Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області №11-708/14-21-СГ від 24 лютого 2021 року, №11-1129/14-21-СГ від 19 березня 2021 року було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в постійне користування сільськогосподарського виробництва за межами населеного пункту на території Лікарівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області та передано ДП "Конярство України в постійне користування земельні ділянки площею 4282,1288 (119 земельних ділянок з кадастровими номерами згідно додатку до наказу Головного управління Держгеокадастру в Кіровоградській області №11-1129/14-21-СГ від 19 березня 2021 року:
3520384600:02:000:9601; 3520384600:02:000:9604; 3520384600:02:000:9607;
3520384600:02:000:9605; 3520384600:02:000:9690; 3520384600:02:000:9691;
3520384600:02:000:9692; 3520384600:02:000:9693; 3520384600:02:000:9611;
3520384600:02:000:9613; 3520384600:02:000:9615; 3520384600:02:000:9617;
3520384600:02:000:9618; 3520384600:02:000:9620; 3520384600:02:000:9621;
3520384600:02:000:9622; 3520384600:02:000:9626; 3520384600:02:000:9627;
3520384600:02:000:9628; 3520384600:02:000:9629; 3520384600:02:000:9632;
3520384600:02:000:9633; 3520384600:02:000:9634; 3520384600:02:000:9635;
3520384600:02:000:9638; 3520384600:02:000:9639; 3520384600:02:000:9642;
3520384600:02:000:9643, 3520384600:02:000:9640; 3520384600:02:000:9653;
3520384600:02:000:9654, 3520384600:02:000:9655; 3520384600:02:000:9672;
3520384600:02:000:9674, 3520384600:02:000:9675; 3520384600:02:000:9676;
3520384600:02:000:9677, 3520384600:02:000:9678; 3520384600:02:000:9679;
3520384600:02:000:9680, 3520384600:02:000:9055; 3520384600:02:000:9681;
3520384600:02:000:9682, 3520384600:02:000:9689; 3520384600:02:000:9694;
3520384600:02:000:9695, 3520384600:02:000:9697; 3520384600:02:000:9698;
3520384600:02:000:9699, 3520384600:02:000:9701; 3520384600:02:000:9705;
3520384600:02:000:9706, 3520384600:02:000:9707; 3520384600:02:000:9719;
3520384600:02:000:9720, 3520384600:02:000:9721; 3520384600:02:000:9725;
3520384600:02:000:9731, 3520384600:02:000:9752; 3520384600:02:000:9805;
3520384600:02:000:9811, 3520384600:02:000:9582; 3520384600:02:000:9583;
3520384600:02:000:9584, 3520384600:02:000:9585; 3520384600:02:000:9586;
3520384600:02:000:9592, 3520384600:02:000:9595; 3520384600:02:000:9596;
3520384600:02:000:9598, 3520384600:02:000:9056; 3520384600:02:000:9724;
3520384600:02:000:9641, 3520384600:02:000:0063; 3520384600:02:000:0064;
3520384600:02:000:0066, 3520384600:02:000:0067; 3520384600:02:000:0071;
3520384600:02:000:0073, 3520384600:02:000:0074; 3520384600:02:000:0658;
3520384600:02:000:0666, 3520384600:02:000:9424; 3520384600:02:000:9425;
3520384600:02:000:9426, 3520384600:02:000:9037; 3520384600:02:000:9432;
3520384600:02:000:9437, 3520384600:02:000:9438; 3520384600:02:000:9442;
3520384600:02:000:9443, 3520384600:02:000:9444; 3520384600:02:000:9446;
3520384600:02:000:9550, 3520384600:02:000:9552; 3520384600:02:000:9553;
3520384600:02:000:9556, 3520384600:02:000:9557; 3520384600:02:000:9558;
3520384600:02:000:9559, 3520384600:02:000:9560; 3520384600:02:000:9563;
3520384600:02:000:9564, 3520384600:02:000:9566; 3520384600:02:000:9567;
3520384600:02:000:9568, 3520384600:02:000:9569; 3520384600:02:000:9570;
3520384600:02:000:9571, 3520384600:02:000:9572; 3520384600:02:000:9573;
3520384600:02:000:9574, 3520384600:02:000:9575; 3520384600:02:000:9576;
3520384600:02:000:9577, 3520384600:02:000:9578; 3520384600:02:000:9579;
3520384600:02:000:9580; 3520384600:02:000:9581; та площею 431,4809 га (три земельні ділянки з кадастровими номерами 3520384600:02:0009056, 3520384600:02:0009057, 3520384600:02:0009055).
ДП «Конярство України» до липня 2021 року було зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право постійного користування земельними ділянками, розташованими на території Приютівської селищної (колишньої - Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області, площею 4331,9403 га.
30 липня 2021 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) ДП «Конярство України» стало відомо про те, що у Державному реєстрі прав у квітні та у липні 2021 року державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області та Аджамської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області були прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, на підставі яких до Державного реєстру прав були внесені записи про державну реєстрацію права власності на земельні ділянки площею 4530,8545 га, що вказані вище по тексту та які перебувають у постійному користуванні ДП «Конярство України», за Приютівською селищною Олександрійського району Кіровоградської області.
Земельний кодекс Української РСР 1970 року (стаття 15) встановлював безстрокове і тимчасове користування землею. Землекористувачами визначалися: колгоспи, радгоспи, інші сільськогосподарські державні, кооперативні, громадські підприємства, організації і установи; промислові, транспортні, інші несільськогосподарські державні, кооперативні, громадські підприємства, організації та установи; громадяни.
Відповідно до пункту 5 Постанови Верховної Ради УРСР «Про порядок введення в дію Земельного кодексу Української РСР» від 18 грудня 1990 року 562-ХІІ громадяни, підприємства, установи, організації, які мають у користуванні земельні ділянки, надані їм до введення в дію Кодексу, зберігають свої права на користування до оформлення ними у встановленому порядку прав власності на землю або землекористування.
За змістом пунктів 1, 7 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи зберігають право на земельні ділянки, отримані ними до 1 січня 2002 року у власність, тимчасове користування або на умовах оренди у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством.
Згідно із абзацом першим пункту 2 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про державний земельний кадастр» земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.11.2019 у справі № 823/1984 /16 міститься правовий висновок про те, що відсутність у юридичної особи акта про право постійного користування земельною ділянкою не є достатньою підставою для позбавлення права землекористування. Державний акт про право постійного користування земельною ділянкою є документом, який посвідчує наявність такого права. Існування права постійного користування земельною ділянкою у відповідного суб`єкта не залежить від наявності чи відсутності у нього такого державного акта.
Аналогічна за змістом правова позиція міститься й у постанові Верховного Суду від 06.07.2021 у справі № 903/704 /20.
Верховний Суд у постановах від 05.11.2019 у справі № 906/392/18, від 12.01.2021 у справі № 908/1947/19 дійшов висновку, що право постійного користування земельною ділянкою, набуте у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не припиняється. Така ж правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.01.2021 у справі № 906/706/19, від 12.02.2020 у справі № 914 /748/19, від 31.01.2019 у справі № 914 /839/18, а також від 10.10.2018 у справі № 907/916/17.
Верховний Суд у постанові від 06.10.2020 у справі № 917/1198/16 зазначив, що право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене тільки з підстав, передбачених у ст. 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.
Право користування земельною ділянкою, як і будь-яке інше право юридичної особи (яка припиняється в результаті реорганізації) переходить до її правонаступника (постанови Верховного Суду від 10.01.2018 у справі №922/2310/16, від 15.01.2020 у справі № 925/361/19, від 06.02.2018 у справі №911/46/15, від 02.04 .2018 у справі № 910/3561/16, від 19.04 .2018 у справі №910/9322/16, від 26.04 .2018 у справі № 914 /1874 /17, від 08.05.2018 у справі №926/2346/16, від 27.06.2018 у справі № 920/676/1739).
Також слід врахувати, що згідно частини 3 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.
Тобто право постійного користування, яке виникло на підставі державних актів за законодавством, що діяло до 01.01.2013, визнається дійсним.
Отже, не зважаючи на факт реєстрації чи нереєстрації права постійного користування землею у Державному реєстрі прав. Дії «Конярство України» має право постійного користування.
Державна реєстрація прав не є підставою набуття речового права, а вважається лише засвідченням державою вже набутого особою речового права, що унеможливлює ототожнення факту набуття речового права з фактом його державної реєстрації. Досліджуючи обставини існування в особи речового права, суд має передусім встановлювати підстави, на якій особа набула таке право, оскільки за законом сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення речового права, така підстава виникнення речового права законом не передбачена. Відповідну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 911/3594 /17, від 05.06.2019 у справі № 392/1829/17, від 24.01.2020 у справі № 910/10987/18, від 29.08.2019 у справі №910/10984 /18. від 11.06.2020 у справі № 910/10006/19.
У пункті 8.4. постанови Верховного Суду від 16.01.2020 у справі №916/2675/15 зауважено, що за змістом норм Земельного кодексу УРСР в редакції закону від 08.07.1971, Земельного кодексу України від 18.12.1990 та від 25.10.2001 з подальшими змінами та доповненнями (до набуття чинності змін з 01.01.2013) порядок передачі та набуття права користування (постійного користування) на землі державної власності сільськогосподарського призначення протягом дії вказаних законів не змінювався - правовстановлюючий характер мало рішення органу, до повноважень якого належало розпорядження відповідними землями, про передачу земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення в користування (постійне користування), яке було підставою для набуття прав на цю ділянку, а оформлення цього права з видачою, зокрема державного акта, мало посвідчувальний характер (зокрема, статті 4 , 16, 20 Земельного кодексу УРСР в редакції закону від 08.07.1971 тощо).
Вказане дає підстави для висновку про те, що ДП «Конярство України» є постійним користувачем земельних ділянок площею 5390,3000 га на території Приютівської селищної (колишньої Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області. При цьому, факт відсутності оригіналу державного акта у зв`язку зі сплином значного періоду часу чи нереєстрації права постійного користування у Державному реєстрі прав не є обставиною, яка свідчить про відсутність у ДП «Конярство України» права постійного користування землею площею 5390,3000 га на території Приютівської селищної (колишньої Лікарівської сільської) ради Олександрійського району Кіровоградської області.
У рішеннях про державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки за Приютівською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області як підстава для державної реєстрації вказане рішення Приютівської селищної ради № 307 від 9 липня 2021 року. На офіційному веб-сайті Приютівської селищної ради за веб-посиланням https://pryiutivka-community/gov.ua/docs/838905/ можна знайти вказане рішення цієї селищної ради, яке називається: «Про передачу сільським, селищним, міським радам («Землю - громадам»), тобто базовому рівню місцевого самоврядування, повноважень з розпорядження всіма землями державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад та реєстрацію земельних ділянок комунальної власності», в якому вказано: «Враховуючи висновки та пропозиції постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування територій, будівництва, архітектури, охорони пай яток, історичного середовища та благоустрою, керуючись ст.ст. 26 , 33, 59 Закону України « Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 12, 59, 122 ,124,134 та п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, Законом України від 28.04.21 року № 1423, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», ст. 18 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно ти їх обтяжень», ст. ст. 51. 85, 88 Водного кодексу України. СЕЛИЩНА РАДА ВИРІШИЛА:
1. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність Приютівської селищної ради Олексндрійського району Кіровоградської області з моменту державши реєстрації права власності на такі земельні ділянки (Додаток І ).
2. Державному реєстратору зареєструвати за Приютівською комунальної власності Приютівської комунальної селищною радою право селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області на дані земельні ділянки, що знаходяться в оренді, згідно з (Додатком 1).
3. З дня набрання чинності державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними. ... ».
Тобто, як видно, державна реєстрація права власності та Приютівською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області була здійснена, зокрема, на підставі пункту 24 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, Закону України 1423-ІХ від 28.04 .2021 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин». У відповідності до підпункту «а» пункту 24 Прикінцевих положень Земельного кодексу України в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель, що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук. Тобто, у зв`язку з набранням чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» не вважаються землями комунальної власності територіальних громад землі державної власності, що використовуються державними підприємствами на праві постійного користування. Зважаючи на те, що станом на дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» ДП «Конярство України» використовувало на праві постійного користування вказаними земельними ділянками сільськогосподарського призначення, що розташовані на території Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, земельні ділянки не вважаються землями комунальної власності територіальної громади. Право постійного користування ДП Конярство України більшістю земельних ділянок станом на момент прийняття рішень про державну реєстрацію права комунальної власності за Приютівською селищною радою було зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Тому державні реєстратори речових прав на нерухоме майно, на переконання ДП «Конярство України», не мали права приймати рішення про державну реєстрацію щодо реєстрації права власності на вказані земельні ділянки за Приютівською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області, а остання - приймати рішення про передання собі права власності на землі державної власності які використовуються на праві постійного користування ДП «Конярство України». Через вказану незаконну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки, які не вважаються комунальною власністю, ДП «Конярство України» не має змоги закінчити реєстрацію права постійного користування на земельні ділянки площею 221.4968 га на території Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Таким чином, Приютівська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області самостійно та протиправно зареєструвала за собою право комунальної власності на землі державної власності, які, згідно Закону, не перейшли у комунальну власність територіальних громад. На сьогодні існує загроза розпорядження (передача у земельними ділянками, якими власність. продаж, оренда, емфітевзис тощо) згаданими вище користується ДП «Конярство України» та які є державною власністю.
Вказане свідчить про те, що державу було протиправно позбавлено права на 4530,8545 га землі, а щодо ДП «Конярство України» існує загроза позбавити його права постійного користування на цю площу земель.
Окрім того, існує ризик власності незаконного проникнення на земельні ділянки, ям використовуються ДП «Конярство України», самовільне захоплення таких земельних ділянок і протиправний збір врожаю, який належить ДП «Конярство України».
Наведені обставини свідчать про серйозне порушення прав держави та Державного підприємства «Конярство України» і потребують негайного втручання органів державної влади для захисту державних інтересів.
Слідчий в судовому засіданні 19.11.2021 клопотання підтримав, просив його задовольнити, зважаючи на обставини, вказані у ньому, однак до суду 29.11.2021 на 14:45 год. слідчий не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, причини неявки суду невідомі.
Зважаючи на положення ч.1 ст.172 КПК України, слідчий суддя прийшов до висновку про можливість проведення судового розгляду за відсутності слідчого.
Представник власника майна адвокат ОСОБА_3 в судових засіданнях 19.11.2021 та 29.11.2021 просив відмовити у задоволенні поданого клопотання, надав письмові заперечення.
Заслухавши учасників судового розгляду, вивчивши клопотання та додані до нього матеріали, слідчий суддя дійшов до наступних висновків.
Встановлено, що в провадженні слідчого управління ГУНП в Кіровоградській області перебувають матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42021120000000163 від 30.08.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, за обставин викладених вище (витяг з ЄРДР від 30.08.2021, а.с.7).
Згідно ч.1 ст.170 КПК України а рештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Відповідно до ч.2 ст.170 КПК України арешт майна допускається з метою забезпечення:
1) збереження речових доказів;
2) спеціальної конфіскації;
3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи;
4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Частиною 3 ст. 170 КПК України встановлено, що у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 98 КПК України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Однак, слідчому судді не надано доказів вважати, що накладення арешту на майно, а саме на вищеперелічені земельні ділянки, є ефективним і виконає функції збереження речових доказів, оскільки по своїй суті речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом.
До знарядь злочину можуть бути віднесені як предмети, які спеціально були виготовлені або пристосовані для вчинення злочинів (кастет, відмичка, обріз гвинтівки), так і предмети, які мають певне призначення в іншій області, не пов`язаній зі злочинною діяльністю, - військовій, медичній, побутовій тощо (пістолет, ніж, автомашина).
До предметів, які зберегли на собі сліди злочину, відносяться предмети з матеріальними слідами злочину, які неможливо відокремити від їх поверхні. У такому разі сліди вилучаються разом з предметом (відбитки пальців рук, зубів, взуття тощо).
Речові докази - об`єкти злочинних дій - це предмети, на які було безпосередньо спрямоване злочинне посягання (гроші, цінності, автотранспорт, різні промислові товари).
До речових доказів також можливо віднести гроші, цінності та інші речі, набуті злочинним шляхом. Йдеться про все, що було набуто за викрадені або отримані іншим злочинним шляхом гроші і цінності (об`єкти злочинних дій). Це можуть бути гроші, отримані після реалізації матеріальних цінностей, набутих злочинним шляхом. У такому разі це буде підтвердженням такої реалізації, і тут не мають значення індивідуальні ознаки отриманого в результаті таких дій.
Всі інші предмети, які можуть бути засобами для розкриття злочину, виявлення винних або для спростування обвинувачення чи пом`якшення відповідальності, також можуть бути визнані речовими доказами. Сюди, наприклад, можна віднести знайдені на місці події дрібні предмети (ґудзики, недопалки, часточки фарби тощо) або продукти злочинної діяльності (фальшиві гроші, акцизні марки тощо).
Тому, майно, на яке просить накласти арешт слідчий, не може бути речовими доказом в розумінні Кримінального процесуального кодексу України.
Положення ч.5 ст.170 КПК України визначають, що у випадку, передбаченому пунктом 3 частини другої ст.170 КПК України, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності достатніх підстав вважати, що суд у випадках, передбаченихКримінальним кодексом України, може призначити покарання у виді конфіскації майна або застосувати до юридичної особи захід кримінально-правового характеру у виді конфіскації майна.
Однак, в санкції ч.2 ст.364 КК України, за якою здійснюється досудове розслідування по кримінальному провадженню №42021120000000163 від 30.08.2021, не передбачена конфіскація як вид покарання, окрім того, в рамках вказаного провадження, на даний час жодній особі не повідомлено про підозру.
Окрім того, у відповідності до статтей 26, 33, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.
З пояснень учасників судового розгляду встановлено, що рішення суду щодо визнання незаконним Рішення №307 від 09.07.2021 Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області Про передачу сільським, селищним, міським радам («Землю-громадам»), тобто базовому рівню місцевого самоврядування, повноважень з розпорядження всіма землями державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад та реєстрацію земельних ділянок комунальної власності, не прийнято, а надані сторонами ухвали свідчать про те, що в провадженні Господарського суду м.Києва перебуває спір щодо вказаних земельних ділянок, в межах якого задоволено заявуДержавного підприємства Конярство України до особи, яка може отримати процесуальний статус відповідача: Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, прозабезпечення позову до подання позовної заяви.
Вжито заходи забезпечення позову до подання позовної заяви шляхом:
- заборони будь-яким особам, окрім Державного підприємства «Конярство України» (код ЄДРПОУ 37404165, місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1) та особам, які діють на замовлення або від імені Державного підприємства «Конярство України» (код ЄДРПОУ 37404165, місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1), вчиняти дії з проходу, проїзду техніки та транспортних засобів і збирання врожаю на земельних ділянках, належних на праві постійного користування Державному підприємству «Конярство України», яке було набуте ним за передавальним актом від 11 серпня 2011 року, складеним Комісією з реорганізації Державного підприємства «Олександрійський кінний завод № 174», розташованих на території Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, в тому числі, але не виключно, на земельних ділянках з кадастровими номерами: 3520384600:02:000:0017, 3520384600:02:000:0018, 3520384600:02:000:0019, 3520384600:02:000:0020, 3520384600:02:000:0021, 3520384600:02:000:0022, 3520384600:02:000:0023, 3520384600:02:000:0024, 3520384600:02:000:0025, 3520384600:02:000:0026, 3520384600:02:000:0027, 3520384600:02:000:0028, 3520384600:02:000:0029, 3520384600:02:000:0030, 3520384600:02:000:0031, 3520384600:02:000:0032, 3520384600:02:000:0033, 3520384600:02:000:0034, 3520384600:02:000:0035, 3520384600:02:000:0036, 3520384600:02:000:0037, 3520384600:02:000:9805;
- заборони будь-яким особам вчиняти дії, спрямовані на або які можуть мати наслідком розпорядження (в тому числі й передання в оренду) або припинення права постійного користування земельними ділянками, належними на праві постійного користування Державному підприємству «Конярство України» (код ЄДРПОУ 37404165, місцезнаходження: 01001, м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1), яке було набуте ним за передавальним актом від 11 серпня 2011 року, складеним Комісією з реорганізації Державного підприємства «Олександрійський кінний завод № 174», розташованих на території Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, в тому числі, але не виключно, на земельних ділянках з кадастровими номерами: 3520384600:02:000:0017, 3520384600:02:000:0018, 3520384600:02:000:0019, 3520384600:02:000:0020, 3520384600:02:000:0021, 3520384600:02:000:0022, 3520384600:02:000:0023, 3520384600:02:000:0024, 3520384600:02:000:0025, 3520384600:02:000:0026, 3520384600:02:000:0027, 3520384600:02:000:0028, 3520384600:02:000:0029, 3520384600:02:000:0030, 3520384600:02:000:0031, 3520384600:02:000:0032, 3520384600:02:000:0033, 3520384600:02:000:0034, 3520384600:02:000:0035, 3520384600:02:000:0036, 3520384600:02:000:0037, 3520384600:02:000:9805;
- заборони вчиняти реєстраційні дії усім органам та суб`єктам державної реєстрації прав, державним реєстраторам, які утворені та діють відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», пов`язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та державною реєстрацією обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 3520384600:02:000:0017, 3520384600:02:000:0018, 3520384600:02:000:0019, 3520384600:02:000:0020, 3520384600:02:000:0021, 3520384600:02:000:0022, 3520384600:02:000:0023, 3520384600:02:000:0024, 3520384600:02:000:0025, 3520384600:02:000:0026, 3520384600:02:000:0027, 3520384600:02:000:0028, 3520384600:02:000:0029, 3520384600:02:000:0030, 3520384600:02:000:0031, 3520384600:02:000:0032, 3520384600:02:000:0033, 3520384600:02:000:0034, 3520384600:02:000:0035, 3520384600:02:000:0036, 3520384600:02:000:0037, 3520384600:02:000:9805.
Також, слідчий в клопотанні вказує про «існування загроз розпорядження (передача у земельними ділянками, якими власність. продаж, оренда, емфітевзис тощо) згаданими вище користується ДП «Конярство України» та які є державною власністю».
Однак, згідно п.3 Рішення №307 від 09.07.2021 Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області Про передачу сільським, селищним, міським радам («Землю-громадам»), тобто базовому рівню місцевого самоврядування, повноважень з розпорядження всіма землями державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад та реєстрацію земельних ділянок комунальної власності, з дня набрання чинності державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Тобто, вказане свідчить про фактичну відсутність вказаного слідчим ризику.
На підставі вимог ч.5 ст.9 КПК України, слідчий суддя враховує, що виходячи з положень Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, дотримання принципу верховенства права є однією з підвалин демократичного суспільства.
Також, у ст.1 Першого протоколу до Конвенції зазначено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Як у справі «Бакланов проти Росії» (рішення від 9 червня 2005 р.), так і в справі «Фрізен проти Росії» (рішення від 24 березня 2005 р.) ЄСПЛ зазначив, що досягнення справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи лише тоді стає значимим, якщо встановлено, що під час відповідного втручання було дотримано принципу «законності» і воно не було свавільним, тобто для того, щоб втручання вважалося пропорційним, воно має відповідати тяжкості правопорушення і не становити «особистий і надмірний тягар для особи (справа «Ізмайлов проти Росії», п. 38 рішення від 16 жовтня 2008 р.).
Згідно з ч. 3 ст. 173 КПК України слідчий суддя, суд відмовляють у задоволенні клопотання про арешт майна, якщо особа, що його подала, не доведе необхідність такого арешту; відмова у задоволенні або часткове задоволення клопотання про арешт майна тягне за собою негайне повернення особі відповідно всього або частини тимчасово вилученого майна.
Тому, зважаючи на викладене, оцінивши наявні докази, які надані до матеріалів клопотання, слідчий суддя вважає, що необхідність застосування такого виду забезпечення кримінального провадження як арешт майна в даному випадку відсутня, а тому в задоволенні клопотання слід відмовити.
Керуючись ст.ст.170-173, 369-372 КПК України,
постановив:
Відмовити в задоволенні клопотання старшого слідчогоВР ОТЗСУ ГУНПв Кіровоградськійобласті ОСОБА_4 в рамкахкримінального провадження,відомості прояке внесенідо Єдиногореєстру досудовихрозслідувань за №42021120000000163від 30.08.2021,за ознакамикримінального правопорушення,передбаченого ч.2ст.364 КК України, про арешт майна, а саме земельних ділянок, розташованих на території Приютівської селищної ради Онуфріївського району Кіровоградської області, з наступними кадастровими номерами:
3520384600:02:000:9601; 3520384600:02:000:9604; 3520384600:02:000:9607; 3520384600:02:000:9605; 3520384600:02:000:9690, 3520384600:02:000:9691; 3520384600:02:000:9692; 3520384600:02:000:9693, 3520384600:02:000:9611; 3520384600:02:000:9613; 3520384600:02:000:9615, 3520384600:02:000:9617; 3520384600:02:000:9618; 3520384600:02:000:9620, 3520384600:02:000:9621; 3520384600:02:000:9622; 3520384600:02:000:9626, 3520384600:02:000:9627; 3520384600:02:000:9628 3520384600:02:000:9629, 3520384600:02:000:9632; 3520384600:02:000:9633; 3520384600:02:000:9634, 3520384600:02:000:9635; 3520384600:02:000:9638; 3520384600:02:000:9639, 3520384600:02:000:9642; 3520384600:02:000:9643; 3520384600:02:000:9640, 3520384600:02:000:9653; 3520384600:02:000:9654; 3520384600:02:000:9655, 3520384600:02:000:9672; 3520384600:02:000:9674; 3520384600:02:000:9675, 3520384600:02:000:9676; 3520384600:02:000:9677; 3520384600:02:000:9678, 3520384600:02:000:9679; 3520384600:02:000:9680; 3520384600:02:000:9055, 3520384600:02:000:9681; 3520384600:02:000:9682; 3520384600:02:000:9689, 3520384600:02:000:9694; 3520384600:02:000:9695; 3520384600:02:000:9697, 3520384600:02:000:9698; 3520384600:02:000:9699; 3520384600:02:000:9701, 3520384600:02:000:9705; 3520384600:02:000:9706; 3520384600:02:000:9707, 3520384600:02:000:9719; 3520384600:02:000:9720; 3520384600:02:000:9721, 3520384600:02:000:9725;
3520384600:02:000:9731; 3520384600:02:000:9752, 3520384600:02:000:9805; 3520384600:02:000:9811; 3520384600:02:000:9582, 3520384600:02:000:9583; 3520384600:02:000:9584; 3520384600:02:000:9585, 3520384600:02:000:9586; 3520384600:02:000:9592; 3520384600:02:000:9595, 3520384600:02:000:9596; 3520384600:02:000:9598; 3520384600:02:000:9056, 3520384600:02:000:9724; 3520384600:02:000:9641; 3520384600:02:000:0063, 3520384600:02:000:0064; 3520384600:02:000:0066; 3520384600:02:000:0067, 3520384600:02:000:0071; 3520384600:02:000:0073; 3520384600:02:000:0074, 3520384600:02:000:0658; 3520384600:02:000:0666; 3520384600:02:000:9424, 3520384600:02:000:9425; 3520384600:02:000:9426; 3520384600:02:000:9037, 3520384600:02:000:9432; 3520384600:02:000:9437; 3520384600:02:000:9438, 3520384600:02:000:9442; 3520384600:02:000:9443; 3520384600:02:000:9444, 3520384600:02:000:9446; 3520384600:02:000:9550; 3520384600:02:000:9552, 3520384600:02:000:9553; 3520384600:02:000:9556; 3520384600:02:000:9557, 3520384600:02:000:9558; 3520384600:02:000:9559; 3520384600:02:000:9560, 3520384600:02:000:9563; 3520384600:02:000:9564; 3520384600:02:000:9566, 3520384600:02:000:9567; 3520384600:02:000:9568; 3520384600:02:000:9569, 3520384600:02:000:9570; 3520384600:02:000:9571; 3520384600:02:000:9572, 3520384600:02:000:9573; 3520384600:02:000:9574; 3520384600:02:000:9575, 3520384600:02:000:9576; 3520384600:02:000:9577; 3520384600:02:000:9578, 3520384600:02:000:9579; 3520384600:02:000:9580; 3520384600:02:000:9581.
Ухвала підлягає негайному виконанню слідчим, прокурором.
Ухвала може бути оскаржена до Кропивницького апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_5
Суд | Ленінський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2021 |
Оприлюднено | 21.05.2024 |
Номер документу | 101714556 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Кіровограда
Льон С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні