Рішення
від 09.12.2021 по справі 440/11668/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/11668/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СААДА 77" до Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області, третя особа: Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

28 вересня 2021 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "СААДА 77", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області, третя особа: Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" про визнання протиправним та скасування рішення 12 сесії 8 скликання Горішньоплавнівської міської ради від 14.09.2021 "Про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок на території Дмитрівського старостинського округу (за межами населених пунктів)" в частині надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, зі зміною цільового призначення (код згідно КВЦПЗ 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами), для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ БІЛАНІВСЬКИЙ ГЗК , за рахунок земель запасу комунальної власності, на території Горішньоплавнівської міської територіальної громади Кременчуцького району (Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Полтавської області: площею 9,3388 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0290, поблизу села Солонці; площею 15,0000 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0289, поблизу села Базалуки; площею 45,5834 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0293, поблизу села Солонці.

В обґрунтування позову зазначено, що оскаржуване рішення Горішньоплавнівської міської ради є протиправним та підлягає скасуванню. Крім того, позивач звертає увагу суду на те, що Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області прийняті накази №5312-СГ, №5351-СГ від 21.02.2020 про надання ТОВ "СААДА 77" дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 62,00 га, 15,00 га та 31,00 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, розташованої на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів. В подальшому позивачем замовлено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки, які було погоджено висновками про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, здійснено реєстрацію земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та присвоєно номери: 5310290300:00:019:0293, 5310290300:00:019:0289, 5310290300:00:019:0290. Однак, рішенням 12 сесії 8 скликання Горішньоплавнівської міської ради від 14.09.2021 "Про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок на території Дмитрівського старостинського округу (за межами населених пунктів)" надано ТОВ "Біланівський ГЗК" дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, із зміною цільового призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код цільового призначення 11.01), на території Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району (Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні) Полтавської області (за межами населеного пункту) в тому числі: 1.4 земельна ділянка (кадастровий номер 5310290300:00:019:0293) площею 45,5834 га (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівського ГЗК") поблизу с. Базалуки; 1.6 земельна ділянка (кадастровий номер 5310290300:00:019:0289) площею 15,0000 га (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ Біланівського ГЗК ) поблизу с. Базалуки; 1.10 земельна ділянка (кадастровий номер 5310290300:00:019:0290) площею 9,3388 га (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівського ГЗК") поблизу с. Солонці.

Ухвалою суду від 04 жовтня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення спірні земельних ділянок не надавалися органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям. Надання позивачу дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність. За відсутності підстав для відмови у наданні ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок на території Дмитрівського старостинського округу (за межами населених пунктів), визначених у ст. 118 Земельного кодексу України, Горішньоплавнівською міською радою прийнято оскаржуване рішення у встановленому Земельним кодексом України порядку.

До суду третьою особою подано пояснення на позов в яких вказано, що з метою поступового розширення площі підприємства за рахунок збільшення території кар`єру, об`ємів розкривних порід тощо, ТОВ "Біланівський ГЗК" звернулося до Горішньоплавнівської міської ради із заявами про надання дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, із зміною цільового призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код цільового призначення 11.01), на території Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району (Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні) Полтавської області (за межами населеного пункту). Також зазначено, що оспорюване рішення прийнято з дотриманням норм чинного законодавства, тому відсутні підстави для його скасування.

Крім того, у поясненні на позов представником третьої особи заявлено клопотання про зупинення провадження у даній справі до розгляду справи №440/9354/21 та набрання законної сили судовим рішенням у справі №440/9354/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Саада 77" про визнання протиправними та скасування наказів від 21.02.2020 №№ 5312-СГ, 5343-СГ, 5351-СГ, яким надано ТОВ "СААД 77" дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок з кадастровими номерами: 5310290300:00:019:0293 площею 45,5834 га, 5310290300:00:019:0289 площею 15,0000 га, 5310290300:00:019:0290 площею 9,3388 га.

За приписами частини першої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України суд зупиняє провадження у справі, зокрема, в разі об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду;

Дослідивши матеріали справи, оцінивши обґрунтування клопотання, суд не вбачає підстав для зупинення провадження у справі з підстав об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення Полтавським окружним адміністративним судом справи №440/9354/21 з огляду на те, що зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду у цій справі.

У відповіді на відзив представником позивача зазначено, що Горішньоплавнівській міській раді Кременчуцького району Полтавської області був відомий той факт, що ТОВ СААДА 77 отримано у Головному управлінні Держгеокадастру у Полтавській області накази №5312- СГ, №5343-СГ, №5351-СГ від 21.02.2020 року на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 62,00 га, 15,00 га та 21,00 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності із зміною цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, розташованої на території Дмитрівської сільської ради м. Горішні Плавні Полтавської області за межами населених пунктів. На думку позивача, Горішньоплавнівською міською радою Кременчуцького району Полтавської області створюються штучні перешкоди ТОВ СААДА 77 шляхом надання оскаржуваного Рішення 12 сесії 8 скликання Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 14 вересня 2021 року Про надання дозволу ТОВ Біланівський ГЗК та відмову у затвердженні проектів землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок ТОВ СААДА 77 .

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

12.08.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський ГЗК" звернулось до Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району з клопотаннями:

- вих. №940/08-21 від 11.08.2021, у якому просить надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, зі зміною цільового призначення, площею 9,3388 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0290, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівський ГЗК") за рахунок земель комунальної власності, земель запасу не наданих у власність або користування. Бажане місце розташування земельної ділянки: за межами населеного пункту на території Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (колишня Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні). Код цільового призначення - 11.01 землі промисловості;

- вих. №942/08-21 від 11.08.2021, у якому просить надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, зі зміною цільового призначення, площею 15,0000 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0289, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівський ГЗК") за рахунок земель комунальної власності, земель запасу не наданих у власність або користування. Бажане місце розташування земельної ділянки: за межами населеного пункту на території Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (колишня Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Код цільового призначення - 11.01 землі промисловості;

- вих.№938/08-21 від 11.08.2021, у якому просить надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, зі зміною цільового призначення, площею 45,5834 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0293, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівський ГЗК") за рахунок земель комунальної власності, земель запасу не наданих у власність або користування. Бажане місце розташування земельної ділянки: за межами населеного пункту на території Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (колишня Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні). Код цільового призначення - 11.01 землі промисловості.

До клопотань заявником додавались: графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки; копію рішення 20 сесії 6 скликання "Про схему планування території Кременчуцького району Полтавської області" від 27.06.2013; Схему планування території; копію спеціального дозволу на користування надрами №3572; копію витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

14.09.2021 року рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області прийнято рішення "Про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок на території Дмитрівського старостинського округу (за межами населених пунктів)", яким вирішено надати дозвіл ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, зі зміною цільового призначення (код згідно КВЦПЗ 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами), для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ БІЛАНІВСЬКИЙ ГЗК , за рахунок земель запасу комунальної власності, на території Горішньоплавнівської міської територіальної громади Кременчуцького району (Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Полтавської області:

1.1 Площею 9,3388 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0290, поблизу села Солонці;

1.2 Площею 15,0000 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0289, поблизу села Базалуки;

1.3 Площею 45,5834 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0293, поблизу села Солонці;

1.4 Площею 19896 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0280, поблизу села Солонці;

1.5 Площею 7,6679 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0288, поблизу села Солонці;

1.6 Площею 48,4210 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0273, поблизу села Солонці;

1.7 Площею 33,7261 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0292, поблизу села Солонці;

1.8 Площею 0,1460 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0278, поблизу села Солонці;

1.9 Площею 0,2330 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0279, поблизу села Солонці.

Позивач не погодився із рішенням дванадцятої сесії восьмого скликання Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 14.09.2021 "Про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" в частині надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, зі зміною цільового призначення (код згідно КВЦПЗ 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами), для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ БІЛАНІВСЬКИЙ ГЗК , за рахунок земель запасу комунальної власності, на території Горішньоплавнівської міської територіальної громади Кременчуцького району (Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Полтавської області: площею 9,3388 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0290, поблизу села Солонці; площею 15,0000 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0289, поблизу села Базалуки; площею 45,5834 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0293, поблизу села Солонці та оскаржив його в цій частині до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 статті 5 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.

Згідно пункту 7 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Згідно пункту 12 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" схеми планування території на регіональному рівні - планувальна документація, яка розробляється у розвиток Генеральної схеми планування території України та визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови, використання територій адміністративно-територіальних одиниць та їх окремих частин.

Частиною 1 статті 13 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що планування територій на регіональному рівні здійснюється шляхом розроблення схем планування території Автономної Республіки Крим, областей та районів.

Згідно частини 5 статті 14 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" склад, зміст, порядок розроблення містобудівної документації на регіональному рівні визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Таким чином, схема планування території району відповідно до чинного законодавства є містобудівною діяльністю регіонального рівня.

Рішенням двадцятої сесії Кременчуцької районної ради шостого скликання від 27.06.2013 затверджено Схему планування території Кременчуцького району Полтавської області.

У розділі 4.3 Схеми планування території Кременчуцького району Полтавської області визначено зону з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості.

Так, Зона розвитку гірничо - добувної та металургійної промисловості формується в західній частині Кременчуцького району, має видовжену з півдня на північ форму і займає близько 3000 га території. Орієнтировними межами намічаємого промислового району є: - з заходу - залізнична лінія Потоки - Редути-Золотнишино, автодорога Дмитрівка - Комсомольськ, комунікаційний коридор існуючих електромереж 330 кВ до ЕП "Кременчуцька 330кВ"; - зі сходу - межі Кременчуцького району, землі Пришибської та Салівської сільских рад, землі Василівської та Новогалещинської сільських рад Козельщинського району Полтавської області (Галещинське родовище багатих залізних руд); - з півночі - межі Кременчуцького району, землі Козельщинського району; - з півдня - межі землекористування ВАТ "Полтавський ГЗК", межі м. Комсомольськ.

До складу перспективного промислового формування включені підприємства по видобутку та переробці руди ВАТ "Полтавський ГЗК" (існуючий), ТОВ "Єристівський ГЗК"(проектуємий), карєри Горишнє-Плавнинського, Лавриковського, Єристовського родовищ залізистих кварцитів, перспективний ТОВ "Біланівський ГЗК" з кар`єром Біланівського родовища залізистих кварцитів, Галещинське родовище багатих залізних руд, відвали породи, хвостосховища, відстійник НПЗ "ЗАТ Транснаціональної фінансово - промислової компанії "Укртатнафта", електрична підстанція "Кременчуцька 330кВ, проектуємі: металургійний завод ТОВ "Ворскла Сталь" та електростанція потужністю 1840 МВт ТОВ "Комсомольської когенераційної компанії", існуючі підприємства та обєкти м. Комсомольська.

Таким чином, до складу зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості включено вичерпний перелік підприємств, серед яких є Товариство з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо - збагачувальний комбінат".

Графічним матеріалам "Схема функціонального зонування території", які є додатками до Схеми планування території Кременчуцького району Полтавської області, визначені межі зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості.

Крім того, згідно пункту 3 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" детальний план території - одночасно містобудівна документація на місцевому рівні та землевпорядна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

25.03.2016 розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації №119 затверджений детальний план території за межами населених пунктів Дмитрівської сільської ради міста Комсомольська Полтавської області.

31.07.2019 розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації №566 внесені зміни до детального плану території за межами населених пунктів Дмитрівської сільської ради міста Горішні Плавні Полтавської області.

Пунктом 3.1.2. "Характеристика видів використання території" пояснювальної записки до детального плану території передбачено зону розміщення об`єктів гірничодобувної промисловості: "Зона розміщення об`єктів гірничодобувної промисловості займає майже всю центральну та східну частини території Дмитрівської сілської ради. До її складу входять обєкти ТОВ "Єристівський ГЗК", ТОВ "Біланівський ГЗК", ТОВ "Ворскла сталь", ТОВ "Комсомольска когенераційна компанія", резервні території для розміщення нових або розширення існуючих підприємств. До цієї ж зони віднесено ставок - випарник нафтопереробного заводу.".

Графічним матеріалом "Проектний план", що є додатком до детального плану території визначені межі виробничої резервної території для розміщення нових або розширення існуючих гірничодобувних підприємств.

З вищевказаного детального плану території суд вбачає, що земельні ділянки кадастрові номери 5310290300:00:019:0293, 5310290300:00:019:0290, 5310290300:00:019:0289 знаходяться на територіях, що зарезервовані для потреб об`єктів гірничодобувної промисловості, а також на територіях, на яких передбачено розміщення об`єктів ТОВ "Біланівський ГЗК", а саме: - технологічної автодороги у новому комунікаційному коридорі для розташування транспортних та інженерних мереж між територіями ТОВ "Біланівський ГЗК" та ТОВ "Єристівський ГЗК"; - технічного водопроводу (водогону) для водопостачання промислових підприємств; - будівництво ПЛ-150 кВ "ПГЕ-Біланівка" для забезпечення надійного зовнішнього електропостачання району; - мережі водопроводу.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю урегульовано Земельним кодексом України.

Відповідно до положень частин першої та другої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Згідно статті 123 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (частина 2 статті 123 Земельного кодексу України).

Оскільки, розташування земельних ділянок для розміщення об`єктів енергогенеруючих підприємств, у тому числі ТОВ "Біланівський ГЗК" в межах зони з пріоритетним розвитком гірничодобувної та металургійної промисловості та виробничих резервних територій для розміщення нових або розширення існуючих гірничодобувних підприємств відповідають вимогам містобудівної документації, а тому відповідно до вимог статті 123 Земельного кодексу України ТОВ "Біланівський ГЗК" мав право на отримання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівський ГЗК") за рахунок земель комунальної власності, земель запасу не наданих у власність або користування.

Як вбачається з матеріалів справи, 12.08.2021 ТОВ "Біланівський ГЗК" звернувся до відповідача із заявами про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, зі зміною цільового призначення, площею 15,0000 га (кадастровий номер 5310290300:00:019:0289), площею 9,3388 га (кадастровий номер 5310290300:00:019:0290), площею 45,5834 га (кадастровий номер 5310290300:00:019:0293) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ "Біланівський ГЗК") за рахунок земель комунальної власності, земель запасу не наданих у власність або користування.

За результатами розгляду клопотання рішенням 12 сесії 8 скликання Горішньоплавнівської міської ради від 14.09.2021 "Про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок на території Дмитрівського старостинського округу (за межами населених пунктів)" надано дозвіл ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, зі зміною цільового призначення (код згідно КВЦПЗ 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами), для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ БІЛАНІВСЬКИЙ ГЗК , за рахунок земель запасу комунальної власності, на території Горішньоплавнівської міської територіальної громади Кременчуцького району (Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Полтавської області, зокрема: площею 9,3388 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0290, поблизу села Солонці; площею 15,0000 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0289, поблизу села Базалуки; площею 45,5834 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0293, поблизу села Солонці.

Згідно частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, при цьому зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Судом встановлено, що ТОВ "Біланівський ГЗК" у заявах зазначено цільове призначення земельної ділянки, їх орієнтовний розмір, надано необхідний та повний пакет документів, що не спростовується позивачем.

Суд звертає увагу, що дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Передача (надання) земельної ділянки у користування відповідно до ст. 123 ЗК України є завершальним етапом визначеної законом процедури.

При цьому, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування чи у власність.

Як вбачається зі ст.79-1 ЗК України, метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є формування земельної ділянки, яке полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Отже, надання дозволу на розробку проекту землеустрою має на меті лише формування земельної ділянки як окремого об`єкта. При цьому не суттєво за чиїм замовленням такий проект буде розроблено. Закон не виключає ситуації, коли проекти одночасно розробляються різними замовниками.

Під час розробки проекту, серед іншого, визначаються (узгоджуються) її межі та з`ясовується наявність правових та фактичних перешкод для надання її у власність, зокрема спірність прав щодо ділянки. Ці обставини повинні враховуватися органом, що розпоряджається землями, під час затвердження проекту та надання земельної ділянки у власність, а не на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою.

Надання дозволу на розробку проекту відведення не свідчить, що проект відповідачем буде затверджено. Якщо буде виявлено обставини, що за законом є підставами для відмови у затвердженні проекту, Горішньоплавнівська міська рада може відмовити у його затвердженні.

Крім того, надання дозволу на розробку документації із землеустрою не тотожне негайному набуттю права власності чи користування земельною ділянкою та є лише першим кроком для оформлення такого права.

Суд вважає, що рішення 12 сесії 8 скликання Горішньоплавнівської міської ради від 14.09.2021 про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, зі зміною цільового призначення (код згідно КВЦПЗ 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами), для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ БІЛАНІВСЬКИЙ ГЗК , за рахунок земель запасу комунальної власності, на території Горішньоплавнівської міської територіальної громади Кременчуцького району (Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Полтавської області не порушує прав та інтересів позивача, оскільки не свідчить про отримання третьою особою в майбутньому позитивного рішення про надання такої земельної ділянки у власність.

Сама по собі наявність такого рішення не перешкоджає позивачу також отримати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за умови дотримання ним порядку звернення на отриманням такого дозволу, та пройти цю стадію процесу отримання права користування на земельну ділянку.

У відповідності до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з вимогами частини першої статті 4 КАС України позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

За змістом частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Таким чином, права позивача підлягають захисту в судовому порядку за умови доведення порушення таких прав.

Доказів того, що ТОВ "Біланівський ГЗК" є користувачем або власником земельних ділянок, щодо яких третя особа та позивач бажає отримати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, у справі немає.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку про те, що видання відповідачем спірного рішення від 14.09.2021 не порушує будь-які права позивача, у зв`язку із чим вони не підлягають захисту судом.

Таким чином позовні вимоги ТОВ "СААД 77" щодо визнання протиправним та скасування рішення 12 сесії 8 скликання Горішньоплавнівської міської ради від 14.09.2021 "Про надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення в оренду земельних ділянок на території Дмитрівського старостинського округу (за межами населених пунктів)" в частині надання дозволу ТОВ "Біланівський ГЗК" на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, зі зміною цільового призначення (код згідно КВЦПЗ 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами), для розташування об`єктів інфраструктури ТОВ БІЛАНІВСЬКИЙ ГЗК , за рахунок земель запасу комунальної власності, на території Горішньоплавнівської міської територіальної громади Кременчуцького району (Дмитрівська сільська рада м. Горішні Плавні) Полтавської області: площею 9,3388 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0290, поблизу села Солонці; площею 15,0000 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0289, поблизу села Базалуки; площею 45,5834 га, кадастровий номер 5310290300:00:019:0293, поблизу села Солонці, задоволенню не підлягають.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить з того, що відповідно до частин першої та третьої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 3 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

Частиною другою статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Отже, з аналізу вказаних норм вбачається, що витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами (відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі) лише у разі задоволення позову (повністю або частково) сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.

Беручи до уваги наведене та зважаючи на те, що в задоволенні адміністративного позову ТОВ "СААД" відмовлено, відсутні підстави для стягнення з бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача понесених ним судових витрат.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "СААДА 77" (вул. Першотравнева, 1, оф. 68, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 42719315) до Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Миру, буд. 24, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 24388291), третя особа: Товариства з обмеженою відповідальністю "Біланівський гірничо-збагачувальний комбінат" (вул. Будівельників, 16, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39802, код ЄДРПОУ 36601298) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2021
Оприлюднено13.12.2021
Номер документу101767962
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/11668/21

Рішення від 09.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні