Рішення
від 13.12.2021 по справі 200/13243/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 грудня 2021 р. Справа№200/13243/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Стойки В.В., розглянувши в спрощеному провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,-

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5786 від 30.05.2013 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов`язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 відповідач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин, але в порушення вимог угоди про умови користування надрами та статті 24 кодексу України про надра відповідач не подав до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі - ДНВП «Геоінформ України» ) щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.

У квітні 2014 року на адресу Держгеонадр від ДНВП «Геоінформ України» надійшла відповідь на запит, в якій Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі - ДНВП «Геоінформ України» ) листом № 02/302-0972 надало Перелік суб`єктів господарювання, які не звітували до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів (форма 5-гр), зокрема, й щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» . Згідно даного Переліку надрокористувачів, від Товариства з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» звітність за 2014 рік не надходила.

За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що Відповідач в порушення вимог Угоди про умови користування надрами, особливої умови № 4 спеціального дозволу на користування надрами, ст.24 Кодексу України про надра не подав щорічну звітність до ДНВП «Геоінформ України» про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.

Оскільки виявлені систематичні порушення та невиконання вимог розпорядчих документів є порушенням вимог передбачених Спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання дозволу, через що позивач звернувся до суду із даним позовом.

З наведених підстав позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5186 від 30.05.2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Західна енергетична компанія» .

Ухвалою від 11.10.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

До судового засідання представники сторін не прибули, були належним чином повідомлені про чат та місце розгляду справи.

Відповідачем до суду не надано відзиву на позовну заяву. Ухвалу про відкриття провадження у справі надіслано відповідачу за адресою, зазначеною у витязі з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, було повернуто поштою до суду з відміткою пошти «адресат відсутній за вказаною адресою» .

Відповідно до положень частини 11 статті 126 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином. За таких обставин суд вважає, що виконав необхідні заходи для належного повідомлення відповідача про розгляд справи.

Відповідно до вимог частини 2 статті 175 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Дослідивши наявні у справі докази, суд встановив такі фактичні обставини.

Товариству з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5786 від 30.05.2013 року (надалі - Дозвіл), з метою видобування кам`яного вугілля - антрациту, газу (метану) вугільних родовищ у зоні технологічно необхідної дегазації вугільного пласта.

Як випливає з Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин ТОВ «Аїда Плюс» зобов`язане у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності як підтвердження експлуатації корисних копалин.

Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі - ДНВП «Геоінформ України» ) листом № 07.04.2015 № 02/302-0972 надало інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів за формою 5-гр, 6-гр. 7-гр за 2014 рік, зокрема, щодо ТОВ «Аїда Плюс» . Згідно переліку суб`єктів господарювання, які не звітували до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів (ф.5-гр) за 2014 рік, від ТОВ «Аїда Плюс» звітність не надходила.

Наказом від 19.05.2015 року №122 Державна служба геології та надр України зупинила дію спеціального дозволу ТОВ «Аїда Плюс» на користування надрами та згідно витягу з додатка до вказаного наказу встановила строк для усунення порушень законодавства про надра 30 календарних днів, про що надрокористувача було проінформовано через оголошення в друкованому виданні Урядовий кур`єр № 101 від червня 2015 року.

Листом від 03.07.2020 року № 03/303-1826 на адресу Держгеонадр від ДНВП «Геоінформ України» надійшла відповідь на запит, в якій Державне науково-виробниче підприємство «Державний інформаційний геологічний фонд України» надало Перелік суб`єктів господарювання, які не звітували до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів (форма 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2019 рік, зокрема, й щодо ТОВ «Аїда Плюс» . Згідно даного Переліку надрокористувачів, від ТОВ «Аїда Плюс» звітність за 2019 рік не надходила.

Державна служба геології та надр України наказом № 346 від 14.08.2020 року зупинила дію спеціального дозволу ТОВ «Аїда Плюс» на користування надрами та надала Відповідачу строк 30 календарних днів для усунення порушень, про що надрокористувача було проінформовано через оголошення на офіційному сайті Держгеонадр від 07 вересня 2020 року.

Листом № 03/303-3539 від 11.11.2020 року, на адресу Держгеонадр від ДНВП «Геоінформ України» надійшла відповідь на запит, в якій ДНВП «Геоінформ України» надало Перелік суб`єктів господарювання, які не звітували до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів (форма 5-гр, 6-гр, 7-гр), зокрема, й щодо ТОВ «Аїда Плюс» . Згідно даного Переліку надрокористувачів, від ТОВ «Аїда Плюс» звітність за 2016-2019 роки не надходила.

Листом № 03/303-2950 від 29.07.2021 року, на адресу Держгеонадр від ДНВП «Геоінформ України» надійшла відповідь на запит, в якій ДНВП «Геоінформ України» надало Перелік суб`єктів господарювання, які не звітували до ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів (форма 5-гр, 7-гр), зокрема, й щодо ТОВ «Аїда Плюс» . Згідно даного Переліку надрокористувачів, від ТОВ «Аїда Плюс» звітність за 2020 рік не надходила.

Відповідачем вказані обставини не спростовані.

Вирішуючи справу з урахуванням встановлених обставин, суд зазначає, що відповідно до статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку у тому числі органів державної влади. У справах щодо оскарження рішень суди перевіряють чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року за № 615.

Згідно з пунктом 22 Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України "Про нафту і газ" та "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.

Відповідно до пункту 24 Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Держгеонадра інформують Міндовкілля про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.

Міндовкілля в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів. Зауваження надсилаються у таких випадках:

ненадання до Міндовкілля копій документів у повному обсязі згідно з вимогами цього Порядку або виявлення в поданих документах недостовіроної інформації або документів чи інформації, що не узгоджується між собою;

встановлення законодавством обмежень щодо провадження діяльності з користування надрами на території, на якій запланована така діяльність;

невиконання умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою, у разі продовження строку дії дозволу на користування надрами (крім випадку, визначеного абзацом тринадцятим пункту 14 цього Порядку);

наявність рішення про обмеження користування надрами відповідно до законодавства у разі продовження строку дії дозволу на користування надрами;

невиконання вимог природоохоронного законодавства щодо підтримання належного стану навколишнього природного середовища під час користування надрами.

У разі ненадання Міндовкіллям пропозицій щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, у частині дотримання вимог природоохоронного законодавства протягом 15 робочих днів з дня надходження від Держгеонадр документів у повному обсязі вважається, що пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів відсутні.

Пропозиції та зауваження Міндовкілля щодо надання чи продовження строку дії дозволів, передбачені абзацами третім - восьмим цього пункту, є обов`язковими для врахування Держгеонадрами під час прийняття рішень щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу розміщуються протягом п`яти робочих днів на офіційному веб-сайті відповідного органу.

Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Згідно з частиною 1 статті 26 Кодексу України про надра підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі якщо відпала потреба в користуванні надрами, закінчення встановленого строку користування надрами, припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування, користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення, використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами, вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку. Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, згідно угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр. Таким чином, подання до ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр обов`язкова умова спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом та Угодою. Як встановлено судом, відповідач відповідні звіти протягом 2016 - 2020 років не надавав.

Згідно з частиною 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, приймаючи до уваги наведене, а саме те, що відповідачем не надавалась звітність, передбачена угодою, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не привели, суд дійшов висновку, що вимоги позивача підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, через що судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (ЄДРПОУ 37536031, в. Антона Цедіка, б. 16, м. Київ) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» (ЄДРПОУ 37087574, в. Асфальтна, 5-в) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5786 від 30.05.2013 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Аїда Плюс» (86300, Донецька область, м. Кіровське, вул. Асфальтна, 5-в, код ЄДРПОУ 37087574).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.В. Стойка

Дата ухвалення рішення13.12.2021
Оприлюднено15.12.2021
Номер документу101835786
СудочинствоАдміністративне
Сутьанулювання спеціального дозволу на користування надрами

Судовий реєстр по справі —200/13243/21

Рішення від 13.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 11.10.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні