ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 грудня 2021 року Справа № 280/4647/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садового І.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовною заявою: Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр (71214, Запорізька область, Бердянський район, територіальна громада Чернігівська, Промислова зона, буд. 1, код ЄДРПОУ 01033450)
про: визнання протиправним та скасування припису,
ВСТАНОВИВ:
13.07.2020 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати припис відповідача від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги таким.
За результатами проведеної перевірки позивача з питання дотримання ним вимог земельного законодавства стосовно використання земельної ділянки як об`єкта перевірки з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, відповідачем відносно позивача був складений Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 19.06.2020 № 425-ДК/300/АП/09/01/-20, на підставі якого у подальшому відносно директора Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр ОСОБА_1 за порушення п б ст. 211, ст.ст.125-126 Земельного кодексу України та ст. 197-1 Кримінального кодексу України був складений протокол про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20. Також, відповідач видав позивачу Припис від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20, яким зобов`язав останнього у 30-денний термін усунути виявлені правопорушення згідно з чинним законодавством України, а також склав Повідомлення від 01.07.2020 № 425/ДК/0065ШК/11/01/-20 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, у розмірі 470 791,31 грн.
Позивач вважає оскаржуваний припис від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20 протиправним, оскільки земельні ділянки загальною площею 9,9506 га як об`єкт перевірки, які є суміжними з орендованою позивачем земельною ділянкою (кадастровий номер 2324281400:05:011:0030), позивачем не використовувались. На час приватизації Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр , яке мало місце у 1997 році, вказані земельні ділянки, за словами позивача, знаходились у тому самому стані, як і на теперішній час. Також, як зазначає позивач з посиланням на план-схему план гірських робіт на 1992 рік, на земельній ділянці площею 5,0022 га знаходяться відвали відсівів, натомість, працівників і техніки Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр на земельних ділянках загальною площею 9,9506 га під час перевірки не було зафіксовано, що, у свою чергу, виключає факт їх самовільного використання позивачем. Крім того, позивачем зауважено, що наведені в акті перевірки план-схеми розташування ділянок не дають можливості встановити місцезнаходження земельних ділянок, які були об`єктом перевірки, та не можуть достеменно свідчити, що саме зазначені земельні ділянки були об`єктом перевірки. Окрему увагу зосереджено на тому, що припис від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20 є неконкретизованим (в ньому не зазначено, які саме дії та на підставі яких положень законодавства позивач повинен здійснити для усунення виявлених порушень) та суб`єктно стосується власників або землекористувачів земельних ділянок, до яких позивач не відноситься. З огляду на викладені обставини у їх сукупності, позивач просить суд задовольнити позов повністю.
Ухвалою судді Запорізького окружного адміністративного суду від 08.07.2020 позовну заяву було залишено без руху на підставі ст. 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), позивачу було надано строк з дня отримання вказаної ухвали, для усунення недоліків позовної заяви.
Позивач усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 21.07.2020 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на 18.08.2020.
12.08.2021 судом отримано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, оскільки кожна з дій відповідача, вчинена ним під час здійснення контролю за використанням та охороною земель, чітко передбачена діючими нормами вітчизняного законодавства у відповідній сфері правовідносин. Представник відповідача також зазначив, що згідно з ч. 1 ст. 144 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складають протокол про порушення та видають особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Наявність правопорушення в діях позивача представник відповідача обґрунтовує тим, що в оренді у позивача терміном на 18 років перебуває земельна ділянка площею 38,4094 га з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (у тому числі землі промисловості - 29,2678 га; відкриті розробки та кар`єри, шахти, які експлуатуються - 9,1416 га). Власником вказаної земельної ділянки є Запорізька обласна державна адміністрація. Однак, окрім вказаної території, позивач, на думку відповідача, самовільно займає земельні ділянки (земельні масиви) загальною площею 9,9506 га, які територіально суміжні з орендованою земельною ділянкою площею 38,4094 га (кадастровий номер 2324281400:05:011:0030). Представник відповідача також зауважив, що на земельній ділянці (земельному масиві) площею 4,9484 га, яка самовільно зайнята позивачем, було знято поверхневий шар ґрунту без відповідного дозволу. Наведені обставини, на думку представника відповідача, свідчать про порушення позивачем статей 125-126 Земельного кодексу України, за яке передбачена адміністративна та кримінальна види відповідальності.
Представник відповідача у відзиві також вказав, що після складання відносно директора Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр ОСОБА_1 протоколу про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 за порушення п. б ст. 211, ст.ст.125-126 Земельного кодексу України та ст. 197-1 Кримінального кодексу України, відповідачем був розрахований розмір шкоди на суму 470 731,31 грн., після чого адміністративне провадження щодо зазначеного суб`єкта правопорушення було закрите, а матеріали справи передано до Головного управління Національної поліції в Запорізькій області. Окрім зазначеного, представником відповідача було наголошено, що видання припису є логічним та обов`язковим наслідком складання протоколу про адміністративне правопорушення. Визначений статтею 144 Земельного кодексу України алгоритм дій державного інспектора у разі виявлення порушення земельного законодавства останнім був дотриманий, а саме: після виявлення порушення земельного законодавства відносно особи, яка допустила порушення, був складений відповідний протокол та видана вказівка про його усунення у 30-денний строк. На думку представника відповідача, зазначена вище правова норма не передбачає розширеного тлумачення її змісту, зокрема щодо того, що державний інспектор повинен детально описати, які саме порушення має усунути особа-правопорушник та які дії він повинен вчинити на виконання припису. Натомість, перевірка фактів на предмет самовільного зайняття земельних ділянок, внаслідок чого державі була заподіяна шкода у розмірі 470 731,31 грн., має бути здійснена саме органом досудового розслідування. З огляду на викладені вище обставини у їх сукупності, представник відповідача просить суд відмовити у задоволенні позову повністю.
18.08.2020 Запорізький окружний адміністративний суд відклав розгляд справи на 09.09.2020.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 09.09.2020 провадження у справі зупинено до 24.09.2020.
24.09.2020 представник відповідача подав до суду клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових доказів, в якому, серед іншого, додатково пояснив, що земельні ділянки (земельні масиви) загальною площею 9,9506 га, які суміжні з орендованою позивачем земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, самовільно зайняті Приватним акціонерним товариством Новополтавський кар`єр в особі директора Давиденка Андрія Юрійовича та використовуються без відповідного рішення про передачу земельних ділянок. З даного приводу проводиться кримінальне провадження від 07.07.2020 за № 12020085320000004 за ознаками злочину, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 Кримінального кодексу України. На обґрунтування власної правової позиції представник відповідача додатково послався на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 35.06.2019 по адміністративній справі № 313/1002/18 як приклад позитивної правозастосовної практики. У вказаній адміністративній справі суд дійшов висновку, що у разі, якщо під час розгляду справи про адміністративне правопорушення посадова особа дійде висновку, що в порушенні є ознаки кримінального правопорушення, він зобов`язаний передати матеріали до відповідного органу досудового слідства, при цьому справа про адміністративне правопорушення підлягає закриттю в порядку, передбаченому ч. 2 ст. 284 КУпАП, а також п. 1 ст. 247 КУпАП. Крім того, представник відповідача повторив тезу про те, що перевірку фактів на предмет самовільного зайняття земельних ділянок, внаслідок чого державі була заподіяна шкода у розмірі 470 731,31 грн., має бути здійснено саме органом досудового розслідування, оскільки розрахований відповідачем розмір збитків вказує на ознаки кримінального правопорушення.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 24.09.2020 задоволено клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі та продовжено процесуальний строк, визначений ухвалою суду від 09.09.2020, до 21.12.2020.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 21.12.2020 задоволено клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі та продовжено процесуальний строк до 23.03.2021.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 23.03.2021 задоволено клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі та продовжено процесуальний строк до 19.07.2021.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 19.07.2021 задоволено клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі та продовжено процесуальний строк до 21.10.2021.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 21.10.2021 задоволено клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі та продовжено процесуальний строк до 02.12.2021.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 02.12.2021 поновлено провадження у справі.
02.12.2021 представники сторін подали до суду клопотання про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
У зв`язку з розглядом справи в порядку письмового провадження, відповідно до вимог ч. 4 ст. 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Суд, розглянувши матеріали і з`ясувавши обставини адміністративної справи, дослідивши інші наявні у справі докази у їх сукупності встановив наступне.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивача зареєстровано як юридичну особу 27.03.1997 (а.с.50-53). Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідача зареєстровано як юридичну особу - орган державної влади 05.06.2015.
До видів діяльності позивача за КВЕД-2010 належать: добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю (08.11); добування піску, гравію, глин і каоліну (08.12); оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням (46.73); інший пасажирський наземний транспорт, н.в.і.у. (49.39); вантажний автомобільний транспорт (49.41) (а.с.50-53).
11.07.2018 між Запорізькою обласною державною адміністрацією, від імені якої на підставі розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації від 18.06.2018 № 317 Про надання приватному акціонерному товариству Новополтавський кар`єр в оренду земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами уповноважена діяти Пологівська районна державна адміністрація Запорізької області, та позивачем був укладений Договір оренди землі (далі - Договір від 11.07.2018 № б/н, а.с.32-37). За умовами договору Запорізька обласна державна адміністрація надає, а позивач приймає у строкове платне користування земельну ділянку, цільове призначення: 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів).
Згідно з п. 2 Договору від 11.07.2018 № б/н в оренду передається земельна ділянка площею 38,4094 га, у тому числі землі промисловості - 29,2678 га, відкриті розробки та кар`єри, шахти, які експлуатуються - 9,1416 га. За приписами п. 3 Договору від 11.07.2018 № б/н на земельній ділянці наявні об`єкти нерухомого майна: промислові та адміністративні будівлі та споруди, які належать на праві власності позивачу. Пунктом 7 Договору від 11.07.2018 № б/н визначено, що він укладений на 18 років, останнім днем строку дії цього договору є 25.01.2036 - строк дії спеціального дозволу на користування надрами № 1463 (а.с.32-37).
Право позивача на володіння та користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030 за Договором від 11.07.2018 № б/н зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 11.07.2018 (номер запису 27053175), що підтверджується відповідним Витягом від 16.07.2018 № 130965084 (а.с.38-39).
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.07.2018 № НВ-2304413692018 земельна ділянка з площею 38,4094 га та з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030 розташована за межами населеного пункту на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області державної форми власності, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення земельної ділянки: 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, вид користування - для розміщення гранітного кар`єру та промислового майданчика (а.с.44).
Вказана земельна ділянка використовується позивачем, починаючи з 01.08.1973, що підтверджується копією Акту на право власності землею, виданого 01.08.1973 (а.с.30-31).
19.06.2020 уповноваженою особою відповідача було проведене обстеження земельної ділянки загальною площею 38,4094 га, яка знаходиться на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, про що складений Акт обстеження земельної ділянки від 19.06.2020 № 425-ДК/201/АО/10/01/-20 (а.с.7-9). Як вбачається з вказаного Акту, при виїзді на місцевість в уповноваженої особи відповідача не було можливості провести детальний огляд всієї території земельної ділянки (гранітного кар`єру) площею 38,4094 га, оскільки працівники Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр чинили перешкоди при її обстеженні. На земельній ділянці, де можливо було пересвідчитись, розташовані відкриті розробки гранітного кар`єру, залізнична дорога, відвали, промислові споруди. Земельні ділянки (земельний масив) загальною площею 9,9506 га, які суміжні з орендованою позивачем земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, самовільно зайняті позивачем. На ній розташовані відвали (високі насипи) гірських порід, які були утворені під час розробки Новополтавського гранітного кар`єру. Натомість, на земельній ділянці (земельному масиві) площею 4,9484 га, яка самовільно зайнята та межує з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, було знято поверхневий шар ґрунту без відповідного дозволу. Внаслідок зняття було порушено ґрунтовий покрив земельного масиву (а.с.7-9).
19.06.2020 уповноваженою особою відповідача також був складений Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки № 425-ДК/300/АП/09/01/-20, висновки якого полягають у такому:
- земельні ділянки (земельні масиви) загальною площею 9,9506 га, які суміжні з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, які розташовані на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області використовуються Приватним акціонерним товариством Новополтавський кар`єр за відсутності відповідного рішення про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо неї, що свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки та є порушенням статей 125. 126 Земельного кодексу України, відповідальність за що передбачена пунктом б ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та ч. 2 ст. 197-1 Кримінального кодексу України;
- в діях позивача на земельній ділянці (земельному масиві) площею 4,9484 га, суміжній з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, вбачаються ознаки зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу, що є порушенням статей 166, 168 Земельного кодексу України та ст. 53-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 239-1 Кримінального кодексу України (а.с.10-13).
23.06.2020 відповідачем відносно директора Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр ОСОБА_1 був складений протокол про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 за порушення ним ст.ст.125-126 Земельного кодексу України, що ст. 53-1 КУпАП України та п. б ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України передбачена відповідальність. Також, у протоколі особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, було повідомлено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відбудеться 01.07.2020 о 10 год. 00 хв. у приміщенні Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області. В графі протоколу Пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності директор Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр Давиденко А.Ю. зазначив, що свою провину не визнає (а.с.15-16).
23.06.2020 директор Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр Давиденко А.Ю. подав уповноваженій особі відповідача пояснення, в яких наголосив на безпідставності протоколу про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 (а.с.17-18). Наведені у поясненнях доводи є аналогічними тим, що покладені в основу позовної заяви.
У той же день, 23.06.2020, директором Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр Давиденком А.Ю. на ім`я виконуючого обов`язки начальника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Присяжнюка П.В. була подана заява за вих.№792 про скасування протоколу про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 (а.с.19).
01.07.2020 уповноважена особа відповідача склала відносно позивача низку документів, а саме:
1) постанову № 425-ДК/0096По/08/01/-20 про закриття справи про адміністративне правопорушення, яке вчинив громадянин ОСОБА_1 . Зокрема, у досліджуваній постанові вказано, що під час розгляду справи були встановлені обставини, що підпадають під дію п. 1 ст. 247 КУпАП України відсутність події і складу адміністративного правопорушення . Натомість, в порушенні є ознаки злочину, відповідальність за яке передбачена ст. 197-1 Кримінального кодексу України. В резолютивній частині постанови від 01.07.2020 № 425-ДК/0096По/08/01/-20 про закриття справи уповноважена особа відповідача зазначила, що матеріали справи залишаються на зберіганні в органі, який виніс постанову, чи передаються до ГУНП у Запорізькій області (а.с.20-23);
2) припис № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20, яким позивача на підставі ст. 144 Земельного кодексу України, ст.ст. 5, 6, 10 Закону України від 19.06.2003 № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель (далі - Закон України від 19.06.2003 № 963-IV), ст.ст. 18-1, 19 Закону України від 19.06.2003 № 962-IV Про охорону земель (далі - Закон України від 19.06.2003 № 962-IV), пп. 25-1 п. 4, п.п. 5-1 та 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15, зобов`язано у 30-денний термін усунути виявлені порушення згідно з чинним законодавством. Також наголошено на необхідності до 03.08.2020 повідомити відповідача про виконання припису (а.с.24-25);
3) повідомлення № 425-ДК/0065ШК/11/01/-20 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яким від позивача вимагається у 15-денний термін сплатити розмір шкоди у розмірі 470 791,31 грн. (а.с.26-28).
Оцінюючи правомірність припису від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20, виданого позивачем, суд виходить із такого.
Частиною 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
За приписами ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Згідно з ст. 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України від 19.06.2003 №963-IV, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до ст. 4 Закону України від 19.06.2003 №963-IV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Статтею 5 вказаного нормативно-правового акту визначено, що державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням (ст. 6 Закону України від 19.06.2003 №963-IV).
За приписами ст. 9 Закону України від 19.06.2003 №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом проведення перевірок.
Згідно з ст. 10 Закону України від 19.06.2003 №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Отже, вбачається, що контроль за використанням та охороною земель, зокрема за допомогою видання обов`язкових для виконання вказівок (приписів) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель, є прямим обов`язком інспекторів. Поряд із цим, законодавством визначено перелік конкретних дій та заходів на вчинення яких уповноважено державних інспекторів.
Статтями 125-126 Земельного кодексу України регламентовано, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон України від 01.07.2004 № 1952-IV).
Слід зазначити, що у ст. 166 досліджуваного нормативно-правового акту законодавець регламентував правові аспекти рекультивації порушених земель. Так, рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.
Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації.
Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.
Відповідно до ст. 168 Земельного кодексу України ґрунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони.
Власники земельних ділянок та землекористувачі мають право здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок виключно на підставі розробленого у встановленому законом порядку робочого проекту землеустрою. Переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) в межах однієї і тієї самої земельної ділянки, призначеної для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів, здійснюється без розроблення робочого проекту землеустрою.
При здійсненні діяльності, пов`язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.
Досліджуючи правову сутність припису, суд вважає за необхідне звернутись до положень ст. 4 КАС України.
Так, за приписами п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України індивідуальний акт - це акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Відтак, припис - це обов`язкова для виконання письмова вимога уповноваженого органу щодо усунення порушень вимог законодавства. Заходи в приписі, спрямовані на усунення порушень вимог закону, а відтак, мають бути чітко сформульовані та конкретизовані.
Разом з тим, спірний припис містить висновки про виявлені під час проведення перевірки порушення вимог законодавства, однак, не містить визначення конкретних дій, обов`язкових до виконання для усунення виявлених порушень.
З огляду на правову природу припису, останній породжує правові наслідки (зокрема обов`язки) для свого адресата, а відтак, наділений рисами правового акту індивідуальної дії (з урахуванням її змістовної складової, незалежно від форми документу, в якому вона міститься) і як такий акт може бути предметом судового контролю в порядку адміністративного судочинства у разі звернення із відповідним позовом. При цьому, законність припису передбачає його обґрунтованість.
Судом встановлено, що між Запорізькою обласною державною адміністрацією, від імені якої була уповноважена діяти Пологівська районна державна адміністрація Запорізької області, та позивачем був укладений Договір від 11.07.2018 № б/н, за приписами якого Запорізька обласна державна адміністрація як власник надає, а позивач приймає у строкове платне користування земельну ділянку, цільове призначення: 11.01 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області (за межами населених пунктів) (а.с.32-37).
Площа переданої в оренду земельної ділянки згідно з п. 2 Договору від 11.07.2018 № б/н становить 38,4094 га, у тому числі землі промисловості - 29,2678 га, відкриті розробки та кар`єри, шахти, які експлуатуються - 9,1416 га. На вказаній земельній ділянці також наявні об`єкти нерухомого майна, а саме: промислові та адміністративні будівлі та споруди, які належать на праві власності позивачу (п. 3 Договору від 11.07.2018 № б/н). Пунктом 7 аналізованого договору визначено, що він укладений на 18 років, останнім днем строку дії цього договору є 25.01.2036 - строк дії спеціального дозволу на користування надрами № 1463 (а.с.32-37).
Суд також з`ясував, що право позивача на володіння та користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030 за Договором від 11.07.2018 № б/н зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 11.07.2018 (номер запису 27053175), про що свідчить наявна у матеріалах справи копія відповідного Витягу від 16.07.2018 № 130965084 (а.с.38-39).
19.06.2020 уповноважена особа відповідача здійснила обстеження та перевірку земельної ділянки загальною площею 38,4094 га, яка знаходиться на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, про що були складені Акт обстеження земельної ділянки від 19.06.2020 № 425-ДК/201/АО/10/01/-20 (а.с.7-9) та Акт перевірки від 19.06.2020 № 425-ДК/300/АП/09/01/-20 (а.с.10-13).
В резолютивній частині Акту обстеження земельної ділянки від 19.06.2020 № 425-ДК/201/АО/10/01/-20 зазначено, що при виїзді на місцевість провести детальний огляд всієї території земельної ділянки (гранітного кар`єру) площею 38,4094 га в уповноваженої особи відповідача не видалось за можливе через створення перешкод з боку працівників Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр . Незважаючи на це, на земельній ділянці, де можливо було обстежити, виявлені відкриті розробки гранітного кар`єру, залізнична дорога, відвали, промислові споруди. Уповноважена особа відповідача встановила, що земельні ділянки (земельний масив) загальною площею 9,9506 га, які суміжні з орендованою позивачем земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, самовільно зайняті позивачем. На ній розташовані відвали (високі насипи) гірських порід, які були утворені під час розробки Новополтавського гранітного кар`єру. Натомість, на земельній ділянці (земельному масиві) площею 4,9484 га, яка самовільно зайнята та межує з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, було знято поверхневий шар ґрунту без відповідного дозволу. Внаслідок зняття було порушено ґрунтовий покрив земельного масиву (а.с.7-9).
Зазначені висновки кореспондуються зі змістом Акту перевірки від 19.06.2020 № 425-ДК/300/АП/09/01/-20, складеного уповноваженою особою відповідача щодо об`єкту - земельної ділянки. У вказаному документі констатовано, що:
1) земельні ділянки (земельні масиви) загальною площею 9,9506 га, які суміжні з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, які розташовані на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області використовується Приватним акціонерним товариством Новополтавський кар`єр за відсутності відповідного рішення про передачу земельної ділянки у власність або надання у користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо неї, що свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки та є порушенням статей 125. 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена п. б ст. 211 Земельного кодексу України, ст. 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та ч. 2 ст. 197-1 Кримінального кодексу України;
2) в діях позивача на земельній ділянці (земельному масиві) площею 4,9484 га, яка суміжна (межує) із земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, яка розташована на території Григорівської сільської ради Пологівського району Запорізької області, вбачаються ознаки правопорушення, що кваліфікується як зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу, що є порушенням статей 166, 168 Земельного кодексу України та ст. 53-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. 239-1 Кримінального кодексу України (а.с.10-13).
23.06.2020 відповідач склав відносно директора Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр ОСОБА_1 протокол про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 за порушення ним п б ч. 1 ст. 211, ст.ст.125-126 Земельного кодексу України та ст. 197-1 Кримінального кодексу України (а.с.15-16). Не погоджуючись з висновками відповідача, директор Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр Давиденко А.Ю. у той же день (23.06.2020) подав два документи, а саме: 1) уповноваженій особі відповідача - пояснення, в яких наголосив на безпідставності протоколу про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 (а.с.17-18); 2) виконуючому обов`язки начальника Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області Присяжнюку П.В. - заяву за вих.№792 про скасування протоколу про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/-20 (а.с.19).
Суд встановив, що 01.07.2020 уповноваженою особою відповідача по відношенню до позивача була винесена постанова № 425-ДК/0096По/08/01/-20 про закриття справи про адміністративне правопорушення, яке вчинив громадянин ОСОБА_1 . У ній зазначено, що під час розгляду справи були встановлені обставини, що підпадають під дію п. 1 ст. 247 КУпАП України відсутність події і складу адміністративного правопорушення . Натомість, в порушенні є ознаки злочину, відповідальність за яке передбачена ст. 197-1 Кримінального кодексу України. В резолютивній частині постанови від 01.07.2020 № 425-ДК/0096По/08/01/-20 про закриття справи уповноважена особа відповідача зазначила, що матеріали справи залишаються на зберіганні в органі, який виніс постанову, чи передаються до ГУНП у Запорізькій області (а.с.20-23).
Також, був виданий припис від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20, яким позивача зобов`язано у 30-денний термін усунути виявлені порушення згідно з чинним законодавством та наголошено на необхідності до 03.08.2020 повідомити відповідача про виконання припису (а.с.24-25).
Відповідач, крім іншого, склав повідомлення від 01.07.2020 № 425-ДК/0065ШК/11/01/-20 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, яким від позивача вимагається у 15-денний термін сплатити розмір шкоди у розмірі 470 791,31 грн. (а.с.26-28).
У контексті оцінки спірних правовідносин суд виходить із того, що зміст припису від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20, який за своєю правовою природою є індивідуально-правовим актом, а відтак, породжує права і обов`язки для адресата, полягає в тому, щоб …усунути порушення вимог земельного законодавства… , встановлені уповноваженою особою відповідача (а.с.25). Про обов`язковий характер даного припису додатково свідчить застереження в ньому про те, що невиконання останнього є підставою для притягнення до адміністративної відповідальності.
Поряд із цим, зазначивши у приписі від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20 про необхідність усунути порушення вимог земельного законодавства, відповідач не вказав, які саме дії, та на підставі яких положень закону повинен здійснити позивач для усунення встановлених перевіркою порушення вимог законодавства. Отже, фактично за своєю формою припис від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20 є неконкретизованим, оскільки винесений з порушенням вимог законодавства щодо його змісту.
При виробленні відповідної правової позиції у досліджуваних правовідносинах та обранні правових норм, які належить застосувати, судом врахована правозастосовна практика Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладена, зокрема, у постанові від 17.09.2019 по справі № 806/1723/18, яка за предметом свого правового регулювання є аналогічною розглядуваному публічно-правовому спору (№ рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 84296600).
Зі змісту вказаного судового рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду вбачається, що припис як обов`язкова для виконання письмова вимога уповноваженого органу щодо усунення порушень вимог законодавства має бути конкретизованим та стосуватись порушень, які суб`єктно відносяться до власників або землекористувачів земельних ділянок.
Відповідна правозастосовна позиція залишається усталеною на рівні правозастосування, а відтак, в силу положень ч. 5 ст. 242 КАС України, підлягає екстраполюванню на спірні правовідносини.
Крім того, суд зважає на ту обставину, що порушення, які були встановлені уповноваженою особою відповідача при проведенні перевірки та вказані у приписі від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20 (з посиланням на порушення вимог статей 125-126, 166-168 Земельного кодексу України), суб`єктно стосуються власників або землекористувачів земельних ділянок загальною площею 9,9506 га, які межують з орендованою позивачем земельною ділянкою (кадастровий номер 2324281400:05:011:0030) відповідно до Договору від 11.07.2018 № б/н. Позивач власником таких ділянок не являється, що не заперечується відповідачем.
У свою чергу, досліджені судом та наявні у матеріалах справи копії протоколу про адміністративне правопорушення від 23.06.2020 № 425-ДК/0080П/07/01/20 (а.с.15), постанови про закриття справи від 01.07.2020 № 425-ДК/0096П0/08/01/-20 (а.с.20-23), а також наданих Пологівським відділом поліції Головного управління поліції в Запорізькій області відомостей стосовно досудового розслідування, зареєстрованого в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за № 12020085320000004 за ознаками злочину, передбаченого ч. 2 ст. 197-1 Кримінального кодексу України (а.с.136, 138-139, 197), не засвідчують факт вчинення позивачем інкримінованих йому порушень земельного законодавства, а саме - самовільного зайняття земельних ділянок загальною площею 9,9506 га, які територіально суміжні з земельною ділянкою з кадастровим номером 2324281400:05:011:0030, а також зняття без відповідного дозволу поверхневого шару ґрунту та, як наслідок, порушення ґрунтового покриву земельного масиву.
Також, судом приймаються до уваги твердження про те, що на момент проведення уповноваженою особою відповідача на зазначених вище земельних ділянках перевірки працівники Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр та/або відповідні технічні засоби, які б належали позивачу, не були зафіксовані.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у своїх рішеннях неодноразово наголошував, що приписи про усунення виявлених порушень мають надаватись лише тим особам, які безпосередньо вчинили порушення вимог земельного законодавства (постанова від 20.02.2020 по справі № 1940/1655/18, № в Єдиному державному реєстрі судових рішень 87713329; постанова від 30.12.2020 по справі № 0940/1557/18, № в Єдиному державному реєстрі судових рішень 93928149; постанова від 31.05.2021 по справі № 240/5325/18, № в Єдиному державному реєстрі судових рішень 97284258 та ін.).
За таких обставин, викладені відповідачем в акті перевірки від 19.06.2020 № 425-ДК/201/АО/10/01/-20 та оскаржуваному приписі від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20 висновки щодо порушення позивачем вимог вітчизняного законодавства про охорону земель суд оцінює як декларативні та такі, що недостатньо вмотивовані. Беззаперечних та обґрунтованих доказів зворотнього представником відповідача не було надано.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем, на переконання суду, надані достатні та переконливі докази на обґрунтування протиправності припису від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20.
У свою чергу, суд вважає, що відповідач не надав докази на спростування обставин, якими позивач обґрунтував позовні вимоги, а також не навів аргументи, які б дозволили відступити від позиції Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, висловленої у постановах від 17.09.2019 по справі № 806/1723/18, від 20.02.2020 по справі № 1940/1655/18, від 30.12.2020 по справі № 0940/1557/18, від 31.05.2021 по справі № 240/5325/18).
Таким чином, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Наявними у матеріалах справи копією квитанції (а.с. 6) підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 2 102,00 грн. Отже, відповідна сума підлягає присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Враховуючи вищезазначене та керуючись ст.ст. 2, 6, 8 - 10, 14, 90, 139, 143, 241 - 246 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити повністю позов Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр (71214, Запорізька область, Бердянський район, територіальна громада Чернігівська, Промислова зона, буд. 1, код ЄДРПОУ 01033450) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд.50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправним та скасування припису.
Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 01.07.2020 № 425-ДК/0096Пр/03/01/-20.
Судовий збір у розмірі 2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок) присудити на користь Приватного акціонерного товариства Новополтавський кар`єр (71214, Запорізька область, Чернігівський район, с. Новополтавка, код ЄДРПОУ 01033450) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд.50, код ЄДРПОУ 39820689).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 13.12.2021.
Суддя І.В.Садовий
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2021 |
Оприлюднено | 14.12.2021 |
Номер документу | 101837072 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Садовий Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні