ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,
тел. (0522) 32 05 11, факс 24 09 91, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2021 рокуСправа № 912/3177/21 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Глушкова М.С., розглянувши у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу
до Управління соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Трудова, 4, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400)
про стягнення 163 087,41 грн
секретар судового засідання Безчасна Н.Г.
представники сторін не брали участі в судовому засіданні
у судовому засіданні підписано вступну та резолютивну частини рішення
УСТАНОВИВ:
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" до Управління соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області про стягнення 163 087,41 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2020 рік, з покладенням на відповідача судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконує свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду громадян за 2020 рік та не проведенням розрахунків за пільгові перевезення окремих категорій громадян.
Ухвалою від 15.11.2021 судом прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №912/3177/21 за правилами спрощеного позовного провадження, призначено підготовче засідання на 09.12.2021 та встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.
30.11.2021 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечено позовні вимоги повністю.
09.12.2021 суд розпочав розгляд справи по суті.
Сторони не скористалися своїм процесуальним правом на участь в засіданні суду 09.12.2021, уповноважених представників не направили, належним чином повідомлені про розгляд справи.
Дослідивши в судовому засіданні докази, господарський суд встановив такі обставини.
22.01.2020 між Управлінням соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області (далі - Головний розпорядник бюджетних коштів) та Виробничим підрозділом "Знам`янська дирекція залізничних перевезень" Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - Перевізник) укладений договір №5 на відшкодування компенсаційних виплат, пов`язаних з перевезенням окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні за рахунок коштів місцевого бюджету (далі - Договір №5, а.с. 26-27).
Згідно з п. 1.1 Договору №5 Перевізник відповідно до Закону України "Про залізничний транспорт" здійснює перевезення пільгової категорії населення залізничним транспортом у приміському сполученні, а Головний розпорядник бюджетних коштів відшкодовує компенсаційні виплати за рахунок коштів місцевого бюджету, передбачених заходами районної комплексної програми соціального захисту населення "Турбота" на 2018-2020 роки, затвердженої рішенням Знам`янської районної ради від 22.12.2017 №377 (зі змінами), у розмірах в межах затверджених бюджетних призначень на 2020 рік.
У п. 2.1.1 Договору №5 визначено, що Головний розпорядник бюджетних коштів зобов`язаний здійснювати відшкодування компенсаційних виплат, пов`язаних з перевезенням пільгової категорії населення залізничним транспортом у приміському сполученні відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 №1359 "Про затвердження Порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян" за рахунок коштів місцевого бюджету в межах бюджетних призначень на 2020 рік.
Відповідно до п. 2.1.2 Договору №5 при надходженні субвенції з місцевого бюджету на відшкодування компенсаційних виплат, пов`язаних з перевезенням пільгової категорії населення залізничним транспортом у приміському сполученні, Головний розпорядник бюджетних коштів зобов`язаний у п`ятиденний строк перераховувати зазначені кошти на розрахунковий рахунок Перевізника за рахунок коштів місцевого бюджету у розмірах передбачених заходами районної комплексної програми соціального захисту населення "Турбота" на 2018-2020 роки.
Умови даного Договору застосовуються до відносин між сторонами, які виникли з 01.01.2020. Договір набуває чинності з моменту його укладення і діє до 31.12.2020 або до проведення сторонами остаточних розрахунків (п.п. 6.3, 6.4 Договору №5).
В подальшому між сторонами укладено додаткові угоди до Договору №5, за умовами яких погоджено, що Головний розпорядник бюджетних коштів відшкодовує компенсаційні виплати в таких розмірах:
- за додатковою угодою від 28.05.2020 №110 за січень 2020 року в сумі 5 000,00 грн;
- за додатковою угодою від 06.07.2020 №116 за січень 2020 року в сумі 15 000,00 грн;
- за додатковою угодою від 01.12.2020 №250 за січень - лютий 2020 року в сумі 20 000,00 грн (а.с. 28-30).
Договір №5 та додаткові угоди до нього підписані сторонами та скріплені печатками.
Відповідно до облікових форм про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного та місцевого бюджету Знам`янського району Кіровоградської області у приміському, внутрішньодержавному та міждержавному сполученні за період з січня по грудень 2020 року (за виключенням квітня та травня 2020 року, а.с. 14-23), позивачем за власний рахунок здійснено перевезення пільгової категорії населення громадян на загальну суму 163 087,41 грн, а саме:
у січні 2020 року: 410,85 грн (далеке сполучення) та 24 566,43 грн (приміське сполучення);
у лютому 2020 року: 1 256,16 грн (далеке сполучення) та 25 979,79 грн (приміське сполучення);
у березні 2020 року: 1 150,35 грн (далеке сполучення) та 13 504,92 грн (приміське сполучення);
у червні 2020 року: 0,00 грн (далеке сполучення) та 16 981,39 грн (приміське сполучення);
у липні 2020 року: 0,00 грн (далеке сполучення) та 18 435,94 грн (приміське сполучення);
у серпні 2020 року: 469,01 грн (далеке сполучення) та 15 812,31 грн (приміське сполучення);
у вересні 2020 року: 232,15 грн (далеке сполучення) та 13 239,15 грн (приміське сполучення);
у жовтні 2020 року: 70,71 грн (далеке сполучення) та 15 982,38 грн (приміське сполучення);
у листопаді 2020 року: 296,73 грн (далеке сполучення) та 17 603,53 грн (приміське сполучення);
у грудні 2020 року: 0,00 грн (далеке сполучення) та 17 095,61 грн (приміське сполучення).
У матеріалах справи міститься розрахунок компенсацій збитків за 2020 рік по безкоштовному проїзду пільгових категорій пасажирів у приміському та далекому сполученнях по Знам`янському району (а.с. 24).
Так, згідно з таким розрахунком за період з січня по грудень 2020 року (за виключенням квітня та травня 2020 року):
- у приміському сполученні фактично нараховано 179 201,45 грн збитків, з них фактично профінансовано на суму 20 000,00 грн, тому заборгованість складає 159 201,45 грн;
- у далекому сполученні фактично нараховано 3 885,96 грн збитків, з них фактично профінансовано на суму 0,00 грн, тому заборгованість складає 3 885,96 грн.
Отже, розмір збитків всього становить 159 201,45 грн + 3 885,96 грн = 163 087,41 грн.
Під час розгляду справи, господарський суд враховує такі положення законодавства.
За змістом п. 1, 6 ст. 92 Конституції України права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов`язки громадянина; основи соціального захисту тощо визначаються виключно законами України.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію, закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначено Законом України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії".
Статтею 19 вказаного Закону передбачено, що виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Пільгове перевезення пасажирів залізничним транспортом передбачено низкою законодавчих актів України, зокрема, Законами України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні" тощо.
Відповідно до ч. 6 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт" (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.
Механізм розрахунку обсягів компенсаційних виплат залізницям за пільгові перевезення окремих категорій громадян, яким таке право надано законом, що здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, а також субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі, встановлено постановою Кабінету Міністрів України №1359 від 16.12.2009 "Про затвердження порядку розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян" (надалі - Порядок №1359).
У п. 2 Порядку №1359 передбачено, що до пільгових перевезень залізничним транспортом (далі - пільгові перевезення) належать безоплатні перевезення або перевезення окремих категорій громадян зі знижкою, встановленою законодавством.
Відповідно до п. 3-4 Порядку №1359 облік пільгових перевезень та визначення суми недоотриманих коштів від таких перевезень проводиться залізницями на підставі інформації автоматизованої системи керування пасажирськими перевезеннями та реєстраторів розрахункових операцій про оформлені та видані пасажирам безоплатні або пільгові проїзні документи (квитки). Сума недоотриманих коштів обчислюється в автоматизованому режимі під час оформлення кожного безоплатного та пільгового проїзного документа (квитка) як різниця між повною вартістю проїзду, встановленою згідно з діючими тарифами для відповідного виду сполучення, маршруту прямування, категорії поїзда та вагона, і вартістю проїзду, що сплачує пасажир відповідно до наданих пільг.
Пунктом 5 Порядку №1359 визначено, що інформація про оформлені та видані пасажирам безоплатні та пільгові проїзні документи (квитки) включається до місячної станційної звітності.
Сума недоотриманих коштів включається до місячної станційної звітності області, на території якої був придбаний пільговий проїзний документ (квиток), незалежно від місця проживання (навчання) пасажира (п. 7 Порядку №1359).
Згідно з п. 9-10 Порядку №1359 на підставі місячної станційної звітності залізниці складають облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, витрати на перевезення яких відшкодовуються з державного або місцевих бюджетів, згідно з додатком. Для компенсації недоотриманих коштів облікова форма складається окремо для органу виконавчої влади, який є головним розпорядником бюджетних коштів, передбачених на цю мету державним бюджетом, та органу виконавчої влади, який є головним розпорядником коштів, виділених місцевим бюджетом.
Залізниці не пізніше ніж 15 числа місяця наступного звітного періоду подають відповідним головним розпорядникам коштів рахунок на суму, яка підлягає компенсації, та облікові форми.
Головні розпорядники коштів, передбачених на компенсаційні виплати, після надходження їх на власні рахунки у п`ятиденний строк перераховують зазначені кошти відповідній залізниці (п. 11 Порядку №1359).
Системний аналіз наведених правових положень свідчить про те, що із виконанням позивачем обов`язку перевезення усіх пільгових категорій громадян кореспондується обов`язок відповідача компенсувати витрати, понесені у зв`язку з таким перевезенням.
У свою чергу, чинне законодавство України не передбачає обов`язковості укладення договору про відшкодування витрат за надані послуги пільговим категоріям громадян, оскільки зобов`язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із закону і не залежать від їх волевиявлення.
Поряд з цим, договір на відшкодування компенсаційних виплат за перевезення окремих категорій громадян залізничним транспортом у приміському сполученні укладено між сторонами.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права і обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства, а також на підставі договорів та інших правочинів.
Як вже зазначалось, виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання. Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (ст. 19 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії").
Відповідно до п. 6 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1997 року №252 (далі - Порядок №252) суб`єкти господарювання, які займаються перевезенням та обслуговуванням пасажирів, повинні забезпечити надання пільг особам, які мають на це право згідно з законодавством України.
Норми вказаних нормативно-правових актів, зокрема, закріплюють реалізацію державних гарантій певним категоріям громадян та є нормами прямої дії: безумовному обов`язку залізничного перевізника надавати пільги визначеним категоріям громадян кореспондує безумовний обов`язок держави в особі її органів відшкодувати такі пільги.
Обслуговуючи категорію громадян України, які мають право на пільговий проїзд залізничним транспортом, залізниця не має права відмовити їм з підстав відсутності належного фінансування для подальшого відшкодування залізницям витрат на перевезення визначених категорій громадян.
Звертаючись до суду із цим позовом, позивач посилається на те, що відповідач, який є розпорядником бюджетних коштів, не виконує свої зобов`язання щодо компенсації пільгового проїзду та не провів розрахунки за пільгові перевезення окремих категорій громадян за період з січня по грудень 2020 року.
Предметом доказування у даній справі є невиконання відповідачем умов діючого законодавства та Договору №5.
Згідно з розрахунком компенсацій збитків за 2020 рік по безкоштовному проїзду пільгових категорій пасажирів у приміському та далекому сполученнях по Знам`янському району загальний розмір збитків становить 163 087,41 грн.
Відповідно до п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, установлено, що Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують відповідно до законодавства України надання пільг окремим категоріям громадян шляхом запровадження соціальних карток та проведення видатків відповідно до цього Кодексу виключно із застосуванням Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.
Згідно з п. 1 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою КМУ №117 від 29.01.2003 (далі - Положення №117), Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр) - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України, отримують пільги, передбачені для педагогічних, медичних, фармацевтичних працівників, працівників бібліотек, музеїв, спеціалістів із захисту рослин та працівників культури в сільській місцевості і селищах міського типу (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей. Реєстр складається з баз даних Мінсоцполітики, Міністерства соціальної політики Автономної Республіки Крим, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.
Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що Бюджетний кодекс України, Закон України "Про залізничний транспорт", Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, Порядок розрахунку обсягів компенсаційних виплат за пільгові перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян покладають на відповідача обов`язок компенсувати підтверджені обліковими формами недоотримані позивачем кошти за перевезення пільгової категорії населення в повному обсязі, незалежно від місця проживання (навчання) такого пасажира.
Поданні позивачем облікові форми відповідають Порядку №1359, а тому такі облікові форми повинні бути прийняті відповідачем та оплачені.
У відповідності до ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
В силу вимог ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
За приписами ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
У відносинах щодо розрахунку із Залізницею за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян, головні розпорядники державних коштів на фінансування соціальних програм виступають не як суб`єкти владних повноважень, а як боржники у зобов`язальних господарських правовідносинах (аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.03.2020 у справі №904/94/19).
Перевезення пасажирів на пільгових умовах Акціонерним товариством "Українська залізниця" здійснено не за власною ініціативою, а на виконання імперативних законодавчих вказівок щодо цього. Як наслідок, уповноважений на те державою орган - відповідач, у силу закону та договору має відшкодувати за рахунок бюджетних коштів понесені позивачем витрати.
Господарський суд також зазначає, що положеннями ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України та ст. 617 Цивільного кодексу України прямо передбачено, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення боржника від виконання зобов`язання.
Нормами діючого законодавства не передбачена залежність відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян від фактичного фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету.
Закон України "Про залізничний транспорт" та Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №1196 27.12.2006) не передбачають жодного обмеження щодо надання послуг у разі відсутності коштів на зазначені цілі.
Крім того, відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), а саме, у справі "Кечко проти України", ЄСПЛ зауважив, що держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату надбавок з державного бюджету, однак свідома відмова в цих виплатах не допускається, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення Суду). У пункті 26 вказаного рішення зазначено, що органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
З огляду на викладене, вимоги позивача про стягнення з відповідача збитків за пільгове перевезення пасажирів у 2020 році є законними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, оскільки факт надання послуг з перевезення позивачем і заборгованість відповідача в розмірі 163 087,41 грн підтверджена наявними у матеріалах справи доказами, такі збитки останнім не відшкодовано, в результаті чого у відповідача утворилась заборгованість.
Таким чином, позовні вимоги про стягнення 163 087,41 грн підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позову в розмірі 2 446,31 грн (1,5 відсотка від суми позову 163 087,41 грн) покладається на відповідача.
Разом з тим, згідно з платіжним дорученням №4171889 від 21.10.2021 позивач сплатив судовий збір у розмірі 3 544,56 грн.
Розмір переплати судового збору становить 1 098,25 грн.
Згідно з ч. 2 ст. 123 Господарського процесуального кодексу України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
За ст. 7 Закону України "Про судовий збір" питання повернення судового збору в разі внесення його в більшому розмірі, ніж встановлено законом, вирішується за клопотанням особи, яка його сплатила, відтак, за відсутності відповідного клопотання, це питання не вирішується.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Трудова, 4, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400, ідентифікаційний код 03197724) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця, 5, м. Київ, 03150, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, 65012, ідентифікаційний код 40081200) 163 087,41 грн збитків за пільгове перевезення пасажирів за 2020 рік, а також судовий збір у розмірі 2 446,31 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення надіслати Акціонерному товариству "Українська залізниця" (вул. Єжи Ґедройця, 5, м. Київ, 03150); Регіональній філії "Одеська залізниця" АТ "Українська залізниця" (вул. Пантелеймонівська, 19, м. Одеса, 65012); Управлінню соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Трудова, 4, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400).
Повне рішення складено 14.12.2021.
Суддя М.С. Глушков
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2021 |
Оприлюднено | 16.12.2021 |
Номер документу | 101872294 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Глушков М.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні