Господарський суд тернопільської області
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
про залишення позовної заяви без розгляду
10 грудня 2021 року м. ТернопільСправа № 921/36/20
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Шумського І.П.
розглянув матеріали справи
за позовом - Тернопільської окружної прокуратури (бульвар Т.Шевченка, 7, м. Тернопіль, 46001), пред`явленого в інтересах держави
до відповідача 1 - Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (вул. Лисенка 20А, м. Тернопіль, 46021)
відповідача 2 - Фермерського господарства «Фортуна СВ» (вул. Шаповалова, 1, с. Годів, Зборівський район, Тернопільська область, 47272)
третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Озернянської сільської ради (Озернянської ОТГ) Зборівського району Тернопільської області (вул. Шевченка, 46 а, с. Озерна, Зборівський район, Тернопільська область)
третьої особи 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Тернопільської міської ради (вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, 46001)
третьої особи 3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Зборівської міської ради (вул. Богдана Хмельницького, 8, м.Зборів, Тернопільська область, 47201)
третьої особи 4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Залозецької селищної ради Зборівського району, Тернопільської області (вул. Шевченка, 64, смт. Залізці, Тернопільська область, 47234)
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
про визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області
За участю від:
прокуратури - Ємець Д.В.
відповідача 1 - ОСОБА_2
відповідача 2 - ОСОБА_3
третьої особи 1 на стороні відповідача 1 - не з`явився
третьої особи 2 на стороні відповідача 1 - ОСОБА_4
третьої особи 3 на стороні відповідача 1 - не з`явився
третьої особи 4 на стороні відповідача 1 - не з`явився
третьої особи на стороні відповідача 2 - не з`явився
Суть справи.
У липні 2019 року Заступник керівника Тернопільської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства «Фортуна СВ» про:
- визнання незаконними (недійсними) та скасування 12 наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» , датованих 14.10.2014;
- визнання незаконними (недійсними) та скасування 12 наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» , датованих 31.10.2014 та 20.11.2014;
- визнання недійсними 12 договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 , зареєстрованих реєстраційною службою Зборівського районного управління юстиції 02.10.2015;
- зобов`язання Фермерського господарства «Фортуна СВ» повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області 12 земельних ділянок, шляхом підписання акту прийому - передачі;
- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно датованих 02.10.2015 записів про інше речове право про державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 .
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 29.07.2019: прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №921/430/19 за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 .
За результатами проведеного підготовчого судового засідання 10.01.2020 у справі №921/430/19 судом постановлено ухвалу, якою зокрема:
- залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Озернянську сільську раду (Озернянську ОТГ) Зборівського району Тернопільської області;
- роз`єднано позовні вимоги Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства «Фортуна СВ» , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озернянської сільської ради, у справі №921/430/19, виділивши їх у самостійні провадження;
- виділено в окремі самостійні провадження позовні вимоги Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, пред`явлені в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства «Фортуна СВ» , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озернянської сільської ради про:
1) визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 14.10.2014 за №19- 1006/14-14-СГ, №19-1007/14-14-СГ, №19-1008/14-14-СГ, №19-1009/14-14-СГ, №19-1010/14-14-СГ, №19-1011/14-14-СГ, №19-1012/14-14-СГ, №19-1013/14-14-СГ (із змінами внесеними наказом № 19-1342/14-14-СГ від 06.11.2014), №19-1014/14-14-СГ, №19-1015/14-14-СГ, №19-1020/14-14-СГ, №19-1021/14-14-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» .
2) визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 за №19-1240/14-14-СГ, №19-1242/14-14-СГ, №19-1246/14-14-СГ, №19-1239/14-14-СГ, №19-1244/14-14-СГ, №19- 1247/14-14-СГ, №19-1236/14-14-СГ, №19-1238/14-14-СГ, №19-1237/14-14-СГ, №19- 1243/14-14-СГ, №19-1245/14-14-СГ та від 20.11.2014 за №19-1586/14-14-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» .
3) визнання недійсними договорів оренди землі, укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_1 №326-СГ від 11.09.2015, №324-СГ від 11.09.2015, №325-СГ від 11.09.2015, №321-СГ від 11.09.2015, №315-СГ від 02.09.2015, №323-СГ від 11.09.2015, №312-СГ від 02.09.2015, №327-СГ від 11.09.2015, №317-СГ від 02.09.2015, №318-СГ від 02.09.2015, №316-СГ від 02.09.2015, №328-СГ від 11.09.2015, зобов`язання ФГ «Фортуна СВ» повернути у володіння і користування держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, шляхом підписання акту прийому-передачі, земельні ділянки площами 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, 14,9390 га кадастровий номер 6122684800:01:001:0588, 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795, скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про інше речове право №11441088 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №326- СГ від 11.09.2015, №11440472 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №324-СГ від 11.09.2015, №11440726 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №325-СГ від 11.09.2015, №11439681 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №321-СГ від 11.09.2015, № 11447890 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №315-СГ від 02.09.2015, № 11440196 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №323-СГ від 11.09.2015, № 11445883 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №312-СГ від 02.09.2015, № 11443168 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №327-СГ від 11.09.2015, № 11444996 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №317-СГ від 02.09.2015, № 11445257 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №318-СГ від 02.09.2015, № 11448063 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №316-СГ від 02.09.2015, №11442729 від 02.10.2015 про державну реєстрацію договору оренди землі №328-СГ від 11.09.2015;
- розгляд позовних вимог Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, пред`явлених в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства «Фортуна СВ» за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озернянської сільської ради, про визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 14.10.2014 за №19- 1006/14-14-СГ, №19-1007/14-14-СГ, №19-1008/14-14-СГ, №19-1009/14-14-СГ, №19-1010/14-14-СГ, №19-1011/14-14-СГ, №19-1012/14-14-СГ, №19-1013/14-14-СГ (із змінами внесеними наказом № 19-1342/14-14-СГ від 06.11.2014), №19-1014/14-14-СГ, №19-1015/14-14-СГ, №19-1020/14-14-СГ, №19-1021/14-14-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» постановлено здійснювати в межах справи №921/430/19;
- решту, виділених в окремі провадження позовних вимог ухвалено передати до канцелярії Господарського суду Тернопільської області для наступної їх реєстрації з присвоєнням єдиних унікальних номерів відповідно до Положення про автоматизовану систему документообігу суду (затвердженого рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 №30).
Згідно Витягу з протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 11.01.2020, виділені в окреме самостійне провадження позовні вимоги про визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 за №19-1240/14-14-СГ, №19-1242/14-14-СГ, №19-1246/14-14-СГ, №19-1239/14-14-СГ, №19-1244/14-14-СГ, №19- 1247/14-14-СГ, №19-1236/14-14-СГ, №19-1238/14-14-СГ, №19-1237/14-14-СГ, №19- 1243/14-14-СГ, №19-1245/14-14-СГ та від 20.11.2014 за №19-1586/14-14-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» , передано на розгляд судді Шумському І.П. (справа №921/36/20).
Ухвалою суду від 13.01.2020 суддею Шумським І.П. прийнято до розгляду виділені в окреме самостійне провадження позовні вимоги про визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 за №19-1240/14-14-СГ, №19-1242/14-14-СГ, №19-1246/14-14-СГ, №19-1239/14-14-СГ, №19-1244/14-14-СГ, №19- 1247/14-14-СГ, №19-1236/14-14-СГ, №19-1238/14-14-СГ, №19-1237/14-14-СГ, №19- 1243/14-14-СГ, №19-1245/14-14-СГ та від 20.11.2014 за №19-1586/14-14-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» та відкрито провадження у справі №921/36/20. Розгляд даної справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 24.01.2020.
Ухвалою суду від 24.01.2020 відкладено підготовче засідання на 31.01.2020 та запропоновано прокурору (позивачу) в строк до 30.01.2020: надати суду письмове обґрунтування вимог про визнання незаконними (недійсними) і скасування спірних у справі №921/36/20 наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області.
30.01.2020 Прокуратура Тернопільської області подала клопотання №05/2-24вих-20 від 30.01.2020 (вх. №740 від 30.01.2020) про продовження строку на виконання вимог ухвали суду від 24.01.2020.
В підготовчому засіданні 31.01.2020 представником Озернянської сільської ради заявлено усне клопотання про перенесення судового засідання та надання йому додаткового часу для подання письмових пояснень з приводу заявленого позову.
Ухвалою суду від 31.01.2020: задоволено клопотання Прокуратури Тернопільської області №05/2-24 вих-20 від 30.01.2020 (вх. №740 від 30.01.2020) та усне клопотання Озернянської сільської ради про продовження строку; відкладено підготовче засідання на 10.02.2020; встановлено прокурору (позивачу) та третій особі Озернянській сільській раді строк до 10.02.2020 для подачі письмових обґрунтувань позовних вимог та письмових пояснень в порядку ст. 168 ГПК України.
07.02.2020 від Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області до матеріалів справи надійшла заява №9-19-0.92-857/2-20 від 06.02.2020 про закриття провадження у справі. Вказана заява мотивована тим, що спір у даній справі підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки спірні накази стосуються затвердження документації із землеустрою та передачу земельних ділянок в оренду громадянину ОСОБА_1 як фізичній особі. А станом на момент їх видачі відповідача у справі - Фермерського господарства «Фортуна СВ» ще не було створено. При цьому, ним зроблено посилання на висновки, зроблені Верховним Судом у постанові від 20.03.2019 винесеній по справі №619/1680/17-ц.
Разом з цим, від прокуратури Тернопільської області до матеріалів справи надійшло клопотання №05/2-33 вих-20 від 07.02.2020, в якому прокурор просив суд об`єднати в одне провадження позовні вимоги заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства «Фортуна СВ» , треті особи - Озернянська сільська рада (Озернянська ОТГ), ОСОБА_5 про: визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 14.10.2014; визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагенства у Тернопільській області «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» від 31.10.2014; визнання недійсними договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_6 та зобов`язання Фермерського господарства «Фортуна СВ» повернути у володіння і користування держави земельні ділянки, шляхом підписання акту прийому - передачі; скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно датованих 02.10.2015 записів про інше речове право про державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області та ОСОБА_6 .
Зазначене клопотання мотивоване тим, що вимоги прокурора про визнання недійсними наказів, договорів оренди землі, являють собою: однаковий спосіб захисту права, передбачений п. 2 ч. 2 ст. 20 Господарського кодексу України; мають ті самі підстави виникнення; накази винесені одним і тим же органом на підставі одних і тих же документів; після реєстрації виникло одне й те саме право - право користування земельними ділянками; один і той же правокористувач - ФГ «Фортуна СВ» ; земельні ділянки знаходяться на території Зборівського району; обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, підтверджуються тими самими доказами. Оскільки договори оренди земельної ділянки укладені на виконання наказів реорганізованого ГУ Держземагенства у Тернопільській області, то без визнання незаконними та скасування таких наказів у встановленому законом порядку, відсутні правові підстави для повернення вищезазначених земельних ділянок у володіння держави. В той же час, скасування одних лише наказів не поновить повністю порушені інтереси держави, тому роз`єднання позовних вимог про визнання недійсними наказів, договорів та повернення земельних ділянок неможливо розглядати в окремих провадженнях. Відтак, у даному випадку місцевий господарський суд помилково вказав про те, що сумісний розгляд заявлених позовних вимог утруднить вирішення спору. Враховуючи юридичну природу наведених у позовній заяві наказів та укладених на їх підставі договорів оренди землі, об`єднання позовних вимог за такими наказами і договорами є можливим і не перешкоджатиме з`ясуванню прав і взаємовідносин сторін, тому, що вимоги про визнання незаконними наказів і договорів пред`явлені до двох відповідачів, які є сторонами спірних договорів, і є однорідними. Вимоги щодо зобов`язання фермерського господарства «Фортуна СВ» повернути спірні земельні ділянки у володіння і користування держави заявлені в якості наслідків недійсності правочину, передбачених статтею 216 ЦК України. Таким чином, об`єднання позовних вимог в одне провадження дає можливість досягти процесуальної економії, ефективніше використати процесуальні засоби для відновлення порушеного права, а також унеможливити винесення різних рішень за однакових обставин.
На виконання ухвали суду від 10.01.2020, Тернопільська місцева прокуратура 10.02.2020 подала письмові пояснення №1209 вих-20 від 07.02.2020 (вх. №959) щодо позовних вимог у справі №921/36/20. З їх урахуванням прокурор (позивач) обґрунтовував позов тим, що наказами Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 14.10.2014 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) розташованих за межами населених пунктів на територіях Чернихівської, Богданівської, Гукалівської, Беримівської, Кобзарівської, Ренівської, Городищенської сільських рад Зборівського району загальною площею 266,4317 га. Розроблена на його замовлення технічна документація із землеустрою затверджена наказами Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 та 20.11.2014, з наданням цих земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства. На виконання вищезазначених наказів, 02.09.2015 та 11.09.2015 між Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області (відповідачем 1) та ОСОБА_1 (третьою особою ) укладено 12 договорів оренди відповідних земельних ділянок. Державна реєстрація Фермерського господарства "Фортуна СВ", як юридичної особи, проведена 04.11.2015. ЇЇ засновником виступає ОСОБА_1 . Відповідачами порушено вимоги земельного законодавства та спеціальної норми Закону України "Про фермерське господарство" при наданні в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення (для ведення фермерського господарства). У порушення норм чинного законодавства ОСОБА_1 у заявах від 14.10.2014 та доданих до них документах до ГУ Держземагенства у Тернопільській області належним чином не обґрунтував розміри земельних ділянок з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, наявності у нього необхідної сільськогосподарської техніки для обробітку земель такої площі, кількості членів фермерського господарства, наявності у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, що свідчить про те, що наміру займатися фермерським господарством він не мав. Крім того, ОСОБА_1 звернувся із відповідними заявами від 14.10.2014 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок за рахунок земель сільськогосподарського призначення, розташованих не єдиним масивом, що перебувають на досить віддаленій відстані одна від одної на території декількох сільських рад. У позові прокурором стверджено, що про порушення вимог земельного законодавства йому стало відомо під час досудового розслідування у кримінальному провадженні №42018211180000035, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 26.04.2018.
Фермерським господарством «Фортуна СВ» подано заяву від 10.02.2020 (вх. № 969 від 10.02.2021) про залучення до участі у справі в якості співвідповідача ОСОБА_1 , оскільки спірні накази стосуються цієї особи та видані задовго до реєстрації Фермерського господарства «Фортуна СВ» як юридичної особи.
Ухвалами суду від 10.02.2020: відкладено підготовче засідання на 27.02.2020; відмовлено у задоволенні клопотання №9-19-0.92-857/2-20 від 06.02.2020 Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про закриття провадження у справі; відмовлено у задоволенні клопотання №05/2-33 вих - 20 від 07.02.2020 прокурора про об`єднання в одне провадження позовних вимог; відмовлено у задоволенні заяви б/н від 10.02.2020 Фермерського господарства «Фортуна СВ» про залучення ОСОБА_1 до участі у справі в якості співвідповідача.
11.02.2021 від третьої особи - Озернянської сільської ради (Озернянської ОТГ) Зборівського району Тернопільської області до матеріалів справи надійшли пояснення №53 від 06.02.2020 (вх. №1016), з проханням задоволити позовні вимоги. До вказаних пояснень третьою особою долучено копії Державних актів, які посвідчують право трьох фізичних осіб на постійне користування земельними ділянками, які складають частину земельної ділянки площею 9,4434 га з кадастровим номером 61226810000:01:001:1411.
Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області у заяві №9-19-0.92-1335/2-20 від 27.02.2020 (вх. №1419 від 27.02.2020) наведено свої доводи щодо пропуску позивачем строку позовної давності. До цієї заяви відповідач 1 долучив скріншоти з його офіційного сайту про опублікування спірних наказів та копії листів Прокуратури Зборівського району від 02.07.2015 за №№701, 702.
27.02.2021 від представника ФГ Фортуна СВ , Свинара Р.М. до матеріалів справи надійшов відзив на позов б/н від 27.02.2020 (вх. №1436), з додатками.
Також, Фермерським господарством «Фортуна СВ» до матеріалів справи подано заяву б/н від 26.02.2020 (вх №1434 від 27.02.2020), з проханням відмовити у задоволенні позову через пропуск трирічного строку позовної давності.
Окрім цього, керуючись п. 5 ч. 1 ст. 227 ГПК України, відповідач 2 звернувся до суду із клопотанням б/н від 31.01.2020 (вх. №1431 від 27.02.2020) про зупинення провадження у справі №921/36/20 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №921/430/19, оскільки позовні вимоги у цих справах є пов`язаними, а вирішення справи №921/36/20 є неможливим до вирішення справи №921/430/19.
Ухвалою суду від 27.02.2021: відмовлено у прийнятті до розгляду: відзиву б/н від 27.02.2020 Фермерського господарства «Фортуна СВ» , із додатками; письмових доказів, долучених до заяви б/н від 26.02.2020 Фермерського господарства «Фортуна СВ» про застосування строків позовної давності; письмових доказів, долучених до заяви Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №9-19-0.92-1335/2-20 від 27.02.2020 про застосування строку позовної давності; прийнято до розгляду заяву б/н від 26.02.2020 Фермерського господарства «Фортуна СВ» та заяву №9-19-0.92-1335/2-20 від 27.02.2020 Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про застосування строків позовної давності; задоволено клопотання б/н від 31.01.2020 Фермерського господарства «Фортуна СВ» про зупинення провадження у справі; зупинено провадження у справі №921/36/20 до набрання законної сили судовим рішенням у господарській справі №921/430/19.
16.08.2021 поновлено провадження у справі №921/36/20.
Ухвалою суду від 26.08.2021 продовжено строк підготовчого провадження у даній справі, відкладено підготовче засідання на 16.09.2021 та проведено заміну позивача з Тернопільської місцевої прокуратури на Тернопільську окружну прокуратуру.
14.09.2021 через канцелярію суду Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області подано заяву №9-19-0.92-3277/2-21 від 13.09.2021 (вх.№7527 від 14.09.2021), з проханням відмовити у позові, у зв`язку з пропуском прокурором строку позовної давності на звернення до суду з даним позовом.
На виконання ухвали суду від 26.08.2021, Тернопільською окружною прокуратурою 15.09.2021 подано до матеріалів справи пояснення №8931вих-21 від 15.09.2021 (вх. №7571), які стосуються юрисдикції Тернопільської окружної прокуратури щодо спірних правовідносин. У цих поясненнях прокурором також повідомлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно земельні ділянки з кадастровими номерами 6122688400:01:001:1062, 6122689500:01:001:1805, 6122683100:01:001:0799, 6122680700:01:001:0840, 6122680700:01:001:0849, 6122680700:01:001:0842, 6122682800:01:001:0740, 6122683100:01:001:0795 перебувають у комунальній власності, а земельні ділянки з кадастровими номерами 6122681000:01:001:1411, 6122681000:01:001:1410, 6122689500:01:001:1809, 6122684800:01:001:0588 - у державній власності.
Ухвалою суду від 16.09.2021: відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод продовжено строк підготовчого провадження по справі №921/36/20; відкладено підготовче засідання на 30.09.2021; прийнято до розгляду: заяву Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №9-19-0.92-3377/2-21 від 13.09.2021 (вх.№7527 від 14.09.2021), з додатками; пояснення Тернопільської окружної прокуратури №8931вих-21 від 15.09.2021 (вх.№7571від 15.09.2021) з додатками; залучено до участі у справі: в якості третьої особи №2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Тернопільську міську раду; в якості третьої особи №3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Зборівську міську раду; в якості третьої особи №4, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Залозецьку селищну раду Зборівського району Тернопільської області.
Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області 30.09.2021 подано до матеріалів справи заперечення №9-19-0.92-3522/2-21 від 29.09.2021 (вх.№8045) щодо позову.
30.09.2021 Тернопільською окружною прокуратурою долучено до матеріалів справи заперечення №9519вих-21 від 30.09.2021 (вх. №8081), з наведеними у них доводами щодо поважності пропуску прокурором позовної давності та підстав для задоволення позову.
30.09.2021 до справи також надійшли додаткові пояснення б/н від 30.09.2021 (вх. №8052) Фермерського господарства «Фортуна СВ» щодо визначення розміру орендної плати у спірних наказах.
Ухвалою суду від 30.09.2021: прийнято до розгляду: заперечення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №9-190.92-3522/2-21 від 29.09.2021 (вх. №8045 від 30.09.2021) з додатками; додаткові пояснення Фермерського господарства «Фортуна СВ» б/н від 30.09.2021 (вх. №8052 від 30.09.2021) з додатками; заперечення Тернопільської окружної прокуратури №9519 вих-21 від 30.09.2021 (вх. №8081 від 30.09.2021) на заяву ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області, з додатками та супровідний лист №9520 вих-21 від 30.09.2021 (вх. №8050 від 30.09.2021) про направлення заяв по суті залученим третім особам, з додатками; відкладено підготовче засідання на 18.10.2021.
04.10.2021 від ОСОБА_1 надійшли додаткові пояснення б/н від 29.09.2021 (вх. №8134), які стосуються визначення розміру орендної плати у спірних наказах.
12.10.2021 Тернопільською міською радою подано письмові пояснення б/н, б/д (вх. №8373), в яких третьою особою зазначено, що рішенням Тернопільської міської ради від 06.12.2019 № 7/41/160 Про прийняття в комунальну власність земельних ділянок розміщених на території Тернопільської міської територіальної громади , на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 15.11.2019 №19-5375/14-19-сг Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність погоджено Тернопільській міській територіальній громаді прийняття в комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 659,2149 га. Згідно з додатком до зазначеного рішення земельні ділянки з кадастровими номерами 6122684800:01:001:0588, 6122689500:01:001:1809, 6122689500:01:001:1805 передані у комунальну власність Тернопільської міської територіальної громади.
Також, рішенням Тернопільської міської ради від 05.03.2021 №8/4/165 Про погодження прийняття в комунальну власність земельних ділянок Тернопільської міської територіальної громади , на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 09.12.2020 № 41-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну погоджено прийняття у комунальну власність Тернопільської міської територіальної громади земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 513,7741 га. Згідно з додатком до наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 09.12.2020 № 41-ОТГ земельна ділянка з кадастровим номером 6122680800:01:001:0740 передана у комунальну власність Тернопільської міської територіальної громади.
Окрім цього, між Тернопільською міською радою га Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області підписані акти приймання - передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 6122684800:01:001:0588, 6122689500:01:001:1809, 6122689500:01:001:1805, 6122680800:01:001:0740.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер 198892336, 263192759) земельні ділянки площею 20,2486 га з кадастровим номером 6122689500:01:001:1805 та площею 12,8761 га з кадастровим номером 6122680800:01:001:0740 перебувають у комунальній власності Тернопільської міської ради. Разом з цим Тернопільською міською радою подано заяви для здійснення реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 6122684800:01:001:0588, 6122689500:01:001:1809.
З врахуванням наведеного, Тернопільською міською радою зазначено, що повернення цих чотирьох земельних ділянок ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області призведе до порушення права комунальної власності Тернопільської міської територіальної громади на зазначені земельні ділянки.
В судовому засіданні 18.10.2021 оголошувалась перерва до 28.10.2021, про що учасники процесу повідомлялись ухвалою від 18.10.2021. Ухвалою суду від 18.10.2021 також прийнято до розгляду: звернення Зборівської міської ради від 27.09.2021 №979/02-21 (вх. №8066 від 30.09.2021); додаткові пояснення ОСОБА_1 від 29.09.2021 (вх. №8136 від 04.10.2021) з додатками; пояснення Тернопільської міської ради (вх. №8373 від 12.10.2021), з додатками.
Ухвалою суду від 28.10.2021 розгляд справи було відкладено на 04.11.2021.
04.11.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області подано письмові пояснення №9-19-0.92-3868/2-21 від 02.11.2021 (вх. №8961 від 04.11.2021) щодо розпорядження спірними земельними ділянками.
Ухвалою суду від 04.11.2021: прийнято до розгляду письмові пояснення Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області №9-19-0.92-3868/2-21 від 02.11.2021 (вх. №8661 від 04.11.2021); закрито підготовче провадження у справі №921/36/20 та призначено її до розгляду по суті на 22.11.2021.
22.11.2021 на електронну адресу суду, скріплені електронним цифровим підписом, від Фермерського господарства «Фортуна СВ» надійшло клопотання б/н від 19.11.2021 (вх. №9452 від 22.11.2021) про залишення позову без розгляду та супровідний лист б/н від 22.11.2021 (вх. №9470 від 22.11.2021) з доказами на підтвердження направлення клопотання про залишення позову без розгляду на електронну пошту учасників по справі.
Вказане клопотання мотивоване тим, що на момент винесення спірних наказів, зазначені у них земельні ділянки перебували у державній власності. Однак, з 11.06.2020 по 16.08.2021 вони були передані у комунальну власність, внаслідок чого їх власниками стали Озернянська сільська рада (Озернянська ОТГ) Зборівського району Тернопільської області, Тернопільська міська рада, Зборівська міська рада та Залозецька селищна рада. У зв`язку з тим, що земельні ділянки перешли у комунальну власність органам місцевого самоврядування, а повноваження віднесені до компетенції ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області більше не поширюються на спірні земельні ділянки, підстав представляти Тернопільською окружною прокуратурою інтереси держави у даній справі немає, а тому слід вважати, що позов підписано не уповноваженою особою, що є підставою для залишення позовної заяви без розгляду на підставі п.2 ч. 1 ст. 226 ГПК України. Окрім цього, представником відповідача зазначено про відсутність у заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури Зарівної Г.Б. повноважень на підписання позовної заяви у даній справі.
В судовому засіданні 22.11.2021 оголошувалась перерва до 10.12.2021, про що учасники процесу повідомлялись ухвалою від 22.11.2021. Ухвалою від 22.11.2021 судом також прийнято до розгляду подані ФГ «Фортуна СВ» клопотання б/н від 19.11.2021 (вх. №9452 від 22.11.2021) про залишення позову без розгляду та супровідний лист б/н від 22.11.2021 (вх. №9470 від 22.11.2021) з додатками.
10.12.2021 Тернопільською міською радою разом з клопотанням б/н, б/д (вх. №10093) подано до справи витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, згідно яких 23.11.2021 за третьою особою зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 6122684800:01:001:0588 та 6122689500:01:001:1809.
В судовому засіданні 10.12.2021 представником відповідача 2 підтримано клопотання б/н від 19.11.2021 про залишення позову без розгляду, не заперечене представниками відповідача 1 та третьої особи - Тернопільської міської ради.
Прокурор в судовому засіданні 10.12.2021 заперечив проти задоволення клопотання про залишення позовної заяви без розгляду.
Треті особи Озернянська сільська рада (Озернянська ОТГ) Зборівського району Тернопільської області, Зборівська міська рада, Залозецька селищна рада Зборівського району Тернопільської області, ОСОБА_1 явку повноважних представників в судове засідання 10.12.2021 не забезпечили, про дату, час та місце його проведення повідомлені належним чином.
Розглянувши клопотання Фермерського господарства «Фортуна СВ» б/н від 19.11.2021 (вх. №9452 від 22.11.2021) про залишення позовної заяви без розгляду на підставі п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України, заслухавши в судових засіданнях доводи та пояснення повноважних учасників справи, думку прокурора, дослідивши норми чинного законодавства, суд зазначає наступне:
Згідно з ч. 1 ст. 3 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону про банкрутство, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Тобто імператив зазначеного конституційного положення встановлює обов`язок органів державної влади та їх посадових осіб дотримуватись принципу законності при здійсненні своїх повноважень, що забезпечує здійснення державної влади за принципом її поділу.
Неухильне додержання органами законодавчої, виконавчої та судової влади Конституції та законів України забезпечує реалізацію принципу поділу влади і є запорукою їх єдності, важливою передумовою стабільності, підтримання громадського миру і злагоди в державі (рішення Конституційного Суду України у від 01.04.2008 № 4-рп/2008).
Законом України за №1401-VIII від 02.06.2016 "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", який набрав чинності 30.09.2016, до Конституції України внесені зміни, а саме Конституцію доповнено ст. 1311, п. 3 ч. 1 якої передбачає, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ч. 3, 5 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Ч. 4 ст. 53 ГПК України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує: 1) в чому полягає порушення інтересів держави; 2) необхідність їх захисту; 3) визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає 4) орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14.10.2014, який набрав чинності 15.07.2015. Ця стаття визначає, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом (ч. 1). Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень (абз. 1-3 ч. 4). У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження. ( ч. 7)
Системне тлумачення положень ст. 53 ГПК України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво у суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах (висновок викладений у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 31.10.2019 у справі № 923/35/19, від 23.07.2020 у справі № 925/383/18).
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва інтересів держави.
Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
Невиконання прокурором вимог щодо надання суду обґрунтування наявності підстав для здійснення представництва інтересів держави в суді згідно із ч. 4 ст. 53 ГПК України має наслідком застосування положень, передбачених ст. 174 цього Кодексу, про залишення позовної заяви без руху для усунення її недоліків і повернення в разі, якщо відповідно до ухвали суду у встановлений строк ці недоліки не усунуті.
Водночас, якщо суд установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави вже після відкриття провадження у справі, то позовну заяву прокурора слід вважати такою, що підписана особою, яка не має права її підписувати. І в таких справах виникають підстави для застосування положень п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України (залишення позову без розгляду) (висновки викладені у пунктах 48, 54 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).
З матеріалів справи №921/36/20 вбачається, що станом на момент винесення спірних наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 за №19-1240/14-14-СГ, №19-1242/14-14-СГ, №19-1246/14-14-СГ, №19-1239/14-14-СГ, №19-1244/14-14-СГ, №19- 1247/14-14-СГ, №19-1236/14-14-СГ, №19-1238/14-14-СГ, №19-1237/14-14-СГ, №19- 1243/14-14-СГ, №19-1245/14-14-СГ та від 20.11.2014 за №19-1586/14-14-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» , земельні ділянки площею 10,5396 га кадастровий номер 6122688400:01:001:1062, площею 20,2486 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1805, площею 9,4434 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1411, площею 22,2813 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0799, площею 16,7154 га кадастровий номер 6122681000:01:001:1410, площею 20,0197 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0840, площею 14,9390 га кадастровий номер 6122684700:01:001:0588, площею 20,1496 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0849, площею 18,8240 га кадастровий номер 6122689500:01:001:1809, площею 34,1467 га кадастровий номер 6122680700:01:001:0842, площею 12,8761 га кадастровий номер 6122682800:01:001:0740, площею 66,2483 га кадастровий номер 6122683100:01:001:0795 належали до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, розпорядником яких було ГУ Держземагенства у Тернопільській області, а станом на момент звернення з позовом до суду - ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області.
Звертаючись із даним позовом до суду, прокурором (позивачем) як у позовній заяві №21.32/3707 вих.19 від 08.07.2019, так і у заяві на усунення недоліків №21.32-3906 вих.19 від 25.07.2019 зазначено, що правовідносини, пов`язані з незаконною передачею земель державної власності, становлять суспільний , публічний інтерес. Згідно із ст. 80 ЗК України, ст. ст. 2, 170, 326, 374 ЦК України право власності на землі державної власності належать державі Україна, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади.
Відповідно до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Положення про Головне управління Держгеокадастру в області (далі-Положення), затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016, такими органами є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) та територіальні органи Держгеокадастру. Відповідно до Положення, Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області є територіальним органом Держгеокадастру та реалізує його повноваження на території Тернопільської області, зокрема здійснює розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів, а також одночасно наділене повноваженнями здійснення державного контролю (нагляду) за додержанням земельного законодавства.
За твердженням прокурора передача спірних земельних ділянок в оренду Свинару P.M. відбулась внаслідок порушення закону не лише орендарем земельних ділянок, а й органу, уповноваженого від імені держави на розпорядження цією земельною ділянкою - реорганізованим ГУ Держземагенгства у Тернопільській області, яке реалізовувало повноваження розпорядника земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Тернопільської області.
При здійсненні функцій із розпорядження землями, зокрема здійснюючи розгляд заяв Свинара P.M. про передачу спірних земельних ділянок в оренду для здійснення фермерського господарства, реорганізоване ГУ Держземагентство у Тернопільській області відповідно до вимог Закону України Про фермерське господарство , мало не допустити зазначених порушень, відмовити у наданні дозволів на розроблення та затвердженні технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі на місцевості в оренду для ведення фермерського господарства загальною площею 266,4317 га, які розташовані на території Зборівського району Тернопільської області та передачі спірних земельних ділянок в оренду.
У спірних правовідносинах вимоги ст. ст. 1, 7, 8 Закону України Про фермерське господарство , ст. ст. 123, 124, 134 Земельного кодексу України при передачі спірних земельних ділянок в оренду ОСОБА_7 для ведення фермерського господарства, а відтак і інтереси держави, порушені саме реорганізованим ГУ Держземагентством у Тернопільській області, яке реалізовувало повноваження Держземагентства. Тому, (на думку прокурора) захист інтересу держави в суді, який полягає у скасуванні оспорюваних наказів, не узгоджується із інтересами зазначених органів.
За своєю правовою природою накази реорганізованого Головного управління Держземагентства у Тернопільській області належать до актів індивідуальної дії, а тому враховуючи висновки Конституційного Суду України, викладені у рішенні від 16.04.2009 у справі №7-рп/2009, вважаються такими, що вичерпали свою дію після укладення договорів оренди землі з Свинарем P.M. та надання йому земельних ділянок загальною площею 266,4317 га за рахунок земель, що належали тоді до державної власності.
Порушення інтересів держави у даній справі прокурор обґрунтовував необхідністю задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, яке проведене з порушенням вимог чинного законодавства. Окрім того, суспільний інтерес полягає і у поверненні у майбутньому у розпорядження держави земельних ділянок, що є умовою реалізації функцій держави з підтримки фермерства, забезпечення рівності можливостей всіх суб`єктів набути право оренди земельних ділянок на конкурентних засадах.
Однак, в ході розгляду даної справи судом встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 6122689500:01:001:1809, 6122684800:01:001:0588, 6122689500:01:001:1805, 6122682800:01:001:0740 належать до комунальної власності, а їх власником являється Тернопільська міська рада. Інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №286983611 від 26.11.2021, №286984671 від 26.11.2021, №274498505 від 13.09.2021, №274502821 від 13.09.2021 вказують на проведену державну реєстрацію права комунальної власності на перелічені земельні ділянки відповідно 23.11.2021, 23.11.2021, 28.01.2020, 18.06.2021.
Земельні ділянки з кадастровими номерами 6122683100:01:001:0799, 6122680700:01:001:0840, 6122680700:01:001:0849, 6122680700:01:001:0842, 6122683100:01:001:0795 належать до комунальної власності, а їх власником являється Зборівська міська рада. Інформаційні довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №274500354 від 13.09.2021, № 274500972 від 13.09.2021, № 274501836 від 13.09.2021, №274502448 від 13.09.2021, №274503279 від 13.09.2021 вказують на проведену державну реєстрацію права комунальної власності на перелічені земельні ділянки відповідно 04.01.2021, 22.12.2020, 22.12.2020, 22.12.2020, 05.01.2021.
Земельна ділянка з кадастровим номером 6122688400:01:001:1062 належать до комунальної власності, а її власником являється Залозецька селищна рада. Інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №274497037 від 13.09.2021 вказує на проведену державну реєстрацію права комунальної власності на цю земельну ділянку 02.02.2021.
Згідно із частиною четвертою статті 11 ЦК України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування
Відповідно до частин першої, четвертої статті 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Частиною четвертою статті 334 ЦК України передбачено, що права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 ЗК України). Згідно із частиною другою статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва.
Таким чином, за змістом положень статті 125 ЗК України, статті 334 ЦК України, статей 3, 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право власності на земельну ділянку у їх набувача виникає з моменту державної реєстрації такого права.
Згідно пояснень учасників судового процесу, право комунальної власності Озернянської сільської ради на земельні ділянки з кадастровими номерами 6122681000:01:001:1411, 6122681000:01:001:1410 станом на час розгляду справи ще не зареєстровано.
Разом з цим суд зазначає, що 27.05.2021 набрав чинності Закон України №1423-ІХ від 28.04.2021 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин , яким внесено зміни до Земельного кодексу України.
Зокрема, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Отже, з дня набрання чинності Законом України № 1423-ІХ від 28.04.2021 у державних органів відсутні повноваження щодо розпорядження земельними ділянками, про які йдеться у справі.
Судом встановлено відсутність у держави (в особі її органів) права розпоряджатись землями, щодо яких прийнято оскаржувані накази.
Тобто, після відкриття провадження у справі №921/36/20 судом встановлена відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, з підстав наведених ним у позовній заяві.
Якщо суд після відкриття провадження у справі, з урахуванням наведених учасниками справи аргументів та наданих доказів, установить відсутність підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді, суд залишає позовну заяву, подану прокурором в інтересах держави без розгляду відповідно до положень п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України суд залишає позов без розгляду, якщо позовну заяву не підписано або підписано особою, яка не має права підписувати її, або особою, посадове становище якої не вказано.
При цьому не заслуговують на увагу посилання відповідача №2 на відсутність у заступника керівника місцевої прокуратури службових повноважень на підписання позову замість керівника, з посиланням на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 24.05.2020 у справі №819/478/17, оскільки такі висновки зроблено не з приводу подібних, що і у спорі, який розглядається правовідносинин.
Щодо розподілу судових витрат у справі слід зазначити наступне.
Згідно ч. 2 ст. 226 ГПК України про залишення позову без розгляду постановляється ухвала, в якій вирішуються питання про розподіл між сторонами судових витрат, про повернення судового збору з бюджету.
Статтею 123 ГПК України зазначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
За приписами ч. 2 ст. 123 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати, встановлюються законом.
Таким спеціальним законом, що регулює підстави сплати та повернення судового збору є Закон України «Про судовий збір» .
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв`язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).
При зверненні до суду з позовом у справі №921/430/19 Прокуратурою Тернопільської області сплачено судовий збір в сумі 115260 грн згідно платіжного доручення №876 від 04.07.2019.
Як вже зазначалось, ухвалою суду від 10.01.2020 були роз`єднані позовні вимоги Заступника керівника Тернопільської місцевої прокуратури, в інтересах держави до відповідачів Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства "Фортуна СВ", за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_1 та Озерянської сільської ради у справі №921/430/19, виділено їх у самостійні провадження.
Згідно ч. 6 ст. 6 Закону України Про судовий збір у разі роз`єднання судом позовних вимог судовий збір, сплачений за подання позову, не повертається і перерахунок не здійснюється. Після роз`єднання судом позовних вимог судовий збір повторно не сплачується.
З врахуванням наведеного, суд роз`яснює прокуратурі, що в межах справи №921/36/20 за її клопотанням, їй може бути повернено з Державного бюджету України судовий збір в сумі 23052 грн, сплачений згідно платіжного доручення №876 від 04.07.2019 на загальну суму 115260 грн, оригінал якого знаходиться в матеріалах справи №921/430/19.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 2, 13, 14, 42, 50, 53, 80, п. 2 ч. 1 ст. 226, 232-235 ГПК України господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. Прийняти до розгляду клопотання Тернопільської міської ради (вх. №10093 від 10.12.2021), з додатками.
2. Позовну заяву Тернопільської окружної прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, Фермерського господарства «Фортуна СВ» , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 1 - Озернянської сільської ради (Озернянської ОТГ) Зборівського району Тернопільської області, Тернопільської міської ради, Зборівської міської ради, Залозецької селищної ради та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача 2 - ОСОБА_1 про визнання незаконними (недійсними) та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Тернопільській області від 31.10.2014 за №19-1240/14-14-СГ, №19-1242/14-14-СГ, №19-1246/14-14-СГ, №19-1239/14-14-СГ, №19-1244/14-14-СГ, №19- 1247/14-14-СГ, №19-1236/14-14-СГ, №19-1238/14-14-СГ, №19-1237/14-14-СГ, №19- 1243/14-14-СГ, №19-1245/14-14-СГ та від 20.11.2014 за №19-1586/14-14-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки в оренду» , залишити без розгляду.
3. Ухвала, в порядку ч. 1 ст. 235 ГПК України набирає законної сили після її оголошення - 10.12.2021.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається в порядку та строки встановлені ст. ст. 256-257 ГПК України.
Повний текст ухвали складено та підписано 14.12.2021.
Суддя І.П. Шумський
| Суд | Господарський суд Тернопільської області |
| Дата ухвалення рішення | 10.12.2021 |
| Оприлюднено | 15.12.2021 |
| Номер документу | 101872782 |
| Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Шумський І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні