Рішення
від 09.12.2021 по справі 160/18232/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2021 року Справа № 160/18232/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Кучми К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Керівника Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області (вул.Гетьманська, 5, м.Новомосковськ, Дніпропетровська область, 51206, код ЄДРПОУ 02909938) в інтересах держави до Перещепинської міської ради (вул.Шевченко, буд.43, м.Перещепине, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51220, код ЄДРПОУ 04338463), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Дніпропетровське обласне комунальне підприємство "Перещепинське виробниче об`єднання житлово-комунального господарства" (міськрайон «Орільський» , м.Перещепине, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51220, код ЄДРПОУ 03342273) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

05.10.2021 року Керівник Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з вищевказаною позовною заявою, в якій просить: визнати протиправною бездіяльність Перещепинської міської ради щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів, розташоване на території Перещепинської міської ради, балансоутримувачем якого є ДОКП «Перещепинське ВО ЖКГ» та зобов`язати відповідача вжити заходів для оформлення та отримання спеціального паспорта на місце видалення відходів (полігон твердих побутових відходів), розташоване на території Перещепинської МР, балансоутримувачем якого є третя особа.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Перещепинська міська рада, будучи наділеною повноваженнями щодо виготовлення спеціальних паспортів місць видалення відходів, всупереч вимогам чинного законодавства, з 2011 року жодних заходів спрямованих на раціональне поводження з відходами, зокрема, щодо виготовлення паспорту місця видалення відходів, а також проектної документації, матеріалів оцінки впливу на навколишнє природне середовище, а також звітної документації з оцінки впливу на довкілля на полігон зберігання твердих побутових відходів в м.Перещепино Новомосковського району Дніпропетровської області, до цього часу не вчинила. З метою встановлення обставин та причин невжиття вищевказаних природоохоронних заходів Перещепинською міською радою за фактами виявлених порушень у сфері законного поводження з відходами, Новомосковською окружною прокуратурою скеровано запит до Перещепинської міської ради від 19.08.2021 р. №04/62-2501 вих-21 про надання відповідної інформації. Водночас, згідно з отриманою інформацією з Перещепинської міської ради №2.25-1794 від 27.08.2021 р. органом місцевого самоврядування частково вживаються заходи спрямовані на їх усунення, але у зв`язку з відсутністю фінансування порушення у сфері законного поводження з відходами на території полігону твердих побутових відходів в м.Перещепино ДОКП Перещепинському ВО ЖКГ наразі не усунені.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.10.2021 року було відкрито провадження по даній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

На виконання вимог ухвали суду відповідачем 17.11.2021 року подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що рішенням Перещепинської міської ради від 22.09.2011 р. №48-6/VI Про затвердження технічної документації із землеустрою, щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку іншого громадського призначення (збирання відходів) ДОКП Перещепинське ВО ЖКГ на території Перещепинської міської ради було затверджено відповідну технічну документацію щодо складання документів, які посвідчують право на земельну ділянку іншого громадського призначення (збирання відходів) та передано ДОКП Перещепинське ВО ЖКГ у постійне користування земельну ділянку площею 5,1936 га іншого громадського призначення (збирання відходів) на території Перещепинської міської ради за рахунок земель не наданих у власність, або постійне користування. Розпорядженням голови Новомосковської районної державної адміністрації від 04.03.2004 р. №303 надано згоду на виготовлення технічної документації по передачі земельної ділянки у постійне користування площею 5,2000 га Перещепинському ВО ЖКГ з цільовим призначенням: для іншого громадського призначення (збирання відходів). Розробку технічної документації розпочато у 2011 році ТОВ Управзем та у зв`язку з відсутністю фінансування на теперішній час вона не завершена, право користування на земельну ділянку не зареєстроване.

Земельна ділянка, на якій знаходиться полігон твердих побутових відходів, (кадастровий номер 1223210500:01:150:0025) згідно з даними з Публічної кадастрової карти є державною власністю, тому факт бездіяльності Перещепинської міської ради відносно цієї ділянки щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів, яке розташоване на території Перещепинської міської ради, відповідач вважає, відсутній. Таким чином, позивачем не наведено достатніх та обґрунтованих доказів щодо факту протиправної бездіяльності Перещепінської міської ради, оскільки відповідно до наданих документів робота у цьому напрямку велася. Враховуючи викладене, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

До суду 25.11.2021 року від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказується на те, що власником відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності які розташовані на території м.Перещепино є Перещепинська міська рада, виходячи з положень діючого законодавства, яким передбачено фінансування заходів з охорони навколишнього природнього середовища за рахунок коштів власників відходів, саме Перещепинська міська рада зобов`язана вживати заходи щодо організації діяльності з відходами. Відповідач, як орган місцевого самоврядування, зобов`язаний вжити заходів для припинення порушень природоохоронного законодавства на території об`єднаної територіальної громади. Враховуючи вимоги ст.26 Закону України Про відходи спеціальний паспорт складається не на конкретну земельну ділянку, а на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів, яким у даному випадку є саме звалище твердих побутових відходів загальною площею 5,2000 га, яке розташовано: за адресою: вул.Світанкова, 5 м.Перещепине Новомосковського району Дніпропетровської області та перебуває у власності Перещепинської міської ради. За таких обставин, позивач вважає доводи відповідача, викладені у відзиві на позов, надуманими та необґрунтованими, а позовну заяву керівника Новомосковської місцевої прокуратури такою, що підлягає задоволенню повністю.

Відповідач своїм правом щодо надання заперечень на відповідь на відзив на позовну заяву не скористався.

До теперішнього часу третя особа будь-яких пояснень щодо даної позовної заяви на адресу суду не надіслала.

В силу ч.1 ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ст.258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

За викладених обставин, відповідно до вимог статей 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві та у відповіді на відзив, позицію відповідача, викладену у відзиві на позовну заяву, дослідивши письмові докази, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

З урахуванням того, що поняття інтереси держави , відповідно до Рішення Конституційного суду України №3-рп/99 від 08.04.1999, є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Така правова позиція висвітлена Верховним Судом у постановах 13.03.2018 у справі №911/620/17, від 13.11.2018 у справі № 910/2989/18.

Аналіз вказаної статті Закону дає підстави дійти висновку, що інтереси держави (як загальне поняття) являють собою комплекс прав та законних інтересів як в цілому держави України (або народу України), так і інтереси окремої територіальної громади певної місцевості (жителі певного населеного пункту або декількох населених пунктів).

Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами єдиного цілого - інтересів держави , про які зазначено в ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру .

Таким чином, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 року у справі №806/1000/17, від 19.09.2019 року у справі № 815/724/15).

В контексті правовідносин у даній справі, інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захист прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у справі 915/201/18 від 08.02.2019.

Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

Так, земельна ділянка на якій знаходиться полігон твердих побутових відходів (кадастровий номер 1223210500:01:150:0025) згідно з даними Публічної кадастрової карти України є державною власністю.

Відповідно до пункту 24 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України, який набрав чинності з 01.06.2021 року, земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Отже, до моменту державної реєстрації права комунальної власності вказана земельна ділянка є державною власністю.

За таких обставин, у зазначеному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, який полягає у необхідності дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності у сфері майнових правовідносин, та як наслідок реалізації державних гарантій щодо захисту права власності.

Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності користування комунальним майном без правовстановлюючих документів.

Вказане свідчить про наявність передбачених ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру підстав для представництва інтересів держави в суді.

Окрім того, додержання всіма учасниками суспільних відносин принципу законності, який закріплено у ст.68 Конституції України (кожен зобов`язаний неухильно додержуватись Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей) є обов`язковою передумовою досягнення загальнонаціональної мети українського народу - побудови демократичної, соціальної, правової держави.

Звернення прокурора до суду спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципу законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні вимог чинного законодавства щодо охорони навколишнього природного середовища та із питань законного поводження з відходами.

Таким чином, наведені вище норми законів та Рішення Конституційного Суду України, надають прокуророві право звертатися до суду з позовами про захист інтересів держави, обґрунтовуючи при цьому, в чому саме полягає таке порушення. Таку саму позицію висловив Верховний Суд у постанові від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15.

Так, наказом Державної екологічної інспекції України № 62 від 02.02.2021 року затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), юрисдикція якої поширюється в тому числі на Дніпропетровську область.

Відповідно до п.2 розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (нова редакція), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №254 від 01.06.2021 р., інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема, окрім іншого; дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізація, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані); ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів; дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому законом порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням; дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів; дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами; погодження схем санітарного очищення населених пунктів.

Крім того, відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) (нова редакція), затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №254 від 01.06.2021 р. Державна екологічна інспекція Придніпровського округу може звертатися із позовами до суду щодо:

обстеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форм власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин;

визнання протиправними, дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Тобто, із вищевказаного видно, що у Державної екологічної інспекції Придніпровського округу відсутні повноваження щодо звернення самостійно до суду із позовною заявою про зобов`язання Перещепинської міської ради виготовити паспорт на місце видалення твердих побутових відходів, проектну документацію з матеріалами оцінки впливу на довкілля, а також правовстановлюючі документи та зареєструвати право на земельну ділянку площею 1 га, на якій розміщено сміттєзвалище твердих побутових відходів.

Також, відповідно до підпункту 30 пункту 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 21.05.2021 р. №248, державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності здійснює Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Згідно з п.п.3 п.6 Положення посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право на звернення до суду лише у чітко визначених випадках: з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

Отже, враховуючи наведені вище обставини, законодавством не надано право звертатись до суду на захист інтересів держави у спірних правовідносинах з питань зобов`язання вчинення відповідачем дій (усунення порушень законодавства з питань охорони навколишнього природного середовища та законного поводження з відходами) жодному із можливих суб`єктів владних повноважень.

Так, Новомосковською окружною прокуратурою під час вивчення стану дотримання вимог чинного законодавства України у сфері охорони навколишнього природного середовища та законного поводження з відходами на території Новомосковського району, виявлена бездіяльність Перещепинської міської ради у сфері законного поводження з відходами.

Згідно з відкритими даними розміщеними на офіційному сайті Міністерства розвитку громад та територій України за посиланням: http://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/zhkh/terretory/informatsiya-shodo-poligoniv-zvalishh-pobutovih-vidhodiv-v-ukrayini/, встановлено, що на території Перещепинської міської ради за адресою: вул.Світанкова, 5 м.Перещепине Новомосковського району Дніпропетровської області розташоване звалище твердих побутових відходів загальною площею 5,2000 га, власником якого є Перещепинська міська рада, балансоутримувачем Дніпропетровське обласне комунальне підприємство Перещепинське виробниче об`єднання житлово-комунального господарства .

Також, вказану інформацію підтверджено листом Перещепинської міської ради за №2.25-1794 від 27.08.2021 р.

Розпорядженням голови Новомосковської районної державної адміністрації № 303 від 04.03.2004 р, надана згода на виготовлення технічної документації по передачі земельної ділянки у постійне користування площею 5,2000 га ДОКП Перещепинському ВО ЖКГ з цільовим призначенням: для іншого громадського призначення (збирання відходів).

Однак Перещепинською міською радою, яка є власником звалища твердих побутових відходів до теперішнього часу заходів щодо належної організації у сфері поводження з відходами, а саме, облік відходів на основі їх класифікації та паспортизації не вжито.

Відповідно до статуту ДОКП Перещепинському ВО ЖКГ , затвердженого рішенням Дніпропетровської обласної ради №196-10/VІ від 27.12.2011 р., ДОКП Перещепинське ВО ЖКГ засноване на спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Дніпропетровської області і перебуває в управлінні Дніпропетровської обласної ради.

Згідно з п.2.2 Основними напрямками діяльності підприємства є: забезпечення надання послуг по користуванню полігоном твердих побутових відходів; проведення робіт із забезпечення належного санітарного стану території; прибирання прибудинкової території мікрорайонів; вивезення твердих та рідких побутових відходів, та інші.

Рішенням Перещепинської міської ради VI скликання 6-а сесії №48-6/VІ від 22 вересня 2011 року затверджено ДОКП Перещепинському ВО ЖКГ технічну документацію щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку іншого громадського призначення (збирання відходів), (кадастровий номер 1223210500:01:150:0025) площею 5,1936 га на території Перещепинської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області та передано у постійне користування зазначену земельну ділянку.

Відповідно до інформації Перещепинської міської ради №2.25-1794 від 27.08.2021 р. розробку технічної документації розпочато у 2011 році ТОВ УПРАВЗЕМ і у зв`язку з відсутністю фінансування на даний час вона не завершена, право користування на земельну ділянку не зареєстроване. Паспорт місця видалення відходів відсутній, конкурси з визначення виконання послуг не проводилися, оголошення не розміщалися, договори не укладалися, схема санітарного очищення населеного пункту відсутня.

Згідно з інформацією з Публічної кадастрової карти України земельна ділянка площею 5,1936 га, кадастровий номер 1223210500:01:150:0025, цільове призначення: 1.12.9, для іншого громадського призначення (збирання відходів), перебуває у державній власності.

Таким чином на теперішній час, землевпорядна документація на зазначену земельну ділянку, на якій розташовано місце видалення твердих побутових відходів на даний час не виготовлено, речові права на них не зареєстровані. Право постійного користування земельною ділянкою, площею 5,2 га кадастровий номер: 1223210500:01:150:0025 із розташованим на ній полігоном твердих побутових відходів у межах Перешепинської міської ради до цього часу не оформлено, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також витягом з Державного земельного кадастру на земельну ділянку.

Згідно з ч.1 ст.92 ЗК України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з положеннями ст.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

В силу ст.125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Положеннями ст.2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За таких обставин, в порушення вказаних норм законодавства, дотепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку, площею 5,2 га кадастровий номер: 1223210500:01:150:0025 із розташованим на ній полігоном твердих побутових відходів, що перебуває на балансі ДОКП Перещепинському ВО ЖКГ у межах Перещепинської міської ради належним чином не оформлені.

Крім того, встановлено, що згідно з Інформацією Міністерства розвитку громад та територій України щодо полігонів/звалищ побутових відходів в Дніпропетровській області, яка розміщена у відкритому доступі за посиланням http://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/zhkh/terretory/informatsiya-shodo-poligoniv-zvalishh-pobutovih-vidhodiv-v-ukrayini/, сміттєзвалище в м.Перещепино потребує паспортизації.

Місце видалення відходів в м.Перещепино експлуатується за відсутності, паспорта місця видалення відходів, екологічних та санітарно-гігієнічних досліджень.

При цьому, до основних напрямів державної політики при реалізації її принципів у сфері поводження з відходами належить обов`язковий облік відходів на основі їх класифікації та паспортизації.

Відповідно до статті 1 Закону України Про відходи , відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними; виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів; поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими; операціями та нагляд за місцями видалення; збирання відходів - діяльність, пов`язана з вилученням, накопиченням і розміщенням відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах, включаючи сортування відходів з метою подальшої утилізації чи видалення; зберігання відходів - тимчасове розміщення відходів у спеціально відведених місцях чи об`єктах (до їх утилізації чи видалення); об`єкти поводження з відходами - місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів; відведені місця чи об`єкти - місця чи об`єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах; власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.

Відповідно до статті 9 Закону України Про відходи встановлено, що суб`єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава.

Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

Відповідно до ст.21 Закону України Про відходи до компетенції органів місцевого самоврядування належить вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами.

Крім того, органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

Відповідно до ст.28 даного Закону, реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.

Згідно з ст.29 Закону України Про відходи з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники; а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.

Статтею 32 цього Закону передбачено, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: а) провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону; в) визначати місця розміщення підприємств, установок, полігонів, комплексів, сховищ та інших об`єктів поводження з відходами, проектувати та будувати регіональні і міжрегіональні комплекси оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, якщо вони не відповідають екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам; г) приймати рішення про розміщення і розвиток міст та інших населених пунктів без визначення технічних та інших заходів щодо створення умов для утилізації чи видалення побутових відходів; д) вводити в дію нові і реконструйовані підприємства та інші об`єкти, не забезпечені устаткуванням і технологіями для безпечного поводження з відходами та в разі відсутності даних, необхідних для оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров`я людини, згідно з установленим порядком та ін. Відповідно до вимог статті 33 Закону України Про відходи встановлено, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства.

Законодавством України можуть передбачатися й інші спеціальні заходи щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини.

Відповідно до ч.2 ст.55 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.

За правилами ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об`єктів, у тому числі місць чи об`єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію.

Стаття 30 вказаного Закону зазначає, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо вирішення питань поводження з побутовими відходами.

Стаття 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вказує, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження з визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства.

Крім того, статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з ст.41 Закону України Про відходи фінансування заходів у сфері поводження з відходами здійснюється за рахунок коштів виробників відходів та їх власників. Для фінансування цих заходів можуть залучатися кошти місцевих бюджетів, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільні внески підприємств, установ, організацій, громадян та їх об`єднань, а також кошти Державного бюджету України, передбачені на проведення заходів.

Відповідно до п.7 ч.3 ст.29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності. Крім того, згідно з п.4 ч.1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать, зокрема, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків.

Кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи заходи для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров`я населення.

На підставі викладеного діючим законодавством передбачено фінансування заходів з охорони навколишнього природнього середовища за рахунок коштів власників відходів.

Враховуючи те, що власником відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності які розташовані на території м.Перещепино є Перещепинська міська рада, виходячи з положень діючого законодавства, яким передбачено фінансування заходів з охорони навколишнього природнього середовища за рахунок коштів власників відходів, саме Перещепинська міська рада зобов`язана вживати заходи щодо організації діяльності з відходами.

Частиною 2 та 3 ст.33 Закону України Про відходи встановлено, що на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Видалення відходів здійснюється до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Зберігання та видалення відходів здійснюється в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з урахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.

Відповідно до п.9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.1999 року №2034 передбачено, що паспортизація відходів передбачає складення і ведення паспортів відходів, паспортів місць видалення відходів, реєстрованих карт об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів відповідно до державного класифікатора ДК 005-96 Класифікатор відходів та номенклатури відходів. Форми паспортів відходів та інструкції щодо їх ведення розробляються Мінекоенерго за участю інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади і затверджуються ним за погодженням з МОЗ.

В силу ст.26 Закону України Про відходи на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

Згідно з ст.24 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , об`єкти, що шкідливо впливають або можуть вплинути на стан навколишнього природного середовища, види та кількість шкідливих речовин, що потрапляють у навколишнє природне середовище, види й розміри шкідливих фізичних та біологічних впливів на нього підлягають державному обліку.

Підприємства, установи та організації проводять первинний облік у галузі охорони навколишнього природного середовища і безоплатно подають відповідну інформацію органам, що ведуть державний облік у цій галузі.

Збір, обробка і подання відповідним державним органам зведеної статистичної звітності про обсяги викидів, скидів забруднюючих речовин, використання природних ресурсів, виконання завдань по охороні навколишнього природного середовища та іншої інформації, ведення екологічних паспортів здійснюється в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

З огляду на наведене, суд погоджується з позицією прокурора, Перещепинська міська рада, будучи наділеною повноваженнями щодо виготовлення спеціальних паспортів місць видалення відходів, всупереч вимогам чинного законодавства, з 2011 року жодних заходів спрямованих на раціональне поводження з відходами, зокрема, щодо виготовлення паспорту місця видалення відходів, а також проектної документації, матеріалів оцінки впливу на навколишнє природне середовище, а також звітної документації з оцінки впливу на довкілля на полігон зберігання твердих побутових відходів в м.Перещепино Новомосковського району Дніпропетровської області, до цього часу не вчинила.

З метою встановлення обставин та причин невжиття вищевказаних природоохоронних заходів Перещепинською міською радою за фактами виявлених порушень у сфері законного поводження з відходами, Новомоковською окружною прокуратурою скеровано запит до Перещепинської міської ради від 19.08.2021 №04/62-2501 вих.-21 про надання відповідної інформації.

Водночас, згідно з отриманою інформацією з Перещепинської міської ради №2.25-1794 від 27.08.2021 р. органом місцевого самоврядування частково вживаються заходи спрямовані на їх усунення, але у зв`язку з відсутністю фінансування порушення у сфері законного поводження з відходами на території полігону твердих побутових відходів в м.Перещепино ДОКП Перещепинському ВО ЖКГ наразі не усунені.

Разом з тим, згідно з ч.3 ст.24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

До виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься, у тому числі, вирішення питань у сфері поводження з небезпечними відходами відповідно до законодавства (п.54 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

З урахуванням викладеного саме відповідач, як орган місцевого самоврядування, зобов`язаний вжити заходів для припинення порушень природоохоронного законодавства на території об`єднаної територіальної громади.

Враховуючи вимоги ст.26 Закону України Про відходи спеціальний паспорт складається не на конкретну земельну ділянку, а на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів, яким у даному випадку є саме звалище твердих побутових відходів загальною площею 5,2000 га, яке розташовано: за адресою: АДРЕСА_1 та перебуває у власності Перещепинської міської ради.

Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що слід визнати протиправною бездіяльність Перещепинської міської ради щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів, розташоване на території Перещепинської міської ради, балансоутримувачем якого є ДОКП «Перещепинське ВО ЖКГ» .

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Зважаючи на встановлення судом бездіяльності Перещепинської міської ради щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів, розташоване на території Перещепинської міської ради, балансоутримувачем якого є ДОКП «Перещепинське ВО ЖКГ» , суд, з метою відновлення порушеного відповідачем права, доходить висновку про задоволення позовних вимог в частині зобов`язання відповідача вжити заходів для оформлення та отримання спеціального паспорта на місце видалення відходів (полігон твердих побутових відходів), розташоване на території Перещепинської міської ради, балансоутримувачем якого є ДОКП «Перещепинське ВО ЖКГ» .

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява №63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що дану позовну заяву слід задовольнити повністю з викладених вище підстав.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи, що позовну заяву задоволено, сплачений позивачем судовий збір за її подачу до суду в розмірі 2 270 грн. підлягає поверненню.

На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Керівника Новомосковської окружної прокуратури Дніпропетровської області - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Перещепинської міської ради щодо невжиття заходів до виготовлення спеціального паспорта на місце видалення відходів, розташоване на території Перещепинської міської ради, балансоутримувачем якого є Дніпропетровське обласне комунальне підприємство «Перещепинське виробниче об`єднання житлово-комунального господарства» .

Зобов`язати Перещепинську міську раду вжити заходів для оформлення та отримання спеціального паспорта на місце видалення відходів (полігон твердих побутових відходів), розташоване на території Перещепинської міської ради, балансоутримувачем якого є Дніпропетровське обласне комунальне підприємство «Перещепинське виробниче об`єднання житлово-комунального господарства» .

Присудити з Перещепинської міської ради (вул.Шевченко, буд.43, м.Перещепине, Новомосковський район, Дніпропетровська область, 51220, код ЄДРПОУ 04338463) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Дніпропетровської обласної прокуратури (49044, м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, 38 МФО: 820172, р/р UA228201720343160001000000291 в ДКСУ м.Київ, код ЄДРПОУ: 02909938) судові витрати по справі в розмірі 2 270 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2021
Оприлюднено15.12.2021
Номер документу101882483
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/18232/21

Ухвала від 23.06.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Рішення від 09.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 08.10.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні