МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 грудня 2021 р. № 400/8585/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,
до відповідача:Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034,
третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:ОСОБА_2 , АДРЕСА_1 ,
про:визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області про визнання протиправною бездіяльність щодо невжиття у відповідності до вимог чинного законодавства України заходів у затвердженні розробленого проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення фермерського господарства площею 7,3698 га, розташованої в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області, зобов`язання затвердити проект землеустрою (інвентарний номер 9-7212 від 28.09.2020) щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки паю для ведення фермерського господарства розташовану в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що відповідач протиправно допустив бездіяльність та всупереч вимогам Земельного Кодексу України не затвердив проект землеустрою.
Відповідач надав суду відзив, в якому позов не визнає, оскільки у зв`язку з тим, що проект землеустрою не містить матеріалів поділу земельної ділянки, тому позивачу запропоновано включити в проект кадастрові плани земельних ділянок, з сформованих в результаті поділу, проектування земельної ділянки здійснюється за рахунок раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером № 4824884400:03:000:0112 відповідно до ст. 34 Закону України Про державний земельний кадастр , ст. 79-1 Земельного кодексу України. Крім того, з дня набрання чинності п.24 розділу Х Перехідних положень ЗК України до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Справа слухається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд дійшов висновку:
Рішенням Миколаївського окружного суду від 31 березня 2020 р. за позовом позивача зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області надати позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 8,02 ум. кад. га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області, що перебуває у постійному користуванні ФГ Праця, врожай, добробут .
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12.05.2020 апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області залишено без задоволення, рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31 березня 2020 р. залишено без змін.
На виконання рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 31 березня 2020 р. по справі № 400/3608/19 Головним управлінням розглянуто заяву позивача та видано наказ від 12.06.2020 № 9494-СГ, яким надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 8,02 ум. кад. га за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області, що перебуває у постійному користуванні ФГ Праця, врожай, добробут .
На підставі наказу Головного управління від 12.06.2020 № 9494-СГ позивач розробила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 7,3698 га у власність із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області, що перебуває у постійному користуванні ФГ Праця, врожай, добробут .
03.03.2021 позивач звернулась до Головного управління із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
За результатами розгляду заяви ОСОБА_1 щодо затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області площею 7,3698 га з кадастровим номером 4824884400:03:000:0155 із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та наданні цієї земельної ділянки у власність, Головним управлінням Держгеокадастру у Миколаївській області наказом від 23.03.2021 №1773-СГ відмовлено ОСОБА_1 , у зв`язку з тим, що проект землеустрою не містить матеріалів поділу земельної ділянки та запропоновано включити в проект кадастрові плани земельних ділянок, з сформованих в результаті поділу, (проектування земельної ділянки здійснюється за рахунок раніше сформованої земельної ділянки з кадастровим номером (4824884400:03:000:0112) з посиланням на ст. 34 Закону України Про державний земельний кадастр , ст. 79-1 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст.118 ЗК України ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи. (ст.186-1 ЗК України).
Частиною 2 статті 79-1 Земельного кодексу України вказано, що формування земельних ділянок здійснюється:
-у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
-шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;
-шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.
Відповідно до ч. 5 ст. 79-1 Закону України Про державний земельний кадастр формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
П.24 розділу Х Перехідних положень Земельного Кодексу України, які внесені на підставі Закону України № 1423 від 28.04.2021 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, який набрав чинності 27.05.2021 передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Таким чином, з 27.05.2021 у відповідача відсутні вже повноваження щодо розпорядження землями державної власності та наданні дозволу, оскільки з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад та повноваження щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою належить сільським радам.
За таких обставин, Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області з дня набрання чинності п. 24 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України не є власником (розпорядником) земельної ділянки розташованої в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області площею 7,3698 га з кадастровим номером 4824884400:03:000:0155, тому відсутні правові підстави для задоволення позову в частині зобов`язання затвердити проект землеустрою (інвентарний номер 9-7212 від 28.09.2020) щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки паю для ведення фермерського господарства розташовану в межах території Новошмідтівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області.
Також суд зазначає, що з урахуванням правової позиції Верховного суду висловленої у постанову суду по справі по справі № 817/1911/17 від 03.11.2021 позов задоволенню не підлягає з огляду на таке:
У члена фермерського господарства не виникає право користування земельною ділянкою, яка була надана власником громадянину (засновнику) у користування для створення такого господарства. Єдиним суб`єктом, який володіє правомочністю користуватися земельною ділянкою, виділеною власником для створення фермерського господарства, є саме таке фермерське господарство як суб`єкт господарювання.
Право на безоплатну передачу у власність земельних ділянок із земель, що надавалися у користування засновнику для створення фермерського господарства, не виникає у жодного члена фермерського господарства, в тому числі засновника.
Чинні правові норми Земельного кодексу України та Закону № 973-IV не передбачають права громадянина України використовувати земельну ділянку, надану йому в користування для ведення фермерського господарства, без створення такого фермерського господарства та його реєстрації.
Тому земля, надана в користування громадянину України для створення фермерського господарства, вважається такою, яка передана у користування всьому фермерському господарству. Але при цьому, власник землі залишається незмінним - держава або територіальні громади. Фермерське господарство не має в цьому випадку документу, який засвідчував би державну реєстрацію права на землю (права постійного користування) на відміну від громадянина, який отримав земельну ділянку у користування та зареєстрував належним чином такий правочин. Отже, члени фермерських господарств, у тому числі засновник (який отримав земельну ділянку у користування для створення такого фермерського господарства), можуть отримати безоплатно у приватну власність земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) із земель державної та комунальної власності у порядку, передбаченому ЗК України, та лише після припинення права власності чи користування такими земельними ділянками у визначеному законом порядку.
Позивач доказів припинення право користування землею у ФГ суду не надав.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
За таких обставин позов задоволенню не підлягає.
Судові витрати розподіляються покладаються на позивача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 39825404) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2021 |
Оприлюднено | 19.12.2021 |
Номер документу | 101978924 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні