Рішення
від 17.12.2021 по справі 440/12829/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/12829/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув в порядку спрощеного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги:

- визнати протиправним та скасувати рішення Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22.04.2021 року №1174 про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Глобинську міську раду Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького району Полтавської області.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі також позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (далі також відповідач), про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, ухвалено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав про порушення своїх прав відмовою відповідача у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького району Полтавської області.

Зауважував, що відповідно до вимог Земельного кодексу України земельні ділянки, призначені для сінокосіння та випасання худоби, можуть бути передані громадянам виключно на умовах користування (в оренду). Відповідно до інформації з Державного земельного кадастру, земельна ділянка кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, площею: 23.5914 га, має цільове призначення: землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам). Тому позивч заперечував посилання Глобинської міської ради про створення на цій землі громадського пасовища або передачу у користування іншим особам. Тому оскаржувану відмову відповідача вважав безпідставною.

Відсутність належного мотивування підстав для відмови у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою, на думку позивача, свідчить про невідповідність спірного рішення вимогам частини другої статті 2 КАС України. Зважаючи на те, що відповідач належним чином не мотивував рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, позивач вважав рішення від 22.04.2021 року №1174 про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 протиправним та просив суд його скасувати.

Відповідач правом подання відзиву на позов не скористався.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до статей 12, 257 та 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Обставини справи, встановлені судом

ОСОБА_1 звернувся до Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області зі заявою від 22.03.2021 про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького району Полтавської області.

До вказаної заяви додав копії паспорта, ідентифікаційного номера, виписки ФГ "Вишневе Агро", копію трудової книжки, копію свідоцтва про підвищення кваліфікації, копію кваліфікаційного свідоцтва сільськогосподарського дорадника, графічні матеріали з бажаним місцем розташування земельної ділянки, згоду на збір і обробку персональних даних.

Рішенням восьмої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1174 від 22.04.2021 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 5,0 га, цільове призначення для ведення фермерського господарства, місце розташування: на території Глобинської міської ради Глобинського району Полтавської області, з метою передачі у власність, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093" вирішено відмовити ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 5,0 га, цільове призначення для ведення фермерського господарства, місце розташування: на території Глобинської міської ради Глобинського району Полтавської області, з метою передачі у власність, за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, у зв`язку з тим, що на земельній ділянці знаходиться пасовище, яке надається в оренду.

Не погодившись із рішенням восьмої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області №1174 від 22.04.2021 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 ", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, вказаним у заявах по суті, суд виходить з такого.

Норми права, які підлягають застосуванню

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України.

Відповідно до приписів статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України /у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин/ громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, при цьому зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Із аналізу зазначених норм, вбачається, що будь-який громадянин України, незалежно від місця реєстрації або проживання, має право звернутись до уповноваженого органу із заявою та визначеними законодавством документами щодо надання йому дозволу на розроблення документації із землеустрою на земельну ділянку, орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства. Відповідний орган може відмовити у наданні дозволу тільки з підстав, зазначених у частині сьомій статті 118 Земельного кодексу України. Перелік підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

При цьому суд наголошує, що відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Тобто, вищезазначеною нормою встановлено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме, надати дозвіл, або надати мотивовану відмову в наданні дозволу.

Дозвіл або відмова у його наданні є змістом відповідного індивідуального правового акту.

Згідно із пунктом тридцять четвертим статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

Нормами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Частинами першою і другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Висновки щодо правозастосування

Рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - рішенням Глобинської міської ради, яке має містити визначення невідповідності місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Зі змісту оскаржуваного рішення Глобинської міської ради від 22.04.2021 №1174, підставою відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою стало те, що на земельній ділянці знаходиться пасовище, яке надається в оренду. При цьому жодної інформації про орендаря, договір оренди відповідачем не зазначено у рішенні від 22.04.2021. Також у ході розгляду справи суду не було надано документів, що підтверджували б такі обставини. Крім того, відповідачем не надано доказів на підтвердження того, що бажана земельна ділянка є пасовищем та використовується для випасання худоби. Цей аргумент у ході розгляду справи також залишився недоведеним жодним доказом.

Наявність пасовища на бажаній позивачем земельній ділянці є голослівним твердженням, викладеним у оскаржуваному рішенні Глобинської міської ради.

Суд констатує відсутність будь-якого належного доказу існування пасовища чи зареєстрованого права оренди на земельному масиві, за рахунок якого бажав отримати земельну ділянку у власність позивач.

Невідповідність місця розташування земельної ділянки має бути пояснена вказівкою на конкретні невідповідності законам або прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, тощо.

З огляду на те, що відповідачем не надано доказів того, що бажана земельна ділянка дійсно відноситься до земель, на яких розташоване пасовище та яка передана в оренду, а тому обрана позивачем земельна ділянка через її місце розташування порушує вимоги законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, суд прийшов до висновку, що прийняте відповідачем рішення не містить обґрунтованої відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

За викладених обставин, суд вважає, що рішення Глобинської міської ради є невмотивованим, не прийняте відповідачем на підставі, в межах та у спосіб, визначений законом, що суперечить статті 2 КАС України і підлягає скасуванню.

З урахуванням викладеного, позов ОСОБА_1 в частині визнання протиправним і скасування рішення Глобинської міської ради від 22.04.2021 №1174 про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5,00 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Глобинської міської ради Глобинського району Полтавської області підлягає задоволенню.

Суд погоджується з позивачем, що належним способом захисту порушених прав позивача буде саме зобов`язання відповідача повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького (Глобинського) району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.

Таким чином, адміністративний позов підлягає задоволенню.

Розподіл судових витрат

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 908,00 грн і суд дійшов висновку про задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Глобинської міської ради на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 908,00 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Центральна, буд. 285, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область, 39000, код ЄДРПОУ 22547673) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 22.04.2021 року №1174 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 ".

Зобов`язати Глобинську міську раду Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 22.03.2021 про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 5,0 га для ведення фермерського господарства за рахунок земель земельної ділянки кадастровий номер 5320687500:00:003:0093, що розташована в с. Пузикове, Кременчуцького (Глобинського) району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Глобинської міської ради Кременчуцького району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у сумі 908,00 грн (дев`ятсот вісім гривень).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2021
Оприлюднено20.12.2021
Номер документу101991544
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/12829/21

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Рішення від 17.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні