Рішення
від 17.12.2021 по справі 440/12803/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/12803/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув в порядку спрощеного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Лохвицької загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області, треті особи: Лохвицька міська рада, Відділ освіти виконавчого комітету Лохвицької міської ради, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позовні вимоги (з урахуванням уточнень від 02.12.2021):

- застосувати до Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 3, 5 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 14 липня 2021 року № 23;

- встановити Лохвицькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та зобов`язати відключити будівлю Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області від електропостачання.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (далі також позивач, ГУ ДСНС у Полтавській області) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Лохвицької загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області (далі також відповідач), треті особи: Лохвицька міська рада (далі також третя особа-1), Відділ освіти виконавчого комітету Лохвицької міської ради (далі також третя особа-2, Відділ освіти), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, ухвалено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.

В С Т А Н О В И В:

Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (далі також позивач, ГУ ДСНС у Полтавській області) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Лохвицької загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області (далі також відповідач), треті особи: Лохвицька міська рада (далі також третя особа-1), Відділ освіти виконавчого комітету Лохвицької міської ради (далі також третя особа-2, Відділ освіти), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, ухвалено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.

Аргументи учасників справи

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами перевірки щодо додержання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки встановлено та зафіксовано у акті перевірки порушення Лохвицькою загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які мали місце при експлуатації будівлі за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10.

Позивач вказує, що подальша експлуатація вказаної будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки, незважаючи на часткове усунення порушень станом на грудень 2021 року неусунутими є пункти 1, 3, 5 опису виявлених порушень Акту від 14.07.2021, а саме приміщення ЗОШ I-III ст. не обладнано системою протипожежного захисту: автоматичною пожежною сигналізацією, приміщення ЗОШ I-III ст. не обладнано системою керування евакуюванням людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання другого типу, пожежне водоймище перебуває у несправному стані, а відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

08.11.2021 до суду надійшов відзив на позовну заяву, у яком відповідач зазначає, що порушення відносно Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради, які зафіксовані в акті від 14.07.2021 за №236 частково усунуті. На підтвердження усунення порушень №№ 1, 3 щодо необладнання приміщення ЗОШ I-III системою протипожежного захисту а саме: автоматичною пожежною сигналізацією відповідно до таблиці А.1 п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" та системою керування евакуюванням людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання другого типу відповідно до п.5.1 таблиці Б.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", відповідач зазначав, що заклад освіти не може самостійно усунути вказане порушення, оскільки воно вимагає значних фінансових вкладень, а школа не є розпорядником коштів. Тому Лохвицька загальноосвітня школа I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області неодноразово зверталась до засновника (Лохвицької міської ради) усно та з листом про виділення коштів для забезпечення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме направляла лист (12.12.2019 №293) до Лохвицької міської ради про виділення коштів та проханням сприяти у вирішенні проблем, зазначених у приписі. Відповідач також повідомив, що для виконання пункту 1 припису виконавчим комітетом Лохвицької міської ради було прийнято рішення "Про внесення змін до розпису бюджету Лохвицької міської територіальної громади на 2021 рік" №325 від 29.10.2021, яким було виділено кошти на закупівлю послуг по встановленню пожежної сигналізації Лохвицькій загальноосвітній школі I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області. Відповідач також зазначив, що згідно усних роз`яснень, наданих йому уповноваженим органом, Відділом освіти проводиться робота по підготовці тендерної документації на проведення закупівлі послуг по встановленню автоматичної пожежної сигналізації та встановлення обладнання системи керування евакуації людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуації другого типу в Лохвицькій загальноосвітній школі I-III ступенів № 2. Після проведення підготовчих робіт оголошення буде розміщено на торговому майданчику уповноваженої особи в найкоротші строки. Відповідач пояснює, що Відділом освіти виконавчого комітету Лохвицької міської ради було проведено закупівлю послуг з вогнезахисного оброблення дерев`яних конструкцій об`єкта вогнезахисту Лохвицької ЗОШ I-III ступенів № 2 та підписано ряд договорів з ФОП ОСОБА_1 ; відповідно проведено роботи щодо обробки дерев`яних елементів конструкції горищного покриття (крокви, лати) будівлі, загальною площею 1939, 70 кв.м. вогнезахисним розчином для поверхневої вогнебіозахисної обробки, для якої було використано "суміш просочувальна ДСА-1а" виробництва ТОВ "Захід-Центр". За результатами проведених робіт було складено відповідний акт визначення вологості деревини від 22.10.2021 року №45.

Таким чином, дерев`яні елементи конструкції горищного покриття (крокви, лати) будівлі Лохвицької ЗОШ I-III ступенів №2, загальною площею 1939,70 кв.м., оброблено вогнезахисним розчином "суміш просочувальна ДСА-1" для поверхневої вогнебіозахистної обробки виробництва ТОВ "Захід-Центр", та складено відповідний акт перевірки відповідності вогнезахисту №45 від 22 жовтня 2021 року та акт визначення вологості деревини від 22.10.2021. Відповідач також зазначав, що 12.10.2021 комісією у складі директора школи, завгоспа школи та інженера водомереж КП "Лохвиця - сервіс" було проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів у Лохвицькій ЗОШ I-III ступенів №2 шляхом пуску води з реєстрацією перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, про що було складено відповідний акт №1 від 12.10.2021.

Інші виявлені порушення усуваються засновником та уповноваженим органом у добровільному порядку, а тому відповідач вважав, що підстави для застосування заходів реагування відсутні, просив суд відмовити у задоволенні позову.

Третя особа, Лохвицька міська рада, у поясненні від 09.11.2021 стосовно позову щодо усунення порушень, зафіксованих у пунктах №№1, 3 Акту №236 повідомила, що рішенням виконавчого комітету Лохвицької міської ради №325 внесено зміни до розпису бюджету Лохвицької міської територіальної громади на 2021 рік, та передбачено кошти в сумі 227 176,00 грн для фінансування послуг з монтажу пожежної сигналізації в приміщенні Лохвицької ЗОШ I-III ступенів. На даний час розпочата процедура проведення експертизи щодо ремонту пожежного водоймища. Дерев`яні елементи конструкції горищного покриття (крокви, лати) будівлі оброблено вогнезахисним розчином, здійснено визначення вологості деревини та перевірку відповідності вогнезахисту, про що 22.10.2021 року складено відповідні акти.

Щодо усунення порушення, зафіксованого у пункті №4 Акту №236, третя особа-1 повідомила, що проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, про що складено відповідний акт №1 від 12.10.2021 .

Третя особа, Відділ освіти, у поясненні від 08.11.2021 стосовно позову щодо усунення порушень, зафіксованих у пунктах №№1, 3 Акту №236 повідомила, що порушення, яке стосується встановлення пожежної сигналізації та встановлення обладнання системи керування евакуації людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуації другого типу в Лохвицькій загальноосвітній школі I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради самостійно закладом освіти не може бути усунуто, оскільки школа не є розпорядником коштів. Для виконання п.1 припису виконавчим комітетом Лохвицької міської ради було прийнято рішення "Про внесення змін до розпису бюджету Лохвицької міської територіальної громади на 2021 рік" №325 від 29.10.2021 року, яким було виділено 227 176,00 грн на закупівлю послуг по встановленню пожежної сигналізації Лохвицькій загальноосвітній школі I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області. Наразі уповноваженим органом, Відділом освіти, проводиться робота по підготовці тендерної документації на проведення закупівлі послуг по встановленню автоматичної пожежної сигналізації та встановлення обладнання системи керування евакуацією людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуації другого типу в Лохвицькій загальноосвітній школі I-III ступенів №2.

Також Відділ освіти зазначив, що після проведення підготовчих робіт оголошення буде розміщено на торговому майданчику уповноваженої особи в найкоротші строки. Відділом освіти виконавчого комітету Лохвицької міської ради було проведено закупівлю послуг з вогнезахисного оброблення дерев`яних конструкцій об`єкта вогнезахисту Лохвицької ЗОШ I-III ступенів №2 та з ФОП ОСОБА_1 підписано ряд договорів, а саме:

- Договір від 03.11.2021 №2510/ВО про надання послуг з вогнезахисного оброблення дерев`яних конструкцій покриття Лохвицької ЗОШ I-III ступенів № 2.

- Договір від 03.11.2021 р№2510/ВО про надання послуг з вогнезахисного оброблення дерев`яних конструкцій об`єкта вогнезахисту Лохвицької ЗОШ I-III ступенів № 2.

- Договір №96 про надання послуг від 03.11.2021 з вогнезахисного оброблення дерев`яних конструкцій об`єкта вогнезахисту Лохвицької ЗОШ I-III ступенів № 2.

- Договір №113 про надання послуг від 03.11.2021 на постачання суміші просочувальної для поверхневої вогнебіозахисної обробки деревини ДСА-1.

Щодо усунення порушення, зафіксованого у пункті №4 Акту №236, третя особа-2 повідомила, що директором школи було видано наказ про створення комісії у складі директора школи, завгоспа школи та інженера водомереж КП "Лохвиця - сервіс", відповідно до якого було проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів у Лохвицькій ЗОШ I-III ступенів №2 шляхом пуску води, з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, про що було складено відповідний акт №1 від 12.10.2021.

18.11.2021 до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, у яких позивач погодився з доводами відповідача та третіх осіб щодо усунення порушень, встановлених у пунктах 2, 4 Акту №326. Разом з тим, позивач вважав, що інформація відповідача, яка наведена у відзиві на позовну заяву та поясненнях третіх осіб стосовно позову, лише підтверджує наміри, щодо усунення порушень №№ 1, 3 Акту №236.

Позивач також звертав увагу суду, що відповідно пункту 7.3, додатку А (обов`язковий) таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", обладнанню системами протипожежного захисту у будівлях загальноосвітніх шкіл, підлягають усі приміщення. Зауважував, що відповідачем не надано жодних підтверджуючих матеріалів, які посвідчували б наміри усунення порушення, чи факт його виконання (фотоматеріалів, укладених договорів на проектні роботи чи актів виконаних робіт тощо), стосовно усунення порушення №5 Акту №236 щодо перебування в несправному стані пожежного водоймища.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи відповідно до статей 12, 257 та 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі приписів частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Обставини справи, встановлені судом

Відповідно до повноважень, наданих ст.ст.64-66 Кодексу цивільного захисту України, та на підставах, встановлених частиною 1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області 04 червня 2021 року було видано наказ (з основної діяльності) № 164, яким зокрема, було передбачено у період з 05 липня по 16 липня 2021 року провести позапланову перевірку Лохвицької ЗОШ I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10 з метою контролю за виконанням припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 18.08.2020 року № 127.

На виконання вимог вказаного наказу 07 червня 2021 року було підготовлено посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) за № 20, яке перед початком перевірки 14 липня 2021 року особисто під підпис було вручене ОСОБА_2 , на яку відповідно до наказу Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області від 09.06.2021 №54 "Про затвердження графіка заміни директора" було покладено тимчасове виконання обов`язків директора Лохвицької ЗОШ I-III ступенів №2 з 29.06.2021 року по 18.07.2021.

14 липня 2021 року уповноваженою на перевірку посадовою особою Миргородського районного управління Головного управління ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10.

14 липня 2021 року був оформлений Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 236, (далі - Акт № 236) та Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14.07.2021 року №209, які того дня були вручені під підпис ОСОБА_2 , на яку відповідно до наказу Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області від 09.06.2021 року №54 "Про затвердження графіка заміни директора" було покладено тимчасове виконання обов`язків директора Лохвицької ЗОШ I-III ступенів №2 з 29.06.2021 року по 18.07.2021 року.

Заперечень або зауважень щодо змісту вказаного Акту №76 з боку тимчасово виконуючої обов`язки директора Лохвицької ЗОШ I-III ступенів № 2 Чабак Зої Сергіївни не надходило, про що свідчить відсутність запису у розділі "Пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акту перевірки" вказаного Акту №236.

Описом виявлених порушень вищезазначеного Акту №236 серед інших порушень зафіксовані порушення вимог пожежної безпеки, які мають місце у будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10, а саме:

1) Приміщення ЗОШ I-III ст. не обладнано системою протипожежного захисту а саме: автоматичною пожежною сигналізацією відповідно до таблиці А.1 п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" /минулий термін закінчився 26.10.2020 року/ (Розділ V, глава 1, пункт 1.2 "Правил пожежної безпеки в Україні", затверджені наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, далі - ППБУ).

2) Дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) будівлі ЗОШ I-III ст. не оброблено засобом вогнезахисту, який забезпечує I групу вогнезахисної ефективності /минулий термін закінчився 26.10.2020 / (Розділ III, глава 2, пункту 2.5 ППБУ).

3) Приміщення ЗОШ I-III ст. не обладнано системою керування евакуюванням людей в частині систем оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання другого типу відповідно до п.5.1 таблиці Б.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" /минулий термін закінчився 26.10.2020 року/ (Розділ III п.12 "Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України", затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 року № 974, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 р. за № 1229/29359).

4) Не проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність пожежних кран-комплектів шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування /минулий термін закінчився 26.10.2020 року/ (Розділ V глава 2 пункт 2.2 (10) ППБУ).

5) Пожежне водоймище знаходиться в несправному стані /минулий термін закінчився 26.10.2020 року/ (Розділ V, глава 2, пункт 2.1 ППБУ).

Позивачем підтверджено факт усунення відповідачем порушень, зафіксованих у пунктах 2, 4 припису від 14.07.2021.

Викладені у пункті 1, 3, 5 порушення відповідно до пункту 1 частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України є підставою для звернення Головного управління, яке здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Норми права, які підлягають застосуванню

Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень позивача належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 /надалі - Положення № 1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення №1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення № 1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин першої, другої статті 7 Закону України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною сьомої статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до пунктів 25, 26, 32, 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України:

небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків;

небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини;

пожежа - неконтрольований процес знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища;

пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Згідно пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Висновки щодо правозастосування

Відсутність у приміщеннях будівлі навчального закладу систем протипожежного захисту, а саме автоматичної пожежної сигналізації відповідно до вимог ДБН В.2.5-56: 2014 "Системи протипожежного захисту" - призведе до несвоєчасного виявлення пожежі та інформування про її виникнення найближчого пожежно-рятувального підрозділу, внаслідок чого пожежа буде швидко поширюватися та створить загрозу життю та здоров`ю людей, дією небезпечних факторів пожежі (відкритого вогню і іскор, підвищеної температури повітря, токсичних продуктів горіння (диму), зниженої концентрації кисню тощо).

Відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуювання людей типу 2, для якої характерна наявність звукового оповіщення, як у першому типі, яке доповнюється світловими табличками "ВИХІД", при виникненні пожежі, особливо у вечірній час, призведе до несвоєчасного інформування персоналу та учнів, що знаходитимуться в приміщеннях будівлі закладу освіти про виникнення пожежі, саме на початковій стадії її розвитку, що призведе до зменшення необхідного часу для безпечної, скоординованої та швидкої евакуації з приміщень, як наслідок особи, що потрапили в зону дії небезпечної події, піддаватимуться впливу її небезпечних чинників (токсичних продуктів горіння), які створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Пожежні кран-комплекти за належних умов є ефективним засобом пожежогасіння з джерелом постійного водопостачання. Вони особливо важливі на початковій стадії пожежі і їх може ефективно використовувати непідготовлена особа, тому не проведення заходів, щодо технічне обслуговування і перевірки на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі технічного обслуговування пожежних кран-комплектів, при виникненні пожежі унеможливить вжиття невідкладних заходів щодо вчасної її локалізації чи ліквідації, саме на початковій стадії розвитку, як наслідок це призведе до швидкого поширення полум`я, збільшення площі пожежі та створить безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Гасіння займання на переважній більшості пожеж досягається дією на поверхню матеріалів, які горять, охолоджувальними вогнегасними речовинами, основною з яких є вода. Забезпечення безперервної подачі води в необхідній кількості до місця пожежі є головною умовою її успішної ліквідації. Для дотримання цієї умови використовуються джерела зовнішнього протипожежного водопостачання, до яких зокрема відносяться природні та штучні пожежні водойми (резервуари).

Непідтримання у постійній готовності до використання за призначенням пожежної водойми, яка знаходиться на території навчального закладу, а саме утримання (експлуатація) її в несправному стані та незаповнення водою до нормативного рівня води, при виникненні пожежі не дасть змоги забезпечити для пожежних автомобілів поповнення вогнегасних засобів (води) для цілей пожежогасіння, внаслідок чого гасіння пожежі не буде здійснено у максимально короткий проміжок часу з моменту її виникнення, що сприятиме швидкому розповсюдженню полум`я та охоплення вогнем всієї будівлі, що створить загрозу життю та здоров`ю людей.

Під час пожежі безпосередню загрозу їх життю та здоров`ю спричиняють такі небезпечні чинники для людського організму, як вплив підвищеної температури зовнішнього середовища, що спричиняє опіки та гіпертермію, вплив токсичних продуктів горіння та вуглекислого газу, що спричиняє отруєння продуктами горіння, обвалення будівельних конструкцій, задимлення та обвалення шляхів евакуації, що спричинить травмування чи загибель, унеможливить саморятування та рятування людей.

Відповідно до п.41 постанови Верховного Суду від 31.07.2019 по справі №2040/6351/18, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Вищевказані виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до займання та розповсюдження вогню, становлять загрозу виникнення надзвичайної події (пожежі), невжиття своєчасних заходів щодо її ліквідації, неможливості проведення своєчасної і безпечної евакуації людей. Відповідно люди будуть піддаватися дії небезпечних чинників, таких як: токсичні продукти горіння, знижена концентрація кисню, відкрите полум`я, висока температура, дим, руйнування будівельних конструкцій, паніка, що створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей.

Верховний Суд у постанові від 28.02.2019 у справі №810/2400/18 (провадження К/9901/67046/18) сформував правову позицію та вказав, що недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення. Верховний Суд зазначив, що відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів. При цьому, Верховний Суд зазначає, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Крім того, захід реагування, який пропонується застосувати до відповідача має також спонукальний характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в навчальному закладі. Також такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Верховний Суд у постановах від 25.02.2020 у справі №826/15768/18, від 26.02.2020 у справі №826/7073/18, від 31.03.2020 у справі №160/998/19 вказав, що системний аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов:

1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей;

2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду;

3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.

При обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Будь-яка загроза за своїм характером є потенційною. В момент коли загроза переходить з потенційного стану у реальний (відбувається в дійсності), відбувається перетворення загрози у пряму небезпеку. Це небезпечні явища і небезпечні чинники (наведені вище), які безпосередньо вбивають та (або) травмують людей. Застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є превентивним заходом, який унеможливлює виникнення надзвичайної події (пожежі, тощо, тобто реальних наслідків), що загрожує життю та/або здоров`ю людей, на стадії потенційної загрози.

Пожежі відносяться до небезпечних подій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі. Отже, настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі або надзвичайної ситуації з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей (висновки Верховного Суду у справі №2040/6351/18).

Зокрема у постановах Верховного Суду від 03.04.2020 у справі №806/77/18 та від 08.02.2019 у справі №805/4256/17-а, від 27.06.2019 №814/2356/17, від 07.08.2019 №810/1820/18 вказано, що такі порушення, як необладнання будівлі системою пожежної сигналізації, відсутність системи оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Встановлені факти порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у цій сфері - є достатньою підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10, до повного усунення порушень пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 3, 5 Акту № 236, оскільки при такому характері порушень, що охоплюють всю будівлю і можуть мати наслідком розповсюдження вогню та загоряння у будь-якому її місці, створюється загроза життю та/або здоров`ю людей під час її експлуатації.

Суд зауважує, що при існуванні аналогічних порушень загроза життю та здоров`ю людей створюється і посилюється значною їх кількістю, що знайшло своє підтвердження також у судовій практиці та позиції Верховного Суду, зокрема у справах: постанова Верховного Суду від 26.06.2019 у справі №2240/2768/18 (провадження К/9901/6893/19), постанова Верховного суду від 20 червня 2018 року у справі №826/4267/16 (провадження №К/9901/12245/18), а також ухвалі Вищого адміністративного суду України від 01.06.2017 року у справі №818/8971/13-а (провадження К/800/47159/14), ухвалі Вищого адміністративного суду України від 10.10.2017 року у справі №826/14202/15 (провадження К/800/11922/16), ухвалі Вищого адміністративного суду України від 31.05.2017 року у справі №802/3923/15-а (провадження К/800/11343/16), ухвалі Вищого адміністративного суду України від 21.01.2016 року у справі №805/1769/14 (провадження К/800/27764/14), ухвалі Вищого адміністративного суду України від 10.02.2016 року у справі №804/9657/15 (провадження №К/800/477/16).

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідачем не надано суду належних доказів на підтвердження усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у акті в пункті 1, 3, 5 опису виявлених порушень, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства в сфері пожежної та техногенної безпеки.

Суд звертає увагу, що відповідно до розділу 7, пункту 7.2.2 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", при побудові, проектуванні, монтуванні, перевірці відповідності і технічному обслуговуванні систем пожежної сигналізації необхідно керуватися вимогами ДСТУ-H CEN/TS 54-14.

Відповідно до розділу 8, пункту 8.4 ДСТУ-H CEN/TS 54-14 "Система пожежної сигналізації та оповіщення" Частина 14. Настанови щодо побудови, проектування, монтування, введення в експлуатацію, експлуатування і технічного обслуговування (CEN/TS 54-14:2004, IDT), документом, що посвідчує виконання робіт протипожежного призначення, а саме монтажу системи пожежної сигналізації є Акт введення в експлуатацію відповідно до додатку С ДСТУ-H CEN/TS 54-14.

Згідно розділу 4, пункту 4.2.1 ДСТУ 9047:2020 "Системи протипожежного захисту. Настанова з підтримання експлуатаційної придатності" - під час введення в експлуатацію СПЗ (систем протипожежного захисту) / IC та ТО (інженерних систем та технологічного обладнання), відповідно до підпункту б на об`єкті повинен бути - Акт підтвердження відповідності СПЗ/ IC та ТО, відповідно форми А.1. Відповідно пункту 7.3, додатку А (обов`язковий) таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту", обладнанню системами протипожежного захисту у будівлях загальноосвітніх шкіл, підлягають усі приміщення.

Враховуючи викладене, суд розцінює документи, надані відповідачем та третіми особами на підтвердження усунення порушень пунктів 1, 3 лише підтверджує наміри, щодо усунення порушень №№ 1, 3 Акту №236.

Таким чином, відповідачем не усунуто вказані порушення вимог пожежної безпеки в частині пунктів 1, 3, 5 Акту, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

З огляду на викладені обставини, суд приходить до висновку про необхідність застосування до Лохвицької загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області, до повного усунення вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах 1, 3, 5 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту від 14.07.2021 №236.

Отже, позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.

З огляду на викладене, суд вважає за можливе встановити Лохвицькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та зобов`язати відключити будівлю Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області від електропостачання.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, 26/1, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 38610079) до Лохвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області (37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10 ідентифікаційний код 23548516), треті особи: Лохвицька міська рада (ідентифікаційний код: 21048525, 37200, Полтавська область, Лохвицький район, місто Лохвиця, вулиця Перемоги, будинок 19), Відділ освіти виконавчого комітету Лохвицької міської ради (ідентифікаційний код 41814742, 37200, Полтавська область, Лохвицький район, місто Лохвиця, вулиця Перемоги, будинок 19) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.

Застосувати до Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23548516) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів № 2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10 - до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 3, 5 опису виявлених порушень вимог законодавства Акту, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 14 липня 2021 року №236.

Встановити Лохвицькій загальноосвітній школі I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області (ідентифікаційний код 23548516) наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області за адресою: 37200, Полтавська область, Миргородський (Лохвицький) район, місто Лохвиця, вулиця Шкільна, будинок 10, не допускати у будівлю людей, крім тих, що вживають заходи щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки, та зобов`язати відключити будівлю Лохвицької загальноосвітньої школи I-III ступенів №2 Лохвицької міської ради Полтавської області від електропостачання.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2021
Оприлюднено20.12.2021
Номер документу101991545
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/12803/21

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 18.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Рішення від 17.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 18.10.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні