Рішення
від 16.12.2021 по справі 654/2879/21
ГОЛОПРИСТАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 654/2879/21

Провадження №2/654/1079/2021

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2021 року

Голопристанський районний суд Херсонської області в складі:

головуючої судді - Третьякової І.В.,

за участю:

секретаря судових засідань - Жадан О.В.,

представника позивача - Лук`янченко О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Гола Пристань Херсонської області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів, -

У С Т А Н О В И В:

27.09.2021 р. позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом, в якому зазначив, що відповідно до Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми та заяв ОСОБА_1 , відповідачці за періоди з 1 серпня 2017 року по 31 січня 2018 року, з 1 лютого 2018 по 31 липня 2018 року, з 1 серпня 2018 року по 31 січня 2019 року, з 1 лютого 2019 року по 31 липня 2019 року, з 1 серпня 2019 року по 31 січня 2020 року було призначено державну допомогу на дітей одиноким матерям на дітей ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . В ході вибіркової перевірки особових справ одержувачів державної соціальної допомоги 18 березня 2020 року управлінням соціального захисту та охорони здоров`я Голопристанської районної державної адміністрації було виявлено факт надання недостовірних даних заявницею в декларації про доходи за періоди з 1 серпня 2017 року по 31 січня 2020 року, а саме заявниця не вказала дохід від оренди паю, який має значення для обчислення сукупного доходу сім`ї. В зв`язку з цим, позивачем 18.03.2020р. було складено акт №407800, яким зафіксовано факт надання недостовірних даних та визначений обсяг надміру виплачених коштів в розмірі 21961,80 грн. На підставі рішення №181 від 12 травня 2020 року управлінням соціального захисту та охорони здоров`я Голопристанської районної державної адміністрації було відраховано частину надміру виплачених коштів з подальших виплат відповідача. Таким чином, залишок переплати відповідача склав 20468,88 грн., яку ОСОБА_1 в добровільному порядку повертати не бажає. В зв`язку з цим, Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області просило стягнути з ОСОБА_1 надміру виплачені їй кошти по державній допомозі одиноким матерям в сумі 20468,88 грн. та витрати по сплаті судового збору в сумі 2270,00 грн.

В судовому засіданні представник позивача на задоволенні позовних вимог наполягала з підстав зазначених в позовній заяві.

Відповідач в судове засідання не з`явилася, причини неявки суду не повідомила, про час та місце розгляду справи повідомлялася своєчасно та належним чином. Відзив до суду не надходив.

Згідно ч.3 ст. 131 ЦПК України учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про причини неявки у судове засідання. У разі неповідомлення суду про причини неявки вважається, що учасники судового процесу не з`явилися в судове засідання без поважних причин.

Виходячи з наведеного, відповідно до ст. 280 ЦПК України, суд розглядає справу у відсутності відповідача і ухвалює заочне рішення, проти чого представник позивача у судовому засіданні не заперечував.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши та перевіривши матеріали справи, суд вважає, що заявлений позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.1 ст. 1 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми (далі Закон), громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Пунктом 5 ст. 3 Закону, одним із видів державної допомоги сім`ям з дітьми, яка призначається відповідно до цього Закону є допомога на дітей одиноким матерям.

Відповідно до ст. 5, 3 Закону, допомога на дітей одиноким матерям призначається і виплачується органами соціального захисту населення за місцем проживання батьків. Документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, подаються особою, яка претендує на призначення допомоги, самостійно.

Згідно ст. 18-1 Закону, право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Судом встановлено, що на підставі заяв ОСОБА_1 від 15.08.2017р., 13.02.2018р., 21.08.2018р., 19.02.2019р., 27.08.2019р. та рішень Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області від 16.08.2017р., 13.02.2018р., 22.08.2018р., 10.09.2019р. 20.02.2019 та 19.03.2020р. ОСОБА_1 виплачувалась державна допомога сім`ям з дітьми, як одинокій матері на дітей: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , оскільки відомості про батька в актових записах про народження дітей зроблені за заявою матері на підставі ч.2 ст. 55 КпШС та ч.1 ст. 135 СК України, що підтверджено довідками Голопристанського відділу РАЦС Голопристанського РУЮ Херсонської області.

Частиною 3 ст. 18-2 Закону визначено, що для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно ч.1 ст. 18-3 Закону, допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Згідно ст. 2 Закону, середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї на момент виникнення правовідносин між сторонами визначався згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15 листопада 2001 року N 486/202/524/455/3370.

Пунктом 5.16 вказаної Методики передбачено, що до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять в тому числі і доходи від особистого селянського господарства, земельних ділянок, наданих для ведення городництва (садівництва), сінокосіння, випасання худоби, та земельної частки (паю), виділеної внаслідок розпаювання землі.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вбачається, що 31.03.2017р. за ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про спадщину була зареєстрована земельна ділянка площею 3,98 га. з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 6522310100:07:026:0010.

Довідками ПП Органік Сістемс від 11.03.2020р. та від 17.03.2020р. підтверджено, що вищевказана земельна ділянка, яка належить ОСОБА_1 , знаходиться в оренді вказаного підприємства згідно договору №20347269 від 04.05.2017р. Орендна плата відповідачу за 2017 рік нарахована в сумі 10679,51 грн. (за вісім місяців), в 2019 році нарахована в сумі 15266,25 грн.

Як вбачається з поданих ОСОБА_1 декларацій про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги за періоди з 01.02.2017 по 01.08.2017р. та з 01.08.2018 по 01.02.2019р. в графі відомостей про земельні ділянки, що перебуваються у власності або володінні (користуванні) членів сім`ї, відповідач вказала, що землі не має.

Таким чином, вбачається, що ОСОБА_1 приховала відомості про свої доходи у вигляді отримуваної орендної плати за використання ПП Органік Сістемс земельної ділянки, що призвело до неврахування цих відомостей позивачем при визначенні середньомісячного сукупного доходу сім`ї і як наслідок безпідставної виплати відповідачу державної допомоги на дітей одиноким матерям.

В Акті № 407800 про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення соціальної допомоги від 18.03.2020р. зазначено, що в результаті проведеної перевірки встановлено виникнення переплати за період з 01.08.2017 по 31.01.2020р. в сумі 21961,80 грн. Переплата виникла внаслідок надання недостовірних даних (земля).

Пунктом 49 постанови КМУ від 27 грудня 2001 р. N 1751 Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми передбачено, що особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення. Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

В позовній заяві зазначено, що частину надміру виплачених коштів було відраховано з подальших виплат відповідача. Залишок переплати складає 20468,88 грн.

Відповідачу неодноразово направлялися повідомлення про відшкодування коштів по переплаченій державній соціальній допомозі в сумі 20468,88 грн., про що свідчать відповідні повідомлення від 25.01.2021р., 22.02.2021р., 10.08.2021р. та 13.09.2021р., жодне з яких, за твердженням позивача, добровільно ОСОБА_1 виконано не було.

Частинами 1-2 ст. 22 ЗУ Про державну допомогу сім`ям з дітьми , (на яку посилався позивач у позові) передбачено, що одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги, тощо), стягуються згідно з законом.

Відповідно до частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Стаття 1215 ЦК України встановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню. Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

В даній справі встановлено, що переплата відповідачу була здійснена внаслідок не зазначення ОСОБА_1 достовірних відомостей в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги за періоди з 01.02.2017 по 01.08.2017р. та з 01.08.2018 по 01.02.2019р. в графі відомостей про земельні ділянки.

Таким чином, подання документів із свідомо неправдивими відомостями свідчить про недобросовісність з боку відповідача, як набувача коштів державної допомоги на дітей, що є підставою для покладення на неї обов`язку з повернення переплаченої їй суми в розмірі 20468,88 грн. відповідно до статті 22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми та ст. 1212, 1215 ЦК України.

За вищевикладених обставин, суд знаходить позовні вимоги законними та обґрунтованими, а тому задовольняє позов в повному обсязі.

Відповідно до положень ст. 141 ЦПК України, на користь позивача також підлягають стягненню судові витрати понесені ним за сплату судового збору у розмірі 2270 гривні 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 12, 81, 89, 141, 263-265, 280, 282, 354-355 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (РНОКПП НОМЕР_1 , яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціального захисту населення, сім`ї та праці виконавчого комітету Голопристанської міської ради Херсонської області надмірно сплачені кошти по державній допомозі одиноким матерям в сумі 20468,88 грн. та витрати по сплаті судового збору в сумі 2270,00 грн. а всього: 22738 (двадцять дві тисячі сімсот тридцять вісім) гривень 88 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Херсонського апеляційного суду безпосередньо або через Голопристанський районний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя І. В. Третьякова

СудГолопристанський районний суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення16.12.2021
Оприлюднено20.12.2021
Номер документу102001504
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —654/2879/21

Рішення від 16.12.2021

Цивільне

Голопристанський районний суд Херсонської області

Третьякова І. В.

Ухвала від 11.10.2021

Цивільне

Голопристанський районний суд Херсонської області

Третьякова І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні