ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.12.2021 року м. Дніпро Справа № 912/1324/16
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)
суддів: Мороза В.Ф., Вечірка І.О.
при секретарі судового засідання: Радіновському Р.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та Головного управління ДПС у Кіровоградській області
на ухвалу Господарського суду Кіровоградської області (суддя Коваленко Н.М.) від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16
про банкрутство Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - Дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля" (далі - ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля"), код ЄДР 05427855, 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Коваленка, 35, -
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16:
1. Скаргу № 07-01-847 від 28.04.2021 на дії (бездіяльність) ліквідатора банкрута Чупруна Є.В. кредитора - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області визнано необґрунтованою, у задоволенні її вимог відмовлено.
2. Звіт арбітражного керуючого Чупруна Є.В. про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438602,00 грн, здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" затверджено.
Клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. задоволено.
Стягнуто з Олександрійського міськрайонного центр зайнятості (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, Соборний проспект, 126а, код ЄДРПОУ 23095859) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 1100,35 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритою акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнуто з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м, Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 124870,60 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7, код ЄДР 20632802) на користь арбітражного керуючого Чупрун Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 110110,75 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування втрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнуто з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, і.к. 43005393) в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, будинок 55, ід. код 43995486) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 140882,57 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
3. Звіт ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. та ліквідаційний баланс банкрута Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля" (код ЄДР 05427855) затверджено.
4. Ліквідовано юридичну особу банкрута - Державне відкрите акціонерне товариство "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля" (код ЄДР 05427855).
5. Провадження у справі закрито.
Не погодившись зі вказаною ухвалою до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою звернулося Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, в якій посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення ним норм матеріального і процесуального права, просить ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 скасувати в частині пунктів 1, 2 та прийняти в цій частині нове рішення, яким скаргу № 07-01-847 від 28.04.2021 на дії (бездіяльність) ліквідатора банкрута Чупруна Є.В. кредитора - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області - задовольнити; у задоволенні клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. в частині стягнення з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 124 870,60 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - Дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля" - відмовити.
В обгрунтування апеляційної скарги апелянт, зокрема вказує наступне:
- Кодекс України з процедур банкрутства не покладає на кредитора зобов`язання проводити сплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого;
- ліквідатором банкрута не подавалися на затвердження кредиторам та не схвалювалися останніми звіти арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди та відшкодування витрат за підсумками процедури ліквідації;
- фактично усі заходи ліквідаційної процедури були завершені ліквідатором у грудні 2018р., після продажу майна банкрута, а з січня 2019р. ліквідатор здійснював лише передання документів банкрута до архівної установи, що мав здійснити раніше, тобто нарахована ним грошова винагорода за період з 01.01.2019р. по 31.10.2020р. в розмірі 251 850,00грн. є необгрунтованою та не може бути покладена на кредиторів.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 20.09.2021р., у складі колегії суддів: головуючий суддя - Чередко А.Є., судді - Білецька Л.М., Вечірко І.О., відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області на ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16, розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 04.11.2021р.
Також, до Центрального апеляційного господарського суду із апеляційною скаргою звернулося Головне управління ДПС у Кіровоградській області, в якій просить ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 скасувати в частині задоволення клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 та прийняти в цій частині нове рішення, відхиливши відповідне клопотання.
Апеляційна скарга Головного управління ДПС у Кіровоградській області обгрунтована тим, що ліквідатором не були спрямовані кошти, одержані від продажу майна банкрута на погашення вимог кредиторів, а у повному обсягу були використані для відшкодування його витрат та оплату винагороди.
Також апелянт зазначає, що в період дії норм Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" господарським судом не встановлювалася та не затверджувалася грошова винагорода ліквідатора банкрута, а в період дії Кодексу України з процедур банкрутства кредиторами не створювався фонд для авансування грошової винагороди та витрат арбітражного керуючого, що виключає їх покладення на кредиторів.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 01.11.2021р. клопотання Головного управління ДПС у Кіровоградській області про продовження строку для усунення недоліків апеляційної скарги задоволено та продовжено строк на усунення недоліків апеляційної скарги; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Кіровоградській області на ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 та приєднано її до спільного розгляду з апеляційнию скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 04.11.2021р. продовжено строк на подання учасниками справи відзивів на апеляційні скарги, розгляд апеляційних скарг відкладено в судове засідання на 09.12.2021р.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 09.12.2021р., на підставі розпорядження керівника апарату суду щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи у зв`язку із перебуванням у відпустці судді Білецької Л.М. та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.12.2021р., апеляційні скарги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та Головного управління ДПС у Кіровоградській області на ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 прийято до провадження колегією суддів у складі: головуючий суддя - Чередко А.Є., судді - Мороз В.Ф., Вечірко І.О.
У судовому засіданні представники апелянтів доводи апеляційних скарг підтримали у повному обсягу та просили їх задовольнити.
Ліквідатор у відзиві на апеляційну скаргу та в судовому засіданні проти задоволення апеляційних скарг заперечує, вважає оскаржувану ухвалу законною та обгрунтованою, прийняту з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а апеляційні скарги кредиторів безпідставними, посилаючись при цьому на завершення ним заходів ліквідаційної процедури лише у жовтні 2020р., що пов`язано з кількістю та станом документації банкрута, що підлягала передачі до архівної установи, яка безпідставно ухилялася від прийняття цієї документації.
Зазначає ліквідатор і про те, що відкриття провадження у справі відбулось за ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", яка не передбачала створення комітету кредиторів, відсутність заперечень кредиторів щодо затвердження його звіту про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438602,00 грн, здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля", та встановлення чинним законодавством України гарантій оплати праці арбітражного керуючого.
Інші учасники провадження у справі наданим їм правом участі у судовому засіданні не скористалися та не забезпечили явку в судове засідання своїх повноважних представників, про час та місце судового засідання були повідомлені апеляційним судом належним чином, що підтверджується відповідними матеріалами справи.
Враховуючи вищенаведене, а також те, що апеляційним судом не визнавалася явка представників учасників справі в судове засідання обов`язковою, а неявка представників інших учасників справи не перешкоджає розгляду апеляційної скарги, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу по суті у відсутності їх представників.
Перевіривши законність та обґрунтованість ухвали суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, заслухавши пояснення представників апелянтів та ліквідатора, дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла до висновку про наявність підстав для часткового задоволення апеляційних скарг та зміни оскаржуваної ухвали, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, постановою від 31.05.2016 Господарський суд Кіровоградської області визнав ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" банкрутом. Відкрив ліквідаційну процедуру щодо банкрута ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля". Призначив ліквідатором банкрута - ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" арбітражного керуючого Чупруна Є.В.
До Господарського суду Кіровоградської області 19.11.2020 ліквідатором, арбітражним керуючим Чупруном Є.В. подано клопотання № 02-01/912/1324/16/269 від 16.11.2020 з вимогою затвердити звіт про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438 602,00 грн, здійснення та відшкодування витрат в сумі 50 986,10 грн за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" та клопотання № 02-01/912/1324/16/270 від 16.11.2020 з вимогою затвердити звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс у справі № 912/1324/16 про банкрутство ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
30.03.2021 на електронну пошту Господарського суду Кіровоградської області (з КЕП) надійшло клопотання № 02-01/912/1324/16/238 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. з вимогою залучити до участі у справі № 912/1324/16 про банкрутство ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" - Державну податкову службу України в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області, як правонаступника кредитора Головного управління ДФС у Кіровоградській області.
Крім цього, до господарського суду 30.03.3021 ліквідатором, арбітражним керуючим Чупруном Є.В. подано клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 з вимогами про:
- стягнення з Олександрійського міськрайонного центру зайнятості (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, Соборний проспект, 126а, код ЄДРПОУ 23095859) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 1100,35 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля";
- стягнення з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м, Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) -124 870,60 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля";
- стягнення з Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7, код ЄДР 20632802) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) 110 110,75 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування втрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля";
- стягнення з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, і.к. 43005393) в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, будинок 55, ід. код 43995486) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 140 882,57 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля";
- за результатом розгляду клопотання видати судовий наказ.
28.04.2021 від Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області до господарського суду надійшла скарга № 07-01-847 на дії (бездіяльність) ліквідатора банкрута Чупруна Є.В. у справі №912/1324/16 з вимогами прийняти скаргу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області на дії (бездіяльність) ліквідатора Чупруна Є.В. до провадження. Задовольнити скаргу управління виконавчої дирекції Фонду повністю. Визнати дії (бездіяльність) ліквідатора Чупруна Є.В. в частині нарахування собі грошової винагороди в розмірі 251850,00 грн. за період з 01.01.2019 по 31.10.2020 незаконними.
Ухвалою від 29.04.2021 Господарський суд Кіровоградської області клопотання № 02-01/912/1324/16/238 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. задовольнив. Залучив до участі у справі № 912/1324/16 про банкрутство ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" - Державну податкову службу України в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області, як правонаступника кредитора Головного управління ДФС у Кіровоградській області.
Ухвалою Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16, поміж іншого:
1. Скаргу № 07-01-847 від 28.04.2021 на дії (бездіяльність) ліквідатора банкрута Чупруна Є.В. кредитора - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області визнано необґрунтованою, у задоволенні її вимог відмовлено.
2. Звіт арбітражного керуючого Чупруна Є.В. про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438602,00 грн, здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" затверджено.
Клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. задоволено.
Стягнуто з Олександрійського міськрайонного центр зайнятості (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, Соборний проспект, 126а, код ЄДРПОУ 23095859) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 1100,35 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритою акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнуто з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м, Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 124870,60 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнуто з Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7, код ЄДР 20632802) на користь арбітражного керуючого Чупрун Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 110110,75 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування втрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнуто з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, і.к. 43005393) в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, будинок 55, ід. код 43995486) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 140882,57 грн коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Ухвала Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16, у вищенаведеній частині, і є предметом апеляційного оскарження.
Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість ухвали Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 (в оскаржуваній частині), колегія суддів апеляційного господарського суду враховує наступне.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 3 ГПК України, судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Судочинство у господарських судах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Згідно з ч. 6 ст. 12 ГПК України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
На час подання ліквідатором звіту про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат, клопотання про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута, та постановлення оскаржуваної ухвали набув чинності Кодекс України з процедур банкрутства, який встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.
Частиною 2 Прикінцевих та Перехідних Положень Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що з дня введення в дію цього Кодексу визнано таким, що втратив чинність Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (Відомості Верховної Ради України, 1992р., № 31, ст. 440 із наступними змінами).
Відповідно до ч. 4 Прикінцевих та Перехідних Положень Кодексу України з процедур банкрутства установлено, що з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства, провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, ГПК України, іншими законами України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий виконує повноваження за грошову винагороду. Грошова винагорода арбітражного керуючого складається з основної та додаткової грошових винагород. Розмір основної грошової винагороди арбітражного керуючого за виконання ним повноважень розпорядника майна або ліквідатора визначається в розмірі середньомісячної заробітної плати керівника боржника за останніх 12 місяців його роботи до відкриття провадження у справі, але не менше трьох розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання арбітражним керуючим повноважень. Право вимоги основної грошової винагороди виникає в арбітражного керуючого в останній день кожного календарного місяця виконання ним повноважень.
Згідно з ч. 6 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства, арбітражний керуючий не менше одного разу на два місяці звітує про нарахування та виплату грошової винагороди арбітражного керуючого, здійснення та відшкодування його витрат на засіданнях зборів кредиторів (у процедурі банкрутства фізичної особи) чи комітету кредиторів (у процедурі банкрутства юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - перед забезпеченим кредитором. Звіт арбітражного керуючого про нарахування і виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат має бути схвалений зборами кредиторів (у процедурі банкрутства фізичної особи) чи комітетом кредиторів (у процедурі банкрутства юридичної особи), а в частині витрат, що стосуються заставного майна, - забезпеченим кредитором. Звіт про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедур розпорядження майном, санації, ліквідації, реструктуризації заборгованості, погашення боргів подається арбітражним керуючим до господарського суду за п`ять днів до закінчення відповідної процедури, розглядається судом та затверджується ухвалою, що може бути оскаржена у встановленому порядку.
За ч.ч. 1, 2, 3 ст. 60 Кодексу України з процедур банкрутства, у постанові про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури господарський суд призначає ліквідатора банкрута з урахуванням вимог, установлених цим Кодексом, з числа арбітражних керуючих, внесених до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України.
Ліквідатор виконує свої повноваження до завершення ліквідаційної процедури в порядку, встановленому цим Кодексом.
У ліквідаційній процедурі господарський суд розглядає скарги на дії (бездіяльність) ліквідатора та здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом.
Частиною 3 ст. 61 Кодексу України з процедур банкрутства встановлено, що кошти, які надходять при проведенні ліквідаційної процедури, зараховуються на ліквідаційний рахунок боржника. Після оплати витрат, пов`язаних з проведенням ліквідаційної процедури, та сплати основної і додаткової винагороди арбітражного керуючого здійснюються виплати кредиторам у порядку черговості, встановленому цим Кодексом.
Оплата витрат, пов`язаних з проведенням ліквідаційної процедури, здійснюється у такому порядку:
у першу чергу оплачуються витрати, пов`язані з проведенням ліквідаційної процедури, та сплачується винагорода ліквідатора;
у другу чергу виконуються зобов`язання перед особами, які після відкриття провадження у справі про банкрутство боржника надавали кредитування, поставляли сировину, комплектуючі з відстроченням платежу.
За змістом п. 1 ч. 1 ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства, кошти, одержані від продажу майна банкрута, спрямовуються на задоволення вимог кредиторів у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому у першу чергу, зокрема задовольняються витрати, пов`язані з провадженням у справі про банкрутство в господарському суді.
Відповідно до ч. 1 ст. 65 Кодексу України з процедур банкрутства, після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси; відомості про реалізацію об`єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії документів, що підтверджують відчуження активів боржника під час ліквідаційної процедури (у тому числі протоколи про проведення аукціону, договори купівлі-продажу, акти приймання-передачі майна, акти про придбання майна на аукціоні тощо); реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, що підтверджують погашення вимог кредиторів; довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; для акціонерних товариств - розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, видане Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; для емітентів боргових цінних паперів - звіт про результати погашення цінних паперів.
Про час і місце судового засідання, в якому мають розглядатися звіт і ліквідаційний баланс, господарський суд повідомляє ліквідатора та кредиторів.
Обов`язком ліквідатора є здійснення всієї повноти дій, спрямованих на виявлення та повернення активів боржника.
Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки кредиторів постановляє ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається зі змісту звіту ліквідатора - арбітражного керуючого Чупрун Є.В. та ліквідаційного балансу банкрута, з моменту призначення ліквідатором направлено ряд запитів до органів державної виконавчої влади, зокрема до: Державної інспекції з безпеки на Морському та річковому транспорті, Міністерства вугільної промисловості, Фонду державного майна, Державної авіаційної служби, Державної інспекції сільського господарства, Державної служби надзвичайних ситуацій, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Управління державної архітектурно-будівельної інспекції, управління Держпраці, відділу статистики, Державної служби інтелектуальної власності, Олександрійської ОДПІ, відділу управління превентивної діяльності, управління Держгеокадастру, а також управлінню приватизації Олександрійської міської ради, колишньому керівництву та голові ліквідаційної комісії ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
05.07.2016 від Регіонального сервісного центру МВС в Кіровоградській області надійшла відповідь на запит, відповідно до якої транспортні засоби за банкрутом на обліку не значаться.
29.06.2016 надійшов лист від Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з інформацією про необхідність звернення до Національного депозитарію України.
Листом від 23.06.2016 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила ліквідатора про те, що за банкрутом зареєстрована земельна ділянка на праві постійного користування.
Листом від 24.06.2016 Олександрійська міська рада повідомила про те, що об`єкти нерухомого майна банкрута до комунальної власності не належать.
Листом від 21.06.2016 Державна архітектурно-будівельна інспекція повідомила, що за банкрутом не обліковуються документи реєстраційно-декларативного характеру.
Листом від 29.06.2016 Управління ДСНС повідомило, що не передавало банкруту майно в управління.
Листом від 07.07.2016 Управління статистики повідомило про неможливість надання звітності, що подавалася банкрутом.
Регіональне відділення Фонду державного майна України листом від 22.06.2016 повідомило, що банкрут не перебуває у сфері його управління.
15.07.2016 колишнім керівництвом було передано установчі та правовстановлюючі документи банкрута.
У відповідності до положень ст.ст. 41-42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", який був чинним на час здійснення ліквідатором заходів ліквідаційної процедури, наказів № 1-інв від 22.08.2016, № 2-інв від 20.09.2016 проведено інвентаризацію на ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
У відповідності до ст. 96 згаданого Закону направлено на погодження органу, уповноваженому управляти державним майном, перелік майна, що увійшло ліквідаційної маси ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
Ліквідатором на підставі договору залучено спеціалізовану організацію з метою проведення оцінки майна ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
У відповідності до висновку про вартість майна від 24.01.2017 вартість об`єктів нерухомості складає 562 899,00 грн.
Зазначений висновок рецензовано, встановлено його відповідність вимогам Національного стандарту "Загальні засади оцінки майна", затвердженого постановою КМУ від 10.09.2003 п. №1440. Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості №305 від 28.04.2017 погоджено перелік майна, що внесено до ліквідаційної маси ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
Листом від 12.05.2017 ліквідатор звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості з проханням розмістити оголошення щодо визначення організатора аукціону з продажу майна банкрута ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
22.05.2017 на офіційному сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості опубліковано оголошення про визначення організатора аукціону з продажу майна ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" (код 05427855). На адресу ліквідатора надійшло п`ять заяв із конкурсними пропозиціями. 15.06.2017 ліквідатором визначено кандидатуру організатора торгів.
Листом від 15.06.2017 ліквідатор звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості з проханням погодити кандидатуру організатора торгів у відповідності до Порядку організації та проведення аукціонів у провадженні у справах про банкрутство та вимоги до їх організаторів стосовно майна державних підприємств, які належать до сфери управління Міненерговугілля, та господарських товариств, державна частка в статутних капіталах яких перевищує 50 відсотків і щодо яких Міненерговугілля здійснює повноваження з управління державними корпоративними правами, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 02.09.2013 №626.
21.07.2017 ліквідатором отримано лист Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 13.07.2017 №02/12-6494 з інформацією про відхилення кандидатури переможця конкурсу та необхідність повторного відбору торгуючої організації серед заявників і подальшого погодження кандидатури організатора торгів ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
Листом від 28.08.2017 № 02-01/912/1324/16/2793 ліквідатор повторно звернувся до міністерства енергетики та вугільної промисловості з метою погодження кандидатури організатора торгів.
Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості № 623 від 26.09.2017 погоджено кандидатуру переможця конкурсу з визначення організатора торгів з продажу майна ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
З переможцем конкурсу 09.10.2017 укладено договір на організацію проведення аукціону.
31.10.2017 на офіційному сайті Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про проведення аукціону з продажу майна ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" у вигляді цілісного майнового комплексу. Аукціон мав відбутися 30.11.2017, проте не відбувся у зв`язку з відсутністю заявок від потенційних учасників.
Листом від 14.12.2017 ліквідатор звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з проханням надати згоду на проведення аукціону з продажу майна банкрута за оціночною вартістю.
З огляду на відсутність відповіді на зазначений лист, ліквідатор повторно звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з листом від 17.01.2018. Відповіді на вказаний лист Міністерством енергетики та вугільної промисловості України не надано.
20.02.2018 на офіційному сайті Вищого господарського суду України, Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про проведення повторного аукціону з продажу цілісно-майнового комплексу - банкрута ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля". Аукціон запланований на 26.03.2018 о 14.00 год. за адресою: м. Київ, вул. Б.Хмельницького, 55.
Проте у зв`язку із відсутністю заявок зазначений аукціон визнаний таким, що не відбувся.
20.03.2018 на офіційному сайті Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про визнання першого повторного аукціону таким, що не відбувся. Листом від 26.03.2018 ліквідатор звернувся до організатора торгів з метою організації проведення другого повторного аукціону.
29.03.2018 на офіційному сайті Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про проведення другого повторного аукціону. Аукціон запланований на 30.04.2018.
27.04.2018 на офіційному сайті Міністерства юстиції України опубліковано повідомлення про визнання другого повторного аукціону таким, що не відбувся у зв`язку з відсутністю учасників.
30.05.2018 на офіційному сайті Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про проведення аукціону з продажу майна ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля".
Аукціон, призначений на 26.06.2018 не відбувся у зв`язку із відсутністю заяв на участь в аукціоні.
04.07.2018 на офіційному сайті Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про проведення повторного аукціону з продажу майна ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" Аукціон призначено на 06.08.2018.
Аукціон, призначений на 06.08.2018 не відбувся у зв`язку з відсутністю заявок на участь в аукціоні.
14.08.2018 на офіційному сайті Вищого господарського суду України, Міністерства юстиції України опубліковано оголошення про проведення другого повторного аукціону з продажу майна банкрута ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля". Аукціон запланований на 18.09.2018 за адресою: м. Київ, вул. Б.Хмельницького, 55.
Аукціон запланований на 18.09.2018 за адресою: м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 55 відбувся. Вартість продажу майна склала 81 947,52 грн.
Крім коштів, отриманих від реалізації майна боржника у сумі 81 947,52 грн., на рахунок банкрута надходили кошти за підготовку довідок про стаж та заробітну плату. Загалом за вказаним призначенням на рахунок надійшли кошти в сумі 4760,00 грн. За рахунок вказаних коштів оплачено послуги за цивільно-правовим договором щодо підготовки таких довідок, а також витрати на комісію банку за розрахунково-касові операції по рахунку.
Загалом на рахунок банкрута за період з 29.08.2016 по 31.12.2018 надійшла сума 86707,52 грн.
Відповідно до ст. 12 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (діяв на дату укладення договорів), арбітражний керуючий має право залучити для забезпечення виконання своїх повноважень на договірних засадах інших осіб та спеціалізовані організації з оплатою їх діяльності за рахунок боржника, якщо інше не встановлено цим Законом чи угодою з кредиторами.
У відповідності до ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства, вимоги щодо витрат, пов`язаних з провадженням у справі про банкрутство в господарському суді, відносяться до першої черги реєстру вимог кредиторів.
За ч. 4 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства, витрати арбітражного керуючого, пов`язані з виконанням ним повноважень у справі, відшкодовуються в порядку, передбаченому цим Кодексом, крім витрат на страхування його професійної відповідальності за заподіяння шкоди, а також витрат, пов`язаних з виконанням таких повноважень у частині, в якій зазначені витрати перевищують регульовані державою ціни (тарифи) на відповідні товари, роботи, послуги чи ринкові ціни на день здійснення відповідних витрат або замовлення (придбання) товарів, робіт, послуг.
Витрати на оплату послуг залучених спеціалістів склали:
1) За договором про підготовку та видачу довідок - 3250,00 гривень (оплачено з коштів, що надійшли на банківський рахунок);
2) За договором на проведення оцінки майна - 17000,00 гривень (оплачено за рахунок коштів ліквідатора, які не повернуті ліквідатору);
3) За договором про надання послуг з організації та проведення відкритих торгів - 1229,22 гривень (оплачено з коштів, що надійшли на банківський рахунок);
4) За договором зберігання від 17.10.2016 - 23450,00 гривень (не оплачено).
Загальна сума витрат на залучення спеціалізованих організацій та спеціалістів склала 44929,22 грн. З них фактично оплачено 21479,22 грн., залишились неоплаченими 23450,00 грн.
Крім того, у межах ліквідаційної процедури понесені такі витрати:
- отримання довідок, витягів - 719,34 грн.;
- послуги з розміщення оголошень - 360,00 грн.;
- поштові витрати - 1149,40 грн.;
- втрати на паливно-мастильні матеріали - 1599,84 грн.;
- комісія банку за розрахунково-касові операції - 2228,30 грн. (оплачено з коштів, що надійшли на банківський рахунок).
Загальний розмір вказаних вище витрат склав 6056,88 грн. З них 2228,30 грн. оплачено з коштів, що надійшли на банківський рахунок, решта в сумі 3828,58 грн. оплачено за рахунок коштів ліквідатора, які не повернуті ліквідатору.
Загальний розмір витрат ліквідаційної процедури склав 50986,10 грн., з яких оплачено 27536,10 грн. в т.ч. 6707,52 грн. за рахунок коштів отриманих на рахунок банкрута та 20828,58 грн. за рахунок коштів ліквідатора, які не повернуті ліквідатору.
У відповідності до ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 115 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (діяв до 21.10.2019), ліквідатор виконує повноваження за грошову винагороду.
До 01.11.2020 грошова винагорода нараховувалася ліквідатору з мінімуму, передбаченого Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а саме із розрахунку двох мінімальних заробітних плат за кожен місяць виконання повноважень.
У відповідності до ч. 2 ст. 30 Кодексу України з процедур банкрутства, розмір основної грошової винагороди арбітражного керуючого за виконання ним повноважень розпорядника майна або ліквідатора визначається в розмірі середньомісячної заробітної плати керівника боржника за останніх 12 місяців його роботи до відкриття провадження у справі, але не менше трьох розмірів мінімальної заробітної плати за кожний місяць виконання арбітражним керуючим повноважень.
Ліквідаційну процедуру стосовно ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" відкрито 31.05.2016. Відтак, розмір грошової винагороди арбітражного керуючого Чупруна Є.В. за виконання повноважень ліквідатора склав за період з 01.06.2016 по 31.10.2020 - 438 602,00 грн.
З вказаної суми виплачено грошову винагороду арбітражному керуючому Чупруну Є.В. за 2016 рік, а також січень-вересень та частково жовтень 2017 року на загальну суму 80000,00 грн.
Отже, у зв`язку із недостатністю коштів, отриманих від продажу майна банкрута, виплата грошової винагороди у розмірі 358 602,00 грн. та відшкодування витрат арбітражного керуючого Чупруна Є.В. за виконання повноважень ліквідатора у розмірі 20 828, 58 грн не здійснювалося.
За наведених обставин місцевий господарський суд дійшов до висновку про наявність підстав для затвердження звіту про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438 602,00 грн, здійснення та відшкодування витрат в сумі 50 986,10 грн за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" та задоволення клопотання №02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. в повному обсягу.
Проте, колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції безпідставним та помилковим, з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи, провадження у даній справі порушувалося і здійснювалось у відповідності до ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції після набрання чинності Законом України від 22.12.2011 № 4212-VI).
Постановою від 31.05.2016 Господарський суд Кіровоградської області визнав ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" банкрутом. Відкрив ліквідаційну процедуру щодо банкрута ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля". Призначив ліквідатором банкрута - ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" арбітражного керуючого Чупруна Є.В.
Відтак, в силу ч. 1 ст. 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" усі заходи ліквідаційної процедури у справі мали бути завершені ліквідатором до 31.05.2017.
Проте, ліквідатором подано звіт та ліквідаційний баланс у справі № 912/1324/16 про банкрутство ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" лише у листопаді 2020р.
При цьому, як вбачається зі звіту ліквідатора, заходи ліквідаційної процедури пов`язані з встановленням майнового стану банкрута та продажем його майна були завершені у грудні 2018р., а з січня 2019р. по листопад 2020р. ліквідатор займався виключно упорядкуванням архівної документації банкрута та передачею її до архівної установи, що в ліквідатора зайняло більше часу, ніж відведено законодавством на завершення усіх заходів ліквідаційної процедури.
Колегія суддів вважає безпідставними доводи ліквідатора щодо великого обсягу архівної документації банкрута та її неналежного стану, а також відмови архівної установи у прийнятті цієї документації, адже згідно з ст. 48 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та ст. 67 Кодексу України з процедур банкрутства, ліквідатор мав розпочати процедуру упорядкування документації банкрута з моменту введення ліквідаційної процедури, а спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноважена ним архівна установа зобов`язані прийняти архівні документи банкрута на зберігання без додаткових умов. Втім, ліквідатор звернувся до господарського суду з заявою про зобов`язання Олександрійську міську раду прийняти на зберігання безоплатно та без додаткових умов архівні документи банкрута лише у травні 2021р.
Не підтверджується матеріалами справи і не можливість вчинення ліквідатором дій з упорядкування архівних документів до продажу майна банкрута, як і спрямування одержаних від продажу майна банкрута коштів на вказані цілі.
Таким чином, здійснення заходів ліквідаційної процедури, у період з січня 2019р. по листопад 2020р., щодо упорядкування документації банкрута та передачі її до архівної установи, обумовлено суб`єктивними обставинами, зокрема ставленням ліквідатора до виконання своїх повноважень, що призвело до штучного затягування терміну ліквідаційної процедури, а не обставинами об`єктивного характеру, які перешкоджали її завершенню.
Відтак, продовження здійснення ліквідатором заходів ліквідаційної процедури у період з січня 2019р. по листопад 2020р. не можна вважати обґрунтованим та необхідним, як і нарахування ліквідатором собі грошової винагороди за виконання повноважень у період з 01.01.2019р. по 31.10.2020р. в розмірі 251 850,00грн., яка помилково затверджена судом першої інстанції.
Колегія суддів апеляційного суду також вважає за необхідне зазначити, що таке нарахування ліквідатором грошової винагороди з подальшим покладенням її сплати на кредиторів, які взагалі не одержали задоволення своїх кредиторських вимог під час судової процедури банкрутства у даній справі, яка була відкрита за заявою банкрута, суперечить як завданню та основним засадам господарського судочинства, встановленим ст. 2 ГПК, так і завданню та меті Кодексу України з процедур банкрутства, якими є відновлення платоспроможності боржника та задоволення вимог кредиторів.
В той-же час, з огляду на приписи ст. 115 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст. 12, 30, 61, 64 Кодексу України з процедур банкрутства, апеляційний суд відхиляє доводи апелянтів щодо взагалі відсутності підстав для покладення на кредиторів витрат, пов`язаних з проведенням ліквідаційної процедури та сплати винагороди арбітражного керуючого.
Крім цього, як вже зазначалось, провадження у даній справі порушувалося і здійснювалось у відповідності до ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції після набрання чинності Законом України від 22.12.2011 № 4212-VI), за спрощеною процедурою, порушеною за заявою боржника. Спрощена процедура банкрутства не передбачала створення комітету кредиторів у процедурі банкрутства боржника, що ліквідується власником, оскільки формування та створення комітету кредиторів, як органу, що представляє інтереси всіх кредиторів у справі про банкрутство, здійснюється на стадії розпорядження майном, яка в процедурі банкрутства боржника, що ліквідується власником, відсутня.
У зв`язку з тим, що порушення і подальше провадження у справі про банкрутство здійснювалося за спрощеною процедурою, п. 4 постанови Господарського суду Кіровоградської області від 30.05.2016 по справі №912/1324/16 зобов`язано ліквідатора банкрута щомісяця подавати господарському суду відомості (інформацію) про виконану роботу по проведенню ліквідаційної процедури.
На виконання п. 4 постанови Господарського суду Кіровоградської області від 30.05.2016 по справі №912/1324/16 ліквідатором з червня 2016 по квітень 2021 до матеріалів справи направлялися звіти про хід ліквідаційної процедури.
Господарським судом Кіровоградської області ухвала про зобов`язання створення комітету кредиторів не виносилася.
Тобто, у ліквідатора були відсутні підстави для подання кредиторам звітів про свою діяльність та винесення на засідання комітету кредиторів питання щодо затвердження розміру грошової винагороди арбітражного керуючого та затвердження його звітів про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат.
Також, 03.12.2020 ліквідатор направив кредиторам за переліком копію звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу, а також клопотання про затвердження звіту про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедури ліквідації. Докази направлення зазначених документів приєднані до матеріалів справи клопотанням від 21.12.2020 № 02-01/912/1324/16/403.
За наведених обставин є безпідставною і скарга № 07-01-847 від 28.04.2021 на дії (бездіяльність) ліквідатора банкрута Чупруна Є.В. кредитора - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області, яка ґрунтується саме на не поданні ліквідатором комітету кредиторів звітів про свою діяльність та про нарахування і виплату грошової винагороди, а також містить заперечення проти оплати грошової винагороди ліквідатора за рахунок кредиторів.
Отже, місцевий господарський суд дійшов до вірного висновку про необґрунтованість та безпідставність скарги № 07-01-847 від 28.04.2021 на дії (бездіяльність) ліквідатора банкрута Чупруна Є.В. кредитора - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області.
Колегія суддів також враховує, що поданий ліквідатором звіт про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат містить відповідні розрахунки оплати послуг арбітражного керуючого Чупруна Є.В., до нього додані належні докази здійснення та відшкодування витрат такої особи, понесених в ліквідаційній процедурі банкрута.
Згідно з ч. 1, 4, 7 ст. 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Згідно позиції Верховного Суду від 01.08.2018 у справі № 912/1783/16 у випадку, коли оплата послуг арбітражного керуючого здійснюється не за рахунок коштів, одержаних від продажу майна боржника, чи коштів одержаних у результаті виробничої діяльності боржника, така оплата повинна здійснюватися за рахунок коштів кредиторів, виходячи з принципу пропорційності їх грошовим вимогам. Крім того, законодавець не ставить порядок розподілу витрат на оплату послуг ліквідатора в залежність від майнового стану кожного кредитора у справі про банкрутство, правового статусу кредитора, від джерел фінансування того, чи іншого кредитора, а також від майнових результатів арбітражного керуючого у справі про банкрутство.
З огляду на викладене, враховуючи факт відсутності у боржника майна за рахунок якого можна було б оплатити грошову винагороду та відшкодувати витрати ліквідатора у справі, обов`язок кредиторів, дотримуючись принципу пропорційності заявлених вимог, оплатити арбітражному керуючому надані ним послуги та відшкодувати понесені витрати.
При цьому, судом першої інстанції вірно відхилені заперечення кредиторів стосовно того, що вони є - бюджетними установами та за організаційно-правовою формою є органами державної влади і використовують кошти чітко за бюджетним призначенням, не є прибутковими організаціями і кошти ними використовують тільки згідно кошторису, у бюджеті кредиторів відсутні асигнування для оплати послуг та відшкодування витрат арбітражного керуючого, адже як зазначалося раніше, законодавець не ставить порядок розподілу витрат на оплату послуг ліквідатора в залежність від майнового стану кожного кредитора у справі про банкрутство, правового статусу кредитора та від джерел фінансування того чи іншого кредитора.
Як вбачається з матеріалів справи та оскаржуваної ухвали, визнані судом першої інстанції вимоги кредиторів: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (правонаступник кредиторів - Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код ЄДРПОУ 22217622) та Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Олександрійському районі Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 23234479) в сумі 15 891, 11 грн. заборгованості, 2 756, 00 грн. судового збору, в сумі 1 155 402, 05 грн. заборгованості та 2 900, 00 грн. судового збору, Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (правонаступник кредитора Олександрійського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 37944495) в сумі 1 035 091, 40 грн. та 2 756, 00 грн. судового збору, Державної податкової служби України в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області (правонаступник кредитора Головного управління ДФС у Кіровоградській області, правонаступник кредитора - Олександрійської ОДПІ Головного управління ДФС у Кіровоградській області (код ЄДР 39481571) в сумі 1 324 909, 78 грн та 2 756, 00 грн судового збору, гр. ОСОБА_1 в сумі 23 162, 19 грн, Олександрійського міськрайонного центру зайнятості в сумі 7 525, 31 грн. та 2 756, 00 грн. судового збору - не погашені за недостатністю майна банкрута та відповідно до ч. 7 ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства визнані погашеними.
Виходячи з усього вищенаведеного, розміру грошових вимог кредиторів, затверджених місцевим господарським судом у справі, змісту звіту арбітражного керуючого Чупруна Є.В. про нарахування та виплату грошової винагороди, здійснення та відшкодування витрат за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля", а також виходячи з вимог клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора - арбітражного керуючого Чупруна Є.В. та розміру здійсненої під час процедури ліквідації сплати грошової винагороди ліквідатора та відшкодування його витрат, колегія суддів апеляційного суду вважає за необхідне змінити п. 2 резолютивної частини оскаржуваної ухівали, як такої, що постановлена з неправильним застосуванням норм матеріального права та невідповідністю висновків суду обставинам справи, та звіт арбітражного керуючого Чупруна Є.В. про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438602,00 грн., здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн. за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" затвердити в частині виплати грошової винагороди в сумі 186 752,00 грн., за період роботи з 01.06.2016р. по 31.12.2018р., здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн., а також частково задовольнити клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. та стягнути з кредиторів на користь ліквідатора грошову винагороду у сумі 106 752,00грн. та витрати в сумі 20 828,58 грн., пропорційно їх кредиторським вимогам.
Частково задовольняючи вимоги ліквідатора апеляційний суд також враховує, що у даному випадку, неможливість визнання нарахованої ліквідатором грошової винагороди у повному обсягу пов`язана саме з не дотриманням ним строків здійснення ліквідаційної процедури та відсутністю підстав, які-б свідчили про обґрунтованість перевищення такого строку, зокрема починаючи з 2019р., адже пропуск строку пов`язаний виключно з поведінкою ліквідатора, а ліквідаційна процедура не може відбуватися безстроково з покладенням витрат на її проведення на кредиторів, тому відмова у стягненні винагороди у повному обсягу не може бути визнана такою, що позбавляє ліквідатора права на оплату праці.
Згідно з ст. 129 ГПК України та виходячи з результатів розгляду апеляційних скарг, сплачені апелянтами судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційних скарг слід покласти на ліквідатора пропорційно задоволеним вимогам цих скарг.
З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 129, 264, 269, 270, 271, 275-284, 287 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області та Головного управління ДПС у Кіровоградській області на ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 - задовольнити частково.
Ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 - змінити , виклавши п. 2 резолютивної частини ухвали в наступній редакції:
Звіт арбітражного керуючого Чупруна Є.В. про нарахування та виплату грошової винагороди в сумі 438602,00 грн., здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн. за підсумками процедури ліквідації ДВАТ "Олександрійська автобаза" - ДП ДХК "Олександріявугілля" затвердити в частині виплати грошової винагороди в сумі 186 752,00 грн., здійснення та відшкодування витрат в сумі 50986,10 грн.
Клопотання № 02-01/912/1324/16/239 від 29.03.2021 ліквідатора, арбітражного керуючого Чупруна Є.В. задовольнити частково.
Стягнути з Олександрійського міськрайонного центру зайнятості (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, Соборний проспект, 126а, код ЄДРПОУ 23095859) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 369,98 грн. коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритою акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - Дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнути з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м, Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року № 424) - 41 986,76 грн. коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - Дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (25009, м. Кропивницький, вул. Соборна, 7, код ЄДР 20632802) на користь арбітражного керуючого Чупрун Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 37 023,88 грн. коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування втрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - Дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
Стягнути з Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, і.к. 43005393) в особі філії Головного управління ДПС у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, будинок 55, ід. код 43995486) на користь арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) - 47 370,66 грн. коштів на оплату грошової винагороди та відшкодування витрат арбітражного керуючого (ліквідатора) Державного відкритого акціонерного товариства "Олександрійська автобаза" - Дочірнього підприємства Державної холдингової компанії "Олександріявугілля".
В решті ухвалу Господарського суду Кіровоградської області від 31.08.2021р. у справі № 912/1324/16 - залишити без змін.
Стягнути з арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м, Кропивницький, вул. Михайлівська, 64, код ЄДРПОУ 41316824) судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 1509,55грн.
Стягнути з арбітражного керуючого Чупруна Євгена Вікторовича (ІПН НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , свідоцтво Міністерства юстиції України від 06.03.2013 року №424) на користь Головного управління ДПС у Кіровоградській області (25006, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, будинок 55, ід. код 43995486) судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 1509,55грн.
Видачу наказів згідно зі ст. 327 ГПК України доручити Господарському суду Кіровоградської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право на касаційне оскарження постанови суду апеляційної інстанції та строки оскарження встановлені ст.ст. 287, 288 Господарського процесуального кодексу України.
Повна постанова складена та підписана 20.12.2021 року.
Головуючий суддя А.Є. Чередко
Суддя В.Ф. Мороз
Суддя І.О. Вечірко
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2021 |
Оприлюднено | 20.12.2021 |
Номер документу | 102008112 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чередко Антон Євгенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні