ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2021 рокуЛьвівСправа № 460/464/20 пров. № А/857/13555/21 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Запотічного І.І.,
суддів: Глушка І.В., Матковської З.М.
при секретарі судового засідання Пославському Д.Б.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Гощанської селищної ради на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21 липня 2020 року (суддя Махаринець Д.Є., ухвалене в м.Рівне о 10:53) у справі № 460/464/20 за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Гощанської районної ради Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Приватне підприємство "Земельний наділ", Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, Липківська сільська рада про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
28.01.2020 позивач звернувся в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Гощанської районної ради Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: Приватне підприємство "Земельний наділ", Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, Липківська сільська рада та просив: визнати протиправним та скасувати рішення Гощанської районної ради Рівненської області №543 від 18.12.2019 року Про встановлення (зміну) меж села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області ; визнати протиправним та скасувати рішення Гощанської районної ради Рівненської області №544 від 18.12.2019 року Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області .
Позов обґрунтовує тим, що вказані рішення прийняті з порушенням вимог нормативно-правових актів. Зокрема, зауваження органів державного земельного кадастру до розробленої документації не усунуті, проекти рішення у встановленому порядку оприлюднені не були, та прийняті без обговорення та врахування думки жителів сільської ради та інших зацікавлених осіб. Вказує, що порушення чинного законодавства у сфері земельних відносин, створить передумови для незаконної та хаотичної забудови території.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21 липня 2020 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Гощанської районної ради Рівненської області № 544 від 18.12.2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області". В задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Гощанська селищна рада подала апеляційну скаргу, в якій, покликаючись на порушенням судом норм матеріального права зазначає, що саме лише існування договірних відносин між позивачем та Гощанською районною державною адміністрацією, як орендаря та орендодавця за договором оренди землі не можуть надавати ФОП ОСОБА_1 права на представлення інтересів Липківської територіальної громади та жодним чином не свідчить про порушення його прав як орендаря. Крім того, вважає що позивач не є суб`єктом правовідносин зі зміни адміністративних меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, а тому дане рішення не породжує для нього права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом. Також апелянт вважає, що судом першої інстанції протиправно не взято до уваги довідку Гощанської селищної ради № 103 від 24.03.2020 про оприлюднення проектів оскаржуваних рішень на її веб-сайті. Апелянт вважає, що відповідачем по справі були надані докази подальшого посвідчення виправлень зауважень викладених у висновку державної експертизи землевпорядної документації, що свідчить про законність оскаржуваних рішень. Просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених вимог та прийняти в цій частині нове, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
Представник апелянта в судовому засіданні надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі просив скасувати оскаржуване рішення суду в частині задоволених вимог та прийняти нове про відмову в позові.
Представник позивача вимоги апеляційної скарги заперечив, вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення.
Інші учасники справи, будучи повідомленими про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явилися, явки уповноважених представників не забезпечили, що відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України не перешкоджає розгляду справи без їхньої участі.
Протокольною ухвалою суду від 21.10.2021 продовжено строк розгляду справи на 15 днів.
Заслухавши суддю-доповідача та представників сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.
Судом встановлені наступні обставини.
ОСОБА_1 є фізичною особою - підприємцем, що підтверджується витягом з єдиного державного реєстру Юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №24277327 від 08.02.2019 року.
В 2009 році позивач отримав в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення за рахунок земель водного фонду, що знаходиться за межами території Липківської сільської ради в селі Андрусіїв.
09 березня 2009 року у смт.Гоща, було укладено Договір оренди землі, стороною якого є Орендодавець - Гощанська районна державна адміністрація та Орендар - фізична особа - підприємець ОСОБА_1 .
Зазначений договір зареєстрований у Гощанському районному відділі Рівненської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" при Держкомземі України, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 27 квітня 2009 р. за №040959500044.
За умовами даного договору Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення, площею 13,43 га., яка знаходиться за межами с. Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району, Рівненської області за межами населеного пункту. Договір укладено на 10 (десять) років (копія договору міститься в матеріалах справи).
01 червня 2009 року у смт.Гоща, було укладено Договір оренди водного об`єкта, стороною якого є Орендодавець - Гощанська районна державна адміністрація та Орендар - фізична особа - підприємець ОСОБА_1 .
За умовами договору Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для риборозведення, загальною площею 13,43 га, площа водного дзеркала 6,79 га., яка знаходиться за межами с. Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району, Рівненської області за межами населеного пункту.
Як вірно зазначено судом першої інстанції, вищезазначені договори від 09.03.2009 та 01.06.2009 укладено на 10 років. ФОП ОСОБА_1 згідно договору оренди від 09.03.2009 року та договору оренди водного об`єкта від 01.06.2009 року є орендарем вищезазначеної ділянки, строком на 10 років.
Судом встановлено, що рішенням Гощанської районної ради Рівненської області (сьомого скликання) №543 від 18 грудня 2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області" затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області; внесено зміни в межі села Липки на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області згідно з додатком: виключено з меж села Липки 0,4905 гектара земель; включено в межі села Липки 119,0505 гектара земель; затверджено територію села Липки загальною площею 280,3600 гектарів.
Також, рішенням Гощанської районної ради Рівненської області (сьомого скликання) №544 від 18 грудня 2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області" затверджено проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області; внесено зміни в межі села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, включивши в межі села Андрусіїв 108,2770 гектара земель згідно з додатком та затверджено територію села Андрусіїв загальною площею 198,0770 гектарів.
Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що станом на 18.12.2019, тобто дату прийняття рішень Гощанської районної ради проект землеустрою щодо зміни меж села Андрусіїв не відповідав вимогам чинного законодавства України, докази оприлюднення проекту у встановленому порядку відсутні, а відтак, при прийнятті свого рішення відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб встановлений чинним законодавством України.
Суд апеляційної інстанції погоджується з таким висновком з огляду на наступне.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Згідно з частиною 5 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію, а згідно частини 11 цієї ж статті цього ж Закону акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації"; проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Відповідно до статті 10-1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (далі Закон 2939-VI) розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах.
Пунктом 2 частини 1 та частиною 3 статті 15 Закону 2939-VI (в редакції закону на час прийняття спірних рішень) визначено, що розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, проекти рішень органів місцевого самоврядування, не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду оприлюднюються органами місцевого самоврядування з метою прийняття, а наявний в матеріалах справи протокол огляду веб-сайту (в порядку п.7 ч. 1 статті 20 Закону Про адвокатуру та адвокатську діяльність) підтверджує відсутність на веб-сторінці Гощанської районної ради проектів рішень від 18.12.2019 за номерами 543 та 544. Відтак, апеляційний погоджується з судом першої інстанції, що відповідачем порушено порядок оприлюднення проекту оскаржуваних рішень.
Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу на довідку відповідача № 103 від 24.03.2020 про оприлюднення ним проектів на веб-сайті і вказує, що така довідка не може вважатись належним та допустимими доказом в розумінні вимог статей 94 та 100 КАС України ні як письмовий доказ ні як електронний доказ, оскільки дата вказаного документа не стосується періоду спірних правовідносин. Інші докази в підтвердження факту своєчасного опублікування проектів оспорюваних рішень в матеріалах справи відсутні.
Крім цього судом встановлено, що 13 вересня 2019 року Головним управлінням Держгеокадастру в Рівненській області на замовлення ПП Земельний наділ проведено обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації, а саме, проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусів Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області.
Щодо цього колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17.06.2004 року №1808-IV (Закон №1808) державна - експертиза землевпорядної документації (державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
Відповідно до статті 9 Закону №1808 проекти щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць підлягають обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації.
Згідно з частиною 1, 2 статті 35 Закону №1808 результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.
Відповідно до частини 6 статті 35 Закону №1808 у разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.
Тобто, якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження маже обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією. Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється. У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи. Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, за результатами проведення обов`язкової експертизи Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області було прийнято висновок № 270 від 13.09.2019 року згідно якого проект землеустрою визнано таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам і оцінюється негативно. В подальшому, ПП Земельний наділ подав вищевказану документацію на повторну державну експертизу землевпорядної документації. За результатами повторної експертизи було прийнято висновок від 11.12.2019 № 364, відповідно до якого проект землеустрою визнано таким , що в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно при умові виправлення зауважень в п. 10 Висновку. Контроль за виправленням зауважень покладається на Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області. У пункті 10 Висновку зазначено наступні зауваження: до проекту землеустрою долучити (вшити) копію рішення районної ради про встановлення площі с. Андрусів 89,8 га; долучити каталоги координат земельних ділянок, які включаються в межі с. Андрусів в УСК-2000.
Відповідно до абзаців 3 і 8 ст. 35 Закону 1808, якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.
Крім цього, пунктом 3.5.9. Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації, затвердженої наказом Держкомзему від 03.12.2004 №391 встановлено, що контроль за усуненням зауважень державної експертизи здійснюють виконавці експертизи (експерти) чи, за їх дорученням, керівники територіальних органів Держгеокадастру. Факт внесення виправлень, врахування зазначених у висновку зауважень та пропозицій посвідчується відповідним записом на висновку експертизи керівника експертного підрозділу або керівника територіального органу Держгеокадастру, на якого покладено контроль за усуненням зауважень державної експертизи.
Колегія суддів зазначає, що 18 грудня 2019 року Гощанською районною радою прийнято спірне рішення № 544 яким затверджується проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж села Андрусів на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області незважаючи на те, що зауваження до вказаного проекту землеустрою розробником усунено не було. Про порушення Закону під час прийняття оскаржуваного рішення Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області повідомило Гощанську районну раду листом від 26.12.2019 № 17-17-0.9- 6029/2-19.
З аналізу матеріалів справи колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що на час прийняття відповідачем спірного рішення Головним управлінням Держгеокадастру відмітки про усунення зауважень зазначених в пункті 10 висновку державної експертизи землевпорядної документації №364 від 11.12.2019р. здійснено не було. Апеляційний суд зазначає, що станом на 18.12.2019, тобто дату прийняття рішень Гощанської районної ради проект землеустрою щодо зміни меж села Андрусіїв не відповідав вимогам чинного законодавства України, докази оприлюднення проекту у встановленому порядку відсутні, а відтак, при прийнятті свого рішення відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб встановлений чинним законодавством України.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню в частині вимог щодо скасування рішення Гощанської районної ради №544 від 18 грудня 2019 року "Про встановлення (зміну) меж села Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області".
В частині відмови в задоволенні позову рішення суду не оскаржується, а тому згідно ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Доводи апелянта, що подальше посвідчення виправлення зауважень після прийнятих рішень Ради свідчить про їх законність є безпідставними, оскільки на момент прийняття таких рішень зауваження не були усунуті, а відтак позитивний висновок експертизи також відсутній.
Згідно з частинами 1, 2 ст. 46 Закону України "Про землеустрій" № 858-ІV для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.
Відтак доводи апелянта про відсутність права позивача на звернення з даним позовом колегія суддів відхиляє, оскільки як свідчать матеріали справи ОСОБА_1 є орендарем земельної ділянки яка знаходиться за межами с. Андрусіїв на території Липківської сільської ради Гощанського району Рівненської області, за межами населеного пункту, а відтак оскаржуване рішення №544 від 18.12.2019 р. порушує його охоронювані законом права та інтереси.
Відповідно до ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Керуючись ст. ст.242, 243, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Гощанської селищної ради залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21 липня 2020 року у справі №460/464/20 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
На постанову може бути подана касаційна скарга протягом тридцяти днів безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко З. М. Матковська Повне судове рішення складено 20.12.2021
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2021 |
Оприлюднено | 21.12.2021 |
Номер документу | 102037209 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні