Головуючий І інстанції: Г.В. Костенко
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2021 р. Справа № 440/5939/21 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Ральченка І.М.,
Суддів: Чалого І.С. , Бершова Г.Є. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021, по справі № 440/5939/21
за позовом ОСОБА_1
до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, у якому просив визнати протиправним та скасувати рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16.03.2021 "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 "; зобов`язати Чутівську селищну раду Чутівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, із земельної ділянки площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, місце розташування на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (за межами населеного пункту с. Лозуватка Василівського старостинського округу), з подальшою передачею у власність; визнати протиправним та скасувати п.п. 2 п. 1 рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)".
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16.03.2021 "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 ", в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
Зобов`язано Чутівську селищну раду Чутівського району Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення із земель сільськогосподарського призначення (для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) в землі для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га, із земельної ділянки площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, місце розташування на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (за межами населеного пункту с.Лозуватка Василівського старостинського округу), з урахуванням висновків суду.
У задоволенні решти вимог позову - відмовлено.
Позивач, не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду у вказаній частині, прийняти нове, яким вимоги задовольнити, скасувати п.п. 2 п. 1 рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)". В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначив, що на момент прийняття відповідачем рішення від 16.03.2021, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, спірна земельна ділянка не була включена до переліку земельних ділянок, права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні). На думку позивача, вказані обставини є штучно створеними умовами для відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З урахуванням ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів апеляційної скарги.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
18.02.2021 позивач звернувся до Чутівської селищної ради із заявою щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,00 га, цільове призначення - для ведення особистого селянського господарства розташованої за межами на території Чутівської селищної ради (с. Лозуватка, Василівського старостинський округ) Полтавської області.
Рішенням 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 16.03.2021 "Про розгляд заяви громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_1 " відмовлено позивачу в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5325480300:00:004:0163 на території Чутівської селищної ради (Василівського старостинський округ), оскільки земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок права, які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні).
Рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", визначено земельні ділянки комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, зокрема, земельна ділянка площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163, із земель запасу сільськогосподарського призначення, не наданих у власність чи користування (рілля), розташована за межами населеного пункту на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (колишньої Василівської сільської ради Чутівського району) Полтавської області.
Позивач, не погоджуючись із рішеннями відповідача, звернувся до суду із даним позовом.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відмовляючи позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою та приймаючи рішення щодо визначення переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні), відповідач діяв у межах повноважень, у спосіб та на підставах, визначених чинним законодавством.
Колегія суддів, частково погоджується із висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій .
Статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, у тому числі, віднесено повноваження щодо: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; та інші.
У той же час, відповідно до ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 25.10.2001 № 2768-III сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною 1 ст. 71 вказаного Закону передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Так, позивач, обґрунтовуючи протиправність рішення Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", зазначає, що на момент прийняття відповідачем рішення від 16.03.2021, яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, спірна земельна ділянка не була включена до переліку земельних ділянок, права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні).
Тобто, на момент прийняття рішення від 18.03.2021, що оскаржується, він вже звернувся до Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області із заявою про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою на частину земельної ділянки з кадастровим номером 5325480300:00:004:0163.
Наведені обставини, на думку позивача, є штучно створеними умовами для відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
З цього приводу колегія суддів зазначає наступне.
Положеннями ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах регулюється ст. 136 Земельного кодексу України.
Згідно зі ст. 136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Частиною 3 ст. 135 Земельного кодексу України встановлено, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Отже, у даному випадку організатором земельних торгів є орган місцевого самоврядування - Чутівська селищна рада Чутівського району Полтавської області, як розпорядник земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, є організатором земельних торгів та відповідно до вимог чинного законодавства наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
Крім того слід враховувати, що відповідно до ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 2 ст. 136 Земельного кодексу України встановлено, що у переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, окремими лотами зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
До вказаного Переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку, оскільки об`єктом продажу на аукціоні може бути земельна ділянка, яка є об`єктом цивільних прав.
Отже, перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та прав на них, які виставляються на земельні торги, визначається організатором земельних торгів і заборона щодо відчуження встановлена саме на ті земельні ділянки, які включені до переліку.
Так, відповідно оскаржуваним рішенням відповідача від 18.03.2021 до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, включено земельну ділянку площею 11,8213 га, кадастровий номер 5325480300:00:004:0163 із земель запасу сільськогосподарського призначення, не наданих у власність чи користування (рілля), розташовану за межами населеного пункту на території Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області (колишньої Василівської сільської ради Чутівського району) Полтавської області, тобто земельну ділянку, яка є сформованою.
При цьому, на час прийняття Чутівською селищною радою Чутівського району Полтавської області оскаржуваного рішення зазначена спірна земельна ділянка була вільною, не передана у власність чи користування позивачу чи іншим особам, з огляду на що слід зазначити про відсутність у відповідача перешкод для організації земельних торгів для продажу прав на зазначену земельну ділянку комунальної власності на конкурентних засадах.
За наведених обставин колегія суддів доходить висновку, що на момент визначення переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності для продажу прав на них на земельних торгах та прийняття рішення Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону) спірна земельна ділянка обліковувалась як вільна, заборон на включення її до переліку земельних ділянок комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не виявлено.
Слід враховувати, що положеннями Земельного кодексу України, селищна рада наділена повноваженнями щодо розпорядження земельними ділянками при включенні спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок з продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні).
Таким чином, колегія суддів зазначає про правомірність включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставлені на земельні торги.
Крім того, у апеляційній скарзі позивачем не наведено будь-якого правового обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення.
На підставі викладеного, колегія суддів доходить висновку щодо відсутності підстав вважати оскаржуване рішення 8 сесії 8 скликання Чутівської селищної ради Чутівського району Полтавської області від 18.03.2021 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)", зокрема в частині п.п. 2 п. 1 рішення, протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
З огляду на вказане, колегія суддів зазначає, що позовні вимоги у наведеній частині не підлягають задоволенню.
Отже, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні зазначених позовних вимог, проте, оскільки судом першої інстанції не викладено підстав та мотивів, із яких виходив суд, приймаючи дане рішення у наведеній частині, колегія суддів вважає за необхідне змінити рішення суду першої інстанції, доповнивши його мотивувальну частину.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Згідно з ч. 4 ст. 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Змінити рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 по справі № 440/5939/21, доповнивши його мотивувальну частину.
В іншій частині рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 12.08.2021 по справі № 440/5939/21 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді І.С. Чалий Г.Є. Бершов
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2021 |
Оприлюднено | 22.12.2021 |
Номер документу | 102075513 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Ральченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні