Рішення
від 16.12.2021 по справі 300/2413/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" грудня 2021 р. справа № 300/2413/21

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Боршовського Т.І.,

за участю секретаря судового засідання Хорта А.Р.,

представника позивача - Грици Ю.Ю.,

представника третьої особи - Бобика Ю.І.,

представник відповідача - не з`явився,

за позовом ОСОБА_1

до Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 ,

про визнання протиправним та скасування рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області (далі - відповідач) , в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення відповідача № 109-5/2021 від 16.04.2021, яким відмовлено позивачу в задоволенні заяви про затвердження детального плану території; зобов`язати Верховинську селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур. Голиці.

Позовні вимоги мотивовані тим, що рішенням Ільцівської сільської ради Верховинскього району від 14.08.2020 Про надання дозволу на розроблення детального плану земельної ділянки надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення детального плану земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,2500 га в с. Ільці ур. Голиці Верховинського району Івано-Франківської області з кадастровим номером 2620884101:01:001:0193, для влаштування під`їзної дороги до земельної ділянки. На замовлення ОСОБА_1 розроблено детальний план території для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, який поданий на затвердження до Верховинської селищної ради. Відповідач прийняв рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021, яким відмовив позивачу в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд через те, що запропонована під`їзна дорога до земельної ділянки позивача знаходиться на земельній ділянці іншої особи. ОСОБА_1 вважає таке рішення Верховинської селищної ради № 109-5/2021 від 16.04.2021 протиправним, оскільки до його земельних ділянок відсутня дорога в цілому чи під`їзд, а детальний план території розроблений відповідно до вимог Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , Закону України Про основи містобудування та ДБН Б.1.1-14.2012 Склад та зміст детального плану території , та дає можливість облаштувати дорогу та заїзд до належних позивачу земельних ділянок, в тому числі й земельної ділянки через яку запроектовано заїзд.

Ухвалою суду від 31.05.2021 позовну заяву залишено без руху надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунула недоліки.

Ухвалою від 21.07.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

27.09.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області від 23.09.2021 № 618/02-07/23 на позовну заяву. У відзиві відповідач зазначив, що відповідно до технічної документації, поданої позивачем, детальний план території розроблений для організації дороги (під`їзду) до земельної ділянки площею 0,25 га за кадастровим номером 2620884101:01:001:0193, яка належить ОСОБА_1 . Водночас, у вказаному детальному плані дорога (під`їзд) запроектована таким чином, що фактично накладається на земельні ділянки з кадастровим номером 2620884101:01:001:0621, та кадастровим номером 2620884101:01:001:0643, які належать ОСОБА_2 на праві приватної власності. За таких обставин, на думку представника відповідача, необхідна згода ОСОБА_2 як законного землекористувача, якої в матеріалах справи немає. Окрім цього, згідно поданої до Верховинської селищної ради заяви від 05.02.2021 ОСОБА_2 просила не затверджувати детальний план ОСОБА_3 у зв`язку з тим, що запроектована дорога проходить по її земельній ділянці. Також відповідно до акту від 06.03.2020, складеного комісією Ільцівської сільської ради, на земельній ділянці, яка належить ОСОБА_2 проїзду не було і такий прїзд не передбачений в Генеральному плані с. Ільці. Представник Верховинської селищної ради просив суд відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою від 28.10.2021 суд витребував в Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області: витяги з Державного земельного кадастру та інформацію про земельні ділянки з кадастровими номерами: 2620884101:01:001:0621, площею 0,25 га, та 2620884101:01:001:0643, площею 0,72 га; витяги з Генерального плану та Плану зонування території села Ільці (за наявності) в частині, що стосуються території, щодо якої ОСОБА_1 розробив детальний план. Також суд залучив ОСОБА_2 до участі в справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, та призначив судовий розгляд на 16.11.2021.

09.11.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли письмові пояснення від 06.11.2021 представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача. Згідно вказаних пояснень представник третьої особи вказав на існування інших можливих варіантів облаштування під`їзної дороги до земельної ділянки ОСОБА_1 , а не лише через земельну ділянку ОСОБА_2 . Представник третьої особи вважає рішення відповідача № 109-5/2021 від 16.04.2021 правомірним та обґрунтованим, оскільки розроблений детальний план позивача виконано з порушенням інтересів ОСОБА_4 та містить значні недоліки та суперечності, а тому не може бути затверджений Верховинською селищною радою. Представник третьої особи просив суд відмовити в задоволенні позову.

В судовому засіданні 16.11.2021 судом задоволено клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи до 24.11.2021.

На виконання ухвали від 28.10.2021 про витребування доказів 19.11.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов лист Верховинської селищної ради від 16.11.2021 № 750/02-7/23, до якого відповідач долучив копії: витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельні ділянки з кадастровими номерами 2620884101:01:001:0621, площею 0,25 га, та 2620884101:01:001:0643, площею 0,72 га; викопіювання з Генерального плану с.Ільці.

24.11.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Верховинської селищної ради від 23.11.2021 № 766/02-7/10 про розгляд справи без участі її представника.

В судовому засіданні 24.11.2021 оголошено перерву до 07.12.2021 у в з`язку з витребуванням додаткових доказів.

В судовому засіданні 07.12.2021 оголошено перерву до 16.12.2021 у в з`язку з витребуванням додаткових доказів.

16.12.2021 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Верховинської селищної ради від 16.12.2021 № 808/02-7/23 про розгляд справи без участі її представника.

Представник відповідача в судове засідання 16.12.2021 не з`явився.

В судовому засіданні 16.12.2021 представник позивача просив суд позов задовольнити. Представник третьої особи просив суд відмовити в задоволенні позову.

Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин:

14.08.2020 за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 Ільцівська сільська рада Верховинскього району прийняла рішення Про надання дозволу на розроблення детального плану земельної ділянки , згідно якого позивачу надано дозвіл на розроблення детального плану земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,2500 га в с. Ільці ур. Голиці Верховинського району Івано-Франківської області з кадастровим номером 2620884101:01:001:0193, для влаштування під`їзної дороги до земельної ділянки (а.с. 18).

На замовлення ОСОБА_1 розроблено детальний план території для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, який поданий на затвердження до Верховинської селищної ради (а.с. 8-17).

16.04.2021 Верховинська селищна рада Верховинського району Івано-Франківської області прийняла рішення № 109-5/2021 Про розгляд заяв земельного характеру , згідно якого відмовлено ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області (а.с. 7). Вказана відмова мотивована тим, що запропонована під`їзна дорога знаходиться на земельній ділянці іншої особи.

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права та міркуваннями щодо їх застосування. Висновки суду:

За правилами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

При цьому, згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

В свою чергу, правові та організаційні основи містобудівної діяльності врегульовано Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), який є основним нормативно-правовим актом, що встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до частини другої статті 2 Закону № 3038-VI (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.

Згідно з статтею 8 Закону № 3038-VI планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону № 3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до пунктів 2, 3, 7 частини першої статті 1 Закону № 3038-VI генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території; містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Статтею 19 Закону № 3038-VI визначено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.

Згідно з частиною третьою статті 19 Закону № 3038-VI на підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною частиною детального плану території.

Відповідно до частини четвертої статті 19 Закону № 3038-VI детальний план території визначає: 1) принципи планувально-просторової організації забудови; 2) червоні лінії та лінії регулювання забудови; 3) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами і правилами; 4) містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території; 5) потребу в підприємствах і закладах обслуговування населення, місце їх розташування; 6) доцільність, обсяги, послідовність реконструкції забудови; 7) черговість та обсяги інженерної підготовки території; 8) систему інженерних мереж; 9) порядок організації транспортного і пішохідного руху; 10) порядок комплексного благоустрою та озеленення, потребу у формуванні екомережі; 11) межі прибережних захисних смуг і пляжних зон водних об`єктів (у разі відсутності плану зонування території).

Частиною п`ятою статті 19 Закону № 3038-VI визначено, що детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (частина шоста статті 19 Закону № 3038-VI).

Згідно з частиною восьмою статті 19 Закону № 3038-VI детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини десятої статті 19 Закону № 3038-VI внесення змін до детального плану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

Пунктами 1.1 та 1.2 ДБН Б.1.1-14.2012 "Склад та зміст детального плану території" передбачено, що ці будівельні норми встановлюють вимоги до складу та змісту детального плану території та призначені для застосування органами державної виконавчої влади, місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами незалежно від форм власності та господарювання при розроблені детальних планів територій.

Крім того, пунктами 4.1 та 4.2 ДБН Б.1.1-14.2012 "Склад та зміст детального плану території" передбачено, що детальний план розробляється з метою уточнення у більш крупному масштабі положень генерального плану населеного пункту, схеми планування території району, при цьому розроблення детального плану на структурно-планувальні елементи території населеного пункту, які мають цілісний планувальний характер здійснюється на основі затвердженого генерального плану цього населеного пункту відповідно до чинного законодавства, плану зонування (за наявності) з використанням матеріалів містобудівного та земельного кадастрів.

Таким чином, детальний план у межах населеного пункту є видом містобудівної документації, положення якого мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізувати положення останнього та не суперечити йому, а також плану зонування (за його наявності). Детальний план визначає планувальну організацію і розвиток частини території та не може встановлювати інше функціональне призначення зон ніж ті, що встановлені у генеральному плані та плані зонування (за його наявності).

Механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях визначається Порядком розроблення містобудівної документації, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 № 290 (далі - Порядок № 290).

Пунктом 4.1 Порядку № 290 визначено, що рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Як встановлено судом, 14.08.2020 за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 Ільцівська сільська рада Верховинського району прийняла рішення Про надання дозволу на розроблення детального плану земельної ділянки , згідно якого позивачу надано дозвіл на розроблення детального плану земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, площею 0,2500 га в с.Ільці ур.Голиці Верховинського району Івано-Франківської області з кадастровим номером 2620884101:01:001:0193, для влаштування під`їзної дороги до земельної ділянки (а.с. 18).

На замовлення ОСОБА_1 розроблено детальний план території для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, який поданий на затвердження до Верховинської селищної ради (а.с. 8-17).

Так, пунктом 42 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації.

16.04.2021 Верховинська селищна рада Верховинського району Івано-Франківської області прийняла рішення № 109-5/2021 Про розгляд заяв земельного характеру , згідно якого відмовлено ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області (а.с. 7). Вказана відмова мотивована тим, що запропонована під`їзна дорога знаходиться на земельній ділянці іншої особи.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на зміст рішення Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області № 109-5/2021 від 16.04.2021, ОСОБА_1 відмовлено в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області, з тих підстав, що запропонована під`їзна дорога знаходиться на земельній ділянці іншої особи.

Водночас, суд звертає увагу на те, що рішення органу місцевого самоврядування має бути чітким, однозначним та мотивованим, з посиланням на конкретні обставини та норми права.

Так, оспорене рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021 в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території, невідповідає вищевказаним ознакам, оскільки не містить викладу обставин того, на підставі яких фактів Верховинська селищна рада дійшла висновків про те, що запропонована під`їзна дорога знаходиться на земельній ділянці іншої особи. Так, в рішенні № 109-5/2021 від 16.04.2021 відповідач не зазначив, чиє право може бути порушено затвердженням такого детального плану території, якими доказами це підтверджено. Також Верховинська селищна рада не вказала яким конкретно нормам містобудівного законодавства не відповідає розроблений на замовлення ОСОБА_1 детальний план території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур. Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області, обмежившись лише посиланням на статті 25, 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні щодо компетенції сільських, селищних, міських рад.

Відповідач у відзиві від 23.09.2021 № 618/02-07/23 на позовну заяву зазначив, що згідно детального плану території дорога (під`їзд) до земельної ділянки площею 0,25 га за кадастровим номером 2620884101:01:001:0193, яка належить ОСОБА_1 запроектована таким чином, що фактично накладається на земельні ділянки з кадастровим номером 2620884101:01:001:0621, та кадастровим номером 2620884101:01:001:0643, які належать ОСОБА_2 на праві приватної власності.

На підтвердження вказаних обставин представники відповідача та третьої особи надали суду копію рішення Ільцівської сільської ради Верховинського району Івано-Франківської області від 28.05.2007, згідно якого ОСОБА_2 передано у приватну власність земельну ділянку площею 0,25 га для будівництва та обслуговування будівель, 0,65 га для ведення особистого селянського господарства в с. Ільці.

Судом встановлено, що на виконання вказаного рішення сільської ради ОСОБА_2 не оформила державних актів про право власності на земельні ділянки, з огляду на положення статей 125, 126 Земельного кодексу України, щодо моменту виникнення права власності на земельні ділянки.

Також суду надано копію рішення Ільцівської сільської ради Верховинського району Івано-Франківської області від 14.09.2017 Про внесення змін до рішення від 18.05.2007 Про передлачу земельних ділянок в приватну власність ОСОБА_2 , згідно якого пункт 1 рішення від 18.05.2007 викладено в такій редакції: 1. Надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність громадянці ОСОБА_4 , жительці с. Ільці присілок Голиці на земельну ділянку для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,2500 га та на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,7276 га, які знаходяться в с. Ільці присілок Голиці за рахунок земель комунальної власності в с. Ільці (а.с. 61).

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну дялянку з кадастровим номером 2620884101:01:001:0643, площею 0,72 га, державна реєстрація такої земельної ділянки проведена в Державному земельному кадастрі 10.06.2021.

Згідно витягу від 23.07.2021 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 2620884101:01:001:0621, площею 0,25 га, державна реєстрація права власності на вказану земельну ділянку проведена 19.07.2021 на підставі рішення Верховинської селищної ради від 18.06.2021 за № 132-7/2021. Згідно витягу від 23.07.2021 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 2620884101:01:001:0643, площею 0,72 га., державна реєстрація права власності на вказану земельну ділянку проведена 19.07.2021 на підставі рішення Верховинської селищної ради від 18.06.2021 за № 132-7/2021.

З огляду на вказані обставини, приймаючи рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021 в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території, Верховинська селищна рада дійшла передчасних висновків про те, що запропонована під`їзна дорога знаходиться на земельній ділянці ОСОБА_2 , оскільки станом на дату прийняття оспореного рішення - 16.04.2021, ні рішення Ільцівської сільської ради Верховинського району Івано-Франківської області від 28.05.2007 про передачу у приватну власність земельних ділянок, ні рішення Ільцівської сільської ради Верховинського району Івано-Франківської області від 14.09.2017 Про внесення змін до рішення від 18.05.2007 Про передачу земельних ділянок в приватну власність ОСОБА_2 , не були реалізовані ОСОБА_2 в порядку, передбаченому законодавством, чинним на час їх прийняття.

Водночас, станом на день прийняття оспореного позивачем рішення, право власності ОСОБА_2 на вказані вище земельні ділянки не було зареєстровано в Реєстрі речових прав на нерухоме майно, оскільки таке права відповідно до статті 125 Земельного кодексу України виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з частиною десятої статті 19 Закону № 3038-VI внесення змін до детального плану території допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

Суд звертає увагу на те, що Верховинська селищна рада, приймаючи рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021 в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території, не надала оцінку змісту такого проекту детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур. Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області, на предмет його відповідності Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 № 290, а також Генеральному плану населеного пункту с.Ільці.

Окрім цього, представник третьої особи вказав на значні недоліки та суперечності, які містяться в розділах 3, 4 та 9 проекту детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, розробленого на замовлення ОСОБА_1 .

Однак, з огляду на зміст спірного рішення, відповідач, приймаючи рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021, не дослідив проект детального плану території на існування вищевказаних недоліків чи суперечностей, на предмет його відповідності вимогам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку розроблення містобудівної документації та Генеральному плану села.

Статтею 21 Закону № 3038-VI регламентовано процедуру громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у розробленні, зокрема, детальних планів територій.

Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадських слухань щодо проектів такої документації забороняється (частина друга статті 21 Закону № 3038-VI).

Відповідно до статті 21 Закону № 3038-VI Кабінет Міністрів України постановою від 25.05.2011 № 555 Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні затвердив Порядок № 555, який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.

Пунктом 3 Порядку № 555 передбачено, що замовники містобудівної документації відповідно до частини третьої статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності": оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення; оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості; реєстрацію, розгляд і врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Для розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадського обговорення, між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні може утворюватися погоджувальна комісія.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 555 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Пропозиції подаються громадянами у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові, місця проживання, особистим підписом і повинні містити обґрунтування з урахуванням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів та правил (пункт 9 Порядку № 555).

Пунктом 11 Порядку № 555 визначено, що пропозиції громадськості підлягають реєстрації органом місцевого самоврядування та розглядаються розробником і замовником проектів містобудівної документації у місячний строк.

За результатами розгляду пропозицій заявнику надається відповідь про їх врахування або обґрунтована відмова.

У разі наявності пропозицій громадськості, рішення про врахування яких розробник і замовник не можуть прийняти самостійно або мають місце спірні питання, особи, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, повідомляють про це відповідному органу місцевого самоврядування для прийняття останнім рішення щодо утворення погоджувальної комісії.

Відтак, законодавець чітко та поетапно регламентував процедуру проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації, якої органи місцевого самоврядування зобов`язанні дотримуватися.

Верховний Суд в постанові від 21.09.2021 за результатом розгляду справи № 344/1479/19 зазначив:

… 25. Виходячи з того, що одним із етапів проведення процедури затвердження детального плану території є проведення громадських обговорень, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації є результатом двостороннього процесу. За відсутності факту реалізації громадськістю свого права на подання пропозицій до містобудівної документації у передбаченому законом порядку у органу місцевого самоврядування, замовника та розробника містобудівної документації відсутній обов`язок з їх розгляду та, відповідно, врахування.

Такий висновок узгоджується із правовою позицією, викладеною у постанові Верховного Суду від 20.03.2019 у справі № 369/8195/17.

29. З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанції про те, що не вчинивши зазначені вище дії, орган місцевого самоврядування не забезпечив врахування громадських інтересів під час розроблення містобудівної документації та як наслідок протиправно прийняв рішення від 31.07.2018 №272-21 Про затвердження детального плану території для будівництва освітнього закладу в межах АДРЕСА_1 не у спосіб, що визначений Законом № 3038-VI та Порядком № 555, необґрунтовано, та без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. .

Так, в спірному випадку Верховинська селищна рада не надала суду доказів проведення громадських слухань щодо проекту детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області, розробленого на замовлення ОСОБА_1 , порядок проведення яких регламентовано статтею 21 Закону № 3038-VI та Порядком № 555.

Акт обстеження земельної ділянки від 06.03.2020, складений комісією Ільцівської сіської ради (а.с. 63), не свідчить про дотримання вказаних вимог закону, оскільки він складений щодо інших обставин та до надання позивачу дозволу на розробку проеку детального плану території. Водночас, зміст вказаного акта, заяви ОСОБА_4 від 05.02.2021 (а.с. 62), на переконання суду свідчать про те, що у мешканців вказаної території існують певні питання та розбіжності щодо спільного використання вказаної території в містобудівних цілях, з врахуванням їх прав, що мало б бути предметом обговорення на громадських слуханнях щодо вказаного проекту детального плану території. Вказане дало б можливість всім зацікавленим особам: надати в установленому порядку свої пропозиції чи застереження до проекту; провести його коригування, виправлення з врахуванням пропозицій до нього, з подальшим його затвердженням; чи відмовити в його затвердженні після проходження відповідних процедур у зв`язку з невідповідністю містобудівному законодавству.

Підсумовуючи, суд дійшов висновку, що рішення № 109-5/2021 від 16.04.2021 в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур. Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області, є передчасним та немотивованим, тобто не відповідає критерію обгрунтованості та підставності, а тому його належить скасувати.

Наслідком скасування рішення ради, є повторний розгляд заяви ОСОБА_1 про затвердження такого детального плану території, з врахуванням викладених вище висновків суду.

Таким чином, позов ОСОБА_1 до Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області належить задовольнити: визнати протиправним та скасувати рішення Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області № 109-5/2021 від 16.04.2021 в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур. Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області та зобов`язати Верховинську селищну раду Верховинського району Івано-Франківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області.

Щодо розподілу судових витрат у справі:

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

В підтвердження судових витрат у справі представником позивача подано квитанцію № 0.0.2134665402.1 від 21.05.2020 про сплату судового збору в сумі 908,00 грн. за подання позовної заяви (а.с. 1).

Враховуючи задоволення позову, позивачу належить присудити за рахунок бюджетних асигнувань Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області 908,00 грн. судових витрат по сплаті судового збору.

Керуючись статтями 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області № 109-5/2021 від 16.04.2021 в частині відмови ОСОБА_1 в задоволенні заяви про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с. Ільці, ур. Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області.

Зобов`язати Верховинську селищну раду Верховинського району Івано-Франківської області (ідентифікаційний код - 04357294, вулиця Франка, 3, селище міського типу Верховина, Верховинський район, Івано-Франківська область, 78700) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , село Ільці, присілок Голиці, Верховинський район, Івано-Франківська область, 78700) про затвердження детального плану території для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в с.Ільці, ур.Голиці, Верховинського району, Івано-Франківської області.

Cтягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , село Ільці, присілок Голиці, Верховинський район, Івано-Франківська область, 78700) за рахунок бюджетних асигнувань Верховинської селищної ради Верховинського району Івано-Франківської області (ідентифікаційний код - 04357294, вулиця Франка, 3, селище міського типу Верховина, Верховинський район, Івано-Франківська область, 78700) - 908 (дев`ятсот вісім) гривень судових витрат по сплаті судового збору.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 , село Ільці, присілок Голиці, Верховинський район, Івано-Франківська область, 78700.

Відповідач: Верховинська селищна рада Верховинського району Івано-Франківської області, ідентифікаційний код - 04357294, вулиця Франка, 3, селище міського типу Верховина, Верховинський район, Івано-Франківська область, 78700.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_2 , ідентифікаційний код - НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 .

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

Рішення складене в повному обсязі 21 грудня 2021 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2021
Оприлюднено24.12.2021
Номер документу102156792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2413/21

Рішення від 16.12.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Рішення від 16.12.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 21.07.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні