Рішення
від 22.12.2021 по справі 320/262/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 грудня 2021 року Київ №320/262/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Басая О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Автогаражного кооперативу №1 до державного реєстратора виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Коваль Альбіни Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Українська міська рада Обухівського району Київської області, про оскарження рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся Автогаражний кооператив №1 з позовом до державного реєстратора виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Коваль Альбіни Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Українська міська рада Обухівського району Київської області, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Коваль Альбіни Володимирівни від 27.10.2020 індексний №54796144 про відмову у внесенні змін до запису про право власності за номером 25805289 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відкритого на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1535210632231 Державного реєстру речових прав на нерухоме майно,

- зобов`язати державного реєстратора Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Коваль Альбіну Володимирівну виправити технічні помилки у розділі №1535210632231 Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, допущені з вини державного реєстратора, а саме: з відомостей про право власності видалити помилкові відомості про власника: "АВТОГАРАЖНИЙ КООПЕРАТИВ №1 (АГК №1), ідентифікаційний код 23567100, Україна, 08720, Київська обл., Обухівський р-н, місто Українка" і внести правильні відомості про власника: "Українська міська рада, ідентифікаційний код 35161509, Україна, 08720, Київська область, Обухівський район, місто Українка, площа Шевченка, будинок 1" або внести відповідні виправлення у будь-який можливий спосіб,

та одночасно внести відомості про інше речове право, похідне від права власності, а саме:

- про особу, якою набуто речове право на чуже майно: "АВТОГАРАЖНИЙ КООПЕРАТИВ №1 (АГК №1), ідентифікаційний код 23567100, Україна, 08720, Київська обл., Обухівський р-н, місто Українка";

- вид речового права: право постійного користування;

- підстава для державної реєстрації іншого речового права, похідного від права власності: назва документа: Державний акт на право користування землею, серія документа: Б, номер документа: №085984, дата видачі документа: 14.03.1985 р., уповноважений суб`єкт, що видав документ: Виконавчий комітет Обухівської районної ради".

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу у виправленні допущеної помилки при оформленні речового права на земельну ділянку

11 січня 2021 року Київський окружний адміністративний суд постановив ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі та визначив, що справа буде розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження, призначив судове засідання.

Відповідач відзиву на позовну заяву суду не надав.

Третя особа пояснень щодо обставин справи суду не надала.

У судовому засіданні 30.03.2021 суд прийняв рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження на підставі наявних доказів, про що постановив протокольну ухвалу.

Розглянувши позовну заяву, дослідивши наявні в матеріалах справи докази та оцінивши їх у сукупності, суд встановив наступне.

Виконавчим комітетом Обухівської районної ради 14.03.1985 видано Автогаражному кооперативу №1 державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, яка знаходиться на території Української міської ради Обухівського району Київської області (т. 1, а.с. 17-19, 20-21).

Згідно з п. 81 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету міністрів України 25.12.2015 №1127 (далі - Порядок №1127), державна реєстрація прав на земельні ділянки, речові права на які набуто до 1 січня 2013 року проводиться у порядку, передбаченому статтею 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на земельну ділянку, похідних від права власності, набутих та оформлених в установленому порядку до 1 січня 2013 року, проводиться з одночасною державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку, крім випадків, якщо право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав.

Представник Кооперативу 16.04.2018 звернувся до державного реєстратора Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області з заявою про проведення державної реєстрації іншого речового права - права постійного користування на земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:01:020:0032 (далі - Земельна ділянка) за Кооперативом.

До заяви були надані: державний акт на право постійного користування земельною ділянкою Б №085984 від 14.03.1985 та відомості з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки №2018423 (т. 1, а.с. 23).

На підставі вказаної заяви державним реєстратором Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Матяш М.М. була сформована картка прийому заяви №120795848 (т. 1, а.с. 22-24).

Зі змісту Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності слідує, що Земельній ділянці присвоєно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна №1535210632231 (т. 1, а.с. 28).

Також на підставі рішення державного реєстратора Матяш М.С. від 20.04.2018 №40724234 до Державного реєстру внесено відомості про те, що форма власності на об`єкт нерухомого майна - комунальна, розмір частки - 1, власник - Автогаражний кооператив №1, код 23567100, Україна, 08720, Київська обл., Обухівський р-н., м. Українка.

У подальшому Українська міська рада прийняла рішення від 14.06.2018 №181/0/7-18-42-7, яким передала Автогаражному кооперативу №1 земельну ділянку з кадастровим номером 3223151000:01:020:0032 у власність членів кооперативу (т. 1, а.с. 30).

У зв`язку з цим, Кооператив звернувся до державного реєстратора із заявою про реєстрацію права власності на земельну ділянку за Кооперативом (т. 1, а.с. 31).

До заяви були надані рішення Української міської ради Обухівського району Київської області від 14.06.2018 та відомості з Державного земельного кадастру.

Державним реєстратором прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Івженко A.B. прийнято рішення від 08.10.2019 №49073756, яким відмовлено позивачу у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, оскільки права власності на земельну ділянку вже зареєстровано (т. 1, а.с. 32).

З Інформаційної довідки з Державного реєстру права власності на нерухоме майно від 14.08.2020 позивач виявив, що були державним реєстратором Матяш М.С. під час відкриття розділу №1535210632231 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3223151000:01:020:0032 допущено помилки, а саме: власником Земельної ділянки вказано: "Автогаражний кооператив №1 (АГК №1), ідентифікаційний код 23567100, Україна, 08720, Київська обл., Обухівський р-н, місто Українка", замість правильних відомостей про власника - Українську міську раду.

Представник Кооперативу звернувся до державного реєстратора із заявою про внесення змін до Державного реєстру прав.

На підставі вказаної заяви державним реєстратором Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Глазковою А.О. була сформована картка прийому заяви №229718366, яка зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 27.10.2020 08:27:48 за реєстраційним номером 42168076 (т. 1, а.с. 49).

Розглянувши вказану заяву, державним реєстратором прав на нерухоме майно Виконавчого комітету Української міської ради Обухівського району Київської області Коваль A.B. прийнято рішення №54796144 про відмову у внесенні змін до запису про право власності за номером 25805289 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відкритого на об`єкт нерухомого майна з реєстраційним номером 1535210632231 розділу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (т. 1, а.с. 50).

У своєму рішенні Відповідач вказує на те, що технічна помилка пливає на права третіх осіб, а тому така помилка виправляється виключно на підставі рішення суду.

Вважаючи протиправним таке рішення, позивач звернувся до суду з позовом про його оскарження.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд враховує наступне.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень першочергово врегульовано Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року №1952-IV, Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127, Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1141.

За визначенням, що міститься в п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону №1952-IV, державній реєстрації речових прав підлягають право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва; речові права на нерухоме майно, похідні від права власності; обтяження речових прав на нерухоме майно.

Суб`єктами державної реєстрації прав є державні реєстратори прав на нерухоме майно.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 12 Закону №1952-IV, державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про зареєстровані права власності на об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав.

Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.

Порядок внесення відомостей до Державного реєстру прав врегульовано ст. 26 Закону №1952-IV.

Так, частиною 2 цієї статті передбачено, що у разі допущення технічної помилки (граматичної, арифметичної чи іншої помилки) під час внесення відомостей про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав державний реєстратор самостійно виправляє таку помилку, за умови що документи за результатом розгляду заяви заявнику не видавалися.

У разі якщо допущена технічна помилка, виявлена після отримання заявником документів за результатом розгляду заяви, така помилка виправляється державним реєстратором виключно на підставі заяви особи, відомості про речові права, обтяження речових прав якої містять таку помилку, а також у випадку, передбаченому підпунктом "в" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, - посадовою особою Міністерства юстиції України чи його територіальних органів.

У разі якщо допущена технічна помилка впливає на права третіх осіб, така помилка виправляється державним реєстратором виключно на підставі судового рішення.

Згідно з ч. 5 ст. 26 Закону №1952-IV, виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав, виявленої після отримання заявником документів за результатом розгляду заяви, скасування рішень державного реєстратора про зупинення державної реєстрації прав, про зупинення розгляду заяви або про відмову в державній реєстрації прав, здійснюється в порядку, передбаченому для державної реєстрації прав (крім випадків, якщо такі дії здійснюються в порядку, передбаченому статтею 37 цього Закону).

З системного аналізу зазначених норм слідує, що допущена технічна помилка, яка виявлена після отримання заявником документів за результатом розгляду заяви, виправляється виключно на підставі ще однієї заяви особи, відомості про речові права, обтяження речових прав якої містять таку помилку; виправлення такої помилки здійснюється в порядку, передбаченому для державної реєстрації прав.

У свою чергу, про особливості державної реєстрації прав йдеться у ст. 18 Закону №1952-IV, частиною 1 якої визначено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Водночас, Порядок ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджений Постановою КМ України від 26.10.2011 №1141 встановлює процедуру функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), його невід`ємної архівної складової частини та наповнення Державного реєстру прав відомостями про речові права на нерухоме майно, обтяження таких прав (далі - Порядок №1141).

Відповідно до п. 5 Порядку №1141, у базі даних заяв формуються та/або реєструються заяви у сфері державної реєстрації прав, у тому числі заяви власників нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій, а також реєструються судові рішення щодо заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій з присвоєнням програмними засобами ведення Державного реєстру прав кожній окремій заяві (судовому рішенню) реєстраційного номера та фіксуванням дати і часу реєстрації.

Реєстраційний номер, дата і час реєстрації заяви (судового рішення) є ідентифікатором відповідної заяви (судового рішення) у Державному реєстрі прав.

Пунктом 6 Порядку №1141 встановлено, що формування заяв у сфері державної реєстрації прав у базі даних заяв здійснюється шляхом внесення відомостей про: 1) тип заяви, зокрема, про виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав; 2) заявника (крім випадків, передбачених законодавством): прізвище; ім`я; по батькові (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); реквізити документа, що посвідчує особу заявника: назва документа; серія документа (за наявності); номер документа; дата видачі документа; уповноважений суб`єкт, що видав документ; строк дії документа (за наявності); додаткові відомості про документ (за наявності); 3) засоби зв`язку із заявником (абонентський номер мобільного телефона та/або адреса електронної пошти); 4) реквізити платежу про справляння адміністративного збору (крім випадків формування заяви щодо суб`єкта речового права, обтяження, який звільнений від сплати адміністративного збору за державну реєстрацію прав).

Пунктом 8 зазначеного Порядку передбачено, що під час формування заяви про виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав додатково до відомостей, передбачених пунктом 6 цього Порядку, вносяться відомості про: 1) тип помилки у відомостях Державного реєстру прав: технічна помилка у відомостях Державного реєстру прав з вини заявника; технічна помилка у відомостях Державного реєстру прав з вини державного реєстратора; погашення записів у Реєстрі прав власності на нерухоме майно. Під час формування заяви обирається один із передбачених цим підпунктом типів технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав; 2) реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна (у разі наявності відкритого розділу на об`єкт нерухомого майна); 3) номер відомостей про речове право на нерухоме майно, обтяження такого права в Державному реєстрі прав; 4) опис технічної помилки; 5) документи, подані для виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав (за наявності): назва документа; серія документа (за наявності); номер документа; дата видачі документа; уповноважений суб`єкт, що видав документ; строк дії документа (за наявності); додаткові відомості про документ (за наявності). У разі формування заяви, разом з якою подається декілька документів для виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав, відомості про документ зазначаються щодо кожного такого документа.

З викладеного слідує, що заява про виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав повинна відповідати чітко встановленим вимогам, зокрема, і щодо доданих до неї документів.

Натомість, зі змісту картки прийому заяви №229718366 слідує, що позивачем подано державному реєстратору не заяву про виправлення технічної помилки у відомостях Державного реєстру прав, а заяву про внесення змін до Державного реєстру прав.

Крім того, зі змісту цієї картки слідує, що до заяви не було додано будь-яких документів.

При цьому суд наголошує, що приписами ч. 2 ст. 26 Закону №1952-ІV прямо передбачено, що технічна помилка виправляється державним реєстратором виключно на підставі заяви особи, яка розглядається в порядку, передбаченому для державної реєстрації.

Отже, враховуючи те, що позивач обґрунтовує свої вимоги необхідністю зобов`язання відповідача внести зміни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за відсутності доказів звернення із відповідною заявою, тому суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог.

Згідно з пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Суд зазначає, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень має на увазі, що рішенням повинне бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суд перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд враховує, що відповідачем не було надано відзиву на позовну заяву, проте ця обставина не заперечує обов`язку позивача обґрунтувати належними доказами свої позовні вимоги.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими, а тому позов задоволенню не підлягає.

З урахуванням вимог ч. 1 ст. 139 КАС України підстави для вирішення питання про відшкодування судового збору відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Басай О.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2021
Оприлюднено28.12.2021
Номер документу102157224
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/262/21

Рішення від 22.12.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні