МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 грудня 2021 р. № 400/4287/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А., розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 , до відповідача:Софіївської сільської ради, вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Новобузький район, Миколаївська область, 55632, про:зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Софіївської сільської ради (далі - відповідач) про зобов`язання відповідача прийняти рішення у формі рішення сесії сільської ради про затвердження документації із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради (Софіївська ОТГ) та надання мені, ОСОБА_1 , у власність земельної ділянки розміром 2 га, кадастровий номер 4824580400:02:000:0691, розташованої в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
Ухвалою від 15.06.2021р. суд призначив справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позову, позивач зазначила, що маючи розроблений та погоджений Головним управлінням Держгеокадастру в Миколаївській області проект землеустрою щодо відведення із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності у власність земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради Баштанського району Миколаївської області (Софіївська ОТГ), позивач 28.04.2021р. засобами поштового зв`язку звернулась до Софіївської сільської ради з заявою про його затвердження. Проте, відповідач станом на час звернення до суду з даним позовом, не прийняв жодного рішення за результатами розгляду заяви позивача від 28.04.2021р., що стадо підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до положень ч. 4. ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Згідно ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 09.02.2021 р. № 669-СГ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2 га пасовищ, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вищезгаданого дозволу, за договором № 211599000022-ПЗ від 15.02.2021 р., Миколаївською регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру була виготовлена документація із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради (Софїївська ОТГ) .
Розроблений проект землеустрою був погоджений територіальним органом Держгеокадастру. визначеним за принципом екстериторіальності, з наданням висновку від 18.03.2021 р. № 5164/82-21. Згідно даного висновку проект землеустрою відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
Державний кадастровий реєстратор зареєстрував земельну ділянку в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 4824580400:02:000:0691 та надав витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 25.03.2021 р.
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 15.04.2021 р. № 2518-СГ Про відмову у затвердженні документації із землеустрою та наданні у власність земельної ділянки позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої в межах території Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, розмір земельної ділянки 2 та, кадастровий номер 4824580400:02:000:0691, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, та наданні цієї земельної ділянки у власність з таких підстав: земельна ділянка сформована в результаті поділу земельної ділянки за рахунок раніше сформованої (4824580400:02:000:0625), відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 08.12.2020 р. № 19-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну , земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності (ст. 122 Земельного кодексу України).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 08.12.2120 р. № 19-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано територіальній громаді, в особі Софїївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3427,2074 га, які розташовані в межах території Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, згідно з актом приймання-передачі. В переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що передаються у комунальну власність територіальної громади, в особі Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, що являється додатком до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 08.12.2020 р., земельна ділянка, кадастровий номер 4824580400:02:000:0625, значиться за порядковим номером 66.
Позивач, засобами поштового зв`язку 28.04.2021р. подала до Софіївської сільської ради заяву, в якій просила затвердити вищезгадану документацію із землеустрою та надати їй у власність вищезгадану земельну ділянку. До заяви позивач додала проект землеустрою в паперовому вигляді, висновок про його погодження, а також витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Згідно листа Миколаївської дирекції AT Укрпошта від 20.05.2021 р. № 22/06-251 поштове відправлення № 5560101619145, 04.05.2021 р., вручено уповноваженій особі Софіївської сільської ради за довіреністю.
Як вказала позивач в позові, станом на час звернення до суду з даним позовом, відповідач не повідомив ОСОБА_1 про рішення сесії сільської ради, прийняте за результатами розгляду заяви позивача від 28.04.2021р. Не надання відповіді позивачу на її заяву від 28.04.2021р., стало підставою для звернення позивачки до суду.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, врегульовані Конституцією України, Земельним кодексом України (далі та раніше за текстом - ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частиною 6 ст. 118 ЗК України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч. 7 ст. 116 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно - правових
актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У відповідності до ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Аналіз зазначених норм права дає підстави вважати, що такими встановлені підстави, порядок та строки передачі земельної ділянки у власність громадян. Ці норми передбачають, зокрема, що для передачі земельної ділянки у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із заявами для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та для надання її у власність. За результатами розгляду поданих заяв визначені в ст.і 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень - надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову.
При цьому, встановлено виключні підстави, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Водночас, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст. 118 Земельного кодексу України.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 27.02.2018 року у справі № 545/808/17, від 20.09.2018 року у справі № 804/5597/15, від 23.11.2018 року у справі № 296/10121/17.
Згідно ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
При цьому, ЗК України визначено чіткий алгоритм розгляду заяв громадян про відведення у власність земельних ділянок та вичерпний перелік підстав для відмови особі у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Отже, надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність.
Як вже зазначалось судом, позивач звернувшись до відповідача з заявою від 28.04.2021р. про погодження проекту землеустрою, яку представник сільської ради отримав поштовим звязком, в свою чергу не отримала жодного рішення сільської ради (позитивного або негативного) щодо розгляду такої заяви.
З матеріалів справи вбачається, що наказом ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 08.12.2020 року № 19-ОТГ територіальній громаді в особі відповідача передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3427,2074 га, розташовані в межах території Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, згідно акту приймання-передачі, зокрема, земельна ділянка площею 183 га, кадастровий номер 4824580400:02:000:0625 (порядковий номер 66 у Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, що передаються у комунальну власність територіальної громади, в особі Софіївської сільської ради Новобузького району Миколаївської області, що є додатком до акту від 08.12.2020 року приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність).
Отже враховуючи вищенаведене, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка полягає в не розгляді заяви позивача від 28.04.2021р. на сесії сільської ради та в неприйнятті обґрунтованого рішення щодо такої заяви.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Повноваження відповідних органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені стст. 118, 122, 123 Земельного кодексу України, статтями 26, 33, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» .
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання з приводу земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Частинами 1 та 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання особи, вказує на те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Відтак, відсутність належним чином оформленого за результатами пленарного засідання рішення відповідача про не надання або надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, свідчить про допущення відповідачем протиправної бездіяльності.
На підставі вищевикладеного, суд доходить висновку, що належним способом захисту прав позивача у спірних правовідносинах є визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неприйняття рішення за заявою позивача від 28.04.2021 року.
З огляду на встановлені у справі фактичні обставини та досліджені докази, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано належних доказів на обґрунтування своєї бездіяльності.
Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати розподіляються відповідно до вимог ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Софіївської сільської ради (вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Новобузький район, Миколаївська область, 55632, код ЄДРПОУ 04376788) задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Софіївської сільської ради що полягає в неприйнятті рішення відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України у формі рішення сесії за заявою ОСОБА_1 від 28.04.2021 року про затвердження документації із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради (Софіївська ОТГ) .
3. Зобов`язати Софіївську сільську раду (вул. Софіївська, 24/1, с. Софіївка, Баштанський район, Миколаївська область, 55632, код ЄДРПОУ 04376788) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 28.04.2021 про затвердження документації із землеустрою Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення державної власності (код КВЦПЗ - А - 01.03) для ведення особистого селянського господарства в межах території Баратівського старостинського округу Софіївської сільської ради (Софіївська ОТГ) , з прийняттям рішення відповідно до ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України у формі рішення сесії.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Софіївської сільської ради (вул. Софіївська, 24/1,с.Софіївка, Новобузький район, Миколаївська область, 55632, код ЄДРПОУ 04376788) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 908,00 грн., сплачений квитанцією від 04.06.2021р. за №0.0.2149932206.1.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2021 |
Оприлюднено | 24.12.2021 |
Номер документу | 102158017 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні