Справа №295/17133/21
1-кс/295/8173/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.12.2021 року м. Житомир
Слідчий суддя Богунського районного суду м. Житомира ОСОБА_1 ,
при секретарі с/з ОСОБА_2 , розглянув винесене в кримінальному провадженні
№ 12019060170000379 прокурором Житомирської окружної прокуратури ОСОБА_3 , клопотання про арешт майна, та додані до клопотання матеріали,-
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Житомирської окружної прокуратури ОСОБА_3 звернувся до суду з клопотанням, в якому просить задовольнити клопотання та винести ухвалу про накладення арешту у виді заборони права на відчуження, розпорядження та користування на земельні ділянки з кадастровими номерами 1822085600:08:001:2647 площею 0,75 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2185563418220, власником якої є ОСОБА_4 , кадастровий номер 1822085600:08:001:2802 площею 0,15 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2455544418040, власником якої є ОСОБА_4 , кадастровий номер 1822085600:08:001:2801 площею 0,6 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2455673818040, власником якої є ОСОБА_4 .
З метою необхідності забезпечення арешту майна, клопотання розглядається без повідомлення власника майна.
В судове засідання прокурор не з?явився, до клопотання додав заяву про розгляд клопотання без його участі.
Слідчий суддя, дослідивши матеріали клопотання, приходить до наступного висновку.
Слідчим суддею встановлено, що в провадженні СВ ВП №1 Житомирського РУП ГУНП в Житомирській області перебувають матеріали досудового розслідування, внесеного 02.05.2019 року до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12019060170000379 за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами Оліївської сільської ради в березні 2019 року при безоплатній передачі у власність земельних ділянок комунальної власності, які входять до складу об`єднаної територіальної громади вказаної сільради на території села Оліївка.
Досудовим розслідування встановлено, що на засіданні 10-ї сесії Оліївської сільської ради місцевими депутатами розглядалось питання щодо доцільності будівництва школи у житловому масиві «Крошенський».
На думку депутатів, будівництво школи у масиві «Крошенський» є недоцільним і ними прийнято рішення щодо розроблення містобудівної документації по будівництву опорної школи та адмінбудівлі ЦНАП в іншому місці, а саме: по вул. Зоряній, що у с. Оліївка.
Саме з цих міркувань, рішенням Оліївської сільської ради від 21.12.2018 року за № 320 надані дозволи на розробку містобудівної документації, а саме на корегування детального плану території (ДПТ) розміщення групи багатоповерхових та малоповерхових житлових будинків по вул. Народицькій на землях запасу Оліївської сільської ради.
Надалі, рішенням Оліївської сільської ради від 18.03.2019 року за № 491 затверджено Коригування детального плану території (ДПТ) щодо розміщення групи багатоповерхових та малоповерхових житлових будинків по вул. Народицькій на землях запасу цієї сільської ради (розміщення кварталу житлової забудови і громадської забудови, об`єктів інфраструктури в с. Оліївка по вул. Малинській, Народицькій та житловому масиві Крошенський).
Також, рішенням від 18.03.2019 року за № 493 надано дозвіл громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення у приватну власність 14-ти земельних ділянок площею від 0,20 га до 0,25 га по АДРЕСА_1 , серед яких 09.06.2020 року вже сформовані кадастрові номери, а саме: 1822085600608:001:2502 площею 0,23 га, 1822085600:08:001:2503 площею 0,23 га, 1822085600:08:001:2507 площею 0,23 га, 1822085600:08:001:2504 площею 0,23 га, 1822085600:08:01:2505 площею 0,25 га, 1822085600:08:001:2500 площею 0,25 га, 1822085600:08:001:2501 площею 0,25 га, 1822085600:08:001:2506 площею 0,25 га, 1822085600:08:001:2485 площею 0,22 га, 1822085600:08:001:1860 площею 0,23 га, 1822085600:08:001:1858 площею 0,23 га, 1822085600:08:001:1868 площею 0,23 га, на які ухвалою слідчого судді Богунського районного суду від 23.07.2020 року, з метою збереження речового доказу накладено арешт з забороною вчинення щодо останніх неправомірних дій.
Згідно Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі Закон), містобудівна документація це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання території.
Статтею 21 вищевказаного Закону передбачено порядок проведення громадських обговорень щодо врахування громадських інтересів.
Так, згідно частини першої ст. 21 Закону вбачається, що громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування території, детальні плани території.
Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.
Також, цією статтею передбачено, що для розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадського обговорення, може утворюватися погоджувальна комісія.
Разом, з тим, як вбачається з матеріалів провадження рішення Оліївської сільської ради «Про надання дозволів на розроблення та корегування містобудівної документації» за № 320 прийнято 21.12.2018 року та у відповідності до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні» від 25.05.2011 року за № 555, замовники (в даному випадку - Оліївська сільрада) містобудівної документації оприлюднюються у двотижневий строк прийняті рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також, розміщення на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
Однак, як вбачається з матеріалів провадження, Народний депутат України ОСОБА_5 , який звернувся в інтересах ОСОБА_6 жительки с. Оліївка, вказують про те, що депутати Оліївської сільської ради фактично забрали у місцевої громади землі, на яких повинні були б будуватися об`єкти соціальної інфраструктури у приватну власність.
Більше того, 15.03.2019 року у приміщенні Оліївської сільської ради по вул. Садова, 4 с. Оліївка, відбулися громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розроблення детальних планів території, на які жителів Оліївської громади не запрошували, погоджувальні комісії не створювалися, що фактично проведено з грубим порушенням вимог чинного законодавства.
Разом з цим, статтею 150 Земельного кодексу України передбачено, що до особливо цінних земель відносяться у складі земель сільськогосподарського призначення: чорноземи нееродовані несолонцюваті на лесових породах; лучно-чорноземні незасолені несолонцюваті суглинкові ґрунти; темно-сірі опідзолені ґрунти та чорноземи опідзолені на лесах і глеюваті; бурі гірсько-лісові та дерново-буроземні глибокі і середньо глибокі ґрунти; дерново-підзолисті суглинкові ґрунти; коричневі ґрунти Південного узбережжя Криму, дернові глибокі ґрунти Закарпаття.
Так, згідно наказу Державного комітету України по земельних ресурсах «Про затвердження переліку особливо цінних груп ґрунтів» № 245 від 06.10.2003 року за номером 12 шифр 41 в до особливо цінних ґрунтів відносяться чорноземи опідзолені і слабореградовані.
Опрацюванням відомостей, розміщених на інформаційному порталі Публічної кадастрової карти України (веб-ресурс http://map.land.gov.ua/kadastrova-karta), дані якого є відкритими та загальнодоступними, на земельних ділянках розміщені особливо цінні ґрунти, а саме чорноземи опідзолені.
Однак, незважаючи на вимоги земельного законодавства, вищевказані земельні ділянки Оліївською сільською радою передаються з порушенням процедури у власність та користування, у зв`язку з чим, ухвалою слідчого судді Богунського районного суду від 31.08.2020 року, з метою збереження речового доказу, накладено арешт з забороною вчинення щодо останніх неправомірних дій.
Разом з цим, згідно інформації, наданої на запит місцевої прокуратури Міськрайонним управлінням у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, яка ґрунтується на відомостях схеми основних агровиробничих груп ґрунтів, що включена до технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Оліївської сільської ради Житомирського району, особливо цінні грунти на більшості зазначених земельних ділянках відсутні.
Крім того, згідно відповіді на запит місцевої прокуратури Міськрайонним управлінням у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області 09.06.2020 року внесено відомості до Державного земельного кадастру щодо формування вищезазначених земельних ділянок, відповідно до проектів землеустрою, більшість яких розроблені ТОВ «Терра Полісся» та ФОП ОСОБА_7 .
Законом України «Про державну експертизу землевпорядної документації» статтею 1 передбачено, що державна експертиза землевпорядної документації (далі - державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.
Статтею 9 вказаного Закону передбачено, що обов`язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Крім того, ст. 20 Земельного кодексу України, передбачено, що зміна цільового призначення особливо цінних земель допускається лише для розміщення на них об`єктів загальнодержавного значення, доріг, ліній електропередачі та зв`язку, трубопроводів, осушувальних і зрошувальних каналів, геодезичних пунктів, житла, об`єктів соціально-культурного призначення, об`єктів, пов`язаних з видобуванням корисних копалин, нафтових і газових свердловин та виробничих споруд, пов`язаних з їх експлуатацією, а також у разі відчуження земельних ділянок для суспільних , потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Погодження матеріалів місця розташування об`єкта, що передбачається розмістити на земельній ділянці особливо цінних земель державної чи комунальної власності із зміною її цільового призначення, здійснюється за погодженням з Верховною Радою України в порядку, визначеному статтею 151 цього Кодексу.
Статтею 149 Земельного кодексу України, передбачено, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, що здійснюють розпорядження земельними ділянками відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу з урахуванням вимогстатті 150цього Кодексу.
З урахуванням вищевикладеного вбачається, що по вищевказаним земельним ділянкам під час розроблення проектів землеустрою державна експертиза землевпорядної документації не проводилась та порушена відповідна процедура погодження зміни цільового призначення.
Також, згідно даних Публічної кадастрової карти з аналогічним порушенням вимог земельного законодавства на території Оліївської сільської ради Житомирського району, на підставі розробленої технічної документації, сформовано та присвоєно кадастровий номер 1822085600:08:001:2647 земельній ділянці, площею 0,75 га, на якій, знову ж таки, знаходяться особливо цінні грунти чорноземи опідзолені.
Окрім вищезазначеного, рішенням Оліївської сільської ради від 21.12.2018 року надано дозвіл ОСОБА_8 , яка проживає в м. Житомирі, на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,75 га в с. Оліївка із земель запасу для ведення особистого селянського господарства. Відомості щодо вказаної земельної ділянки, кадастровий номер 1822085600:08:001:2647, внесено до державного земельного кадастру.
Слід зазначити, що земельна ділянка з кадастровим номером 1822085600:08:001:2647 розташована в зоні житлової та громадської забудови, зі всіх сторін межує з багатоповерховими об`єктами будівництва, громадськими будівлями і спорудами, іншими об`єктами загального користування (дороги, алеї, прибудинкові території, сукупність інженерних споруд (водопостачання, водовідведення, електропостачання, ін.)).
Згідно детального плану території с. Оліївка, який затверджений вищевказаним рішенням Оліївської сільської ради № 491 від 18.03.2019 року, в зазначеному масиві передбачається розміщення групи багатоповерхових та малоповерхових житлових будинків.
Відтак, питання щодо земельної ділянки комунальної власності, дозвіл на відведення якої надано ОСОБА_8 , мало бути врегульоване, у відповідності до ст. 134 Земельного кодексу України, шляхом продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Натомість, всупереч вимогам чинного законодавства та містобудівної документації, земельну ділянку передано безоплатно у власність фізичній особі для селянського господарства.
Крім того, ч.ч. 1, 2 ст. 20 Земельного кодексу України обумовлено, що при встановленні цільового призначення земельних ділянок здійснюється віднесення їх до певної категорії земель та виду цільового призначення. При зміні цільового призначення земельних ділянок здійснюється зміна категорії земель та/або виду цільового призначення.
Віднесення земельних ділянок до певної категорії та виду цільового призначення земельних ділянок здійснюється щодо земельних ділянок, якими розпоряджаються Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування за рішенням відповідного органу.
Так, у відповідності до публічного інформаційного порталу (публічна кадастрова карта), на якому оприлюднено відомості Державного земельного кадастру, земельній ділянці кадастровий номер 1822085600:08:001:2647 визначено цільове призначення 01.03 «Для ведення особистого селянського господарства».
Однак, ч. 3 ст. 20 Земельного кодексу України визначено, що категорія земель та вид цільового призначення земельної ділянки визначаються в межах відповідного виду функціонального призначення території, передбаченого затвердженим комплексним планом просторового розвитку території територіальної громади або генеральним планом населеного пункту.
Одночасно, згідно інформації, наданої відділом містобудування та архітектури Житомирської РДА встановлено, що за результатами розгляду звернення щодо погодження проекту землеустрою відведення земельної ділянки у власність із земель Оліївської сільської ради для ведення особистого селянського господарства площею 0,75 га в с. Оліївка, ОСОБА_8 не погоджувався вищезазначений проект землеустрою, у зв`язку з невідповідністю містобудівної документації.
Однак, за результатами вивчення матеріалів Публічної кадастрової карти засвідчило, що на даний час, уже відбувся протиправний поділ цієї земельної ділянки на 2 1822085600:08:001:2801 та 1822085600:08:001:2802.
У відповідності до вимог ст. 98 КПК України, земельну ділянку з кадастровим номером 1822085600:08:001:2647 постановою прокурора від 02.09.2020 року визнано речовим доказом у кримінальному провадженні № 12019060170000379.
Також, у відповідності до вимог ст. 98 КПК України, земельні ділянки з кадастровими номерами 1822085600:08:001:2801 та 1822085600:08:001:2802 постановою прокурора від 15.12.2021 року визнано речовими доказами у кримінальному провадженні № 12019060170000379.
Наведене свідчить про наявність достатніх правових підстав для вирішення питання про забезпечення арешту на вищевказані земельні ділянки.
Також, під час проведення досудового розслідування, виникла реальна загроза, що об`єкти нерухомого майна, законність оформлення права власності на які перевіряються в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12019060170000379, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 КК України, будуть відчужені третім особам.
Незаконно передані земельні ділянки сільськогосподарського призначення відіграють важливу роль як речові докази у кримінальному провадженні, оскільки, є об`єктом кримінального правопорушення, право на які набувається протиправним шляхом. Вказані земельні ділянки можуть бути використані, як доказ факту та обставин, що встановлюються в ході досудового розслідування кримінального провадження.
З урахуванням наявних обставин, існує реальна загроза подальшого вчинення щодо земель сільськогосподарського призначення правочинів, реєстраційних дій, з метою подальшого виведення із законного володіння держави, в тому числі, з метою приховання протиправних дій та уникнення відповідальності. Таким чином, з метою запобігання наведеним наслідкам (виведення з державної, комунальної власності, забудови, пошкодження, псування, і т.д.), необхідністю виконання у провадженні призначеної комплексної судової експертизи, та вирішення питання щодо вжиття заходів представницького характеру, є підстави для накладення арешту на земельні ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 170 КПК України, арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом кримінального правопорушення, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
У відповідності до ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт майна допускається з метою забезпечення: 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Відповідно до ч. 10 ст. 170 КПК України, арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.
Згідно ч. 11 ст. 170 КПК України, заборона або обмеження користування, розпорядження майном можуть бути застосовані лише у разі, коли існують обставини, які підтверджують, що їх незастосування призведе до приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі майна.
Слідчим суддеювстановлена безумовна переконливість щодо застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження, як арешт вищезазначеного майна, яке є речовим доказом у кримінальному провадженні, враховуючи правову підставу для арешту майна, слідчий суддя вважає, що клопотання обґрунтоване й підлягає задоволенню.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 170-173, 372, 395 КПК України, слідчий суддя,-
У Х В А Л И В :
Клопотання задовольнити.
Накласти арешт у виді заборони права на відчуження, розпорядження та користування на земельні ділянки з кадастровими номерами 1822085600:08:001:2647 площею 0,75 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2185563418220, власником якої є ОСОБА_4 , кадастровий номер 1822085600:08:001:2802 площею 0,15 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2455544418040, власником якої є ОСОБА_4 , кадастровий номер 1822085600:08:001:2801 площею 0,6 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2455673818040, власником якої є ОСОБА_4 .
Виконання ухвали покласти на прокурора Житомирської окружної прокуратури ОСОБА_3 .
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя:
Суд | Богунський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2021 |
Оприлюднено | 20.05.2024 |
Номер документу | 102195082 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Богунський районний суд м. Житомира
Полонець С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні