Рішення
від 28.12.2021 по справі 120/8884/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

28 грудня 2021 р. Справа № 120/8884/21-а

Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Дашівської селищної ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , звернулись в суд з адміністративним позовом до Дашівської селищної ради про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю відмови викладеної у формі протоколу 8 сесії 8 скликання від 30.06.2021 року про відмову у задоволенні клопотання позивачів щодо надання дозволів на поділ земельної ділянки кадастровий номер 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га, яка перебуває в оренді ФГ "Сімба" на території Дашівської селищної ради.

Відповідачем надано відзив на адміністративний позов, яким заперечує щодо заявлених позовних вимог. Зазначає, що сільською радою рішення про розгляд заяви позивачів після голосування депутатів не прийнято у зв`язку з недостатньою кількістю голосів.

Відповідачами надано відповідь на відзив, у якій посилається на постанову Верховного суду від 01.10.2020 року у справі № 120/4116/19, у якій зазначено, що право користування земельними ділянками належить усьому ФГ, тобто усім його членам у рівній мірі. У зв`язку з чим, просять позовні вимоги задовольнити.

Відповідно до ухвали про відкриття провадження від 09.08.2021 року розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання. Цією ж ухвалою відповідачу встановлено строк для надання відзиву.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що у фермерського господарства "Сімба" перебуває в оренді земельна ділянка кадастровий номер 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га, на підставі угоди № 386 від 22.05.2018 року.

Враховуючи те, що рішенням загальних зборів фермерського господарства "Сімба" вирішено розпаювати земельну ділянку кадастровий номер 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га., позивачі звернулись до Дашівської селищної ради з клопотанням про надання дозволу на поділ вказаної земельної ділянки на частини, які дорівнюють середньому розміру земельної частки паю на території Дашівської сільської ради для наступної передачі у власність кожному члену ФГ.

Листом від 31.12.2020 року повідомлено, що рішеннями 38 сесії 7 скликання Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області № 1035-1039 від 20.12.2019 року позивачам відмовлено у наданні дозволу, оскільки за ними не зареєстровано право оренди. Тому вони не мають право претендувати на передачу безкоштовно у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки паю, яка знаходиться у користуванн ФГ " ОСОБА_6 ".

Позивачі таку відмову оскаржили до Вінницького окружного адміністративного суду.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 12.05.2021 року у справі № 120/1548/21 позов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницькій області що полягає у неприйняття жодного рішення за заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_4 від 20.01.2021 року.

Зобов`язано Дашівську селищну раду Іллінецького району Вінницькій області розглянути заяви ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 . ОСОБА_5 , ОСОБА_4 від 20.01.2021 року та вирішити питання щодо якого звернулись заявники з урахуванням правової оцінки наданої судом.

На виконання вказаного судового рішення на засіданні 8 сесії 8 скликання Дашівської сільської ради від 30.06.2021 року вказане питання розглядалось, але рішення не прийняте за відсутності необхідної кількості голосів.

Не погоджуючись з такою відмовою позивачі звернулися до суду з цим адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує, що законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України, а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Згідно частин 1, 2 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Відповідно до п. б ч. 1 ст. 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частинами 1, 2 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. При цьому, підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.

Згідно з ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Таким чином, особи, які бажають отримати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, подають зазначений вище пакет документів.

Однак, у ч. 7 ст. 118 ЗК України наведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, зокрема, надати дозвіл або надати мотивовану відмову у наданні дозволу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (абзац 1 ч. 7 ст. 118 ЗК України).

Із матеріалів справи судом встановлено, що позивачами подано до Дашівської селищної ради заяву про надання дозволу/згоди на поділ земельної ділянки площею 24,2852 га, кадастровий номер 0521255400:04:000:0213, яка перебуває в оренді ФГ "Сімба".

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Як зазначає представник відповідача, що на виконання рішення Вінницького окружного суду від 12.05.2021 року на засіданні 8 сесії 8 скликання Дашівської селищної ради від 30.06.2021 року питання щодо надання дозволу на поділ земельної ділянки розглядалось, однак рішення не було прийнято за відсутності необхідної кількості голосів депутатів.

З даного приводу суд вважає за належне зазначити, що ст. 56 регламенту Дашівської селищної ради, затвердженого рішенням 8 сесії 1 скликання № 7 від 24.11.2020 року, не передбачено, що у разі не набрання необхідної кількості голосів за прийняття певного рішення, рада б голосувала за окремий документ про відмову у прийнятті такого рішення.

Крім того, відповідно до постанови Верховного суду від 09.12.2020 року у справі № 300/178/20, зазначено, що рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість депутатів від загального складу ради та викладається у формі окремого документу. Натомість проект рішення, який не отримав необхідної кількості голосів на свою підтримку, вважається відхиленим та не викладається у формі окремого документа про відмову у задоволенні відповідної вимоги, заяви чи клопотання, а такий результат фіксується у протоколі пленарного засідання ради.

Таким чином питання щодо надання дозволу на поділ земельної ділянки площею 24,2852 га, кадастровий номер 0521255400:04:000:0213, яка перебуває в оренді ФГ "Сімба" розглянуто та за наслідками розгляду вказаного клопотання позивачів, однак за результатами розгляду відмовлено у наданні дозволу на поділ земельної ділянки, оскільки за результатом поіменного голосування рішення не прийнято у зв`язку з недостатньою кількістю голосів.

При цьому, за результатами розгляду заяви позивачів, селищна рада мала прийняти одне з таких рішень: про надання дозволу на поділ земельної ділянки або про відмову у наданні такого дозволу.

Проте така підстава для відмови у наданні дозволу на розробку землевпорядної документації не передбачена статтею 118 ЗК України.

Таким чином, у заявлених спірних правовідносинах Дашівською селищною радою протиправно прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на поділ земельної ділянки.

На підставі вищевикладених обставин суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено, що у спірних правовідносинах він діяв з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом, тому суд дійшов висновку, про визнання протиправним та скасування відмови викладеної у протоколі 8 сесії 8 скликання від 30.06.2021 року про відмову у задоволенні зави позивачів щодо надання дозволів на поділ земельної ділянки кадастровий номер 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га.

Також задоволенню підлягають вимоги зобов`язального характеру про встановлення зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивачів від 20.01.2021 року.

Окремо суд зазначає, що оцінка питанню щодо надання дозволу на поділ земельної ділянки саме членам фермерського господарства у межах розгляду даних правовідносин не надається, оскільки не є предметом позову.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного Кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідент.номер НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , ідент.номер НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_4 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_5 ) до Дашівської селищної ради (вул. Горького, 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04326081) про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною відмову Дашівської селищної ради викладеної у форі протоколу 8 сесії 8 скликання від 30.06.2021 року про відмову у задоволенні заяви від 20.01.2021 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 щодо надання дозволів на поділ земельної ділянки кадастровий номер 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га, яка перебуває в оренді ФГ "Сімба" на території Дашівської селищної ради на частини, які дорівнюють середньому розміру земельної частки паю на території Дашівської селищної ради для наступної передачі у власність кожному члену фермерського господарства

Зобов`язати Дашівську селищну раду повторно розглянути заяву від 20.01.2021 року ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 щодо надання дозволів на поділ земельної ділянки кастровий номер 0521255400:04:000:0213 площею 24,2852 га, яка перебуває в оренді ФГ "Сімба" на території Дашівської селищної ради на частини, які дорівнюють середньому розміру земельної частки паю на території Дашівської селищної ради для наступної передачі у власність кожному члену та прийняти за наслідками розгляду заяви рішення з урахуванням правової оцінки наданої судом у цьому рішенні.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_1 ) витрати на сплату судового збору в сумі 908 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради (вул. Горького. 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04326081).

Стягнути на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідент.номер НОМЕР_2 ) витрати на сплату судового збору в сумі 908 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради (вул. Горького, 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04326081).

Стягнути на користь ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , ідент.номер НОМЕР_3 ) витрати на сплату судового збору в сумі 908 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради (вул. Горького. 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04326081).

Стягнути на користь ОСОБА_4 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_4 ) витрати на сплату судового збору в сумі 908 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради (вул. Горького. 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04326081).

Стягнути на користь ОСОБА_5 ( АДРЕСА_1 , ідент.номер НОМЕР_5 ) витрати на сплату судового збору в сумі 908 грн., за рахунок бюджетних асигнувань Дашівської селищної ради (вул. Горького. 9, смт. Дашів, Іллінецький район, Вінницька область, ЄДРПОУ 04326081).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Альчук Максим Петрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2021
Оприлюднено29.12.2021
Номер документу102245710
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/8884/21-а

Рішення від 28.12.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 09.08.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні