Рішення
від 28.12.2021 по справі 580/9351/21
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2021 року справа № 580/9351/21

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді - Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Шрамківської сільської ради про визнання протиправним, скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ), звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Шрамківської сільської ради (19812, Черкаська область, Драбівський район, с. Шрамківка, вул. Незалежності, 16), в якому просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Шрамківської сільської ради № 8-33/УІІІ від 18.06.2021 «Про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з земель Шрамківської сільської ради» ;

-зобов`язати Шрамківську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7120687100:02:001:0413, площею 0,2591 га для ведення городництва, яка розташована в адміністративно - територіальних межах Мойсівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, за межами населеного пункту.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що рішення відповідача, яким відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачі у приватну власність є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки суперечить статті 123 Земельного кодексу України. Позивач вказує, що спірне рішення порушує право позивача на безоплатне отримання у власність вказаної земельної ділянки.

Відповідач позов не визнав, надав відзив на позовну заяву, просив у задоволенні позову відмовити повністю та зазначив про безпідставність позовних вимог, оскільки підставою для відмови в задоволенні заяви було включення земельної ділянки до переліку для продажу права оренди на земельних торгах, про що прийнято рішення №7-90/УІІІ Про добір земельних ділянок право оренди яких виставляється на земельні торги від 23 квітня 2021 року. Також відповідач зазначив, що положеннями ст. ст. 135, 136 Земельного кодексу України прямо передбачено заборону відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги. Вказано, що аналогічна правова позиція неодноразово висловлена у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №806/3708/15, від 03.04.2018 та від 02.10.2018 у справах №815/3059/17, №806/3708/15 відповідно, від 17.10.2019 у справі №823/1120/16.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає про таке.

21.05.2021 ОСОБА_1 звернувся до голови Шрамківської об`єднаної територіальної громади із заявою, в якій просив надати відповідно до ст. 36 ЗК України у користування для ведення городництва земельну ділянку з кадастровим номером 7120687100:02:001:0413, площею 0,2591 га, яка розташована в адміністративно - територіальних межах Мойсівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

До заяви позивачем додано:

- копію паспорта з витягом ЄДДР;

- відомості про земельну ділянку з публічної кадастрової карти;

- викопіювання.

18.06.2021 рішенням Шрамківської сільської ради № 8-33/VIII Про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з земель Шрамківської сільської ради відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення городництва площею 0,2591га, кадастровий номер 7120687100:02:001:0413 у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка включена до переліку для продажу права оренди на земельних торгах.

Вважаючи рішення про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Судом також встановлено, що 23.04.2021 рішенням Шрамківської сільської ради № 7-90/VIII Про добір земельних ділянок право оренди яких виставляється на земельні торги включено до переліку для продажу права оренди на земельних торгах, земельну ділянку комунальної власності, кадастровим номером 7120687100:02:001:0413, площею 0,2591 га, яка розташована в адміністративно - територіальних межах Шрамківської сільської ради, в межах с. Мойсівка (за межами населеного пункту).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України № 2768-III від 25 жовтня 2001 року (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Суд врахував, що ст. 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III (далі ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.

Частинами 1-2 ст. 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування відповідно до ч. 1 ст. 123 ЗК України здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі.

Отже, підставою для набуття прав на земельну ділянку є відповідне рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Водночас, ухвалення рішення є результатом певної правової процедури, яка йому передує.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до ч. 7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Таким чином, уповноважений орган, в даному випадку Шрамківська сільська рада в межах повноважень зобов`язана протягом місячного строку прийняти одне із рішень про надання або про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

При цьому, ч 1 ст. 36 ЗК України встановлено, що громадянам або їх об`єднанням із земель державної або комунальної власності можуть надаватися в оренду земельні ділянки для городництва. Площа земельної ділянки, що надається громадянину в оренду для городництва, не може перевищувати 0,6 гектара.

Земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 - 21 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". (ч. 3 ст. 134 ЗК України).

Однак ч. 2 ст. 134 ЗК України виключає випадки безоплатного надання без продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності.

Суд звернув увагу, що 21.05.2021 ОСОБА_1 звернувся до голови Шрамківської об`єднаної територіальної громади із заявою, в якій просив надати відповідно до ст. 36 ЗК України у користування для ведення городництва земельну ділянку з кадастровим номером 7120687100:02:001:0413, проте на час подання заяви позивачем 23.04.2021 рішенням Шрамківської сільської ради № 7-90/VIII бажану земельну ділянку включено до переліку для продажу права оренди на земельних торгах.

Водночас, згідно ч. 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 136 ЗК України, визначено, що підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення дати проведення земельних торгів.

Суд звернув увагу, що рішення Шрамківської сільської ради № 7-90/VIII відповідача ч. 1 ст. 136 ЗК України.

Крім того, ч. 5 ст. 136 ЗК України, земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.

При цьому, в тексті оскаржуваного рішення відповідача про відмову у надані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки наявні відомості про наказ про включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, права на яку виставляються на земельні торги.

Отже, на момент прийняття рішення на звернення від 21.05.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, вказана земельна ділянка була перебувала в переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які виставляються на земельні торги окремими лотами.

Таким чином під час судового розгляду справи, відповідачем доведено, що станом на 21.05.2021 був наявний наказ про включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, права на яку виставлені на земельні торги, а тому встановлені обставини свідчать про обґрунтованість посилань відповідача на ст. 136 ЗК України як підставу для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

При цьому, положеннями ЗК України прямо передбачено заборону відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги.

У зв`язку з невідповідністю місця розташування спірної земельної ділянки вимогам ЗК України (така включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами), суд дійшов висновку про те, що відповідач правомірно відмовив позивачу.

Таким чином на підставі викладеного вище, суд зазначає, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 17.10.2019 у справі №823/1120/16.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат у суду відсутні.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295, 371 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Петро ПАЛАМАР

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2021
Оприлюднено29.12.2021
Номер документу102254676
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/9351/21

Постанова від 21.06.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 28.12.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні