Ухвала
від 28.12.2021 по справі 589/2926/19
ЯМПІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №589/2926/19

Провадження №1-кп/590/225/21

УХВАЛА

Іменем України

28 грудня 2021 року смт. Ямпіль

Ямпільський районний суд Сумської області в складі:

головуючого судді ОСОБА_1 ,

за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,

за участю сторін кримінального провадження :

прокурора: ОСОБА_3 ,

обвинуваченого: ОСОБА_4 ,

захисника: ОСОБА_5

розглянув у відкритому судовому засіданні в залі Ямпільського районного суду Сумської області кримінальне провадження, внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12015200000000170від 02.10.2015року, відносно:

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Київ, громадянина України, українця, паспорт серії НОМЕР_1 , виданий Шосткинським РВ УМВС України в Сумській області 13.03.1996 року, з вищою освітою, неодруженого, ФОП " ОСОБА_6 ", який зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,

у вчиненні кримінального правопорушення,передбаченого ч.1ст.239КК України,суд,

ВСТАНОВИВ:

Протоколом №1 загальних зборів учасників товариства «Сервісний центр регенерації масел» (далі ТОВ «СЦРМ») від 13.09.2011 прийнято рішення про створення ТОВ «СЦРМ» та про призначення директора вказаного товариства ОСОБА_7

ТОВ «СЦРМ» 13.09.2011 зареєстровано відділом державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб підприємців Солом`янського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві за юридичною адресою: м. Київ, Подільський район, вул. Оболонська, 39, приміщення, 28а, і вказаному товариству присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи 37888771.

Наказом №11/09 від 14.09.2011 ОСОБА_7 приступив до виконання обов`язків директора ТОВ «СЦРМ».

Відповідно до Статуту предметом діяльності ТОВ «СЦРМ» серед іншого визначено: виробництво інших машин та устаткування загального призначення; виробництво машин та устаткування спеціального призначення; оренда інших машин та устаткування; збирання та знищення інших відходів; прибирання сміття, боротьба із забрудненням навколишнього природного середовища та подібні види діяльності; оптова торгівля іншими машинами та устаткуванням. Види діяльності, які потребують ліцензування, здійснюються Товариством за умови одержання відповідних ліцензій (дозволів) у встановленому чинним законодавством України порядку.

З метою отримання дозволів, відповідно до визначеної в статуті діяльності, ТОВ «СЦРМ» звернулось і 05.08.2014 отримало в Міністерстві екології та природних ресурсів України ліцензію серії АЕ №288640 з видом господарської діяльності: операції у сфері поводження з небезпечними відходами строком дії з 31.07.2014 по 31.07.2019.

Згідно переліку видів небезпечних відходів, на поводження з якими видана ліцензія ТОВ «СЦРМ» отримало дозвіл на збирання, зберігання, оброблення, утилізацію, знешкодження:

1. Відходів, що містять як складові або забруднювачі ртуть, сполуки ртуті (у тому числі відпрацьовані люмінесцентні лампи та прилади, що містять ртуть) (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

2. Відходів, речовин або виробів, які містять, складаються або забруднені ПХБ, поліхлорованими терфенілами (ПХТ), поліхлоровапими нафталінами (ПХН) або полібромованими біфенілами (ПББ), або будь-якими іншими полібромованими аналогами цих сполук, на рівні концентрацій 50 мг/кг або більше (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

3. Відходів виробництва, одержання і застосування біоцидів та фітофармацевтичних препаратів, включно з відходами пестицидів та гербіцидів, які не відповідають стандартам, мають прострочений термін придатності чи не придатні для використання за призначенням (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

4. Відпрацьованих нафтопродуктів, не придатних для використання за призначенням (у тому числі відпрацьовані моторні, індустріальні масла та їх суміші). Відходів забруднених нафтопродуктами - промаслені пісок, папір, тирса, грунт, ганчір`я, відпрацьовані фільтри (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

5. Відходів сумішей масло/вода, вуглеводні/вода, емульсії (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

6. Відходів і брухту електричних та електронних вузлів, що містять компоненти, такі, як акумуляторні батареї або інші батареї, включені до Жовтого переліку відходів, скло від електронно-променевих трубок або інше активоване скло (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

7. Відходів виробництва, одержання і застосування чорнила, барвників, пігментів, фарб, лаків, оліфи (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

8. Сполук міді, у тому числі шлаків, що містять мідь (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

9. Сполук цинку, у тому числі шлаки, що містять цинк (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

10. Відходів розчинів кислот чи основ (у тому числі відпрацьований електроліт) (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

11. Відходів, які складаються або містять хімічні речовини, що не відповідають специфікації або мають прострочений термін придатності (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

12. Відходів азбесту (пил та волокна) (збирання, зберігання, оброблення).

13. Відпрацьованих акумуляторних батарей, несортовані, цілі чи розламані (у тому числі відпрацьовані батареї свинцевих акумуляторів) (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

14. Відпрацьованих каталізатори (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

15. Розчинів після травлення металів (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

16. Відходів виробництва, одержання і застосування фармацевтичних препаратів (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

17. Клінічних та подібних їм відходів, а саме: відходи, що виникають у результаті медичного догляду, ветеринарної чи подібної практики, і відходи, що утворюються у лікарнях або інших закладах під час досліджень, догляду за пацієнтами або при виконанні дослідницьких робіт (збирання, зберігання, оброблення, знешкодження).

18. Відходів упаковок та контейнерів, забруднених (у тому числі тара з-під пестицидів та агрохімікатів) (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

19. Відходів негалогенових органічних розчинників (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

20. Відходів галогенованих органічних розчинників (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

21. Шламів бензину, що містять свинець (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

22. Відходів поверхневої обробки металів і пластмас (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

23. Відпрацьованого активованого вугілля (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

24. Відходів виробництва, одержання і застосування фотохімікатів чи матеріалів для обробки фотоматеріалів (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

25. Відходів виробництва, виготовлення і застосування смол, латексів, пластифікаторів, клеїв/зв`язуючи матеріалів (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

26. Гальванічного шламу (збирання, зберігання, оброблення, утилізація).

У зв`язку із зміною місця реєстрації ТОВ «СЦРМ» з адреси м. Київ, вул. Пітерська, буд. 5а (індекс 03087) на м. Київ, вул. Оболонська, 39, приміщення, буд. 28а (індекс 04071), 02.04.2015 товариству Міністерством екології та природних ресурсів України переоформлено ліцензію на серію АЕ № 460728 з аналогічним переліком видів небезпечних відходів, на поводження з якими видана ліцензія та строком її дії.

Для здійснення господарської діяльності 21.05.2014 ТОВ «СЦРМ» (орендар) з ТОВ «Елга» (орендодавець), укладено договір оренди № 2114/1, відповідно до якого орендодавець передає, а орендар бере в строкове платне користування виробничі майданчики, що складаються із нежитлових приміщень та технологічного обладнання, згідно переліку, що розташоване за адресами: м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2в, 2б; м. Шостка вул. Комарова, 125а, а також документи дозвільного характеру.

ТОВ «Елга» будучи учасником ТОВ «Еко Рент Актив» (ТОВ «ЕРА»), внесло до статутного капіталу ТОВ «ЕРА» майно, що передано ТОВ «СЦРМ» у користування за договором оренди № 2114/1 від 21.05.2014.

Відповідно до наказу директора ТОВ «СЦРМ» ОСОБА_7 від 07.11.2014 «Про призначення відповідальних у сфері поводження з відходами» ОСОБА_4 призначено відповідальним за прийом, облік, тимчасове зберігання, оброблення, утилізацію відходів та передачу їх іншим підприємствам.

Згідно п. п. 3, 7, 22 ІІ розділу посадової інструкції начальника виробничої бази, затвердженої директором ТОВ «СЦРМ» 04.11.2014 на останнього покладено обов`язки з організації виконання робіт згідно з технологічною документацією, нормами та правилами, технічними умовами та іншими вимогами, здійснення контролю за якістю робіт, керівництва виконавцями робіт.

П.2 ІV розділу вказаної інструкції передбачено, що начальник виробничої бази несе відповідальність за правопорушення, вчинені під час здійснення своєї діяльності, передбачені чинним адміністративним, кримінальним та цивільним законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.09.2010 № 874 затверджено «Державну цільову програму утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки», метою якої визначено поетапне знищення всіх надлишкових запасів компонентів рідкого ракетного палива, що зберігається у Збройних Силах та ДКА, з використанням технологічних процесів, які відповідатимуть чинним вимогам техногенної та екологічної безпеки, запобігаючи виникненню надзвичайних ситуацій, пов`язаних із зберіганням, транспортуванням та утилізацією ракетного палива.

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 № 172 «Про затвердження Порядку утилізації компонентів рідкого ракетного палива та інших токсичних хімічних речовин, що зберігаються у Збройних Силах» визначено, що виконавцями робіт можуть бути суб`єкти господарювання усіх форм власності, які мають власні або орендовані виробничі потужності, проводять роботи з утилізації компонентів палива та хімічних речовин, розробляють технології, модернізують існуючі і створюють нові потужності, за умови, що такі суб`єкти у передбачених законодавством випадках здійснили сертифікацію, атестування виробництва та/або отримали відповідні дозволи, ліцензії на проведення певної господарської діяльності, пов`язаної з утилізацією.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.11.2012 № 949-р затверджено «Перелік компонентів рідкого ракетного палива, що підлягає утилізації у 2013-2014 роках», яким визначено найменування, кількість, рік виготовлення, строк зберігання, категорія якісного (технічного) стану, балансова вартість, а також місця знаходження ракетного палива, що підлягає утилізації (військові частини НОМЕР_2 , АДРЕСА_2 ; А2136, АДРЕСА_3 ; А2678, м. Львів; А2791, АДРЕСА_4 ).

22.10.2014 військовою частиною НОМЕР_2 було оголошено про проведення тендеру по закупівлі послуг з утилізування відсортованих матеріальних ресурсів 38.32.1 (Утилізація відсортованих неметалевих матеріалів (Утилізація (нейтралізація, зачистка, знешкодження (утилізація) резервуарів Р-60С в кількості 8 шт. з-під пального ракетного палива типу «гептил», «самін», Т-185 та утилізування авіаційного гасу після нейтралізація компонентів ракетного палива з вмістом «гептилу» в кількості 93845 кг; а також з утилізування відсортованих матеріальних ресурсів 38.32.1 (Утилізація відсортованих неметалевих матеріалів (Утилізація (нейтралізація, зачистка, знешкодження (утилізація ) резервуарів Р-25С в кількості 4 шт. та Р-60С в кількості 1 шт. з-під пального ракетного палива типу «гептил» та утилізування промивочної води з вмістом «гептилу» в кількості 93774 кг.

При цьому, протоколом засідання комітету конкурсних торгів ВЧ А3516 від 22.10.2014 № 15 затверджено документацію конкурсних торгів, якою передбачено загальні положення; порядок внесення змін та надання роз`яснень до документації конкурсних торгів; підготовка пропозицій конкурсних торгів, яка передбачає кваліфікаційні критерії до учасників (наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів; наявність фінансової можливості); подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів; оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця (замовником визначаються критерії та методика оцінки відповідно до ч.5 ст.28 Закону України «Про здійснення Державних закупівель»); укладення договору про закупівлю.

В кінці жовтні 2014 ОСОБА_7 стало відомо про те, що на виконання Державної цільової програми утилізації компонентів рідкого ракетного палива на 2010-2014 роки, в/ч НОМЕР_2 оголошено тендер з предметом закупівлі послуг утилізація речовин після нейтралізації компонентів ракетного палива з вмістом особливо небезпечних речовин першого класу небезпеки. Усвідомлюючи, що виробництвом та технологією ТОВ «СЦРМ» не передбачено утилізацію відходів з вмістом гептилу та його похідних, ОСОБА_7 , з метою реалізації злочинного умислу, направленого на протиправне збагачення, розробив злочинний план заволодіння державними коштами у особливо великих розмірах. Згідно плану ОСОБА_7 , зловживаючи своїм службовим становищем директора ТОВ «СЦРМ» надав до тендерного комітету в/ч НОМЕР_2 документи очолюваного ним підприємства, які містили відомості, що не відповідають вимогам чинного законодавства в сфері знищення особливо небезпечних речовин першого класу небезпеки, а також надав сприятливу цінову пропозицію на утилізацію заявлених в/ч обсягів відходів. Домігшись перемоги у тендері для ТОВ «СЦРМ», ОСОБА_7 розраховував без здійснення фактичної утилізації та понесення матеріальних витрат на ці технологічні процеси, отримати бюджетні кошти на рахунки свого товариства, після чого вчинити їх розкрадання. Тобто ОСОБА_7 заздалегідь спланував особливо тяжкий злочин, передбачив та бажав настання тяжких наслідків від вчиненого ним діяння.

Внаслідок попередньо створеної уяви про вигідність заявленої ОСОБА_7 пропозиції перед замовниками тендеру, ОСОБА_7 , домігся прийняття тендерною комісією рішення на користь очолюваного ним товариства.

15.12.2014 між ТОВ «СЦРМ» в особі директора ОСОБА_7 та військовою частиною НОМЕР_2 , в особі командира ОСОБА_8 в смт Любашівка Одеської області укладено договори № № 15/2/26, 15/2/27, про закупівлю послуг.

Предметом договору №15/2/26 є надання послуг з утилізування відсортованих матеріальних ресурсів 38.32.1, що знаходяться за адресою: смт Любашівка Одеської області (Утилізація відсортованих неметалевих матеріалів (Утилізація (нейтралізація, зачистка, знешкодження (утилізація ) резервуарів Р-60С в кількості 8 шт. з-під пального ракетного палива типу «гептил», «самін», Т-185 та утилізування авіаційного гасу після нейтралізація компонентів ракетного палива з вмістом «гептилу» в кількості 93845 кг. Вартість послуг за цим договором складає 1640595, 47 грн.

Предметом договору №15/2/27 є надання послуг з утилізування відсортованих матеріальних ресурсів 38.32.1, що знаходяться за адресою: с. Первомайське Шевченківського району Харківської області (Утилізація відсортованих неметалевих матеріалів (Утилізація (нейтралізація, зачистка, знешкодження (утилізація ) резервуарів Р-25С в кількості 4 шт. та Р-60С в кількості 1 шт. з-під пального ракетного палива типу «гептил» та утилізування промивочної води з вмістом «гептилу» в кількості 93774 кг. Вартість послуг становить 1146 781, 00 грн.

Термін дії договорів до 31.12.2014.

Відповідно до п.1.3 договорів про закупівлю послуг визначено, що «якісно наданими Послугами вважається робота, що виконана Виконавцем на спеціальному обладнанні матеріально-технічної бази та на виробничих потужностях, що відповідають ліцензійним умовам на провадження господарської діяльності із здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами та мають всю необхідну дозвільну документацію».

Оплата послуг згідно укладених договорів здійснюється наступним чином: Замовник здійснює 100% оплату послуг у сумах, визначених п.2.2 договорів, протягом 10 банківських днів з дати підписання сторонами Акту наданих послуг та виставлення рахунку Виконавцем, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Виконавця (п.1.3 договорів).

При проведенні розрахунків за надані послуги Виконавець надає Замовнику належним чином оформлені документи: Акт прийому-передачі відходів, Акт надання послуг (п.п.2.3.2 договорів).

Врахувавши умови договорів, згідно яких оплата за надані послуги відбудеться лише після повного виконання обмовлених договорами робіт, ОСОБА_7 , усвідомлюючи, що без фактичного вивезення цих небезпечних речовин з території військової частини, переконати замовника у проведенні їх утилізації неможливо, вжив заходів очищення резервуарів Р-60 від їх вмісту та перевезення цих речовин на виробничі потужності ТОВ «СЦРМ», що розташовані в м. Шостка.

Для виконання таких робіт директор ТОВ «СЦРМ» ОСОБА_7 залучив: на очистку резервуарів - найманих працівників за цивільно-правовими договорами, які 16 та 19.12.2014 провели обумовлені роботи в смт Любашівка Одеської області та смт Первомайське Шевченківського району Харківської області, відповідно; на перевезення відходів вмісту резервуарів до м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2б; 2в експедиторське ТОВ «ЮА-Транс», яке забезпечило такі перевезення необхідним транспортом.

У такий спосіб 21.12.2014 взаємозвірені з ВЧ А3516 обсяги небезпечних відходів були доставлені і, після проведеного того ж дня інвентаризаційного опису інших необоротних матеріальних активів та записів (компонентів ракетного палива, які підлягають утилізації), встановлені у фактичній наявності ТОВ «СЦРМ» як матеріальні цінності.

Поетапно реалізуючи свої злочинні наміри на привласнення державних коштів, ОСОБА_7 , зловживаючи службовим становищем директора ТОВ «СЦРМ», в службовому кабінеті товариства за адресою: м. Київ вул. Оболонська, 39 приміщення 28а, склав завідомо неправдиві офіційні документи, а саме: акт надання послуг № 189 від 22.12.2014 та акт надання послуг № 190 від 22.12.2014, в яких констатував завершення обумовлених договорами робіт з утилізації небезпечних відходів. Надаючи офіційного вигляду складеним документам, ОСОБА_7 посвідчив їх особистим підписом та печаткою ТОВ «СЦРМ».

При цьому ОСОБА_7 усвідомлював, що визначені умовами договорів небезпечні речовини у загальних обсягах 180947 кг фізично не могли бути знищені товариством, і не лише із-за невідповідності вимогам спеціальних інструкцій з утилізації, технічним можливостям, витратам пального та електроенергії, а й необхідного часу для проведення відповідних технологічних процесів.

Так, відповідно висновків судової комісійної інженерно-екологічної експертизи до технологічного регламенту «Знешкодження рідких горючих відходів на установці «Вихрь» при знешкодженні (спалюванні) рідких горючих відходів на установці «Вихрь» витрати електроенергії на знешкодження 1т відходів становлять 95 кВт.

При цьому горючі рідини, що знищують, доводять до вмісту води до 40%, тобто води промивні з вмістом «гептилу» необхідно довести до визначеного вмісту води бензином або іншою легкозаймистою рідиною. Таким чином, доведений об`єм речовини із вмістом гептилу складатиме 234 т. Тобто, витрати електроенергії для знищення авіаційного гасу з вмістом компонентів ракетного палива «гептил» - 93, 845 т, води промивної з вмістом «гептилу» - 93, 774т складатимуть 93,845т*95кВт = 8915кВт; 234т*95кВт = 22230кВт електроенергії. Проте, згідно довідки, наданої ПАТ «Сумиобленерго» в грудні 2014 року в цілому по підприємству спожито 3562 кВт електроенергії.

Крім того, потужність установки «Вихрь» складає 80 кг/год. Навіть при цілодобовій безперервній роботі установки (1920кг за добу) неможливо знешкодити 93774 кг води промивної з вмістом гептилу та 93845 кг авіаційного гасу в термін з 16.12.2014 по 22.12.2014.

При цьому, в переліку відходів, на операції з якими видана ліцензія Міністерства екології та природних ресурсів України серії АЕ № 460728, відсутні вибухонебезпечні та легкозаймисті відходи 1 класу небезпеки, до яких відноситься демитилгідразин та його похідні, а також рідкі горючі відходи із вмістом ракетного палива «гептил», а також ТОВ «СЦРМ» при здійснені господарської діяльності не здійснювало закупівлю вибухонебезпечних та легкозаймистих засобів 1 класу небезпеки.

Відповідно до актів прийому-передачі відходів від 16.12.2014 № 1/15/1/26 та від 16.12.2014 № 2/15/1/26 та акту знищення відходів від 22.12.2014 відходи з назвою «авіаційний гас з вмістом компонентів ракетного палива» «гептил», «саміл», Т-185 були утилізовані (знищені) протягом шести днів, відповідно до акту прийому передачі відходів від 19.12.2014 № 3/15/2/27 та акту знищення відходів від 22.12.2014 відходи «вода промивна з вмістом гептилу» в кількості 93774 кг були утилізовані (знищені) протягом чотирьох днів.

Складені 22.12.2014 завідомо неправдиві офіційні документи, а саме: акт надання послуг № 189 від 22.12.2014 та № 190 від 22.12.2014, ОСОБА_7 відправив до ВЧ НОМЕР_2 , де останні були підписані та затверджені командиром військової частини ОСОБА_8 , якого директор ТОВ «СЦРМ» ОСОБА_7 переконав у повному виконанні умов договорів.

У такий спосіб, директор ОСОБА_7 , одноособово розпоряджаючись підконтрольним лише йому рахунком Товариства у АТ «ОПТ Банк» № НОМЕР_3 (м. Київ вул. Жилянська, 43), домігся перерахування на цей рахунок грошових коштів, а саме: 23.12.2014 у сумі 1146 781, 00 грн. за договором №15/2/27; 16.01.2015 у сумі 1640 595, 47 грн. за договором №15/2/26.

У подальшому ОСОБА_7 , запобігаючи викриттю вчиненого ним злочину, внаслідок виявлення контролюючими органами на території виробничих потужностей товариства речовин, які з 22.12.2014 рахувались повністю утилізованими, використовуючи свій посадовий вплив на підлеглих йому працівників ТОВ «СЦРМ» надав вказівку на ліквідацію у будь-який спосіб їх залишків, з подальшим вивезенням їх складових з території та ємностей, що використовувались товариством у їх господарській діяльності.

На виконання вказівок директора ОСОБА_7 , начальник виробничого відділу ОСОБА_4 , матеріали досудового розслідування відносно якого виділено в окреме провадження, спільно з підлеглими працівниками ТОВ «СЦРМ» у період з 16.12.2014 до 30.04.2015 у невстановлений слідством спосіб з використанням наявного у товариства обладнання, в тому числі автомобіля «КАМАЗ» р.н. НОМЕР_4 , фронтального навантажувача, дробарки, недотримуючись технологічних регламентів по утилізації особливо небезпечних речовин, змішували їх з іншими наявними у товариства хімічними елементами та речовинами, здійснюючи їх таємне вивезення та захоронення на території м. Шостки та Шосткинського району, зокрема: кар`єрі в районі хлібокомбінату в м. Шостка; сміттєзвалищі в районі автодороги «Шостка-Пирогівка»; кар`єрі (яма) на ділянці місцевості в районі с. Богданівка і с. Ковтунове; стихійному сміттєзвалищі в районі вул. Шевченко в м. Шостка.

В ніч на 30.04.2015 при організованому ОСОБА_4 таємному вивезенні залишків гептиловмісних речовин з території за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2б, 2в, стався їх розлив по шляху його слідування від вказаної адреси до несанкціонованих сміттєзвалищ в м. Шостка та Шосткинському районі, що мало наслідком широкий суспільний розголос та відкриття правоохоронними органами кримінального проводження.

Під час проведення слідчих дій на виробничих потужностях, транспортних засобах, що використовувалися ТОВ «СЦРМ» для ведення господарської діяльності, а також на деяких прилеглих до них територіях м. Шостки та Шосткинського району виявлено рідини (речовини), в яких згідно висновків судово-хімічних експертиз № 86 від 12.05.2015, № 109 від 22.07.2015, №112 від 29.07.2015, містяться значні концентрації нібито утилізованих ТОВ «СЦРМ» особливо небезпечних хімічних речовини, а саме: гептилу та його похідного нітрозодиметиламіну.

Так, під час оглядів 30.04.2015, 01.05.2015, 08.05.2015, 14.05.2015, 16.05.2015, 25.05.2015, 16.06.2015 території виробничих потужностей ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2б, 2в виявлено:

- в ємності № 1 з рідиною об`ємом в 20 м3 встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 4,751 г/дм3 та нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 13,299 г/дм3;

- в ємкості № 2 з рідиною об`ємом в 20 м3 встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 36,262 г/дм3 (в нижній фазі) та відповідно 2,062 г/дм3 (у верхній фазі);

- в ємкості № 3 встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) 0,2536мг/дм3.

В той же час, відповідно паспортів, виготовлених ТОВ «Харківським науковим центром військової екології» за замовленням ВЧ А3516 при підготовці до утилізації розміщених на території військової частини компонентів рідкого ракетного палива, в березні 2013 проведено аналізи вмісту забруднюючих речовин в резервуарах Р-60 № 77, 79, 81. За результатами встановлено, що в резервуарах № 79, 81 знаходиться двохфазна рідина шар води і шар гасу, а в резервуарі № 77 гас. Шар води і гасу забруднені гептилом, а шар води в резервуарі № 79 і шар гасу в резервуарі № 81 гептилом і нітрозодиметиламіном. Відповідно до вище вказаної експертизи загальний об`єм промстоків ракетного пального типу «гептил» 92 564 м3, масовий вміст 100% речовини в загальному об`ємі НДМГ- 3342,233кг, НДМА - 1325,066 кг, відсотковий вміст НДМГ - 3,61 %, НДМА 1,43%.

Крім того, як на орендовані території ТОВ «СЦРМ», так і прилеглих територіях під час вищевказаних оглядів виявлено гептил та його похідний нітрозодиметиламін, а саме:

- в пробі речовини, вилученої з кузова автомобіля «Камаз», р.н. НОМЕР_4 , який знаходиться на території виробничих потужностей ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2б, 2в, встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,0665мг/кг; 3,33 ГДК та нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,024мг/кг; 2,4ГДК;

- в пробі речовини, вилученої з ковша фронтального навантажувача, який знаходиться на території виробничих потужностей ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2б, 2в, встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 1,583мг/кг; 158,3ГДК;

- в пробі ґрунту вилученого з кар`єрі в районі хлібокомбінату в м. Шостка встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,02 мг/кг; 2,0 ПДК;

- в пробі речовини коричневого кольору виявленої на сміттєзвалищі в районі автодороги «Шостка-Пирогівка», встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,033мг/кг; 1,65 ГДК та нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,137мг/кг; 13,7ГДК;

- в пробі речовини вилученої із синьої полімерної бочки на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2 встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,0041мг/кг та нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,079мг/кг;

- в пробі речовини вилученої із дробарки на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2 встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0654мг/кг;

- в пробі речовини вилученої із естакади на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2 встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0467мг/кг;

- в пробі речовини вилученої в пастоподібному стані з металевого контейнера в отворі № 1 в районі зруйнованого приміщення «51» на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2 встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,0042мг/кг; нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0084мг/кг;

- в пробі речовини вилученої у твердому стані з металевого контейнера в отворі № 2 в районі зруйнованого приміщення «51» на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2 встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,006мг/кг; нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0784мг/кг;

- в пробі речовини вилученої на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2А встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 2,107мкг;

- в пробі ґрунту вилученої з лівого узбіччя на автотрасі Шостка-Н.Сіверський при з`їзді на ґрунтову дорогу встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,045мг/кг; нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,005мг/кг;

- в пробі тирси темно-коричневого кольору вилученої в 100 м від будівлі «51» ВАТАК «Свема» встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 1,589 мг/кг;

- в пробі речовини коричневого кольору вилученої з лівої частини ями на ділянці місцевості в районі м. Богданівка і с. Ковтуново встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,1042 мг/кг;

- в пробі речовини вилученої з лівої центральної частини ями на ділянці в районі с. Богданівка і с. Ковтуново встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,058 мг/кг;

- в пробі речовини коричневого кольору вилученої з правої частини ями на ділянці місцевості в районі м. Богданівка і с. Ковтуново встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0018 мг/кг;

- в пробі ґрунту вилученого з ділянки на стихійному сміттєзвалищі в районі вул. Шевченко в м. Шостка встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0253 мг/кг;

- в пробі ґрунту вилученого з ділянки місцевості на стихійному сміттєзвалищі в районі вул. Шевченко в м. Шостка встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,00096 мг/кг;

- в пробі ґрунту вилученого з території ТОВ «ІТСАТ» під забором, який межує з ТОВ «СЦРМ» (900м від знака с. Ображіївка Шосткинського району) встановлено наявність гептилу (НДМГ) в концентрації 0,0029мг/кг; нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0026мг/кг;

- в пробі ґрунту, вилученого із земельної ділянки № 1 біля кварталу 68, виділ 314143, площа 49,7 м2 на землях ДП «Шосткинський агролісгосп» міста Шостка встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,032 мг/кг;

- в пробі ґрунту, вилученого із земельної ділянки № 2 - 100м на південний захід від ділянки № 1, площа 49,45м2 на землях ДП «Шосткинський агролісгосп» міста Шостка встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,035 мг/кг;

- в пробі ґрунту, вилученого із земельної ділянки № 3 - 50м на захід від ділянки № 1, площа 49,45м2 на землях ДП «Шосткинський агролісгосп» міста Шостка встановлено наявність нітрозодиметиламіну (НДМА) в концентрації 0,0009 мг/кг.

ТОВ «СЦРМ», відповідно до статуту є юридичною особою з визначеними напрямками господарської діяльності, серед яких збирання та знищення відходів; прибирання сміття, боротьба із забрудненням навколишнього природного середовища та подібні види діяльності. ОСОБА_4 , в період часу з 14.09.2011 до 30.04.2015, перебуваючи в посаді начальника виробничого відділу вказаного товариства, відповідно статуту ТОВ «СЦРМ» був його виконавчим органом та здійснював управління товариством і його поточною діяльністю.

Так, будучи особою відповідальною за наслідки господарської діяльності очолюваного ним товариства, ОСОБА_4 мав забезпечувати у його роботі дотримання ряду спеціальних правил, встановлених законодавчими та нормативними актами, зокрема:

Законом України «Про охорону земель», ст.35 якого визначено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі земельних ділянок, при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючості ґрунтів; підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо; дотримуватися стандартів, нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов`язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів; своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок; забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень(обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, солонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям; уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Законом України «Про відходи», ст.17 якого визначені обов`язки суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, зокрема: запобігати утвореннюта зменшуватиобсяги утвореннявідходів; визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів;на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються; забезпечувати повнезбирання,належне зберіганнята недопущеннязнищення іпсування відходів,для утилізаціїяких вУкраїні існуєвідповідна технологія,що відповідаєвимогам екологічноїбезпеки; здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів; не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; не допускатизберігання тавидалення відходіву несанкціонованихмісцях чиоб`єктах; здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; надавати місцевиморганам виконавчоївлади таорганам місцевогосамоврядування,уповноваженим органамвиконавчої владиз питаньохорони навколишньогоприродного середовищаінформацію провідходи тапов`язануз нимидіяльність,у томучислі провипадки несанкціонованогопопадання відходіву навколишнєприродне середовищета вжитіщодо цьогозаходи; забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; мати ліцензіїна здійсненняоперацій усфері поводженняз небезпечнимивідходами і/абодозвіл натранскордонне перевезеннянебезпечних відходів; виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.

Суб`єктгосподарської діяльності,у власностіабо укористуванні якогоє хочаб одиноб`єктповодження знебезпечними відходами,зобов`язаний: забезпечитизапобігання забрудненнюними навколишньогоприродного середовища,а уразі виникненнятакого забруднення-ліквідувати забрудненнята йогонаслідки длянавколишнього природногосередовища таздоров`ялюдини; вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і навколишнього природного середовища від їх впливу; повідомляти проаварію,що сталасяна зазначеномуоб`єкті,і прозаходи,вжиті дляліквідації їїнаслідків,органи виконавчоївлади,органи місцевогосамоврядування танаселення; забезпечуватиексплуатацію зазначенихоб`єктіві перевезеннянебезпечних відходівз додержаннямвимог природоохоронногозаконодавства; мати ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами; розміщення небезпечних відходів дозволяється лише у спеціально обладнаних місцях та здійснюється відповідно до ліцензійних умов щодо поводження з небезпечними відходами. Провадження інших видів діяльності, не пов`язаної з поводженням з небезпечними відходами, на території, відведеній для їх розміщення, забороняється.

При здійсненні ТОВ «СЦРМ» протягом 21.05.2014 - 30.04.2015 господарської діяльності зі збирання і утилізації речовин та відходів, начальник виробничого вдділу товариства ОСОБА_4 , безвідповідально ставлячись до визначених ЗУ «Про відходи», ЗУ «Про охорону земель», ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», постановою Кабінету Міністрів України від 27.03.1996 № 354 «Про затвердження Порядку вилучення, утилізації, знищення та знешкодження непридатних або заборонених до використання пестицидів і агрохімікатів та ради від них» спеціальних правил, спричинив забруднення земель, а саме:

ділянки площею 1,0363 га, яка розташована на території Шосткинської міської ради за адресою: м. Шостка вул. Гарагіна, 2, 2б, 2в;

ділянок площею 49,7м2, 49,45м2, 49,45м2, 18,45м2 виділу 314143 на землях ДП «Шосткинський агролісгосп» (Артемівського мікрорайону) м. Шостка;

ділянок загальною площею 3290м2, які розташовані:

- від вул. Гагаріна в м. Шостка (територія ПАТ «Фармак») до виїзду в напрямку с. Ображіївка довжиною 1200м за межами населених пунктів на території Шосткинського району;

- від ПАТ «Фармак» по вул. Гагаріна, (біля Шосткинської ТЕЦ) до перехрестя з вул. Фабрична довжиною 1330 м землі житлової та громадської забудови;

- від перехрестя вул. Фабрична до мосту (біля Лазарівського мікрорайону) довжиною 1300 м - землі житлової та громадської забудови;

- від мосту до перехрестя з вул. Шевченко довжиною 870 м землі житлової та громадської забудови;

- кар`єру в районі хлібокомбінату в м. Шостка;

- сміттєзвалища в районі автодороги «Шостка-Пирогівка»;

- кар`єру (ями) на ділянці місцевості в районі с. Богданівка і с. Ковтунове;

- стихійного сміттєзвалища в районі вул. Шевченко в м. Шостка,

високотоксилогічними речовинами першого класу небезпеки, зокрема, гептилом ((CH3)2N2H2) та нітрозодиметиламіном (C2H6ON2), концентрацію та масовим вмістом відповідно висновкам судово-хімічних експертиз № 86 від 12.05.2015, № 109 від 22.07.2015, № 112 від 29.07.2015.

Крім того:

в пробі ґрунту вилученого в районі будинку № 1 по вул. Перекопській в м.Шостка;

в пробі ґрунту вилученого з-під металевих воріт ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна,2;

в пробі ґрунту вилученого з обочини автомобільної дороги, яка веде до Лазарівського мікрорайону в м. Шостка навпроти оз. «Хімреактив»;

в пробі ґрунту вилученого з обочини автомобільної дороги на перетині вулиць Фабричної та Ярославського в м. Шостка;

в пробі ґрунту вилученого біля металевого контейнера за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2 в районі зруйнованого приміщення «51»;

в пробі речовини вилученої із дробарки №8 на орендованій території ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2;

в пробі речовини вилученої з асфальтного покриття біля будинку № 1 по вул. Перекопській в м. Шостка;

в пробі ґрунту вилученій з узбіччя дороги Шостка-Ображіївка, навпроти прохідної ТОВ «Фармак» м. Шостка;

в пробі ґрунту з узбіччя дороги Шостка-Ображіївка, навпроти електроопори з написом «ШТЭЦИВот4» та на відстані 300м;

в пробі з купи тирси речовини в 100м від будівлі «51» ВАТАК «Свема»;

в пробі речовини вилученої з лівої частини ями на ділянці місцевості в районі с. Богданівка і с. Ковтуново;

в пробі ґрунту в районі купи тирси в 100м від будівлі ВАТАК «Свема»;

в пробі речовини вилученої з правої центральної частини ями на ділянці місцевості в районі с. Богданівка і с. Ковтуново;

в пробі ґрунту на території ТОВ «Прогноз» під забором, який межує з ТОВ «СЦРМ» за адресою: м. Шостка вул. Гагаріна, 2, 2б, 2в (1010м від знака с. Ображіївка Шосткинського району);

- в пробі ґрунту, вилученого із земельної ділянки №4 -150м на захід від ділянки № 1, частина кар`єру, яка доходить до лісового масиву, площа 18,45м2 на землях ДП «Шосткинський агролісгосп» міста Шостка,

виявлено пестициди (карбоксин), гербіциди (прометрин, атризин, трифлуралін, симазин, аметрин, пропазин, метрибузин), інсектициди (ДДТ, ДДД, ДДЕ, ліндан) другого та третього класу небезпеки, концентрацію та масовим вмістом відповідно висновкам судово-хімічних експертиз № 86 від 12.05.2015, № 109 ві22.07.2015, № 112 від 29.07.2015.

Відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 №171, а також відповідно до розрахунків проведених Державною екологічною інспекцією у Сумській області, сума шкоди завдана внаслідок порушення правил щодо поводження з відходами власником відповідних відходів, а саме: ТОВ «СЦРМ» під час здійснення господарської діяльності по утилізації речовин та відходів, становить 728893,87 грн.

Внаслідок зазначених дій та бездіяльності начальник виробничого відділу ТОВ «СЦРМ» ОСОБА_4 допустив забруднення земель шкідливими для життя та здоров`я людей відходами та речовинами першого, другого, третього класу небезпеки, що, відповідно до висновків судово-хімічних експертиз № 86 від 12.05.2015, № 112 від 30.07.2015 та судової комісійної інженерно-екологічної експертизи № 13734/15-48 від 02.10.2015, створило небезпеку для життя та здоров`я людей і довкілля та спричинило тяжкі наслідки, у вигляді шкоди завданої внаслідок порушення правил щодо поводження з відходами власником відповідних відходів на суму 728893,87 грн..

Такі умисні дії ОСОБА_4 кваліфіковані за ч.1 ст.239 КК України, як забруднення земель відходами, шкідливими для життя, здоров`я людей або довкілля, внаслідок порушення спеціальних правил, що створило небезпеку для довкілля.

Будучи допитаним судом обвинувачений ОСОБА_4 , підтримав клопотання подане його захисником та зазначив, що зміст, підстави та обсяг викладеного в обвинувальному акті від 05.07.2019 обвинувачення, яким йому інкримінується вчинення кримінального правопорушення, передбаченому ч.1 ст.239 КК України, обвинуваченому відомий та зрозумілий, проти обвинувачення він не заперечує.

Зокрема, обвинувачений пояснив, що дійсно будучи відповідальною особою у сфері поводження з відходами на ТОВ «СЦРМ», він мав забезпечувати у його роботі суворе дотримання ряду спеціальних норм та правил, встановлених законодавчими та нормативними актами щодо порядку та умов здійснення утилізації небезпечних хімічних речовин, у тому числі, й гептиловмісних.

Але при здійсненні ТОВ «СЦРМ» протягом періоду часу з 07.11.2014 - 30.04.2015 року господарської діяльності зі збирання і утилізації речовин та відходів, обвинувачений ОСОБА_4 , займаючи посаду начальника виробничого відділу товариства, безвідповідально поставився до ряду зазначених в обвинувальному акті норм, положень та приписів ЗУ «Про відходи», ЗУ «Про охорону земель», ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», Постанови Кабінету Міністрів України від 27.03.1996 №354 «Про затвердження Порядку вилучення, утилізації, знищення та знешкодження непридатних або заборонених до використання пестицидів і агрохімікатів та ради від них» та інших встановлених спеціальних правил, чим спричинив забруднення земель залишками (зазначених в обвинувальному акті згідно висновків ряду судово-хімічних заключень) небезпечних хімічних речовин.

Таким чином, обвинувачений ОСОБА_4 зазначив про можливість неналежного здійснення ним своїх обов`язків, як начальника виробничого відділу ТОВ «СЦРМ» товариства та відповідальної особи у сфері поводження з відходами на товариства, щодо забезпечення у його роботі суворого дотримання ряду спеціальних норм та правил, встановлених законодавчими та нормативними актами стосовно порядку та умов здійснення утилізації небезпечних хімічних речовин, оскільки належним чином процеси, пов`язані з утилізацією небезпечних відходів він не контролював та не виконував, що і призвело до забруднення вказаних у обвинувальному акті земель залишками небезпечних хімічних речовин.

Наразі, органом досудового розслідування та під час судового розгляду даної справи встановлено, що обвинувачений ОСОБА_4 раніше не судимий, до кримінальної відповідальності не притягувався, за місцем проживання характеризується позитивно, на обліку у лікаря-психіатра та лікаря-нарколога не перебуває.

В судовому засіданні захисник обвинуваченого ОСОБА_4 - адвокат ОСОБА_9 звернувся до суду з клопотанням про звільнення обвинуваченого за ч.1 ст.239 КК України ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності на підставі п.3 ч.1 ст.49 КК України, у зв`язку із закінченням строку давності притягнення обвинуваченого до кримінальної відповідальності і про закриття кримінального провадження, яке обґрунтовується тим, що з часу вчинення обвинуваченим ОСОБА_4 інкримінованого йому кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.239 КК України, (період з 07.11.2014 р. по 30.04.2015 р.) минуло більше 6 років, тобто, вже закінчився передбачений п.3 ч.1 ст.49 КК України строк давності притягнення обвинуваченого ОСОБА_4 до кримінальної відповідальності за вчинення ним кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.239 КК України. ОСОБА_4 не ухилявся від суду, кримінальне провадження не зупинялося і матеріали кримінального провадження не містять відомостей про зупинення перебігу строків давності.

Обвинувачений ОСОБА_4 у судовому засіданні підтримав клопотання, подане його захисником, про звільнення його від кримінальної відповідальності у зв`язку із закінченням строків давності притягнення його до кримінальної відповідальності, безпосередньо висловив свою відповідну згоду, що повністю розуміє суть обвинувачення, підставу звільнення від кримінальної відповідальності та не заперечує проти закриття даного кримінального провадження з наведених у клопотанні підстав. Він підтвердив, що власноручно підписав дане клопотання без будь-якого примусу.

Прокурор ОСОБА_3 не заперечує проти заявленого клопотання, оскільки є правові підстави для звільнення ОСОБА_4 від кримінальної відповідальності і закриття кримінального провадження.

Суд, заслухавши думку прокурора, з`ясувавши позицію обвинуваченого, думку інших учасників судового розгляду, перевіривши матеріали обвинувального акту, приходить до наступного висновку.

Відповідно до ч.1 ст.285 КПК України, особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених Законом України про кримінальну відповідальність.

Статтею 44 КК України передбачено, що особа, яка вчинила злочин, звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом.

Положеннями статті 49 КК України визначено строки давності з огляду на тяжкість вчиненого злочину, після закінчення яких особа звільняється від кримінальної відповідальності; підстави такого звільнення від кримінальної відповідальності; обчислення перебігу строків давності, його відновлення, зупинення та переривання.

Відповідно до ст.49 КК України (в редакції, чинній на дату вчинення ОСОБА_4 інкримінованого йому злочину), особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки:

1) два роки - у разі вчинення злочину невеликої тяжкості, за який передбачене покарання менш суворе, ніж обмеження волі;

2) три роки - у разі вчинення злочину невеликої тяжкості, за який передбачене покарання у виді обмеження або позбавлення волі;

3) п`ять років - у разі вчинення злочину середньої тяжкості;

Відповідно до положень ч.2 ст.12 КК України (в редакції станом на дату вчинення обвинуваченою інкримінованого їй злочину), - «…2. Злочином невеликої тяжкості є злочин, за який передбачене покарання у виді позбавлення волі на строк не більше двох років, або інше, більш м`яке покарання за винятком основного покарання у виді штрафу в розмірі понад три тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян..»

Санкція ч.1 ст.239 КК України («Забруднення або псування земель») за скоєне обвинуваченим ОСОБА_4 кримінальне правопорушення (в редакції станом на дату його вчинення обвинуваченим) передбачала покарання у виді штрафу до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, тобто, вчинене обвинуваченим ОСОБА_4 кримінальне правопорушення, згідно встановленої ст.12 КК України на час його вчинення класифікації тяжкості злочинів, є злочином невеликої тяжкості, за вчинення якого санкцією ч.1 ст.239 КК України передбачене максимальне покарання у виді позбавлення позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років, тобто, більш м`яке (ніж позбавлення волі) покарання.

Отже, відповідно до положень ч.1,2 ст.12 КК України та згідно п.п.1, 1-1 ч. 2 ст. 284 КПК України, суд вправі звільнити обвинуваченого від кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження закрити за підставою, передбаченою п.1 ч.1 ст.49 КК України, тобто, особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину невеликої тяжкості і до дня набрання вироком законної сили минуло два роки.

Як вбачається з матеріалів кримінального провадження, ОСОБА_4 обвинувачується за ч.1 ст.239 КК України, за вчинення кримінального правопорушення у період з 07.11.2014 р. по 30.04.2015 р.. Приймаючи до уваги, що з дня вчинення обвинуваченим кримінального правопорушення минуло більше п`яти років, ОСОБА_4 є особою, раніше не судимою, згідно положень ст.49 КК України підлягає звільненню від кримінальної відповідальності, оскільки на даний час закінчились строки притягнення до кримінальної відповідальності. Переривання перебігу давності у провадженні не було, від слідства або суду обвинувачений не ухилявся, обчислення строків давності є правильним, обвинувачений не заперечував проти закриття кримінального провадження з нереабілітуючих підстав і дав згоду на звільнення його від кримінальної відповідальності, а тому, клопотання про звільнення підлягає задоволенню, ОСОБА_4 звільненню від кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження на підставі ч.2 п.1 ст.284 КПК України - закриттю.

Цивільний позов у кримінальному провадженні не заявлявся.

Заходи забезпечення кримінального провадження не застосовувались.

Речові докази у кримінальному провадженні відсутні.

Стосовно вирішення судом питання про можливість стягнення з обвинуваченого процесуальних витрат по кримінальному провадженню, то слід зазначити таке:

Відповідно до ч.2 ст.124 КПК України, - «2. У разі ухвалення обвинувального вироку суд стягує з обвинуваченого на користь держави документально підтверджені витрати на залучення експерта.»

Вказаною нормою процесуального Закону прямо, чітко та безумовно встановлено, що рішення про стягнення з обвинуваченого процесуальних витрат на залучення експерта може бути винесене лише у разі визнання обвинуваченого винним у вчиненні кримінального правопорушення і лише внаслідок ухваленням відповідного обвинувального вироку по справі.

Тобто, у наведеній вище нормі Закону (ч.2. ст.124 КПК України) прямо вказано на "обвинувальний вирок", як єдину та безумовну умову (підставу) для стягнення з обвинуваченого процесуальних витрат на залучення експерта, а не на "ухвалу", яку суд виносить при закритті кримінального провадження, в т.ч., й у зв`язку із закінченням строку давності притягнення обвинуваченого до кримінальної відповідальності.

Отже, вирішення судом питання про стягнення з обвинуваченого процесуальних витрат на залучення експерта при звільненні особи від кримінальної відповідальності із закриттям провадження по справі суперечить вказані вище нормі процесуального Закону.

Крім того, оскільки матеріали даного кримінального провадження №12015200000000170, внесеному у ЄРДР 02.10.2015 р., були виділені з матеріалів іншого кримінального провадження, а саме №12015200110000742, зареєстрованому у ЄРДР від 30.04.2015 р., за обвинуваченням ОСОБА_7 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст.191, ч.2 ст.366 та ч.2 ст.239 КК України, то і процесуальні витрати на залучення експертів й складання ними зазначених в обвинувальному акті експертних висновків: судової комісійної інженерно-екологічної експертизи №13734/15-48 від 02.10.2015р. в сумі 12288,00 грн., та судової економічної експертизи №1162 від 19.10.2015р. в сумі 3072,00 грн., які фактично були ініційовані слідством у іншому кримінальному провадженні (відносно ОСОБА_7 ) та ще доздійснення такого виділення матеріалів у дане кримінальне провадження (відносно ОСОБА_4 ), то з цього вбачається, що зазначені в обвинувальному акті процесуальні витрати на залучення експертів не мають безпосереднього відношення до обвинуваченого ОСОБА_4 та НЕ мають прямого причинно-наслідкового зв`язку з даним провадженням, оскільки вказані висновки експертів були просто двічі використані слідством в якості доказів обвинувачення в обох зазначених кримінальних провадженнях.

Отже, враховуючи викладене та системний аналіз зазначених норм КПК України, суд вважає, що у передбачених Законом випадках закриття кримінального провадження без винесення по справі обвинувального вироку (незалежно від підстав такого закриття провадження) вищезазначені в обвинувальному акті процесуальні витрати на залучення експертів стягненню з обвинуваченого ОСОБА_4 не підлягають.

Керуючись ст. 12, 44, 49 КК України, ст.ст. 284-288,372 КПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Клопотання захисту про звільнення від кримінальної відповідальності ОСОБА_4 та закриття кримінального провадження за ст. 49 КК України - задовольнити.

На підставі ст.49 КК України, обвинуваченого ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звільнити від кримінальної відповідальності за ч.1 ст.239 КК України, у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.

Кримінальне провадження, внесене в Єдиний реєстр досудових розслідувань за №12015200000000170 від 02.10.2015 по обвинуваченню ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.239 КК України, - закрити у зв`язку із закінченням строків давності притягнення останнього до кримінальної відповідальності.

На ухвалу може бути подана апеляційна скарга до Сумського апеляційного суду через Ямпільський районний суд Сумської області в 7-денний строк з дня її проголошення.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після прийняття рішення судом апеляційної інстанції.

Суддя: ОСОБА_1

СудЯмпільський районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення28.12.2021
Оприлюднено03.02.2023
Номер документу102271917
СудочинствоКримінальне
КатегоріяЗлочини проти довкілля Забруднення або псування земель

Судовий реєстр по справі —589/2926/19

Ухвала від 28.12.2021

Кримінальне

Ямпільський районний суд Сумської області

Деркач І. М.

Ухвала від 28.12.2021

Кримінальне

Ямпільський районний суд Сумської області

Деркач І. М.

Ухвала від 29.11.2021

Кримінальне

Ямпільський районний суд Сумської області

Деркач І. М.

Ухвала від 10.11.2021

Кримінальне

Сумський апеляційний суд

Рунов В. Ю.

Ухвала від 16.10.2019

Кримінальне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Литвинко Т. В.

Ухвала від 16.10.2019

Кримінальне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Литвинко Т. В.

Ухвала від 16.10.2019

Кримінальне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Литвинко Т. В.

Ухвала від 16.10.2019

Кримінальне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Литвинко Т. В.

Ухвала від 10.07.2019

Кримінальне

Шосткинський міськрайонний суд Сумської області

Литвинко Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні