Рішення
від 22.12.2021 по справі 380/5656/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/5656/21

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 грудня 2021 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючий суддя Кравців О.Р.,

секретар судового засідання Шийович Р.Я.,

за участю:

від позивача ОСОБА_1 ,

від відповідача Терлак М.М.,

експерт Ковальчук А.А.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна кераміка Львова до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправним та скасування припису.

Суть справи.

До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельна кераміка Львова (далі - позивач, ТзОВ Будівельна кераміка Львова ) з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Львівській області), в якій просить визнати протиправним та скасувати припис від 15.03.2021 №501-ДК/0038ПР/3/01/-21.

Заявлені вимоги обґрунтовані незгодою позивача з оскарженим рішенням контролюючого органу. Зазначено, що перевірка дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель, за результатами якої винесена спірна постанова, проведена відповідачем із суттєвим порушенням вимог законодавства, що є підставою для визнання дій щодо її проведення неправомірними та скасування актів, складених за наслідками такої перевірки. Позивач вказує, що у нього наявні усі необхідні та передбачені законодавством дозволи на проведення будівельних робіт.

Ухвалою від 16.04.2021 суд відкрив спрощене позовне провадження у справі.

ГУ Держгеокадастру у Львівській області проти позову заперечує з підстав викладених у відзиві. Зазначає, що при здійсненні перевірки дотримання вимог земельного законодавства державний інспектор у сфері контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області діяв в межах повноважень та згідно з вимогами установчих нормативно-правових актів. Відповідач наголошує, що власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі окрім окремих випадків і позивач не належить до таких виняткових суб`єктів.

Ухвалою від 05.07.2021 суд призначив для розгляду справи судове засідання.

Зі сторони позивача надійшла відповідь на відзив. Вказано, що акт обстеження земельної ділянки складений 15.03.2021, після спливу п`яти місяців після спливу п`яти місяців дати складання акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом, що суперечить вимогам законодавства. Крім того, в момент проведення обстеження інспектором земельної ділянки не був проведений представник позивача не був присутній, також було допущено ряд інших порушень вимог передбачених ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив. Вказано, що на спірні правовідносини розповсюджуються норми Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель . А тому покликання позивача на положення Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є безпідставними.

У судовому засіданні по розгляду справи представник позивача заявлені вимоги підтримала. Просила позов задовольнити повністю.

Представник відповідача проти позову заперечила з вищевикладених підстав. просила відмовити у його задоволенні.

Крім того, у судовому засіданні у якості свідка суд допитав експерта інженера-проектувальника.

Суд заслухав доводи сторін, врахував свідчення експерта, дослідив надані докази, з`ясував обставини спірних правовідносин, та -

в с т а н о в и в :

ТзОВ Будівельна кераміка Львова є орендарем земельної ділянки по вул. Стрийська,108 у м. Львові, що підтверджується договором оренди землі від 19.11.2014, який зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 03.12.2014 №8002253 /арк. спр. 81,82/.

Ухвалою Львівської міської ради №992 від 24.11.2011 "Про надання згоди ТзОВ Будівельна кераміка Львова на зміну цільового призначення земельної ділянки на вул. Стрийська,108" змінено цільове призначення із обслуговування виробничих споруд, на будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови обслуговування житлових будинків /арк. спр. 83/.

У 2015-2016 роках розроблено ФОП ОСОБА_2 та ТОВ Геол-тех інженерно-геологічні вишукування під будівництво житлового багатоквартирного комплексу по вул. Стрийська (територія старого цегельного заводу) у м. Львові. Звітом по роботі Виконання Інженерно-геологічних вишукування під будівництво житлового багатоквартирного комплексу за адресою: вул. Стрийська,108 (територія старого цегельного заводу) у м. Львові (ІІ черга) встановлено, що геологічна будова території проектної забудови до глибини 25,0 м представлена сучасними, четвертинними та неогеновими відкладами у основі інженерно-геологічної моделі ділянки. Сучасні накопичення складені насипним грунтом, четвертинні суглинками і піском, неогенові - глиною і піском /арк. спр. 21-79/.

Відповідно до наданого технічного звіту ФОП ОСОБА_2 земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 не містить підтвердження родючості грунту, використання земельної ділянки не пов`язане з сільськогосподарською діяльністю.

15.03.2017 позивач отримав дозвіл №ІУ115170740681 від 15.03.2017 на виконання будівельних робіт на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 /арк. спр.84/.

29.10.2020 державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львова Управління контролю за використанням та охороно земель ОСОБА_3 складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки №501-ДК/381/АП/09/01/-20.

Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 29.10.2020 №501-ДК/381/АП/09/01/-20 державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львова Управління контролю за використанням та охороно земель Коваликом Олегом Павловичем проведена перевірка з питання дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок на АДРЕСА_1 .

В результаті перевірки встановлено, що на земельній ділянці площею 1,5501 га, кадастровий номер: 4610136900:07:005:0123 на АДРЕСА_1 ведеться будівництво багатоквартирних житлових будинків з вбудованими приміщеннями та підземним паркінгом на підставі Дозволу на виконання будівельних робіт від 15.03.2017 №ІУ 115170740681.

Відповідно до акта на момент обстеження з виходом на місце встановлено, що представниками ТзОВ Будівельна кераміка Львова під час здійснення робіт із будівництва багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями та підземним паркінгом на земельній ділянці площею 1,5501 га, кадастровий номер 4610136900:07:005:0123 порушено, знято грунтовий покрив, що не перебував під твердим покриттям на площі 1,19 га без спеціального дозволу відповідно до ч. 2 ст. 168 Земельного кодексу України чим порушено ст.ст. 96, 168 Земельного кодексу України. Відповідальність за вчинене правопорушення передбачене п. И ст. 211 Земельного кодексу України.

На підставі виявлених правопорушень 15.03.2021 державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Золочівському, Миколаївському, Перемишлянському, Пустомитівському районах та м. Львова Управління контролю за використанням та охороно земель Коваликом Олегом Павловичем складено акт обстеження земельної ділянки №501-ДК/24/АО/10/01/-21; постанову про накладення адміністративного стягнення №501-ДК/0027По/08/01/-21; протокол про адміністративне правопорушення №501-ДК/0026П/07/01/-21; припис №501-ДК/0038Пр/03/01/-21 /арк. спр. 18, 19/; повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок зняття та перенесення грунтового покриву без спеціального дозволу №507-ДК/0018/ДК/11/01/-21.

Вважаючи, зокрема, протиправним припис №501-ДК/0038Пр/03/01/-21 з вимогою усунути порушення вимог ст.ст. 96, 168 Земельного кодексу України, ТзОВ Будівельна кераміка Львова звернулося до суду з цим позовом.

Вирішуючи справу суд керується таким.

Завданням адміністративного судочинства України відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частина 1 ст. 3 Земельного кодексу України визначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 168 Земельного кодексу України передбачено, що грунти земельних ділянок є об`єктом особливої охорони. Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу цей грального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. В Земельному кодексі України застосовується поняття грунтовий покрив земельних ділянок та поверхневий шар грунту.

Положеннями ст. 1 Закону України Про охорону земель встановлено, що гумус це органічна складова частина грунту, яка утворюється в процесі біохімічного розкладу рослинних і тваринних решток та формує його родючість;

- грунт це природно-історичне органо-мінеральне тіло, що утворилося на поверхні земної кори і є осередком найбільшої концентрації поживних речовин, основою життя та розвитку людства завдяки найціннішій своїй властивості родючості;

-родючість грунту здатність грунту задовольняти потреби рослин в елементах живлення, воді, повітрі і теплі в достатніх кількостях для їх нормального розвитку, які в сукупності є основним показником якості грунту.

Процедуру видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару грунту) земельних ділянок регулює Порядок видачі та анулювання спеціальних дозволів на знаття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельних ділянок, який затверджений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №1 від 04.01.2005 (далі - Порядок №1).

У розділі 2 Порядку №1 міститься законодавче визначення поняття грунтовий покрив земельних ділянок, зокрема встановлено, що це поверхневий шар грунту, який характеризується родючістю.

Спеціальний дозвіл на зняття та перенесення трутового покриву (родючого шару грунту) земельних ділянок (далі - дозвіл) не офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки.

Отже, Порядок №1 визначає, що дозвіл потрібний для зняття і перенесення покриву, який характеризується родючістю.

Відповідно до п. 3.1 Порядку, власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов`язані отримати дозвіл на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару грунту.

Отже, основною та найціннішою властивістю грунту є його родючість тобто, необхідність отримання дозволу на зняття грунту з будь-якої землі, за умови що вона є родючою і не підпадає під винятки, передбачені п. 3.2 Порядку.

Судом з`ясовано, що позивачем у встановленому порядку отримано дозвіл від 15.03.2017 №ІУ 115170740681 на виконання будівельних робіт /арк. спр. 84/, такий є чинним, що відповідачем не спростовано.

Суд критично оцінює долучені відповідачем до матеріалів справи запити, що стали підставою для проведення перевірки /арк. спр. 181-186/ ГО Стоп Свавіллю , оскільки така зареєстрована у м. Київ, а спірні правовідносини виникли на території м. Львів.

Також, суд зважає на покликання позивача щодо порушення процедури проведення перевірки, однак, у даному випадку вважає за доцільно акцентувати увагу саме на підставі винесення оскаржуваного припису та вимоги усунути порушення вимог ст.ст. 96, 168 Земельного кодексу України.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідачем не надано доказів того, що на зазначених у акті перевірки земельних ділянках був присутній верхній шар грунту та того, що він був також і родючим. Суд враховує також те, що земельна ділянка є територією колишнього цегельного заводу.

Факт того, що грунт не є родючим підтверджується також свідченнями експерта ФОП ОСОБА_4 (кваліфікаційний сертифікат серія АР №012139 від 06.07.2016). Експерт вказав, що під час виконання інженерно-геологічних вишукувань, на ділянці, родючого шару не було виявлено. А під час проведення лабораторних досліджень фізичних та механічних властивостей грунтів, було встановлено, що верхній шар (ІГЕ-1) представлений насипними грунтами, які згідно ДСТУ Б.В.2.1-2-96 Грунти. Класифікація характеризуються, як техногенні грунти. Так як, фізико-механічні властивості таких грунтів, по відношенню до природних утворень, не надійні, що можуть спричинити пошкодження та руйнування споруди, відповідно будівництво на таких грунтах не проводять. Для закладення фундаменту споруди використовуються природні грунти, а насипні (техногенні) грунти забираються, з метою, отримання доступу до природної основи.

Враховуючи викладене вище в сукупності, суд висновує, що висновки зроблені контролюючим органом, про те, що позивачем порушено поверхневий (родючий) шару грунту є недоведеними, а тому підстав для винесення оскаржуваного припису не було.

Ба більше суд враховує, що рішенням Шевченківського районного суду м. Львова від 21.07.2021 у справі №380/4591/21 постанову №501-ДК/0027По/08/01/-21 від 15.03.2021, винесену інспектором Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про притягнення директора ТзОВ Будівельна кераміка Львова до адміністративної відповідальності за ст. 53-3 КУпАП та накладення адміністративного стягнення у виді штрафу в розмірі 340,00 грн. скасовано. Вказана постанова винесена за висновками про аналогічні порушення викладені в акті перевірки.

Суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.

Щодо судового збору, то згідно ч. 1 ст. 139 КАС України такий відшкодовується позивачу в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 263 КАС України, суд -

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати припис головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 15.03.2021 №501-ДК/0038ПР/3/01/-21.

3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельна кераміка Львова (79005, м. Львів, вул. Саксаганського,3/9; ЄДРПОУ 32408830) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (79019, м. Львова, пр. Чорновола,4; ЄДРПОУ 39769942) судовий збір в сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський окружний адміністративний суд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 28.12.2021.

Суддя Кравців О.Р.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.12.2021
Оприлюднено30.12.2021
Номер документу102306083
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/5656/21

Постанова від 02.03.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 22.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні