Рішення
від 29.12.2021 по справі 560/7916/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/7916/21

РІШЕННЯ

іменем України

29 грудня 2021 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Тарновецького І.І. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Хмельницькій області , Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Хмельницькій області, Головного управління ДПС у Хмельницькій області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 8167284-1302-2209 від 08.06.2018.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки прийняте відповідачем на підставі висновків, які не відповідають фактичним обставинам.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.07.2021 суд відкрив провадження та призначив справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 31.08.2021 суд залучив до участі у справі № 560/7916/21 співвідповідача - Головне управління Державної податкової служби у Хмельницькій області (29000, м. Хмельницький, вул. Пилипчука, 17, код ЄДРПОУ 43142957) та встановив строк Головному управлінню Державної податкової служби у Хмельницькій області для подання відзиву на позов, який повинен бути складений та поданий за правилами, встановленими ст. 162 КАС України, або заяви про визнання позову 15-денний строк з дня вручення даної ухвали.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що згідно даних Державного земельного кадастру України громадянин ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,1719 га для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, що розташована за адресою: Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с. Жванець (кадастровий номер 6822482700:01:001:0186). Рішенням Жванецької сільської ради від 12.07.2017 №6 затверджено ставки земельного податку для фізичних осіб та юридичних осіб на 2018 рік. Зокрема ставка земельного податку за землі в постійному користуванні становить 3,0 % від нормативно-грошової оцінки. Нормативно - грошова оцінка вищевказаної земельної ділянки у 2018 році становила 260,33 грн. за 1 кв. м. Таким чином, гр. ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання по земельному податку на 2018 рік в сумі 13425,22 грн. та прийнято податкове повідомлення-рішення №8167284-1302-2209 від 30.06.2018, з наступного розрахунку: 1719 м. кв. * 260,33 * 3. Таким чином, відповідач, як контролюючий орган, який здійснює нарахування та сплату загальнодержавних та місцевих податків та зборів діяв у межах та спосіб передбачений законом, при цьому позивач, як громадянин - не виконав свого податкового обов`язку та не сплатив податкове зобов`язання із земельного податку фізичних осіб за 2018 рік.

Ухвалою суду від 28.09.2021 суд допустив заміну відповідача по справі № 560/7916/21 - Головне управління ДПС у Хмельницькій області на Головне управління ДПС у Хмельницькій області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код в ЄДРПОУ ВП: 44070171).

Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначив про безпідставність вказаних відповідачем у відзиві на позові тверджень.

Дослідивши матеріали справи суд встановив наступні обставини.

Відповідно до Державного акту на право власності на землю серії ХМ №047364 від 26.12.2001, земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1719 кв.м. належить ОСОБА_1 на праві власності.

08 червня 2018 року Головним управлінням ДФС у Хмельницькій області винесено податкове повідомлення - рішення №8167284-1302-2209, яким ОСОБА_1 нараховано земельний податок за 2018 рік в сумі 13425,22 грн, за земельну ділянку яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відповідно до пункту "а" статті 80 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані: а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем. Законом можуть бути встановлені інші обов`язки землекористувачів.

Відносини, що виникають у сфері справлянь податків і зборів, зокрема визначають вичерпний перелік податків та зборів, справляються в Україні, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, правила адміністрування земельного податку та орендної плати за землю врегульовані розділом XI Податкового кодексу України.

За змістом пп.10.1.1 п.10.1 ст.10 ПК України податок на майно належить до місцевих податків.

Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з пп.14.1.72 п.14.1 ст.14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з ст.271 ПК України базою оподаткування є:

- нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;

- площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Як встановлено з матеріалів справи грошова оцінка земель с. Жванець Жванецької сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, яка була проведена в 2010 році, закінчилась 16.12.2017.

Це також, підтверджується нормами Закону України "Про оцінку земель", а саме ч. 2 ст. 18 нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Тобто, суд приходить до висновку, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,1719 кв.м., яка належить ОСОБА_1 на праві власності є земельною ділянкою нормативно грошову оцінку, якої не проведено.

Представником відповідача подано до суду, як доказ у справі, копію довідки-витягу з технічного звіту по грошовій оцінці земель Жванецької ОТГ, станом на 01.01.2018 (з врахуванням коефіцієнта індексації 6,071, 4,796 (рілля 1,756) для сільськогосподарських угідь), проте суд не бере до уваги зазначену копію довідки, як належний доказ у справі, оскільки остання не містить належних реквізитів, а саме: підпису уповноваженої особи та печатки Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, як установи, яка видала дану довідку.

Згідно з п.277.1 ст.277 ПК України ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Відповідно до п.286.1 ст.286 ПК України центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.286.5 ст.286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Враховуючи зазначене вище, суд приходить до висновку, що податковим органом помилково встановлено (визначено) нормативно грошову оцінку земельної ділянки (кінцевий термін дії технічної документації з нормативно грошової оцінки закінчився 16.12.2017) за адресою: Хмельницька область, Кам`янець-Подільський району, с. Жванець, вул. Центральна, загальною площею 0,1719 кв.м. в розмірі 260,33 грн. за кв.м., оскільки дана земельна ділянка відноситься до земель нормативно грошову оцінку, яких не проведено.

На підставі зазначеного, податковий орган мав обраховувати земельний податок відповідно до оцінки земельних ділянок, грошову оцінку, яких не проведено та керуватись при визначенні грошової оцінки наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України Про внесення змін до рядка 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення від 18.12.2018 №605.

На підставі зазначеного суд приходить до висновку, що податковий орган прийняв протиправне рішення, а отже податкове повідомлення рішення № 8167284-1302-2209 від 08.06.2018 підлягає скасуванню.

Крім того, згідно з частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Однак, відповідач в межах даних правовідносин не довів та не надав належних доказів, які підтверджують його позицію.

Разом з тим, відповідно до практики Європейського суду з прав людини, яка сформувалась з питань імперативності правила про прийняття рішення на користь платників податків, слідує, що у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справи Серков проти України (заява №39766/05), Щокін проти України (заяви №23759/03 та №37943/06), які відповідно до ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини підлягають застосуванню судами як джерела права.

Враховуючи зазначене суд приходить до висновку, що доводи позовної заяви є обґрунтованими, а отже позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому сплачений позивачем судовий збір у сумі 908,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС у Хмельницькій області за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 8167284-1302-2209 від 08.06.2018.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області на користь ОСОБА_1 судові витрати в сумі 908 (дев`ятсот вісім) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідачі:Головне управління ДФС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39492190) Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 44070171) Головуючий суддя І.І. Тарновецький

Дата ухвалення рішення29.12.2021
Оприлюднено30.12.2021
Номер документу102311256
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —560/7916/21

Постанова від 12.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 10.04.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 10.04.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Залімський І. Г.

Рішення від 29.12.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 31.08.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 15.07.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Тарновецький І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні