Рішення
від 28.12.2021 по справі 440/13484/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 грудня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/13484/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

22 жовтня 2021 року ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області (надалі - відповідач), у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення від 14 липня 2021 року № 150 Новосанжарської селищної ради десятої позачергової сесії восьмого скликання "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" в частині включення земельної ділянки площею 3,85 га за межами с. Грекопавлівка Полтавського району Полтавської області з переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на конкурсних засадах (земельних торгах);

- визнати протиправним та скасувати рішення від 05 серпня 2021 року № 165 Новосанжарської селищної ради одинадцятою позачерговою сесією восьмого скликання "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га громадянці ОСОБА_1 за межами с. Грекопавлівка";

- зобов`язати Новосанжарську селищну раду Полтавського району Полтавської області повторно розглянути заяву від 08.06.2021 ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га, що розташована за межами населеного пункту с. Грекопавлівка Полтавського району Полтавської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що у порушення вимог статті 118 Земельного кодексу України рішенням від 05 серпня 2021 року № 165 Новосанжарської селищної ради одинадцятою позачерговою сесією восьмого скликання "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га громадянці ОСОБА_1 за межами с. Грекопавлівка" відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами с. Грекопавлівка Полтавського району у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону та надано дозвіл виконавчому комітету Новосанжарської селищної ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Позивач пояснює, що підставу для відмову відповідач не обґрунтовує, натомість, зазначає, що земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону без жодного посилання на будь-який інший нормативно-правовий акт або інший документ, затверджений у встановленому порядку. Крім того позивач вказує, що рішенням від 14 липня 2021 року № 150 Новосанжарської селищної ради десятої позачергової сесії восьмого скликання "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" відповідачем включено земельну ділянку площею 3,85 га за межами с. Грекопавлівка Полтавського району Полтавської області в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на конкурсних засадах (земельних торгах), але земельна ділянка площею 3,85 га включає в себе земельну ділянку площею 2,00 га, на яку претендує позивач, подавши заяву від 08.06.2021.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/13484/21, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази від відповідача та встановлено строк для їх надання до суду.

17 листопада 2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 27-29/, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що рішенням десятої позачергової сесії восьмого скликання від 14.07.2021 №150 земельну ділянку, яку позивач має намір отримати у власність було включено до Переліку земельних ділянок право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах у формі аукціону. Рішенням від 05 серпня 2021 року № 165 Новосанжарської селищної ради одинадцятою позачерговою сесією восьмого скликання "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га громадянці ОСОБА_1 за межами с. Грекопавлівка" відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства за межами с. Грекопавлівка Полтавського району у зв`язку з тим, що земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону та надано дозвіл виконавчому комітету Новосанджарської селищної ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Вказує, що на момент розгляду справи земельна ділянка, на яку позивач бажає отримати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою, сформована і зареєстрована у Державному земельному кадастрі (кадастровий номер 5323486400:00:002:0250, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва).

06 грудня 2021 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с. 34-40/, у якій зазначено, що статтею 118 Земельного кодексу України визначений вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою. При цьому чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України. Позивач вважає, що відповідачем не надано суду жодного належного та допустимого доказу на підтвердження обставини, що бажана позивачем земельна ділянка є такою, право на яку підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні).

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ОСОБА_1 звернулася до Новосанжарської селищної ради із заявою від 08.06.2021 (вх. №239 від 08.06.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства на території Новосанжарської селищної ради Полтавської області /а.с. 14, 30/.

До заяви позивачем було додано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки /а.с. 15/, копію паспорту та копію ідентифікаційного коду /а.с. 12-13/.

Рішенням десятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 14.07.2021 №150 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" визначено земельні ділянки із земель комунальної власності, не наданих у власність чи користування, розташованих на території Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області, право оренди на які підлягає продажу на земельних торгах у формі аукціоні згідно з додатком /а.с. 10, 31/, зокрема, до списку ділянок для аукціону включено земельну ділянку площею 3,85 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована на території Новосанжарської селищної ради за межами с. Грекопавлівка (колишня Стовбино-Долинська сільська рада) /а.с. 4, зворот а.с. 31/.

05.08.2021 Новосанжарська селищна рада, розглянувши заяву гр. ОСОБА_1 , прийняла рішення №165 "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га громадянці ОСОБА_1 за межами с. Грекопавлівка", яким відмовила гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства за межами с. Грекопавлівка Полтавського району у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка включена до Переліку земельних ділянок комунальної власності, призначених для продажу права оренди на земельних торгах у формі аукціону та надано дозвіл виконавчому комітету Новосанжарської селищної ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки /а.с. 9, зворот а.с. 30/.

Позивач не погодився з рішенням десятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 14 липня 2021 року № 150 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" в частині включення земельної ділянки площею 3,85 га за межами с. Грекопавлівка Полтавського району Полтавської області до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на конкурсних засадах (земельних торгах), та з рішенням одинадцятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 05 серпня 2021 року № 165 "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га громадянці ОСОБА_1 за межами с. Грекопавлівка" та звернувся до суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням, суд дійшов наступних висновків.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частиною 2 статті 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до пункту "б" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України, відповідно до приписів частини 1 якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Частиною 7 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При цьому чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Верховного Суду України від 10.12.2013 у справі №21-358а13 та в постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17, від 07.06.2019 у справі №826/17196/17, від 25.02.2020 у справі №723/1964/14-а, від 22.04.2020 у справі №818/1707/16.

Земельний кодекс України не тільки визначає вичерпний перелік підстав для відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах безоплатної приватизації, але й зобов`язує орган державної влади або орган місцевого самоврядування у випадках ухвалення рішення про відмову в надані такого дозволу належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Відповідно до частини 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України передбачено земельні ділянки, які не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності.

Статтею 136 Земельного кодексу України встановлено порядок підготовки лотів для продажу на земельних торгах.

Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення та затвердження у встановленому законодавством порядку документації із землеустрою (у разі формування земельної ділянки, зміни цільового призначення земельної ділянки та в разі, якщо відомості про земельну ділянку не внесені до Державного земельного кадастру); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків проведення земельних торгів щодо набуття права оренди земельної ділянки; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим, ніж розмір орендної плати, визначений Податковим кодексом України, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності сільськогосподарського призначення сільськогосподарських угідь - не може бути меншим 7 відсотків їх нормативної грошової оцінки; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення дати проведення земельних торгів (частина 1).

Відповідно до частини 5 статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів.

Аналіз приписів статті 136 Земельного кодексу України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Аналогічний висновок щодо застосування положень Земельного кодексу України до спірних відносин викладений у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №806/3708/15 та від 17.10.2019 у справі №823/1120/16.

У постанові від 24 вересня 2020 року у справі №805/3195/17-а Верховним Судом викладено висновок щодо застосування норм права про те, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів, тому вирішальним фактором є включення земельних ділянок до переліку земель, які виставлені на земельні торги.

Як вбачається з матеріалів справи, земельна ділянка, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення якої позивач звернувся до відповідача з відповідною заявою, рішенням десятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 14.07.2021 №150 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" включена до переліку земельних ділянок, права оренди на які підлягають продажу на земельних торгах у формі аукціону, що в силу приписів частини 5 статті 136 Земельного кодексу України є підставою для відмови у надання дозволу на розробку проекту землеустрою до завершення торгів.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем здійснено державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5323486400:00:002:0250 площею 3,85 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва /а.с. 32, зворот а.с. 32/.

Позивачем не надано суду належних та допустимих доказів наявності будь-якої з обставин, визначених частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України, за яких спірна земельна ділянка комунальної власності не підлягає продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах).

Суд відхиляє доводи позивача про те, що факт включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні) не належить до вичерпного переліку підстав, передбачених законом для правомірного обґрунтування відмови відповідача у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки у силу положень статті 136 Земельного кодексу України факт включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, права на які будуть реалізовані на земельних торгах (аукціоні) є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Позивач обґрунтовує свої твердження про незаконність оскаржуваного рішення Новосанжарської селищної ради десятої позачергової сесії восьмого скликання від 14 липня 2021 року № 150 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" в частині включення земельної ділянки площею 3,85 га за межами с. Грекопавлівка Полтавського району Полтавської області до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на конкурсних засадах (земельних торгах), тим, що позивач бажав отримати дозвіл на розробку проекту землеустрою на земельну ділянку, яка, з-поміж інших, була включена до затвердженого оскаржуваним рішенням переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах). У зв`язку з прийняттям оскаржуваного рішення та з посиланням на нього позивачу у наданні такого дозволу було відмовлено.

Аналізуючи приписи норм статей 116, 118 Земельного кодексу України, пунктом 34 частини 1 статті 26, статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", суд дійшов висновку, що рішення з питань надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за клопотанням громадчнина приймається виключно на пленарному засіданні сільської, селищної, міської ради у місячний строк.

При цьому, навіть прийняття рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.

Згідно з приписами статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

При цьому право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).

Таким чином, передача (надання) земельної ділянки у власність відповідно до статті 118 Земельного кодексу України є завершальним етапом визначеної процедури безоплатної приватизації земельних ділянок.

Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у користування чи у власність.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі №545/808/17, від 27.03.2018 у справі №463/3375/15-а.

Отже, звертаючись з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особа набуває право на розгляд суб`єктом владних повноважень його заяви у встановленому законодавством порядку, проте, не набуває жодних прав на земельну ділянку, на яку просить надати дозвіл розробити проект землеустрою щодо відведення.

Згідно з підпунктом 8 пункту "б" частини 1 статті 33 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Стаття 26 цього Закону визначає компетенцію сільських, селищних, міських рад, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Вказане питання мають вирішуватися виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

З аналізу наведених норм матеріального права слід дійти висновку, що право здійснювати розпорядження землями комунальної власності, у тому числі передавати їх у власність або користування фізичним та юридичним особам, належить до виключної компетенції органу місцевого самоврядування.

З огляду на викладене вище Новосанжарська селищна рада не позбавлена права розпоряджатися земельною ділянкою площею 3,85 га з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новосанжарської селищної ради, за межами с. Грекопавлівка, зокрема, шляхом продажу права оренди на неї на земельних торгах у порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи встановлені обставини та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що рішення десятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 14 липня 2021 року № 150 "Про перелік земельних ділянок та про організаційні заходи щодо підготовки документації до земельних торгів (аукціону)" в частині включення земельної ділянки площею 3,85 га за межами с. Грекопавлівка Полтавського району Полтавської області до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди на які підлягає продажу на конкурсних засадах (земельних торгах), та рішення одинадцятої позачергової сесії восьмого скликання Новосанжарської селищної ради від 05 серпня 2021 року № 165 "Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га громадянці ОСОБА_1 за межами с. Грекопавлівка" прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією, Законом України "Про місцеве самоврядування" та Земельним кодексом України, підстави для визнання протиправними та скасування цих рішень відсутні.

При прийнятті рішення у даній справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Отже, у задоволенні позову ОСОБА_1 слід відмовити за необґрунтованістю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 229, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Новосанжарської селищної ради Полтавського району Полтавської області (вул. Центральна, 23, смт. Нові Санжари, Новосанжарський район, Полтавська область, 39300, ідентифікаційний код 21044987) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.12.2021
Оприлюднено04.01.2022
Номер документу102388930
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/13484/21

Рішення від 28.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.10.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні