РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2021 року справа № 580/5344/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши у письмовому провадженні без виклику сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Звенигородської міської ради про визнання неправомірним та скасування рішення і зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
27.07.2021 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Звенигородської міської ради (далі - відповідач) в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 16.07.2021 №12-5 «Про відмову в наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою та затвердження документації із землеустрою» в частині відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2,93 га (кадастровий номер 7121282400:02:005:0285) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель комунальної власності в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту;
зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2,93 га (кадастровий номер 7121282400:02:005:0285) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель комунальної власності в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідач без наявності законних підстав не затвердив проект землеустрою, натомість прийняв необґрунтоване рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою. Також вказує, що такі повноваження відповідача не є дискреційними, а вимога про зобов`язання затвердити проект землеустрою направлена на ефективний захист порушених прав. Тому позивач просив задовольнити позов.
Ухвалою від 13.08.2021 відкрито спрощене провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати без виклику сторін.
У встановлений судом строк відповідач відзиву на позов не подав.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.
Рішенням відповідача від 07.05.2021 №8-68 надано позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 2,93 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва відповідно до сертифіката на право на земельну частку (пай) від 19.07.2001 РН №938121.
На підставі вказаного рішення ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою розроблено проект землеустрою щодо відведення позивачу земельної ділянки у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту
Заявою від 07.07.2021 (вх. від 09.07.2021 №Л-2093/09-05) позивач звернувся до відповідача з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,93 га із земель комунальної власності в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту (кадастровий номер 7121282400:02:005:0285).
За наслідками розгляду вказаної заяви позивача відповідач прийняв рішення ід 16.07.2021 №12-5 «Про відмову в наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою та затвердження документації із землеустрою» , яким відмовив, у т.ч. позивачу в затвердженні проекту землеустрою.
Підставою прийняття вказаного рішення зазначено наявність колективного звернення громадян щодо невідповідного розміщення земельної ділянки до розробленого проекту землеустрою.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до п. б ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частинами 1-3 ст.116 ЗК України встановлено, що громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (п. «в» ч. 3 ст. 116 ЗК України).
Абзацом 2 ч.1 ст.123 ЗК України передбачено, що рішення про надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
На підставі ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Отже, рішенню про затвердження проекту землеустрою і надання або відмову у наданні земельної ділянки у власність або користування передує отримання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки та їх надання відповідному органу.
Відповідно до ч.9 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Суд для вирішення спору враховує висновки Верховного Суду у постанові від 29 березня 2021 року у справі №820/1993/17 відповідно до яких згідно з положеннями частин дев`ятої-десятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а у разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Згідно з частиною тринадцятою статті 123 Земельного кодексу України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність є завершальною стадією процедури відведення земельної ділянки. При цьому, стаття 123 Земельного кодексу України встановлює вичерпний перелік підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою, зокрема, його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, тобто, поданий проект за змістом, формою має відповідати вимогам законів та інших нормативно-правових актів.
Суд врахував, що підставою прийняття спірного рішення щодо відмови у затвердженні позивачу проекту землеустрою зазначено наявність колективного звернення громадян щодо невідповідного розміщення земельної ділянки до розробленого проекту землеустрою.
Водночас, жодного доказу на підтвердження вказаних обставин щодо невідповідності проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів суду не надано.
Отже, не доведено законності спірного рішення, а тому воно є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до п.4 ч.1 ст.5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності суб`єкта владних повноважень є визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
На підставі абз.2 ч.4 ст.245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Тому суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача відповідно до вимог законодавства на черговому пленарному засіданні розглянути заяву позивача від 07.07.2021 (вх. від 09.07.2021 №Л-2093/09-05) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,93 га із земель комунальної власності в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту (кадастровий номер 7121282400:02:005:0285) і прийняти рішення за наслідками розгляду заяви, в якому мають бути чітко зазначені визначені законом підстави щодо вказаного у ньому результату його вирішення.
Позовна вимога зобов`язати відповідача прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою не підлягає, оскільки стосується втручання у дискреційні повноваження відповідача щодо розпорядження землею та прийняття конкретного виду рішення, що не відповідає завданню адміністративного суду.
З огляду на вказане суд дійшов висновку задовольнити позов частково.
Згідно з ч.ч.1, 3 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Дотримуючись вказаних вимог, суд дійшов висновку, що сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеній частині позовних вимог у розмірі 681,00 грн.
Керуючись ст.ст.2-6, 14, 242-245, 255, 295 КАС України суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Звенигородської міської ради від 16.07.2021 №12-5 «Про відмову в наданні дозволу на виготовлення документації із землеустрою та затвердження документації із землеустрою» в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, площею 2,93 га (кадастровий номер 7121282400:02:005:0285) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель комунальної власності в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту.
Зобов`язати Звенигородську міську раду (20202, Черкаська обл., Звенигородський р-н, м. Звенигородка, пр. Шевченка, буд.63, код ЄДРПОУ 26490674) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 07.07.2021 (вх. від 09.07.2021 №Л-2093/09-05) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 2,93 га із земель комунальної власності в адмінмежах с. Гусакове Звенигородського району за межами населеного пункту (кадастровий номер 7121282400:02:005:0285) і прийняти рішення за наслідками розгляду заяви з урахуванням висновків суду.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Звенигородської міської ради (20202, Черкаська обл., Звенигородський р-н, м. Звенигородка, пр. Шевченка, буд.63, код ЄДРПОУ 26490674) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 681,00 грн. (шістсот вісімдесят одна гривня 00 копійок).
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Олексій РІДЗЕЛЬ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2021 |
Оприлюднено | 04.01.2022 |
Номер документу | 102390241 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Олексій РІДЗЕЛЬ
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Олексій РІДЗЕЛЬ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні