ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 грудня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/4522/21-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лелюка О.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом виконувача обов`язків керівника Дністровської окружної прокуратури Чернівецької області в інтересах держави до Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В :
Виконувач обов`язків керівника Дністровської окружної прокуратури Чернівецької області в інтересах держави звернувся до суду з позовом в інтересах держави до Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.
Позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради з питання забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста;
- зобов`язати Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради провести технічну інвентаризацію та паспортизацію прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ за адресами: мікрорайон Діброва , буд. 20 та мікрорайон Сонячний , буд. 5.
Позов обґрунтовано тим, що за наслідками проведеного вивчення стану дотримання вимог законодавства України щодо благоустрою населених пунктів м. Новодністровськ позивачем виявлено, що планова (позапланова) технічна інвентаризація та паспортизація дитячих майданчиків м. Новодністровськ не проводиться, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд. Так, відповідач після прийняття об`єктів благоустрою (їх частин) в оперативне управління у 2019 році повинен був провести позапланову технічну інвентаризацію прийнятих об`єктів. Зокрема, відповідачем не вжито заходів щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ за адресами: мікрорайон Діброва , буд. 20, мікрорайон Сонячний , буд. 5, оскільки на дані об`єкти благоустрою відсутні паспорти та технічна інвентаризація. Станом на час подання позовної заяви інвентаризація дитячих майданчиків не проведена, технічні паспорти не складені. Таким чином, відповідачем допущено бездіяльність з указаних вище питань, що ставить під загрозу закріплені Конституцією України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України Про благоустрій населених пунктів , призводить до безконтрольності за технічним станом елементів дитячих майданчиків та може завдати тяжких наслідків здоров`ю дітей міста.
Ухвалою суду від 14 вересня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження задоволено; вирішено, що справа буде розглядатись в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; встановлено строк для подання заяв по суті справи.
З матеріалів справи вбачається, що ухвалу суду від 14 вересня 2021 року отримано відповідачем 22 вересня 2021 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Однак правом подати відзив на позовну заяву відповідач не скористався.
Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши повідомлені обставини, які є достатніми для ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення, суд дійшов висновку про те, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради є органом місцевого самоврядування, який зареєстрований як юридична особа у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 03 жовтня 2018 року та знаходиться за адресою: 60236, Чернівецька область, місто Новодністровськ, мікрорайон Діброва , буд. 25.
Згідно з пунктами 1.1.-1.4 Положення про Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради (Управління) останнє є виконавчим органом Новодністровської міської ради, створене рішенням від 27 вересня 2018 року №273. Управління є юридичною особою, має самостійний баланс, може набувати майнові і немайнові права й обов`язки. Управління є органом приватизації Новодністровської міської ради відповідно до чинного законодавства України, є орендодавцем та позичкодавцем комунального майна, що на праві власності належить територіальній громаді міста Новодністровськ, відповідно до повноважень, наданих Новодністровською міською радою.
Рішенням Новодністровської міської ради від 28 березня 2019 року №96 передано Управлінню з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради, вилучивши з оперативного управління КП Новодністровський житловик в оперативне управління комунальне майно, згідно з додатком 1, а саме - 2 дитячих майданчика, переданих Управлінню з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради згідно акту приймання-передачі основних засобів від 01 квітня 2019 року.
Як вбачається зі змісту листа Виконавчого комітету Новодністровської міської ради від 08 лютого 2021 року №240, станом на 01 лютого 2021 року в комунальній власності Новодністровської міської ради перебувають дитячі, спортивні майданчики, які перебувають на балансі, зокрема, Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій - 7 майданчиків. Вказано про створення комісії по проведенню інвентаризації дитячих та спортивних майданчиків, розміщених на території міста, за результатами якої будуть прийняті відповідні рішення по подальшому їх використанню - демонтажу або паспортизації.
Відповідно до змісту листа Виконавчого комітету Новодністровської міської ради від 09 квітня 2021 року №823, станом на 07 квітня 2021 року на балансі Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради перебувають дитячі майданчики за адресами: мікрорайон Сонячний біля будинку №5, мікрорайон Діброва біля будинку №20. Земельні ділянки під ними не сформовані. Вказано, що здійснюється обстеження території міста для визначення кількості, доцільності місцезнаходження та технічного стану об`єктів для подальшої їх інвентаризації та паспортизації чи демонтажу відповідно до розпорядження Новодністровського міського голови №26-р від 09 лютого 2021 року.
Листом від 22 червня 2021 року відповідач повідомив Дністровську окружну прокуратуру про те, що плани інвентаризації та паспортизації на дитячі майданчики не розроблялися та не затверджувалися. Водночас, створена постійно діюча комісія при виконавчому комітеті Новодністровської міської ради для проведення періодичного обстеження елементів благоустрою та проводиться демонтаж виявлених потенційно небезпечних елементів дитячих та спортивних майданчиків, які не підлягають ремонту.
Вважаючи, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста, виконувач обов`язків керівника Дністровської окружної прокуратури Чернівецької області в інтересах держави звернувся до адміністративного суду із цим позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення закону та робить висновки по суті спору.
Згідно зі статтею 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до вимог частини третьої статті 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частинами третьою, четвертою та п`ятою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно з матеріалами справи прокурор, звертаючись до суду із цим позовом в інтересах держави, набув статусу позивача, оскільки у даному випадку орган, уповноважений звертатися до суду з позовом до Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради (виконавчого органу Новодністровської міської ради) про визнання протиправною бездіяльності щодо забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста, відсутній.
Відповідно до частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.
Відповідно до пункту 1 абзацу п`ятого частини четвертої статті 23 Закону України Про прокуратуру у разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина або представництва інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом.
Відповідно до пункту 44 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, визначені Законом України Про благоустрій населених пунктів №2807-IV від 06 вересня 2005 року (далі - Закон №2807-IV).
Згідно з частиною першою статті 1 Закону №2807-IV благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Частинами першою, другою статті 20 Закону №2807-IV встановлено, що організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
За змістом пунктів 1, 2 частини першої статті 13 Закону №2807-IV до об`єктів благоустрою, серед іншого, належать: території загального користування, майданчики та прибудинкові території.
Елементами (частинами) об`єктів благоустрою є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків (пункт 8 частини першої статті 21 Закону №2807-IV).
Відповідно до пункту 5 частини другої статті 18 Закону №2807-IV підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації, зокрема, парків, рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, інших територій загального користування, прибудинкових територій, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти), визначено Інструкцією з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, затвердженою наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 29 жовтня 2012 року №550, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 19 листопада 2012 року №1937/22249 (далі - Інструкція №550).
Відповідно до пунктів 1.4, 1.5 Інструкції №550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться, серед іншого, у разі зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою.
Отже, організацію та проведення відповідних робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ, має забезпечувати Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради як балансоутримувач, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів з благоустрою населеного пункту.
Як вбачається зі змісту листа виконавчого комітету Новодністровської міської ради від 22 червня 2021 року №1311, відповідачем у порушення вимог Закону України Про благоустрій населених пунктів та Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, плани інвентаризації та паспортизації на дитячі майданчики не розроблялися та не затверджувалися.
У зв`язку з цим суд зауважує, що згідно з частинами другою, третьою статті 15 Закону №2807-IV підприємство та балансоутримувач забезпечують належне утримання і своєчасний ремонт об`єкта благоустрою власними силами або можуть на конкурсних засадах залучати для цього інші підприємства, установи та організації. Орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.
Отже, відсутність затверджених планових заходів щодо технічної інвентаризації об`єктів благоустрою (дитячих майданчиків) свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка, у свою чергу, слугує підставою для невжиття підприємствами, установами, організаціями, балансоутримувачем заходів щодо належного їх утримання. Крім того, зважаючи на цільове призначення такого об`єкту благоустрою як дитячий майданчик, невиконання суб`єктом благоустрою своїх обов`язків у цій сфері призводить до порушення права користувачів цих об`єктів на безпечні умови для їх використання, життя, розвитку та здоров`я неповнолітніх дітей.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідач зобов`язаний вчинити дії з проведення технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ за адресами: мікрорайон Діброва , буд. 20 та мікрорайон Сонячний , буд. 5. Однак указаний обов`язок відповідачем не виконано.
З огляду на викладене, суд погоджується з твердженнями позивача про те, що невиконання такого обов`язку ставить під загрозу закріплені Конституцією України права дітей на життя, охорону здоров`я, грубо порушує вимоги Закону України Про благоустрій населених пунктів , призводить до безконтрольності за технічним станом елементів дитячих майданчиків та може завдати тяжких наслідків здоров`ю дітей міста.
Пунктом 4 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
Враховуючи встановлені судом обставини під час судового розгляду справи, положення законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд приходить до переконання, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста.
За таких обставин суд зобов`язує відповідача, який уповноважений відповідно до вимог зазначених вище нормативно-правових актів вжити заходів щодо організації та проведення відповідних робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ, вчинити дії, спрямовані на проведення технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ за адресами: мікрорайон Діброва , буд. 20, та мікрорайон Сонячний , буд. 5.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Станом на час розгляду справи доказів вчинення дій, спрямованих на проведення технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ за адресами: мікрорайон Діброва , буд. 20, та мікрорайон Сонячний , буд. 5, до суду не надано.
Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву.
Зважаючи на наведені вище норми законодавства та встановлені судом обставини справи, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду даної справи не залучались свідки та не проводились експертизи, то відсутні підстави для стягнення з відповідача судових витрат.
Керуючись статтями 9, 72, 73, 74, 76, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов виконувача обов`язків керівника Дністровської окружної прокуратури Чернівецької області в інтересах держави до Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради щодо забезпечення проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ.
Зобов`язати Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради вчинити дії, спрямовані на проведення технічної інвентаризації та паспортизації прибудинкових дитячих майданчиків міста Новодністровськ за адресами: мікрорайон Діброва , буд. 20, та мікрорайон Сонячний , буд. 5.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення. Повне судове рішення складено 31 грудня 2021 року.
Повне найменування учасників справи: позивач - виконувач обов`язків керівника Дністровської окружної прокуратури Чернівецької області (Чернівецька область, Дністровський район, м. Сокиряни, вул. Грушевського, 32, код ЄДРПОУ 02910120); відповідач - Управління з питань економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Новодністровської міської ради (Чернівецька область, місто Новодністровськ, мікрорайон Діброва , будинок 25, код ЄДРПОУ 42513498).
Суддя О.П. Лелюк
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2021 |
Оприлюднено | 04.01.2022 |
Номер документу | 102390301 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Лелюк Олександр Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні