Ухвала
від 04.01.2022 по справі 540/8792/21
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 січня 2022 р. м. ХерсонСправа № 540/8792/21

Суддя Херсонського окружного адміністративного суду Гомельчук С.В., перевіривши виконання вимог статей 160-168 КАС України за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арабат-Азов" до Генічеської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив :

Товариство з обмеженою відповідальністю Арабат - Азов звернулось із позовом до Генічеської міської ради (далі - відповідач-1, Генічеська міськрада), Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач-2, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Генічеської міськради Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) від 18.06.2021р. №606 в частині надання дозволів громадянам із масиву з кадастровим номером 6522185200:11:017:0194;

- скасувати державну реєстрацію земельних ділянок за наступними кадастровими номерами: 6522185200:02:001:1623; 6522185200:02:001:1626; 6522185200:02:001:1631; 6522185200:02:001:1616; 6522185200:02:001:1614; 6522185200:02:001:1615; 6522185200:02:001:1622; 6522185200:02:001:1625; 6522185200:02:001:1612; 6522185200:02:001:1624; 6522185200:02:001:1613; 6522185200:02:001:1620; 6522185200:02:001:1619; 6522185200:02:001:1627; 6522185200:02:001:1621; 6522185200:02:001:1630; 6522185200:02:001:1617; 6522185200:02:001:1618; 6522185200:02:001:1629; 6522185200:02:001:1633; 6522185200:02:001:1632; 6522185200:02:001:1628; 6522185200:02:001:1611 та зобов`язати державного кадастрового реєстратора Відділу у Генічеському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області виключити відомості щодо вище зазначених земельних ділянок з Державного земельного кадастру та поновити кадастровий номер земельної ділянки №6522185200:11:017:0194 в державному земельному кадастрі;

- визнати протиправним та скасувати рішення Генічеської міськради від 08.07.2021р. №687 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд (присадибна ділянка) та передачу безоплатно у власність земельної ділянки .

Положеннями п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, серед іншого, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.

Суддя відкриває провадження в адміністративній справі на підставі позовної заяви, якщо відсутні підстави для залишення позовної заяви без руху, її повернення чи відмови у відкритті провадження у справі.

Дослідивши позовну заяву та додані до неї документи, суддя приходить до висновку про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі, з огляду на наступне.

За змістом ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (п.1 ч.1 ст.19 КАС України).

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Відповідно до п.7 ч. 1 ст. 4 КАС України визначено, що суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

При визначенні компетенції адміністративний суд виходить не лише із суб`єктного складу, а із суті спору. Так, спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб`єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій, яку слід розуміти як діяльність усіх суб`єктів владних повноважень з виконання покладених на них Конституцією чи законами України завдань.

Таким чином, публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим і відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Отже, критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад спірних правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їхній сукупності. Також, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно, визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Водночас приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи особистого немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Суд звертає увагу, якщо визнання незаконним рішення суб`єкта владних повноважень впливає на права іншої особи, то в такому випадку існує спір про право, що у свою чергу унеможливлює його розгляд у порядку адміністративного судочинства.

Отже, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язані з реалізацією майнових або особистих немайнових інтересів особи, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту її цивільних прав та інтересів в порядку цивільного судочинства.

Також, суд зазначає, що Велика Палата Верховного Суду неодноразово вирішувала питання щодо юрисдикційної належності спору, предметом якого є оскарження рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування про надання або відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Висновок щодо застосування норм матеріального та процесуального права у подібних правовідносинах викладений, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 20.06.2018 у справі № 727/10968/17, 03.04.2019 у справі № 727/1002/17, від 21.08.2019 у справі № 305/216/18, від 09.10.2019 у справі №605/567/17.

Зокрема, у постанові від 09.10.2019 у справі №605/567/17 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно-правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо-розпорядчої діяльності публічних органів. Якщо в результаті прийняття рішення особа набуває речове право на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.

Як наслідок, при вирішенні питання щодо компетенції суду слід врахувати критерій суб`єктного складу спірних правовідносин, одним з яких є участь суб`єкта владних повноважень, визначити характер правовідносин, із яких виник спір, і кінцеву мету пред`явлення позову. За своїм змістом земельний спір, що виник із розпорядження уповноваженим органом землею, є складним і комплексним із правової точки зору. При прийнятті рішення про передачу земельної ділянки у власність ці органи, з одного боку, перебувають у статусі суб`єкта владних повноважень, а з другого - реалізують право власності на землю територіальної громади. Крім того, таке рішення як правовий акт індивідуальної дії є підставою, з якої виникає речове право власності чи користування землею у суб`єктів приватного права.

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ Арабат - Азов оскаржує до адміністративного суду рішення Генічеської міськради, якими фізичним особам надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельних ділянок із масиву з кадастровим номером 6522185200:11:017:0194, а також затверджено розроблений на підставі наведеного дозволу проект землеустрою і передано запитувані земельні ділянки у власність третіх осіб. При цьому, позивачем також оскаржуються дії державного реєстратора з приводу реєстрації спірних земельних ділянок, які раніше були частиною масиву з кадастровим номером 6522185200:11:017:0194, за окремими кадастровими номерами (23 земельні ділянки).

У позовній заяві товариство наголошує на тому, що має пріоритетне право на передачу спірної земельної ділянки в оренду, так як ним подано відповідну заяву ще 09.05.2021р. за №28, проте станом на дату звернення до суду із даним позовом, означена заява залишена без відповіді.

Відповідно, виникнення спірних правовідносин у справі, яка розглядається, обумовлено незгодою позивача з передачею земельних ділянок за кадастровими номерами 6522185200:02:001:1623; 6522185200:02:001:1626; 6522185200:02:001:1631; 6522185200:02:001:1616; 6522185200:02:001:1614; 6522185200:02:001:1615; 6522185200:02:001:1622; 6522185200:02:001:1625; 6522185200:02:001:1612; 6522185200:02:001:1624; 6522185200:02:001:1613; 6522185200:02:001:1620; 6522185200:02:001:1619; 6522185200:02:001:1627; 6522185200:02:001:1621; 6522185200:02:001:1630; 6522185200:02:001:1617; 6522185200:02:001:1618; 6522185200:02:001:1629; 6522185200:02:001:1633; 6522185200:02:001:1632; 6522185200:02:001:1628; 6522185200:02:001:1611 фізичним особам у власність, для громадської та житлової забудови. Тобто, предметом розгляду в цій справі є не стільки дії та рішення відповідача-1 як суб`єкта, наділеного владно-управлінськими функціями, скільки законність набуття третіми особами права власності на нерухоме майно, що свідчить про приватноправовий, а не публічно-правовий характер спірних правовідносин. Правовідносини, які виникли між позивачем з відповідачем-2, є похідними від означених вище.

З огляду на викладене, наявний спір, не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, а існує спір про право, що виключає розгляд справи у порядку адміністративного судочинства. Тобто спірні правовідносини стосуються набуття третіми особами (фізичними особами) права власності на об`єкти нерухомого майна і в разі задоволення позову майнові права цих осіб можуть бути порушені. Тому цей спір не є публічно-правовим, а має вирішуватись за правилами цивільного судочинства.

З огляду на викладене, наявний спір, не пов`язаний із захистом прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, а існує спір про право, що виключає розгляд справи у порядку адміністративного судочинства. Тобто спірні правовідносини стосуються набуття третіми особами (фізичними особами) права власності на об`єкти нерухомого майна і в разі задоволення позову майнові права цих осіб можуть бути порушені. Тому цей спір не є публічно-правовим, а має вирішуватись за правилами цивільного судочинства.

Отже, незважаючи на те, що предметом спору є рішення Генічеської міської ради та дії державного реєстратора, суть спірних вимог фактично полягає у захисті майнових прав на конкретні земельні ділянки, з одного боку ТОВ Арабат - Азов , як землекористувача спірних земельних ділянок, а з другого боку - громадян, яким надано спірні земельні ділянки у власність для громадської та житлової забудови.

Таким чином, спір хоч і пов`язаний з оцінкою повноважень суб`єкта владних повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою, проте визначальним є існування права власності у інших осіб на вказані земельні ділянки, що виключає можливість розгляду цієї справи за правилами адміністративного судочинства.

Правомірність та добросовісність дій Генічеської міської ради щодо винесення спірних рішень, та дій державного реєстратора щодо реєстрації земельних ділянок за відповідними кадастровими номерами, може бути перевірено під час вирішення цивільно-правового позову щодо захисту прав ТОВ Арабат - Азов як землекористувача.

Суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст.19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження у адміністративній справі, якщо заяву не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відтак зважаючи на викладене, а також беручи до уваги суб`єктний склад сторін, предмет спору та характер спірних правовідносин, суддя дійшов до висновку про те, що даний спір не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, з огляду на що вказана справа підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства та відповідно до ч. 6 ст. 170 КАС України зазначений спір віднесено до юрисдикції місцевих судів, вказані спірні правовідносини підлягають розгляду за нормами, визначеними ЦПК України.

Судових витрат по справі не встановлено.

Керуючись ст.ст.170, 243, 248 КАС України, суддя

ухвлив :

Відмовити у відкритті провадження у адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арабат-Азов" до Генічеської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Роз`яснити позивачеві, що повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається. Позовну заяву разом із усіма доданими до неї документами повернути позивачу. Копію ухвали направити позивачу. Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний строк з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження апеляційна скарга подається протягом 15 днів з дня складання повного судового рішення. Ухвала набирає законної сили негайно з моменту її проголошення. Якщо ухвалу було постановлено поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Суддя С.В. Гомельчук

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.01.2022
Оприлюднено06.01.2022
Номер документу102405531
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/8792/21

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні