Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 січня 2022 р. Справа№200/10432/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Кравченко Т.О.,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
17 серпня 2021 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України Донецької області (далі - відповідач, ГУ ПФУ в області ), в якому позивач просив:
1. визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ в області від 11 червня 2021 року;
2. зобов`язати ГУ ПФУ в області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21 квітня 2021 року про призначення пенсії із зарахуванням до пільгового стажу за Списком № 1 періодів роботи:
з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року,
з 05 грудня 2011 року по 06 квітня 2012 року,
з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року.
Заяви, клопотання учасників справи. Процесуальні дії у справі.
25 серпня 2021 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі; вирішив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); встановив строк для подання відзиву на позовну заяву; витребував у відповідача докази.
Про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі учасники справи повідомлені належним чином в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 262 КАС України розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження у випадках, визначених ст. 263 цього Кодексу, розпочинається через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України).
Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що 11 червня 2021 року ГУ ПФУ в області прийняло рішення, яким відмовило йому в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058) у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Позивач стверджував, що наявність пільгового стажу, що дає йому право на пенсію відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, підтверджена записами в трудовій книжці, яка є основним документом про стаж.
Рішення про відмову в призначенні пенсії позивач вважав протиправним і таким, що підлягає скасуванню, оскільки воно пошурує його право на пенсійне забезпечення.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на позовну заяву.
Вказував на те, що за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 ГУ ПФУ в області прийняло рішення від 27 квітня 2021 року № 050650004767 про відмову в призначенні пенсії.
Правомірність свого рішення відповідач обґрунтовував тим, що ОСОБА_1 претендував на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, однак у нього відсутній необхідний пільговий стаж.
Відповідач зазначав, що до пільгового стажу не зараховані періоди роботи з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року, з 05 грудня 2011 року по 06 квітня 2012 року, з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року, оскільки відсутні уточнюючі довідки та інформація щодо місця розташування підприємства на тимчасово окупованих територіях для зарахування пільгового стажу роботи за даними відомостей по спеціальному стажу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (довідка форми ОК-5).
ОСОБА_1 надав архівні довідки та копії наказів про атестацію робочих місць, що видані підприємствами, які знаходяться на тимчасово окупованій території (м. Донецьк). З цього приводу відповідач зазначив, що усі документи, видані на непідконтрольній українській владі території, вважаються недійсними та не створюють правових наслідків, а тому Пенсійний фонд України не має законних підстав для врахування інформації, наданої представниками так званих ДНР та ЛНР , та врахування документів, поданих позивачем.
За розрахунком пенсійного органу пільговий стаж ОСОБА_1 становить 24 роки 07 місяців 10 днів, чого недостатньо для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 114, у зв`язку з чим ГУ ПФУ в області прийняло рішення про відмову в призначенні пенсії від 27 квітня 2021 року № 050650004760.
Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини. Докази відхилені судом, та мотиви їх відхилення.
На виконання вимог ст. 90 КАС України суд оцінив докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні; оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи з того, що жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 77 КАС України кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
За правилами абз. 1 ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що встановлено на підставі паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 .
З 01 липня 1998 року постійне місце проживання позивача зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджено штампом про реєстрацію місця проживання, проставленим в паспорті.
Позивач набув статус внутрішньо переміщеної особи, про що свідчить довідка від 21 квітня 2021 року № 1438-5000354519.
Фактичне місце проживання/перебування позивача після переміщення: АДРЕСА_2 .
Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код 13486010) зареєстроване як юридична особа 27 червня 2002 року, про що 09 червня 2005 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) внесений відповідний запис.
Матеріали пенсійної справи ОСОБА_1 свідчать, що 21 квітня 2021 року позивач звернувся до ГУ ПФУ в області з заявою про призначення пенсії за віком за на пільгових умовах за Списком № 1.
Разом з заявою про призначення пенсії позивач надав: паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номера, диплом, трудову книжку, довідку про відкритий рахунок в банку, військовий квиток, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, довідки з архіву, пільгові довідки, накази про атестацію робочих місць.
27 квітня 2021 року за наслідками розгляду заяви позивача та поданих ним документів ГУ ПФУ в області прийняло рішення № 050650004760 Про відмову у призначенні пенсії .
Відповідно до цього рішення:
пенсійний вік відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 - 50 років;
вік заявника - 50 років;
необхідний страховий стаж становить - 25 років;
страховий стаж особи становить - 24 роки 07 місяців 10 днів;
необхідний пільговий стаж - 10 років;
пільговий стаж особи становить - 0 років;
зниження пенсійного віку відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 - 10 років;
Документами не підтверджено право на зниження пенсійного віку.
Результат розгляду документів, поданих до заяви:
- за доданими документами до страхового стажу враховані всі періоди.
- до пільгового стажу не зараховані періоди з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року, з 05 грудня 2011 року по 06 квітня 2012 року, з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року, оскільки відсутні довідки, які підтверджують пільговий стаж, та інформація щодо місця розміщення підприємства на тимчасово окупованих територіях для зарахування спеціального стажу за даними, що містяться в реєстрі застрахованих осіб.
Листом від 11 червня 2021 року № 05000-1517-8/15652 ГУ ПФУ в області повідомило позивачеві про те, що йому відмовлено в призначенні пенсії та підстави такої відмови.
Позивачу роз`яснено, що у разі незгоди з діями (бездіяльністю) пенсійного органу, вони можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
З приводу періодів роботи, на зарахування яких до пільгового стажу претендує позивач, суд встановив такі обставини.
Періоди роботи з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року та з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року.
Записи в трудовій книжці серії НОМЕР_3 свідчать, що:
Запис 9 - 20 липня 1993 року на підставі розпорядження від 19 липня 1993 року № 141 ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до Донецького коксового заводу імені С.М. Кірова в коксовий цех слюсарем-ремонтником 5 розряду.
Запис 10 - 24 квітня 1996 року на підставі наказу від 24 квітня 1996 року № 134 завод перетворений у відкрите акціонерне товариство Донецьккокс .
Запис 11 - 01 березня 2004 року на підставі розпорядження від 16 лютого 2004 року № 18 позивачу присвоєний 6 розряд слюсаря-ремонтника коксового цеху.
Запис 12 - 10 лютого 2008 року на підставі наказу від 11 лютого 2008 року № 181-к позивач звільнений за угодою сторін за п. 1 ст. 36 Кодексу законів про працю України.
Запис 22 - 17 жовтня 2014 року на підставі наказу від 16 жовтня 2014 року № 1018-к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу до публічного акціонерного товариства Донецьккокс в коксовий цех слюсарем-ремонтником 5 розряду.
Запис 23 - 11 березня 2016 року на підставі наказу від 11 березня 2016 року № 62-к позивач був звільнений у зв`язку зі скороченням штату за п. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України.
Відомості ЄДР свідчать, що приватне акціонерне товариство Донецьккокс (ідентифікаційний код: 00191112, місцезнаходження: 87504, Донецька обл., м. Маріуполь, пр. Нікопольський, буд. 54) зареєстроване як юридична особа за законодавством України 11 грудня 1995 року, про що 06 вересня 2004 року до ЄДР внесений відповідний запис; з 29 березня 2018 року перебуває в стані припинення.
Основним видом економічної діяльності цього підприємства є код КВЕД 19.10 Виробництво коксу та коксопродуктів.
Згідно з довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, яка видана публічним акціонерним товариством Донецьккокс 17 квітня 2021 року (юридична адреса: м. Маріуполь, пр. Нахімова, буд. 116, корп. А , фактичне місцезнаходження: м. Донецьк, вул. Зарічна, буд. 1), ОСОБА_1 працював в публічному акціонерному товаристві Донецьккокс :
з 20 липня 1993 року (розпорядження від 19 липня 1993 року № 141) по 10 лютого 2008 року (наказ від 11 лютого 2008 року № 181-к) слюсарем-ремонтником коксового цеху, коксового виробництва, зайнятого повний робочий день ремонтом обладнання в місцях його установки на дільницях (робочих місцях) діючих виробництв, де основні робітники, які ведуть технологічний процес, користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1;
з 17 жовтня 2014 року (наказ від 16 жовтня 2014 року № 1018-к) по 11 березня 2016 року (наказ від 11 березня 2016 року № 62-к) слюсарем-ремонтником коксового цеху, коксового виробництва, зайнятого повний робочий день ремонтом обладнання в місцях його установки на дільницях (робочих місцях) діючих виробництв, де основні робітники, які ведуть технологічний процес, користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1.
Слюсарі-ремонтники коксового виробництва, як робочі ремонтних служб, зайняті повний робочий день ремонтом обладнання в місцях його установки на дільницях (робочих місцях) діючих виробництв, де основні робітники, які ведуть технологічний процес, користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1, що дає право на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1, розділ ІV, позиція 4.1а-3, постанова Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36.
Професія слюсар-ремонтник коксового цеху атестована відкритим акціонерним товариством Донецьккокс на підставі наказів від 08 серпня 1994 року № 445, від 29 жовтня 1999 року № 331, від 14 жовтня 2004 року № 598, від 08 жовтня 2009 року № 613, від 30 вересня 2014 року № 956к.
У відпустках без збереження заробітної плати більше 30 календарних днів у році позивач не знаходився.
У зв`язку з зупинкою виробництва на Рутченковський дільниці з 31 січня 2008 року (наказ про зупинку виробництва від 21 січня 2008 року № 69) призупинено дію переліку робочих місць і посад працівників, яким підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за Списками №№ 1 і 2.
В результаті відсутності сировини для виробництва коксохімічної продукції і у зв`язку з зупинкою вантажоперевезень по Донецькій залізниці підприємство знаходилось у вимушеному простої з 27 серпня 2014 року по 05 жовтня 2014 року (наказ від 26 серпня 2014 року № 496), з 13 лютого 2015 року по 17 березня 2015 року (наказ від 17 березня 2015 року № 88).
У зв`язку з зупинкою випуску коксохімічної продукції в публічному акціонерному товаристві Донецьккокс з 14 грудня 2015 року (наказ про зупинку виробництва від 11 грудня 2015 року № 770) призупинено дію переліку робочих місць і посад працівників, яким підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за Списками №№ 1 і 2.
З 27 квітня 2011 року відкрите акціонерне товариство Донецьккокс перейменоване на підставі наказу від 27 квітня 2011 року № 318 на публічне акціонерне товариство Донецьккокс .
Довідка публічного акціонерного товариства Донецьккокс від 17 квітня 2021 року видана на підставі архівної особової картки форми Т-2, наказів і розпоряджень по підприємству.
Відомості про атестацію робочих місць за умовами праці, викладені в довідці публічного акціонерного товариства Донецьккокс від 17 квітня 2021 року, підтверджені наказами від 08 серпня 1994 року № 445, від 29 жовтня 1999 року № 331, від 14 жовтня 2004 року № 598, від 08 жовтня 2009 року № 613, від 30 вересня 2014 року № 956к.
Аналогічні відомості викладені в довідці про підтвердження наявного пільгового стажу, яка видана так званим державним унітарним підприємством Донецької народної республіки Донецьккокс 17 квітня 2021 року за № 167.
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) містять інформацію про спеціальний стаж роботи ОСОБА_1 за період роботи в приватному акціонерному товаристві Донецьккокс за кодом підстави обліку спеціального стажу ЗПЗ013А1 за 12 місяців 1999 року, за 12 місяців 2000 року, за 12 місяців 2001 року, за 12 місяців 2002 року, за 12 місяців 2003 року, за 12 місяців 2004 року, за 12 місяців 2005 року, за 12 місяців 2006 року, за 12 місяців 2007 року, за 01 місяць 10 днів 2008 року; за 15 днів жовтня 2014 року, за 30 днів листопада 2014 року, за 31 день грудня 2014 року, за 31 день січня 2015 року, за 12 днів лютого 2015 року, за 14 днів березня 2015 року, за 30 днів квітня 2015 року, за 31 день травня 2015 року, за 30 днів червня 2015 року, за 31 день липня 2015 року, за 31 серпня 2015 року, за 30 днів вересня 2015 року, за 31 день жовтня 2015 року, за 30 днів листопада 2015 року, за 14 днів грудня 2015 року.
Згідно з Довідником кодів підстав обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 08 жовтня 2010 року № 22-2, код підстави ЗПЗ013А1 з 05 листопада 1991 року проставляється працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці - жінкам.
Як свідчить форма РС-право, пенсійний орган зарахував ОСОБА_1 до страхового стажу періоди роботи з 20 липня 1993 року по 31 грудня 2003 року тривалістю 10 років 05 місяці 12 днів; з 01 січня 2004 року по 10 лютого 2008 року тривалістю 04 роки 01 місяць 24 дні; з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року тривалістю 01 рік 06 місяців 00 днів.
До пільгового стажу ці періоди роботи не зараховані.
Період роботи з 05 грудня 2011 року по 04 квітня 2002 року.
Запис 20 - 05 грудня 2011 року на підставі наказу від 05 грудня 2011 року № 103к позивач був прийнятий на роботу до приватного акціонерного товариства Укренергохімізоляція ізолювальником з термоізоляції 3 розряду.
Запис 21 - 04 квітня 2012 року на підставі наказу від 06 квітня 2012 року № 11 звільнений за угодою сторін за п. 1 ст. 36 Кодексу законів про працю України.
За даними ЄДР приватне акціонерне товариство Укренергохімізоляція (ідентифікаційний код: 32472801, місцезнаходження: 21037, Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Черняховського, буд. 78) зареєстроване як юридична особа 02 квітня 2003 року, про що 18 листопада 2005 року до ЄДР внесений відповідний запис; з 08 червня 2015 року перебуває в стані припинення.
Основним видом економічної діяльності підприємства є код КВЕД: 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) містять інформацію про спеціальний стаж роботи ОСОБА_1 за період роботи в приватному акціонерному товаристві Укренергохімізоляція за кодом підстави обліку спеціального стажу ЗП3013Б1 за січень 2012 року - 31 день, за лютий 2012 року - 29 днів, за березень 2012 року - 31 день, за квітень 2012 року - 6 днів (наказ про атестацію робочих місць за умовами праці від 27 грудня 2011 року № 67).
Згідно з Довідником кодів підстав обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 08 жовтня 2010 року № 22-2, код підстави ЗПЗ013Б1 з 05 листопада 1991 року проставляється працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи чоловікам і за кожні 2 роки такої роботи - жінкам.
Як свідчить форма РС-право, пенсійний орган зарахував ОСОБА_1 до страхового стажу період роботи з 05 грудня 2011 року по 06 квітня 2012 року тривалістю 00 років 04 місяці 06 днів.
До пільгового стажу цей період роботи не зарахований.
Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи не надали.
Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
Ст. 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Принципи, засади і механізми призначення, перерахунку і виплати пенсії визначає Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Закон № 1058).
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 1058 право на отримання пенсій із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Право на пенсію за віком на пільгових умовах визначає ст. 114 Закону № 1058.
Щодо права на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058.
Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону № 1058 право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у ч. ч. 2 і 3 цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у ч. 4 цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до ст. 27 та з урахуванням норм ст. 28 цього Закону.
П. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 передбачено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Відповідно до ч. 5 ст. 114 Закону № 1058 у разі призначення пенсій на пільгових умовах відповідно до частин другої і третьої цієї статті проводиться взаємне зарахування періодів роботи, передбачених цією статтею, за умови що роботи, які зараховуються, дають право на пенсію на аналогічних або більш пільгових умовах.
Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731, (далі - Порядок № 383).
Відповідно до п. 2 Порядку № 383 під повним робочим днем слід уважати виконання робіт в умовах, передбачених Списками, не менше 80 відсотків робочого часу, установленого для працівників даного виробництва, професії чи посади, з урахуванням підготовчих, допоміжних, поточних ремонтних робіт, пов`язаних з виконанням своїх трудових обов`язків.
Згідно з п. 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До посад або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
До підрозділу 1040100а а) Робітники розділу 10400000 ІV. Коксове, прекоксове, термоантрацитове і коксохімічне виробництво Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, включені 1040100а-1753а робочі ремонтних служб, зайняті ремонтом обладнання в місцях його встановлення на ділянках (робочих місцях) діючих виробництв, де основні працівники, які ведуть технологічний процес, користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1: […] слюсарі-ремонтники […].
До підрозділу 1040100 1. Коксове, прекоксове і термоантрацитові виробництва розділу 10400000 ІV. Коксове, прекоксове, термоантрацитове і коксохімічне виробництво Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162, включені 1040100а-1753а Робітники ремонтних служб, зайняті ремонтом устаткування в місцях його установки на дільницях (робочих місцях) діючих виробництв, де основні робітники, які ведуть технологічний процес, користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1: […] слюсарі-ремонтники […].
До підрозділу 1. Коксове, прекоксове та термоантрацитове виробництво розділу ІV. Виробництво коксопродуктів Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, включені 4.1а-3 робітники ремонтних служб, зайняті ремонтом устаткування в місцях його встановлення на дільницях (робочих місцях) діючих виробництв, основні робітники яких користуються правом на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 1: 4.1а-3 слюсарі-ремонтники.
Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, не передбачає професії ізолювальника з термоізоляції .
Разом з цим до розділу ХХVІІ. Будівництво Списку № 2 виробництв, робіт, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, включені: 27а ізолювальники з термоізоляції, у тому числі зайняті ремонтом та виготовленням устаткування.
Порядок підтвердження стажу роботи регламентований ст. 62 Закону № 1788.
Ст. 62 Закону № 1788 установлено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Такий порядок затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637).
Згідно з п. 1 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Відповідно до п. 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
За відсутності зазначених у цьому пункті документів для підтвердження трудового стажу приймаються членські квитки профспілок. При цьому підтверджуються періоди роботи лише за той час, за який є відмітки про сплату членських внесків.
Порядок № 637 окремо визначає особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників.
За приписами п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Аналіз наведених вище правових норм дозволяє дійти таких висновків: основним документом, що підтверджує стаж, є трудова книжка; лише у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться не правильні чи неточні записи про періоди роботи, може постати необхідність у використанні додаткових даних для підтвердження стажу.
Порядок звернення за призначенням пенсії регламентований ст. 44 Закону № 1058.
Згідно з ч. 1 ст. 44 Закону № 1058 заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку, що передбачено ч. 2 ст. 44 Закону № 1058.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі - Порядок № 22-1).
Документи, які додаються до заяви про призначення пенсії за віком, визначені п. 2.1. Порядку № 22-1.
Так, згідно з пп. 2 п. 2.1. Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії, крім іншого, додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.
За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.
Відповідно до п. 4.1. Порядку № 22-1 заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.
Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.
Згідно з п. 4.2. Порядку № 22-1 при прийманні документів працівник сервісного центру:
ідентифікує заявника (його представника);
надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;
реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;
уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;
з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;
повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;
сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;
надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених п. 2.28 розділу II цього Порядку;
повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал;
видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;
повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.
Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.
Відповідно до п. 4.3. Порядку № 22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.
Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.
Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.
Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.
Згідно з п. 4.7. Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Висновки суду по суті позовних вимог.
Спірні правовідносини виникли у зв`язку з прийняттям ГУ ПФУ в області від 27 квітня 2021 року № 050650004760 Про відмову в призначенні пенсії .
Цим рішенням позивачу відмовлено в призначенні пенсії відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058.
Суд зазначає, що правові наслідки для позивача створює рішення ГУ ПФУ в області від 27 квітня 2021 року № 050650004760 Про відмову в призначенні пенсії , а не лист відповідача від 11 червня 2021 року № 0500-1517-8/15652, який позивач помилково ототожнив з рішенням суб`єкта владних повноважень.
Для вирішення публічно-правового спору, що виник між сторонами, рішення ГУ ПФУ в області від 27 квітня 2021 року № 050650004760 Про відмову в призначенні пенсії належить перевірити на відповідність критеріям наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС.
Надаючи оцінку правомірності відмови відповідача в призначенні пенсії, суд виходить саме з тих аргументів, які пенсійний орган навів у рішенні, що є предметом спору.
Щодо наявності підстав для зарахування позивачу до пільгового стажу за Списком № 1 періодів роботи з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року та з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року суд зазначає таке.
В період з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року позивач працював в Донецькому коксовому заводі імені С.М. Кірова (в подальшому перетвореному у відкрите акціонерне товариство Донецьккокс ) в коксовому цеху слюсарем-ремонтником, про що свідчать записи №№ 9-12 в трудовій книжці.
В період з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року позивач працював в публічному акціонерному товаристві Донецьккокс в коксовому цеху слюсарем-ремонтником, що підтверджено записами №№ 22-23 в трудовій книжці.
Зайнятість позивача повний робочий день на роботах за професією слюсаря-ремонтника підтверджена довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, яка видана публічним акціонерним товариством Донецьккокс 17 квітня 2021 року (юридична адреса: м. Маріуполь, пр. Нахімова, буд. 116, корп. А , фактичне місцезнаходження: м. Донецьк, вул. Зарічна, буд. 1).
Професія слюсар-ремонтник включена до Списку № 1.
Наявність у позивача спеціального стажу за Списком № 1 також підтверджена Індивідуальними відомостями про застраховану особу (форма ОК-5).
Пенсійний орган не зарахував перелічені вище періоди до спеціального (пільгового) стажу позивача через відсутність довідки, яка підтверджує пільговий характер роботи, та інформації про місцезнаходження підприємства на тимчасово окупованій території.
Вирішуючи питання щодо можливості врахування відомостей, наведених у довідках, виданих підприємством, що знаходиться на тимчасово окупованій території, суд виходить з такого.
Місто Донецьк включено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 1085-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2018 року № 79-р).
Постановами Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 252-VІІ та № 254-ІІV це місто визнано тимчасово окупованою територією.
У 1971 році Міжнародний суд Організації Об`єднаних Націй у документі Юридичні наслідки для держав щодо триваючої присутності Південної Африки у Намібії зазначив, що держави-члени ООН зобов`язані визнавати незаконність і недійсність триваючої присутності Південної Африки в Намібії, але у той час як офіційні дії, вчинені урядом Південної Африки від імені або щодо Намібії після припинення дії мандата є незаконними і недійсними, ця недійсність не може бути застосовна до таких дій як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів .
Європейський суд з прав людини розвиває цей принцип у своїй практиці. Наприклад, у справах Лоізіду проти Туречиини (Loizidou v. Turkey, 18.12.1996, §45), Кіпр проти Туреччини 2 (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001) та Мозер проти Республіки Молдови та Росії (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016).
Зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного, - вважає Європейський суд з прав людини, - Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим (ЄСПЛ). Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать .
При цьому, у виняткових випадках, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу.
Враховуючи викладене, суд вважає можливим застосувати названі загальні принципи ( Намібійські винятки ), сформульовані в рішеннях Міжнародного суду ООН та Європейського суду з прав людини, в контексті оцінки документів, виданих закладами, що знаходяться на території проведення антитерористичної операції, як доказів, оскільки не прийняття їх призведе до порушень та обмежень прав позивача на соціальний захист та гарантоване їй право на пенсійне забезпечення.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, наведеною у постановах від 22 жовтня 2018 року у справі № 235/2357/17, від 28 лютого 2019 року у справі № 554/3179/17, від 14 листопада 2019 року у справі № 227/4503/16 тощо.
Виходячи з цих міркувань, пенсійний орган мав прийняти до розгляду та взяти до уваги відомості, наведені в документах, виданих підприємствами, які знаходяться на тимчасово окупованій території, (довідки про підтвердження трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, накази про атестацію робочих місць).
Відсутність у відповідача можливості здійснити перевірку відомостей на підприємстві або архівній установі, яке (яка) знаходиться на непідконтрольній українській владі території, не може бути підставою для відмови особі у реалізації наявного у нього права на пенсійне забезпечення. Соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.
Тобто в розрізі даної справи та за умови підтвердження трудового стажу, як громадянин України, позивач наділений правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних підстав.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 27 лютого 2019 року у справі № 423/3544/16-а, від 11 липня 2019 року у справі № 242/1484/17, від 26 березня 2020 року у справі № 414/1864/16-а.
Водночас суд зауважує, що в довідці про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, яка видана публічним акціонерним товариством Донецьккокс 17 квітня 2021 року, серед іншого зазначено, що у зв`язку з зупинкою виробництва на Рутченковський дільниці з 31 січня 2008 року (наказ про зупинку виробництва від 21 січня 2008 року № 69) призупинено дію переліку робочих місць і посад працівників, яким підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за Списками №№ 1 і 2.
В результаті відсутності сировини для виробництва коксохімічної продукції і у зв`язку з зупинкою вантажоперевезень по Донецькій залізниці підприємство знаходилось у вимушеному простої з 27 серпня 2014 року по 05 жовтня 2014 року (наказ від 26 серпня 2014 року № 496), з 13 лютого 2015 року по 17 березня 2015 року (наказ від 17 березня 2015 року № 88).
У зв`язку з зупинкою випуску коксохімічної продукції в публічному акціонерному товаристві Донецьккокс з 14 грудня 2015 року (наказ про зупинку виробництва від 11 грудня 2015 року № 770) призупинено дію переліку робочих місць і посад працівників, яким підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за Списками №№ 1 і 2.
Відповідно до ст. 34 Кодексу законів про працю України простій - це призупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами. У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.
Як свідчить роз`яснення Міністерства соціальної політики України, наведене у листі від 08 лютого 2016 року № 713/039/161-16, періоди відпусток без збереження заробітної плати та простою, якщо вони були пов`язані з виробничою необхідністю, працівникам, які працюють в шкідливих і важких умовах праці, можуть бути зараховані до пільгового стажу, але не більше 1 місяця в календарному році.
Це відповідає висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 19 березня 2019 року у справі № 295/8979/19-а.
За встановлених фактичних обставин суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 має право на зарахування до спеціального (пільгового) стажу за Списком № 1, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, періодів роботи слюсарем-ремонтником коксового цеху в Донецькому коксовому заводі імені С.М. Кірова (нині - публічне акціонерне товариство Донецьккокс ) з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року та з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року, (включаючи дні простою, але не більше 1 місяця в календарному році).
Щодо наявності підстав для зарахування до пільгового стажу позивача періоду роботи з 05 грудня 2011 року по 06 квітня 2012 року суд зазначає таке.
В період з 05 грудня 2011 року по 04 квітня 2012 року ОСОБА_1 працював в приватному акціонерному товаристві Укренергохімізоляція ізолювальником з термоізоляції, що підтверджено записами №№ 20-21 в трудовій книжці.
Основним видом економічної діяльності цього підприємства є код КВЕД: 42.99 Будівництво інших споруд, н.в.і.у.
Індивідуальні відомості про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) містять інформацію про спеціальний стаж роботи ОСОБА_1 за період роботи в приватному акціонерному товаристві Укренергохімізоляція за кодом підстави обліку спеціального стажу ЗП3013Б1 , тобто за Списком № 2, за січень 2012 року - 31 день, за лютий 2012 року - 29 днів, за березень 2012 року - 31 день, за квітень 2012 року - 6 днів (наказ про атестацію робочих місць за умовами праці від 27 грудня 2011 року № 67).
Пенсійний орган не зарахував ОСОБА_1 до пільгового стажу період роботи з 05 грудня 2011 року по 06 квітня 2012 року.
Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, не передбачає професії ізолювальника з термоізоляції .
Разом з цим до розділу ХХVІІ. Будівництво Списку № 2 виробництв, робіт, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36, включені: 27а ізолювальники з термоізоляції, у тому числі зайняті ремонтом та виготовленням устаткування.
Отже, правові підстави для зарахування позивачу до спеціального (пільгового) стажу за Списком № 1, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, періоду роботи ізолювальником з термоізоляції в приватному акціонерному товаристві Укренергохімізоляція відсутні.
Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що з огляду на встановлені фактичні обставини та зміст правових норм, які регулюють спірні правовідносини, рішення ГУ ПФУ в області від 27 квітня 2021 року № 050650004760 Про відмову в призначенні пенсії підлягає визнанню протиправним.
Висновок суду про протиправність рішення ґрунтується на тому, що воно не відповідає критеріям, наведеним у п. п. 3, 5, 6 ч. 2 ст. 2 КАС, є необґрунтованим та не може вважатися таким, що прийнято добросовісно і розсудливо.
Відмовляючи в призначенні позивачу пенсії, відповідач не забезпечив всебічний, повний та об`єктивний розгляд поданих позивачем документів.
Оскільки рішення від 27 квітня 2021 року № 050650004760 Про відмову в призначенні пенсії є протиправним, порушене право позивача підлягає поновленню шляхом скасування цього рішення.
В даному випадку з метою ефективного захисту порушеного права позивача на підставі ч. 2 ст. 9 КАС суд виходить за межі позовних вимог, оскільки, як вже було вказано судом, позивач помилково ототожнив лист ГУ ПФУ в області від 11 червня 2021 року з рішенням пенсійного органу про відмову в призначенні пенсії.
Виходячи з встановлених фактичних обставин та правового регулювання спірних правовідносин, для повного та ефективного захисту порушеного права позивача на пенсійне забезпечення належить також застосувати такі способи захисту як зобов`язання відповідача:
- зарахувати ОСОБА_1 до спеціального (пільгового) стажу за Списком № 1, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, періодів роботи слюсарем-ремонтником коксового цеху в Донецькому коксовому заводі імені С.М. Кірова (нині - публічне акціонерне товариство Донецьккокс ) з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року та з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року, (включаючи дні простою, але не більше 1 місяця в календарному році);
- повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21 квітня 2021 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
Разом із цим вимога позивача про зарахування до його спеціального (пільгового) стажу за Списком № 1, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058, періоду роботи з 05 грудня 2011 року по 04 квітня 2012 року в приватному акціонерному товаристві Укренергохімізоляція ізолювальником з термоізоляції, не підлягає задоволенню.
Цей висновок ґрунтується на тому, що впродовж зазначеного періоду позивач працював за професією, передбаченою Списком № 2, підстави для застосування положень ч. 5 ст. 114 Закону № 1058 в даному випадку відсутні, а факт зайнятості позивача в цей період повний робочий день за професією, включеною до Списку № 1, не підтверджений належними та допустимими доказами.
Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908,00 грн.
Докази здійснення інших судових витрат позивач не надав.
Визначаючи кількість вимог немайнового характеру, заявлених позивачем, суд враховує, що вимога про визнання протиправними акта, дії чи бездіяльності як передумова для застосування інших способів захисту порушеного права (скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, зобов`язання прийняти рішення, вчинити дії чи утриматися від їх вчинення тощо) як наслідків протиправності акта, дій чи бездіяльності є однією вимогою.
Отже, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають присудженню судові витрати по сплаті судового збору у сумі 908,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 12, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Головного управління Пенсійного фонду України Донецької області (ідентифікаційний код: 13486010, місцезнаходження: 84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 27 квітня 2021 року № 050650004760 Про відмову в призначенні пенсії .
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зарахувати ОСОБА_1 до спеціального (пільгового) стажу за Списком № 1, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , періоди роботи слюсарем-ремонтником коксового цеху в Донецькому коксовому заводі імені С.М. Кірова (публічному акціонерному товаристві Донецьккокс ) з 20 липня 1993 року по 10 лютого 2008 року та з 17 жовтня 2014 року по 11 березня 2016 року, (включаючи дні простою, але не більше 1 місяця в календарному році).
4. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 21 квітня 2021 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.
5. В іншій частині позовних вимог - відмовити.
6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908 (дев`ятсот вісім) гривень 00 копійок.
7. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
8. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
9. Повне судове рішення складено 04 січня 2022 року.
Суддя Т.О. Кравченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.01.2022 |
Оприлюднено | 10.01.2022 |
Номер документу | 102418432 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кравченко Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні