справа № 166/1320/21
провадження № 2/166/12/22
категорія: 76
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
смт. Ратне 04 січня 2022 року Ратнівський районний суд Волинської області:
головуючого судді Ляха В.І.
за участю секретаря Омелько Н.І.
позивачки ОСОБА_1 , її представника ОСОБА_2
розглянувши позовну заяву ОСОБА_1 до Самари-Оріхівського ліцею Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області про визнання незаконним та скасування наказу №119-к/тр від 05.11.2021 року про відсторонення від роботи та допущення до роботи,
в с т а н о в и в :
29.11.2021 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Самари-Оріхівського ліцею Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області про визнання незаконним та скасування наказу №119-к/тр від 05.11.2021 року про відсторонення від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року та допущення до роботи вчителя української мови та літератури.
ОСОБА_1 заявлений позов обґрунтовувала тим, що вона працює вчителем української мови та літератури в Самари-Оріхівському ліцеї Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області.
05.11.2021 року було видано наказ про відсторонення її від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення.
На думку позивачки, виданий наказ є незаконним та підлягає скасуванню, з наступних підстав.
Кожен має право на працю.
В наказі не вказано причину відсторонення. Відповідач незаконно вимагав від неї надання медичного підтвердження щодо проходження вакцинації від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Вакцинація від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 не є обов`язковою в Україні, а добровільною справою кожного. Щеплення від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, не входить до переліку обов`язкових щеплень передбачених Законом України Про захист населення від інфекційних хвороб . Законами України не передбачено правової можливості відсторонення працівника від роботи з підстав відсутності у його щеплення від COVID-19. Відмова від вакцинації не може вважатися порушенням трудової дисципліни. В Україні не запроваджено військовий чи надзвичайний стан, в зв`язку із чим вимагання відповідачем сертифікату про вакцинацію від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а в разі його відсутності чи відмови від щеплень - відсторонення від роботи, суперечить Конституції України.
В неї є недовіра до вакцин від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
В судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 , її представник ОСОБА_2 позов підтримали, просять його задовольнити, з підстав вказаних у позовній заяві.
Відповідач Самари-Оріхівський ліцей Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області в скерованій до суду письмовій заяві позов ОСОБА_1 не визнав, просить справу розглянути по суті у відсутності їхнього представника.
Відповідач в поданому до суду письмовому відзиві на позовну заяву вказав про те, що вчитель ОСОБА_1 письмово 05.10.2021 року персонально була повідомлена, що з 08.11.2021 року на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, щеплення від COVID-19 є обов`язковим для працівників закладів освіти. Їй було запропоновано до 08.11.2021 року надати ліцею документ підтверджуючий наявність профілактичного щеплення від COVID-19 або довідку про протипоказання щодо проведення таких профілактичних щеплень. Позивачка дану обставину надати документ підтверджуючий наявність профілактичного щеплення від COVID-19 або довідку про протипоказання щодо проведення профілактичних щеплень проігнорувала, вищезазначених документів в обумовлений строк не надала.
В зв`язку із чим, ОСОБА_1 наказом №119-к/тр від 05.11.2021 року була відсторонення від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення від роботи.
Вислухавши пояснення позивачки, її представника, дослідивши письмові докази у справі, суд приходить до наступного.
Директором навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I-III ступеня - дитячий садок" с. Самари-Оріхові Ковельського району Волинської області від 05.10.2021 року, який в даний час перейменований в Самари-Оріхівський ліцей, ОСОБА_1 письмово повідомлено, що з 08.11.2021 року на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, щеплення від COVID-19 обов`язкове для працівників закладів освіти. ОСОБА_1 було запропоновано до 08.11.2021 року надати документ підтверджуючий наявність профілактичного щеплення від COVID-19, або довідку про протипоказання щодо проведення профілактичних щеплень.
Наказом навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа I-III ступеня - дитячий садок" с. Самари-Оріхові Ковельського району Волинської області від 05.11.2021 року ОСОБА_1 , учителя української мови та літератури, відсторонено від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення.
Пунктами а, б ст.10 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян, у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.
Відповідно ч.1 ст.46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.
До інших передбачених законодавством випадків належить відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.
Відсторонення працівника від роботи є призупиненням з ним трудових відносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою.
Тимчасове увільнення працівника від виконання трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи, на умовах та з підстав, встановлених законодавством, є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.
Статтею 12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників, або поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених робіт.
Наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.10.2021 року №2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням. Відповідно до цього Переліку обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники:
1)центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;
2)місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;
3)закладів вищої, післядипломної, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальної, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форм власності;
4)підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;
5)установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;
6)підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 року №83.
Під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.
Законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з ухиленням чи відмовою від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Пунктом 41 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року №1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 , яка набрала чинності з 08.11.2021 року на керівників державних органів, керівників підприємств, установ та організацій покладено обов`язки забезпечити:
1)контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком №2153;
2)відсторонення від роботи працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком №2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, згідно з статтею 46 КЗпП України, ч.2 ст.12 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб , ч.3 ст.5 Закону України Про державну службу , крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, що виданий закладом охорони здоров`я;
3)взяти до відома, що на час відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням ч.1 ст.94 КЗпП України, ч.1 ст.1 Закону України Про оплату праці та ч.3 ст.5 Закону України Про державну службу .
Відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються. Строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Відсторонюючи працівника від роботи, роботодавець повинен діяти на підставі, у межах повноважень, згідно закону. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом, розпорядженням про відсторонення від роботи. У разі коли працівник відмовляється ознайомитися зі змістом наказу, розпорядження або поставити свій підпис на наказі, розпорядженні, керівник має скласти акт про відмову працівника ознайомитися з документом. На період відсторонення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.
Верховний Суд в постанові від 17.04.2019 року у справі №682/1692/17 дійшов висновку, що вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я заінтересованих осіб є виправданою. Принцип важливості суспільних інтересів превалює над особистими правами особи, однак лише тоді, коли таке втручання має об`єктивні підстави, та є виправданим.
У постанові від 10.03.2021 року у справі №331/5291/19 Верховний Суд зазначив, що згідно зі статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю в Україні. Інтереси однієї особи не можуть домінувати над інтересами держави в питанні безпеки життя і здоров`я її громадян.
ЄСПЛ в рішенні від 15.03.2012 року у справі Соломахін проти України (заява №24429/03) сформулював правовий висновок, що обов`язкове щеплення, як примусовий медичний захід, є втручанням у гарантоване пунктом 1 статті 8 Конвенції право на повагу до приватного життя особи, що включає фізичну та психологічну недоторканність особи. Порушення фізичної недоторканності заявника можна вважати виправданим для дотримання цілей охорони здоров`я населення та необхідності контролювати поширення інфекційного захворювання.
Проаналізувавши встановлені у справі обставини, дослідженими доказами, суд приходить до висновку, що в позові ОСОБА_1 до Самари-Оріхівського ліцею Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи та допущення до роботи, слід відмовити, за безпідставністю.
Відсторонення позивачки ОСОБА_1 від роботи без збереження заробітної плати з 08.11.2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення, є законним і правомірним.
Керуючись ст.ст.12, 13, 81, 263-265 ЦПК України, пунктами а, б ст.10 Закону України Основи законодавства України про охорону здоров`я , ч.1 ст.46 КЗпП України, статтею 12 Про захист населення від інфекційних хвороб , наказом Міністерства охорони здоров`я від 04.10.2021 року №2153 яким затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, пунктом 41 6 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 року №1236 Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 , яка набрала чинності з 08.11.2021 року, суд -
у х в а л и в:
В позові ОСОБА_1 до Самари-Оріхівського ліцею Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області про визнання незаконним та скасування наказу №119-к/тр від 05.11.2021 року про відсторонення від роботи та допущення до роботи - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Волинського апеляційного суду через Ратнівський районний суд на протязі 30-ти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Учасники справи:
Позивачка: ОСОБА_1 , жителька АДРЕСА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 .
Відповідач: Самари-Оріхівський ліцей Самарівської сільської ради Ковельського району Волинської області, юридична адреса с. Самари-Оріхові вул. Центральна,30 Ковельського району Волинської області, індекс 44115, код ЕДРПОУ 21747944.
Повний текст судового рішення виготовлено 05 січня 2022 року.
Суддя Лях В.І.
.
Суд | Ратнівський районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2022 |
Оприлюднено | 10.01.2022 |
Номер документу | 102419446 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ратнівський районний суд Волинської області
Лях В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні