ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/14916/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 грудня 2021 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Потабенко В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом приватного підприємства ІМК-40 до Новояворівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,-
в с т а н о в и в:
приватне підприємство ІМК-40 (далі - ПП ІМК-40 , позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Новояворівської міської ради (далі - відповідач) з вимогами визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Новояворівської міської ради № 352 від 11.08.2021 Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн .
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 11.08.2021 виконавчим комітетом Новояворівської міської ради було прийнято рішення №352 Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн . Вказане рішення на адресу керівника позивача було скеровано 22.08.2021 та отримано ним 31.08.2021. Позивач з таким рішенням виконавчого комітету Новояворівської міської ради не погоджується, вважає незаконним, необґрунтованим, та таким, що порушує його права з огляду на те, що вказаним рішенням одноособово відповідачем встановлено графік роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн в м. Новояворівську по вул. С.Бандери, 18, з 08:00 год. до 22:00 год. З ПП ІМК 40 вказаний графік роботи магазинів не погоджувався. Позивач вказує, що орган місцевої влади може лише звертатися до суб`єкта господарювання з метою отримання від нього згоди на встановлення режиму роботи, проте ні в якому випадку не вимагати від суб`єкта господарювання отримання будь-яких погоджень від органів влади.
Ухвалою судді від 13.09.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін.
Відповідач позову не визнав. 23.10.2021 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 10809ел.). Відповідач зазначає, що до органу місцевого самоврядування надходили численні скарги жителів прилеглих будинків про порушення тиші, постійні бійки, крики та грюкіт у вікна магазину. На підставі цього виконавчим комітетом Новояворівської міської ради було направлено лист на адресу поліції щодо впорядкування роботи магазину Напої та тютюн у зв`язку з неодноразовими зверненнями жителів щодо продажу алкогольних напоїв в нічний час та порушення тиші. Крім того, Новояворівською міською радою прийнято рішення №237 від 26.08.2016 Про заборону торгівлі алкогольними та слабоалкогольними напоями та пивом (окрім безалкогольного) у нічний час в м. Новояворівськ , яким заборонено продаж алкогольними, слабоалкогольними напоями та пивом (крім безалкогольного) в нічний час з 22:00 год. до 10:00 год. у стаціонарних об`єктах торгівлі та тимчасових спорудах, крім закладів ресторанного господарства, що мають встановлені графіки роботи, враховуючи вихідні дні та свята. Враховуючи суспільний резонанс та численні скарги жителів міста Новояворівськ, виконавчий комітет Новояворівської міської ради змушений був прийняти рішення Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн , яким встановити режим роботи з 08:00 до 22:00 год. Зважаючи на викладене, відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
12.11.2021 від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. №82683). Як зазначає позивач, відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчі органи сільських, селищних, міських рад можуть встановлювати зручний для населення режим роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад. Магазини Грузинська випічка та Напої та тютюн не є комунальною власністю, а тому виконавчі органи сільських, селищних, міських рад не можуть встановлювати зручний для населення режим роботи цих магазинів. Режим роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн виконавчими органами сільських,селищних, міських рад з власниками, зокрема з позивачем жодним чином не погоджувався. Також позивач зазначає, що факт перевищення допустимого шуму, який визначений наказом №463, жодним чином не зафіксований, а також факт порушення тиші, утому числі через роботу магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн нічим не підтверджений.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Оскільки відсутні клопотання будь-якої зі сторін про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Згідно рішення засновника №1 від 02.06.2020 ОСОБА_1 для здійснення комерційної господарської діяльності прийнято рішення про створення приватного підприємства ІМК 40 відповідно до чинного законодавства України.
Відповідно до п. 2.1 статуту ПП ІМК 40 підприємство створене з метою надання послуг населенню, отримання прибутку від підприємницької діяльності, задоволення матеріальних і соціально-побутових потреб працівників та засновників.
На підставі договору оренди нежитлового приміщення від 18.01.2020 між ТзОВ Злагода-2 в особі директора товариства Булою Катериною Юріївною (орендодавець) та ПП ІМК-40 в особі директора ОСОБА_1 з другої сторони (орендар) укладено договір оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Новояворівськ Львівської області, вул. С.Бандери, 18.
11.0.2021 виконавчим комітетом Новояворівської міської ради прийнято рішення Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн .
Згідно даного рішення п.1 вирішено встановити графік роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн в м. Новояворівську по вул. С.Бандери, 18 з 8.00 год. до 22.00 год. Пунктом 2 відповідальність за техніку безпеки, санітарний та протипожежний стан, а також за правопорядок на прилеглій території покладено на керівників магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн .
Вказане рішення згідно супровідного листа від 16.08.2020 виконавчим комітетом Новояворівської міської ради надіслано засновнику ПП ІМК 40 .
Позивач, не погоджуючись з оскаржуваним рішенням, що безпосередньо стосується його прав як субєкта підприємницької діяльності, звернувся до суду про його скасування.
Частиною 2 ст. 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пп. 9 п. а ч. 1 ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (власні повноваження) належать, зокрема, встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно з пп. 4 п. б Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності.
З матеріалів справи випливає, що ПП ІМК-40 має ліцензію на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами № 43968090 та ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями № 43968090.
Основні вимоги до роздрібної торгівлі горілкою і лікеро-горілчаними виробами, вином виноградним та плодово-ягідним, коньяком, шампанським, вином ігристим встановлені Правилами роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затвердженими постановою КМУ № 854 від 30.07.1996, які спрямовані на забезпечення прав споживачів щодо належної якості товару і рівня торговельного обслуговування.
Згідно з п. 7 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями зручний для населення режим роботи спеціалізованих магазинів, спеціалізованих відділів, секцій комунальної форми власності встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад. А зручний для населення режим роботи спеціалізованих магазинів, спеціалізованих відділів, секцій інших форм власності встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад за погодженням з власником цього об`єкта.
Вказані правила втратили чинність на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 23.10.2019 №1026 Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України .
Порядок та умови продажу алкогольних та слабоалкогольних напоїв чітко встановлені в Законі України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів . Обмеження щодо продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, встановлені ст. 15-3 вказаного Закону, які, зокрема перелічені у ч. 1 цієї статті.
Крім того, загальні умови провадження торговельної діяльності, основні вимоги до торговельної мережі, мережі закладів ресторанного господарства і торговельного обслуговування громадян, які придбавають товари для власних побутових потреб у підприємств, установ, організацій незалежно від організаційно-правової форми і форм власності, фізичних осіб-підприємців та іноземних юридичних осіб, що провадять підприємницьку діяльність на території України визначаються Порядком провадження торговельної діяльності та правилами торговельного обслуговування населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 №833 (далі - Порядок №833).
Відповідно до п. 13 Порядку №833 та п. 1.7 Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затверджених наказом Міністерства економіки України від 24.07.2002 №219, якими регламентуються основні вимоги щодо роботи суб`єктів господарської діяльності (закладів, підприємств) усіх форм власності, що здійснюють діяльність на території України у сфері ресторанного господарства, - режим роботи торговельного об`єкта та закладу ресторанного господарства встановлюється суб`єктом господарювання самостійно, а у випадках, передбачених законодавством, за погодженням з органами місцевого самоврядування.
Таким чином, встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад належить до компетенції виконавчого комітету.
Разом з тим, законодавством не надано повноваження виконавчому комітету щодо встановлення режиму роботи підприємств, установ, організацій, які не належать до комунальної власності, без погодження такого режиму із власником, як і скасування такого.
Аналізуючи зміст ст. 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні суд дійшов висновку, що орган місцевої влади може лише звертатися до суб`єкта господарювання з метою отримання від нього згоди на встановлення режиму роботи, проте, ні в якому випадку не вимагати від суб`єкта господарювання отримання будь-яких погоджень від органів влади.
Судом встановлено, що магазини Грузинська випічка і Напої та тютюн не належать до комунальної власності Новояворівської міської ради.
Відтак, встановлення чи скасування режиму роботи такого закладу без погодження із власником є недопустимим.
Аналогічний правовий висновок висловлений Верховним Судом у постановах від 22.10.2018 у справі №804/1681/18, від 15.09.2020 у справі №305/987/16-а та від 26.08.2019 у справі №164/1666/16-а, від 26.08.2020 у справі №164/1666/16-а, від 27.05.2021 №691/1305/16а.
Як на підставу прийняття оскаржуваного рішення, відповідач у відзиві вказав те, що до органу місцевого самоврядування надходили численні скарги жителів прилеглих будинків щодо порушення тиші, постійні бійки, крики та грюкіт у вікна магазину. І зважаючи на суспільний резонанс та численні скарги жителів міста Новояворівськ відповідач змушений був прийняти відповідне рішення Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн .
З цього приводу суд зазначає наступне.
Суд звертає увагу, що приписами ст. 24 Закону України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни при здійсненні будь-яких видів діяльності з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров`я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів зобов`язані: здійснювати відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами; забезпечувати під час роботи закладів громадського харчування, торгівлі, побутового обслуговування, розважального та грального бізнесу, культури, при проведенні концертів, дискотек, масових святкових і розважальних заходів тощо рівні звучання звуковідтворювальної апаратури та музичних інструментів у приміщеннях і на відкритих площадках, а також рівні шуму в прилеглих до них жилих і громадських будівлях, що не перевищують рівнів, установлених санітарними нормами; вживати заходів щодо недопущення впродовж доби перевищень рівнів шуму, встановлених санітарними нормами, в таких приміщеннях і на таких територіях (захищені об`єкти): 1) жилих будинків і прибудинкових територіях; 2) лікувальних, санаторно-курортних закладів, будинків-інтернатів, закладів освіти, культури; 3) готелів і гуртожитків; 4) розташованих у межах населених пунктів закладів громадського харчування, торгівлі, побутового обслуговування, розважального та грального бізнесу; 5) інших будівель і споруд, у яких постійно чи тимчасово перебувають люди; 6) парків, скверів, зон відпочинку, розташованих на території мікрорайонів і груп житлових будинків.
Шум на захищених об`єктах при здійсненні будь-яких видів діяльності не повинен перевищувати рівнів, установлених санітарними нормами для відповідного часу доби.
У нічний час, із двадцять другої до восьмої години на захищених об`єктах забороняються гучний спів і викрики, користування звуковідтворювальною апаратурою та іншими джерелами побутового шуму, проведення салютів, феєрверків, використання піротехнічних засобів.
Передбачені частинами другою, третьою та четвертою цієї статті вимоги щодо додержання тиші та обмежень певних видів діяльності, що супроводжуються шумом, не поширюються на випадки: 1) здійснення в закритих приміщеннях будь-яких видів діяльності, що супроводжуються шумом, за умов, що виключають проникнення шуму в прилеглі приміщення, в яких постійно чи тимчасово перебувають люди; 2) здійснення в закритих приміщеннях будь-яких видів діяльності, що супроводжуються шумом, за умов, що виключають проникнення шуму за межі таких приміщень; 3) попередження та/або ліквідації наслідків аварій, стихійного лиха, інших надзвичайних ситуацій; 4) надання невідкладної допомоги, попередження або припинення правопорушень; 5) попередження крадіжок, пожеж, а також виконання завдань цивільної оборони; 6) проведення зборів, мітингів, демонстрацій, походів, інших масових заходів, про які завчасно сповіщено органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування; 7) роботи обладнання і механізмів, що забезпечують життєдіяльність жилих і громадських будівель, за умов ужиття невідкладних заходів щодо максимального обмеження проникнення шуму в прилеглі приміщення, в яких постійно чи тимчасово перебувають люди; 8) відзначення встановлених законом святкових і неробочих днів, днів міст, інших свят відповідно до рішення місцевої ради, проведення спортивних змагань; 9) проведення салютів, феєрверків, інших заходів із використанням вибухових речовин і піротехнічних засобів у заборонений час за погодженням із уповноваженим органом місцевого самоврядування в порядку, передбаченому правилами додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях.
Сільські, селищні, міські ради затверджують правила додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях, якими з урахуванням особливостей окремих територій (курортні, лікувально-оздоровчі, рекреаційні, заповідні тощо) установлюються заборони та обмеження щодо певних видів діяльності, що супроводжуються утворенням шуму, а також установлюється порядок проведення салютів, феєрверків, інших заходів із використанням вибухових речовин і піротехнічних засобів.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, встановлених законом, забезпечують контроль за додержанням керівниками та посадовими особами підприємств, установ, організацій усіх форм власності, а також громадянами санітарного та екологічного законодавства, правил додержання тиші в населених пунктах і громадських місцях, інших нормативно-правових актів у сфері захисту населення від шкідливого впливу шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів.
Так, згідно з копії колективної заяви мешканців м. Новояворівськ, останні просили голову Новояворівської міської ради про закриття магазинів Грузинська випічка та Напої і тютюн у нічний час.
У даному випадку, суд зазначає, що сам факт наявності скарг мешканців міста Новояворівськ не може бути підставою для скасування режиму роботи закладу без погодження із власником.
Згідно з положеннями ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно ст. 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.
У свою чергу, відповідно до ст. 6 Господарського кодексу України одним із загальних принципів господарювання в Україні є заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини.
Положеннями ст. 23 Господарського кодексу України визначено, що органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження щодо суб`єктів господарювання виключно в межах, визначених Конституцією України, законами про місцеве самоврядування та іншими законами, що передбачають особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, іншими законами. Органи місцевого самоврядування можуть здійснювати щодо суб`єктів господарювання також окремі повноваження органів виконавчої влади, надані їм законом.
Незаконне втручання органів та посадових осіб місцевого самоврядування у господарську діяльність суб`єктів господарювання забороняється. Не допускається видання правових актів органів місцевого самоврядування, якими встановлюються не передбачені законом обмеження щодо обігу окремих видів товарів (послуг) на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає рішення Виконавчого комітету Новояворівськоїміської ради Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
А заявлений позивачем адміністративний позов - цілком обґрунтованим.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади і органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
За приписами ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовній вимоги підлягають задоволенню.
Щодо судового збору, оскільки суд дійшов висновку про повне задоволення позову, за правилами, визначеними ст. 139 КАС України, судові витрати позивача у вигляді судового збору компенсуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Щодо витрат на правову допомогу, то позивачем заявлено в позовній заяві, що він очікує понести витрати на професійну правничу допомогу орієнтовно в сумі 20000 грн ..
Водночас, жодних доказів понесення таких витрат ПП ІМК-40 не надано .
Керуючись ст.ст. 2, 19-20, 22, 26-26, 73-77,139, 241- 246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Новояворівської міської ради від 11.08.2021 Про встановлення графіку роботи магазинів Грузинська випічка та Напої та тютюн .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Новояворівської міської ради (код ЄДРПОУ 04373301; місцезнаходження: 81053, Львівська область, Яворівський район, м. Новояворівськ, вул. Шевченка, буд. 2) на користь приватного підприємства ІМК 40 (код ЄДРПОУ 43644560; місцезнаходження: 79007, м. Львів, вул. Котлярська, 14, кв. 3) 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень рівно судових витрат у вигляді судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 05.01.2022.
Суддя Потабенко В.А.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.12.2021 |
Оприлюднено | 10.01.2022 |
Номер документу | 102425490 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Потабенко Варвара Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні