ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/8442/21
05 січня 2022 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Білецької об`єднаної територіальної громади про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 з позовом до Білецької об`єднаної територіальної громади, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення дванадцятої сесії восьмого скликання Білецької селищної ради від 19.10.2021 року № 1674 Про відмову в одержані безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради ОСОБА_1 ;
зобов`язати Білецьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 13.08.2021 року про безоплатну передачу у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 13.08.2021 звернувся до відповідача із письмовою заявою про безоплатну передачу у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради. Проте, відповідач рішенням №1674 від 19.10.2021 відмовив ОСОБА_1 у одержані безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради, в зв`язку з тим, що дана земельна ділянка відноситься до земель автомобільного транспорту та дорожнього господарства (смуга відведення автомобільної дороги).
Позивач вважає, що рішення відповідача №1674 Про відмову в одержані безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради ОСОБА_3 є протиправним, оскільки відмова відповідачем не вмотивована.
Ухвалою від 01.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Від відповідача на адресу суду 17.12.2021 надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечив проти позовних вимог, просив у їх задоволенні відмовити у повному обсязі. В обґрунтування зазначив, що розглянувши заяву позивача про безоплатну передачу у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради, Білецька сільська рада рішенням від 19.10.2021 №1674 відмовила гр. ОСОБА_1 в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, розташованої між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради. Причиною відмови слугувало те, що дана земельна ділянка відноситься до земель автомобільного транспорту та дорожнього господарства (смуга відведення автомобільної дороги), згідно із статтями 71, 84 Земельного кодексу України.
30.12.21 від позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що земельна ділянка не сформована, кадастровий номер не присвоєно, тип власності, цільове призначення та площа не виведені, у зв`язку з чим вважає, що ділянка не відноситься до земель автомобільного транспорту та дорожнього господарства (смуга відведення автомобільної дороги), а тому, може бути надана позивачу.
Ухвалою від 05.01.2022 відмовлено в задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 13.08.2021 звернулася до відповідача із заявою про безоплатну передачу у власність земельної ділянки для ведення садівництва у розмірі 0,12 га, що розташована між земельною ділянкою із кадастровим номером 6125282100:02:001:0080, що знаходиться в селі Гаї Шевченківські для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, та земельною ділянкою із кадастровим номером 6125280700:01:001:1223, яка належить Білецькій об`єднаній територіальній громаді, для ведення садівництва у розмірі 0,12 га (аркуш справи 4).
Розглянувши заяву позивача, Білецька сільська рада рішенням двадцятої сесії восьмого скликання від 19.10.2021 №1674 відмовила гр. ОСОБА_1 у одержанні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, розташованої між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради, в зв`язку з тим, що дана земельна ділянка відноситься до земель автомобільного транспорту та дорожнього господарства (смуга відведення автомобільної дороги), згідно зі статтями 71, 84 Земельного кодексу України (аркуш справи 7).
Позивач, вважаючи рішення відповідача протиправним, таким, що порушує її законні права та інтереси, звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить із такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного Кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 2 ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно із статтею 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до частин першої - третьої статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 121 громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Порядок безоплатної приватизації земельний ділянок громадянами України визначено у статті 118 ЗК України.
Частиною шостою статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Також, приписами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Системний аналіз норм чинного законодавства дає підстави вважати, що за результатами розгляду звернення особи щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орган місцевого самоврядування приймає рішення про надання відповідного дозволу, або мотивовану відмову у наданні такого дозволу.
Як слідує з матеріалів справи, відповідач рішенням від 19.10.2021 №1674 відмовив позивачу в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, розташованої між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради, в зв`язку з тим, що дана земельна ділянка відноситься до земель автомобільного транспорту та дорожнього господарства (смуга відведення автомобільної дороги), згідно зі статтями 71, 84 Земельного кодексу України.
Відповідно до статті 1 Закону України Про автомобільні дороги від 08.09.2005 №2862-IV (далі - Закон №2862-IV) смуга відведення - земельні ділянки, що надаються в установленому порядку для розміщення автомобільної дороги.
Статтею 9 Закону №2862-IV визначено, що складовими автомобільної дороги загального користування у межах смуги відведення є: земляне полотно; проїзна частина; дорожнє покриття; смуга руху; споруди дорожнього водовідводу та водоочисні споруди; споруди шумозахисні; штучні споруди; засоби технологічного зв`язку; інженерне облаштування: спеціальні споруди та засоби, призначені для забезпечення безпечних та зручних умов руху (освітлення, стаціонарні комплекси вимірювання вагових і габаритних параметрів транспортних засобів, примусового зниження швидкості руху); архітектурне облаштування: архітектурні споруди та декоративні насадження, призначені для забезпечення естетичного вигляду автомобільних доріг; технічні засоби організації дорожнього руху, автопавільйони, лінійні споруди і комплекси, що забезпечують функціонування і збереження доріг; елементи санітарного облаштування; зелені насадження; спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів.
Землі, що знаходяться під автомобільними дорогами загального користування та їх спорудами, надаються дорожнім організаціям у користування відповідно до чинного законодавства.
Згідно з пунктом "б" частини 2 статті 71 ЗК України до земель дорожнього господарства належать землі під проїзною частиною, узбіччям, земляним полотном, декоративним озелененням, резервами, кюветами, мостами, тунелями, транспортними розв`язками, водопропускними спорудами, підпірними стінками і розташованими в межах смуг відведення іншими дорожніми спорудами та обладнанням, а також землі, що знаходяться за межами смуг відведення, якщо на них розміщені споруди, що забезпечують функціонування автомобільних доріг, а саме: майданчики для стоянки транспорту і відпочинку, підприємства та об`єкти служби дорожнього сервісу.
Відповідно до статті 11 Закону України Про транспорт від 10.11.1994 №232/94-ВР (далі - Закон №232/94-ВР) землями транспорту визнаються землі, надані в користування підприємствам і організаціям транспорту згідно із Земельним кодексом України, для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту, вдосконалення і розвитку об`єктів транспорту.
Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених у встановленому порядку норм або проектно-технічної документації.
Згідно із статтею 31 Закону №232/94-ВР до земель автомобільного транспорту належать землі, надані в користування під споруди і устаткування енергетичного, гаражного та паливно-роздавального господарства, автовокзали, автостанції, лінійні виробничі споруди, службово-технічні будівлі, станції технічного обслуговування, автозаправні станції, автотранспортні, транспортно-експедиційні підприємства, авторемонтні заводи, бази, вантажні двори, майданчики контейнерні га для перечеплення, службові та культурно-побутові приміщення й інші об`єкти, що забезпечують роботу автомобільного транспорту.
До земель дорожнього господарства належать землі, надані в користування під проїзну частину, узбіччя, земляне полотно, декоративне озеленення, резерви, кювети, мости, тунелі, транспортні розв`язки, водопропускні споруди, підпірні стінки, смуги відведення і розташовані в їх межах інші дорожні споруди та обладнання.
Судом досліджено проект із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) наданих із земель колективної власності колишнього КСП Україна с. Біла, с. Плотича на території Білецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області , розробленого державним підприємством Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою 30.06.2011 інвентаризаційний №989-11; розпорядження голови РДА від 20.04.2010 №422 про створення комісії по польовому обстеженню і визначенню кількості та площі земельних ділянок сільськогосподарського призначення колишнього КСП Україна на території Білецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (аркуші справи 24, 25).
Як слідує зі змісту акту, затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації №429 від 23.04.2010 комісія, вивчивши представлені ДП Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою планово-картографічні матеріали по розробці проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Білецької сільської ради, з метою уточнення площ, що підлягають поділу на земельні частки (паї). В результаті вивчених матеріалів та провівши звірку в натурі виявлені розбіжності, а саме в площі, яка буде розпайована. В ході обстеження ділянки №1, площа яка буде розпайована становить 170,9894 з яких 1,95 га площа для будівництва дороги в напрямку с. Лозова. Місце розташування земельних ділянок і зміни, виявлені внаслідок їх обстеження, вказані на схемі додаток до акту польового обстеження земель колективної власності колишнього КСП Україна на території Білецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області де виділено темно зеленим кольором земельні ділянки, що переводяться в забудовані землі, які використовуються для транспорту та зв`язку - під дороги, дана схема погоджено головою комісії та всіма членами комісії (аркуші справи 26-27).
Рішенням сесії Білецької сільської ради від 13.05.2010 №1717 Про погодження розміру земельної частки (паю) та її вартості колишнього КСП Україна на території Білецької сільської ради Тернопільського району погоджено документацію по перерахунку розміру земельної частки (паю) та її вартості колишнього КСП Україна на території Білецької сільської ради Тернопільського району (аркуш справи 30).
Суд не заперечує, що земельна ділянка ще не сформована, кадастровий номер не присвоєно, тип власності, цільове призначення та площа не виведені.
Однак, спірна земельна ділянка переводиться в забудовані землі, які використовуються для транспорту та зв`язку - під дороги, та запроектована як смуга відведення автомобільної дороги.
Таким чином, надання цієї земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва суперечить вимогам чинного законодавства, містобудівній документації, схемам землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проекту землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, що є підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою (стаття 118 ЗК України).
Враховуючи наведене, на думку суду, відповідач рішенням від 19.10.2021 №1674 правомірно відмовив позивачу в одержані безоплатно у власність земельної ділянки для ведення індивідуального садівництва орієнтованою площею 0,1200 га, що розташована між селом Гаї Шевченківські та земельними паями Білецької сільської ради гр. ОСОБА_1 .
За таких обставин, суд вважає, що приймаючи рішення про відмову у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, відповідач діяв відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.
Проте, позивачем не було доведено суду обґрунтованості позовних вимог, а також не спростовано доводів відповідача.
З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат у відповідності до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 );
відповідач:
- Білецька об`єднана територіальна громада (місцезнаходження: вул. Молодіжна, 19, с. Біла, Тернопільський район, Тернопільська область, 47707, код ЄДРПОУ: 14029160).
Головуючий суддя Баб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.01.2022 |
Оприлюднено | 10.01.2022 |
Номер документу | 102427409 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баб'юк Петро Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні