Рішення
від 04.01.2022 по справі 420/20196/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/20196/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 січня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Селянського (Фермерського) господарства «Літа» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Селянське (Фермерське) господарство «Літа» звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 2969596/25948680 та № 2969595/25948680 вiд 10.08.2021 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 вiд 13.07.2021 р., № 3 вiд 14.07.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні складені СФГ "ЛІТА" накладнi № 2 вiд 13.07.2021 р. та № 3 від 14.07.2021 р., датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним до податкового органу надано усі необхідні документи та пояснення, які у сукупності повністю підтверджують здійснення господарської операції за податковими накладними, а рішення контролюючого органу прийняті необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для їх прийняття, а відтак є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідачами - Головним управлінням ДПС в Одеській області та Державною податковою службою України надано до суду відзив на позовну заяву (від 09.12.2021 року за вхід. №ЕП/35515/21), та наголошено на безпідставність позовних вимог, з огляду на не надання СФГ ЛІТА разом із повідомленням всіх необхідних документів, у зв`язку з чим Комісією яка приймає рішення щодо реєстрації або відмову в такій реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, були винесені оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладених. Таким чином, рішення вiд 10.08.2021 р. № 2969596/25948680 та № 2969595/25948680, є повністю обґрунтованими.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01.11.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі № 420/20196/21 за позовом позову Селянського (Фермерського) господарства «Літа» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Селянське (Фермерське) господарство (далі - СФГ "ЛІТА") є господарюючим суб`єктом, яке спеціалізується на вирощуванні зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, основний код за класифікатором видів економічної діяльності 01.11.

За умовами договору поставки № 09/07/5 від 09.07.2021 р. (далі - Договір) Селянське (Фермерське) господарство "ЛІТА" (Постачальник) поставило ТОВ «АГРІКОМПАНІ-М» (Покупець) 230,593 тон ячменю, врожаю 2021 року, українського походження, врожаю 2021 року на умовах FСА, визначених у Додатковій угоді №1 до договору поставки, які є невід`ємними частинами Договору. Зазначене, у тому числі, підтверджуються видатковими накладними № 2 від 13.07.2021 р. та № 3 від 14.07.2021 р., платіжними дорученнями №74 від 14.07.2021 р., №78 від 15.07.2021 р.

Відповідно до п. 5.4. Договору Постачальник у порядку, передбаченому Податковим кодексом України, зобов`язаний скласти податкову накладну/розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної, підписати цифровим підписом уповноваженої особи Постачальника, зареєструвати її/його в Єдиному реєстрі податкових накладених.

На виконання вимог абз. 1 п. 2 ст. 201 ПК України СФГ "ЛІТА", у зв`язку із здійсненням господарської операції - постачання на адресу ТОВ «АГРІКОМПАНІ-М» ячменю, врожаю 2021 року, українського походження, врожаю 2021 року, були складені податкові накладні № 2 вiд 13.07.2021 р. та № 3 вiд 14.07.2021 р., які в електронному вигляді направлені до автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України (версія 2.3.4.82) для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманих 15.07.2021 року квитанцій податкові накладні СФГ "ЛІТА" № 2 від 13.07.2021 року та № 3 від 14.07.2021 року були прийняті, але реєстрацію їх зупинено. Зазначено, що коди товари/послуги 1003, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

05.08.2021 року СФГ "ЛІТА" були подані повідомлення про надання пояснень та копій документів на 112 аркушах щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що, у тому числі, підтверджується поданими представником відповідачів разом із відзивом на позовну заяву скріншотами з Журналу розгляду Повідомлень щодо подачі СФГ Літа документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК.

Зокрема, у доданих СФГ "ЛІТА" до повідомлень поясненнях, зазначено, що Селянське фермерське господарство Літа (код ЄДРГЮУ 25948680) реалізувало Товариству з обмеженою відповідальністю Агрікомпані-М (код ЄДРГЮУ 33952607) зерно насипом - ячмінь врожаю 2021 року, українського походження, надалі Товар ( код Товару згідно з УКТ ЗЕД 1003) за: видатковою накладною № 3 від 14.07.2021 року на суму 170558,39 грн. у т.ч. ПДВ 20945,77 грн., складена ПН № 3 від 14.07.2021р. та видатковою накладною № 2 від 13.07.2021 року на суму 1021608,02 грн. у т.ч. ПДВ 125460,63 грн., складеною ПН №2 від 13.07.2021р. Поставка товару здійснювалась насипом, згідно п. 5 до додаткової угоди №1 до договору поставки № 09/07/5 від 9 липня 2021 року, на умовах ГСА- склад Постачальника: 68152, Одеська область, Татарбунарський район, с. Жовтий Яр. Дата поставки та переходу права власності на ячмінь врожаю 2021 року від СФГ Літа (код ЄДРГЮУ 25948680) до Товариства з обмеженою відповідальністю Агрікомпані-М (код ЄДРГЮУ 33952607) є дата відвантаження товару Покупцю в місці поставки, що відповідає даті прийняття/відвантаження товару вказаного у видатковій накладній. Часткова оплата за реалізований товар відбулася 15 липня 2021 року, платіжне доручення № 78 та № 74 (копії додаються). Реєстрацію податкової накладною від 14.07.2021р. № 3 (реєстраційний номер 9195272101) та № 2 від 13.07.2021р. (реєстраційний номер 9195206148) було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, оскільки код УКТЗЕД товару 1003, відсутній в таблиці даних платника на додану вартість, як товар, що на постійній основі вирощується. Селянське фермерське господарство Літа (код ЄДРПОУ 25948680) є платником єдиного податку 4-ї групи, статус платника ЄП 4-ї групи підтверджується - податковою декларацією платника єдиного податку четвертої групи на 2021 рік по Дивізійській ОТГ, реєстраційний № 10471952 (зведена, копія звіту додається). Продавець являється сільськогосподарським товаровиробником. В межах зареєстрованих видів діяльності в ЄДРПОУ платник здійснює виробництво зернових та технічних культур, код економічної діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Товар який поставляється за Договором № 09/07/5 від 9 липня 2021 року (копія договору додається), є. Товаром власного виробництва, який був вирощений у 2021 році на орендованих землях у розмірі 89,6155 га, станом на сьогодні в оренді у підприємства знаходиться 89,118 га землі (укладені та зареєстровані договори оренди землі). Для виконання сільськогосподарських робіт Селянське фермерське господарство Літа (код ЄДРПОУ 25948680) орендує трактор з усіма потрібними агрегатами згідно Договору оренди транспортного засобу № 1 від 10.02.2020 року (додається). Для перевезення сільськогосподарської продукції орендує вантажний автомобіль марки ЗІЛ-ММЗ 554 згідно Договору оренди транспортного засобу № 2 від 1.04.2020 року (додається). Збір врожаю проводиться на підставі договорів на надання цих послуг з підприємствами, які мають сільгосптехніку на надання таких послуг, а саме з: TOB РКК Альянс (41012248) - договір оренди транспортного засобу з екіпажем (водієм) № 01-1/06/2021, від 20 червня 2021 (копія договору та акту виконання робіт додаються). Для здійснення господарської діяльності Платник використовує товари, що накуповуються у постачальників, зокрема у: ТОВ Фірма Ерідон код ЄДРПОУ 43106699; Товариство з обмеженою відповідальністю Кворум-Нафта , код ЄДРПОУ 32938047; Товариство з обмеженою відповідальністю Агроторг Одеса , код ЄДРПОУ 39711028; Одеська філія товариства з обмеженою відповідальністю Укравтозапчастина код ЄДРПОУ 21690308; Товариство з обмеженою відповідальністю Мілагро-2016 , код ЄДРПОУ 41026533; Товариство з обмеженою відповідальністю Злата-Трейд , код ЄДРПОУ 35623200. Деякі копії договорів та накладних на отримання товарів додаються. Продукція, яка вирощується Селянським (фермерським) господарством ЛІТА - зберігається на складі, яке господарство орендує в Товариства з обмеженою відповідальністю Мілагро-2016 згідно Договору оренди складського приміщення № 15-04/20, від 15.04.2020 (копія договору додається). У 2021 році фермерським господарством вироблено та оприбутковано 461,7 т ячменю (копії звітів форми 4-сг Звіт про посівні площі сільськогосподарських культур , форми 37-сг Звіт про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.08.2021 року додаються). Покупцями Платника є: Товариство з обмеженою відповідальністю Торгівельна Компанія Восток (41301451); Товариство з обмеженою відповідальністю Агрікомпані-М (33952607); Товариство з обмеженою відповідальністю Леокріс (41162662). Залишки продукції на 1.08.2021 року становить: ячмінь врожаю 2021 року -231,1 ти.; ячмінь врожаю 2020 року - 6,8 т; просо врожаю 2020 року - 5,3 т. Працівників - 1 особа. Заробітна плата нараховується та виплачується вчасно, податки утримуються та сплачуються до бюджету, що відображається у податкової звітності Ф № 4-ДФ (копія звіту Ф № 4ДФ додається)). Заборгованість по податкам та зборам станом на 01.08.2021 року відсутня. Господарські операції, за результатом яких Платник складає ПН/РК, носять реальний характер. Реальність виконання господарських операцій підтверджується наявними у платника матеріально-технічними засобами, які орендуються на підставі договорів оренди та достатньою кількістю працівників (1 особа), а у разі потреби для виконання сільськогосподарських робіт Платник залучає сезонних працівників та інші організації. За весь час функціонування жодних претензій з боку органів ДФС у т.ч. щодо нереальності господарський операцій наше господарство не отримувало. Пояснення та документи, що розкривають зміст операції на 112 аркушах

Проте, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН 10.08.2021року були прийняті рішення № 2969596/25948680 та № 2969595/25948680 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з не наданням платником податків копій документів, а саме: договорів, зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

На означені рішення комісії регіонального рівня позивачем були складені скарги до ДПС України, однак у їх задоволенні відмовлено (рішення від 26.08.2021 р. №38471/25948680/2 та від 27.08.2021 р. № 38898/25948680/2).

Так, позовні вимоги Селянського (Фермерського) господарства «Літа» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, є обґрунтованими, отже підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та встановлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу , а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Такий Порядок був затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (з наступними змінами, далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року , після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України ; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України ; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України ; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України , згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 року затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з пунктами 7, 8 Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 року , у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Пунктами 10,11 Порядку встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з п.11 Порядку №1165 при зупиненні реєстрації податкової накладної зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктами 4,5 Порядку №520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9,10,11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Водночас, п.3 Порядку №520 встановлено, що Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 Кодексу.

Таким чином, нормами Порядку №520 визначено строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК), та строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів). При цьому, не регламентовано дії контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, однак при наявності у платника права надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520, свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка, зокрема, господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п. 187.1 ст.187 ПКУ .

Отже, з урахуванням наведеного, суд акцентує, що контролюючий орган, зупиняючи реєстрацію податкової накладної, має не лише запропонувати платнику надати документи, а й чітко окреслити їх перелік, оскільки п.5 Порядку №520 наведено не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави не надання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Позивач зазначив, що ним надано усі необхідні документи для підтвердження здійснення відповідних господарських операцій за договором.

Отже, зважаючи, що позивач мав право надати документи протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК, водночас, контролюючим органом взагалі не визначено які саме документи необхідно подати (або додатково подати в межах 365 днів), прийняття оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної позивача, на думку суду, є передчасним.

Крім того, Порядок №520 вимагає від Комісії розглянути протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п.4 цього Порядку, та прийняти рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому ст.42 Кодексу. Тобто, в даній частині Порядок №520 не відповідає вимогам законодавства щодо його якості.

Питання тлумачення та застосовування національного законодавства є, перш за все, компетенцією національних органів влади. Проте суд повинен перевірити, чи породжує спосіб тлумачення та застосування національного законодавства наслідки, що відповідають принципам Конвенції, як вони тлумачаться у світлі практики Суду (п.41 рішення Європейського Суду з прав людини по справі Будченко проти України, рішення у справі Скордіно проти Італії).

Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини закон має відповідати якісним вимогам, насамперед вимогам доступності, передбачуваності та зрозумілості; громадянин повинен мати змогу отримати адекватну інформацію за обставин застосування правових норм у конкретному випадку; норма не може розглядатися як закон, якщо вона не сформульована з достатньою чіткістю, щоб громадянин міг регулювати свою поведінку; громадянин повинен мати можливість передбачити, наскільки це розумно за конкретних обставин, наслідки, до яких може призвести певна дія.

Крім того, одним з основних принципів податкового законодавства України є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

При цьому, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Також, в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації податкових накладних податковим органом зазначено, що у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відмовлено, у зв`язку з не наданням платником податків копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити).

Між тим, суд акцентує, що кожна господарська операція має свою специфіку і в ході її здійснення складається певний пакет документів, визначений умовами договору, законодавством. Не кожна господарська угода передбачає складання повного переліку документів, наведеного відповідачем в оскаржуваних рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, при цьому, не підкреслено у відповідних графах які саме документи мав надати позивачем.

Отже, у порушення наведених законодавчих положень, оскаржуване рішення містить лише абстрактне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, яких з урахування особливостей, характеру та обсягу господарських операцій; критерію, що слугував підставою для зупинення реєстрації податкової накладної, на думку Комісії, не вистачає.

Таким чином, встановлені судом обставини свідчать про недотримання відповідачем вимог щодо ясності, чіткості, доступності, зрозумілості та обґрунтованості при винесенні оскаржуваного рішення, виконання яких, при цьому, є запорукою передбачуваності для позив

Водночас, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії, призводить до його протиправності.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що на виконання вимог ч.2 ст.7 КАС України , суб`єктами владних повноважень не доведено правомірність винесеного спірного Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, адже як слідує із системного аналізу змісту такої відмови податковим органом здійснено її суто формально.

Відтак, зважаючи, що відповідач не довів правомірності прийняття своїх рішень, позовні вимоги СФГ "ЛІТА" про визнання протиправними та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 2969596/25948680 та № 2969595/25948680 вiд 10.08.2021 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 вiд 13.07.2021 р., № 3 вiд 14.07.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних, є обґрунтованими, та відповідно підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені СФГ "ЛІТА" накладнi № 2 вiд 13.07.2021 р. та № 3 від 14.07.2021 р., датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію, суд зазначає наступне.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде вирішено остаточно, що власне є належним способом захисту порушеного права позивача, а тому суд доходить висновку щодо необхідності зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені СФГ "ЛІТА" накладнi № 2 вiд 13.07.2021 р. та № 3 від 14.07.2021 р., датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.

Відповідно до ч. 1, 3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Селянського (Фермерського) господарства «Літа» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, є правомірними, отже підлягають задоволенню, з вищеокреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Селянського (Фермерського) господарства «Літа» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Одеській області № 2969596/25948680 та № 2969595/25948680 вiд 10.08.2021 р. про відмову в реєстрації податкових накладних Селянського (Фермерського) господарства «Літа» № 2 вiд 13.07.2021 р., № 3 вiд 14.07.2021 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Селянським (Фермерським) господарством «Літа» податкові накладні № 2 вiд 13.07.2021 р. та № 3 від 14.07.2021 р., датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166) на користь Селянського (Фермерського) господарства «Літа» (код ЄДРПОУ 25948680) судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят гривень) грн. 00 коп.

6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) на користь Селянського (Фермерського) господарства «Літа» (код ЄДРПОУ 25948680) судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят гривень) грн. 00 коп.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Рішення складено 04.01.2022р., з урахуванням знаходження судді Харченко Ю.В. у відпустці у період 30.12.2021 - 31.12.2021, за чергування у вихідні дні під час виборчого процесу з повторних виборів депутатів Кароліно - Бугазької сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області.

Суддя Харченко Ю.В.

Дата ухвалення рішення04.01.2022
Оприлюднено10.01.2022

Судовий реєстр по справі —420/20196/21

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 03.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 31.03.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 22.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 04.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 16.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 01.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні