Рішення
від 20.12.2021 по справі 925/1170/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 грудня 2021 року

м. Черкаси справа № 925/1170/21

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Довганя К.І., з секретарем судового засідання Дяченко Т.В. за участю представників: позивача - Стойко А.Ю., адвокат за ордером, відповідача - Куць М.М. (само представництво), розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Колос» до Драбівської селищної ради про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИВ:

01 вересня 2021 року позивач - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю (далі - СТОВ) «Агрофірма «Колос» звернувся до Господарського суду Черкаської області із позовною заявою до Драбівської селищної ради, посилаючись на положення ст.ст. 651,652 Цивільного кодексу (далі - ЦК) України , ст. 188 Господарського кодексу (далі - ГК) України, ст.186 Земельного кодексу (далі - ЗК) України та ст.30 Закону України Про оренду землі просив суд:

1. Внести до укладеного між Драбівською районною державною адміністрацією та СТОВ Агрофірма Колос договору оренди землі від 01.03.2005, зареєстрованого у Драбівському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.01.2008 за № 04.08.781.00403, виклавши пункти 8, 9 цього договору в наступній редакції:

8. Договір оренди укладено до 01.01.2048. По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. ;

9. Встановити орендну плату в розмірі 6 (шість) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7120681600:02:001:0969, площею 78,1000 га.

2. Внести до укладеного між Драбівською районною державною адміністрацією та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос договору оренди землі від 16.06.2011 , право оренди зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 05.02.2015 за № 8645984 виклавши пункти 7, 8 цього договору в наступній редакції:

7. Договір оренди укладено до 01.01.2048. По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. ;

8. Встановити орендну плату в розмірі 6 (шість) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7120686500:04:002:0815, площею 73,5182 га. .

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що з березня 2005 року та з червня 2011 року він є користувачем земельних ділянок сільськогосподарського призначення, на умовах укладеного договору оренди землі на території Драбівського району Черкаської області, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за № 10076164 та за №8645984.

Позивач зазначив, що протягом березня-червня 2021 року сертифікованим інженером-землевпорядником Бондар Н.М. розроблено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос на території Драбівської селищної ради Драбівського району Черкаської області.

Наказом від 01.06.2021 № 5 Про затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування затверджено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос на території Драбівської селищної ради Драбівського району Черкаської області.

Позивач зауважив, що розроблений фізичною особою-підприємцем Бондар Н.М. проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос на території Драбівської селищної ради Драбівського району Черкаської області розрахований на впровадження до 2048 року.

Враховуючи зазначені вище обставини, позивач звернувся до Драбівської селищної ради з пропозицією щодо внесення змін до договору оренди землі. Звернення було зареєстровано Драбівською селищною радою Драбівського району Черкаської області10.06.2021 за № 2429.

Листом від 11.06.2021 селищна рада відмовила позивачу у внесенні змін до договорів та рекомендувала звернутись до суду щодо урегулювання даного питання.

Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.

29.09.2021 відповідач подав до суду відзив на позов, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову посилаючись на те, що договір оренди землі, у який позивач просить внести зміни, поновлений ще у 2015 році.

На думку відповідача, розроблення та затвердження проектів сівозмін, на які посилається позивач, здійснено з порушенням чинного законодавства, оскільки вони не пройшли державної експертизи, виконані без дотримання вимог Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь , затверджених наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 02.10.2013 №396 та не погоджені з уповноваженим органом.

Ухвалою суду від 30 листопада 2021 підготовче провадження у справі №925/1170/21 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 11 год. 00 хв. 17 грудня 2021 року.

В судовому засіданні 17.12.2021 судом було оголошено перерву до 11:00 год. 20 грудня 2021 р.

Представник позивача в судовому засіданні заявлені вимоги підтримав повністю, просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заявлені вимоги не визнав, просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.

Суд, вислухавши представників сторін, оцінивши наявні у справі докази, встановив наступне.

01 березня 2005 року Драбівська районна державна адміністрація, як орендодавець, і сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос , як орендар, на підставі розпорядження голови районної державної адміністрації від 10.02.2005 №44 уклали договір оренди землі (далі також - Договір 1), згідно з п. 1 якого орендодавець надає орендарю, а останній приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходяться адміністративних межах Бойківщинської сільської ради.

У п. 2 Договору вказано, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 78,1 га, у тому числі ріллі - 78,1 га, польові шляхи - 0 га, полезахисні смуги - 0 га.

П.8 Договору сторони передбачили, що цей договір укладено терміном на 10 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пункти 15-17 Договору містять такі положення:

Земельна ділянка передається в оренду для вирощування сільськогосподарської продукції.

Цільове призначення земельної ділянки землі сільськогосподарського призначення.

Умови збереження стану об`єкта оренди:застосування заходів по підвищенню родючості ґрунтів та їх захисту від ерозії.

10 січня 2008 року Договір був зареєстрований у Державному реєстрі земель за №04.08.78100403.

Крім того, сторони Договору вносили додаткові зміни щодо розміру орендної плати та уточнення площі і меж земельної ділянки.

11 червня 2015 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області і сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос уклали Додаткову угоду до Договору.

П. 2 Додаткової угоди сторони узгодили, що в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 78,1 га (сільськогосподарські угіддя - рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7120681600:02:001:0969 розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Бойківщинської сільської ради Драбівського району Черкаської області.

П.8 сторони домовились продовжити строк дії Договору на 15 років до 10.01.2033.

П.9 сторони передбачили, що вказана Додаткова угода про внесення змін до договору оренди землі є невід`ємною частиною договору оренди землі від 01.03.2005, зареєстрованого у Драбівському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.01.2008 за №04.08.78100403.

З урахуванням зазначеної вище Додаткової угоди до Договору, 17.06.2015 право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 10076164.

16 червня 2011 року Драбівська районна державна адміністрація, як орендодавець, і сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос , як орендар, на підставі розпорядження голови районної державної адміністрації від 16.03.2011 №57 уклали договір оренди землі (далі - Договір-2), відповідно до умов якого орендодавець зобов`язався надати орендарю, а останній зобов`язався прийняти в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходяться адміністративних межах Митлашівської сільської ради.

У п. 2 Договору-2 вказано, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 74,4 га, у тому числі ріллі - 73,1 га, польові шляхи - 0,5 га, полезахисні смуги - 0,8 га.

П.7 Договору-2 визначено, що цей договір укладено терміном на 5 років до 31.12.2016. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Пункти 13-15 Договору-2 містять такі положення:

15. Земельна ділянка передається в оренду для вирощування сільськогосподарської продукції.

16. Цільове призначення земельної ділянки землі сільськогосподарського призначення.

17. Умови збереження стану об`єкта оренди: застосування заходів по підвищенню родючості ґрунтів та їх захисту від ерозії.

05лютого 2015 року Договір-2 був зареєстрований у Державному реєстрі земель за №8645984.

Крім того, сторони Договору вносили додаткові зміни щодо розміру орендної плати та уточнення площі і меж земельної ділянки.

11 червня 2015 року Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області і позивач уклали додаткову угоду до цього Договору.

У пункті 2 додаткової угоди сторони передбачили, що в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 73,5182 га (сільськогосподарські угіддя - рілля), кадастровий номер земельної ділянки 7120686500:04:002:0815 розташована за межами населеного пункту в адміністративних межах Митлашівської сільської ради Драбівського району Черкаської області.

Пунктом 7 продовжили строк дії Договору-2 на 15 років до 31.12.2031.

За умовами п.8 ця додаткова угода про внесення змін до договору оренди землі є невід`ємною частиною договору оренди землі від 16.06.2011, право оренди зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 05.02.2015 за №8645984.

З урахуванням зазначеної вище додаткової угоди до Договору, 17.06.2015 право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 8645984.

Позивач, як замовник, 01.03.2021 уклав з фізичною особою-підприємцем Бондар Н.М., як з виконавцем, договір по виготовленню проекту землеустрою №2, за умовами якого виконавець зобов`язався з моменту отримання від замовника вихідних даних та передбачених договором документів виконати роботи з розробки проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, на орендовані сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос земельні ділянки за договорами оренди землі, азамовник зобов`язався прийняти результати цих робіт і сплатити за них встановлену договором плату.

Протягом березня-червня 2021 року сертифікованим інженером-землевпорядником Бондар Н.М. розроблено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос на території Драбівської селищної радиДрабівського району Черкаської області.

Наказом від 01.06.2021 № 5 Про затвердження проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування затверджено проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос на території Драбівської селищної ради Драбівського району Черкаської області.

Розроблений фізичною особою-підприємцем Бондар Н.М. проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос на території Драбівської селищної ради Драбівського району Черкаської області розрахований на впровадження до 2048 року.

Позивач звернувся до Драбівської селищної ради з пропозицією щодо внесення змін до договорів оренди землі від 16.06.2011 , право оренди зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 05.02.2015 за № 8645984, зі змінами та договір оренди землі від 01 .03.2005 , зареєстрованого у Драбівському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.01.2008 за № 04.08.781.00403 зі змінами, з урахуванням проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос на території Драбівської селищної радиДрабівського району Черкаської області та надав підписані керівником сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос примірники Додаткової угоди від 08.06.2021.

Також, позивач звернувся до Драбівської селищної ради з пропозицією щодо внесення змін до договорів оренди землі від 16.06.2011, право оренди зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 05.02.2015 за № 8645984, зі змінами та договір оренди землі від 01.03.2005, зареєстрованого у Драбівському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.01.2008 за № 04.08.781.00403 зі змінами, в частині збільшення розміру орендної платидо 6 (шість) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної.

Вказане звернення було зареєстровано Драбівською селищною радою Драбівського району Черкаської області 10.06.2021 за № 2429.

Відповідач листом від 11.06.2021 відмовив у внесенні змін до договорів та рекомендував звернутись до суду щодо урегулювання даного питання.

Суд враховує, що з 01.01.2013 повноваження щодо передачі у власність або у користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності згідно з ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України в редакції Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності"перейшли від районних державних адміністрацій до Центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин, яким на той час було Державне агентство земельних ресурсів України, та до його територіальних органів.

Наказом від 25.01.2013 № 40 Міністерство аграрної політики України затвердило зміни до Положення про Головні управління Держземагенства в областях, згідно з п. 4.32 якого, Головні управління Держземагенства в областях наділені повноваженнями передавати відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб в межах областей.

Відповідно п. 2 та п. 5 ч. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 №442 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" Державне агентство земельних ресурсів України реорганізоване шляхом перетворення в Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, є правонаступником Державного агентства земельних ресурсів України.

Згідно вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" здійснені наступні дії:

- утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області;

- реорганізовані територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, у тому числі і Головне управління Держземагенства у Черкаській області шляхом його приєднання до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області;

- встановлено, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.

25 квітня 2015 року була здійснена державна реєстрація Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Наказом Держгеокадастру України від 26.05.2015 №84 "Пропитання діяльності Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області" погоджена можливість забезпечення здійснення покладених на Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області функцій і повноважень Головного управління Держземагенства у Черкаській області, що припиняється.

Отже, з 26.05.2015 внаслідок реорганізації Головного управління Держземагенства у Черкаській області його повноваження перейшли до правонаступника - Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, тобто з 26.05.2015 Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області є фактичним орендодавцем вказаних у Договорах земельних ділянок.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 03.12.2020 № 35-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , вирішено передати Драбівській селищній раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 3882,0207 га, які розташовані за межами сіл (селищ) Драбове-Берятинська, Білоусівка, Бойківщина, Драбів, Жорнокльови, Золотоношка, Криштопівка, Левченкове, Митлашівка, Михайлівка, Нехайки та Перервинці (Драбівського району) Золотоніського району Черкаської області згідно з актом приймання-передачі.

03.12.2020 між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області та Драбівською селищною радою Золотоніського району Черкаської області підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну, зокрема щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 7120681600:02:001:0969 та 7120686500:04:002:0815.

Таким чином, внаслідок передачі Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області його повноваження перейшли до правонаступника - Драбівської селищної ради і саме остання є фактичним орендодавцем вказаних у Договорах земельних ділянок.

Суд бере до уваги, що право сторони договору вимагати внесення змін до договору за рішенням суду передбачене ст. ст.651,652 Цивільного кодексу України, ст. 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 188 Господарського кодексу України.

Суд також враховує, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов`язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов`язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Тобто, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов`язання відповідача внести такі зміни до договору.

Суд звертає увагу на те, що ст.30 Закону України "Про оренду землі" і умови Договору передбачають можливість вирішення спору щодо внесення змін до договору оренди землі у судовому порядку у разі недосягнення щодо цього взаємної згоди сторін.

Так, рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2002 року №15-рп/2002(справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2ст. 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб`єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто за відсутності згоди на зміну умов договору.

Ст.651 Цивільного кодексу України передбачає можливість зміни договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частина 2ст. 652 Цивільного кодексу України допускає зміну договору в разі істотної зміни обставин за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Як зазначалося вище, положеннями ст. 30 Закону України "Про оренду землі" та Договором передбачена можливість вирішення спору про внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду у разі недосягнення сторонами згоди щодо зміни умов такого договору. Тобто, у разі недосягнення сторонами договору згоди щодо зміни його умов такі зміни можуть бути внесені до договору за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони у разі: істотного порушення договору другою стороною, істотної зміни обставин та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Ч.3 ст.6 ЦК України встановлено, що сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Ч.1 ст. 627 ЦК України передбачає, що відповідно ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

За приписами ч.1 ст.628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Ч.1 ст.638 ЦК України визначено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За правилами ст.654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Ст.1 Закону України "Про оренду землі"визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Ст.14 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Ч.1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" визначені такі істотні умови договору оренди землі:

- об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

- строк дії договору оренди;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Ст.19 Закону України "Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладення Договору передбачала, що строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. При передачі в оренду сільськогосподарських угідь для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строк дії договору оренди земельних ділянок визначається з урахуванням періоду ротації основної сівозміни згідно з проектами землеустрою.

Наразі редакція ст. 19 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Ч.1 ст. 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Частина 7 ст. 41 Конституції України передбачає, що використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Серед визначених ст.96 Земельного кодексу України обов`язків землекористувачів є і обов`язок підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі;

Ст.24 Закону України "Про оренду землі" серед прав орендодавця передбачає право вимагати від орендаря дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил.

За змістом ст.181 ЗК України та ст.1 Закону України "Про землеустрій" землеустрій як сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональної організації території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Згідно ст. 182 ЗК України мета землеустрою полягає в забезпеченні раціонального використання та охорони земель, створенні сприятливого екологічного середовища та поліпшенні природних ландшафтів.

Серед встановлених ст. 183 ЗК України і ст. 2 Закону України "Про землеустрій" завдань (призначення) землеустрою є і таке як організація територій сільськогосподарських підприємств із створенням просторових умов, що забезпечують еколого-економічну оптимізацію використання та охорони земель сільськогосподарського призначення, впровадження прогресивних форм організації управління землекористуванням, удосконалення співвідношення і розміщення земельних угідь, системи сівозмін, сінокосо- і пасовищезмін.

Відповідно до п. "ж"ст. 184 ЗК України землеустрій передбачає, зокрема і складання проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін, упорядкування угідь, а також розроблення заходів щодо охорони земель;

В силу положень ст.186 ЗК України проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, не підлягають погодженню і затверджуються замовниками таких проектів, а п. "ж" ст. 211 цього ж Кодексу передбачає, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за таке порушення як відхилення від затверджених в установленому порядку проектів землеустрою; використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без затверджених у випадках, визначених законом, проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Ст.20 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі розробки документації із землеустрою щодо організації раціонального використання та охорони земель. Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями.

Одним із вказаних ст.25 Закону України "Про землеустрій" видів проектної документації із землеустрою є проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

Відповідно ч.1 ст.52 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, розробляються за заявою землевласників або землекористувачів з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища і покращання природних ландшафтів. Порядок розробки проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою від 02.11.2011 №1134 Кабінет Міністрів України затвердив "Порядок розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь" (далі - Порядок), згідно з пунктами 3-6 якого проект землеустрою розробляється на підставі укладеного договору між замовником та розробником проекту землеустрою. Розробниками проекту землеустрою (далі - виконавець) є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Замовником проекту землеустрою може бути сільська, селищна, міська рада або районна, Київська, Севастопольська міська держадміністрація, землевласник, землекористувач (далі - замовник). Для розроблення проекту землеустрою замовник укладає з виконавцем відповідний договір, істотними умовами якого є вартість і строки (не більш як три місяці) проведення робіт із землеустрою.

Отже, розроблений на замовлення позивача і затверджений ним проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос на території Драбівської селищної ради Драбівського району Черкаської області є обов`язковим для його застосування сторонами Договорів, і тому обов`язковими для застосування сторонами є і передбачені цим проектом строки його впровадження, задля дотримання яких позивач і запропонував в порядку внесення змін до Договору збільшити його строк дії, що забезпечить досягнення мети вказаного проекту землеустрою щодо забезпечення ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища та поліпшення родючості земель.

Згідно ч.2 ст. 21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Законом України Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні внесено зміни до Податкового кодексу України.

За правилами пунктів 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до підпункту 288.5.1. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, розмір орендної плати встановлюється за згодою сторін, оскільки законом лише встановлено верхню та нижню границі, в межах яких сторони мають право визначити розмір орендної плати.

Судом встановлено, що у договорах оренди землі від 01.03.2005 та від 16.06.2011 орендна плата встановлена в розмірі 4 (чотирьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Позивач просить внести відповідні зміни до зазначених вище договорів оренди землі та збільшити розмір орендної плати до 6 (шести) відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що відповідає вимогам Податкового кодексу України та Закону України Про оренду землі .

Оцінивши доводи сторін, наявні у справі докази та приписи наведеного вище законодавства, суд приходить до наступних висновків.

Спірні правовідносини виникли між сторонами на підставі договору оренди земельної ділянки, названого у описовій частині даного рішення. Позивач, у відповідності до приписів названого вище законодавства замовив та затвердив проект сівозмін до цього договору. У визначений строк Позивач звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору оренди землі з урахування цього проекту, направивши останньому проект таких змін. Проте, відповідач ці проекти не підписав та не повернув позивачу, а рекомендував звернутись до суду.

Зокрема, суд зауважує, що факт того, що проект землеустрою, який забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь землекористування СТОВ Агрофірма Колос не пройшов державної експертизи, виконаний без дотримання вимог Методичних рекомендацій щодо розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь , затверджених наказом Державного агентства земельних ресурсів України від 02.10.13 №396 та не погоджені з уповноваженим органом, не може бути підставою для відмови відповідача у внесенні відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених з позивачем, оскільки приписи Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації від 17.06.2004 №1808-IV та "Порядку розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь", затверджених Постановою від 02.11.2011 №1134 Кабінету Міністрів України , таких вимог не містять.

Враховуючи викладене, суд приходить до переконання, що позивач у відповідності до приписів наведеного вище законодавства правомірно звернувся до суду для захисту свого порушеного права, належними та допустимими доказами довів суду порушення саме відповідачем цього права, а тому позов підлягає до повного задоволення.

Відповідно до ст. 129 ГПК України з відповідача на користь позивача підлягають до стягнення витрати останнього на оплату судового збору.

Керуючись ст.ст.129, 233, 236-240, 255, 256 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

1. Внести до укладеного між Драбівською районною державною адміністрацією та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос договору оренди землі від 01.03.2005, зареєстрованого у Драбівському районному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК при Держкомземі України , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 10.01.2008 за № 04.08.781.00403, виклавши пункти 8, 9 цього договору в наступній редакції:

- 8. Договір оренди укладено до 01.01.2048. По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. ;

- 9. Встановити орендну плату в розмірі 6 (шість) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7120681600:02:001:0969, площею 78,1000 га. .

2. Внести до укладеного між Драбівською районною державною адміністрацією та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма Колос договору оренди землі від 16.06.2011, право оренди зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 05.02.2015 за № 8645984 виклавши пункти 7, 8 цього договору в наступній редакції:

7. Договір оренди укладено до 01.01.2048. По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі). Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі. ;

8. Встановити орендну плату в розмірі 6 (шість) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 7120686500:04:002:0815, площею 73,5182 га. .

Стягнути з Драбівської селищної ради (код ЄДРПОУ: 34226402; вул.Гагаріна,17, смт.Драбів, Драбівський район, Черкаська область, 19800) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агрофірма «Колос» (код ЄДРПОУ: 30145869; вул.Гоголя,17, с.Драбове-Барятинське, Драбівський район, Черкаська область, 19800) - 4 540,00 грн. (чотири тисячі п`ятсот сорок грн.) витрат по сплаті судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.

Повне рішення складено і підписано 06.01.2022.

Суддя К.І.Довгань

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення20.12.2021
Оприлюднено10.01.2022
Номер документу102448008
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1170/21

Ухвала від 11.02.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Судовий наказ від 31.01.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 26.01.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Рішення від 20.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Рішення від 20.12.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 30.11.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 21.10.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 08.09.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні