Рішення
від 10.01.2022 по справі 200/17938/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 січня 2022 р. Справа№200/17938/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаш Г.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕЛАЯ ГРУП (ЄДРПОУ: 43673303, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Ковальська, буд. 2 офіс 52) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 44070187, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Донецькій області, в якій просив визнати протиправним та скасувати рішення від 17.09.2021 року № 29141 про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податків та зобов`язати виключити товариство з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості без права повторного включення до переліку ризикових з тих самих підстав.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що податковий орган безпідставно включив його до ризикових платників. Згідно Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування № 1165 критерієм ризиковості платника податку може бути наявність у контролюючого органу податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній. Натомість на дату прийняття рішення позивач не подавав для реєстрації в ЄРПН жодну податкову накладну/ розрахунок коригування. Також позивач вказує, що оскаржуване рішення не відповідає затвердженому формату, а саме не містить інформації, за наявності якої прийнято таке рішення. Позивач наголошує, що він позбавлений можливості подати пояснення та копії документів, необхідних для виключення його з переліку ризикових платників, оскільки йому не відомо, яка саме податкова накладна з відображеною в ній господарською операцією перевірялась. При цьому віднесення позивача до ризикових платників створює перешкоди у здійснені ним господарської діяльності, що полягає у обмежені права реєструвати податкові накладні за господарськими операціями.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі, за правилами спрощеного судового провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 10.01.2022 року відмовлено в клопотанні відповідача про розгляд справи в порядку загального провадження.

ГУ ДПС у Донецькій області подало відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що контролюючі органи здійснюють моніторинг податкових накладних шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних базах даних ДПС. В ході обговорення 17.09.2021 питання включення ТОВ ВЕЛАЯ ГРУП до Переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості, з`ясовано, що товариство відповідає пункту 8 наведених у додатку 1 до Порядку № 1165 Критеріїв ризиковості платника на додану вартість. Висновок зроблено на підставі інформаційно-аналітичної довідки, згідно якою у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування. За результатами обговорення шляхом відкритого голосування комісією ГУ ДПС 17.09.2021 визначено, що ТОВ ВЕЛАЯ ГРУП відповідає критеріям ризиковості платника податку.

Відповідач зазначив, що товариство засобами електронного зв`язку не надсилало до ДПС України повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості.

За вказаних обставин відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Відповідно статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю ВЕЛАЯ ГРУП є юридичною особою, дата державної реєстрації: 22.06.2020 за номером 12741020000020109.

17.09.2021 року комісією Головного управління ДПС у Донецькій області прийнято рішення № 29141 про відповідність ТОВ АРГОН СТС критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку в зв`язку з встановленням наявності ризикових операцій.

З протоколу засідання комісії від 17.09.2021 та додатку 1 до нього вбачається, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/ розрахунку коригування.

При цьому в інформаційно-аналітичній довідці від 17.09.2021 № 1890/05-99-18-13 щодо виявлення суб`єкта господарювання, який відповідає критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, вказано лише в якості податкової інформації: лист Офісу генерального прокурора України від 26.08.2021 № 09/3/2-6853-21. За даними системи електронного адміністрування на момент складання довідки сума ліміту становить 11008,39 грн. (дата останньої операції 15.09.2021).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

Пунктами 5-7 Порядку № 1165 встановлено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

В пункті 8 Додатку 1 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість до Порядку №1165 визначено: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Так, вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/ розрахунку коригування.

Крім того, встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання Товариством для реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/ розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Дослідивши оскаржуване рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, судом встановлено, що контролюючим органом порушено процедуру прийняття вказаного рішення.

Так, зі змісту рішення та з відзиву на позовну заяву вбачається, що комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість не за наслідками подання останнім податкової накладної/ розрахунку коригування для реєстрації, що має передувати моніторингу платника податку, моніторингу такої накладної/ розрахунку коригування.

Пунктом 14.1.171. Податкового кодексу встановлено використання поняття податкова інформація - у значенні, визначеному Законом України "Про інформацію".

Стаття 16 Закону України "Про інформацію" визначає, що податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.

Фактично оскаржуване рішення від 17.09.2021 року прийнято відповідачем на підставі листа Офісу генерального прокурора України. При цьому податковим органом вказаний лист не надано, а також взагалі не обґрунтовано наявність в даному листі податкової інформації.

Дослідивши матеріали справи та проаналізувавши норми законодавства, суд дійшов висновку про те, що рішення прийнято з порушенням процедури, встановленої нормами чинного законодавства, а тому є протиправним.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме:

- у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності

або

- з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. №.

У формі рішенні вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, в оскаржуваному рішенні № 4817 відповідачем не вказано, на підставі чого було прийнято таке рішення, зокрема: відсутня позначка у колонках у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності або з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від … р. № .

Також в цьому рішенні в рядку Податкова інформація не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість контролюючим органом лише процитовано зміст п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Отже суд дійшов висновку, що оспорюване рішення не містить мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.

Суд наголошує, що рішення від 17.09.2021 року № 29141 про відповідність ТОВ ВЕЛАЯ ГРУП критеріям ризиковості платника є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні приписів Кодексу адміністративного судочинства. Саме вказане рішення перевіряється судом на відповідність принципам, визначеним статтею 2 цього кодексу, зокрема принципу обґрунтованості. Це потребує мотивування контролюючим органом несприятливого для суб`єкта господарювання рішення, що обумовлює правову визначеність особи у тому, яким чином вона повинна діяти для отримання певного результату. Однак зі спірного рішення не вбачається, що призвело до віднесення позивача до ризикових платників і чи можливо йому довести правомірність своїх дій щоб позбутися цього статусу.

У відзиві відповідач зазначив, що товариство засобами електронного зв`язку не надсилало до ДПС України повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості.

Проте саме не вмотивованість рішення відповідача призвела до неможливості подання товариством таких документів, оскільки не зрозуміло яка інформація стала підставою прийняття спірного рішення.

З огляду на вказані обставини, суд вважає рішення відповідача від 17.09.2021 року № 29141 протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Наявність запису в базах даних ДПС України як ризикового підприємства порушує права та охоронювані законом інтереси платника, оскільки не дозволяє виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних, а відтак і проводити свою господарську діяльність.

Отже підлягає задоволенню вимога товариства зобов`язати виключити товариство з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. Однак в частині вимоги без права повторного включення до переліку ризикових з тих самих підстав суд відмовляє, оскільки особливістю адміністративного судочинства є ретроспективна компетенції адміністративних судів. Тобто вони оцінюють лише ті правовідносини, які вже склались між сторонами і не можуть надавати оцінку діям, які можливо будуть вчинені в майбутньому.

За вказаних обставин суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Згідно частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду сплачений судовий збір у розмірі 4540,00 грн. Суд вважає необхідним стягнути на користь позивача судовий збір у сумі 3972,50 грн.

Керуючись статтями 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕЛАЯ ГРУП (ЄДРПОУ: 43673303, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Ковальська, буд. 2 офіс 52) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 44070187, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області від 17.09.2021 року № 29141 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податків.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю ВЕЛАЯ ГРУП з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платників податків.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ: 44070187, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ВЕЛАЯ ГРУП (ЄДРПОУ: 43673303, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Ковальська, буд. 2 офіс 52) судовий збір у розмірі 3972,50 грн.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Г.П. Бабаш

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2022
Оприлюднено12.01.2022
Номер документу102456109
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/17938/21

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 24.08.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 10.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні