Рішення
від 11.01.2022 по справі 300/5609/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" січня 2022 р. справа № 300/5609/21

м. Івано-Франківськ

Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Микитюк Р.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) матеріали адміністративного позову Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до Косівської районної ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Косівське районне підприємство "Райагроліс" про стягнення боргу в сумі 2783183,67 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (надалі також, - позивач) 30.09.2021 звернулося до суду з адміністративним позовом до Косівської районної ради (надалі, також - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Косівське районне підприємство "Райагроліс" (надалі також - Косівське РП "Райагроліс") про стягнення заборгованості в сумі 2783183,67 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Косівське районне підприємство "Райагроліс", як суб`єкт господарювання, зареєстрований та перебуває на обліку в Косівській ДПІ ГУ ДПС в Івано-Франківській області як платник податків, що зобов`язує його сплачувати у встановленому порядку і розмірі передбачені законодавством податки та збори. Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником Косівського районного підприємства "Райагроліс" є Косівська районна рада. Сума податкового боргу Косівського районного підприємства "Райагроліс", яка підлягає стягненню становить 2783183,67 грн., яка складається з 1079860,86 грн - земельний податок з юридичних осіб, в тому числі 1053853,23 грн - основне зобов`язання, 24480 грн - штрафні санкції, 1527,63 грн - пеня; 1437638,44 грн - податок на додану вартість, в тому числі 1290184,75 грн - основне зобов`язання, 112363,85 грн - штрафні санкції, 35089,84 грн - пеня; 264277,37 грн - рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів, в тому числі 255581,25 грн - основне зобов`язання, 7976,93 грн - штрафні санкції, 719,19 грн. - пеня; 1407 грн. - податок на прибуток підприємств, в тому числі 1407 грн - штрафні санкції.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.10.2021 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Встановлено відповідачу з дня вручення цієї ухвали п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позов (а.с. 53-54).

Вказана ухвала суду про відкриття провадження отримана представником відповідача 29.10.2021, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень, виплату поштового переказу (а.с.59).

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву. У даному відзиві проти задоволення позову заперечив, зокрема зазначив, що зверненню до Косівської районної ради про звернення стягнення податкового боргу Косівського РП Райагроліс повинно передувати вжиття позивачем заходів до стягнення податкового боргу з підприємства в судовому порядку, встановлення наявності чи відсутності майна в підприємстві, у разі наявності майна передача його у податкову заставу, звернення до органу управління щодо реалізації майна Косівського РП Райагроліс, що знаходиться в комунальній власності. Однак позивач обмежився зверненням до суду про стягнення податкового боргу у розмірі 1059051 грн. та отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відповідно до якого ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийшло до висновку про відсутність майна у Косівського РП Райагроліс (а.с.60-68).

Третя особа своїм правом на подання пояснень щодо позову не скористалося.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

Косівське районне підприємство "Райагроліс" створене за рішенням Косівської районної ради №386-16/2001 від 14.09.2001 та є комунальним комерційним підприємством.

Станом на 30.09.2021 сума податкового боргу Косівського районного підприємства "Райагроліс", яка підлягає стягненню становить 2783183,67 грн., яка складається з 1079860,86 грн - земельний податок з юридичних осіб, в тому числі 1053853,23 грн - основне зобов`язання, 24480 грн - штрафні санкції, 1527,63 грн - пеня; 1437638,44 грн - податок на додану вартість, в тому числі 1290184,75 грн - основне зобов`язання, 112363,85 грн - штрафні санкції, 35089,84 грн - пеня; 264277,37 грн - рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів, в тому числі 255581,25 грн - основне зобов`язання, 7976,93 грн - штрафні санкції, 719,19 грн. - пеня; 1407 грн. - податок на прибуток підприємств, в тому числі 1407 грн - штрафні санкції. Оскільки податковий борг у встановлені строки не був сплачений, позивач звертався до суду про стягнення податкового боргу з рахунків у банках, що обслуговують КРП "Райагроліс" та за рахунок готівки, що йому належать в дохід бюджету.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.08.2020 у справі №300/449/20 позовні вимоги задоволено. Стягнуто з рахунків Косівського районного підприємства "Райагроліс" відкритих у банківських установах, які його обслуговують та за рахунок належної йому готівки в дохід Державного бюджету України та місцевих бюджетів Івано-Франківської області в порядку та розмірах, передбачених Бюджетним кодексом України податковий борг на загальну суму 1059051,54 грн (а.с. 11-15).

На виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.08.2020 у справі №300/449/20 ГУ ДПС в Івано-Франківській області виставлялись інкасові доручення у АТ "Райфайзен Банк Аваль", АТ "Ощадбанк", АТ КБ "Приватбанк" однак погашення податкового боргу не відбулось, оскільки відсутні кошти на рахунку (а.с.16-35).

У відповідності до Відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно підприємству належать земельні ділянки для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг: за адресою Івано-Франківська область, Косівський район, с/ рада Яворівська, які належать КРП "Райагроліс" на праві постійного користування. Власником відповідно до відомостей про суб`єкта іншого речового права є Івано-Франківська обласна рада. Інше майно відповідно до Відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, що належало б КРП "Райагроліс", відсутнє (а.с.36-44).

На виконання п. 96.1 ст. 96 ПК України ГУ ДПС в Івано-Франківській області зверталось до голови Косівської районної ради з листом №6980/5/09-19-13-06-15 від 02.07.2021 про виділення коштів з місцевого бюджету на сплату податкового боргу КРП "Райагроліс". Також контролюючим органом запропоновані такі механізми погашення податкового боргу:

- затвердження плану досудової санації, яка передбачена погашенням податкового боргу комунального підприємства;

- ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

- порушення провадження у справі про банкрутство (а.с. 8).

Будь-якої відповіді на порушені контролюючим органом питання у листі №6980/5/09-19-13-06-15 від 02.07.2021 щодо погашення податкового боргу Косівською районною радою не надано.

Посилаючись на несплату відповідачем податкових зобов`язань у строки, визначені Податковим кодексом України, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення податкового боргу.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд виходить з такого.

Спірні правовідносини регулюються нормами Податкового кодексу України в редакції, що була чинною на момент їх виникнення.

Загальний порядок реалізації майна, що перебуває у податковій заставі унормований приписами статті 95 ПК України.

Згідно з пунктом 95.1 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Контролюючий орган звертається в порядку пункту 95.3 статті 95 ПК України до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

За правилами пункту 95.7 статті 95 ПК України продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.

Пунктом 95.9 статті 95 ПК України визначено, що у разі якщо продажу підлягає цілісний майновий комплекс підприємства, майно якого перебуває у державній або комунальній власності, чи якщо згідно із законодавством з питань приватизації для відчуження майна підприємства необхідна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж майна такого підприємства організовується державним органом приватизації за поданням відповідного контролюючого органу із дотриманням законодавства з питань приватизації. При цьому інші способи приватизації, крім грошової, не дозволяються.

Державний орган приватизації зобов`язаний організувати продаж цілісного майнового комплексу протягом 60 календарних днів з дня надходження подання контролюючого органу.

Правовідносини щодо погашення податкового боргу державних або комунальних підприємств регулюються спеціальними нормами, зокрема, статтею 96 ПК України, що зумовлено особливою метою створення таких підприємств, які у більшості випадків пов`язані із здійсненням соціальних функцій (комунальні підприємства) та із захистом загальнодержавних інтересів (казенні підприємства).

Пунктом 96.1 статті 96 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

96.1.1. виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

96.1.2. затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;

96.1.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

96.1.4. прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Положеннями пункту 96.3 статті 96 ПК України визначено, що відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Виходячи з аналізу наведених вище норм права, обов`язок контролюючого органу на звернення із позовною заявою до органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство або його майно, із позовом про звернення стягнення податкового боргу на кошти такого органу виникає виключно у разі відсутності у боржника власного майна, яке може бути внесено в податкову заставу, або після продажу внесеного в податкову заставу майна такого підприємства і лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від такого продажу, для погашення податкового боргу. Наведені в пункті 96.1 статті 96 ПК України особливості погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінюють послідовність реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 цього Кодексу.

Аналогічний підхід до застосування наведених норм права викладено у постановах Верховного Суду від 11 вересня 2020 року (справа №826/15776/15), від 20 грудня 2019 року (справа №826/19486/15), від 11 вересня 2019 року (справа №826/8951/15), від 26 грудня 2018 року (справа №810/3735/15), від 6 листопада 2018 року (справа №807/903/15).

Як зазначалося судом вище, у відповідності до Відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно підприємству належать земельні ділянки для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг: за адресою Івано-Франківська область, Косівський район, с/ рада Яворівська, які належать КРП "Райагроліс" на праві постійного користування. Власником відповідно до відомостей про суб`єкта іншого речового права є Івано-Франківська обласна рада. Інше майно відповідно до Відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, що належало б КРП "Райагроліс", відсутнє (а.с.36-44).

На виконання п. 96.1 ст. 96 ПК України ГУ ДПС в Івано-Франківській області зверталось до голови Косівської районної ради з листом №6980/5/09-19-13-06-15 від 02.07.2021 про виділення коштів з місцевого бюджету на сплату податкового боргу КРП "Райагроліс". Також контролюючим органом запропоновані такі механізми погашення податкового боргу:

- затвердження плану досудової санації, яка передбачена погашенням податкового боргу комунального підприємства;

- ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

- порушення провадження у справі про банкрутство (а.с.8).

Будь-якої відповіді на порушені контролюючим органом питання у листі №6980/5/09-19-13-06-15 від 02.07.2021 щодо погашення податкового боргу Косівською районною радою не надано.

У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

У відповідності до пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

За змістом підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

При цьому, підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг визначено як суму узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Таким чином, статусу податкового боргу набуває лише узгоджена сума грошового (податкового) зобов`язання, не сплачена платником податків у визначений строк.

Відповідно до ст. 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Згідно з пунктом 59.1 статті 59 Податкового кодексу України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

За правилами пункту 59.5 статті 59 Податкового кодексу України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення. У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області сформовано та направлено КРП "Райагроліс" податкову вимогу форми "Ю" від 20.06.2017 року №1199-17/908, яка отримана представником відповідача 22.06.2017, що підтверджується підписом у відповідній графі корінця податкової вимоги (а.с. 10).

Сторонами у справі доказів оскарження зазначеної податкової вимоги у встановленому законом порядку не надано.

Пунктом 87.2 ст. 87 Податкового кодексу України передбачено, що джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Пунктом 95.1 статті 95 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Згідно п. 95.3 ст. 95 вказаного Кодексу, стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Відповідно до п. 95.4. ст. 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Довідкою про борг за платежами Косівського РП "Райагроліс" код ЄДРПОУ 13658480 від 14.09.2021 встановлено, що станом на 14.09.2020 податковий борг становить 2783183,67 грн., з них 1079860,86 грн - земельний податок з юридичних осіб, в тому числі 1053853,23 грн - основне зобов`язання, 24480 грн - штрафні санкції, 1527,63 грн - пеня; 1437638,44 грн - податок на додану вартість, в тому числі 1290184,75 грн - основне зобов`язання, 112363,85 грн - штрафні санкції, 35089,84 грн - пеня; 264277,37 грн - рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів, в тому числі 255581,25 грн - основне зобов`язання, 7976,93 грн - штрафні санкції, 719,19 грн. - пеня; 1407 грн. - податок на прибуток підприємств, в тому числі 1407 грн - штрафні санкції (а.с. 9).

Сторонами жодних доказів сплати суми податкового боргу до суду не надано.

Разом із тим, наявність у Косівського РП "Райагроліс" податкового боргу за узгодженими податковими зобов`язаннями підтверджено матеріалами справи в їх сукупності.

За таких обставин, судом визнано позовні вимоги правомірними та обґрунтованими в частині стягнення з відповідача заборгованості в сумі 2783183,67 грн., а позов - таким, що підлягає до задоволення.

Згідно із статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Косівської районної ради, майдан незалежності, 11, м. Косів, Івано-Франківська область, 78601, код ЄДРПОУ 04054429, податковий борг Косівського районного підприємства "Райагроліс", вул. Незалежності, 48-Б, с. Смодна, Косівський район, Івано-Франківська область, 78607, код ЄДРПОУ 13658480, в дохід бюджету податковий борг в сумі 2783183 (два мільйони сімсот вісімдесят три тисячі сто вісімдесят три) гривні 67 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Микитюк Р.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2022
Оприлюднено12.01.2022
Номер документу102480523
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/5609/21

Ухвала від 21.09.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Рішення від 11.01.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні